Taas kerran, anteeksi etukäteen suomenkielestäni :/
Mietin vain, että onko täällä mitään suomenruotsalaisia wiccoja? Ja muuten, sanotaanko suomeksi että "olen wicca" tai "olen wiccalainen" ? On ihanaa että tämä forum on olemassa, mutta kun suomenkieleni on aika surkea :P
Pari kuukausia sitten mietin, että pitäisi ehkä perustaa suomenruotsalainen wicca-yhdistys, mutten oikein tiedä... mitä te uskotte? Kun se wicca.fi (vai oliko svwy?) -in hyväksytään vain gardnerilaiset ja alexandrilaiset kuitenkin...vai olenko väärässä?
Ruotsinkielisiä täälläkö?
10
957
Vastaukset
- Nightlord
Lainaus: "sanotaanko suomeksi että "olen wicca" tai "olen wiccalainen"?
Molempia termejä kuulee käytettävän. Itse käytän sanaa "wicca" sekä uskonnosta itsestään että sen harjoittajasta.
Ja yhdistyksistä: SVWY ottaa jäsenikseen vain traditionalisteja. Lehto RY ja Pakanaverkko eivät tätä statusta edellytä, yleispakanallisia kun ovat.
Tämä ei kuitenkaan estä esimerkiksi www.wicca.fi foorumille rekisteröitymistä ja siellä keskustelua.- Nimetön
Kiitos vastauksestasi :)
Vielä haluaisin tietää, miksi wicca ei saanut rekisteröidä uskontona Suomessa... Olen kyllä lukenut siitä wicca.fi:n sivuilla, mutten ymmärtänyt kaikkea. Voisiko joku kertoa? - Tanith
Nimetön kirjoitti:
Vielä haluaisin tietää, miksi wicca ei saanut rekisteröidä uskontona Suomessa... Olen kyllä lukenut siitä wicca.fi:n sivuilla, mutten ymmärtänyt kaikkea. Voisiko joku kertoa?mutta en osaa mennä takuuvarmasti sanomaan olevani wicca. Pakana nyt kumminkin.
Jos wiccan määritelmään kuuluu sinun mielestäsi että tulee harjoitta magiaa usein, se en ole minä. Juu, ja näin sen jutun Vasabladetissa. mutta taidan olla reilusti vanhempi kuin sinä. :)
Vill du ta kontakt med mej så går det bra på adressen [email protected] - Nimetön
Tanith kirjoitti:
mutta en osaa mennä takuuvarmasti sanomaan olevani wicca. Pakana nyt kumminkin.
Jos wiccan määritelmään kuuluu sinun mielestäsi että tulee harjoitta magiaa usein, se en ole minä. Juu, ja näin sen jutun Vasabladetissa. mutta taidan olla reilusti vanhempi kuin sinä. :)
Vill du ta kontakt med mej så går det bra på adressen [email protected]"Jos wiccan määritelmään kuuluu sinun mielestäsi että tulee harjoitta magiaa usein, se en ole minä."
Ei kuulu :) En minäkään harjoita magia usein, mutta sattuu. Se juttu VBL-issa muuten ei ollut kovin hyvä, mutta mutta :P
Jag tar kanske och gör det senare, då jag hinner, det är trevligt att lära nya mänskor som tänker lite likadant :) - Nightlord
Nimetön kirjoitti:
Vielä haluaisin tietää, miksi wicca ei saanut rekisteröidä uskontona Suomessa... Olen kyllä lukenut siitä wicca.fi:n sivuilla, mutten ymmärtänyt kaikkea. Voisiko joku kertoa?Opetusministeriö vetosi päätöksessään mm. seuraaviin seikkoihin:
"Suuntaus ei pohjaudu uskontunnustukseen, pyhinä pidettyihin kirjoituksiin tai muihin yksilöityihin pyhinä pidettyihin vakiintuneisiin perusteisiin, vaan kukin suuntausta harjoittava henkilö tai ryhmä määrittää pääosin itse oman katsomuksensa ja rituaalikäytäntönsä yhdistellen vaikutteita eri lähteistä. Yhteisön katsomusjärjestelmä ja rituaalikäytännöt ovat epäyhtenäisiä ja vaihtelevia. Yhteisöä ei näin ollen ole pidettävä uskonnonvapauslain 2. pykälässä mainittuna uskontokuntana, jolla on tarkoituksena julkisesti harjoittaa uskontoa."
Opetusministeriön päätös 18.12.2001
(Lähde: Hjelm, Titus (toim.): "Mitä Wicca on?")
