Uusien asuntojen arkkitehtuuri

surkeaa

Hei asunnon ostajat!

Esim. Kivikon talot ovat useimmat niin huonosti suunniteltu, että ikkunat ovat toisella reunalla seinässä ja ne on laitettu juuri väärään reunaan, ympäristöä ei siis ole otettu ollenkaan huomioon.

Suostutteko maksamaan maltaita huoneista, joissa on pieni pystyluukku ikkunana tai vain pieni ikkuna parvekkeelle?

Miten noin huonosti suunniteltuja asuntoja yleensäkään voidaan tehdä nykyään?

Eikö mitään tarkastusta ole olemassa mitä Suomessa rakennetaan?

Mitä olette mieltä?

5

1117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käivärän purija

      Mitäs ostit pakettitalon. Jossain toisella tontilla sama talo saattaisi olla parempi.
      Mitäs läksit niin... aattelepa ite omalle kohalles. Jossain toisella reunalla olis parempi.

      • fffllll

        Kivikko on lähiö Itä-Helsingissä. Kyseessä on kerrostalot.


    • Alvari

      Kivikon taloja en juurikaan tunne, mutta yleensä olen sitä mieltä, että asuntosuunnittelu on tätä nykyä hyvällä tolalla Suomessa.

      Esimerkiksi asuntojen pohjat ovat nykyään todella paljon fiksumpia kuin aiemmin! Useimmissa asunnoissa joita 2000-luvulla on rakennettu on ikkunat paikallaan, jos vertaa esim. 90-luvun rakentamiseen (vaikka Pikku-Huopalahti).

      Rahalla saa parempaa. Kivikon asunnot ovatkin aika edullisia.

      • nykyisin

        Jaa, että asuntosuunnittelu hyvällä tolalla nykyisin? Ehkä isoissa asunnoissa, mutta kaksiot (joita on valtaosa pääkaupunkiseudulle rakennettavista asunnoista) ja yksiöt ovat ihan pyllystä.

        Koska porraskäytävien ja yleistilojen määrät pyritään minimoimaan (niistähän ei kukaan maksa 3000 €/m²), seurauksena on:

        N. 40 m² yksiöihinkin pitää laittaa oma sauna (kun ei ole yhteistä), mikä vie nykyisen pyörätuolivaatimuksen täyttävän pesuhuoneen kanssa yhteensä kymmenkunta neliötä. Seuraus: tämän päivän 40 m² yksiö on yhtä ahdas kuin eilispäivän 35 m² yksiö. Tulee muuten saunomiselle tuntihintaa, jos asunto on maksanut vaikka 3500 €/neliö ja saunassa kykitään ½ h per viikko...

        Enää ei tehdä lainkaan läpitalon kaksioita ja talot ovat syvärunkoisempia. Pahimmillaan taloon vielä laitetaan koko eteläjulkisivun mittainen parvekerivistö. Seuraus: yleensä olohuoneen perälle sijoitettavat keittiö ja eteinen ovat kaukana, 4-7 m päässä, ikkunoista ja liki 10 m päässä parvekkeiden muodostaman, varjostavan lipan reunasta. Mikäs siinä, jos viihtyy pimeässä luolassa...


      • Alvari
        nykyisin kirjoitti:

        Jaa, että asuntosuunnittelu hyvällä tolalla nykyisin? Ehkä isoissa asunnoissa, mutta kaksiot (joita on valtaosa pääkaupunkiseudulle rakennettavista asunnoista) ja yksiöt ovat ihan pyllystä.

        Koska porraskäytävien ja yleistilojen määrät pyritään minimoimaan (niistähän ei kukaan maksa 3000 €/m²), seurauksena on:

        N. 40 m² yksiöihinkin pitää laittaa oma sauna (kun ei ole yhteistä), mikä vie nykyisen pyörätuolivaatimuksen täyttävän pesuhuoneen kanssa yhteensä kymmenkunta neliötä. Seuraus: tämän päivän 40 m² yksiö on yhtä ahdas kuin eilispäivän 35 m² yksiö. Tulee muuten saunomiselle tuntihintaa, jos asunto on maksanut vaikka 3500 €/neliö ja saunassa kykitään ½ h per viikko...

        Enää ei tehdä lainkaan läpitalon kaksioita ja talot ovat syvärunkoisempia. Pahimmillaan taloon vielä laitetaan koko eteläjulkisivun mittainen parvekerivistö. Seuraus: yleensä olohuoneen perälle sijoitettavat keittiö ja eteinen ovat kaukana, 4-7 m päässä, ikkunoista ja liki 10 m päässä parvekkeiden muodostaman, varjostavan lipan reunasta. Mikäs siinä, jos viihtyy pimeässä luolassa...

        Tuon pikkuasunto-ongelman tiedän, mutta jonkun verran olen nähnyt uusiakin pieniä asuntoja, joissa ei ole saunoja.

        Jos saunoo vain ½-tuntia viikossa, niin kannattaa kyllä harkita saunatonta yksiötä ja käydä saunomassa vaikka uimahallilla tai kuntosalilla.

        Pääsääntöisesti 2000-luvun asunnoissa on aiempaa korkeammat ikkunat, joten kyllä sitä valoa tulee, vaikka se parveke onkin edessä. Nimimerkillä kokemusta on.

        Ja toinen uutuus, joita ainakin Helsingissä on jo saatavilla on nämä lamput. Niitä on ihan kivoja ja niillä saa sen luolan kivasti valaistuksi.

        Sitä paitsi kaikki uudet asunnot Helsingissäkään ei maksa tuota 3000€ neliöltä. Kannattaa vähän katsella. Ja miksi pitää tutkailla niitä uusia asuntoja, jos ne vanhat (kun vielä osattiin rakentaa) asunnot kerran on niin paljon parempia. Ja nehän on vielä halvempiakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe