vanne alushame

pippuri

Onko kukaan tehnyt "vanne" alushametta vanhojen tanssiaisiin .Millä oletta saaneet hameen pyöristettyä leveäksi eli mikä olisi hyvä vanne hameen alle ?

13

9413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksimiisaliisa

      ihan tuollainen lvi liikkeestä saatava vesijohto?!? Siitä tein joskus hula hulavanteen ja ainakin siinä toimi.

      Toinen vaihtoehto on paneeliverhojen alareunoihin tarkoitettu ohut taipuisa materiaali, se on paksuudeltaan jotain 3 mm , voisi olla hyvä ratkaisu keveytensä ansiosta. ainakin Eurokangas myy sitä metreittäin.

    • Minä vain

      Oletko ajatellut vaihtoehdoksi muhkeaa tyllialushametta? On käytössä (esim. istuessa muotoutuu) paljon mukavampi ja ehkä nätimmän näköinenkin. Vanteen ääriviivathan monesti näkyvät hameen päälikankaan läpi.

      Mutta jos päädyt vannehameeseen, niin ehkä tuo edellisen vastaajan ohkaisempi versio olisi kivempi niin ulkonäöllisesti kuin käytössäkin.

    • puhalletttavia

      alushameita, en tiedä mistä semmoinen mahtasi onnistua. Ehkä jollain on ideoita?

    • suosittelisin!

      Eli minulla oli vanhojen tansseissa aikanaan tyllistä tehty alushame, joka teki hameesta oikein muhkean. Mielestäni toimi paremmin kuin vannealushameet joita joillakin oli; vannealushameella varustettu puku ei mukaudu istuessa eikä myöskään esim kapeista paikoista kulkiessa (tai tanssiessa).

      Voisi myös ajatella jonkinlaista yhdistelmää, eli esim ohuesta taipuisan muoviletkun/-johdon avulla tehty vannealushame ja sen päälle vielä kerros rypytettyä tylliä. Näin hameessa olisi "volyymia", mutta vanne ei kuitenkaan näkyisi hameen läpi.

      • tonttu...

        oon miettinyt ite samaa asiaa.montakohan kerrosta sitä tylliä pitäs olla?ja miten se ommellaan yhteen?

        tylliäkin on monenlaista..joten oisko sellanen jäykkä vaiko pehmeä parempi?


      • Minä vain
        tonttu... kirjoitti:

        oon miettinyt ite samaa asiaa.montakohan kerrosta sitä tylliä pitäs olla?ja miten se ommellaan yhteen?

        tylliäkin on monenlaista..joten oisko sellanen jäykkä vaiko pehmeä parempi?

        Voi olla vähän vaikea selittää, mutta koetetaan... Tyllialushame kannattaa ommella niin, että päällimmäinen kerros on pitkä (siis kiinni melko ylhäältä ja mitta riittää alas asti. Ei kuitenkaan niin pitkäksi, että vilkkuisi itse hamekankaan alta näkyville.

        Kerroksia voi laittaa ihan sen mukaan, kuinka muhkean alushameesta haluaa. Alempien kerrosten ei tarvitse lähteä vyötärökorkeudelta, vaan kerroksittain alempaa. Alimman voi ommella lähteväksi vaikka polven korkeudelta. Tylliä täytyy rypyttää, että se jäisi koholle! Makuasia on, kuinka paljon.

        Ja ainakin oma vanhojenpäivän puvun alushame oli napakkaa puuvillakangasta, joka jaksoi kannatella tyllikerrokset nätisti.

        Tylllin kovuus taitaa olla sekin makuasia... Ehkä se pehmeämpi rypyttyy näppärämmin?

        Täydentäkäähän, jos joku muistaa paremmin. :)


      • mape
        tonttu... kirjoitti:

        oon miettinyt ite samaa asiaa.montakohan kerrosta sitä tylliä pitäs olla?ja miten se ommellaan yhteen?

        tylliäkin on monenlaista..joten oisko sellanen jäykkä vaiko pehmeä parempi?

        tylli kannattaa valita sen päällikankaan painon mukaan. Pehmeä menee tavallaan kasaan jos hame painaa paljon jolloin monellakaan kerrokselal ei saavuteta samaa kuin jäykän parilla.

        Alushame kannattaa kasata kerroksista jos tahtoo siitä kauniisti levenevän, tosin hameen mallin mukaan voi runsaus olla ylempänä tai alempanakin.
        Päällimmäisenä on hyvä olla todellakin yhtenäinen kerros jos hame on laskeutuvaa kangasta tai muutoin tyllin saumat näkyy päälle, tietysti asia hoituu varsinaisella puuvillaisella ihan lakanakankaisella alushameellakin jos tuntuu että erilllinen tyllikerros päällä on liikaa.

        Tyllihameen yläosa kannattaa tehdä puuvillasta tms materiaalista joka on iholla mukavaa. Trikookin sopii kun ei ole retkua ja venyvää.

        Helman runsauden saa tekemällä joko salsahamemaisesti sen tyllihameen tai monesta kerroksesta. salsa on usein ihan riittävä. Silloin kerrosten korkeus ja siten määrä vaikuttaa hameen kokoon. Itse olen laittanut tylliä ekaan kerrokseen koko leveyden ympäri. Toiseen kerrokseen sitten kaksi leveyttä j akolmanteen kolme jne. Helpoin on rypyttää rypytyskumilangalla ja sitten syöttää sitä tylliä ommellessa vielä jos tarvetta on. Saumat kannattaa huolitella saumurilla tai kolmipistesiksakilla ja ne voi sen jälkeen vielä ommella ylöspäin kiinni.

