Miksi vitussa sitä petomäkeä ja muitakin mäkiä Jyväskylän seudulla ei suolata ja hiekoiteta tehokkaasti, vaan autojen annetaan suttauttaa mäet entistäkin liukkammiksi ja onnettomuuksien riski on aina läsnä.
Petomäki
29
9370
Vastaukset
- Rattimatti
On sitä säästöä se. Ei tehdä mitään, ennen kuin kolisee tai tietty prosentti tielläliikkujista on autoineen ojan pohjalla. Voinemme siis unohtaa termin "ennakoiva tienhoito", sillä sellaista ei juuri enään näe tapahtuvan. Tienpidon laatustandardin ovat varmaan myöntänyt joku Swazimaalainen laatuluokitusyhtiö.
Sitä minäkin ihmettelen, koska ajan melkein päivittäin oulu-jyväskylä-oulu kappaletavararunkoa. Viime yönäkin oli siitä siihen että pääsi petomäen yli. Jyväskylässä oli haanpään väreissä oleva saäiliöyhdistelmä jääny sutimaan rampille ja poliisi oli ohjaamassa liikennettä. 1,5h oli vasta odottanut hiekka-autoa kun ajoin ohi ja näin ihan kaupungin kupeella :D
- siel rytisee viäl!
Siellä seudulla rytisee vielä kerran jos toisenkin sitten konginkankaan jälkeen. Koko Väli HKI-JKL-OULU pitäisi laittaa erityis seurantaan ja ennaltaehkaistä onnnettomuuksia! Teissä kauheita heittoja PULKKILOA-OULU välillä, joissa kun teet vastaohjausliikkeen ja veto on päällä, niin metsään menee ja toivottavasti ei kukaan tule vastaan.
On aika ammattimiehen hommaa ajaa rekkaa suomen liukkailla. - zzzzzzzzzzzz
siel rytisee viäl! kirjoitti:
Siellä seudulla rytisee vielä kerran jos toisenkin sitten konginkankaan jälkeen. Koko Väli HKI-JKL-OULU pitäisi laittaa erityis seurantaan ja ennaltaehkaistä onnnettomuuksia! Teissä kauheita heittoja PULKKILOA-OULU välillä, joissa kun teet vastaohjausliikkeen ja veto on päällä, niin metsään menee ja toivottavasti ei kukaan tule vastaan.
On aika ammattimiehen hommaa ajaa rekkaa suomen liukkailla.Ei kai näissä hommissa mistään ammattitaidosta ole kyse. Eikö olis korkea aika kaiken kansan ymmärtää että,tuurilla näitä isoja autoja ajetaan!
- Puhut asiaa
zzzzzzzzzzzz kirjoitti:
Ei kai näissä hommissa mistään ammattitaidosta ole kyse. Eikö olis korkea aika kaiken kansan ymmärtää että,tuurilla näitä isoja autoja ajetaan!
Mutta eikö nyt kuitenkin annettaisi muiden tiellä liikujien kuvitella että olisimme jotain yli-ihmisiä?? Kohottaahan se itsetuntoakin...
siel rytisee viäl! kirjoitti:
Siellä seudulla rytisee vielä kerran jos toisenkin sitten konginkankaan jälkeen. Koko Väli HKI-JKL-OULU pitäisi laittaa erityis seurantaan ja ennaltaehkaistä onnnettomuuksia! Teissä kauheita heittoja PULKKILOA-OULU välillä, joissa kun teet vastaohjausliikkeen ja veto on päällä, niin metsään menee ja toivottavasti ei kukaan tule vastaan.
On aika ammattimiehen hommaa ajaa rekkaa suomen liukkailla.Pulkkila-Oulu välillä on tosiaan mennyt monta yhdistelmää nurin niissä heitoissa.. Viimeksi Haurukylän luona meni LK-Transin kalja-auto ojaan ja nurin. Saisivat kyllä korjata pikaisesti koko pätkän, mut onneksi jo ovat tekemässä remonttia Rantsilan suoran jälkeisessä shikaanissa... Siinä suoranpätkällä on tosi pahat heitot punaisen talon kohdalla
- siel rytise...
Rahtari-73 kirjoitti:
Pulkkila-Oulu välillä on tosiaan mennyt monta yhdistelmää nurin niissä heitoissa.. Viimeksi Haurukylän luona meni LK-Transin kalja-auto ojaan ja nurin. Saisivat kyllä korjata pikaisesti koko pätkän, mut onneksi jo ovat tekemässä remonttia Rantsilan suoran jälkeisessä shikaanissa... Siinä suoranpätkällä on tosi pahat heitot punaisen talon kohdalla
Kaikista vittumaisin ja puuduttavin väli talvella ajaa yöllä on juuri JKL-OULU. On jyrkkiä mäkiä, heittoja ja yllättäviä jäisiä kurveja mäessä ja muutenkin synkkää seutua. Kesällä tietenkin eri sia, kun siellä oikein nauttii ajaa. Olisi aika tehdä jotain ennen kuin kolisee taas ja ihmisiä kuolee. Myöskin lainsäädäntöä saisi korjata, eli: kärryn painoa suhteessa vetoautoon olisi rajoitettava ja lepoaikaa olisi jatkettava siten, että purkuaikaa ei lasketa lepoajaksi silloin kun on alkamssa se 11 tuntinen ja kaksi kertaa viikossa kahdella tunnilla lyhennettävä nukkumatauko. Monessa firmassa kun lepo alkaa, niin sinä alat purkamaan pahimmassa tapauksessa viideksi tunniksi ja lepo jää 4-tunnin mittaiseksi. Se on sitten kiva luistella yöt paskoilla teillä. Mutta saapaham jännittää ja stressata niin paljon, että ei saa nukahdettua rattiin:) - sekö lie tarkoitus?
- siel rytise...
siel rytise... kirjoitti:
Kaikista vittumaisin ja puuduttavin väli talvella ajaa yöllä on juuri JKL-OULU. On jyrkkiä mäkiä, heittoja ja yllättäviä jäisiä kurveja mäessä ja muutenkin synkkää seutua. Kesällä tietenkin eri sia, kun siellä oikein nauttii ajaa. Olisi aika tehdä jotain ennen kuin kolisee taas ja ihmisiä kuolee. Myöskin lainsäädäntöä saisi korjata, eli: kärryn painoa suhteessa vetoautoon olisi rajoitettava ja lepoaikaa olisi jatkettava siten, että purkuaikaa ei lasketa lepoajaksi silloin kun on alkamssa se 11 tuntinen ja kaksi kertaa viikossa kahdella tunnilla lyhennettävä nukkumatauko. Monessa firmassa kun lepo alkaa, niin sinä alat purkamaan pahimmassa tapauksessa viideksi tunniksi ja lepo jää 4-tunnin mittaiseksi. Se on sitten kiva luistella yöt paskoilla teillä. Mutta saapaham jännittää ja stressata niin paljon, että ei saa nukahdettua rattiin:) - sekö lie tarkoitus?
Jos vaikka tilanne olisi se, että toukokuusta lokakuun loppuun saakka saisi kärry painaa enemmän kuin vetoauto ja telvikeleillä ei saisi painaa kuin 90% veturista. Mutta nythän autot ovat modulimittaisia, eli 25.25m ja kärryssä kaikki tila. On järetöntä touhua kun "häntä heiluttaa koiraa"!
- Tuuriheikki
zzzzzzzzzzzz kirjoitti:
Ei kai näissä hommissa mistään ammattitaidosta ole kyse. Eikö olis korkea aika kaiken kansan ymmärtää että,tuurilla näitä isoja autoja ajetaan!
Kun katsoo asiaa tavallaan ulkopuolelta niin voi aika nopeasti muutamista seikoista päätellä, että ison auton ajaminen talvella todellakin on hyvin pitkälle ennakointia ja viime kädessä myös onnesta kiinni.
- 25 metriä autoa, akseleita 7-8, mutta vain yhden akselin yhdistelmää eteenpäin viemää voimaa kuljettaja voi säätää.
- Rajoitin määrittää ylärajan tuon em. eteenpäin viemän voiman käytölle, joskus olisi tarve käyttää enemmän kuin rajoitin sallii.
- Perävauu painaa enemmän kuin vetoauto.
- Kuljettaja ei voi suoraan vaikuttaa perävaunun kulkuun, vain vetoauton välityksellä.
- Pito ei kertakaikkiaan riitä aina hallitsemaan koko yhdistelmän liikkeitä.
- Kuljettaja voi säätää yhdistelmän kulkua vain ratilla, jarrulla ja kaasulla. Huonon pidon tapauksessa kaikki em. keinot ovat tehottomia.
- Kova tuuli vaikuttaa suuren sivupinta-alan omaavan yhdistelmän kulkuun. Pahimmillaan tuuli voi painaa yhdistelmän pois tieltä vaikka nopeus on nolla?
Eli eli...kuten otsikossa lukee niin... - stycke
Rahtari-73 kirjoitti:
Pulkkila-Oulu välillä on tosiaan mennyt monta yhdistelmää nurin niissä heitoissa.. Viimeksi Haurukylän luona meni LK-Transin kalja-auto ojaan ja nurin. Saisivat kyllä korjata pikaisesti koko pätkän, mut onneksi jo ovat tekemässä remonttia Rantsilan suoran jälkeisessä shikaanissa... Siinä suoranpätkällä on tosi pahat heitot punaisen talon kohdalla
Suomessa tuo menee hämmästyttävän usein niin, että ensin pitää jonkun menettää henkensä, sitten aletaan epäkohdalle tehdä jotain. Konginkankaallakin korjattiin tiessä ollut (mahdollisesti tapahtumien kannalta kriittinen) heitto vähin äänin Suuren Mällin jälkeen.
- stycke
siel rytise... kirjoitti:
Jos vaikka tilanne olisi se, että toukokuusta lokakuun loppuun saakka saisi kärry painaa enemmän kuin vetoauto ja telvikeleillä ei saisi painaa kuin 90% veturista. Mutta nythän autot ovat modulimittaisia, eli 25.25m ja kärryssä kaikki tila. On järetöntä touhua kun "häntä heiluttaa koiraa"!
Kyllä sekin yhteiskunnalle kalliiksi tulee, eikä välttämättä lopulta paranna liikenneturvallisuutta, koska kalustoa tarvitaan enemmän - ei se kuljetustarve siitä vähene. Hyvin noillakin pärjätään, jos koitettaisiin pitää tiestö kunnossa, siitä hyötyisivät kaikki tienkäyttäjät.
- teppo
siel rytise... kirjoitti:
Kaikista vittumaisin ja puuduttavin väli talvella ajaa yöllä on juuri JKL-OULU. On jyrkkiä mäkiä, heittoja ja yllättäviä jäisiä kurveja mäessä ja muutenkin synkkää seutua. Kesällä tietenkin eri sia, kun siellä oikein nauttii ajaa. Olisi aika tehdä jotain ennen kuin kolisee taas ja ihmisiä kuolee. Myöskin lainsäädäntöä saisi korjata, eli: kärryn painoa suhteessa vetoautoon olisi rajoitettava ja lepoaikaa olisi jatkettava siten, että purkuaikaa ei lasketa lepoajaksi silloin kun on alkamssa se 11 tuntinen ja kaksi kertaa viikossa kahdella tunnilla lyhennettävä nukkumatauko. Monessa firmassa kun lepo alkaa, niin sinä alat purkamaan pahimmassa tapauksessa viideksi tunniksi ja lepo jää 4-tunnin mittaiseksi. Se on sitten kiva luistella yöt paskoilla teillä. Mutta saapaham jännittää ja stressata niin paljon, että ei saa nukahdettua rattiin:) - sekö lie tarkoitus?
"Myöskin lainsäädäntöä saisi korjata, eli: -- lepoaikaa olisi jatkettava siten, että purkuaikaa ei lasketa lepoajaksi silloin kun on alkamssa se 11 tuntinen"
Eipä sitä purkuaikaa nytkään lasketa lepoajaksi. Jos kuljettaja purkaa, niin piirturi piirtää silloin työtä ja lepoaikaa piirturi alkaa piirtämään vasta kun purkaminen loppuu vaikkei auto liikkuisi metriäkään. Se on sitten eri asia jos nukkuu laiturissa ja toiset purkavat. - rekkakuskaaja
stycke kirjoitti:
Suomessa tuo menee hämmästyttävän usein niin, että ensin pitää jonkun menettää henkensä, sitten aletaan epäkohdalle tehdä jotain. Konginkankaallakin korjattiin tiessä ollut (mahdollisesti tapahtumien kannalta kriittinen) heitto vähin äänin Suuren Mällin jälkeen.
Kalevassa just tänään yks suhari sanoi että ei oo tehty mitään. Rantsilassahan ne nyt oikoo kurvia ja heittoja:)) - liekö väärässä kohdassa sitten. Tosin en ole siinä petomäessä heittoa edes koskaan huomannut, vaan kallistus on väärä mäkeen Oulun suunnalta tultaessa vasemmalle kaartavassa kurvissa.
rekkakuskaaja kirjoitti:
Kalevassa just tänään yks suhari sanoi että ei oo tehty mitään. Rantsilassahan ne nyt oikoo kurvia ja heittoja:)) - liekö väärässä kohdassa sitten. Tosin en ole siinä petomäessä heittoa edes koskaan huomannut, vaan kallistus on väärä mäkeen Oulun suunnalta tultaessa vasemmalle kaartavassa kurvissa.
Ole heittoa ja Konginkankaan suuronnettomuuskin sattui siitä pohjoiseen. Kyllä siinä on tietä korjailtu...
- tätä varten
Rahtari-73 kirjoitti:
Ole heittoa ja Konginkankaan suuronnettomuuskin sattui siitä pohjoiseen. Kyllä siinä on tietä korjailtu...
tämä palsta on... keskustelua ja omia ajatuksia. ei mitään vittuilua ja kuittailua... KIITOS osallistujat.
- ajoon kun
tätä varten kirjoitti:
tämä palsta on... keskustelua ja omia ajatuksia. ei mitään vittuilua ja kuittailua... KIITOS osallistujat.
pistäis 4-aks telivetovetäjän puikkoperillä ja 3 aks kärrin niin ei ois autot joka paikas kiinni ja vetäjälläkin ois vähän enemmän sanomista kärrin kulkuun
- stycke
ajoon kun kirjoitti:
pistäis 4-aks telivetovetäjän puikkoperillä ja 3 aks kärrin niin ei ois autot joka paikas kiinni ja vetäjälläkin ois vähän enemmän sanomista kärrin kulkuun
Tuo on verotuskysymys, suurempi kokonaismassa tuo suuremman veron. Olet kyllä oikeassa, mutta mistä löydetään se, joka kertoo sen VM:lle? Jussi Lampi Veikko "Veko" Hopean rooliasussa?
- mutta eipä
stycke kirjoitti:
Tuo on verotuskysymys, suurempi kokonaismassa tuo suuremman veron. Olet kyllä oikeassa, mutta mistä löydetään se, joka kertoo sen VM:lle? Jussi Lampi Veikko "Veko" Hopean rooliasussa?
ois autotkaan enää kiinni joka liittymässä, konttien ajossahan tuommoset yhdistelmät ovat jokseenkin yleisiä
- haanpääläinen
Tervehdys,keskustelu on ollu tosi asiallinen miunkin mielestä.Sen verran aattelin puuttua aiheeseen että tiedätte miks nykyään Haanpään harvat omat autot ei pääse mihinkään talvikelissä. Haanpää on tehny rengas sopimuksen Misukan kans mikä tarkottaa sitä,että Euromasterin/ Misukan pomot päättää minkälaisilla kumeilla autot kulkee...Ei kuski ei Haanpään juitsari vaan Misukan pomot...Jos on pintaa yli 5mm ni eikun menoks ei siin mitää talvipintoja vetosiin laitella.Aatelkaapa omalle kohalle,myrkkyjä ajetaa ja rengasasiois ollaa toisten armoilla tykkänää..
- ole kiinni
haanpääläinen kirjoitti:
Tervehdys,keskustelu on ollu tosi asiallinen miunkin mielestä.Sen verran aattelin puuttua aiheeseen että tiedätte miks nykyään Haanpään harvat omat autot ei pääse mihinkään talvikelissä. Haanpää on tehny rengas sopimuksen Misukan kans mikä tarkottaa sitä,että Euromasterin/ Misukan pomot päättää minkälaisilla kumeilla autot kulkee...Ei kuski ei Haanpään juitsari vaan Misukan pomot...Jos on pintaa yli 5mm ni eikun menoks ei siin mitää talvipintoja vetosiin laitella.Aatelkaapa omalle kohalle,myrkkyjä ajetaa ja rengasasiois ollaa toisten armoilla tykkänää..
sehän nyt on selvä homma jos perässä on 5 akselia, ja nupissa kolme ja kuormaa vielä puolet vähemmän niin ei riitä painoa vetäville/tai riittää mutta liikaa kuormaa kiskottavaksi
- renkaista
ole kiinni kirjoitti:
sehän nyt on selvä homma jos perässä on 5 akselia, ja nupissa kolme ja kuormaa vielä puolet vähemmän niin ei riitä painoa vetäville/tai riittää mutta liikaa kuormaa kiskottavaksi
Aivan taatusti on renkailla niin suuri merkitys,et väitän sun ajaneen aina vaan hyvillä renkailla ja todennäköisesti siltikin oot jäänyt kiinni ramppiin ruopimaan ne hyvät renkaat tohjoks kun isäntä kerran ei oo näkemäs.sen jälkeen ollaan hirvaskankaalla ja hörpitään kahvii ja kehutaan " kui saatanan hyvä mä taas olin kun pääsin mäestä polttamalla irti"
renkaista kirjoitti:
Aivan taatusti on renkailla niin suuri merkitys,et väitän sun ajaneen aina vaan hyvillä renkailla ja todennäköisesti siltikin oot jäänyt kiinni ramppiin ruopimaan ne hyvät renkaat tohjoks kun isäntä kerran ei oo näkemäs.sen jälkeen ollaan hirvaskankaalla ja hörpitään kahvii ja kehutaan " kui saatanan hyvä mä taas olin kun pääsin mäestä polttamalla irti"
Ei polta renkaita jäädessään kiinni, vaan odottaa hiekka-autoa.. Hienoa jatkaa kusiliukkailla matkaa jos särkee vetoset siinä
- mä vaan
Rahtari-73 kirjoitti:
Ei polta renkaita jäädessään kiinni, vaan odottaa hiekka-autoa.. Hienoa jatkaa kusiliukkailla matkaa jos särkee vetoset siinä
mix rahtimiehet polttaa vetoset tai joutuu venaan hiekottajaa mut puukuskit ja kasettimiehet pärjää aina vaan.....
- vaikka...
mä vaan kirjoitti:
mix rahtimiehet polttaa vetoset tai joutuu venaan hiekottajaa mut puukuskit ja kasettimiehet pärjää aina vaan.....
...sinne veturin peräpäähän, toisilla on yksi vetävä akseli toisilla ehken enemmän.Myös vetopyörien kuvioinneista saattaa löytä jotain eroa.. Olisikohan niin, että puu ja soravehkeet on suunniteltu heikompiin oloihin, kuin rahtikoneet? (ps. X men SUX)
- "evp"
mä vaan kirjoitti:
mix rahtimiehet polttaa vetoset tai joutuu venaan hiekottajaa mut puukuskit ja kasettimiehet pärjää aina vaan.....
Nykymuodin mukaiset pienemmät pyörät ovat paljon huonommat menemään, kuin ne ns. normaalin kokoiset.
- Tankkiauton ohjastaja
stycke kirjoitti:
Suomessa tuo menee hämmästyttävän usein niin, että ensin pitää jonkun menettää henkensä, sitten aletaan epäkohdalle tehdä jotain. Konginkankaallakin korjattiin tiessä ollut (mahdollisesti tapahtumien kannalta kriittinen) heitto vähin äänin Suuren Mällin jälkeen.
Kokkolasta 8-tietä Vaasan suuntaan ajettaessa, heti Kruunupyyn rajan jälkeen tultaessa peltoaukealle, tiessä on melkoinen ojaan päin kallistuva notkahdus(heti Laajalahdentien risteyksen jälkeen). Tänäänkin tuntui siltä, että väkisin ajokki kampeaa pellolle, melkoisesti saa ratilla kammeta keskitielle päin. Ei mitenkään mukava tunne, kun alkaa sladittamaan täydessä vauhdissa. Tiemestari tuskin tietää kyseisestä vaaranpaikasta yhtään mitään, vaikka aikaa olisi varmasti ajella katselemassa piirinsä tiestön kuntoa. Siinä on kyllä todellinen mahdollisuus vakavan onnettomuuden tapahtumiseen.
- kantokuski
mä vaan kirjoitti:
mix rahtimiehet polttaa vetoset tai joutuu venaan hiekottajaa mut puukuskit ja kasettimiehet pärjää aina vaan.....
noi rekkapekat pitää puukkareitakin läpi vuoden,mutta jos motarin rampit käy talvella liian pahoiksi paikoiksi ehkäpä pitäis vaihtaa alaa.
- voi ol vaikeet
hyvä hirvitys sentää,käypä vaasan seudul keikal,ja osta sieltä ketjut autoos ni ei tarvii odotel suolaa eikä hiekkaa..ettei taas vaan olis kaks-akselinen rekanveturi tyhjänä,mitkä pitäis kieltää ajelemast TYHJÄNÄ talvella ja heti kun edes saattaa joku ajatel sellasta,ni öitä sillekin...
- välkky..mpi
jos JKL-Oulu välille tehtäis jäätie asumattomien
taipaleiden taa,niinkuin puuautoille tehdään
metsään tie.Useinmiten puskutraktorilla.
Sinne sitten moniakseli,perävaunu maantie junat ajamaan.Muilta ajoneuvoilta pääsy estetty http://www.hankstruckpictures.com/pix/trucks/mark_manders/roadtrain.jpg
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321