Ruotsinkielisiä täälläkö?

"Älä löi, en ole hhurr...

Taas kerran, anteeksi etukäteen suomenkielestäni :/

Mietin vain, että onko täällä mitään suomenruotsalaisia wiccoja? Ja muuten, sanotaanko suomeksi että "olen wicca" tai "olen wiccalainen" ? On ihanaa että tämä forum on olemassa, mutta kun suomenkieleni on aika surkea :P
Pari kuukausia sitten mietin, että pitäisi ehkä perustaa suomenruotsalainen wicca-yhdistys, mutten oikein tiedä... mitä te uskotte? Kun se wicca.fi (vai oliko svwy?) -in hyväksytään vain gardnerilaiset ja alexandrilaiset kuitenkin...vai olenko väärässä?

10

911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nightlord

      Lainaus: "sanotaanko suomeksi että "olen wicca" tai "olen wiccalainen"?

      Molempia termejä kuulee käytettävän. Itse käytän sanaa "wicca" sekä uskonnosta itsestään että sen harjoittajasta.

      Ja yhdistyksistä: SVWY ottaa jäsenikseen vain traditionalisteja. Lehto RY ja Pakanaverkko eivät tätä statusta edellytä, yleispakanallisia kun ovat.

      Tämä ei kuitenkaan estä esimerkiksi www.wicca.fi foorumille rekisteröitymistä ja siellä keskustelua.

      • Nimetön

        Kiitos vastauksestasi :)

        Vielä haluaisin tietää, miksi wicca ei saanut rekisteröidä uskontona Suomessa... Olen kyllä lukenut siitä wicca.fi:n sivuilla, mutten ymmärtänyt kaikkea. Voisiko joku kertoa?


      • Tanith
        Nimetön kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi :)

        Vielä haluaisin tietää, miksi wicca ei saanut rekisteröidä uskontona Suomessa... Olen kyllä lukenut siitä wicca.fi:n sivuilla, mutten ymmärtänyt kaikkea. Voisiko joku kertoa?

        mutta en osaa mennä takuuvarmasti sanomaan olevani wicca. Pakana nyt kumminkin.
        Jos wiccan määritelmään kuuluu sinun mielestäsi että tulee harjoitta magiaa usein, se en ole minä. Juu, ja näin sen jutun Vasabladetissa. mutta taidan olla reilusti vanhempi kuin sinä. :)
        Vill du ta kontakt med mej så går det bra på adressen [email protected]


      • Nimetön
        Tanith kirjoitti:

        mutta en osaa mennä takuuvarmasti sanomaan olevani wicca. Pakana nyt kumminkin.
        Jos wiccan määritelmään kuuluu sinun mielestäsi että tulee harjoitta magiaa usein, se en ole minä. Juu, ja näin sen jutun Vasabladetissa. mutta taidan olla reilusti vanhempi kuin sinä. :)
        Vill du ta kontakt med mej så går det bra på adressen [email protected]

        "Jos wiccan määritelmään kuuluu sinun mielestäsi että tulee harjoitta magiaa usein, se en ole minä."
        Ei kuulu :) En minäkään harjoita magia usein, mutta sattuu. Se juttu VBL-issa muuten ei ollut kovin hyvä, mutta mutta :P

        Jag tar kanske och gör det senare, då jag hinner, det är trevligt att lära nya mänskor som tänker lite likadant :)


      • Nightlord
        Nimetön kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi :)

        Vielä haluaisin tietää, miksi wicca ei saanut rekisteröidä uskontona Suomessa... Olen kyllä lukenut siitä wicca.fi:n sivuilla, mutten ymmärtänyt kaikkea. Voisiko joku kertoa?

        Opetusministeriö vetosi päätöksessään mm. seuraaviin seikkoihin:

        "Suuntaus ei pohjaudu uskontunnustukseen, pyhinä pidettyihin kirjoituksiin tai muihin yksilöityihin pyhinä pidettyihin vakiintuneisiin perusteisiin, vaan kukin suuntausta harjoittava henkilö tai ryhmä määrittää pääosin itse oman katsomuksensa ja rituaalikäytäntönsä yhdistellen vaikutteita eri lähteistä. Yhteisön katsomusjärjestelmä ja rituaalikäytännöt ovat epäyhtenäisiä ja vaihtelevia. Yhteisöä ei näin ollen ole pidettävä uskonnonvapauslain 2. pykälässä mainittuna uskontokuntana, jolla on tarkoituksena julkisesti harjoittaa uskontoa."

        Opetusministeriön päätös 18.12.2001
        (Lähde: Hjelm, Titus (toim.): "Mitä Wicca on?")

        HUOM: rekisteröinti olisi tehnyt wiccasta VIRALLISEN uskonnon. Uskontohan tämä joka tapauksessa on, vaan ei virallinen valtion silmissä.


