Mä oon aatellu ehkä hakea opiskelemaan röntgenhoitajaks.
Jos teillä on alasta/ opiskeluista kokemuksia, ni kertositteko.
Esimerkiks millasia opiskelut on, onks kouluun vaikee päästä, onks töitä saatavilla, onks työ rankkaa, onks fysiikalla ja matikalla suuri osuus ammatissa ja opiskeluissa jne.
Kiitos!
RÖNTGENHOITAJAKSI?
7
3622
Vastaukset
- ..opiskeleva
Kouluun pääsyn vaikeudesta en osaa muualla sanoa, Savoniaan, Kuopioon pääsee melko vähillä pisteillä.
Töitä on saatavilla hyvin, tosin kouluun liittyviä harjoittelupaikkoja voi joutua etsimään kauempaa.
Matematiikkaa on koulutuksessa aika vähän, meillä tasan yksi kurssi. ( lääkehoidon kurssissa lääkelaskut) Fysiikkaa varsinaisesti on kaksi kurssia, mutta sen ymmärtämistä tarvitaan koko ajan.
Jos kiinnostaa terveydenhuollon tekninen puoli, niin röntgenhoitaja on ihan hyvä valinta. Hoitotyö tästä ammatista on aika kaukana. - koukkeli
Röntgenhoitajista on huutava pula!
Oon tehny röntgenhoitajan apulaisen hommia kesätyönä . Täytyy kyl sanoa, et en ymmärrä, mikä röntgenhoitajan työmotivaatio on, jos se tosiaan on niitten kuvien räpsimistä päivästä toiseen. Toki kuuluuhan siihen muutakin, kuten kuvien analysointia ennen niiden lääkärille lähettämistä yms. No, voi olla, että isommilla röntgenosastoilla työ on monivivahteisempaa! Never know...
Mut, jos sua kiinnostaa ala, niin hae ihmeessä - tuut varmasti saamaan töitä!- rtg-hoitsu
Mielenkiintoista kun käytä sanaa räpsiminen! Sitä se ei todellakaan ole, jokainen kuva jonka kuvaamme on tarkoin mietitty jotta sädeannos joka siitä potilaalle syntyy jäisi mahdollisimman pieneksi.
Niin ja rtg-hoitajan työn kuva riippuu aivan siitä missä kuvantamisen osa-alueella työskentelee. Onko perus natiivikuvissa kuten edellä ollut henkilö oli ollut apulaisena. Vai on tietokonetomografiassa vai magneetissa vai sädehoidossa, työlistaa voisi jatkaa vielä pitemmälle.
Ja mitä hoitotyöhön tulee röntgenhoitajan kohdalta riippuu sekin siitä missä työskentelee. Mutta yleensä röntgenhoitajan potilastyö verrattuna sairaaanhoitajan potilastyöhön on lyhyt aikasempaa ja huomattavasti haastavampaa.
Niin ja vielä lopuksi lisää iloisia ja säteileviä röntgenhoitajia tarvitaan, joten kaikki jotka hiemankin ovat kiinnostuneet röntgenhoitajan työstä ei muutakuin innolla pyrkimään alan kouluihin! - Labra
rtg-hoitsu kirjoitti:
Mielenkiintoista kun käytä sanaa räpsiminen! Sitä se ei todellakaan ole, jokainen kuva jonka kuvaamme on tarkoin mietitty jotta sädeannos joka siitä potilaalle syntyy jäisi mahdollisimman pieneksi.
Niin ja rtg-hoitajan työn kuva riippuu aivan siitä missä kuvantamisen osa-alueella työskentelee. Onko perus natiivikuvissa kuten edellä ollut henkilö oli ollut apulaisena. Vai on tietokonetomografiassa vai magneetissa vai sädehoidossa, työlistaa voisi jatkaa vielä pitemmälle.
Ja mitä hoitotyöhön tulee röntgenhoitajan kohdalta riippuu sekin siitä missä työskentelee. Mutta yleensä röntgenhoitajan potilastyö verrattuna sairaaanhoitajan potilastyöhön on lyhyt aikasempaa ja huomattavasti haastavampaa.
