Pääasiassa etelä Saksassa. Pärjääkö kesärenkailla? Pitääkö ottaa vuokra-auto talvirenkailla?
Ajokelit Saksassa
3
1148
Vastaukset
- Saksa on outo maa
Mun käsittääkseni täällä alkoi 1.1.2007 talvirengaspakko. Tai siis kesärenkailla voi ajella, mutta virkavallan pysäyttäessä tai onnettomuuden sattuessa rapsahtaa ja tukevasti rapsahtaakin. Vakuutuskaan ei korvaa kesärenkailla sattuneita vahinkoja talvirengaspakon aikana. Joten miettisin niitä talvirenkaita.
Keleistä on paha mennä sanomaan, varsinkin kun tämä talvi on ollut kummallisen leuto. Nyt näyttää kuitenkin viilenevän ja rajusti. Itse asun tosin aikalailla maan puolessa välissä. - saksassa
www.autoliitto.fi sivustolta artikkeli - päivätty 12.1.2007
Hiihtolomakauden lähestyessä myös monet suomalaiset suunnittelevat automatkaa Keski-Euroopan hiihtokeskuksiin. Matkalle lähdettäessä täytyy muistaa, että auto on varustettava kohde- ja kauttakulkumaiden vaihtelevien talvirengasmääräyksien mukaisesti.
Saksan lainsäädäntö on tältä osin muuttunut viime talven jälkeen.
Toukokuun 1. päivästä 2006 alkaen Saksan tieliikennelaki määrää, että moottoriajoneuvoissa on oltava sääolosuhteiden mukainen varustus. Tämä varsin laajasti ymmärrettävä määräys tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ajoneuvot on varustettava talvisiin olosuhteisiin soveltuvilla renkailla. Tarkkoja määräyksiä renkaiden hyväksymismerkinnöistä laki ei anna. Nastarenkaiden käyttö on kuitenkin jo ennestään ehdottomasti kielletty.
”Autoliitto saa joka talvi yhteydenottoja suomalaisautoilijoilta, joiden matkanteon Saksan poliisi on pysäyttänyt nastarenkaiden vuoksi. Vaihtoehtoina matkan jatkamiselle on ollut joko nastojen poisnyppiminen tai paikalliset määräykset täyttävien renkaiden hankinta”, sanoo Autoliiton matkailupäällikkö Eila Ollikainen.
Saksalainen autoilijoiden etujärjestö ADAC on antanut lakiin pohjautuvat omat suosituksensa. ADAC:n mukaan lain kirjain täyttyy, jos renkaissa on M S-merkintä tai muu ympärivuotiseen käyttöön viittaava tunnus. Talvirenkaille ei ole määritelty valmistusstandardeja, joten ADAC muistuttaa, että autoilijoiden on itse varmistuttava renkaan laadukkuudesta ja soveltuvuudesta talviolosuhteisiin. ADAC suosittelee vähintään 4 mm:n urasyvyyttä, lakisääteisen 1,6 mm:n sijaan, jotta rengas toimii myös vaativissa olosuhteissa.
Lain noudattamatta jättämisestä seuraa sakkorangaistus. Sakon suuruus riippuu siitä, onko vain liikkeellä väärillä renkailla vai aiheuttanut liikenneruuhkan tai jopa onnettomuuden. Jos soveltumattomilla renkailla varustetun auton kuljettaja todetaan syylliseksi henkilövahinkoja aiheuttaneeseen onnettomuuteen, seurauksena voi olla jopa vapausrangaistus.
Automatkailijoiden on myös syytä muistaa, että keliolosuhteisiin soveltumattomilla renkailla varustetun ajoneuvon vapaaehtoinen autovakuutus (kasko) ei välttämättä korvaa onnettomuusvaurioita. Eräässä ennakkotapauksessa frankfurtilainen tuomioistuin jätti ilman korvauksia autoilijan, joka oli ollut matkalla Alpeilla kesärenkain ja lumiketjuin varustautuneena.
Automatkailijan varustautumisesta Saksan talviolosuhteisiin kerrotaan lisää ensi viikolla Matkamessuilla julkaistavassa Autoillen Euroopassa -kirjassa. Teoksessa annetaan muun muassa ajantasaista tietoa eurooppalaisista liikennesäännöistä ja muista automatkailijaa koskevista määräyksistä sekä hyödyllisiä vinkkejä onnistuneen automatkan suunnitteluun niin omalla kuin vuokra-autolla matkaaville.
Lisätietoja: Autoliitto ry., matkailupäällikkö Eila Ollikainen, puh. (09) 7258 4441, [email protected]
- saksassa
Vuokrayhtiöt tarjoavat vuokra-autoa kesärenkailla. Itse pyysin vuokraamolta talvirenkaat (kitkarenkaat) autoon, ja hintaa tuli n. 12€/päivä lisää. Lumiketjunkin olisi saanut, mutta tarkoituksena ei ole lähteä Alpeille. Kun on talvirenkaat alla niin eipä täydy jännittää sataako matkan aikana lunta vai vettä. Tällä hetkellä säätiedoitus lupaa Baijerin alueelle lunta ja pakkasta, joten liukasta voi olla. Lähden parin viikon päästä Etelä-Saksaan, Baijeriin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1125825Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta323927- 823332
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182946Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2501997Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?871963- 1411758
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui391685Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881529