Moottori on Bonfiglioli BN80A-4 230/400
teho 0,55kW
Kytketään 400V verkkoon. Paljonko ottaa virtaa?
Sähkömoottorin ottama virta
35
30151
Vastaukset
- Vanhempi suunnittelija
Jos se on muuten normaali oikosulkumoottori, niin eiköhän se jää alle 1,3 A 0,55 kW teholla.
- Apua
Kiitoksia arviosta. Mistä tiedon löytää? Onko olemassa jokin taulukko?
- Kynnysmatto
Apua kirjoitti:
Kiitoksia arviosta. Mistä tiedon löytää? Onko olemassa jokin taulukko?
Oikosulkumoottorin virta voidaan laskea kaavasta
I=P/(neliöjuuri(3)*U*cos(ϕ)), jossa
I=virta
P=koneen teho
U=jännite
cos(ϕ)=konekohtainen tehokerroin, painettu koneen kilpeen. (Käytin laskussa arviota 0,71)
Sama lukuina, pyöristettynä:
I=550/(1,73*400*0,71), josta saadaan I=1,1 A - mutta väärä
Kynnysmatto kirjoitti:
Oikosulkumoottorin virta voidaan laskea kaavasta
I=P/(neliöjuuri(3)*U*cos(ϕ)), jossa
I=virta
P=koneen teho
U=jännite
cos(ϕ)=konekohtainen tehokerroin, painettu koneen kilpeen. (Käytin laskussa arviota 0,71)
Sama lukuina, pyöristettynä:
I=550/(1,73*400*0,71), josta saadaan I=1,1 ASinä et tiedä sähkömoottoreista yhtään mitään.
- se oikea ohje
mutta väärä kirjoitti:
Sinä et tiedä sähkömoottoreista yhtään mitään.
Onko se salaisuus?
- olevan
se oikea ohje kirjoitti:
Onko se salaisuus?
salaisuus nykyoppilaitoksissa.
Nimittäin se, että moottoritehot ovat AKSELITEHOJA!
Jos akselitehosta lasketaan nimellisvirta saadaan liian pieni arvo.
Pahimmillaan tämä aiheuttaa moottorikeskuksen alimitoituksen. (Liian pienet sulakkeet syötössä) - Paavola
olevan kirjoitti:
salaisuus nykyoppilaitoksissa.
Nimittäin se, että moottoritehot ovat AKSELITEHOJA!
Jos akselitehosta lasketaan nimellisvirta saadaan liian pieni arvo.
Pahimmillaan tämä aiheuttaa moottorikeskuksen alimitoituksen. (Liian pienet sulakkeet syötössä)niinkö se on?
Virta riippuu myös kierrosluvusta, jos
tarkkoja ollaan. Tuon 0,55 kW koneen ottama
virta vaihtelee 1,5 - 2,1 ampeeriin ollen
3000 kierroksella 1,5 A ja 750 kierroksella
2.1 A.
Lämpöreleen asetteluarvot taas ovat 3000
kier. 1,1-1,6 A ja 750 kier. 1,5-2.2 A.
Etusulake on 4 A.
Lämpöreleelle saat oikean asettelun, kun
koneen käydessä irroitat yhden sulakkeen,
niin pitäisi koneen pysähtyä alle 2 minuutissa.
Em arvot pätevät ABB:n moottoreille, joten
on parasta katsoa valmistajan taulukoista,
sillä ohmin laki ei pelkästään riitä arvojen
laskemiseen.- mutta helpompi on
laittaa pihtiampeerimittari yhden vaiheen ympärille ja mitata se virta.
Se on se nimellisvirta ja lämpöreleen asetusarvo. - taasen
mutta helpompi on kirjoitti:
laittaa pihtiampeerimittari yhden vaiheen ympärille ja mitata se virta.
Se on se nimellisvirta ja lämpöreleen asetusarvo.on täällä taas hevosmiesten tietotoimisto asialla.
mutta helpompi on kirjoitti:
laittaa pihtiampeerimittari yhden vaiheen ympärille ja mitata se virta.
Se on se nimellisvirta ja lämpöreleen asetusarvo.Tuli vaan spontaanisti ajateltua, että henkilö
joka tommosia kyselee, niin ei kuljeskele pihti-
ampeerimittari taskussa.taasen kirjoitti:
on täällä taas hevosmiesten tietotoimisto asialla.
Kun eväät rakentavaan keskusteluun loppuvat,
mennään höpö höpö-linjalle.- Autonrassaaja
Täpinä kirjoitti:
Tuli vaan spontaanisti ajateltua, että henkilö
joka tommosia kyselee, niin ei kuljeskele pihti-
ampeerimittari taskussa.automiehellä/mekaanikolla on pihtiampeerimittari. Useimmilla sähkömiehillä on vain tavallinen yleismittari. Naapurin automieheltä kannattaa kysyä lainaan. Kunhan muistaa palauttaa sen joskus.
- automiehet tarvitsevat
Autonrassaaja kirjoitti:
automiehellä/mekaanikolla on pihtiampeerimittari. Useimmilla sähkömiehillä on vain tavallinen yleismittari. Naapurin automieheltä kannattaa kysyä lainaan. Kunhan muistaa palauttaa sen joskus.
pihtivirtamittaria?
En ole itse vielä koskaan nähnyt autoa, jossa olisi vaihtovirtajärjestelmä! - sellaista, mutta ei ole
automiehet tarvitsevat kirjoitti:
pihtivirtamittaria?
En ole itse vielä koskaan nähnyt autoa, jossa olisi vaihtovirtajärjestelmä!tarviskaan.
Autossa on yleensä 12VDC systeemi.
Pihtimittarista valitaan katsos dc puoli ja sopiva alue.
Sulla taitaa olla se köyhänmiehen mittari, missä on se vain AC. Mutta niitä on myös AC/DC. Siis tasasähkön virtaakin voidaan jopa mitata. Yllättävää eikö totta? - se on
Täpinä kirjoitti:
Kun eväät rakentavaan keskusteluun loppuvat,
mennään höpö höpö-linjalle.Ei tahdo aina jaksaa Pelle Pelottomien kanssa.
Tuossa ohjeessakaan ei ole järjen hiventäkään.
Mistä näitä idiootteja riittä?
Moottorin nimellisvirta on painettuna arvokilpeen. Sen arvon perusteella valitaan lämpörele, eikä minkään mitatun arvon perusteella. - DC:tä ?
sellaista, mutta ei ole kirjoitti:
tarviskaan.
Autossa on yleensä 12VDC systeemi.
Pihtimittarista valitaan katsos dc puoli ja sopiva alue.
Sulla taitaa olla se köyhänmiehen mittari, missä on se vain AC. Mutta niitä on myös AC/DC. Siis tasasähkön virtaakin voidaan jopa mitata. Yllättävää eikö totta?Induktioilmiöönhän se perustuu eli kentän vaihteluun.Jos pihti laitetaan tasavirtajohtoon (jolla toki on myös magneettikenttä,mutta muuttumaton virran ollessa vakio)niin kuinka tieto voisi mittariin välittyä ?
- Fluket perustuu mm. Hall-
DC:tä ? kirjoitti:
Induktioilmiöönhän se perustuu eli kentän vaihteluun.Jos pihti laitetaan tasavirtajohtoon (jolla toki on myös magneettikenttä,mutta muuttumaton virran ollessa vakio)niin kuinka tieto voisi mittariin välittyä ?
tekniikkaan. Pääsääntöisesti AC/DC pihtimittarit on kalliimpia kuin pelkät AC-mittarit, joita saa hyviä jo 50e:lla.
Niitä on ihan joka paikassa myynnissä, missä on mittareitakin.
Katso Fluken sivut, Finnparttian sivut, ihan mistä vaan.
Ne on käteviä just esim. autosähkövikoja etsiessä. - syytä
DC:tä ? kirjoitti:
Induktioilmiöönhän se perustuu eli kentän vaihteluun.Jos pihti laitetaan tasavirtajohtoon (jolla toki on myös magneettikenttä,mutta muuttumaton virran ollessa vakio)niin kuinka tieto voisi mittariin välittyä ?
pysyä pois tältä palstalta,jos on noin saatanan tyhmä!
- täällä
syytä kirjoitti:
pysyä pois tältä palstalta,jos on noin saatanan tyhmä!
pistorasiapalstalla.Kannattaa aina hankkiutua viisaampiensa joukkoon niin kehittyy itsekin.
- hybridi-
automiehet tarvitsevat kirjoitti:
pihtivirtamittaria?
En ole itse vielä koskaan nähnyt autoa, jossa olisi vaihtovirtajärjestelmä!autoissa kuulemma on osittain ac.
- japanilaisissa
hybridi- kirjoitti:
autoissa kuulemma on osittain ac.
Oli jo ammoin osittainen AC, nimittäin vaihtovirtalaturi!
- kuin käyntivirta.
mutta helpompi on kirjoitti:
laittaa pihtiampeerimittari yhden vaiheen ympärille ja mitata se virta.
Se on se nimellisvirta ja lämpöreleen asetusarvo.Nimellisvirta eri kuin käyntivirta.
Riippuu moottorin kuormituksesta.
Tyhjäkäyntivirta ilman kuormaa ehkä n.1/3 nimellisvirrasta.
Nimellisvirta moottorin maksimivirta.
Moottori voi ottaa enemmänkin virtaa kunnes tulee savut ulos,jos kuormitus liian suuri. - nykyäänkin on
japanilaisissa kirjoitti:
Oli jo ammoin osittainen AC, nimittäin vaihtovirtalaturi!
Niin nykyäänkin on vaihtovirtalaturi,se tosin tasasuunnataan jo laturin sisällä.Koskee myös "länsi autoja" ei pelkästään "nipponeja".
Vaihtovirta akkua kun ei vielä nykytekniikka tunne. kuin käyntivirta. kirjoitti:
Nimellisvirta eri kuin käyntivirta.
Riippuu moottorin kuormituksesta.
Tyhjäkäyntivirta ilman kuormaa ehkä n.1/3 nimellisvirrasta.
Nimellisvirta moottorin maksimivirta.
Moottori voi ottaa enemmänkin virtaa kunnes tulee savut ulos,jos kuormitus liian suuri.Nimellisvirta on suunniteltu virta jonka moottori kestää kuumentumatta liikaa. Maksimivirta, eli kippi on suurin virta, jonka moottori voi ottaa. Moottorin kipatessa sen virtaa rajoittama magneettivuo muodostuu hyödyttömäksi ja ainoastaan staattorin resistanssi (joka on pieni) rajoittaa virtaa. ; )
- tämän verran
Nämä on ABB:n moottorin ottamia virtoja mutta pätevät aika lähelle kyllä Bonfigliolin moottoreillakin.
1500 kierroksinen ottaa noin 1,45A
3000 kierroksinen ottaa noin 1,31A- mittaroitsija
olla noin helppoa. Katselisit edes sen, mitä muut ovat asian tiimolta esittäneet.
- noin helppoa
mittaroitsija kirjoitti:
olla noin helppoa. Katselisit edes sen, mitä muut ovat asian tiimolta esittäneet.
Kun katsoo vaan koneen arvokilvestä
siinä ne on merkitty selvästi.
Ja sitä mukaa vaan lämpörele säädetään oikeaan arvoon.
Ei niitä mitata millään mittarilla koska et voi tietää mitenkään onko kuormitus moottorin akselilla sen moottorin nimelliskuorman kokoinen.
PS. Ei minun tarvitse katsoa mitä toiset ovat esittäneet kun tiedän että se on noin. - edelliseen
noin helppoa kirjoitti:
Kun katsoo vaan koneen arvokilvestä
siinä ne on merkitty selvästi.
Ja sitä mukaa vaan lämpörele säädetään oikeaan arvoon.
Ei niitä mitata millään mittarilla koska et voi tietää mitenkään onko kuormitus moottorin akselilla sen moottorin nimelliskuorman kokoinen.
PS. Ei minun tarvitse katsoa mitä toiset ovat esittäneet kun tiedän että se on noin.Katsoin esitteestä mitkä ovat kyseisen koneen arvot.
0.55kW BN 80A 4
1390 rpm
3.8 Nm
72.0 ή(100%)%
71.3 ή(100%)%
0.77 cosφ
1.43 In[400V]A
4.1 Is/In
2.3 Ms/Mn
2.0 Ma/Mn
15 Jm x 10-4 kgm2
8.2 IM B5 Kg
- onni_onninen
kysykää aktivasta
- "ammattilaisen"
nyrkkisääntö on, että 400V koneen ottama virta on akseliteho kertaa 2. Eli sinun koneessasi 0,55x2, eli 1,1A.
690V kytketyn koneen ottama virta on sama, kuin akseliteho.
Ja HUOM. Näin ei tietenkään saada mitään tarkkoja virtoja laskettua, mutta näin pääsee kuitenkin ns. "tontille". Tarkat arvot lukee yleensä tyyppikilvessä. - Zähkäri
Kysymys että mitä moottori ottaa virtaa on ihan yhtä tyhmä kuin kysymys että paljonko sähköpatteri kuluttaa.
Moottori ottaa virtaa juuri sen verran kun sitä kuormittaa, nimelliskuormalla nimellisvirran, vajaakuormalla vähemmän ja ylikuormalla yli nimellisvirran.
Samoin sähkölämmitin kuluttaa juuri sen verran kun tila tarvitsee lämmetäkseen termostaatin asetteluun asti, jollei se jaksa lämmittää tilaa niin koko ajan nimellistehon verran, jos jaksaa lämmittää niin jotain muuta alle nimellistehon. - ihme juttuja
No sähköpatteri ottaa juuri sen verran virtaa kuin sen ilmoitetu teho on siihen asti kunnes jokin katkaisee sen virran.
siihen ei vaikuta mikään tila mitään.- Zähkäri
Ottaa virtaa juuri noin, mutta kirjoitin paljonko sähköpatteri KULUTTAA.
- s2 sähkäri
Onko palstalle kirjoittelijat sähkömiehiä ollenkaan.Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.
Sähköasennus töissä.Todellakin on uskottava arvokilven lukemiin.Ei ole aikaa pohtia ja mittailla,tai urakat kusee.
Kaikissa kunnollisissa moottoreissa on arvo kilpi.
Jos niin vinku Intialainen laite ettei arvoja löydy.Ei kannata kytkeä ollenkaan,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu1751968Rakastan sinua
Enkä halua enkä aio sinua satuttaa. Satuttaisin samalla itseäni. Olet ihana mies ja olen pahoillani kuinka sinua kohteli561407Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2011224Kun viimeksi tapasit kaivattusi
Kasvokkain ( ei netti, varmuudeksi vielä tarkennan), jännittikö? Jos, miten se ilmeni? Huomasitko jännittikö kaivattuasi561152Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus781092Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e381037- 67947
- 62946
Leppäskän tarratoimikunta kävi Suviseuroussa haastamassa riitaa!
Voiko enää törkeämmin häiritä uskovien juhlia? https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/tarratoimikunnan-aktivistit-kokivat-sy212893Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.94858