mulla ois maantieteen koe tulossa. luin pari mielenkiintosta juttua tiede-lehdestä liittyen tähän meidän koealueeseen. oon aika varma, että saattasin tarvita näitä tietoja kokeessa. niin pitäskö mun kirjottaa siihen, mistä mä oon sen jutun lukenut? kun kelasin vaan, että se opettaja saattaa ihmetellä, jos sitä asiaa ei oo mainittu kirjassa ja sitten taas epäillä sitä oikeellisuutta, että oonko mä vetänyt ton vaan hatusta ja pitääkö paikkaansa. niin jos mä nyt lainaan jotain siitä lehestä omien sanojen kautta, niin kirjotanko siihen tyyliin sulkuihin vaikka tiede-lehti 1/2007? tackar.
saako näin tehdä kokeessa?
3
590
Vastaukset
- saasasdsasd
1. luulisi sen opettajan olevan perillä aiheestaan. Jos ko. opettaja ei seuraa maailman tapahtumia, voipi ne 60-luvun opit pikkuhiljaa käydä vanhoiksi
2. kokeeseen ei tartte mitään lähteitä. tärkeintä on osoittaa mitä on oppinut, elämässä on tärkeämpääkin kuin lähteiden viilailu. - qwerty234
Mikäli maantieteen opettajasi on mielestäsi pätevä, hän on varmasti ajan tasalla. Ainakin meidän lukion maikat ovat aika hyvin kartalla kaikesta mitä maailmalla tapahtuu. Jos opettajasi on joku vanhuudenhöperö ja dementoitunut mummo niin asia on eri.
Tosiasia on kuitenkin se, että kirjojen ulkopuolisesta tiedosta ei juuri saa lisäpisteitä. Tai ainakaan niistä ei pitäisi saada. Riippuu edelleenkin opettajasta.
Käytännössä se on aivan sama miten sä sen sinne laitat. Kunhan et nyt ala väkisin rakentamaan kovin pitkiä aasinsiltoja asiasta toiseen vain sen takia että tiedät hyvän uutisen.
Itse olisin yrittänyt laittaa nuo uutiset ihan omina mielipiteinäni, taikka muuten vaan antaa vaikutelman siitä että tuo on mulle itsestäänselvä asia :)- ja asiansa ;)
Sinun ei tarvitse todellakaan laittaa mitään viitteitä kokeeseen, mutta sinun on hyvä osata TARVITTAESSA todistaa asiasi oikeaksi, jos opettaja on katsonut asian virheeksi.
Uutta yksitysikohtaista asiaa (ja asiattomuutta) tulee tuutin täydeltä koko ajan, joten jos opesi on vaikkapa biologi (kuten useimmat bilsan ja mantsan opet ovat), hän voi seurata ehkä lähinnä geeniteknologian kehitystä tarkemmin. Siksi hän ei kyllä ehdi seuraamaan jokaista rasahdusta eri biologian aloilla, saatika mantsassa. Mutta useimmiten ope kyllä ehtii seuraamaan ja OMAKSUMAAN enemmän asiaa aloiltaan kuin lukion opiskelija.
Ja ota huomioon, että joskus popularisoivissa tiedelehdissäkin oletetaan lukijan pohjatiedot paremmiksi, kuin monella lukiolaisella on. Siksi tiedelehden asiat voivat tulla aivan hassusti ymmärrettyinä ulos opiskelijasta. Sisäistäminen ja/tai asioiden yhdistely on voinut mennä aivan pieleen. Joten siksikin sinun on hyvä osata kertoa opelle mistä lähteestä tietosi ovat, JOS pisteitä ei heru tai ko. kohta on merkitty virheeksi. Voitte siten yhdessä tarkastella miten asia oikein on.
Mutta kaikki (oikea) tieto on reaaliaineissa hyväksi yleistiedon hankintaan kannustavassa lukiossa. Vähintäänkin korvaavia pisteitä tulisi saada kirjan ulkopuolisella tiedolla. Mutta kunnollinen asiarunko ja pohjatieto tarvitaan aiheesta, jotta muuta tietoa on siihen hyvä liittää. Ja kokeessa on aina muistettava, että ollaan vastaamassa ko. koekysymykseen. Muiden tietojen lisäily on yleensä haitta, jos asia ei liity aiheeseen rittävästi.
Myös YO-kokeessa tieto on tietoa, eikä missään rajata sitä onko tieto peräisin oppikirjasta, videoista/televisiosta, netistä, tiedelehdistä, opiskelijan mummolta tms. kunhan se on tietoa. Tiedosta saa kokeessa pisteitä, kunhan ne liittyvät kysyttyyn asiaan.
Iloista elämää ja opiskelkaa uusia tietoja uteliaasti kaikkialta ja liittäkää ne hyviksi tietorakenteiksi päähänne. Se on viisautta :)
t. Ope - tarpeeksi vanha tuntemaan opiskelijansa JA asiansa. Miten muuten kokeita korjatessa tulee usein sellainen olo, että dementiaa on enemmän siellä nuorissa opiskelijoissa kuin opettajissa ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.1382368Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n692280Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi661959EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt741654- 1041523
Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan1021498Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men1191391Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki321244Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191191- 811134