Niin ja vielä lopuksi lisää iloisia ja säteileviä röntgenhoitajia tarvitaan, joten kaikki jotka hiemankin ovat kiinnostuneet röntgenhoitajan työstä ei muutakuin innolla pyrkimään alan kouluihin!En yhtään epäile, etteikö röntgenhoitajan työ olisi mielenkiintoista ja haastavaa, mutta itse olen mieluummin laboratorion puolella. Molemmat ammattiryhmäthän työskentelevät terveydenhuollon laboratorioissa terveyskeskuksissa ja sairaaloissa potilaan parhaaksi. Bioanalyytikoista eli laboratoriohoitajista on yhtä lailla pula kuin röntgenhoitajista eli työpaikka on taattu. Bioanalyytikko voi työskennellä laajasti terveydenhuollon ja tutkimus- sekä teollisuuden palveluksessa. Näytteenotossa eli ottaa verinäytteitä, mutta myös laboratorion puolella esim. kliinisen kemian, mikrobiologian tai genetiikan laboratorioissa. Pääasiahan kuitenkin on, että tulevaisuudessa on riittävästi terveydenhuollon ammattilaisia huolehtimassa potilaan hoidosta.
Labra rulez - verran..
Labra kirjoitti:
En yhtään epäile, etteikö röntgenhoitajan työ olisi mielenkiintoista ja haastavaa, mutta itse olen mieluummin laboratorion puolella. Molemmat ammattiryhmäthän työskentelevät terveydenhuollon laboratorioissa terveyskeskuksissa ja sairaaloissa potilaan parhaaksi. Bioanalyytikoista eli laboratoriohoitajista on yhtä lailla pula kuin röntgenhoitajista eli työpaikka on taattu. Bioanalyytikko voi työskennellä laajasti terveydenhuollon ja tutkimus- sekä teollisuuden palveluksessa. Näytteenotossa eli ottaa verinäytteitä, mutta myös laboratorion puolella esim. kliinisen kemian, mikrobiologian tai genetiikan laboratorioissa. Pääasiahan kuitenkin on, että tulevaisuudessa on riittävästi terveydenhuollon ammattilaisia huolehtimassa potilaan hoidosta.
Labra rulezvielä, että rtg-hoitajakoulutuksessa on melko suuri opintojen keskeyttäneiden prosentuaalinen osuus. Moni tuntuu luulevan, että rtg-hoitajan ja sairaanhoitajan työ on lähellä toisiaan, mutta sitä se ei ole. Kuten on jo aiemmin mainittu, työ on teknistä.
- tyytyväinen..
verran.. kirjoitti:
vielä, että rtg-hoitajakoulutuksessa on melko suuri opintojen keskeyttäneiden prosentuaalinen osuus. Moni tuntuu luulevan, että rtg-hoitajan ja sairaanhoitajan työ on lähellä toisiaan, mutta sitä se ei ole. Kuten on jo aiemmin mainittu, työ on teknistä.
Kyllä röntgenhoitajan ammattia voi suositella oikein mielellään. Kuten jo monesti todettuna, röntgenhoitajan työ on melko puhdasta sisätyötä. Röntgenhoitaja on tekemisissä modernin tekniikan kanssa ja täten näiden asiantuntija, MUTTA potilaslähtöisyys on todella suuressa osassa. Jos mikä pelottaa potilaita, on usein se, että he kokevat laitteet/tutkimukset pelottaviksi, vaatii rtg-hoitajalta erittäin hyvää sosiaalisia taitoja, koska potilaskontaktit ovat lyhyet. Potilaan kanssa on luotava hyvä ja luotettava suhde välittömästi. Pelkän tekniikan kanssa tässä ei pelata, vaan se potilas itsessään on yhtä tärkeässä osassa.
- mir23
Mä ite opiskelen rtg-hoitajaks. Mulla ei ollu alasta oikein mitään tietoa. Oon nyt ollu tosi yllättyny alan teknillisyydestä, en ole todellakaan mikään tekniikan ihmelapsi. Silti olen pärjännyt!! Ei kannata pelätä fysiikkaa ja matikkaa. Ite oon niissä molemmissa surkea! (en tiiä, miten pääsin sisälle kouluun!?!) Mutta kannattaa yrittää, ei työelämässä varmasti tarvi joka tiedon murusta, mikä koulussa opetetaan. Fysiikkaakin ymmärtään jos haluu, ja läpi pääsee varmasti. Ei muuta kuin alalle, mut jos haluut hoitaa ja huoltaa, paapoa ja pestä, niin sit oot hakemassa väärälle alalle!
Tsemppiä alan valintaan!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3411291- 609098
- 1375445
- 1443754
- 753680
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373599- 403338
- 602698
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak722420Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal142073