      • Ingentinget
        Nightlord kirjoitti:

        Opetusministeriö vetosi päätöksessään mm. seuraaviin seikkoihin:

        "Suuntaus ei pohjaudu uskontunnustukseen, pyhinä pidettyihin kirjoituksiin tai muihin yksilöityihin pyhinä pidettyihin vakiintuneisiin perusteisiin, vaan kukin suuntausta harjoittava henkilö tai ryhmä määrittää pääosin itse oman katsomuksensa ja rituaalikäytäntönsä yhdistellen vaikutteita eri lähteistä. Yhteisön katsomusjärjestelmä ja rituaalikäytännöt ovat epäyhtenäisiä ja vaihtelevia. Yhteisöä ei näin ollen ole pidettävä uskonnonvapauslain 2. pykälässä mainittuna uskontokuntana, jolla on tarkoituksena julkisesti harjoittaa uskontoa."

        Opetusministeriön päätös 18.12.2001
        (Lähde: Hjelm, Titus (toim.): "Mitä Wicca on?")

        HUOM: rekisteröinti olisi tehnyt wiccasta VIRALLISEN uskonnon. Uskontohan tämä joka tapauksessa on, vaan ei virallinen valtion silmissä.

        Aha, ok :)

        Ja tarkoitinkin virallisen, en vain löytänyt oikea sanaa ^^


      • minä vaan
        Nightlord kirjoitti:

        Opetusministeriö vetosi päätöksessään mm. seuraaviin seikkoihin:

        "Suuntaus ei pohjaudu uskontunnustukseen, pyhinä pidettyihin kirjoituksiin tai muihin yksilöityihin pyhinä pidettyihin vakiintuneisiin perusteisiin, vaan kukin suuntausta harjoittava henkilö tai ryhmä määrittää pääosin itse oman katsomuksensa ja rituaalikäytäntönsä yhdistellen vaikutteita eri lähteistä. Yhteisön katsomusjärjestelmä ja rituaalikäytännöt ovat epäyhtenäisiä ja vaihtelevia. Yhteisöä ei näin ollen ole pidettävä uskonnonvapauslain 2. pykälässä mainittuna uskontokuntana, jolla on tarkoituksena julkisesti harjoittaa uskontoa."

        Opetusministeriön päätös 18.12.2001
        (Lähde: Hjelm, Titus (toim.): "Mitä Wicca on?")

        HUOM: rekisteröinti olisi tehnyt wiccasta VIRALLISEN uskonnon. Uskontohan tämä joka tapauksessa on, vaan ei virallinen valtion silmissä.

        Uskonnollisia yhdyskuntia virallistetaan. Näin sanovat useat. Käytännössä uusi uskonto saa virallisen statuksen vasta kun sitä harjoittava yhdyskunta rekisteröidään. Seuraavien rekisteröinti on jo helpompaa. Päätöksestä paistoi läpi pelko siitä, että wiccaa olisi sen jälkeen jouduttu opettamaan kouluissa.


      • harakkatar

        Nyt on mennyt hiukan väärinkäsityksen puolelle...

        "Ja yhdistyksistä: SVWY ottaa jäsenikseen vain traditionalisteja."

        Suomen Vapaa Wicca Yhdyskunta oli projekti, jonka avulla pyrittiin saattamaan wicca viralliseksi uskonnolliseksi yhdyskunnaksi Suomessa. Projektissa suurin osa allekirjoittajajäsenistä oli eklektisiä wiccoja (olen itse yksi allekirjoittajista). Toisin sanoen wiccan suuntauksella ei siinä projektissa ollut väliä. SVWY ei myöskään ole yhdistys. SVWY on itseasiassa toistaiseksi kuollut, jäädytetty ja kuopattu projekti.

        Sen sijaan Wicca ry on traditionalistien yhdistys.

        T: aleksandrialainen wicca


      • Poison.
        harakkatar kirjoitti:

        Nyt on mennyt hiukan väärinkäsityksen puolelle...

        "Ja yhdistyksistä: SVWY ottaa jäsenikseen vain traditionalisteja."

        Suomen Vapaa Wicca Yhdyskunta oli projekti, jonka avulla pyrittiin saattamaan wicca viralliseksi uskonnolliseksi yhdyskunnaksi Suomessa. Projektissa suurin osa allekirjoittajajäsenistä oli eklektisiä wiccoja (olen itse yksi allekirjoittajista). Toisin sanoen wiccan suuntauksella ei siinä projektissa ollut väliä. SVWY ei myöskään ole yhdistys. SVWY on itseasiassa toistaiseksi kuollut, jäädytetty ja kuopattu projekti.

        Sen sijaan Wicca ry on traditionalistien yhdistys.

        T: aleksandrialainen wicca

        Yrittääkö mikään taho tällä hetkellä saada wiccaa virallistettua? Tai muuta uuspakanallista uskontoa? Lakiinhan tuli 2003 muutos, joten pitäisi olla helpompaa.


      • harakkatar
        Poison. kirjoitti:

        Yrittääkö mikään taho tällä hetkellä saada wiccaa virallistettua? Tai muuta uuspakanallista uskontoa? Lakiinhan tuli 2003 muutos, joten pitäisi olla helpompaa.

        Luulen, että kaikki tahot ovat unohtaneet koko projektin toistaiseksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1887
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1574
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1296
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe