Olen valmistumassa pian lähihoitajaksi. Onko vinkkejä mihin kannattaisi hakeutua töihin? Haluaisin miuluimmin päivätyön. Mihinkään vanhainkotiin en halua, vaan miuluimmin jotain erikoissairaanhoitoa ja jossa voi koko ajan kehittyä ja oppia uutta. Miten olisi joku päiväkirurgian osasto? Kotihoidosta on kans montaa mielipidettä. Joissakin lähihoitajat saa tehdä paljonkin eri toimenpiteitä, mutta sekin on tänä päivänä varmasti aika raskasta?
Mihin töihin?
17
2383
Vastaukset
- yks vaan
vai erikoissairaanhoitoa..kumma kun ei suoraan teholle töihin...
- Mietteitä
Teilata ajatustasi,mutta mä luulen ettei just valmistunutta lähäriä oteta ihan tollasiin hommiin. Muutenkin taitaa toi erikoissairaanhoito olla sairaanhoitajien hommia.
- koulutusohjelma
Mietteitä kirjoitti:
Teilata ajatustasi,mutta mä luulen ettei just valmistunutta lähäriä oteta ihan tollasiin hommiin. Muutenkin taitaa toi erikoissairaanhoito olla sairaanhoitajien hommia.
Minkä koulutusohjelman olet käynyt? Missä muuten asut? Kannattaa hakea vaan johki lähialueen vanhainkoteihin, sairaaloihin pitkäaikaisosastoille tai akuuttihoitoon. Lyhyitä sijaisuuksia varmaan löytyy nopeasti. Kattele eri paikkoja. Kerää työkokemusta. Toi erikoissairaanhoito tosiaan on enemmän sairaanhoitajien hommaa. Me lähärit teemme sitä perushoitoa..
Vuorotyö on ihan kivaa kun saa lisiä palkkaan :) - Lh-opisk.
koulutusohjelma kirjoitti:
Minkä koulutusohjelman olet käynyt? Missä muuten asut? Kannattaa hakea vaan johki lähialueen vanhainkoteihin, sairaaloihin pitkäaikaisosastoille tai akuuttihoitoon. Lyhyitä sijaisuuksia varmaan löytyy nopeasti. Kattele eri paikkoja. Kerää työkokemusta. Toi erikoissairaanhoito tosiaan on enemmän sairaanhoitajien hommaa. Me lähärit teemme sitä perushoitoa..
Vuorotyö on ihan kivaa kun saa lisiä palkkaan :)Sairaanhoidon ja huolenpidon ohjelma ja asun Helsingissä. En kyllä mihinkään vanhainkotiin tai pitkäaikaisosastolle halua. Joku akuutti osasto sen olla pitää. Mulla toi rahantarve onneksi ei ole niin tärkeä, että sen takia pitäs vuorotöitä tehdä. Toisaalta voisin mennä kyllä vaikka terveyskeskusavustajaksi, koska siinä voi ainakin lääkäriä avustaa ja on siisti työ. Katsoin juuri yhtä paikkaa kotihoidossa, johon haettiin kodinhoitajaa, mutta vaatimuksena oli lähihoitaja? Tekeekö lähihoitaja kodinhoitajan töitä kotihoidossa? Onko sielllä paljon esim. suihkuttamista ym raskasta? Jos on, niin kiitos ei. Kyllä tiedän, että töitä löytyy, mutta varmaan joku tietää, missä olis vähän helpompaa ja kevyempää jne.
- lh vm -01
Lh-opisk. kirjoitti:
Sairaanhoidon ja huolenpidon ohjelma ja asun Helsingissä. En kyllä mihinkään vanhainkotiin tai pitkäaikaisosastolle halua. Joku akuutti osasto sen olla pitää. Mulla toi rahantarve onneksi ei ole niin tärkeä, että sen takia pitäs vuorotöitä tehdä. Toisaalta voisin mennä kyllä vaikka terveyskeskusavustajaksi, koska siinä voi ainakin lääkäriä avustaa ja on siisti työ. Katsoin juuri yhtä paikkaa kotihoidossa, johon haettiin kodinhoitajaa, mutta vaatimuksena oli lähihoitaja? Tekeekö lähihoitaja kodinhoitajan töitä kotihoidossa? Onko sielllä paljon esim. suihkuttamista ym raskasta? Jos on, niin kiitos ei. Kyllä tiedän, että töitä löytyy, mutta varmaan joku tietää, missä olis vähän helpompaa ja kevyempää jne.
