Kumpaan kannattas liittyä kun oon Lähihoitaja ja työskentelen Kaupungin laitoksessa?
SuPer vai JHL ??
12
5928
Vastaukset
- lähihoit
Superia, koska se on perehtynyt juuri meidän omaan ammattikuntaamme. Meillä osa on superissa, jokunen jhl:ssä ja muutama tehyssäkin
- ilman muuta
Superiin,koska se on ainut joka ajaa lähihoitajien asiaa.Miten JHL voi ajaa asiaasi kun siihen kuuluu monta,monta muutakin ammattialan edustajaa.Ajatellaanpas vaikka muuraria ja lähihoitajaa,mitä yhteistä heillä on??Niin ei mitään,aivan.Ja Tehyyn on vasta niin vähän aikaa voinut liittyä/huolittu lähihoitajia ettei se välttämättä ole vielä asioiden tasalla.(Ei millään pahalla tehyläiset!)
Superissa on ainoastaan tämän yhden alan ihmiset ja edustajat.
. - Kuntatyöntekijä
Itse valitsin JHL:n eli entisen KTV:n, koska se on juuri julkisen alan eli käytännössä esim. kuntasektorin järjestö.
Asiat ovat toimineet meidän JHL:n jäsenten kohdalla paremmin ja nopeammin kuin muiden kohdalla. Mielenkiintoa vanhainkodissa työskentelevien hoitajien asioista ei tunnu TEHY:llä ja Superilla olevan.
Tälläisia kokemuksia minulla on... Ne ovat tosin vain kokemuksia - muilla tietysti on omansa... (Ja niitä olisi kovin mukava kuulla...) - Tarantelle
JHL on Suomen suurin liitto ja sillä on paremmat neuvotteluasemat kuin Superilla kuntien ja kaupunkien organisaatioissta. Ja yleensä JHL:n pääluottamusmies on keskeisessä asemassa kun järjestelyvaraeriä ja muita palkankorotuksia jaetaan.
- härkä
Moi!
Voin hyvin paljastaa, vaikka itse kuulunkin tehyyn ja hieman aktiivinen. Tehy lähinnä ajaa sairaanhoitajien asiaa ja on saanut myös aikaan sen, että lähihoitajia ei oteta enää erikoissairaanhoitoon ja toimet muutetaan sh:n toimiksi. Ja käytävä puheet ovat luokkaa, että tuohan noi jäsenmaksut meille, mutta muuten ei ole kuin haittaa. JHL:LLÄ on neuvottelu oikeus asioista päätettäessä, mutta superin ääni kuuluu vain tnj:n eli toimihenkilöiden neuvottelu järjestön kautta, johon myös tehy kuuluu, että jalkoihin jää, kun tehyn sisällä on ilmapiiri suoraan sanottuna teitä vastaan. JHL:ään kuuluu myös hoitoalan ihmisiä, kuten mielenterveyshoitajat, muutomia sairaanhoitajia ym. ja heillä on oma pääluottamusmies, joka pitää jhl:ssä omiensa puolta ja saa äänen kuuluviin esim. jaettaessa palkankorotus pottia. Vuosien kokemuksella ja hieman kyynisenä voin sanoa tehyä ei kiinnosta pätkääkään muut kuin sairaanhoitajat ja heihin rinnastettavan koulutuksen saaneet. Jokainen tehköön itse ratkaisunsa, mutta lueppa miten me sairaanhoitajat arvostamme teitä näissä keskusteluissa. Itse jään kyllä pois tehyn paikalta ja mietin mihin liityn. Alkaa tuon tehyn puheenjohtajan korulause puheet tympiä ja vielä kokoomuslainen edustaa pienipalkkaisia. Nosti taas viime vuonna 15000e palkkaa lisää eli nyt mentiin jo kirkkaasti yli sadantuhannen. Kokoomus on aatemaailmaltaan rikkaiden puolue ja yleensä korkeasti koulutettujen ja yrittäjien puolue. - härkä
Hei! lukase toi kirjoitus, onko tässä mitään järkeä,niin huomaat mitä teistä ajatellaan.
- vamty/shhp lh
Super on lähihoitajien liitto, työskentelipä sitt missä tahaan. Ensinnäkin, yleensä tietyn ammattialan liitolla on neuvotteluoikeus jäsenistönsä asioissa, just niissä valtakunnallisissa, sekä kiinnostus hoitaa jäsentensä asioita.
