Olen kuudennella oleva tyttö ja menen ensi syksynä ylä-asteelle. En ole kellekkään kaverille uskaltanut paljastaa, että minua pelottaa. Kuulostaa ihan hullulta? Mutta totta se on.
Se on kuitenkin ihn erilainen paikka kuin ala-aste.
On kysymyksiä joita en osaa selittää, joten voisiko joku kirjoittaa ensimmäisestä ylä-aste vuodestaan?? Kertoa miten eka päivä kun ylä-aste alkoi meni ja eksyikö tai muuta tämän tapaista.
Kiitän. Minulle voi myös vastata sähköpostiini:
[email protected]
Ylä-aste jännittää
31
3305
Vastaukset
- sdadsa
Miten tää liittyy kehoon?
- :--S
Tsekkaappa taas aihealue uudestaan, mielestäni tuossa ylhäällä lukee Nuoret - Koulu
- Kun mä menin ylä-asteelle
Niin nyt mä oon 7 luokalla oleva poika. Kyllä muakin
jännitti ihan sairaasti eka päivä ylä-asteella. Mutta hyvin se sit loppuen lopulta meni. En sin mentiin saliin jossa meidät jaettiin uusiin luokkiin ja sit lähettii luokanvalvojan kanssa luokkaan. Ja sit se kerto ylä-asteesta ja jako lukujärjestykset.
Sit tutustuttiin uuteen luokkaan. Ja juteltiin siin 4 tuntii ja 2 vikaa tuntii oli lukujärjestyksen mukaan. Ja mulla oli sillon ne 2 tuntii kotitaloutta. Kyllä eksyin myös uudessa koulussa monia kertoja.Eipätäs muuta. Mutta kysy jos jotain haluut viel kysyy. Ja haluun sanoo, että turhaan jännität hyvin se eka päivä menee. Ja sit haluun sulta yhen jutun kysyy. Että tiiätkö tuleeko sun luokalle mitään tuttuja esim nykyisiä luokka kavereita? Mulla tuli yks poika ja muutama tyttö. Tsemppii. Hyvin se menee!- minävainhh
Riippuu vähän koulusta eksyykö sinne. Itse menin aika isoon kouluun (6 kerroksinen). Muttei se ollut mikään labyrintti kuitenkaan. On turvallista liikkua porukassa tai jonkun kaverin kanssa.
- gdgd93
minävainhh kirjoitti:
Riippuu vähän koulusta eksyykö sinne. Itse menin aika isoon kouluun (6 kerroksinen). Muttei se ollut mikään labyrintti kuitenkaan. On turvallista liikkua porukassa tai jonkun kaverin kanssa.
Olin pikkukoulussa ala-asteen ja sit yhtäkkii piti mennä sellaseen 30x isompaa kouluu ni siinä sit oliki vähä ihmeissään.Mut hyvin on sujunu ei oo kiusattu eikä haukuttu mokkeriks ku pari kertaa.Koulu ku koulu.Tehtävätkää ei nyt oo hirveesti vaikeempii.Läksyi tulee vähemmän ku ala-asteel
- --------------------
gdgd93 kirjoitti:
Olin pikkukoulussa ala-asteen ja sit yhtäkkii piti mennä sellaseen 30x isompaa kouluu ni siinä sit oliki vähä ihmeissään.Mut hyvin on sujunu ei oo kiusattu eikä haukuttu mokkeriks ku pari kertaa.Koulu ku koulu.Tehtävätkää ei nyt oo hirveesti vaikeempii.Läksyi tulee vähemmän ku ala-asteel
ja niitäkään ei tarvitse tehdä. ;D
ps. ja hyvillä numeroilla pääsin pois :D
- vilkie
Toi on ihan normaalia. Kaikkia varmasti pelottaa/jännittää jonkun verran. Minuakin jännitti hirveästi ja ajattelin että en jaksa olla siellä kun läksyjä on paljon enemmän kuin ala-asteella ja päivät on pidempiä. Alku oli hiukka hankalaa mutta nyt oon kasilla ja ihan mukava fiilis :)
- 17veepoika
Siis hei, oikeesti. Ota iisisti. Kaikkia jotenki jännitää ekana päivänä mennä yläasteelle. Myös sun kavereita, vaikka ne ei sitä kertois. Varmasti kuuluu hulluja huhuja mopotuksesta ja "ysit" pelottaa. Mutta oikeesti se on täysin keksittyä skeidaa. Ne ysit on ihan yhtä nössöjä kun seiskat. Ja yläasteen meininki on yhtä leppoisa kuin ala-asteen. Okei, ehkä opiskelutapa on ihan vähän erilainen (eli valinnaisia-aineita yms.), mutta muuten homma toimii samalla tavalla. Sun on turha pelätä mitään, ei sua tulla kiusaamaan tai mitä tahansa muuta pelkäätkin siinä. Se on normaalia, jos vähän jänskättää, mutta älä ota ihmeessä tyttö hyvä mitään paineita tosta.
