Konetila palaa! Mitä teet?

annetaanko palaa?

Sisämoottoristen konepalo. Onko muuta tehtävissä kuin hypätä pelastusliivit päällä veteen.

Kaikissa veneissä ei ole kunnollista palonsuojausta konetilan ja sisätilojen välillä. Varsinkin itsetehdyissä veneissä esimerkiksi potkuritunnelin päällä saattaa olla vain ohut vaneri sormireiällä ja patja päällä.

Onko kanttia raottaa konetilaa ja ruutata 6 kiloa jauhetta sekaan? Sammuuko?

Onko kokemuksia kiinteistä kohdesuojauksesta vaijerilaukaisulla tai kokonaan automaattisista. Viime kesänä niitä tarjottiin pursiseuroille kahden kolmen sadan euron paikkeilla.

Entä jauhe- / vesisumusammuttimet?

Onko kokemuksia jälkihoidosta

8

1294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p.p.

      Vaihtoehdot on vähissä, mutta pullollinen kannattaa sumuttaa ja oletettavasti sammuu jos osoittaa oikeaan kohtaan.
      Sitten vasta tilanteesta riippuen jäädä veneeseen tai hypätä mereen.

    • konekopassa

      Joissakin veneissä on sulkuläpällä varustettu reikä konekopassa ja se on tarkoitettu jauhosammuttimen letkulle. En tiedä miten se auttaa tositilanteessa, mutta olisi varmaankin helppo laittaa omaan veneeseen. Kuvittelisin, että konekopan avaaminen aiheuttaa roihun.

      • paljon kiitoksia

        Vanhassa purressani on kone omassa tilassaan sitloodan alla. Ylhäältä ja etupuolelta pääsee käsiksi mutta isojen luukkujen avaaminen on tulipalotilanteessa aina huono homma. Ideasi on hyvä, pitää rakentaa !


    • vai bensa

      Riippuu paljolti siitä onko kyse bensa- vai dieselvehkeestä. Diesel tarvii aikamoisen roihun ennen kuin syttyy, joten mitään räjähdystä tuskin on odotettavissa. Minä raottaisin varovasti konekoppaa sen verran että näkee missä päin palaa ja suuntaisin sammuttimen sinne.

      Bensakoneen tapauksessa tekisin ihan saman mutta helvetin paljon nopeammin :) Tai jos bensatankki on jossain laidalla säilytyslaatikossa niin ensin kurkkaisin ettei tuli jo nuole tankin kylkiä...

      • onko niitä?

        Onkos kukaan kuullut dieselin syttyneen tuleen huviveneessä? Intissä leikittiin paljon lentopetrolin kanssa, joka on melkein samaa ainetta. Kylmää dieseliä sai ihan tosissaan lämmitellä pienellä liekinheittimellä ennen kuin suostui syttymään, joten tuntuisi aika epätodennäköiseltä että se vahingossa syttyisi.


      • antilta
        onko niitä? kirjoitti:

        Onkos kukaan kuullut dieselin syttyneen tuleen huviveneessä? Intissä leikittiin paljon lentopetrolin kanssa, joka on melkein samaa ainetta. Kylmää dieseliä sai ihan tosissaan lämmitellä pienellä liekinheittimellä ennen kuin suostui syttymään, joten tuntuisi aika epätodennäköiseltä että se vahingossa syttyisi.

        Meinaan Aarnio-Wihurilta,ainakin siltä on palanut iso purkkari takavuosina ja iso motskari lähi vuosina.


      • onko niitä? kirjoitti:

        Onkos kukaan kuullut dieselin syttyneen tuleen huviveneessä? Intissä leikittiin paljon lentopetrolin kanssa, joka on melkein samaa ainetta. Kylmää dieseliä sai ihan tosissaan lämmitellä pienellä liekinheittimellä ennen kuin suostui syttymään, joten tuntuisi aika epätodennäköiseltä että se vahingossa syttyisi.

