suolistosairaat

lapsettomat....

ihan kysyisin sellasta, että onko täällä palstalla naisia joilla on jokin suolistosairaus, eli tarkoitan koliittia tai crohnin tautia?

mulla nuo kumpikin ja kysyisinkin mitä hoitoja teillä tehdään? ja kauan yrititte ennenl´kuin hakeuitte hoitoihin ja löytyikö vika juuri noista ibd taudeista?

minulla on yksi keskeytynyt raskaus takana, ja silloin tauti oli aktiivinen, raskaus oli "vahinko" tosin vauva olisi ollut todella toivottu, vaikka en sitä suunnittelut, juuri siksi kun sairaus oli päällä tuolloin, ja juuri siksi tuo raskaus päättyi keskenmenoon...
E-pillerit eivät imeytyneet minulla tuolloin.

Nyt tauti remisiossa, eli rauhallisempi, olen lopettamassa solumyrkyt, jota syön vielä varmuuden vuoksi ja nyt pitäisi käyttää varmaa ehkäisyä 3-6kk ja sitten raskaus voi alkaa, mutta jostain syystä pelkään ettei ala.

Lääkäri ei sanonut minulle, että kauan kannattaa yrittää ennenkuin voi mennä hoitoihin.

Mutta mietin että onko se niin, että kun tiedetään jo etukäteen jokin hedelmöitystä hidastava tekijä, niin voiko silloin yrittää yli vuoden vai alle vuoden?

Toivottavasti joku ymmärsi mitä haen tässä takaa...=)

plussatuulia teille=) !!!

5

776

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppuliinis

Kuten otsikossa mainitsin niin sairastan koliittia. Lapsettomuutta ollaan kärsitty parisen vuotta mutta syy lapsettomuuteen ei ole siinä. Ja ymmärsinkö oikein, että raskautesi keskeytyi aktiivisen tautisi takia? Kuka niin on voinut varmaksi sanoa? Ne kun keskeytyy monista syistä...

Mutta, minä syön edelleen solumyrkkyjä, koska ilmankaan en pysty olemaan. Useammat lääkärit sanoneet, ettei lääke ole este raskaudelle. Miten sinua on opastettu? Siis kyllähän lääkkeen ohje sanoo, ettei suositella raskaana olevalle mutta vähensin lääkettä tässä jokin aika sitten ja vatsa ei siitä pitänyt alkuunkaan. Joten syön lääkettä maksimi annoksella edelleen ja hoidot alkaa ihan näillä näppäimillä...

Kirjoitit myös, että raskautta hidastavasta tekijästä. Hassua, minulle kun ei ole sanallakaan mainittu, että sairauteni hidastaisi raskauden mahdollisuutta. Olen siis kuitenkin keskustellut asiasta useamman eri lääkärin kanssa. Mutta siis vuoden yritimme ennen tutkimuksiin/hoitoon hakeutumista, ihan niin kuin "normaalitkin" ihmiset. Eli sanoisin että ainakin vuoden yrittämisen jälkeen voisi tutkimuksiin mennä.. jospa vikaa olisi muussa kuin sairaudessasi, jos sitä edes missään on. Sillä se odottelu vasta sairautta pahentaakin, kun asioita niin kovasti haluaa ja sen myötä stressikin kasvaa kun välillä tuntuu, ettei hommat edisty lainkaan.

Mutta, on mukavaa kuulla että jokin muukin pohtii näitä asioita tältä kannalta..=)olenkin tavallaan kaivannut "vertaistukea" tämän sairauden ja hoitojen yhteisvaikutuksesta. Kovasti jännittää miten vatsani reagoi kun hoidot tosissaan alkaa ja jos niin onnellisesti kävisi, että oikein raskaaksi tulisi..=) mutta toivottavasti teidän ei tarvitse tutkimuksiin lähteä vaan onni käy ilman piinaavia odotuksia! kuulemisiin

• tarkennan

eli naisille joille on tehty paljon leikkauksia, voi olla vaikeuksia raskaaksi tulossa, en tiedä syytä miksi näin, mutta näin olen lukenut crohnin taudista ja koliitista kertovassa kansiossa.