Voita samantien haudata ajatukset mistään erikoissairaanhoidosta.. Tai kyllähän niilläkin osastoilla tarvitsee ruuanjakajaa ja sitä perushoidon työntekijää. Mutta kannattaa tosiaan hankkia ensin se vankka työkokemus muualta. Herää kysymys, miksi luit nimenomaan lähihoitajaksi, jos haluat niin kovasti tehdä pelkkää "siistiä" akuuttia hoitotyötä? Lähihoitajan ammatti nyt lähinnä on tarkoitettu juuri siihen perushoitoon ja vaativampi hoitotyö taas sairaanhoitajille. Eli ei muuta kuin jatkamaan sairaanhoitaksi! Itse olen ollut pari vuotta sitten kotihoidossa töissä ja kyllä sekin on sitä perushoitoa, johon kuuluu niin suihkutukset, ruuanlämmitykset, lääkityksestä huolehtiminen ym. Mutta en kokenut sitä kovinkaan raskaaksi verrattuna vaikka pitkäaikaisosastoon.Täytyy muistaa, ettei kodinhoitajia enää valmistu, niin kaikki työt siirtyy sitä mukaan lähihoitajille. Tällä hetkellä olen lääkärien vastaanotossa töissä vakinaisessa toimessa ja työ on taas aivan erilaista ja nopeatempoista kuin millaista työtä aikaisemmin tein. Meillä lähihoitajilta vaaditaan samoja taitoja kuin sairaanhoitajilta, paitsi iv-jutut. Lääkäreitä avustetaan niin leikkaustoimenpiteissä, kipsauksissa kuin gyne-jutuissakin. Lisäksi hommiin kuuluu ottaa päivystyksessä(jolloin on töissä vain 1 lääkäri ja 1 hoitaja) labrakokeita esim. nileuviljely, virtsakokeet ja niiden viljelyt, ekg. Ennen hoitajan piti ottaa jopa röntgenkuvia päivystyksessä, jos rtg-hoitajaa ei ollut! Onneksi ei enää, olis aika riskaabeliä ilman kyseistä koulutusta.. Työ vaatii lisäksi melkomoista ajatustenlukua, koska esim miehet usein vähättelevät esim. sydänvaivojaan ja sattavat valittaa vain pientä vatsakipua ja närästystä. Eli kova on vastuu, ettei käy niin, että antaa ajan vasta huomiselle ja ihminen ehtii jo saada vaikka infarktin. Ihmiset myös soittelevat ja kyselevät mitä ihmeellisimpiä asioita, joihin ei aina lääkärikään osaa antaa oikeaa vastausta. Mutta se, että luit itsesi lähihoitajaksi ja haluat kevyttä ja helppoa työtä, on hiukan mahdoton yhtälö! Mutta onnea työnhakuun:)
- Lh-opisk.