        Kyllä jopa netistä löytyy useita tarinoita konetilan palosta. Useimmat ovat dieselkoneita. Lienee kuitenkin niin että harvat haluaa veneenssä muuta kun dieseliä, tosiasia joka vääristää statistiikan.
        Kuitenkin, konetilan palo on aina mahdollinen joten miettikää tarkkaan millainen toimenpidesarja on teille se oikea. Minulla on edelleen vanhat automaattiset freonit (laittomat!) konetilassa. Pullot, putket etc. viellä erinomaisessa kunnossa mutta katsastajat kieltäytyvät koskemasta (tietysti). Lisäksi olen konehuonen seinämiin puhkaissut neljä reikää ja tulpannut vetonaruilla varustetuilla punaisilla muovitulpilla (Etola). Niistä oletan saavani sammuttajat tyhjennetty konetilaan. Konetilan tuuletin on kytketty hätäkatkaisiaan taakse jotta konetilan hapensaanti voidaan estää.


      • sammutetaan pois
        LonelyBird kirjoitti:

        Kyllä jopa netistä löytyy useita tarinoita konetilan palosta. Useimmat ovat dieselkoneita. Lienee kuitenkin niin että harvat haluaa veneenssä muuta kun dieseliä, tosiasia joka vääristää statistiikan.
        Kuitenkin, konetilan palo on aina mahdollinen joten miettikää tarkkaan millainen toimenpidesarja on teille se oikea. Minulla on edelleen vanhat automaattiset freonit (laittomat!) konetilassa. Pullot, putket etc. viellä erinomaisessa kunnossa mutta katsastajat kieltäytyvät koskemasta (tietysti). Lisäksi olen konehuonen seinämiin puhkaissut neljä reikää ja tulpannut vetonaruilla varustetuilla punaisilla muovitulpilla (Etola). Niistä oletan saavani sammuttajat tyhjennetty konetilaan. Konetilan tuuletin on kytketty hätäkatkaisiaan taakse jotta konetilan hapensaanti voidaan estää.

        Sammuta konetila ihmeessä heti kiinteällä vesisumusammutinasennuksella. Vaijerilaukaisu ulosmenon yhteyteen. Kun epäilet paloa niin 3 sekunttia ja olet laukaissut vesisumun jota riittää minuutiksi jos on 7 litran sammutin.

        Saat aikaa hakea toista sammutinta tai poistua veneestä. Jos laukaisu oli turha tai aiheellinen niin konetilan huuhtelu tai pyyhkiminen makealla vedellä ja kone uudelleen käyntiin.

        Jos joku itkee että ei jaksa viedä sammutinta talveksi lämpimään niin miksi karttaplotteri jaksetaan irrottaa ja viedä pois. Asennekysymys.

        Ja mitä maksaa. 300 paikkeilla minulla.


        Niin kiinteä sammutin kannattaa tietysti tehdä sen lisäksi että on irtosammuttimet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa

      Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on
      Yrittäjyys
      119
      9726
    2. Pystyisitkö pitämään

      Näppejä erossa jos tulisi siihen tilaisuus
      Ikävä
      99
      9496
    3. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

      ...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      21
      7891
    4. Sannan kirja USA:n bestseller!

      "Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      34
      7271
    5. Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki

      Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h
      Maailman menoa
      177
      6274
    6. Luotathan siihen tunteeseen, joka välillämme on?

      Uskothan myös, että se kestää tämän? Kaipaan sinua valtavasti. Vielä tehdään yhdessä tästä jotain ihmeellistä ja kaunist
      Ikävä
      58
      5438
    7. Onnettomuus

      Hukkajärventiellä kolaroi lavetti ja henkilöauto. Uutista ei missään! Hys hys ollaanko hiljaa tästäkin?
      Kuhmo
      9
      4827
    8. Metsäalan rikolliset

      Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      29
      4566
    9. En saa sua mielestäni vaikka tekisin mitä

      Mikä tähän auttaa.. ei mikään. Edes aika. Kaivan sut kohta vaikka kivenkolosta että saan kysyä haluatko sinäkin💛
      Ikävä
      23
      4385
    10. Milloin viimeksi näit kaivattusi?

      Toimisitko nyt toisin kuin siinä tilanteessa teit?
      Ikävä
      38
      4353
    Aihe