HUOM: rekisteröinti olisi tehnyt wiccasta VIRALLISEN uskonnon. Uskontohan tämä joka tapauksessa on, vaan ei virallinen valtion silmissä. - Ingentinget
Nightlord kirjoitti:
Opetusministeriö vetosi päätöksessään mm. seuraaviin seikkoihin:
"Suuntaus ei pohjaudu uskontunnustukseen, pyhinä pidettyihin kirjoituksiin tai muihin yksilöityihin pyhinä pidettyihin vakiintuneisiin perusteisiin, vaan kukin suuntausta harjoittava henkilö tai ryhmä määrittää pääosin itse oman katsomuksensa ja rituaalikäytäntönsä yhdistellen vaikutteita eri lähteistä. Yhteisön katsomusjärjestelmä ja rituaalikäytännöt ovat epäyhtenäisiä ja vaihtelevia. Yhteisöä ei näin ollen ole pidettävä uskonnonvapauslain 2. pykälässä mainittuna uskontokuntana, jolla on tarkoituksena julkisesti harjoittaa uskontoa."
HUOM: rekisteröinti olisi tehnyt wiccasta VIRALLISEN uskonnon. Uskontohan tämä joka tapauksessa on, vaan ei virallinen valtion silmissä.Aha, ok :)
Ja tarkoitinkin virallisen, en vain löytänyt oikea sanaa ^^ - minä vaan
Nightlord kirjoitti:
Opetusministeriö vetosi päätöksessään mm. seuraaviin seikkoihin:
HUOM: rekisteröinti olisi tehnyt wiccasta VIRALLISEN uskonnon. Uskontohan tämä joka tapauksessa on, vaan ei virallinen valtion silmissä.Uskonnollisia yhdyskuntia virallistetaan. Näin sanovat useat. Käytännössä uusi uskonto saa virallisen statuksen vasta kun sitä harjoittava yhdyskunta rekisteröidään. Seuraavien rekisteröinti on jo helpompaa. Päätöksestä paistoi läpi pelko siitä, että wiccaa olisi sen jälkeen jouduttu opettamaan kouluissa.
- harakkatar
Nyt on mennyt hiukan väärinkäsityksen puolelle...
"Ja yhdistyksistä: SVWY ottaa jäsenikseen vain traditionalisteja."
Suomen Vapaa Wicca Yhdyskunta oli projekti, jonka avulla pyrittiin saattamaan wicca viralliseksi uskonnolliseksi yhdyskunnaksi Suomessa. Projektissa suurin osa allekirjoittajajäsenistä oli eklektisiä wiccoja (olen itse yksi allekirjoittajista). Toisin sanoen wiccan suuntauksella ei siinä projektissa ollut väliä. SVWY ei myöskään ole yhdistys. SVWY on itseasiassa toistaiseksi kuollut, jäädytetty ja kuopattu projekti.
Sen sijaan Wicca ry on traditionalistien yhdistys.
T: aleksandrialainen wicca - Poison.
harakkatar kirjoitti:
Nyt on mennyt hiukan väärinkäsityksen puolelle...
"Ja yhdistyksistä: SVWY ottaa jäsenikseen vain traditionalisteja."
Suomen Vapaa Wicca Yhdyskunta oli projekti, jonka avulla pyrittiin saattamaan wicca viralliseksi uskonnolliseksi yhdyskunnaksi Suomessa. Projektissa suurin osa allekirjoittajajäsenistä oli eklektisiä wiccoja (olen itse yksi allekirjoittajista). Toisin sanoen wiccan suuntauksella ei siinä projektissa ollut väliä. SVWY ei myöskään ole yhdistys. SVWY on itseasiassa toistaiseksi kuollut, jäädytetty ja kuopattu projekti.
Sen sijaan Wicca ry on traditionalistien yhdistys.
T: aleksandrialainen wiccaYrittääkö mikään taho tällä hetkellä saada wiccaa virallistettua? Tai muuta uuspakanallista uskontoa? Lakiinhan tuli 2003 muutos, joten pitäisi olla helpompaa.
- harakkatar
Poison. kirjoitti:
Yrittääkö mikään taho tällä hetkellä saada wiccaa virallistettua? Tai muuta uuspakanallista uskontoa? Lakiinhan tuli 2003 muutos, joten pitäisi olla helpompaa.
Luulen, että kaikki tahot ovat unohtaneet koko projektin toistaiseksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003124359- 152193
- 1872004
- 1041423
- 701291
- 74952
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57927IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2869Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119804Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59726