Miten on maatalouslomittajien koulutusasiat kunnissa? Onko käytössä oppisopimusta, ammattitutkintoa näyttökokein? Muita mitä?
Maatalouslomittajien koulutus
24
2784
Vastaukset
- Onko sitä?
Taitaa olla niin vähän tulijoita alalle, että kaikki käy, jos vain haalarit päälle sopii.
- joskus lomittanut
Helpoimmalla selviät, kun kysyt alueesi lomasihteeriltä/johtavalomittajalta. Kaikki on kiinni taustoista. Itse en opiskellut missään suoraan lomittajalta vaadittavia taitoja vaan perustaidot tuli kotoa. Työn aikana oli joitain joojoo kursseja.
- isäntä
Kovin on kirjavaa käytäntö, ja meillä ainakin tuntuu pääsevän kuka tahansa. Lomatoimistosta vakuutellaan, että kyllä on ammattitaitoa, mutta eivät tahdo selvitä edes lypsystä.
- Lomittaja
Lypsy on kaikista vaativin osa lomitus hommasta,ettei tulisi tulehduksia ja soluja liikaa huolimattoman työn takia,oikea ruokinta seuraavaksi.Talikkoa osaa pitää vähemmällä opillakin.Itse kävin olikohan 9 kk lomittaja kurssi.Kirjavaa todella on isäntä porukkakin et varauksella saa töissä olla monessa paikassa.
- taikka kuntayhtymässä..
Ei ole meille lomittajaa (pitkä sijaiapu) jolta luonnistuisi kiimantarkkailu, karjasilmä, lypsykoneen yksiköiden kasaaminen ja puhdistus, kuin mittarit myös. nupoutus, tainnutus, päivittäin käytettävän karjanhoitokaluston huolto (rasvaus) taikka vaikkapa vasikanjuotto automaatin valvonta ja uuden vasikan opetus ja syöttö koneelle. Vaikka nissä automateissa maailman suurin valmistajan (suomessa markkinaosuus noin 75%) frikomatikin suomea puhuvat vehkeet. Tekee tää tehdas ainakin alfalle, sac:lle, westafaliale ja sitten a-rehu ja stranko myy muilla nimillään samaa konetta Eli jos ei näitä perusasioita taitavaa lomittajaa löydy näiden n 200 lomittajan joukosta ni on vikaa työnjohdossa!!!!
- tk78
vikaa hyvin usein kun lomitus ei suju. Ei osata neuvoa talon tapoja ja oletetaan että lomittaja on ajatustenlukija!!
- johdossako?
tk78 kirjoitti:
vikaa hyvin usein kun lomitus ei suju. Ei osata neuvoa talon tapoja ja oletetaan että lomittaja on ajatustenlukija!!
Missä lienee silloin vika, kun ohjeet kirjallisena ja puoli työvuoroa käydään asioita läpi yhdessä, minun lomapäivänäni. Ja silti ei asiat suju.
- tietoa ja taitoa
"Ei ole meille lomittajaa (pitkä sijaiapu) jolta luonnistuisi kiimantarkkailu, karjasilmä, lypsykoneen yksiköiden kasaaminen ja puhdistus, kuin mittarit myös. nupoutus, tainnutus, päivittäin käytettävän karjanhoitokaluston huolto (rasvaus) taikka vaikkapa vasikanjuotto automaatin valvonta ja uuden vasikan opetus ja syöttö koneelle. Vaikka nissä automateissa maailman suurin valmistajan (suomessa markkinaosuus noin 75%) frikomatikin suomea puhuvat vehkeet. Tekee tää tehdas ainakin alfalle, sac:lle, westafaliale ja sitten a-rehu ja stranko myy muilla nimillään samaa konetta Eli jos ei näitä perusasioita taitavaa lomittajaa löydy näiden n 200 lomittajan joukosta ni on vikaa työnjohdossa!!!! "
Kyllä meitä löytyy. - Lomittaja
johdossako? kirjoitti:
Missä lienee silloin vika, kun ohjeet kirjallisena ja puoli työvuoroa käydään asioita läpi yhdessä, minun lomapäivänäni. Ja silti ei asiat suju.
Soita johtavalle ja kerro asia.Opastuspäiviä saa lomittajan ohjaukseen, ei niitä lomapäiviä siihen tarvitse kuluttaa.
- Ei toimi
Lomittaja kirjoitti:
Soita johtavalle ja kerro asia.Opastuspäiviä saa lomittajan ohjaukseen, ei niitä lomapäiviä siihen tarvitse kuluttaa.
Meillä sitä rukoillaan lomapäiviä, joka vuosi jää lomia pitämättä. Eikä tule kuuloonkaan, että opastukset voisi vähentää lomapäivistä.
