Ilmastointikoje väärin asennettu

innokas11

Muutimme tähän uuteen omakotitaloon heinäkuun lopussa ja ilmanvirtaukset säädettiin vähän myöhemmin.
Koko ajan on ilma ollut huono, olemme valittaneet rakennuttajalle, kun kosteus alkoi pilata jo taloa, ovien välissä, ikkunanpielet homeessa jne.
Lopulta 21.12.06 löytyi syy (vahingossa) ilmastointikojeen tulo ja poistoilmaputki oli asennettu toistensa paikalle!!!
Nyt rakennuttaja väittää, että se kun olemme itse säätäneet lautasventtiilejä (joissain huoneissa) on vaikuttanut pääasiassa tuohon kosteuteen eikä niinkään tuo asennusvirhe!!!
Kertokaa asiasta ymmärtävät, ettei se millään voi olla niin????? Jos tuloilma otetaan sisältä jne. kuten meillä on tapahtunut...

21

5842

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että ilma

otetaan katolta seinän sijasta ja päinvastoin, niin virhe ei vaikuta sisälle mitenkään ratkaisevasti.

Toinen suurempi virhe on miten saitte muuttoluvan säätämättömään taloon. Säädön yhteydessä se virhe että sisällä olisi putket ristissä olisi varmasti selvinnyt.

Kolmas virhe säädellä itse venttiileitä, sitä ei koskaan saa tehdä.

Tuo home sisällä on ihmejuttu. Miksi kosteutta liikaa???

• Nimetön

Ilmanvirtaukset säädettiin noin 2vk sen jälkeen, kun muutettiin tähän ja ei silloin kukaan mitään huomannut.
        Meillä on Vallox95 ja soitin maahantuojalle tms. ja sieltä sanottiin, että ilmanvirtausten mittauksen/säädön yhteydessä lautasventtiilit pitää lukita - kai rakennuttajan pitää noudattaa maahantuojan tms. ohjeita.
        Toinen mitä sanottiin oli se, että ilmanvirtaukset säädetään tunnin sisällä suodattimen vaihdosta, en usko meillä näin tapahtuneen.
        Meidän muuttopäivä oli tiedossa jo maaliskuussa, joten en tiedä miksi mittauksia ei oltu tehty ennen muuttoa.
        Meillä oli kosteutta ikkunoissa ja ovissa siihen asti , kunnes nuo putket vaihdettiin oikeille paikoilleen - mielestäni selvä syy-yhteys??

• Muuan2
        Nimetön kirjoitti:

Ilmanvirtaukset säädettiin noin 2vk sen jälkeen, kun muutettiin tähän ja ei silloin kukaan mitään huomannut.
        Meillä on Vallox95 ja soitin maahantuojalle tms. ja sieltä sanottiin, että ilmanvirtausten mittauksen/säädön yhteydessä lautasventtiilit pitää lukita - kai rakennuttajan pitää noudattaa maahantuojan tms. ohjeita.
        Toinen mitä sanottiin oli se, että ilmanvirtaukset säädetään tunnin sisällä suodattimen vaihdosta, en usko meillä näin tapahtuneen.
        Meidän muuttopäivä oli tiedossa jo maaliskuussa, joten en tiedä miksi mittauksia ei oltu tehty ennen muuttoa.
        Meillä oli kosteutta ikkunoissa ja ovissa siihen asti , kunnes nuo putket vaihdettiin oikeille paikoilleen - mielestäni selvä syy-yhteys??

Ei se, otetaanko raitis ilma räystäänalta vai katolta vaikuta kosteuteen. Tai, jos katolla olevaan tuloputkeen pääsi sadevettä sisään. Se jo vähän vaikuttaakin.

• ljdgfh

Ilmamäärien säädössä olisi pitänyt huomata jos tulo- ja poistoilma olisi asennettu ristiin.
      2 viikkoa ei pitäisi vielä tukkia suodattimia ratkaisevasti ilmamäärien säädön kannalta..
      Iv-mittauspöytäkirjasta pitäisi nähdä tulokset mittauksista ja venttiilin asennoista.
      Ja venttiilit lukitaan säädettyihin asentoihin säädön yhteydessä.

