Miten tehdä oma kirja?

elisa**

HEIPPA! Haluaisin tietää millä tavalla tehdä oma kirja? Olen koittanut tässä nyt harjoitella kirjoittaa itse käsin, mutta raskasta se on ja välillä tuntuu, että en ole tyytyväinen käsialaani, joten olisiko ns. jokin kone millä tehdä kirja tai sivut? Tietokone on hyvä apuväline varmasti, mutta en viitsisi tulostaa 100 sivua tulostimella, muste on kuitenkin aika kallista siinä kohtaa. Jotkut ehdottavat jotain suihkejuttua.. Kertokaa mielipiteenne, Kiitos! :) P.S. jos on kysyttävää.. kysy ihmeessä multa!

29

3762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • chocol@te

      Ei siinä kyllä muu auta kuin tulostaa vaan, jos haluaa tekstin paperille..;) Itsellänikin on kohta 350-sivuinen tekele tietokoneella, joka pitäis kohta saada ulos. Aion ostaa lasertulostimen, siihen ei tarvi ostaa mustetta sitten..:P

      Jos tarkoitat ihan sitä, miten käsikirjoituksesta saa oikean kirjan näköisen, niin ei siinä varmaan auta kun oikeasti painattaa kirja jossain - omakustanteena tai sitten kustantamon kautta. Kustannussopimuksen saaminen taas taitaa olla sellanen urakka, että joku tulostaminen on kyllä pienin huoli...;) Jos haluaa oikeasti kirjoittaa kirjan, se ei tapahdu ihan hetkessä. Kirjoittamista pitää harjoitella vuosia... Mutta anna mennä vain, nythän olet jo aloittanut:)

      • elisa**

        Kiitos vinkistä. Niin lasertulostin? Kuinka paljon sellainen maksaa ja mistä niitä saa? Joo, olen harjoitellut. Niin, ei tarvitse ostaa mustetta siihen? Sepä hyvä. On varmaan kallis. Kaikkia koneita tarkoitankin, koska tavallisella tulostimella en viitsi tulostaa. Kiitos!! Vastaa pian! :)


      • elisa**
        elisa** kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Niin lasertulostin? Kuinka paljon sellainen maksaa ja mistä niitä saa? Joo, olen harjoitellut. Niin, ei tarvitse ostaa mustetta siihen? Sepä hyvä. On varmaan kallis. Kaikkia koneita tarkoitankin, koska tavallisella tulostimella en viitsi tulostaa. Kiitos!! Vastaa pian! :)

        Niin ja mihin kirjoitat konella sitä kirjaa? Tai siis tekstiä? Onko sulla joku oma juttu netissä? mihin pitäisi kirjautua? En tykkää sillasista, ne on jotenki hankalia. :D


      • chocol@te
        elisa** kirjoitti:

        Niin ja mihin kirjoitat konella sitä kirjaa? Tai siis tekstiä? Onko sulla joku oma juttu netissä? mihin pitäisi kirjautua? En tykkää sillasista, ne on jotenki hankalia. :D

        En ole ihan selvillä tulostimien hinnoista, mutta tietääkseni lasertulostimet ovat kalliimpia kuin musteella toimivat... No täytyy investoida, onhan tulostin muutenkin ihan kätevä olla kotona.

        Kirjoitan ihan wordilla, enkä ole laittanut tekstiä nettiin. En usko että sitä kukaan jaksaisi ainakaan netissä lukea...:P

        Onnea sinulle kirjoittajan uralla!


      • Lasertulostaja
        chocol@te kirjoitti:

        En ole ihan selvillä tulostimien hinnoista, mutta tietääkseni lasertulostimet ovat kalliimpia kuin musteella toimivat... No täytyy investoida, onhan tulostin muutenkin ihan kätevä olla kotona.

        Kirjoitan ihan wordilla, enkä ole laittanut tekstiä nettiin. En usko että sitä kukaan jaksaisi ainakaan netissä lukea...:P

        Onnea sinulle kirjoittajan uralla!

        Lasertulostinkin tarvitsee väriä. Tulostimesta riippuen värikasetti maksaa muutamasta kympistä muutamaan sataseen.


      • elisa**
        chocol@te kirjoitti:

        En ole ihan selvillä tulostimien hinnoista, mutta tietääkseni lasertulostimet ovat kalliimpia kuin musteella toimivat... No täytyy investoida, onhan tulostin muutenkin ihan kätevä olla kotona.