Turhaan pelkäät mitään. Siis täysin turhaan. Meet ihan omana ittenäs sinne ja kaikki menee ok. Se ei ole yhtään sen kummoisempi paikka kuin ala-aste. Ja saat heti ekana päivänä uusia kavereita. Kaikki on samasssa tilanteessa kuin sä. Teitä on varmasti useampi sata (tai riippuu tietty miten isosta koulust on kyseä). Kaikkia teitä pelottaa vähän ja kaikille homma on uutta. Ja kaikki huomaatte meiningin heti ekan päivän jälkeen ja lähette innolla sinne yläasteelle seuraavana aamuna! Muista se, vaikka kuinka tuntuis nyt toiselta. Tiedän kyllä meiningin, kun yläasteeltakin olen jo pari vuotta sitten kotiutunut lukioon.- Pearlie94
Anteeksi, kirjoitin vahingossa viestin ensin nuoret/kehoon.
joo.. riippuu vähän koulusta mutta mua ei ainakaan tungettu vessan pöntöön.. mutta sua ainakin etuillaan ruokailun jonoissa ja kävellään päin ko olisit ilmaa (ite oon kasilla ja teen sitä kans >:) ) hehe mut ei se oo kauheeta ja saa paljon uusi kavereita ja siel on paljon rennompaa ko alasteella
- ei kai vaan
nykyäänkin ole typerää polettamista yläasteella.?
Mun aikana yläasteella oli paljon henkisesti jälkeen jäänyttä porukkaa ja siksi toisten kiusaaminen oli joka päivän arkea. Ite en kiusannu ketää.
Se on vanhemmista pitkälti kiinni kiusaako joku toista. Jos vanhemmat on vaikka rikkaita, on toden näköistä, että kiusaaja kiusaa siksi, koska hänellä ei ole minkäänlaista kuria kotona, kun on tottunut siihen, että vanhemmat antaa aina hyvityksiä jotta on saaneet olla kotona rauhassa vaivatta, eli jos poika rikkoo jotain, hänen vanhempansa korvaavat aina sen. Silleen väärin ne sitä rahaa käyttää. Toinen syy on suomalaisten vanhempien kova viinan himo, joten kiusaajia onkin todella paljon suomessa. Monet kiusaajista eivät aikuistu koskaan, vaan jatkavat kiusan tekoa työ elämässäkin juoruilemalla ynnä muuta sellaista sairasta touhua mikä on naurettavaa käytöstä ikä ihmiseltä ja se paljastaa myös sen, että kyseinen henkilö on todennäköisesti ollut jo koulussa kusipää.
- minävainhh
Kyllä mä luulen että jokaista vähän pelottaa toi yläasteelle siirtyminen varsinkin jos täytyy vaihtaa kouluakin. Se on ihan normaalia. Ekana päivänä jaetaan teidät luokiksi. Ja eka päivä on vaan sellasta kouluun tutustumista ja näkee uusia luokkakavereitaan.
- Nemico
No mua ei periaatteessa jännittäny mennä ylä-asteelle, mut sit alko jännittää se että kenen kanssa pääsen samalla luokalle... Mut mulla on mukava luokka ja ei se ylä-aste oo niin kamalaa..
olen siis jo iso-ysi :D:D joo mutta ysienpäivät on kamalii :D:D mut tän vuoden ysien päivä tulee oleen paras! - Minä (HHs)kauniainen
Ei yläasteessa mitään pelättävää ole.
