Paljonko tarvitaan pakkasta

?!?

Paljonko tarvitaan pakkasta ennen kuin sisäkone poksahtaa halki?

Eipä tullut glygoolia laitettua koneeseen sysksyllä, mutta kone on kuitenkin niin tyhjä vedestä että ei pakoputkesta tullut vettä enää. Ja ottoletku on irti.

Vene on Turussa ja minä Roi:ssa, joten matkaa tulee jos glygoolit haluaa koneeseen laittaa.

Vene on eka vene mulla, ja en tuollaista tiennytkään. Luulin että riittää jos noston jälkeen käyttää konetta sen verran että vettä ei enää tule pakoputkesta ja sitten irroittaa ottoletkun että mahdollinen jää pääsee liikkumaan.

NOTE:

Olen jo kuullut että tämä oli typerä teko jättää se ilman glygoolia, joten säästäkää miunut siltä. Eka vene ja kukaan ei neuvonut, joten kaipaan (vaihteeksi) asiallista kommentointia tilanteeseen jonka vaarat nyt jo tiedeänkin.

Nyt on siis paskat housussa - ja tunnen sen - mutta ongelma on se miten nyt tästä eteenpäin?

28

4848

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemustaon

      Kyllä sinne vesiblokkiin aina vettä jää. painovoima pitää siitä huolen. Suosittelen että alat nyt etsimään varaosana uutta kantta koneellesi. Mahdollinen tuho on jo tapahtunut.

      • glygooliton

        Pakkasta ei vielä ole ollut Turussa siten että jäätyminen olisi voinut tapahtua paitsi nyt kun siellä on 5 astetta.

        Ono se todellakin niin armotonta että kilahtaa heti kansi, jos pakkanen nousee?


      • Jäämies

        Ennenkuin alkaa tapahtua, Lohko on vaarassa, tosin pakkasroput voivat pelastaa pahimmalta.
        Tuskin kannen vesitilassa on vettä niin paljon että vaurioita syntyy.


      • James Bond
        Jäämies kirjoitti:

        Ennenkuin alkaa tapahtua, Lohko on vaarassa, tosin pakkasroput voivat pelastaa pahimmalta.
        Tuskin kannen vesitilassa on vettä niin paljon että vaurioita syntyy.

        Niissäkin on eroja.


    • vaihtoehto

      Soita Turkulaiseen huoltofirmaan, että käyvät ajamassa glykolit koneeseen. Avaimia voi lähetellä postissa, mutta eipä ammattilaiset niitä edes kaipaa. Lasku lienee samaa luokkaa pelkkien matkakulujesi kanssa.

      • Wiki

        Jos kyseessä on merivesijäähdytteinen kone, niin nyt on loki halki, sorry vaan. Tänään Turussa oli -9C.

        Jos taasen kyseessä on makeavesijäähdytteinen, niin korkeintaan lämmönvaihtimen vaippa halki, tai ilman vaurioita.

        Joka tapauksessa, kiireet ko. asian suhteen ovat jo loppuneet. Vauriot ehtii tarkistaa keväällä.


      • ?!?
        Wiki kirjoitti:

        Jos kyseessä on merivesijäähdytteinen kone, niin nyt on loki halki, sorry vaan. Tänään Turussa oli -9C.

        Jos taasen kyseessä on makeavesijäähdytteinen, niin korkeintaan lämmönvaihtimen vaippa halki, tai ilman vaurioita.

        Joka tapauksessa, kiireet ko. asian suhteen ovat jo loppuneet. Vauriot ehtii tarkistaa keväällä.

        "nyt on loki halki, sorry "

        Mikä koneessa on loki?


      • Wiki
        ?!? kirjoitti:

        "nyt on loki halki, sorry "

        Mikä koneessa on loki?

        Koneen loki on sylinteriä tai sylinteriryhmää ympäröivä valurautainen... niin mikä? en tiedä "virallista" nimeä, onko sylinterilohko?, siis valurautainen loki, joka pitää jäädytysvedet sisällään. Kait nimitystä loki käytetään myös tuosta koko kappaleesta, eli sisältäen sylinteriputket?


      • ?!?
        Wiki kirjoitti:

        Koneen loki on sylinteriä tai sylinteriryhmää ympäröivä valurautainen... niin mikä? en tiedä "virallista" nimeä, onko sylinterilohko?, siis valurautainen loki, joka pitää jäädytysvedet sisällään. Kait nimitystä loki käytetään myös tuosta koko kappaleesta, eli sisältäen sylinteriputket?

