Ristiäisten "ohjelma"?

Mimmistiina

Hei!
Meillä reilu kuukauden päästä esikoisen ristiäiset ja olisi mukava kuulla miten muut ovat järjestäneet, esim. virret, tarjoilua, kutsut, koristelua..mitä nyt mieleen tulee!
Meillä juhlapaikka varattu muualta ettei tarvitse kotona niin siivoilla ja mahtuu paremmin porukka. Sieltä tilataan kahvit ja täytekakku. Muu ohjelma onkin vielä auki.
Jos ensi viikolla soittelisi papille ja kyselisi juttuja..
Nimi ja kummitkin vielä hieman hakusessa..
Kiitos jo etukäteen avusta!

2

10104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täti

      En tiedä, tarviiko ristiäiset mitään sen kummempaa ohjelmaa?!
      Papin kanssa keskustellaan toimituksen kulusta ja virsistä ja muista mieleentulevista asioista.

      Minä en ole ristiäisiin koskaan mitään kutsuja lähettänyt; sukulaiset ja kumit olen suullisesti kutsnut ristiäisiin.

      Meillä ristiäiset on aina pidetty kotona, enkä ole koskaan mitään "koristeluja" edes ajatellut.
      Kastepöydälle tietysti valkoinen liina, Raamattu, valkoinen ynttilä ja kukkia, sekä pieni, kaunis (nenä)liina vauvan päänpyyhkimistä varten.
      Ja kahvipöytään myös kukkia ja kynttilä, Jja kauniit (aiheeseen sopivat) lautasliinat.
      Siinä on mielestäni koristelua ihan tarpeeksi.

      Tarjottavana on hyvä olla myös jotakin suolaista (esim. kasvispiirakkaa, munariisipasteijoita, coctailpiirakoita yms), tai vaihtoehtoisesti ihan lämmin ruoka (esim. jokin keitto), jos vieraita tulee pitkän matkan takaa.
      Täytekakku on tietysti ihan ehdoton, ja sen lisäksi vaikka mokkapaloja, marja- tai hedelmäpiirakaa, pikkuleipiä...
      Tarjoiluvaihtoehtojahan on vaikka kuinka..

      • satu40

        Tarjottaville löytyy varmaan vinkkejä muualtakin.
        Joten keskityn tässä vinkkaamaan noista muista jutuista.

        Kutsukortit olen lähettänyt aina hyvissä ajoin. Ohessa linkit kuviin joista näkyy osa viimevuosina tekemistäni ristiäiskutsukorteista.
        http://www.kotichat.com/blog/blogs/media/kutsu1.jpg
        http://www.kotichat.com/blog/blogs/media/kortit.jpg

        Usein olen tehnyt vieraille muistoksi pikkulahjat tilaisuudesta; ristiäiskaramellin kynttilän tms.
        Nyt ensi viikonlopulal olevissa kuopuken ristiäisisäs kukin vieriasta saa muistoksi pienen (halvan) tuikulyhdyn johon olemme itse kaivertaneet vauvan nimen syntymäajan ja kastepäiväyksen.

        Nämä ovat jo vähän isompia lahjuksia. Lapsenlapsen ristiäissä kummit saivat tällaiset kukin. Pienessä
        vihossa enkelin kädessä on kirjoitettuna lapsen nimi, syntymäaika ja kastepäivämäärä.
        http://www.kotichat.com/kuvia/lyle/pages/DSC_2211.html

        Pöydän koristeet on olleet aina kunkin lapsen kohdalla "teeman tms" mukaan.
        Pikkuprinsessalle tehtiin silkkipaperikukkia, pikkuenkelille paperienkeleitä jne.
        Seuraavissa ristiäisissä teemaa hallitsee lumihiutaleet toihan tulokas tämän talven ensilumen tullessaan. Seisovan kahvitarjoilupöydän yläpuolelle tulee pieniä silkkipaperisia "lumihiutaleita" ja muovisia "jääkristalleja" , joka kiinnitetään kattoon ja sieltä valuvat "sateena" pöydän ylle.
        Samaa lumihiutaleteemaa käytän myös kahvipöytiin tulevissa kukka-asetelmissa (kirpulta löytyi edullisesti "jääkristallimaljakoita"), kukkina valkoista ja vaaleansinistä, servieteissä jne.

        Itse kastetilaisuuden virallinen ohjelmakaava löytyy papilta, mutta sen voi helposti muokata kullekin perheelle sopivaksi.
        Me vähensimme viimeisessä suunitelmassa virsien määrää (olemme kovin epälaulavaisia ja otimme yhden tilalle lapsen vanhempien sisarusten lukeman runon ja toisen tilalle cd:ltä soitettavan mikko alatalon suojelusenkeli-laulun.
        Papin sijaan rukouksen lukevat isä yksi kummeistä, yksi sisaruksista ja yksi isovanhemmista - kukin oman osuutensa.
        Pappi ei myöskään kerro lapsen nimeä (joka pidetään salaisuutena aina ristiäisiin asti) vaan sen kertoo äiti vastauksena papin kysymykseen "Minkä nimen olette antaneet pojallenne?"
        Jne.

        Tässä muutama pikkuvinkki. Paljon muitakin varmasti muistuisi mieleen, jos jaksaisi kaivella (8 lapseni ja 2 lapsenlapseni ristiäisvalmisteluihin olen osallistunut), mutta se mikä sopii yhdelle ei toki sovi kaikille.
        Itselleni on aina ollut tärkeää että vauvojen ensimmäisistä isoista juhlista on tullut persoonalliset ja nimenomaan "meidän näköisemme" ja se että tunnelma on ollut juhlava muuttumatta silti tylsän jäykäksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe