haulikkoa ostamassa

reino

olen ajatellut ostaa haulikon mutta en oikeen tiedä minkä merkkinen olisi hyvä. hinta saisi olla 300-1200e.

20

8990

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reino setä

Täytyy ensin miettiä onkos se ykspiippunen kertalaukiava vai pumppu vai puolari. Vai kaks piippunen rinnakkainen vai päällekkäinen. Jne.

Ja sitten kaliperi? Perus 12, vai 16 tai kenties 20. Nämä yleisimmät. Ei kannata mitään 410 tai 10 kaliperista ostaa. 12 olisi paras. 16 ja 20 hyviä kans mutta kalliita ampua.

Itse suosittelen aloittelijalle (jos ny olet ees) puolaria sen takia koska aika pehmeä rekyylisiä ovat ja laatuvehe mieluisasti. Vaikka peretan ekstrema tai benelli rafaello yms. Myös beretat ovat hyviä. Piipuin pituus jne pitää ottaa sinun ulkoisessa koossa huomioon. 26" aika soppeli. 28" eli yleispitkä on lopen aika kolhon pitkä piippu.

jos ahalavalla haluat hyvän niin baikal mp153 89 pesällä jolla myös ketut ja hanhet ampuu.

Vaihtosuppareita ei palijo tarvis olla vaan kiinteä puolikas olisi MINULLEKIN paras.

• kalle

olen ajatellut 12/76 päälekkäis piippuista.. katselin finnclassikin 512s mutta kuulin että se ei oikee meinaa toimia.mutta olen nyt katsellut beretta Whitewingiä. onko kokemuksia beretta Whitewingistä?

• Finclassikkia
        kalle kirjoitti:

olen ajatellut 12/76 päälekkäis piippuista.. katselin finnclassikin 512s mutta kuulin että se ei oikee meinaa toimia.mutta olen nyt katsellut beretta Whitewingiä. onko kokemuksia beretta Whitewingistä?

elikkä millaista toimimattomuutta esiintynyt?Itse hankin tällaisen haulikon ja siinä oli ejektorin säädöissä jotain vikaa ,jos ammuit vain toisen piipun ja avasit niin heitti myös ampumattoman ulos.Korjasivat maahantuojalla asian veloituksetta.Muuten ihan tyytyväinen ko.aseeseen.

• reino

moro.. mitäs sanoisit tuosta tikka x 12 haulikosta?

• tatu53

päällekkäis piippuinen kal. 12/76 kiinteillä supistuksilla,tuloo ehkä parempi kuvio kuin vaihtosup. olevalla aseella,älä herranen aika mene ostaa 1/2 automaattia ainakaan,ostin semmosen kerran,vajaan vuoden pidin sitä ja sitten myin pois.
      hankala ase,tökki joka kantoon ja mättääseen,hankala huoltaa jne !

• kalle

minkä merkkinen olisi hyvä?

• reino setä
        kalle kirjoitti:

minkä merkkinen olisi hyvä?

No finlassikki on todellinen loistoase, jos perse kestää niin siinä on loppuelämäksesi asetta.

Päällekkäispiippusia on kyllä kymmeniä merkkejä. Suosittelen berettaa. Laatumerkkejä löytyy. Kotimaiset on kans luottopelejä.

Puoliautomaatista sen verran, että eipä ole inertiatoimista vaikea huoltaa, keveitä aseita vaikkakin lukonkehys pitempi liikkuvan takia mutta kun on vain yksi piippu. Rekyyli olematon ja kaikinpuolin parempi nostaa olalle kun 2piipp. Tämä kaikki kuitenkin omakohtaisesti kerrottuna. jokainen tykkää mistä tykkää.

Suosittelen tätä: http://www.asejaera.fi/index.cfm?action=tuotekuvaus&tuoteid=000F25BC-2830-1D17-91650104C0A87836&luokkaid=0006A98C-A875-1C10-9B090104C0A8D853

benellit jne on laatuaseita.

• kotimaista
        reino setä kirjoitti:

No finlassikki on todellinen loistoase, jos perse kestää niin siinä on loppuelämäksesi asetta.

Päällekkäispiippusia on kyllä kymmeniä merkkejä. Suosittelen berettaa. Laatumerkkejä löytyy. Kotimaiset on kans luottopelejä.

Puoliautomaatista sen verran, että eipä ole inertiatoimista vaikea huoltaa, keveitä aseita vaikkakin lukonkehys pitempi liikkuvan takia mutta kun on vain yksi piippu. Rekyyli olematon ja kaikinpuolin parempi nostaa olalle kun 2piipp. Tämä kaikki kuitenkin omakohtaisesti kerrottuna. jokainen tykkää mistä tykkää.

Suosittelen tätä: http://www.asejaera.fi/index.cfm?action=tuotekuvaus&tuoteid=000F25BC-2830-1D17-91650104C0A87836&luokkaid=0006A98C-A875-1C10-9B090104C0A8D853

benellit jne on laatuaseita.

Jos kotimaiset on luottopelejä, niin mitäs kotimaisia haulikoita saa vielä uutena? (Ja nyt en kysynyt että mitä italialaisia haulikoita myydään suomi nimellä...)

Valamettejahan on, mut ne on mitä on ja niitä ei uutena saa....

• ne on
        kotimaista kirjoitti:

Jos kotimaiset on luottopelejä, niin mitäs kotimaisia haulikoita saa vielä uutena? (Ja nyt en kysynyt että mitä italialaisia haulikoita myydään suomi nimellä...)

Valamettejahan on, mut ne on mitä on ja niitä ei uutena saa....

mitä on. mulla on käytetty 412 enkä vaihtas mihinkään. nousee tosi hyvin ja oikealta ampumaetäisyydeltä kaikki kaatuu/tippuu. suosittelen viestin aloittajaa kokeilemaan myös tuota käytettyä valmettia. jos nousee hyvin ja tykkäät niin siinä on sulle asetta loppuiäkses. piippuja löytyy. joskus kuulee puhuttavan että valmetti ei tapa. järkeä riistalaukauksiin ja oikean kuvion antavaa panosta etsimään, sanoisin epäilijöille.

• ja huoh...
        ne on kirjoitti:

mitä on. mulla on käytetty 412 enkä vaihtas mihinkään. nousee tosi hyvin ja oikealta ampumaetäisyydeltä kaikki kaatuu/tippuu. suosittelen viestin aloittajaa kokeilemaan myös tuota käytettyä valmettia. jos nousee hyvin ja tykkäät niin siinä on sulle asetta loppuiäkses. piippuja löytyy. joskus kuulee puhuttavan että valmetti ei tapa. järkeä riistalaukauksiin ja oikean kuvion antavaa panosta etsimään, sanoisin epäilijöille.

Tuota valamettien kehumista saa joka paikassa kuunnella, Mutta et vastannut kysymykseeni että mitä SUOMALAISTA (ei nimeltään pelkästään fin jotain) saa uutena? Aivan samaan hapatukseen tuon valmetti "buumin" kanssa menee ihmiset jotka ostaa vain ja ainoastaan "hammerhiidiä" hirven tappoon, koska se on paras! No on kai se paras ollut joskus 70-luvulla, kuten joku haulikkokin, joskaan ei benellin saatikka beretan veroinen...

• rinnakkaispiippuinen

hanki kevyt rinnakkaispiippuinen, esim. Merkel.
      Näitä löytty, vähän käytettyjä, et tule pettymään.
      Ammu aina 36g ja sen alle meneviä latauksia.
      Iän myötä huomaa että nämä finnclassikit ja berettat
      ovat painavia kaluja, ihmisen elintoiminnot hidastuvat iän myötä joten kevyt ase on silloin paikallaan. Kevyellä aseella saat helpommin heitettyä ne svingit joista haulikkoampujat puhuvat.

• Franchi

Liian kevytkään ei aina toimi. Jos haluu harjoitella aseen käyttöä niin kannattaa mennä kiekkoradalle kesäksi räiskimään... Kovin kevyt ei oikein radalle sovi. En kyllä suosittelisi niitä sport mallejakaan kun ovat metsälle vähän raskaita. Franchilla on se falcon s ja falconet ht ne minusta aika laadukkaan oloinen!

• rinnakkaispiippuinen
        Franchi kirjoitti:

Liian kevytkään ei aina toimi. Jos haluu harjoitella aseen käyttöä niin kannattaa mennä kiekkoradalle kesäksi räiskimään... Kovin kevyt ei oikein radalle sovi. En kyllä suosittelisi niitä sport mallejakaan kun ovat metsälle vähän raskaita. Franchilla on se falcon s ja falconet ht ne minusta aika laadukkaan oloinen!

Myönnän asian olevan niin.

• reino setä
        rinnakkaispiippuinen kirjoitti:

Myönnän asian olevan niin.

Juu itse en kanssa suosittele 412 valmettia. Kun on itselläni ollut. Se puhe että valmetti ei tapa on tasan tarkkaan TOTTA. Ja PERUSTELUT: Aseella ei kertakaikkiaan saa millän patruunalla hyvää kuviota, sen tietää sadat muutkin. Ainut jolla sain kiitettävää kuviota oli pahvihylsynen venäläinen patruuna.

Esim beretan vanha a302 puolari teki patruunalla kuin patruunalla loistokuviota. Samoten nykyiset haulikkoni.

Finlassikki on velipojallani ja se on loistopyssy syömään patruunaa kuin patruunaa.

• eläpäs
        reino setä kirjoitti:

Juu itse en kanssa suosittele 412 valmettia. Kun on itselläni ollut. Se puhe että valmetti ei tapa on tasan tarkkaan TOTTA. Ja PERUSTELUT: Aseella ei kertakaikkiaan saa millän patruunalla hyvää kuviota, sen tietää sadat muutkin. Ainut jolla sain kiitettävää kuviota oli pahvihylsynen venäläinen patruuna.

Esim beretan vanha a302 puolari teki patruunalla kuin patruunalla loistokuviota. Samoten nykyiset haulikkoni.

Finlassikki on velipojallani ja se on loistopyssy syömään patruunaa kuin patruunaa.

valehtele. reino-täti on nyt kokeillu 2ta paukkua ja kyllästyny. sinniä täti hyvä. kolmas paukku ois jo saattanu olla hyvä. oon ite ampunu valametilla kymmenen ermerkkistä paukkua paperille ja yks ol huono. valmetti tappaa normaalille ampumamatkalle siinä ku muutki torrakat. tais täti omalla vallulla ampua telekkeä sattaa metrii ja manas peälle ku ee tippunu.

• rinnakkaispiippuinen
        reino setä kirjoitti:

alkas tarvita tuota ikähyvitystä tuon aseen painon suhteen. haulikkorihla tuntuu ja lentooammuttaessa
        painavalta. iltapäivisin varsinkin.
        Jos nyt pitäis mennä asekauppaan, hankkisin itselle
        jonkun kevyen 20/76 rinnakkaispiippuisen.
        Piiput 1/1 ja 1/2 supistuksiltaan. Tai sitten itselataavan 20/76, Ydliz tai vastaava.

• reino setä/täti
        rinnakkaispiippuinen kirjoitti:

alkas tarvita tuota ikähyvitystä tuon aseen painon suhteen. haulikkorihla tuntuu ja lentooammuttaessa
        painavalta. iltapäivisin varsinkin.
        Jos nyt pitäis mennä asekauppaan, hankkisin itselle
        jonkun kevyen 20/76 rinnakkaispiippuisen.
        Piiput 1/1 ja 1/2 supistuksiltaan. Tai sitten itselataavan 20/76, Ydliz tai vastaava.

No tätikin minusta näköjään tuli. Mutta ei millään pahalla minun vallu kyllä ei käyny millään patilla oikein. Se on loistojuttu jos sulla on hyvin käyvä ja lähes kaikki patruunat sopii. Itse asiassa se on jo harvinaista jos 9/10 paukusta sopii haulikkoon, se on erinomaista ja harvinaista herkkua. Eipä käy etes omassa merkkelissäni noin. Eipä se laatu ja hinta aina sitä sano.

Sepän mukaan näissä valmeteissa on piipun keskipaikkeilla laajentuma lähes jokaisessa joka ei ole materiaali vaan tekovirhe. Kuulemma kovakromatuissa pitäisi olal yleensä vähemmän näitä. Ja tuossa olisi syy miksi valmet ei tapa. tosin kukaan ei väitä että siitäkään piipusta ne kuulat ei tappavasti tulisi, huonolla kuviolla vain. JA sen olen oppinut että magnumit ja mitkään paukut ei tapa hyvin jos kuvio ja uppoama on huono. Ja muutenkin magnumeilla ei kannata metästää jos riistaa haluaa, paitsi jos ryynikoko ja maknumeissa alle 4mm ja jos sattuu hyvä kuvio tulemaan. Kuitenkin jo 12 haulikkoa itelläni ollut ja lähes päivittäin kokeilen eri torrakoita myös radalla.

• rinnakkaispiippuinen
        reino setä/täti kirjoitti:

No tätikin minusta näköjään tuli. Mutta ei millään pahalla minun vallu kyllä ei käyny millään patilla oikein. Se on loistojuttu jos sulla on hyvin käyvä ja lähes kaikki patruunat sopii. Itse asiassa se on jo harvinaista jos 9/10 paukusta sopii haulikkoon, se on erinomaista ja harvinaista herkkua. Eipä käy etes omassa merkkelissäni noin. Eipä se laatu ja hinta aina sitä sano.

Sepän mukaan näissä valmeteissa on piipun keskipaikkeilla laajentuma lähes jokaisessa joka ei ole materiaali vaan tekovirhe. Kuulemma kovakromatuissa pitäisi olal yleensä vähemmän näitä. Ja tuossa olisi syy miksi valmet ei tapa. tosin kukaan ei väitä että siitäkään piipusta ne kuulat ei tappavasti tulisi, huonolla kuviolla vain. JA sen olen oppinut että magnumit ja mitkään paukut ei tapa hyvin jos kuvio ja uppoama on huono. Ja muutenkin magnumeilla ei kannata metästää jos riistaa haluaa, paitsi jos ryynikoko ja maknumeissa alle 4mm ja jos sattuu hyvä kuvio tulemaan. Kuitenkin jo 12 haulikkoa itelläni ollut ja lähes päivittäin kokeilen eri torrakoita myös radalla.

Luin tuossa artikkelin eräästä englantilaisesta asemerkistä ja siitä miten tilaaja määrää asetta hankkiessaan sellaiset piiput mitkä käyvät tietynkokoiselle haulipanokselle (haulikoko jne.) Ja tehtaalla on ukot sitä varten jotka ampuvat asetta ja hiovat piippua saadakseen kuvion juuri sille haulipanokselle sopivaksi ja tilaajan maun mukaiseksi.
        Täällä tuo aseen hankinta lähtee eri pohjalta.
        Mutta kaiketi tarjonta on laajaa tänä päivänä ja kannattaa käydä näihin erimerkkisiin aseisiin tutustumassa aseliikkeessä.

• ampuja

Osta Blaser F3. Siinä on yksi markkinoiden parhaista haulikoista (ja minun seuraava haulikkoni). Pesee kyllä kaikki saman hintaluokan Beretat yms. eikä siinä ole mitään turhaa (kuten kaiverruksia). Piippujen pinnoitus on huippukestävä nitraus, joten ei ole arka korroosiollekaan. Aseen hinta on vain arvostuskysymys. Voihan sitä hankkia vaikka vähän halvemman auton ja paremman haulikon kuin toisinpäin. Auton arvokin laskee paljon aseen arvoa nopeammin.

• mikkosaarela31

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6927
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4441
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3846
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3518
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      189
      3465
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2969
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2674
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      47
      2507
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13