Kumpaa suosittelisitte vaelluspaikaksi ja miksi?
Olen ekakertalainen ja omaan normaalin peruskunnon.
Zell am See vai Mayrhofen?
9
8438
Vastaukset
- Martina
olemme käyneet molemmissa. Olemme innokkaita omatoimiautomatkailijoita. Zell am Seen upeita puolia ovat kaunis järvi vuorten keskellä ja suht vilkas kylä. Upeat vaellusalueet vuorilla järvinäköaloilla, sekä Kaprunin jäätikköalueen läheisyys. Jos pidät järvistä, niin valitse Zell ekaksi. Mayrhofenin kylä ehkä vähän rauhallisempi, mutta monipuoliset ja upeanäköalaiset vaellusalueet, automatkailijalle lisäksi mielenkiintoisia näköalareittejä. Molemmat niin hyviä paikkoja, etten osaa sanoa kumpaa suosittelisin. Ei auta muu kuin mennä molempiin.
Olemme kolunneet Itävaltaa jo 20 vuotta. Hurahdimme täysin Itävaltaan, kun mistään tietämättä ostimme häämatkaksi laivaliput Saksaan ja ajelimme ensimmäistä kertaa Alppiseudulle. Majoitukset ovat löytyneet aina paikan päältä. Muutamia kertoja olemme varanneet majoituksen jo Suomesta viikoksi paikassaa. Reissut olemme tehneet aina kesäisin, aluksi mieheni kanssa kaksistaan ja lasten kanssa jo, kun olivat 2v ja toinen 3kk. Nyt "lapset" ovat 17 ja 15, ja edelleen haluavat lähteä ensi kesänä automatkalle Itävaltaan ja keskieurooppaan.- voisit kertoa matkastasi myös
lisää
- martina
voisit kertoa matkastasi myös kirjoitti:
lisää
Olemme reissanneet melkein aina kesä-heinäkuun vaihteen molemmin puolin. Etukäteen emme ole varanneet majoitusta, vaan suoraan ajaneet paikkakunnalle, ja siellä alkaneet etsimään majapaikkaa.Tänä ajankohtana Itävallasta saa todella hyvin majoituksen. Ennen iltakuutta kuitenkin kannattaa olla kyselemässä. Talojen seinustalla on kyltti "zimmer frei", "ferienwohnung frei" tai appartment frei". Jos talo on näyttänyt kivalta, ja kyltti on vihreä (punainen=varattu), olemme soittaneet kelloa, ja käyneet katsomassa asuntoa. Katsomalla näkee siisteyden, näköalan, savuttomuuden jne.
Joskus olemme käyneet katsomassa useitakin taloja, ennenkuin mieluisa on löytynyt.
Muutamia kertoja olemme varanneet huoneiston Interhomen kautta, Itävallan Fissistä, Sveitsin Ovronnazizta, Luganosta ja Lenkistä. Asunnot ovat olleet hyviä. Sveitsistä ei välttämättä ole niin helppo löytää paikan päällä majoitusta kuin Itävallasta, mutta kyllä sekin onnistuu. Jatkossa etsimme edelleen itse majoituksen Itävallasta. Hintahaitari on suuri, tasosta riippuen. Meillä huoneisto neljälle on maksanut 80-100e/vrk, hyvää tasoa. Edullisempia ja kalliimpia löytyy. Isäntäväet ovat olleet ystävällisiä, antaneet oman rauhan, mutta hauskoja tuttavuuksiakin on syntynyt.
Valitsemme yleensä pari kohdetta, jossa vietämme 4-7 vrk paikassaan, esim. Seefeld-Mayrhofen, ja jossakin lisäksi 2-3vrk. Näin jää pelivaraa, jos säät eivät suosi. Huonolla säällä shoppailua, kaupunkivierailuja jne ja hyvällä säällä ylös vuorille.
Parhaita puolia matkoillamme ovat olleet vuoristomaisemat ja oman aikataulun ja reittien vapaa valinta. Maisemat ja kylät Itävallassa ovat henkeäsalpaavan kauniita ja täysin vieneet sydämemme.
Huippukohteita mielestämme (ei paremmuusjärjestyksessä):
Hallstatt
Eisriesenwelt
Mammutthöhlen
Kotkanpesä (Kehlsteinhaus, Eagle´s nest), Berchtesgaden
Königssee
Linnat (Neuscwanstein, Linderhof, Herrenchiemsee)
Oberammergau, Ettalin luostari
Zell am See, Grossglocknerintie
Seefeld, Innsbruck
Mayrhofen
Sölden ja tie Italian puolelle, Dolomiitit
Chamonix(Ranska) Aiguille du Midi
Samnaun (verovapaa alue Sveitsin puolella)
Grindelwald
Lugano ja Swissminiatur
klammit ja vesiputoukset.
- mieltä
kuin Martina.
Zellissä jotekin kaikki on hieman lähempänä, koska kylästä alkaa rinne heti aina 2000 m. asti.
Jos on auto käytettävissä, nousee vieressä myös hyvä maksullinen serpertiinitie Grossglockner'lle (3797 m.) tosin autolla pääsee vain 2571 m korkeudella olevalle Edelweiss-spitzelle. Suosittelen ainoastaan jos ilma on kaunis.
Jäätikkö (Hitertux) löytyy myös Zillentalin laakson periltä ja on parempi kesälaskettelu paikka kuin Kaprunissa. Postibussissilla pääsee koko 19 km matkan.
Mayrhofen sijatsee pitkän kauniin tasaisen laakson perällä ja vaeltelupaikat sijatsevat hieman kauempana, kuin Zellissä.
Koko laakso (n. 60 km pitkä) on käytännöllisesti katsoen täynnä loistavia paikkoja vaellella.
Itse olen ollut useasti myös laakson alkupäässä, (Fugen) jonne pääsee kätevasti myös höyryjunalla!
Siisti pension n. 17€/vrk aamiaisella ja hieman sivummalla itse kylästä.
Molemmissa paikoissa kannattaa käydä vaikka useamman kerran!- Martina
Kiitti tästä Fugenin vinkistä! Kiva saada kuulla uusista paikoista, joihin mennä. Viimeksi me oltiin Söldenissä, sitä ennen Mayrhofen, Fiss, Hallstatt, Seefeld ja Zell am See useitakin kertoja. Ja aina vaan mennään uudelleen...
- oli jossain
Martina kirjoitti:
Kiitti tästä Fugenin vinkistä! Kiva saada kuulla uusista paikoista, joihin mennä. Viimeksi me oltiin Söldenissä, sitä ennen Mayrhofen, Fiss, Hallstatt, Seefeld ja Zell am See useitakin kertoja. Ja aina vaan mennään uudelleen...
lähellä?
- dlkjdlkfgjdlgj
oli jossain kirjoitti:
lähellä?
Kai se siellä on edelleenkin?!?
- en ole sa ku
dlkjdlkfgjdlgj kirjoitti:
Kai se siellä on edelleenkin?!?
jotta tietäsin
- *Minna*
en ole sa ku kirjoitti:
jotta tietäsin
Kotkanpesä eli Kehlsteinhaus sijaitsee Saksan puolella Obersalzbergissa Berchtesgadenin kaupungissa eli noista kohteista on sinne kyllä jonkin matkaa. Salzburgin kaupungin ohi ja rajan yli, sieltä tuo löytyypi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579