        Joo nyt hiffasin. Ihan noviisi kun olen tällä saralla... Mutta tästä sen oppii kun kansia uusii :(


      • Wiki
        ?!? kirjoitti:

        Joo nyt hiffasin. Ihan noviisi kun olen tällä saralla... Mutta tästä sen oppii kun kansia uusii :(

        Jees, jos vielä lisäisi että sylinterikansi vesitiloinen ei ole loki. Loki on sylinterinkannen ja kampikammion välissä.

        Sylinterinkansi on tyypillisesti se osa, joka merivesijäähdytteisessä moottorissa levähtää wanhuuttaan eli korroosion ansiosta. Jäätymisen vuoksi tuskin, koska sieltä valuvat vedet pois.

        Jos loki hajoaa jäätymisen vuoksi, niin yksi vaihtoehto on etsiä varaosakonetta, josta kansi on syöpynyt puhki. Olen myös nähnyt korjauksen, jossa halkemakohta lokin ulkopinnasta on vedetty tasojyrsimellä sileäksi ja pintaan laitettu "paikka" eli olikohan noin 10 mm paksu rautaplootu, lokiin porattu kiinnitysreiät ja väliin korkkitiiviste. Tämä oli kyllä pikkuinen yksipyttyinen kone, jossa paikkaus oli onnistunut.

        Tai sitten uusi kone, eipä tartte seuraavaan vuosikymmeen pariin mietiskellä koneremppaa, vedetkin tulee tyhjenneltyä syksyllä vanhasta muistista.


      • Moottorimiäs
        Wiki kirjoitti:

        Koneen loki on sylinteriä tai sylinteriryhmää ympäröivä valurautainen... niin mikä? en tiedä "virallista" nimeä, onko sylinterilohko?, siis valurautainen loki, joka pitää jäädytysvedet sisällään. Kait nimitystä loki käytetään myös tuosta koko kappaleesta, eli sisältäen sylinteriputket?

        kylläkään ole loki vaan koneen ploki.


      • Wiki
        Moottorimiäs kirjoitti:

        kylläkään ole loki vaan koneen ploki.

        Yheksänkytä rosenttia itämurteen alueella sanoo loki, sehän on selvä kun läkki!


      • Moottorimiäs kirjoitti:

        kylläkään ole loki vaan koneen ploki.

        Loki kuuluu kylläkin matkan ja nopeuden mittaamiseen.
        Ploki on se sana joka haetaan ja on lainasana ruotsinkielisestä block:sta. Eli sillä tarkoitetaan nimenomaan Wikin mainitsema kannen ja kampikammion välinen valu.


      • blokkiko
        LonelyBird kirjoitti:

        Loki kuuluu kylläkin matkan ja nopeuden mittaamiseen.
        Ploki on se sana joka haetaan ja on lainasana ruotsinkielisestä block:sta. Eli sillä tarkoitetaan nimenomaan Wikin mainitsema kannen ja kampikammion välinen valu.

        tarkoittaa koneen runkoa se lohkosta väännelty nimittely


    • missä

      Voin mä käydä sinne glykolia kaatamassa. Ei se mitenkään ole varmaa että koneesi on jo poksahtanut.
      Jos olet ajanut koneen tyhjäksi vedestä, niin kyllähän sinne on vettä jäänyt mutta onhan siellä myös ilmataskuja joihin jää ensiksi turpoaa.

      Asun Turussa ja voisin hyvin käydä lorauttamassa glykoolia systeemiin.

      Muten missä h....vetissä on Roi

      • asfd kj afd dkl

        Roi on Rovaniemi, kaikki julkiset kulkuvälineet käyttävät tunnusta.


      • osaton...........

        Se on vissiin tullut VR:n lyhenteistä


    • VR:ää

      Vaikka kallista onkin, on kuitenkin halvenpaa kuin korjauttaa konetta enskesänä. Varmasti halkeaa, mutta ei välttämättä ole halki vielä.

      • Wiki

        Välttämättä on jo halki, jos on haletakseen. Turussa on ollut vuorokauden alle -5C, enimmillään kymmenkunta astetta pakkasta, tuuli 5-9 m/s. Jos vene ei ole hallissa, niin varmasti on syväjäässä sisuksiaan myöten!