        Kirjoitan ihan wordilla, enkä ole laittanut tekstiä nettiin. En usko että sitä kukaan jaksaisi ainakaan netissä lukea...:P

        Onnea sinulle kirjoittajan uralla!

        Kiitos! Juu, katsoin gigantista lasertulostimeista tietoa, jotain 70-120e. ( kaapeli) Mutta vertailin niiden tietoa. Siinä kaikissa oli paperi koot. Kaikki taisivat olla A4 eli normaali paperin koko. Monet kirjathan ovat A5 eli pienempiä kuin A4. :( Mikä ohjelma sinulla on käytössä kun teet kirjaa? Nimi? kun teet kirjaa niin tulostatko sen lasertulostimella/tulostaisitko yksi luku kerrallaan vai sivu kerrallaan vai koko kirja lopuksi? Miten sen kirjotelman saa sitten niinkuin yhelle sivulle kun tulostaa ja kirjoitatko kaikki luvut ihan pötköön peräkkäin, mutta väliä tietenkin, kuitenkin samalla sivulla? Olisin tosi kiitollinen jos auttaisit vielä kertoen kysymykseeni vastaukset! :) Onko sinulla muuten sähköpostia, voisin sinne kirjoitella, täällä muutkin näkevät? VASTAA PIAN! P.s. Meillä onkin tulostin, mutta en saa varmaan tulostaa sillä sata sivuisia kirjoja, koska siihen tarvitaan mustetta, joten aijon vvarmaan ostaa laserin omalla rahallani. PPS. Mitä tuo yksi sanoi että väriä tarvitaan ja se maksaa 10-100 euroon? :o Tarkentaisitko jos tiedät.


      • elisa**
        Lasertulostaja kirjoitti:

        Lasertulostinkin tarvitsee väriä. Tulostimesta riippuen värikasetti maksaa muutamasta kympistä muutamaan sataseen.

        Minkälainen värikasetti? Myydäänkö ne tulostimen mukana? Onko sinulla tietoa, löytyisikö lasertulostimia sellaisia joissa olisi A5 paperi koko. Selailin tässä yksi päivä gigantin sivuja, sieltä löytyi lasertulostimia, mutta A4 kokoa? Miten sinä tulostat laserilla? Sivu kerrallaan? Luku kerrallaan? vai kenties teetkö kirjan ja tulostat sen kokonaan jälkeenpäin? mikä ohjelma sinulla on käytössä kun teet kirjaa? Kiitos muuten vastauksestasi. :) Toivottavasti vASTAAT!


      • tulostelija
        elisa** kirjoitti:

        Minkälainen värikasetti? Myydäänkö ne tulostimen mukana? Onko sinulla tietoa, löytyisikö lasertulostimia sellaisia joissa olisi A5 paperi koko. Selailin tässä yksi päivä gigantin sivuja, sieltä löytyi lasertulostimia, mutta A4 kokoa? Miten sinä tulostat laserilla? Sivu kerrallaan? Luku kerrallaan? vai kenties teetkö kirjan ja tulostat sen kokonaan jälkeenpäin? mikä ohjelma sinulla on käytössä kun teet kirjaa? Kiitos muuten vastauksestasi. :) Toivottavasti vASTAAT!

        Kaikki tulostimet käyttävät a 4 kokoa, mutta paperin voi halutessaan kipata vaakaan ja tulostaa ikään kuin aukeaman kerrallaan.

        Tein noin siskoni häihin häälehden ja hieno tuli. Liitin kuvia ja tekstiä, piirroksia ja muuta sälää. Vihkotyyppisesti kirjan sitominenkaan ei ole mahdoton homma, ohjeita kirjansidontaankin löytyy netistä.

        itse kirjoja kirjoittaneena, tapaan tulostaa paperit.. painotalo huolehtii lopusta.

        Ja ohje edelleen kustantajalle lähetettäessä on että mieluusti ei muokkailla tekstiä tarpeettomasti, jotta kustannustoimittajan työ ei hidastu.

        Word on pätevä ohjelma (käytän itse), Open Offisella voi kirjoitella, vanhoja kirjoituskoneita saa ilmatteeksi, mutta noiden jälkeä korjatessa voi väsy tulla.. yksi lyöntivirhe sivulla ja kaikki uusiksi.

        Käsinkin kirjoitan paljon, A 4 vihkoihin, mutta nuo ovat raakatekstiä, jonka siirrän koneelle. Jostain syystä vanhat aivot vain toimivat käsinkirjoitettaessa paremmin.


