hotellityö

abi(na)

http://www.alli.fi/sivu.php?artikkeli_id=323

tuossa linkissä löytyy aika paljon tietoa.

eli välivuosi ulkomailla kiinnostais, ku saa tän lukion ny päätökseen. allianssin hotellityö englannissa kiinnostais. onko kellään kokemuksia/mielipiteitä asiasta, minkälaista se oikeesti on. jos on mtn ylimääräsiä tietoja mitä tuol linkissä ei ollu, ni tänne vaan!! :D

raskastahan se varmasti on, tuo hotellityö, mut oisko se myös sen arvoista? ku vuorotyöt jne..

sit galluppi: hotellityö vai au pairius? perustele!! :)

kiitos vastanneille ja lukeneilleki!

5

2449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huonoja kokemuksia

      Heippa!
      Minäkin ampaisin hotellityöhön yhdessä ystäväni kanssa heti lukion jälkeen. Allianssi hommasi meille paikan pienestä, 2000 asukkaan kylästä (Mellor Brook), tunnin ajomatkan päästä Manchesterista. Kaverini sai potkut parin viikon jälkeen ja joutui hommaamaan itselleen uuden paikan tai lähtemään Suomeen. Potkut tuli siitä syystä, että hän oli liian hidas tarjoilemaan... Työpaikka ja pomo olivat kamalia. Meille huudettiin kuin koirille ja pomon poika kertoi, että he palkkaavat suomalaisia, koska suomalaiset ovat halvempia kuin paikkalliset siivoojat. Päivämme alkoi yleensä niin, että imuroimme koko Bed&Breakfast-paikan, kun muu henkilökunta istui vieressä teetä lipittäen ja ohjeita ja vauhtia huutaen. Itse työskentelin loppupäivän keittiöapulaisena, eli viipaloin tomaattia ja kurkkua. Päivässä ravintolassa kävi 4-8 asiakasta, eli töitä ei ollut, mutta jos keittiössä seisoskeli hetkenkin paikallaan, tuli huutoa. Siispä pyyhin hyllyiltä pölyä ja pesin jääkaapit joka päivä. En saanut juoda, sillä pomo tuli aina haukkana paikalle jos avasin hanan ja huusi siitä, kuinka hän joutuu maksamaan vedestä. Usein työskentelin pimeässä keittiössä, sillä pomo maksoi sähköstäkin. Elin jatkuvassa pelossa. Töitä oli 4 tuntia aamulla ja 4 tuntia illalla. Kylästä lähti busseja tunnin välein isommille paikkakunnille, eli työvuorojen välissä meillä ei ollut aikaa poistua kylästä. Usein nukuin huoneessani (joka oli jäätävän kylmä). Sunnuntaisin oli vapaata, mutta silloin bussit eivät kulkeneet. Omassa kylässämme ei ollut ruokakauppaa, vain bensa-asema, eli pitkiä aikoja elelin bensiksen suklaamuffineilla ja vaahtokarkeilla. Viihdyin hotellityössä vajaat 2 kuukautta. Työ oli kaameaa, samoin kuin paikalliset työkaveritkin. Englanti maana oli ihana ja ihmiset ystävällisiä. Jos lähdet, ota matkaan lämmintä vaatetta, sillä sisätilat eivät ole yhtä lämpimiä kuin meillä. Hiruisesti vaatetta ei mukaan kannata pakata, sillä itse jouduin jättämään vaatteita Englantiin, koska olin ostellut niin paljon ihania uusia vaatteita. Hinnat ovat Englannissa hieman Suomen hintoja kovempia, ja kaupoista on vaikeaa löytää terveellistä ruokaa. Jos lähdet hotellityöhön muista, ettei sinun pidä ottaa heti ensimmäistä hotellia jota sinulle tarjotaan. Ota ensin hyvin selvää hotellista ja jos löydät vielä ihmisiä, joilla on kokemusta tästä hotellista, vielä parempi. Uskon, että minulla sattui vain huono tuuri oman hotellini kanssa.

    • molemmista

      eli olen ollut seka au pairina, etta hotellissa toissa englannissa.
      au pairin tyota ja elama ylipaataan on mielestani paljon helpompaa kuin hotellityo. toita ei tarvitse tehda laheskaan yhta paljon au pairina, ja elama on muutenkin helpompaa kun ei tarvitse huolehtia majoituksesta, ruuasta etc.etc.
      hotellityo (ravintolassa) oli rankkaa kun tyovuorot on usein seka aamu etta iltavuoroja samana paivana, eli aloitat aamulla aikaisin, sit iltapaiva vapaata kunnes taas toihin illaksi. jos menet hotelliin josta saat live-in paikan, ei asunnosta tarvitse huolehtia erikseen, mutta usein naiden staff accommodation huoneiden taso ei ole paata huimaavaa ja voit joutua jakamaan kylpyhuoneen etc.
      molemmat duunit olivat todella antoisia ja 'opettavaisia', ja vaikka hotellissa tyoskentely onkin huonosti palkattua ja rankkaa, niin sain paljon mahtavia kavereita&muistoja, joten onnea matkaan mita ikina paatatkin tehda!

      ps. kannattaa hakea isompiin kaupunkeihin, missa vapaa ajan mahdollisuudet, julkinen liikenne, shoppailu ja biletysmahdollisuudet auttavat viihtymaan!