• Muuan2

Kaksi suurta torvea ulos. Mistä huomaa, että ne ovat vaihtaneet paikkaa?

• Sorry.Enpäs lukenutkaan tar...
        Muuan2 kirjoitti:

Kaksi suurta torvea ulos. Mistä huomaa, että ne ovat vaihtaneet paikkaa?

Sorry.Enpäs lukenutkaan tarpeeksi tarkkaan kysymystä.Mutta kyllä se säädössä pitäisi huomata jos tuloilma venttiilistä talon sisällä imee ja poistosta puhaltaa.
        Kyseisessä tapauksessa on ilmeisesti niin, että taloon on tehty kiertoilma sisällä ja ulkona.Raitisilmakanavaan on liitetty poistoilma sisältä ja tuloilmana sisälle tulee talosta poistuva ilma.

• Pyhä Sylvi

Mulkut vain yrittävät väistää vastuuta.

Ei venttileitä vähän pyörittämällä ilman kosteudet ala nousta, jollei niitä kaikki ruuvaa täysin kiinni (jota tuskin olette menneet tekemään kun ilma on huonoa jo muutenkin).

Oireista päätellen teillä on ilma kiertänyt ulkoa-ulos ja sisältä sisään. Näinkin voi ammattilainen koneen kytkeä kun ei lue ohjekirjaa!!!

Hankkikaa riittävä määrä asiantuntijoita taustatueksi, ja urakoitsija munista hirteen.

• nyt vähän

oikeammin.
      koneeseen liittyy neljä kanavaa, ulkoilma-, tuloilma-, poistoilma- ja jäteilma-.
      Mitkä ovat vaihtaneet paikkaansa? Tulo- ja poisto ovat ne jotka ovat kojeesta rakennukseen sisäpuolelle päin ja ulko- ja jäte ovat kojeesta ulkoimaan päin.

Vai provoko tämä taas on ...

• Nimetön

Toinen LVI-asentaja (eri kuin asennuksen tehnyt) sanoi meille, että tulo ja poistoilmaputki ovat olleet toistensa paikoilla ja tuo laite on on Vallox 95 ja viat on nuo mistä olen kertonut, sen enempää en osaa sanoa.
        Venttiilejä olemme suurentaneet totta kai, emme pienentäneet.
        Minulla oli huimausoireita, ihan tosi tarkoissa tutkimuksissa kävin, mitään eivät löytäneet, mutta kun nuo putket vaihdettiin oikeille paikoilleen, niin loppui huimausoireet.
        Olen muuten nainen, siksi tekninen tietämys vähän vajavainen :)
        Rakennuttaja tulee ensi viikolla käymään ja yrittää varmasti luikerrella vastuusta e-maileista päätellen, siksi tarvitsisin aika paljon tietoa tässä vaiheessa.

• Pyhä Sylvi
        Nimetön kirjoitti:

Toinen LVI-asentaja (eri kuin asennuksen tehnyt) sanoi meille, että tulo ja poistoilmaputki ovat olleet toistensa paikoilla ja tuo laite on on Vallox 95 ja viat on nuo mistä olen kertonut, sen enempää en osaa sanoa.
        Venttiilejä olemme suurentaneet totta kai, emme pienentäneet.
        Minulla oli huimausoireita, ihan tosi tarkoissa tutkimuksissa kävin, mitään eivät löytäneet, mutta kun nuo putket vaihdettiin oikeille paikoilleen, niin loppui huimausoireet.
        Olen muuten nainen, siksi tekninen tietämys vähän vajavainen :)
        Rakennuttaja tulee ensi viikolla käymään ja yrittää varmasti luikerrella vastuusta e-maileista päätellen, siksi tarvitsisin aika paljon tietoa tässä vaiheessa.

...että koneesi vain kierrättää sisäilmaa.

Itsellä iv-asentaja kytki koneen ulkomuistilla ja muisteli väärää konetta. Ilma kiersi ulkoseinältä katolle ja poistoventtiileiltä tuloventtiileille. Ilma alkoi tuntua ummehtuneelta ja kosteuskin nousi. Huomasin asian jo viikon sisällä muutosta joten mitään ei sen kummempaa ehtinyt tapahtua.

Venttiileiden roplaaminen toki sotkee huoneiden välistä ilmanjakoa, mutta kokonaisilmamäärä pysyy likipitäen samana (jollei niitä venttiileitä väännä kiinni). Urakoitsija vain yrittää luikerrella vastuusta. Voisin vaikka lyödä vetoa, että ilmavirtojen säätökinon kynällä tehty (se on valitettavan yleistä).

Katsokaa nyt aluksi ammattilaisen kanssa kuinka kone oli kytketty. Mittauttakaa myös ilmavirrat uudestaan. Katsokaa samalla mikä on omien säätöjenne vaikutus kokonaisuuteen.

• sääädöillä
        Pyhä Sylvi kirjoitti:

...että koneesi vain kierrättää sisäilmaa.

Itsellä iv-asentaja kytki koneen ulkomuistilla ja muisteli väärää konetta. Ilma kiersi ulkoseinältä katolle ja poistoventtiileiltä tuloventtiileille. Ilma alkoi tuntua ummehtuneelta ja kosteuskin nousi. Huomasin asian jo viikon sisällä muutosta joten mitään ei sen kummempaa ehtinyt tapahtua.

Venttiileiden roplaaminen toki sotkee huoneiden välistä ilmanjakoa, mutta kokonaisilmamäärä pysyy likipitäen samana (jollei niitä venttiileitä väännä kiinni). Urakoitsija vain yrittää luikerrella vastuusta. Voisin vaikka lyödä vetoa, että ilmavirtojen säätökinon kynällä tehty (se on valitettavan yleistä).

Katsokaa nyt aluksi ammattilaisen kanssa kuinka kone oli kytketty. Mittauttakaa myös ilmavirrat uudestaan. Katsokaa samalla mikä on omien säätöjenne vaikutus kokonaisuuteen.

ole toistaiseksi mitään merkistystä, ennen kuin kanavat on laitettu oikein.
        Jos tulo ja jäteilmakanava ovat vaihtaneet paikkaa, on ilmavirtojen säätö ollut yksinkertaista koska "tulo" ja "poisto" mitattaessa ovat yhtä suuret.
        Ilma on poistunut aivan oikein wc:stä vaatehuoneesta jne, mutta sama ilma on tullut tuloilmaventtiileistä takaisin.
        Sen vuoksi on kosteus noussut ja mahdollisisa kosteusvaurioita luvassa.

• pha

Jos hormit vaihtaneet paikkaa voi oireet näkyä vaikka näin.
      Kosteiden tilojen poistot toimivat tulona joten kostea ilma siirtyy makuuhuoneisiin ja muihin tuloventtiileihin josta kosteus tiivistyy kylmille pinnoille. Wc:n hajut asuntoon. Ei sitä muutoin huomaa kuin mittauksessa joka usein tehdään vasta käytön aikana. Toisaalta pientalossa tulisi mitata kokonaisilmanvaihto mittaustorvella. Poistot venttiileistä ja sisään tuleva ilma ulkosäleiköstä ja säätää siten talo vähän alipaineiseksi. Kun molemmat ilmat mitataan samalla mittarilla niin on se vähän tarkempi lopputulos. Mittareilla mittaustarkkuus tahtoo olla sitä sun tätä. Se miten ilma sisällä jakautuu huoneiden kesken on sitten jo makuasia siitä ei suuria ongelmia pääse syntymään.

• Nimetön

WC:N hajuja ei ole tullut, mutta muuten juuri noin eli ikkunoissa ja kaksiovisissa ulko-ovissa on kosteutta ollut homeeksi asti.
        Onko meillä mitään mahdollisuutta saada korvausta näistä??
        Tällä hetkellä on khh:n katto auki, kun joutuivat paneelit sahaamaan poikki ilmastointikojeelle päästäkseen tai siis putkiin kiinni päästäkseen.
        Voiko ylimääräisestä häiriöstäkin saada korvausta??

• LV is LVIS

Meillä LVI-SUUNNITTELIJA oli piirtänyt LTO-kojeen kanavat ristiin. Meillä tuloilma- ja ulkoilmakanavien lähdöt olivat vaihtaneet paikkaa. Jos en olisi itse huomannut, olisi lopputuloksena IV-koje poistanut sisätiloista ilmaa sekä poisto- että tuloilmaventtiilien kautta eikä korvausilmaa olisi tullut muuta kuin rakenteiden raoista.

Tätä se on rakentamisen laatu tänä päivänä.

• ins.
        LV is LVIS kirjoitti:

Meillä LVI-SUUNNITTELIJA oli piirtänyt LTO-kojeen kanavat ristiin. Meillä tuloilma- ja ulkoilmakanavien lähdöt olivat vaihtaneet paikkaa. Jos en olisi itse huomannut, olisi lopputuloksena IV-koje poistanut sisätiloista ilmaa sekä poisto- että tuloilmaventtiilien kautta eikä korvausilmaa olisi tullut muuta kuin rakenteiden raoista.

Tätä se on rakentamisen laatu tänä päivänä.

Olen suunnitellut muutaman pientalokohteen ja yhdessäkään niissä ei vielä tiedetty suunnitteluvaiheessa mikä iv-kone on tulossa.

Tältä pohjalta olen suunnitellut kanavien liitännät jonkun yleisen (lue halvimman) mallin mukaan. Kyllä asentajalla on mielestäni vastuu siitä, että kanavat tulevat oikein päin.

• Pyhä sylvi
        ins. kirjoitti:

Olen suunnitellut muutaman pientalokohteen ja yhdessäkään niissä ei vielä tiedetty suunnitteluvaiheessa mikä iv-kone on tulossa.

Tältä pohjalta olen suunnitellut kanavien liitännät jonkun yleisen (lue halvimman) mallin mukaan. Kyllä asentajalla on mielestäni vastuu siitä, että kanavat tulevat oikein päin.

Asentajan vastuullahan se kytkentä on. Mutta kun ei viitsitä edes asennusohjeita lukea, niin näinhän siinä käy. Olen näitä hommia 20 vuotta tehnyt ja tiedän kuinka......

• Moka mikä moka
        ins. kirjoitti:

Ihan turhaa ininää, meillä suunnittelija oli valinnut myös LTO-kojeen tyypin, eli mitään "geneeerisiä" kytkentöjä ei ollut piirretty. Kanaviston liitännät oli siis suunniteltu valitulle koneelle.

• Anonyymi
        ins. kirjoitti:

Vielä syyllistetään , että on valittaja, nipottaja.
        Nyt ulkopuolinen asiantuntija mittareineen ja tietämyksellä varustettu ihminen totesi VÄÄRIN asennettu . Tässä on nyt vuosia mennyt ”nipottaessa”
        Nyt odotellaan uutta konetta. Eipä nuo pahoittelut pyyhi pois seuraamuksia ja pahaa mieltä.

• Nimetön

Sama asentaja ei ollut eristänyt tuloilmaputkea kunnolla ja meillä on ollut jo kosteusvauriokin sen takia, kun kondensiovesi kasteli wc:n katon, paneelit ja villat.
      Kertonee varmaan ammattitaidosta?? Rakennuttajan valitsemia tietysti nämä aliurakoitsijat.
      Nyt meillä keskiviikkona puidaan kaikkia näitä asioita- kertokaa miten suhtautuisitte ja mitä vaatisitte??

• Pyhä Sylvi

Tilaa tavaran tarkastaja.

Alkaa muuten haista jo vedätykseltä koko tämä juttu.

• Anonyymi

"Alkaa muuten haista jo vedätykseltä koko tämä juttu."
      Miten niin, eihän täällä ole koskaan sellaisia ollut !!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      307
      6992
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2089
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1807
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1307
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1190
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1176
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1086
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1041
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      992
    Aihe