Kaikkihan me kelvataan niin JTH, Tehyyn ym. maksajiksi,mutta kun kakkua on jakamassa monta ammattialaa, siellä ei lh paljon paina. On tullut paikallisissa neivottelupöydissä istuttua ja nähtyä.- härkä
Moi!
Olet osittain oikeassa, sillä super kuuluu tnj:n, joka tarkoittaa toimihenkolöiden neuvottelujärjestöä, johon myös tehy kuuluu. Edustaja varmaan on superin puolelta paikallisesti, mutta se on kovin pieni ääni mahtavan tehyn rinnalla, jota edustan vielä. Esim. toimet muutetaan sairaanhoitajan painotteisiksi eli sitä mukaan kun perushoitajat lähtevät eläkkeelle, niin tilalle perustetaan sh:n toimi. Valtakunnallisesti super kuuluu sttk:n eli toimihenkilökeskusjärjestö, jossa vaikuttaa mm. toimihenkilöliitto erto, laivanpäällystöliitto slpl, rakennusinsinöörit ja arkkitehdit ria. Jhl on sak: alainen järjestö, johon kuuluu mm. tulli ja rajavartijat, vanginvartijat, osa poliiseista ym. Se on suurin sak:n liitoista ja sak on ammattiliitoista suurin. En tiedä, kuka ajaa parhaiten lähihoitajien asiaa tai huonoiten. Sen päätelköön jokainen itse. Sairaalahenkilökuntaa kuuluu jhl:n mm. monet mielenterveyshoitajat, sairaala-apulaiset, osastosihteerit myös pieni määrä sairaanhoitajia, lääkintä-vahtimestarit ja suuri joukko muita ammattiryhmiä sairaala maailmasta.
- Näkymätön
Niinpä,niin.Kaiken kokeneena voin sanoa,että ei Superliitto ole vuosien varrella ollut ,kun apua vihdoin olisin tarvinnut,kiinnostunut jäsenen asiasta.Ei yksinkertaisesti vastata puheluihin,paitsi nykyinen puheenjohtaja erilainen täysin.Nuoremmat toimitsijat mm.lakimiehet käyttävät kylmää valtaa ja huhupuheilla kahvipöydässä päätetään,kuka apua saa.Ei ole demokratiaa vaan vallankäyttöä kovimmillaan.Jos et tarvitse mitään,niin hyvin pyyhkii vuosikymmenet ja kelpaat toimitsijaksi,jos tulee ongelmia,niin silloin vasta näet,miten todellisuus ei vastaakaan lupauksia,siis ei ole tekoja vaan sanoja.Siinä on vissi ero.Välinpitämättömyyden ja halveksinnan saat niskaasi vaikka kuinka yrittäisit saada asiaasi eteenpäin.Ilmoitetaan vain kylmästi,että ei.PALKAT JUOKSEVAT SILTIKIN VAIKKA KUINKA JÄSENIÄ KOHTELISI,MUTTA MITEN KAUAN TÄLLAINEN MENTALITEETTI TOIMII:ONKIN JO ERI ASIA:SANALLAHAN ON TAPANA LIIKKUA.Toivottavasti muutoksia tapahtuu,kun palautetta annetaan.Hoitoalalla kannattaisi miettiä sitä,Mikä on oikeanlaista Hyvyyttä,koska hoitotyötä ei tehdä ilman inhimillisyyttä,joten ei liitonkaan toiminta saisi olla tällaista vääränlaista vallankäyttöä ja työnantajiin päin enemmän kallistuvaa.Tämän jouduin kokemaan,suosittelen JHL:ÄÄ.
- YHET
Melkoisen vanha ketju.... TEHY!
- halvalla menee
YHET kirjoitti:
Melkoisen vanha ketju.... TEHY!
YTK
- Superhoitaja
Super koska keskittyy nimenomaan hoitajiin ja sosiaali- ja terveysalaan. JHL keskittyy useampaan alaan eikä ole niin hyvin kohdistettu lähihoitajille. Itse olin opiskeluaikana JHL:ssä ja jäsenlehteä lueskellessani huomasin että yli puolet asioista ei koske edes minua vaan siellä haastateltiin työntekijöitä laidasta laitaan. Liityin heti työllistyttyäni Superiin. Ainiin, lähihoitaja olen siis itsekkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481247
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81207