Siellä tapaa paljo uusii kavereita ja yleensä yläasteella on parempi fiilis kuin vaikkapa ala-asteella. Eka päivä voi tuntua vähän sekavalta, mutta kyllä se siitä lähtee rullaamaan parempaa päin. Ja eksymistähän ei tarvii pelätä, koska jollain seinällä on varmaan sellanen kartta josta näkee missä on jne. Kannattaa myös muistaa että myös yläasteella on tukioppilaita (luottamusoppilaita) jotka neuvovat sinua, ja auttavat sinut sopeutumaan uuteen kouluun. - applegrape
ymmärrän, kyllä muaki jännitti ! Nyt on yläaste takana ja ens syksynä alotan lukiossa. Mun mielestä (henkilökohtasta) yläaste oli paljon kivempi ja vapaampi ku ala-aste. Älä turhaa jännitä, hyvin se menee!
Ekana vuonna kaikki oli uutta ja aina ennen tuntia etsin sen tunnin luokkaa :D Mutta siinä oli oma viehätys. Mutta nopeesti siihen tottu. 9. luokka on ehkä ollut elämäni paras peruskouluvuosi !
Tsemppiä sulle yläasteelle! - haluan auttaa
onko tuo myös messenger-osoitteesi? jos on, voisin lisätä sinut? ja kertoa ensimmäisestä ya vuodestani.
haaveammattina psykologi, ihmiseten auttaminen.., joten eiköhän kuunteleva korva löydy..
vastaapa.., niin voisin sinut lisätäkin.. - että sillee..
No ei mua pelottanut mennä ylä-asteelle, koska ala-asteella oli ollut tosi kivaa.. Mutta mua kiusattiin koko ylä-asteen ajan, varsinkin kun olin kasilla... Onneks pääsin sieltä pois ja oon nyt IHANASSA lukiossa.. ;)
Vinkkejä "älä-tule-kiusatuksi"
*älä ole ujo
*viittaa tunnilla mutta älä liikaa et sua ei luulla nörtiksi..
* ryyppää säännöllisesti ja kokeile tupakkaa..
Tossa on muutama tyhmä sääntö joita noudattamalla saavuttaa suosiota ylä-asteella...- justjoooo
Just. Vaikka mä en olisi suosittu yläasteella niin tollaseen en alentuisi : tupakan poltto ymm.
Ei se nyt oo niin elintärkeää olla suosittu yläasteella.... - dfgsdfgdf
Eikä noita vinkkejä tosiaankaan tarvitse noudattaa. Sitä paitsi "älä ole ujo" jos on ujo, niin sitten on. Eikä kaikki tupakoitsijat ole suosittuja. Niin, jos on aina käsi pystyssä, niin jotkut heti voivat innostua sanomaan nörtiksi, mutta ehkä voi antaa sellaisten heikkoitsetuntoisten vaan puhua. Mitä huonoa siinä oikeasti on, jos on hyvä koulussa? Joku, joka on itse huono koulussa, voi mielessään kääntää niin, että kyllä tuo nyt yrittää kaikki saada huomaamaan, että se osaa. Kun se viittaa ihan koko ajan ja yrittää olla aina äänessä. Niin, se voi ärsyttää sellaista huonompi osaavaa, jolloin voi tulla niitä hikari puheitakin.
Mutta ei meillä ysit tai kasit seiskoja kiusanneet :) Ja kaikkia varmaan jännitti sellaisten miettiminen. Hyvin normaalia on jännittää, enemmänkin ehkä epänormaalia, jos ei jännitä... Jos puhuisit tuosta kavereittesi kanssa, niin se voisi olla niillekin helpotus kuulla, ettei nekään oo ainoita, jotka jännittää. Ja kun yhessä puhuisitte, niin se jännitys saattaisi vähän vähentyäkin:) - dfghfdghdfghdfgh
Yhm... kenen mielestä silloin olisi suosittu? Kaikki eivät arvosta niitä tupakoitsijoita. Kaikkien mielestä luokan äänekkäin ei ole sama, kuin suosituin. Monesti luokan äänekkäin saattaa olla ärsyttäväkin ihminen, varsinkin, jos se vielä ärsyttää ja kiusaa pienesti muita. Luokan suosituin on sellainen kaikkien kanssa toimeen tuleva mukava tyyppi. Minun mielestäni ja varmaan monenkin muun.