lh vm -01 kirjoitti:
Voita samantien haudata ajatukset mistään erikoissairaanhoidosta.. Tai kyllähän niilläkin osastoilla tarvitsee ruuanjakajaa ja sitä perushoidon työntekijää. Mutta kannattaa tosiaan hankkia ensin se vankka työkokemus muualta. Herää kysymys, miksi luit nimenomaan lähihoitajaksi, jos haluat niin kovasti tehdä pelkkää "siistiä" akuuttia hoitotyötä? Lähihoitajan ammatti nyt lähinnä on tarkoitettu juuri siihen perushoitoon ja vaativampi hoitotyö taas sairaanhoitajille. Eli ei muuta kuin jatkamaan sairaanhoitaksi! Itse olen ollut pari vuotta sitten kotihoidossa töissä ja kyllä sekin on sitä perushoitoa, johon kuuluu niin suihkutukset, ruuanlämmitykset, lääkityksestä huolehtiminen ym. Mutta en kokenut sitä kovinkaan raskaaksi verrattuna vaikka pitkäaikaisosastoon.Täytyy muistaa, ettei kodinhoitajia enää valmistu, niin kaikki työt siirtyy sitä mukaan lähihoitajille. Tällä hetkellä olen lääkärien vastaanotossa töissä vakinaisessa toimessa ja työ on taas aivan erilaista ja nopeatempoista kuin millaista työtä aikaisemmin tein. Meillä lähihoitajilta vaaditaan samoja taitoja kuin sairaanhoitajilta, paitsi iv-jutut. Lääkäreitä avustetaan niin leikkaustoimenpiteissä, kipsauksissa kuin gyne-jutuissakin. Lisäksi hommiin kuuluu ottaa päivystyksessä(jolloin on töissä vain 1 lääkäri ja 1 hoitaja) labrakokeita esim. nileuviljely, virtsakokeet ja niiden viljelyt, ekg. Ennen hoitajan piti ottaa jopa röntgenkuvia päivystyksessä, jos rtg-hoitajaa ei ollut! Onneksi ei enää, olis aika riskaabeliä ilman kyseistä koulutusta.. Työ vaatii lisäksi melkomoista ajatustenlukua, koska esim miehet usein vähättelevät esim. sydänvaivojaan ja sattavat valittaa vain pientä vatsakipua ja närästystä. Eli kova on vastuu, ettei käy niin, että antaa ajan vasta huomiselle ja ihminen ehtii jo saada vaikka infarktin. Ihmiset myös soittelevat ja kyselevät mitä ihmeellisimpiä asioita, joihin ei aina lääkärikään osaa antaa oikeaa vastausta. Mutta se, että luit itsesi lähihoitajaksi ja haluat kevyttä ja helppoa työtä, on hiukan mahdoton yhtälö! Mutta onnea työnhakuun:)
Toi lääkärinvastaanottotyö olis varmaan mulle ihan sopiva, sillä siinä ainakin saa paljon tehdä vastuullista työtä. Ei ole niin turhauttavaa. Luin lähihoitajaksi, kun muualle en päässyt ja kaikki sanoi, että töitä riittää. Mulla ei kovin hyvät yopaperit ole! Oletko Helsingissä lääk.vastaanotossa ja onko teillä esimerkiksi auki jotain sijaisuuksia? Olisin todella kiitollinen.
- lähis
Lh-opisk. kirjoitti:
Toi lääkärinvastaanottotyö olis varmaan mulle ihan sopiva, sillä siinä ainakin saa paljon tehdä vastuullista työtä. Ei ole niin turhauttavaa. Luin lähihoitajaksi, kun muualle en päässyt ja kaikki sanoi, että töitä riittää. Mulla ei kovin hyvät yopaperit ole! Oletko Helsingissä lääk.vastaanotossa ja onko teillä esimerkiksi auki jotain sijaisuuksia? Olisin todella kiitollinen.
Tuskin vasta valmistuneena pääset mihinkään lääkärin avustajan hommaan, tai jos pääset niin pitkään ei siellä katsella. Työ vaatii todella laajaa ammattitaitoa,hanki ensin työkokemus muualta.
- lh vm -01
Lh-opisk. kirjoitti:
Länsi-Suomessa. Töitä kyllä tällä alalla riittä, mutta suurin osa niistä töistä sijoittuu juuri vanhustenhuoltoon. Vastaanottoon vaaditaan vuosien työkokemusta hoitotyöstä, ei sinne suoraan koulunpenkiltä pääse. Joten nyt vain kiltisti sinne osastotyöhön tai kotihoitoon keräämään sitä työkokemusta, sitten voi vasta alkaa havittelemaan vaativampaa ja vastuullisempaa työtä. Tuollaisessa akuuttihommassa ei ole varaa tehdä virheitä ja se vaatii kyllä paljon tietämystä ihan käytännön hoitotyöstäkin ja lääkkeistä/sairauksista ihan käytännön ja kokemuksen kautta. Olet kuitenkin lukion käynyt, joten hyvät on mahkut päästä jatkamaan sairaanhoitajaksi tai miksei vaikka lääkäriksi, kun vaikutatkin aika nuorelta vielä!
- eräs opisk.