      • chocol@te
        elisa** kirjoitti:

        Kiitos! Juu, katsoin gigantista lasertulostimeista tietoa, jotain 70-120e. ( kaapeli) Mutta vertailin niiden tietoa. Siinä kaikissa oli paperi koot. Kaikki taisivat olla A4 eli normaali paperin koko. Monet kirjathan ovat A5 eli pienempiä kuin A4. :( Mikä ohjelma sinulla on käytössä kun teet kirjaa? Nimi? kun teet kirjaa niin tulostatko sen lasertulostimella/tulostaisitko yksi luku kerrallaan vai sivu kerrallaan vai koko kirja lopuksi? Miten sen kirjotelman saa sitten niinkuin yhelle sivulle kun tulostaa ja kirjoitatko kaikki luvut ihan pötköön peräkkäin, mutta väliä tietenkin, kuitenkin samalla sivulla? Olisin tosi kiitollinen jos auttaisit vielä kertoen kysymykseeni vastaukset! :) Onko sinulla muuten sähköpostia, voisin sinne kirjoitella, täällä muutkin näkevät? VASTAA PIAN! P.s. Meillä onkin tulostin, mutta en saa varmaan tulostaa sillä sata sivuisia kirjoja, koska siihen tarvitaan mustetta, joten aijon vvarmaan ostaa laserin omalla rahallani. PPS. Mitä tuo yksi sanoi että väriä tarvitaan ja se maksaa 10-100 euroon? :o Tarkentaisitko jos tiedät.

        Kuten tässä tuli jo ilmi, olen huonosti perillä noista tulostimista.. en osaa sanoa mitään niistä.

        Tarkoitus ei siis tosiaan ole tulostaa KIRJAA vaan käsikirjoitus, josta mahdollisesti jonkun kustantamon kautta voisi painattaa kirjan. Noita vanhoja käsikirjoituksia onkin sitten tuolla kaapissa sellainen pahvilaatikollinen..;)

        Mutta mikäs siinä jos haluaa itselleen askarrellan oman tekstinsä "kirjan" muotoon, tosiaan voi onnistua ihan tulostamalla ja sitten nitomalla sivuja ja koristelemalla kannen.:) Olen joskus nähnyt ihan hienon tällaisen kotitekoisen kirjan.

        Itse en tulostele nyt ollenkaan, koska tällä hetkellä ei ole tulostinta. Mutta on kyllä kätevää tulostella tekstiä välillä pätkissä, koska sen lukeminen ja muokkaaminen on tosiaan vähän erilaista kun pystyy lukemaan paperilta... Niin kuin joku tuossa jo sanoikin.


    • sellainen

      "viivoitin" jossa on aakkoset. :)
      Lyjykynä on halvin vaihtoehto, kunhan et teroita liian usein!

    • kirjuuttelija

      Hei!

      Oman kirja kannattaa kirjoittaa tietokoneella. Jos joskus aiot lähettää sen kustantajalle, on se oltava koneella kirjoitettu ja A4 lle tulostettu. Itse kirjoitan WORD -ohjelmalla. Ei tekstiä tarvitse välttämättä tulostaa kuin vasta siinä vaiheessa, kun se on "valmista". Itse kuitenkin tulostelen aina välillä, koska paperilla hahmotan kokonaisuuden paremmin, huomaan virheet ym. ja ne on sitten helppo korjata siitä tietokoneelle.

      Ensimmäisenä en menisi tulostinta ostamaan, jos vain 100 liuskaa tarvitsee tulostaa. Voisitko esim. koulullasi päästä tulostamaan ilmaiseksi?

      • Kirjailijatar

        Tietokone ja tulostin - ilman näitä et pärjää. Kuten edellinen henkilö kommentoi. Kustantajalle täytyy olla käsiksestä tulostettu versio. Älä lähetä "keskeneräistä" tekstiä. Ajattele jo postimaksuja. Ne ovat sikahirveitä nykyään!

        Ole kärsivällinen. Jos sinulla on joku "puolueeton" taho tekstin esilukijaksi, niin aina parempi.

        Sanon vielä kerran, että ole kärsivällinen ja ennen kaikkea: Älä lannistu, jos käsis tulee "ei-hyväksyttynä" takaisin. Niin käy meille useimmille ja useimmiten. Joskus saattaa onnistaa ;)


    • tilpehööri.

      Juuh, jos haluaa kustantajalle lähettää, kannattaa kirjoittaa joko kirjoituskoneella tai tietokoneella.