- Terveihminen
Typerää alentua ryyppäämään ja polttamaan SUOSION takia! Todella typerää. Itse ainakin pysyn kaukana sellaisista ihmisistä. Menen nyt siis lukioon.
/ Tiedän, että vastasin 2007 kirjoitettuun viestiin, mutta whatever. - --------------------
"polta tupakkaa"
älkää nyt saatana alkako polttaa :D vitun jonnet :D
tupakka on paskaa. viina hyvää
- j o k u 94
Mäki oon menossa seiskalle ens vuonna..Myönnän että muaki vähä jännittää...
- Fani91
Ylä-asteessa ei ole mitään pelättävää.Mä olen nyt kasilla. No ensimmäinen päivä ylä-asteella on hitusen erilainen kuin ala-asteella. Minuakin jännitti kun mä olin menossa ylä-asteelle osaanko mä kulkea siellä ja varsinkin kun ala-aste oli varsinkin lähellä niin pelkäsin että mä meen sinne vahingossa. No sellaista ei ole tapahtunut ja luokan valvojat on kivoja ja niinkuin kaikki ylä-asteen opettajat. Mä silloin jännitin kun meidät laitettiin ryhmiin ja tuleeko kavereita samalle luokalle. Kyllä ylä-asteelta saa uusia kavereita esim.liikunta-,kotsan-,kemia/fysikantunneilta. Mä sain uuden ystävän ensimmäiseltä fysikan tunnilla. Olen hän kanssa tätä nykyään koulussa kavereita, kun aluksi tutustuttiin. Kyllä se siitä lähtee. Tsemppiä.
- lukiopoju
pääsin itte ysilt nyt tänä keväänä ja hyvinhä ne 3 yläastevuotta meniekana päivänä siel jännitti tietenki mut kyl se siit suttaantu ku saa uusia kavereita ja pääsee mukaan siihe rutiiniin mikä siel on:)ite alota lukio-opinnot nyt ja vähän jännittää muaki;D
Onneeeee yläasteelle!!- -96
Ylä-asteella on lähinnä esitettävä jotakin muuta kuin on. Jos ei alennu niiden vähä-älyisten paskojen tasolle, saa olla koko loppu-vuoden pilkan kohteena. Opettajat käskevät tekemään ryhmätyötä, liikunnan numero koostuu 99 prosenttisesti joukkuelajeista ja muista naurettavista pallo-leikeistä, mutta miten ylä-asteella pärjää kun ryhmätyö tarkoittaa lähes aina samaa kuin, kaikki muut vastaan minä? Lukiossa luulisi, että opiskelu olisi aikuistuneisempaa.
- Bambiinaaaa
Muakin jännittää mutta meillä on ollut jo uuteen kouluun tutustuminen, joten tiedän, ketä luokalleni tulee.
- itsekkin seiskalle
Meillä menee niin, että saatiin tietää omat luokat jo ennen kesäloman alkua. Helpottaa oloa, ainaki mulla :) Itekki meen vast seiskalle, jote en ossa hirveesti "siitä" päivästä kerto, ku se häämöttää ittelläki viel kolmen viikon päässä. Mut kyl se varmaa menee hyvin, muaki jännittää, mut nii vähä, etten ees muistanu koko koulun vaitumist, enne ku mun kaveri muistutti siitä eilen :"D
Hyvin menee, muista hengittää! (ku mua jännittää, unohan hengittä ja tuun iha punaseks xD) - uskokaavaa
ei kouluun voi eksyä vaikka kui uus olis :D
- Hermorauniolla
Mä oon menos ens vuonna yläasteelle, enkä tunne sieltä käytännössä ketään. En oikeen tiiä, että miten siellä pitäis pukeutuu tai käyttäytyy...
Pelkään eksyväni, sillä ei ole ollu tutustumista... - ...
Oon menossa tulevana vuonna yläkouluun.... joo jännittää jonkun verran, kai se sit lisääntyy ku se lähenee.... jännittää vaan se ku oon ain hirveen aktiivinen tunnil. Rupeekohan joku kiusaa? No, en välitä ni kyllä se siitä.
(Ja joo, tiiän, et vastasin ikivanhaan kessaan.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1514489Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1983959Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi342689Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs102462100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es342209Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks51790Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut1131558Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa491444Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä241321- 341305