        Jos tekee kerroksina niin hame leviää ylhäältä asti rajusti. Kannattaakin miettiä josko tekee monta erillistä hametta. Tällöin alimmaisen yläosa voi olla vaikka puoleen sääreen asti ja tylli siitä alas. Seuraava sitten vaikka polveen ja sitten puoleen reiteen ja sitten se kokomittainen päälle. Hameet voi ommella sitten yhteenkin jos tuntuu että vyötärölle kertyy muutoin liikaa tavaraa. Tämä on kyllä helpompi säädellä sopivaksi ja muunnellatarpeen mukaan kun voi ottaa kerroksen pois välistä jne.

        Tyllin alareunan joka voi vahingossa vilkahtaa hameen alta voi koristella joko ompelemalla siihen pitsin tai sitten leveän silkki tai satiininauhan niin, että ompelee sen tavallaan tyllin jatkoksi ja kääntää siitä sitten ylöspäin tyllin päälle jolloin sauma jää nauhan alle kun sen kiinnittää tylliin sekä ylä- että alareunastaan.


      • mape
        mape kirjoitti:

        tylli kannattaa valita sen päällikankaan painon mukaan. Pehmeä menee tavallaan kasaan jos hame painaa paljon jolloin monellakaan kerrokselal ei saavuteta samaa kuin jäykän parilla.

        Alushame kannattaa kasata kerroksista jos tahtoo siitä kauniisti levenevän, tosin hameen mallin mukaan voi runsaus olla ylempänä tai alempanakin.
        Päällimmäisenä on hyvä olla todellakin yhtenäinen kerros jos hame on laskeutuvaa kangasta tai muutoin tyllin saumat näkyy päälle, tietysti asia hoituu varsinaisella puuvillaisella ihan lakanakankaisella alushameellakin jos tuntuu että erilllinen tyllikerros päällä on liikaa.

        Tyllihameen yläosa kannattaa tehdä puuvillasta tms materiaalista joka on iholla mukavaa. Trikookin sopii kun ei ole retkua ja venyvää.

        Helman runsauden saa tekemällä joko salsahamemaisesti sen tyllihameen tai monesta kerroksesta. salsa on usein ihan riittävä. Silloin kerrosten korkeus ja siten määrä vaikuttaa hameen kokoon. Itse olen laittanut tylliä ekaan kerrokseen koko leveyden ympäri. Toiseen kerrokseen sitten kaksi leveyttä j akolmanteen kolme jne. Helpoin on rypyttää rypytyskumilangalla ja sitten syöttää sitä tylliä ommellessa vielä jos tarvetta on. Saumat kannattaa huolitella saumurilla tai kolmipistesiksakilla ja ne voi sen jälkeen vielä ommella ylöspäin kiinni.

        Jos tekee kerroksina niin hame leviää ylhäältä asti rajusti. Kannattaakin miettiä josko tekee monta erillistä hametta. Tällöin alimmaisen yläosa voi olla vaikka puoleen sääreen asti ja tylli siitä alas. Seuraava sitten vaikka polveen ja sitten puoleen reiteen ja sitten se kokomittainen päälle. Hameet voi ommella sitten yhteenkin jos tuntuu että vyötärölle kertyy muutoin liikaa tavaraa. Tämä on kyllä helpompi säädellä sopivaksi ja muunnellatarpeen mukaan kun voi ottaa kerroksen pois välistä jne.

        Tyllin alareunan joka voi vahingossa vilkahtaa hameen alta voi koristella joko ompelemalla siihen pitsin tai sitten leveän silkki tai satiininauhan niin, että ompelee sen tavallaan tyllin jatkoksi ja kääntää siitä sitten ylöspäin tyllin päälle jolloin sauma jää nauhan alle kun sen kiinnittää tylliin sekä ylä- että alareunastaan.

        jos tahtoo sen vannehameen niin monihan on päätynyt tuohon vanhaan valkoiseen vaijeriin jolla voi ripustaa kappaverhot ikkunaan. Liitoskohta pitää vain tehdä sitten huolella vaikka teipaten ja vielä kankaan sisään ettei karkaa ja revi mitään. Se muotoutuu kauniisti ympyröksi kun mikään ei sitä paina, mutta istuessa menee kasaan.


    • pippuri

      Sydämmelliset kiitokset kaikille hyvistä ohjeista!!!!

    • hmm.

      Minulla oli aikoinaan vanhojenpäiväpuvun alla oikea vannehame, johon tein vanteet ompelutarvikekaupasta ostamastani "hamevanteesta". Vanne oli sellaista litteää pinnoitettua "metallinauhaa", joka taipui oikein sujuvasti ja piti hameen hienosti pyöreämuotoisena. Vannehame antoi hyvin myöten istuessa ja palasi taas oikeaan muotoon, kun nousi ylös - ja lisäksi se oli mukavan vilpoinen, kevyt ja ilmava verrattuna tyllihameisiin.

      • epätoivoinen alushameen omp...

        Apua! Kerro, mistä löysit kyseistä metallivannetta ja mikä sen hinta oli. Olen etsinyt sitä joka paikasta. Ainoa paikka, jossa sitä olisi ollut oli morsiuspukuliike ja hinta oli 10 - 15 euroa/metri. Eli aivan LIIAN kallista.


    • Anonyymi

      haluaisin neuvoa kuinka korjataan vanne alus hameen vyötärö .

      • Anonyymi

        Eikös se onnistu samoin kuin tavallisenkin hameen vyötärö.....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 187
      2128
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      157
      1659
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1614
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1247
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1214
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      12
      1155
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    Aihe