Meillähän on siis yritys vasta alkamassa ja lääkäri sanoi kyllä minulle, ettei kaikkien solumyrkkujen käyttö ole vaarallista, mutta trexanin käyttö on ehdottoman tertogeeninen, eli lisää sikiövaurioriskiä,itse käytän pentasaa ja azamunia, niiden pitäs olla periaatteessa turvallisia.
        Pentassaa joudun varmaankin käyttään, mahdollisen raskauden aikana ja samoin kortisonia.
        Voi olla että azasta en myöskään pääse eroon...
        Parempihan on että tauti on mahdollisimman rauhallinen raskauden aikana, ettei tulisi keskenmenoa.

Minulle sanottiin aika suoraan että keskenmeno johtui silloin näistä taudeista, kun ei oikein muutakaan keksitty aj tauti oli tuolloin aika hankala...mutta eihän sitä koskaan satavarmaksi voi mitään sanoa.

• plussaonnea
        tarkennan kirjoitti:

eli naisille joille on tehty paljon leikkauksia, voi olla vaikeuksia raskaaksi tulossa, en tiedä syytä miksi näin, mutta näin olen lukenut crohnin taudista ja koliitista kertovassa kansiossa.

Meillähän on siis yritys vasta alkamassa ja lääkäri sanoi kyllä minulle, ettei kaikkien solumyrkkujen käyttö ole vaarallista, mutta trexanin käyttö on ehdottoman tertogeeninen, eli lisää sikiövaurioriskiä,itse käytän pentasaa ja azamunia, niiden pitäs olla periaatteessa turvallisia.
        Pentassaa joudun varmaankin käyttään, mahdollisen raskauden aikana ja samoin kortisonia.
        Parempihan on että tauti on mahdollisimman rauhallinen raskauden aikana, ettei tulisi keskenmenoa.

Minulle sanottiin aika suoraan että keskenmeno johtui silloin näistä taudeista, kun ei oikein muutakaan keksitty aj tauti oli tuolloin aika hankala...mutta eihän sitä koskaan satavarmaksi voi mitään sanoa.

sulle myös....=)

• eppuliinis
        tarkennan kirjoitti:

No se kyllä voi pitää paikkaansa, että jos on paljon leikkauksia takana niin voi raskaaksi tulo hidastua.

Itse syön kortisonia ja lääkäri sanoi, että siitä pitäisi ehdottomasti päästä eroon sillä se lisää suu-, kitalakihalkioiden riskiä... Sepä tässä juuri jännittääkin, että miten kummassa siitä nyt voisi tällaisessa elämäntilanteessa eroon päästä!? MUTTA, tästäkin kerrottiin vasta, vaikka olen lapsentekosuunnitelmista kertonut jo ikuisuus sitten. Minkäköhän takia nuo lääkärit pihtaavat tuollaisia tietoja...

• tuntuu...
        eppuliinis kirjoitti:

No se kyllä voi pitää paikkaansa, että jos on paljon leikkauksia takana niin voi raskaaksi tulo hidastua.

Itse syön kortisonia ja lääkäri sanoi, että siitä pitäisi ehdottomasti päästä eroon sillä se lisää suu-, kitalakihalkioiden riskiä... Sepä tässä juuri jännittääkin, että miten kummassa siitä nyt voisi tällaisessa elämäntilanteessa eroon päästä!? MUTTA, tästäkin kerrottiin vasta, vaikka olen lapsentekosuunnitelmista kertonut jo ikuisuus sitten. Minkäköhän takia nuo lääkärit pihtaavat tuollaisia tietoja...

ihan samalta, että tietoa tulee välillä aika niukasti ja toisaalta se opn sitten hyvinkin ristiriitaista.

juu eihän tuo kortisonin käyttö kai kovin suositeltavaa ole, mutta juuri siitä on niin ristiriitaisttietoa...
        itse luin Crohnista ja koliitista kertovasta kirjasta, että kortikosteroideja voidaan käyttää raskauden aikana tavalliseen tapaan,mutta lapsen syntymäpaino voi olla verrokkeja alhaisempi.
        Myös äidin käyttämä kortisoni voi vaikuttaa hetkellisesti lapsen omaan kortisolituotantoon...

Samaa on atsatiopriinin kohdalla,sekä Sulfasalatsiinia voi käyttää...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3643
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2479
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      37
      2333
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2097
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1582
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1569
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1412
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      129
      1329
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      275
      1310
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1285
    Aihe