      • Moottorimiäs
        Wiki kirjoitti:

        Välttämättä on jo halki, jos on haletakseen. Turussa on ollut vuorokauden alle -5C, enimmillään kymmenkunta astetta pakkasta, tuuli 5-9 m/s. Jos vene ei ole hallissa, niin varmasti on syväjäässä sisuksiaan myöten!

        kone vielä viiden asteen pakkasessa halkea ellei sitä jatku pitkiä aikoja


      • Wiki
        Moottorimiäs kirjoitti:

        kone vielä viiden asteen pakkasessa halkea ellei sitä jatku pitkiä aikoja

        Kyllä vaan halkesi, yhden hallayön jälkeen. Yksipyttyinen merimoottori, venerannassa, vedessä olevassa avofiskarissa. Isäntä luuli jotta eihän se siinä sulassa vedessä uivassa veneessä jäädy, mutta eipä luule enää.

        Moottorimiähällä taitaa olla niissä koneissaan jotain lykolin jämiä, mutta laitapa puhdas, nolla-asteinen vesi nyt viiden asteen pakkasessa kylmään tyhjään moottoriin. Eipä tartte kauan varttua, kun ritinä alkaa kuulua!


      • lokissa
        Wiki kirjoitti:

        Kyllä vaan halkesi, yhden hallayön jälkeen. Yksipyttyinen merimoottori, venerannassa, vedessä olevassa avofiskarissa. Isäntä luuli jotta eihän se siinä sulassa vedessä uivassa veneessä jäädy, mutta eipä luule enää.

        Moottorimiähällä taitaa olla niissä koneissaan jotain lykolin jämiä, mutta laitapa puhdas, nolla-asteinen vesi nyt viiden asteen pakkasessa kylmään tyhjään moottoriin. Eipä tartte kauan varttua, kun ritinä alkaa kuulua!

        Pakkasproput jotka pullahtavat mikäli merivesikone,mikäli makeavesikone niin yleensä öljynjäähdyttimien päädyt poksahtavat ,ei kallis remontti,nuku rauhassa kevääseen.


    • ?!?

      Se on pikku Yanmar ja soitin tutn tutulle joka oli muutama tunti sitten menny sinne laittamaan glugollia vajaa 2 litraa sisään.

      Hytin avain oli jemmassa ja se oli jotenkin laittanut ruuvimeisselillä (?) käymään koneehuoneesta. Edelleen hepreaa miten tuo kävi mutta jotenkin näin meni. Sanoi että 2 ltr riittää tollaseen pikkukoneeseen.

      Koneessa oli ollut ihan sulat vedet vielä koska oli ruikkinut veden pakoputkesta. Tällainen tieto.

      Eli nyt homma hansikkaassa. Hyvä että kysyin koska olisin muuten antanut olla kevääseen.

      • Motor

        Sieltä rovaniemeltä


      • ainakaan

        On järjetöntä seisottaa suolavettä syövyttämässä sitä moottoria päivääkään sen jälkeen kun vene on nostettu vedestä.


      • joopajoo..
        ainakaan kirjoitti:

        On järjetöntä seisottaa suolavettä syövyttämässä sitä moottoria päivääkään sen jälkeen kun vene on nostettu vedestä.

        Syöpyyhän se samallalailla kesälläkin. Miten talvi siitä enää eroaa ?


      • tammikuussa jo ollaan
        joopajoo.. kirjoitti:

        Syöpyyhän se samallalailla kesälläkin. Miten talvi siitä enää eroaa ?

        1 1=2, eli jos pitää suolavettä moottorissa kesäkauden lisäksi myös talvikauden, niin syöpyy tuplasti. Ja glykolissa on myös ruostesuoja-aineita.


      • hakoo
        joopajoo.. kirjoitti:

        Syöpyyhän se samallalailla kesälläkin. Miten talvi siitä enää eroaa ?

        Merivesikoneen syöpyminen kesällä on hyvin pientä jos sinkit koneessa on kunnossa.Myös merivesikoneet käyvät kylmemempänä, termostaati yleensä täysin auki jo seitsemässäkymmenessä asteessa koska jos lämpö korkeampi syöpyminen nopeutuu huomattavasti.Talvella ehdottomasti klykolit koneeseen suojaaineiden takia ja siksi että ilmassa oleva happi nopeuttaa syöpymistä monikertaiseksi mitä olisi muuten. Huono talvihuolto jonka olet jättänyt kokonaan tekemättä koneet rikkoo eikä kesä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      142
      8018
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2091
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2020
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1673
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1617
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      970
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      850
    10. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      24
      838
    Aihe