Tarkoitus on rakentaa kahden auton katos kuuden leca-harkkopilarin varaan (harkko = 24x24x19cm). Pilareiden maanpäällinen korkeus on noin 2,5 m. Katokseen ei tule seiniä tai muita jäykistäviä rakenteita. Onko joku tehnyt näin korkeita pilareita? Mitä käytännön ongelmia muurauksessa ja pystytyksessä mahtaa olla?
Leca-harkkopilari
15
5447
Vastaukset
- duunari...
uskaltaa ajaa autosi tämän katoksen alle?
- Kesseli
Käytännön ongelmia? Ainakin joudut tekemään esim. pressuista tuulensuojan katoksesi ympärille, ettei tuuli puhalla sitä nurin. Tarvitset lisäksi kulkureiteille selkeästi erottuvat EI SAA NOJATA -kyltit. Sen jälkeen ratkaisusi voisi jopa toimia, JOS katto on kevyt (tiili ei käy) ja JOS rakennuspaikkakunnalla ei talvisin ole lunta.
- oo
keskelle ensin maahan noin 2 - 3 metrin syvyyteen, ja siihen pujotetaan harkot ylhäältä päin ja kiinnitetään toisiinsa laastilla.
Pylvään päähän metallinen jalka kattorakenteilla, pitäisi kestää ellei paikka ole kovin tuulinen.
Kannattaa tarkistuttaa suunnitelmat rakennustarkastajalla ennen rakentamista, voi pyytää halutessaan lujuuslaskelmat.
- Pico
Eipä taida kestää leca-harkko pylväs tuollaisessa. Kannattaa varmaan ottaa yteyttä johonkin rakennesuunnittelijaan. Metalli pilareilla onnistuu varmasti. Lammin kiven pilariharkoilla voisi kans onnistua, ne kun valetaan betonia täyteen ja sinne saa nipun teräksiä tueksi.
- weukku
lecaharkkoonkin. Eli sinne vaan teräkset ja betonia täyteen. Pelkkään muuraukseen en minäkään luottaisi
- ano
Miksei esimerkiksi päätyseinä voisi olla kokonan lecaa? Muuten kyllä kestää, mutta ainakin nurjahdusvaara pitisi selvittää (rakennesuunnittelija ei varmaan tuommoisesta paljon ottaisi). 2.5 m ei ole kovin korkea, mutta käytännössä betonin saaminen pilariharkon sisään voi ainakin yläpäässä olla taiteilua.
- Jouni
tarkoitus on tosiaan pistää keskelle betonia ja 12 millin rauta. Leca-harkossa on keskellä 130 millin betonikuilu. Kiinnostaakin lähinnä se, että onko jollain käytännön vinkkejä pylväiden pystyttämiseen. Itse olen ajatellut muurata harkon kerrallaan ja heti betonia perään harkon keskelle. Näin pystyn putsaamaan mahdolliset laastin purskeet pois betonikuilusta. Rauta täytynee pistää vähintään kahdessa osassa. Hidastahan tuo on.
Sitä olen laskeskellut, että pilarit ovat suhteelliset edullisia tehdä, jos haluaa vähän jykevämmän näköistä jälkeä.- omatoiminen rakentaja
Älä vala sitä betonia joka välissä, nimittäin ne betonin saumat heikentävät pilariasi, muuraa koko pilari ylös asti ja lopuksi betoni sisään ämpärillä tikkailta, vibraa ja sitten viimeksi heti perään harjaterästanko. Mikäli kuitenkin teet sen pätkä kerrallaan ja tanko kahdessa osassa, huomioi että ne tangot on syytä mennä limittäin n, metrin verran. Lammin betonilla on lähes vastaavan kokoinen harkko joka eroaa lecasta siinä että se on vain pelkkä kuori joka valetaan täyteen betonia. Tässä harkossa et tarvitse edes muuraustaitoa vaan ladot vain harkoista pilarin valmiiksi (2,5 metriä onnistuu hyvin) ja hitsaa etukäteen 4 kpl 10 mm pystytankoa toisiinsa kiinni 30 cm välein olevilla neliön muotoisilla vaakateräksillä (normaalisti riittää pelkät irralliset pystyteräkset. Tämän "rautahäkkyrän laitat sinne harkkopilarin sisään ja betoni perään ja lopuksi vibraus. Näin saat mahdollisimman lujan pilarin ilman työvirheiden vaaraa. Huom, tarkista pilarin suoruus vibrauksen jälkeen.
- jouni
omatoiminen rakentaja kirjoitti:
Älä vala sitä betonia joka välissä, nimittäin ne betonin saumat heikentävät pilariasi, muuraa koko pilari ylös asti ja lopuksi betoni sisään ämpärillä tikkailta, vibraa ja sitten viimeksi heti perään harjaterästanko. Mikäli kuitenkin teet sen pätkä kerrallaan ja tanko kahdessa osassa, huomioi että ne tangot on syytä mennä limittäin n, metrin verran. Lammin betonilla on lähes vastaavan kokoinen harkko joka eroaa lecasta siinä että se on vain pelkkä kuori joka valetaan täyteen betonia. Tässä harkossa et tarvitse edes muuraustaitoa vaan ladot vain harkoista pilarin valmiiksi (2,5 metriä onnistuu hyvin) ja hitsaa etukäteen 4 kpl 10 mm pystytankoa toisiinsa kiinni 30 cm välein olevilla neliön muotoisilla vaakateräksillä (normaalisti riittää pelkät irralliset pystyteräkset. Tämän "rautahäkkyrän laitat sinne harkkopilarin sisään ja betoni perään ja lopuksi vibraus. Näin saat mahdollisimman lujan pilarin ilman työvirheiden vaaraa. Huom, tarkista pilarin suoruus vibrauksen jälkeen.
kiitos vinkistä. Mutta yleisimmin tuosta betonin saumasta kun en tiedä eli jos täytän harkot betonilla sitä mukaa kun lisään harkkoja niin ei kai siinä tule saumoja? Kyse on kuitenkin muutamasta minuutista ja jos betonia vielä tiivistää tökkimällä niin luulisi sen olevan ikään kuin samaa valua.
- Kesseli
Jos tosiaan myös katoksen jäykistäminen pitäisi hoitaa näillä pilareilla, ne pitäisi saada kestämään myös vaakavoimista syntyvä momentti pilarien juuressa. Paitsi tuuli, vaakavoimia aiheuttavat myös pienet vinoudet, joita rakenteissa aina on tai ainakin oletetaan olevan. Leca-pilaria et saa kestämään juuri minkäänlaista momenttia, et vaikka raudoittaisit ja valaisit keskiontelon. Puristuspuolena on joka tapauksessa leca, jonka puristuslujuus on olematon betoniin verrattuna. Leca-pilariharkot on tarkoitettu kantamaan pystykuormia, jäykistys on hoidettava muilla konstein.
- jouni
Kesseli kirjoitti:
Jos tosiaan myös katoksen jäykistäminen pitäisi hoitaa näillä pilareilla, ne pitäisi saada kestämään myös vaakavoimista syntyvä momentti pilarien juuressa. Paitsi tuuli, vaakavoimia aiheuttavat myös pienet vinoudet, joita rakenteissa aina on tai ainakin oletetaan olevan. Leca-pilaria et saa kestämään juuri minkäänlaista momenttia, et vaikka raudoittaisit ja valaisit keskiontelon. Puristuspuolena on joka tapauksessa leca, jonka puristuslujuus on olematon betoniin verrattuna. Leca-pilariharkot on tarkoitettu kantamaan pystykuormia, jäykistys on hoidettava muilla konstein.
Oman suunnittelijani ja Optirocin suunnittelijan mukaan asiassa ei ole ongelmia. Kyse on lähinnä oikeasta rakennustavasta ja olenkin saanut täältä hyviä vinkkejä.
- omatoiminen rakentaja
jouni kirjoitti:
kiitos vinkistä. Mutta yleisimmin tuosta betonin saumasta kun en tiedä eli jos täytän harkot betonilla sitä mukaa kun lisään harkkoja niin ei kai siinä tule saumoja? Kyse on kuitenkin muutamasta minuutista ja jos betonia vielä tiivistää tökkimällä niin luulisi sen olevan ikään kuin samaa valua.
periaatteessa betonivalusta tulee yhtenäinen,kunhan vain tökit joka välissä uuden ja vanhan valun sekaisin harjateräksellä. Mielestäni kuitenkin edelleenkin parempi (helpompi) vaihtoehto on valaa betoni vasta lopuksi, nimittäin miksi ottaisit stressin betonivalusta muurausvaiheessa kun siinä muurauksessa on täysi työ saada pilari nousemaan suoraan? Muuraa rauhassa se pilari kasaan (tai vaikka ne kaikki kuusi pilaria)ja lopuksi se betoni ämpärillä ylhäältä reikään ja noin pienessä reiässä vibraus hoituu mainiosti sillä 12 mm harjaterästangolla hetken survoen ja sitten jätät sen tangon sinne valuun.
- Kesseli
jouni kirjoitti:
Oman suunnittelijani ja Optirocin suunnittelijan mukaan asiassa ei ole ongelmia. Kyse on lähinnä oikeasta rakennustavasta ja olenkin saanut täältä hyviä vinkkejä.
Toivottavasti rakennusvalvontaviranomainen vaatii laskelmat nähtävikseen!
- Vanhempi suunnittelija
Minulla kilkattaa hälytyskello tässä hankeessa. Ja se tulee tuosta vaakavoimajutusta, josta Kesseli tuolla mainitsi.
Purettiin viikko sitten 9 x 3,5 m työmaakoppi, jossa oli 6 kpl 60 mm neliöputkia pystytukina. Oli meinaan melkoinen hempuli kun katolla rälläköin kattoa paloiksi. Se meinasi nurjahtaa joka suuntaan koko ajan.
Etkö saa siihen vinotukirakenteita mitenkään? Se ei saa notkua mihinkään suuntaan yhtään.
Ja mikset tekisi pilariharkon muotoista pilarimuottia ja valaisi kunnolla. Raudat nurkkiin ja muu vastaava rekvisiitta. Harkkojen hinnalla saat betonia ja rautaa paljon. Ja anturakin pitäisi tehdä. Ei lecapilari ole minkään näköinen pinnoittamatta. Samalla vaivalla pinnoittaa betonipilarinkin jollain harjatulla saneerauslaastilla.- Jocu
Varmasti on luja ja hyvännäköinen, kun teet ilman saumamuurauksia ja laitat sisälle hyvän betonin lisäksi 3 - 4 10 mm harjaterästä.
Pystyssäpysyminen on toinen juttu.
Toisaalta, mökkini on n. 25:n korkeahkon pilarin varassa ja täytteenä on (liian) hienoa hiekkaa. Ei edes ehtinyt satamaan ennen hirsikehikon pystyttämistä ja kattamista. Ajattelin, että kaataakohan myrsky koko tönön, mutta hyvin on kestänyt yli 10 vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2804733Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1353056Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k492939Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281531Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2271232- 471179
Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa
Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.7986Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58971Paskalaista valokuitulakiin
Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais52959Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?
Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu78941