    • Piparnakkeli

      Olin vuonna 2000 Englannissa Milton Keynesissä hotellissa ravintolan tarjoilijana. Alku oli karmeeta suorastaan, varsinkin kun alasta ei ollut kokemusta! Tunsin itteni niiiin huonoks!!!

      Työ tosi raskasta, oli usein breakfast dinner vuoro, eli menin töihin aamulla 6.30, pois pääsin n.12 maissa. Sitten illalla takaisin puoli kuuden maissa ja pois päästiin kun viimeset asiakkaat lähti ravintolasta puolenyön molemmin puolin. Ja aamulla takasin. Tosi mukavaa! Ei tietysti jatkuvalla syötöllä samaa, mutta aika paljon kuitenki. Sitten oli breakfast lunch-vuoroja, eli lounasajan jälkeen pääsi pois, jossain 14 maissa.
      Tökavereista jäi lämpimiä muistoja, muuten ei juurikaan. En osannut ottaa irti kaikkea siitä reissusta, kun negatiiviset kokemukset heti alussa otti aika koville...sit tuli koti-ikävää ym hauskaa! Mutta eipä oo sen jälkeen tehny mieli kokeilla siipiä siinä mielessä. Että opettavaista kaiken kaikkiaan!
      Asuin hotellin staffhousessa, vuokra meni suoraan palkasta. Sinne ei hotellilta kulkenut julkisia, eli taksilla töihin ja "kotiin". Hotelli korvas puolet matkakuluista. Talossa ei lämmitys toiminut kunnolla, öisin ei aina voinut pitää päällä koska se piti niin hirveetä meteliä ettei pystynyt nukkumaan. Sellasta omituista kolinaa. Sit oli tosi kylmä yöllä kun lämmityksen joutu kytkee pois, olihan se talvea kun mä siellä olin. WC-pöntön vetäminen vaati omaa tekniikkaansa ja suihkusta tuli vettä lirisemällä. Samassa talossa asui yks ranskalainen tyttö ja sit muutti vielä yks englantilainen. Ja esimies kävi nukkumassa siellä joskus harvoin, ja mies kun oli, vessa oli vähän sikahirveessä kunnossa sen jäljiltä.

      Hotellilla sai syödä kuitenkin joka pv kun oli töissä, iltasin yleensä ranskanperunaosastoo ja aamupäivisin mitä jäi aamiaiselta.
      Mä olin siellä 3kk, sit riitti. Tarjoilijat oli alinta kastia hotellissa, ja keittiössä "haisi testosteroni". Elin mieskokin valtakuntaa ja sen kyllä kuuli, ei kauheen mukavaa kuultavaa.

      Vapaa-aikana tuli lorvittua suuressa ostoskeskuksessa, kun työkaverit oli yleensä silloin töissä kun ite oli pois. Yksinäistä oli! Leffassa tuli paljon käytyä. Harmittaa ettei tullut enemmän kierrettyä maata vapaalla, en käynyt kuin pari kertaa Lontoossa.

      Toivottavasti löydät paikan jossa viihdyt! Mä en viihtyny... ;) Onnea matkaan!

    • nääätä

      olen kanssa käynyt tuolla sivuilla moneeeen monta kertaa ja olisin todellakin halukas myös lähteä englantiin :/
      ylioppilaaksi nyt keväällä, lokakuuhun asti töihin jonka jälkeen haluisi lähteä pois täältä joksikin aikaa..
      näköjään aika negatiivisia kokemuksia tullut, mutta paskaduuniakin on tehtävä.
      Mielummin hotellityö kuin au pairius, OMASTA mielestäni sillä en ole mikään lastenrakastaja=)

    • töihin !!!

      ihanaa ku jotain muutakin kiinnostaa ulkomaille lähtö ja välivuosi :>

      olen myös abi ja pitkään päässä on pyörinyt ulkomaille töihin lähtö. Lähinnä siksi, että haluan yliopistoon lukemaan. Toiseksi, koska opiskelu ei nyt maittaisi ja tällaista mahdollisuutta ei monesti eteen tule.

      Itse en ole kiinnostunut Allianssista, koska olen kuullut niin kovasti haukkuja. Sen sijaan hieman tuntemattomampi European work experience programme (www.ewep.com) kiinostaa ja laitan paperit menemään heti, kun saan yo-todistuksen käsiini.

      Olisi mukava jutella kanssasi. Lisää minut meseesi tai mailaa. samoin muut kiinnostuneet sekä ne, jotka ovat käyneet EWEP:in kautta Lontoossa

      mese [email protected]
      maili [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      169
      29539
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      214
      18983
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      393
      9990
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6425
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      19
      4313
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      194
      3863
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      56
      2909
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1517
    9. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      50
      1299
    10. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      61
      1283
    Aihe