Lh-opisk. kirjoitti:
Sairaanhoidon ja huolenpidon ohjelma ja asun Helsingissä. En kyllä mihinkään vanhainkotiin tai pitkäaikaisosastolle halua. Joku akuutti osasto sen olla pitää. Mulla toi rahantarve onneksi ei ole niin tärkeä, että sen takia pitäs vuorotöitä tehdä. Toisaalta voisin mennä kyllä vaikka terveyskeskusavustajaksi, koska siinä voi ainakin lääkäriä avustaa ja on siisti työ. Katsoin juuri yhtä paikkaa kotihoidossa, johon haettiin kodinhoitajaa, mutta vaatimuksena oli lähihoitaja? Tekeekö lähihoitaja kodinhoitajan töitä kotihoidossa? Onko sielllä paljon esim. suihkuttamista ym raskasta? Jos on, niin kiitos ei. Kyllä tiedän, että töitä löytyy, mutta varmaan joku tietää, missä olis vähän helpompaa ja kevyempää jne.
ei välttis noin nirsolle. Ne jotka lähinnä avustavat löääkäreitä eivät ole lähäreitä!
Ja erkoissairaanhoito on kolmivuorotyötä, ylipäätänsä akuutit osastot! - Lh-opisk.
lh vm -01 kirjoitti:
Länsi-Suomessa. Töitä kyllä tällä alalla riittä, mutta suurin osa niistä töistä sijoittuu juuri vanhustenhuoltoon. Vastaanottoon vaaditaan vuosien työkokemusta hoitotyöstä, ei sinne suoraan koulunpenkiltä pääse. Joten nyt vain kiltisti sinne osastotyöhön tai kotihoitoon keräämään sitä työkokemusta, sitten voi vasta alkaa havittelemaan vaativampaa ja vastuullisempaa työtä. Tuollaisessa akuuttihommassa ei ole varaa tehdä virheitä ja se vaatii kyllä paljon tietämystä ihan käytännön hoitotyöstäkin ja lääkkeistä/sairauksista ihan käytännön ja kokemuksen kautta. Olet kuitenkin lukion käynyt, joten hyvät on mahkut päästä jatkamaan sairaanhoitajaksi tai miksei vaikka lääkäriksi, kun vaikutatkin aika nuorelta vielä!
Voi harmi, jos niin vaikea on päästä lääkäriasemille. En kyllä millään haluais pitkäaikaisosastolle. Olisko se kotihoito sitten kuitenkin kevyempää. Mulle toi pukeutuminen on kans aika tärkeetä ja kuulin, että siellä on hirveitä työasuja, mutta ei ilmeisesti pakko käyttää? Ei musta sairaaloissa noi valkoiset työasut mitenkään rumia ole ja mulla ainakin oli omat vaatteet työtakin alla, niinkuin lääkäreilläkin. Onko teillä siellä lääkäriasemalla kivat työasut?
- lh vm -01
Lh-opisk. kirjoitti:
Voi harmi, jos niin vaikea on päästä lääkäriasemille. En kyllä millään haluais pitkäaikaisosastolle. Olisko se kotihoito sitten kuitenkin kevyempää. Mulle toi pukeutuminen on kans aika tärkeetä ja kuulin, että siellä on hirveitä työasuja, mutta ei ilmeisesti pakko käyttää? Ei musta sairaaloissa noi valkoiset työasut mitenkään rumia ole ja mulla ainakin oli omat vaatteet työtakin alla, niinkuin lääkäreilläkin. Onko teillä siellä lääkäriasemalla kivat työasut?
Ensinnäkin harvalla osastolla käytetään enää koko valkoisia pukuja ja toisekseen kyllä hieman katsotaan ristiin, jos sairaalassa käytetään omia vaatteita, vaikka sitten olisikin joku takki päällä. Lääkäreille ja korkeintaan osastonhoitajalle voi suoda omat vaatteet työtakin alle. Mutta mut hoitotyötä tekevät kyllä pukevat työasut päälle. Kotihoidossa on ihan samoja vaatteita työasuina kuin muuallakin, mutta viittaat varmasti siihen vanhanaikaiseen kodinhoitajien vihreään asuun, jota ikävä kyllä moni vanha kunnon kodinhoitaja vielä käyttää. Kotihoidossa ei ole niin tarkkaa vaatetuksen suhteen, kun tehdään työtä kotioloissa. Kunhan pukeutuu asiallisesti ja siististi. Suurimmassa osassa työpisteitä tehdään työvaatetilauksia 1-2 kertaa vuodessa, jolloin työntekijä itse saa valita itselleen sopivan asun ja valita myös mieleisensä värin. Kyseisiä firmoja on esim. Hejco. Kotihoito ei ole sen kevyempää työtä kuin muuallakaan. Joku voi kokea sen jopa raskaammaksi, koska täytyy kulkea ympäriinsä paikasta toiseen ja oma auto on tärkeä. Autosta koituu myös menoja, vaikka saakin km-korvausta 43 centtiä kilometriltä. Öljyt kuluu, renkaat kuluu...Paljon on suihkutuksia, asiakkaan kokonaisvaltaista hoitoa ja mennään hyvin pitkälle asiakkaan ehdoin(tietysti hps:n mukaan), koska työ tapahtuu asiakkaan omassa kodissa. Mutta itse koin työn todella mukavaksi.