      Itse aloittelin naperona kirjoituskoneella kirjoittamaan, ja ei se yksi virhe (tai edes kymmenen virhelyöntiä) sivua pilaa: korjauslakka on keksitty! :) Tosin myönnettäköön, että rasittavaa puuhaa on ja niitä näppäimiä saa tosissaan hakata. Ja siinäkin on se muste... ja paperia saa veivata vuoden ja siltikin se menee vinoon...

      Jos aiot kustantajalle lähettää, teksti on tulostettava yhdelle puolen ja koon on oltava a4. Jos taas haluat omaksi huviksi tulostella a5:ia, niin, hyvät ihmiset, tekstinkäsittelyohjelmalla pystyy muokkaamaan tulostettavan sivun koon (ja varmasti pystyy pelkällä printterilläkin). Tietysti kaikki kaupan tulostimet ovat a4:sille, koska se on suurin niillä toimiva paperikoko. Pienempää saa aina. Myös a4:lle kaksi sivua, eli aukeama, käy lupsakasti eikä tarvitse edes olla ydinfyysikko, että sen osaa tehdä.

      Mä aloin miettiä musteen hintaa vasta, kun tulostettavia sivuja alkoi olla yhdessä nipussa 550 ja nippuja piti saada kuuteen kustantamoon. En moista määrää olisi uskaltanut tulostuttaa edes koulussa (jossa on n. 1000 sivu per oppilas ilmaista tulostusta) tai töissä (rajattomat mahdollisuudet), joten poltin kässärin cd:lle ja vein kirjapainoon. Sain sen kuutena kopiona nätisti pakattuna laatikkoon (jonka kantaminen oli sitten oma ongelmansa). Ei maksanut mitään, mutta se johtui pelkästään siitä, että mä olen niin kiva :) En kyllä usko, että se hinta mitenkään korkea on, jos sieltä käy kysymässä. Muutaman minuutin homma, eikä maksa painotalolle juurikaan mitään.

      • elisa**

        Kiitos ideastasi! :>


      • elisa**

        kiitos ideastasi. Sekin oli hyvä! :)


    • chibiusa

      jos sinulla on tietokone, niin ilman muuta kannatta tietokoneessasi olevalla testinkäsittelyohjelmalla kirjoittaa. kannattaa sitten käyttää oikolukua mahdollisten virheiten varalta.

      jos kirjaan tulee joitain satoja sivuja, niin eikö se ole aika iso homma itse tulostella. on varmaan paikkoja joissa voi painattaa pieniä eriä kirjoja. en ole asiaan kunnolla perehtynyt mutta aieiston voi toimittaa cd:llä, disketillä tai sähköpostina. jos painatat kirjan jossain kannattaa varmaankiin hintoja vertailla. voithan googlesta ehtiä lisää tiedoa semmoisella sanalla kuin omakustanne.

      • elisa**

        Hei! Tuota, on minulla oma tietokone kotona. Teen parhaillaan Wordpadilla kirjaa.. Miettisin vain, että ajattelin tässä ostaa lasertulostimen jopa tällä viikolla, niin kaikissa on A4 paperikoko ja haluiaisin sen kirjan kooksi eli A5, onko mahdollista se? Kiitos vinkistä! :)


    • hattu

      Sana kerrallaan beibi, sana kerrallaan:)

      • elisa**

        Juu, kiitos vain vinkistä! Kyllä tiedän, ehkä kuitenkin kirjoitan enemmän kuin sana kerrallaan.. Kuka olet?


      • suttu...
        elisa** kirjoitti:

        Juu, kiitos vain vinkistä! Kyllä tiedän, ehkä kuitenkin kirjoitan enemmän kuin sana kerrallaan.. Kuka olet?

        Jos kirjoittaminen kiinnostaa ja osaat ottaa vastaan rajua mutta ihmisläheistä kritiikkiä, sekä omaat kieroutuneen huumorintajun, niin osoitteesi on www.deathwriters.com


      • kirjoittaja
        suttu... kirjoitti:

        Jos kirjoittaminen kiinnostaa ja osaat ottaa vastaan rajua mutta ihmisläheistä kritiikkiä, sekä omaat kieroutuneen huumorintajun, niin osoitteesi on www.deathwriters.com

        Suosittelen tätä itsekin, deathwriters painottaa kyllä enemmän kauhukirjallisuutta, mutta kaikki yleensäkin tarinoista pitävät ovat näköjään tervetulleita.


      • elisa**
        kirjoittaja kirjoitti:

        Suosittelen tätä itsekin, deathwriters painottaa kyllä enemmän kauhukirjallisuutta, mutta kaikki yleensäkin tarinoista pitävät ovat näköjään tervetulleita.

        KIITOS KAIKILLE VASTANNEILLE!! Olen todella kiitollinen vastauksista, vaikka en aina muistakkaan kiittää jokaista erikseen :)


      • kirjani
        elisa** kirjoitti:

        KIITOS KAIKILLE VASTANNEILLE!! Olen todella kiitollinen vastauksista, vaikka en aina muistakkaan kiittää jokaista erikseen :)

        kirjoittamalla sen ensin tekstinkäsittelyohjelmalla (käytän yhä AmiPro -ohjelmaa, paljon parempi kuin Wordin hupelot, mutta ihan Notepad -ohjelmakin käy hyvin), ja sitten siirsin sen Corel Draw -ohjelmaan, lisäten kuvat, jotka olin erikseen tehnyt Corelilla.

        Suunnittelin sivut mieleni mukaisiksi, ja tulostin värilaserillani satakunta kopiota joka sivusta (paperin molemmille puolille, tietysti). Kokosin sivut sadaksi kirjaksi, laitoin kirjat pinoon, levitin selustaan PVA-liimaa, ja juuri kun liima oli kuivanut nihkeäksi, leikkasin kirjat erilleen metallilastalla. Liimasin erikseen tolostetun ja taitetun kannen paikoilleen, ja laitoin kirjat uudelleen pinoon, painon alle. Niiden kuivettua leikkasin ne oikeaan kokoon giljotiinillä. Lopullinen koko oli 20cm leveä, ja 24cm korkea, joten yläosasta jäi kapea luiska. Käytän niitä muistilehtiöinä. Pienempikin kirjakoko onnistuu hyvin tällä tavalla, ja nuo hukkapalat voi käyttää hyödyllisesti, jos haluaa. Voi vaikka tulostaa logonsa tms kunkin 'muistilehtiön' yläreunaan, ja jakaa niitä kirjansa markkinointikeinona. Tai voi tehdä kirjanmerkkejä.

        Jos giljotiinia ei halua ostaa, ehkä joku kirjapaino leikkaa kirjasi haluamaasi kokoon, kunhan olet nitonut ne, ja laittanut kannet, ja antanut kuivua painon alla. Tiedustele.

        Minä jouduin painattamaan kannet muualla, koska oma tulostin oli vain A4. Myöhemmin tuli mieleen, että olisihan sen voinut tulostaa etu- ja takakannen erikseen, ja liimata ne erilliselle selustaluiskalle. Olisi varmaan sekin ollut ihan siisti tapa.


    • Sarjishemmo

      Annan vinkin! Ei kannata kirjoittaa kädellä vaan tietokoneella. Miten? Lataa koneelle PAINT ja käynnistä se ohjelma PAINT ota tekstityökalu ja ala kirjoittaa. Kun sivu on valmis tulosta se. Ja ala tekemään uutta sivua ja tulosta nekin. Kun olet valmis niitä sivut. Sitten kirjasi on valmis!



      T: Sarjishemmo

    • pinja

      siihen omaan kirjaan voi tehdä kuvia tai pekkää tekstiä voi tehdä myös lapsille itse tehdyn kirjan taikka aikuiselle siinä ois esimerkkejä niin HEIPPA

    • Anonyymi

      Hei 👋 elisa** luulen että kannataisi hakeutua esim. Tammen toimistoon ja kysyä voitko tehdä heidän kanssa kirjan 📚
      📒.

    • Anonyymi

      Tämmöinen huumori ei saa ilmaa siipiensä alle, ei sitten millään.

    • Anonyymi

      Hei, tietääkö kukaan mitään semmoisesta kun SOLENTRO. Solentro.fi kautta saa käyttää ohjelmaa, jolla voit itse tehdä kirjan. Toimiiko tämä systeemi?

    • Anonyymi

      Lähes kaikille kustantajille voi lähettää käsikirjoituksen sähköpostilla... eli tulostin on aika turha ostos.

      Office 365 sisältää Word-version, jossa on puheentunnistus... ei tarvitse kirjoittaa, riittää kun puhuu ja ohjelma hoitaa kirjoituspuolen. Ei ole läheskään täydellinen eli jää paljon muokattavaa mutta hieman erilainen tapa kirjoittaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe