mikä pielessä

Egon

Mulla on canon 400 ja sain lainaksi tosi laadukkaan 300mm f 2.8 putken ja tukevan jalustan. Yritin kuvata käpytikkaa joka oli noin 30 metrin päässä. Kameran näytöllä kuvat näytti hyviltä mutta tietoneelta katsottuna ne oli tärähtäneitä ja epätarkkoja. Missä vika. Kuvaajassako. Oliko kuvaus etäisyys liian pitkä 300 milliselle. Aukko oli suurin ja suljinajatkin jotain 1/400-600. Mikä meni pieleen ?

6

1170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ongelma?

manual vai automaatti? liian pieni kohde automaatille? käsisäädöllä ko.vika poistuu.

• kuvaniekka

kyllä tuo matka kuulostaa melkoisen pitkältä. Itse kuvaan lintuja 500mm ja matkaa on max tuo 30m. olen samaa mieltä, jotta automaatti ei toimi, koska kaukana oleva tikka on liian pieni. käsitarkennus peliin, niin onnistuu.

• EOSsi

Olen kuvannut sisähallissa 400D Sigma 70-200mm / F2.8 ja silläkin saa tärähtämättömiä kuvia ja tarkennus pelaa hyvin. Suljinaika luokkaa 1/200 salaman kanssa / ilman salamaa. Monopodia olen joskun käyttänyt tuon yhdistelmän kanssa.

Jos sulla on ollut jalusta ja suljinajat 1/400 ja lyhyempi niin ei pitäis tärähtää, olisko rungon peilin vaimennuksessa sitten jotain vikaa?

Onko fokus pielessä vai onko syynä ainoastaan tärähdys?

400D:ssä Keskipistetarkennus toimii huomattavasti paremmin kuin 300D-mallissa

• Liian pitkä

Matkakin, ellei halua lintua maisemassa.
      Korkeintaan 5-7 metriä kolmesataselle.

Olet joko nykäissyt laukaistessasi, tai tarkennus on mennyt väärään paikkaan. Niin käy helposti, jos erehtyy käyttämään monipistetarkennusta.
      Monitäplä ei tarkenna edes peuran kylkeen, jos on parempaa tarjolla.
      Ota käyttöön vain keskipiste ja lukitse tarkennus.
      Risukkoisessa paikassa toimii manuaali parhaiten.

• Kuikka24

Kameran näyttö ei koskaan ole hyvä tai edes huono kuvien terävyyden arvioimiseksi, ainoastaan sommittelua voi sen avulla tarkastella ja histogrammilta valotuksen oikeellisuutta. Eihän se kuvausetäisyys ole pitkä paitsi jos haluaa saada potretin käpytikasta mutta jos aukko oli luokkaa 2.8 niin terävyysalue on melko lyhyt eli tarkennuksen on osuttava nappiin. Jos kameralla muilla putkilla kuvat ovat hyviä niin tuskin siinä on vikaa ja tuo 300/2.8 pitäisi olla jo niin hyvä ettei siitä ainakaan kannata lähteä "syytä" hakemaan eli ensin muut asetukset kuntoon ja sen jälkeen hakee vikaa laitteista.

• Kuikka24

kameran näytön "hyvyydestä" terävyyden toteamiseksi.

Yhtenä iltana otin kameran ja koetin kuinka vanhan käsi vapisee eli otin 60 w:n hehkulampun valossa muutamia kuvia joissa aika oli luokkaa yksi sekunti.
        Kameran näytöllä ko. otokset olivat suhteellisen "teräviä" eli kuvista erotti selvästi kohteen mutta tietokoneelta katsottuna aikaansaannos oli "sitä ihtiään".

Niin se kohde oli radio ja siitä tosiaan erotti jopa kaikki pienimmätkin nappulat kun riittävästi zoomasi kameran näyttöä suuremmaksi tai siis kuvaa ei näyttöä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      221
      4370
    2. Näin asia on

Tiedän ettei hän koskaan aio lähestyä minua eikä niin ole koskaan aikonutkaan, eikä lähesty ja enkä minä enää tee sitä k
      Ikävä
      22
      3339
    3. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      262
      1935
    4. Taas varoitusta lumesta ja jäästä

Ai kauhea! Vakava säävaroitus Lumi-/jäävaroitus Varsinais-Suomi, Satakunta, Uusimaa, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Pirkanmaa,
      Maailman menoa
      6
      1533
    5. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      38
      1217
    6. Mistä erotat onko joku kiinnostunut vai muuten mukava?

Voi sekaantua yleiseen ystävällisyyteen vai voiko?
      Suhteet
      161
      1179
    7. Poliisi tahtoo pääsyn 4 miljoonan suomalaisen sormenjälkiin.

https://www.is.fi/digitoday/art-2000011009633.html Tämä sormenjälkiin poliisin pääsy on erittäin tärkeä rikollisten kiin
      Maailman menoa
      96
      885
    8. Uskotko että halaatko

Kaivattuasi koskaan vai et?
      Ikävä
      63
      755
    9. Sulla on upeat pakarahalihakset

todella hyvä muoto...
      Ikävä
      30