Sisämoottoristen konepalo. Onko muuta tehtävissä kuin hypätä pelastusliivit päällä veteen.
Kaikissa veneissä ei ole kunnollista palonsuojausta konetilan ja sisätilojen välillä. Varsinkin itsetehdyissä veneissä esimerkiksi potkuritunnelin päällä saattaa olla vain ohut vaneri sormireiällä ja patja päällä.
Onko kanttia raottaa konetilaa ja ruutata 6 kiloa jauhetta sekaan? Sammuuko?
Onko kokemuksia kiinteistä kohdesuojauksesta vaijerilaukaisulla tai kokonaan automaattisista. Viime kesänä niitä tarjottiin pursiseuroille kahden kolmen sadan euron paikkeilla.
Entä jauhe- / vesisumusammuttimet?
Onko kokemuksia jälkihoidosta
Konetila palaa! Mitä teet?
8
1277
Vastaukset
- p.p.
Vaihtoehdot on vähissä, mutta pullollinen kannattaa sumuttaa ja oletettavasti sammuu jos osoittaa oikeaan kohtaan.
Sitten vasta tilanteesta riippuen jäädä veneeseen tai hypätä mereen. - konekopassa
Joissakin veneissä on sulkuläpällä varustettu reikä konekopassa ja se on tarkoitettu jauhosammuttimen letkulle. En tiedä miten se auttaa tositilanteessa, mutta olisi varmaankin helppo laittaa omaan veneeseen. Kuvittelisin, että konekopan avaaminen aiheuttaa roihun.
- paljon kiitoksia
Vanhassa purressani on kone omassa tilassaan sitloodan alla. Ylhäältä ja etupuolelta pääsee käsiksi mutta isojen luukkujen avaaminen on tulipalotilanteessa aina huono homma. Ideasi on hyvä, pitää rakentaa !
- vai bensa
Riippuu paljolti siitä onko kyse bensa- vai dieselvehkeestä. Diesel tarvii aikamoisen roihun ennen kuin syttyy, joten mitään räjähdystä tuskin on odotettavissa. Minä raottaisin varovasti konekoppaa sen verran että näkee missä päin palaa ja suuntaisin sammuttimen sinne.
Bensakoneen tapauksessa tekisin ihan saman mutta helvetin paljon nopeammin :) Tai jos bensatankki on jossain laidalla säilytyslaatikossa niin ensin kurkkaisin ettei tuli jo nuole tankin kylkiä...- onko niitä?
Onkos kukaan kuullut dieselin syttyneen tuleen huviveneessä? Intissä leikittiin paljon lentopetrolin kanssa, joka on melkein samaa ainetta. Kylmää dieseliä sai ihan tosissaan lämmitellä pienellä liekinheittimellä ennen kuin suostui syttymään, joten tuntuisi aika epätodennäköiseltä että se vahingossa syttyisi.
- antilta
onko niitä? kirjoitti:
Onkos kukaan kuullut dieselin syttyneen tuleen huviveneessä? Intissä leikittiin paljon lentopetrolin kanssa, joka on melkein samaa ainetta. Kylmää dieseliä sai ihan tosissaan lämmitellä pienellä liekinheittimellä ennen kuin suostui syttymään, joten tuntuisi aika epätodennäköiseltä että se vahingossa syttyisi.
Meinaan Aarnio-Wihurilta,ainakin siltä on palanut iso purkkari takavuosina ja iso motskari lähi vuosina.
onko niitä? kirjoitti:
Onkos kukaan kuullut dieselin syttyneen tuleen huviveneessä? Intissä leikittiin paljon lentopetrolin kanssa, joka on melkein samaa ainetta. Kylmää dieseliä sai ihan tosissaan lämmitellä pienellä liekinheittimellä ennen kuin suostui syttymään, joten tuntuisi aika epätodennäköiseltä että se vahingossa syttyisi.
Kyllä jopa netistä löytyy useita tarinoita konetilan palosta. Useimmat ovat dieselkoneita. Lienee kuitenkin niin että harvat haluaa veneenssä muuta kun dieseliä, tosiasia joka vääristää statistiikan.
Kuitenkin, konetilan palo on aina mahdollinen joten miettikää tarkkaan millainen toimenpidesarja on teille se oikea. Minulla on edelleen vanhat automaattiset freonit (laittomat!) konetilassa. Pullot, putket etc. viellä erinomaisessa kunnossa mutta katsastajat kieltäytyvät koskemasta (tietysti). Lisäksi olen konehuonen seinämiin puhkaissut neljä reikää ja tulpannut vetonaruilla varustetuilla punaisilla muovitulpilla (Etola). Niistä oletan saavani sammuttajat tyhjennetty konetilaan. Konetilan tuuletin on kytketty hätäkatkaisiaan taakse jotta konetilan hapensaanti voidaan estää.- sammutetaan pois
LonelyBird kirjoitti:
Kyllä jopa netistä löytyy useita tarinoita konetilan palosta. Useimmat ovat dieselkoneita. Lienee kuitenkin niin että harvat haluaa veneenssä muuta kun dieseliä, tosiasia joka vääristää statistiikan.
Kuitenkin, konetilan palo on aina mahdollinen joten miettikää tarkkaan millainen toimenpidesarja on teille se oikea. Minulla on edelleen vanhat automaattiset freonit (laittomat!) konetilassa. Pullot, putket etc. viellä erinomaisessa kunnossa mutta katsastajat kieltäytyvät koskemasta (tietysti). Lisäksi olen konehuonen seinämiin puhkaissut neljä reikää ja tulpannut vetonaruilla varustetuilla punaisilla muovitulpilla (Etola). Niistä oletan saavani sammuttajat tyhjennetty konetilaan. Konetilan tuuletin on kytketty hätäkatkaisiaan taakse jotta konetilan hapensaanti voidaan estää.Sammuta konetila ihmeessä heti kiinteällä vesisumusammutinasennuksella. Vaijerilaukaisu ulosmenon yhteyteen. Kun epäilet paloa niin 3 sekunttia ja olet laukaissut vesisumun jota riittää minuutiksi jos on 7 litran sammutin.
Saat aikaa hakea toista sammutinta tai poistua veneestä. Jos laukaisu oli turha tai aiheellinen niin konetilan huuhtelu tai pyyhkiminen makealla vedellä ja kone uudelleen käyntiin.
Jos joku itkee että ei jaksa viedä sammutinta talveksi lämpimään niin miksi karttaplotteri jaksetaan irrottaa ja viedä pois. Asennekysymys.
Ja mitä maksaa. 300 paikkeilla minulla.
Niin kiinteä sammutin kannattaa tietysti tehdä sen lisäksi että on irtosammuttimet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 475915
- 515394
- 533768
- 143705
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise993524- 313146
- 592894
- 592776
- 572446
- 451883