- ..................
yhdistää päivätyön ja erikoissairaanhoidon? Ne on kolmivuorotyötä!
- jumaliste
Miksiköhän olet edes lähihoitaja koulussa jos mikään lähärityö ei kiinnosta!!? Ihmettelen vaan! Kannattaa kyllä lukea sairaanhoitajaksi jos erikoissairaanhoitoa haluat tehdä. kyllä se meillä lähäreillä on perushoitoa lähes joka paikassa, et saa laittaa iv-lääkkeitä, ei välttämättä edes im-lääkkeitäkään. Joissakin paikoissa on aika tarkkaan määritelty mitä tekee lh ja mitä sh. Ihmettelen, oletkohan oikealla alalla?
- ...............
Edelleen pitää sanoa että kannattaa hommata sitä työkokemusta vaan! Liity seurelaisten listalle ja tee keikkatyötä vaikka helsingin sairaaloissa. Voit katella eri paikkoja...
www.seure.fi - melkein lähäri
............... kirjoitti:
Edelleen pitää sanoa että kannattaa hommata sitä työkokemusta vaan! Liity seurelaisten listalle ja tee keikkatyötä vaikka helsingin sairaaloissa. Voit katella eri paikkoja...
www.seure.fiKyllä lähäriopiskelijalle löytyy työtä vaikka kuinka. Soittelevat joka firmasta päivittäin ja oon kiertäny monilla eri osastoilla, mutta täytyy sanoa, että raskasta on ja nyt on jo selkä kipeänä ollut monet kerrat, jotta oon jo monesti ajatellu, että väärällä alalla taidan olla! Kyllä itekki alan ettiin jotain kevyempää. Sairaanhoitajan palkka on niin vähän suurempi, etten kyllä aijo jatkaa opisk., eikä se työ paljon kummempaa ole ainakaan osastoilla.
- Lh-opisk.
melkein lähäri kirjoitti:
Kyllä lähäriopiskelijalle löytyy työtä vaikka kuinka. Soittelevat joka firmasta päivittäin ja oon kiertäny monilla eri osastoilla, mutta täytyy sanoa, että raskasta on ja nyt on jo selkä kipeänä ollut monet kerrat, jotta oon jo monesti ajatellu, että väärällä alalla taidan olla! Kyllä itekki alan ettiin jotain kevyempää. Sairaanhoitajan palkka on niin vähän suurempi, etten kyllä aijo jatkaa opisk., eikä se työ paljon kummempaa ole ainakaan osastoilla.
Hei taas kaikki! Mä soitin tänään aika moneen paikkaan ja torstaina mulla on haastattelu yhdessä lääkäriasemassa. Soitin yhteen kotihoitoonkin, mutta kun sanoin, etten tekis ilta ja viikonloppuja, niin tää ohjaaja vaikutti vähän tympeän tuntuiselta. Toisaalta en kyllä välittäskään olla tollasen alainen, jolta ei mitään voi kysyä. Nyt pitäis olla kauhean fiksu, kun menen sinne lääkäriasemalle torstaina. Ainakin pitää pukeutua tyylikkäästi. Pitäkää peukkuja!
- leikkurin hoitaja
et voi osallistua leikkausosastolla mihinkäään muuhun kuin lääkintävaksin töihin,jos semmoinen on osastolla. Anestesia,instrumentti tai heräämötyöhön ei oleasiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 16972
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi87788Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740