- Kysellä kuuluuko se
Ei toimi kirjoitti:
Meillä sitä rukoillaan lomapäiviä, joka vuosi jää lomia pitämättä. Eikä tule kuuloonkaan, että opastukset voisi vähentää lomapäivistä.
Kun asetus lähtee siitä että loma on lomaa ja koulutus/opastus/perehdytys on muuta..
Haloo valvo etuasi
- suhareita
Täällä ainakin riittää suhareita, joilla ei ole minkäänlaista koulutusta. Koskahan päättäjät herää huomaamaan, että esim. Aureus leviää navetasta toiseen, jos ihmiset ei ole ammattitaitoisia. Karjatiloilta kyllä vaaditaan vaikka mitä varotoimenpiteitä ja pitää olla laatuasiat kunnossa.
- kysyy hän
päin päijät-hämettä nämä mainitsemasi suharit vaikuttaa????
- se...
kysyy hän kirjoitti:
on tämä kuntien yhteen liittäminen lomitusasioissa tuonut sen, että kaikesta säästetään. Ja etenkin johtavienlomittajien koulutuksesta. Velkaset kunnat hyssyttelee vahingot piiloon. Onkohan niillä työhön ottaessa minkäänlaista vastuuta siitä, pannaanko tilalle ihminen millä on koulutusta vai ei? Pärstäkertoimen mukaan, palvellaan tiloja, isommille pokkuroidaan, muilla ei sitten väliä olekkaan. Sanotaan vain, että "miten se teillä nyt niin huonosti menee, kun muut on kovasti kehuneet ja olleet tyytyväisiä". Ja kun maitokaupan jonossa kyselee muilta isänniltä ja emänniltä kaikilla kuitenkin on sama ongelma! Lomat jää pitämättä ja itse saat hypätä perään katsomassa miten hommat sujuu...
- kehutaan
kysyy hän kirjoitti:
että hienosti pyyhkii....
- koulutettu suhari
Joskus tietysti kannattais ohjeistaa kirjallisesti ja on niitä navetassa käyjiä muitakin kuin lomittajat ja teissä itsessännehän ei ole mitään vikaa. Välillä käsketään lypsää tankkiin hirveetä sontaa, että moneen on meitä molempia sekä yrittäjiä, että lomittajia. Itse kyllä pidän tarkasti huolta ettei samoissa rytkyissä vaihdeta tilaa...
- ja oppinut
lomittajakoulutusta järjestetään ympäri suomea maatalousoppilaitoksissa. Tähän liittyy myös harjoittelujaksoja tiloilla jolloin se on työssä oppimista. Nämä koulutukset käyneenä voin sanoa että ehdottomasti kannattaa opiskella. Teoria on erittäin laaja na vaatimustaso korkea. Tiloilla oppii työn käytännössä, karjanomistajat neuvoo ja opastaa ja heiltä saa parhaimmat taidot työelämään.
Toinen ääripää on se, että kun mahdut haalareihin niin hyvä on.
Karjanomistajalla on oikeus valita lomittajansa, jos et kyseistä henkilöä halua navettaasi työnlaadun vuoksi, on sinulla oikeus siitä reklamoida.
Itse opiskelin ja valmistuin luokkani parhaimmilla papereilla, useamman tilan opit mukanani ja siirryin kunnalle työhön jo opiskelun loppupuolella. Paljon sain kiitosta tiloilta jossa olin ja kiitin myös isäntäväkeä aina että sain olla tilalla. Luottamus pelasi.
Mutta kunnan kanssa tuli ongelmia. Palkka ei ollut sitä mitä piti, se tuli kun tuli ja aina jotain sanomista. Tunteja puuttui jne. Kyrpiinnyin tuohon johtavanlomittajan toimintaan aivan totaalisesti ja lopetin hommat. Jos työntekijälle ei makseta työstä korvausta mikä on sovittu ja lain mukaan kuuluu niin tehkööt ite omat hommansa.
Palautteena tiloilta sain, että kerrankin kun löytyi tunnollinen ja luotettava lomittaja niin sekin heti menetetään. Pyysin anteeksi ja sanoin, että hyötytyötä saa tehdä ilmaiseksikin mutta perheen elättämiseen tarvitaan palkkaa.
Kunnat haluavat teettää ilmaiseksi töitä ja silloin ammattitaitoiset lomittajat lähtevät yksinkertaisesti rahan perässä muihin hommiin.
Tilalle palkataan siis ammattitaidottomia tai huithapeleita jotka on tyytyväisiä, kun kunta on maksavinaan ni hyö ovat tekevinään...- huomata
...että on vastuunsa tuntevia ihmisiä tällä alalla. Ja todella sääli, että kunnissa säästetään väärässä paikassa!
