mikä pielessä

Egon

Mulla on canon 400 ja sain lainaksi tosi laadukkaan 300mm f 2.8 putken ja tukevan jalustan. Yritin kuvata käpytikkaa joka oli noin 30 metrin päässä. Kameran näytöllä kuvat näytti hyviltä mutta tietoneelta katsottuna ne oli tärähtäneitä ja epätarkkoja. Missä vika. Kuvaajassako. Oliko kuvaus etäisyys liian pitkä 300 milliselle. Aukko oli suurin ja suljinajatkin jotain 1/400-600. Mikä meni pieleen ?

6

1159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelma?

      manual vai automaatti? liian pieni kohde automaatille? käsisäädöllä ko.vika poistuu.

    • kuvaniekka

      kyllä tuo matka kuulostaa melkoisen pitkältä. Itse kuvaan lintuja 500mm ja matkaa on max tuo 30m. olen samaa mieltä, jotta automaatti ei toimi, koska kaukana oleva tikka on liian pieni. käsitarkennus peliin, niin onnistuu.

    • EOSsi

      Olen kuvannut sisähallissa 400D Sigma 70-200mm / F2.8 ja silläkin saa tärähtämättömiä kuvia ja tarkennus pelaa hyvin. Suljinaika luokkaa 1/200 salaman kanssa / ilman salamaa. Monopodia olen joskun käyttänyt tuon yhdistelmän kanssa.

      Jos sulla on ollut jalusta ja suljinajat 1/400 ja lyhyempi niin ei pitäis tärähtää, olisko rungon peilin vaimennuksessa sitten jotain vikaa?

      Onko fokus pielessä vai onko syynä ainoastaan tärähdys?


      400D:ssä Keskipistetarkennus toimii huomattavasti paremmin kuin 300D-mallissa

    • Liian pitkä

      Matkakin, ellei halua lintua maisemassa.
      Korkeintaan 5-7 metriä kolmesataselle.

      Olet joko nykäissyt laukaistessasi, tai tarkennus on mennyt väärään paikkaan. Niin käy helposti, jos erehtyy käyttämään monipistetarkennusta.
      Monitäplä ei tarkenna edes peuran kylkeen, jos on parempaa tarjolla.
      Ota käyttöön vain keskipiste ja lukitse tarkennus.
      Risukkoisessa paikassa toimii manuaali parhaiten.

    • Kuikka24

      Kameran näyttö ei koskaan ole hyvä tai edes huono kuvien terävyyden arvioimiseksi, ainoastaan sommittelua voi sen avulla tarkastella ja histogrammilta valotuksen oikeellisuutta. Eihän se kuvausetäisyys ole pitkä paitsi jos haluaa saada potretin käpytikasta mutta jos aukko oli luokkaa 2.8 niin terävyysalue on melko lyhyt eli tarkennuksen on osuttava nappiin. Jos kameralla muilla putkilla kuvat ovat hyviä niin tuskin siinä on vikaa ja tuo 300/2.8 pitäisi olla jo niin hyvä ettei siitä ainakaan kannata lähteä "syytä" hakemaan eli ensin muut asetukset kuntoon ja sen jälkeen hakee vikaa laitteista.

      • Kuikka24

        kameran näytön "hyvyydestä" terävyyden toteamiseksi.

        Yhtenä iltana otin kameran ja koetin kuinka vanhan käsi vapisee eli otin 60 w:n hehkulampun valossa muutamia kuvia joissa aika oli luokkaa yksi sekunti.
        Kameran näytöllä ko. otokset olivat suhteellisen "teräviä" eli kuvista erotti selvästi kohteen mutta tietokoneelta katsottuna aikaansaannos oli "sitä ihtiään".

        Niin se kohde oli radio ja siitä tosiaan erotti jopa kaikki pienimmätkin nappulat kun riittävästi zoomasi kameran näyttöä suuremmaksi tai siis kuvaa ei näyttöä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3010
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2184
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1594
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      73
      1057
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      921
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      805
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      746
    Aihe