- Kujala
Olen käynyt aikoinaan Kujalan maatalousoppilaitoksen, nimikkeenä on karjanhoitaja. (sikalanhoitajat olivat omalla linjallaan, siis vain lehmä-asiaa.)
Silloin koulu kesti 2 vuotta; ensimmäinen vuosi kaikille yhteinen, toinen vuosi erikoistumista.
Nyt 20 vuotta lomitusta takana.
En ole maatalosta kotoisin ja kauhulla olen seurannut kun kuntaan on palkattu ilman koulutusta ja työkokemusta harjottelijoita. Jotkut eivät todellakaan pärjää koskaan, helmiäkin siitä porukasta on tullut.
Nyt on mahdollisuus suorittaa jonkun ammattitutkinnon päätteeksi näyttökoe.- Lomittajana yli 10v
Samoin olen minäkin aikoinani käynyt 2v karjanhoitajakoulun ja lisänä vuosi sitten 1,5v ammattitutkinnon ihan tietojen päivittämismielessä.Lisäksi kotona on maidontuotantoa.Ikinä en ole joutunut ongelmiin tilojen kanssa, luottamus on toiminut.Ikäviä paikkoja on ollut muutama, jossa on tehty ihan suoranaista kiusaa.Niihin en ole enää mennyt.
Mutta suuren kiitoksen haluan antaa niille tiloille, jotka heti aluksi perehdyttivät minut työtapoihinsa ja luottivat, että hommat hoituu ongelmatilanteissakin.Yhdessä ollaan kehitetty tietouttamme, puolin ja toisin.Jopa puhelimella kysytään joskus neuvoa, niin minä, kuin tilatkin.Tiedän, että jos ongelmia tulee, saan apua toiselta tilalta ja itse lähden avustamaan esim poikimista, jos soitto tulee.Homma on joustavaa, puolin ja toisin.Työt tehdään aina huolella ja jos oma järki ei piisaa, kysytään sellaiselta, jolla se piisaa.Minä voin sanoa, että nautin työstäni näissä vakitaloissani.
Kauhulla olen minäkin katsonut, kun kokemattomia laitetaan tilalle ja sattuu vahinkoja.Tästä vastaa johtoporras.Itsestä tuollainen toiminta tuntuu sekä minun, että tilojen työn halvalla laittamiselta.Lisäksi se on väärin aloittelevalle laittaa se työhön, jota ei hallitse.Menee kiinnostus.Tiedän tapauksen, jossa aloittelevalle oli kerrottu, että vakituinen lomittaja tulee hänen kanssaan tilalle, eipä asia ollut näin.Hän parhaansa yritti, mutta se ei riitä, jos ei ole koskaan lypsänyt.
- minkäänlaista
koulutusta. Meidän kunnassa ei muuta tarvita, kun haalarit vaan vetää niskaan....Johtavalomittja sitten hoitaa kehumisen, kuinka on ammattitaitoista väkeä....silittelee, kaunistelee ja peittelee vahingot!
- 1. Minkälaista
lisäkoulutusta kunnissa järjestetään maatalouslomittajille? 2. Minkä tyyppistä? 3. Onko hyvää vai huonoa? 4. Kuinka usein johtavatlomittajat saavat lisäkoulutusta? 5. Kuinka usein johtavatlomittajat kiertävät kenttätyössä teidän kunnassa?
- LOMALYYLI
Meidän kunnassamme järjestetään vuosittain koulutustapahtumia. Usein ne menevät virkistymispäivän piikkiin. Eli psykologiaa. Meillä kaikki lomittajat on laatukoulutettu. Laatukoulutus ei ole pakollinen, mutta vaikuttaa palkkaan. On järjestetty konekursseja. Nytkin on tarjolla apevaunun käyttöön ja pienkuormaajien käyttöön perehdyttäviä kursseja, ensiapukursseja, eläinlääkärin ja maitotalousneuvojan luentoja. On myös mahdollisuus suorittaa jokin karjatalous tutkinto. Minulla on sellainen käsitys, ettei työhön palkata ketään jolla ei ole vankkaa karjatalouskokemusta tai koulutusta. Itse olen ollut yrittäjänä ja saman verran lomitustyössä. Olen kläynyt maatalousoppilaitoksen viljelijälinjan. Johtavien lomittajien lisäkoulutuksista en ole kuullut. Olen huomannut käytännössä, että lähin esimieheni on jo vieraantunut kenttätyöstä, eikä mielellään ota huomioon tietoja joita välitämme tiloilta. Harvemmin näkyy tilakäynneillä. Periaatteessa heidän pitäisi näitä käyntejä tehdä jo ihan työturvallisuus asioidenkin takia. Ja että ylipäätään tietäisivät miten hommat hoituvat käytännössä.
- ei mitään
koulutuksia tarvita. Johtokin prassailee 20 vuoden takaisilla opeillaan.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4573908Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501276
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047