Kuulonalenema 3v

Tristar

Kyselen tässä onko kokemuksia palttiarallaa tuon ikäisen huonosta kuulosta täällä... kun lähete saatiin kuulotutkimukseen neuvolasta kun puheenkehitys on selkeästi vinksallaan.

Poika on siis 3-vuotias, puhuu satunnaisia lauseita, sanoja, pääasiassa omaa kieltä ja opitut sanat menevät aina vain epäselvemmiksi. Korvalääkäri jolle mentiin totesi liimakorvan ja oletimme ongelmien johtuvat siitä. Korvat putkitettiin, hetki meni paremmin kunnes sama alkoi taas. Puhe meni puuroksi ja poika hieroo korviaan ja tunkee käsiä suuhunsa jatkuvasti, vääntää ja kitisee. Mutta tarkastus tuli ja meni; putket ovat paikallaan ja korvat terveet. Poika vain ei kuule. Alataajuudet paremmin mutta "uikkuun" ei mitään reaktiota 35dB:llä.

Kokemuksia kenelläkään? Mitä on tehty kuulolle ja mitä vikaa on löydetty vai onko? Ensi viikolla uudestaan kuulokäyrään, sitten jollekin spesialistille ja lastenneurologille jos korvista ei vikaa löydy.

***

4

1879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hanzzu85

      Eli liimakorva meilläkin ja kuulon alentuma, me olemme tosin vielä siinä vaiheessa että ensi viikolla putkitus.
      Puheen viivästymä meilläkin on, tyttö on nyt 4- vuotias. Mutta on kirinyt niin hirveästi muita kiinni viimeisen vuoden aikana ettei ole tosikaan.
      Ollaan käyty puheterapiassa yli vuosi, vajaa puolitoista. Silloin kun neiti aloitteli puh.terapiaa, oli samanlainen tilanne: omaa puuropuhetta ja kieltä, mutta yksittäiset sanat tulivat kyllä selkeästi ja puhui muutamia 2 sanan lauseita esim. äiti ota ym. yksinkertaisia..
      Nyt ollaan jo monessa asiassa ikätasolla, mutta vielä on kirittävää.

      Ollaan käyty tuolla foniatrialla ja lastenneurolla ja tällä hetkellä diagnoosina on puheen viivästymä,(dyslalia evolutionalis) ja viittaus liimakorvaan, itse en saanut mitään tuolta lasten neurolta irti ja yhteenveto käynnistä on vieläkin lääkärillä vaikka sen perään on soiteltukin. Foniatrian lääkäri oli sitä mieltä että ei ole syytä käydä siellä puheterapian lisäksi. Itse olen tällä hetkellä kotona mutta neiti käy puolipäiväisenä päiväkodissa, on kuulemma ehdoton kuntoutusmuoto puheeseen ja ymmärtämiseen.
      Tulipas sekalainen sepustus mutta kysele tarkemmin jos tulee jotain mieleen :)

      • Tristar

        Ihan loogistakin kyllä, mutta en tullut suuremmin ajatelleeksikaan päiväkotia kuntoutusmuotona! Lapset ovat tähän asti olleet kotihoidossa ja kieltämättä ajatus päiväkodista houkuttaa äitiä suuresti :D mutta en tiedä miten tuo kuulo ja puhe vaikuttaa asiaan...

        Kerrothan miten teidän tilanne etenee? Missä järjestyksessä teillä ongelmat huomattiin? Lähdettiinkö tutkimaan puheen viivästymistä kuulon kautta ja onko liimakorva pitkäaikainen syy vai uusi lisä peliin? Ilmeisesti puheongelma oli ensin ja liimakorva on vasta uusi tulokas?

        Meillä on edessä toinen ja varmaan kolmaskin kuulontutkimus ja sitten lastenneurologi, sydän syrjällään odotan miten tässä käy.

        Onko teidän tytöllä sisaruksia ja onko sinulla tietoa miten yhden vaikeutunut puheenkehitys vaikuttaa muihin? Meillä kun tuo kohta kaksivuotiaskaan ei vielä puhu... voisiko olla kyse isoveljen ongelmasta vain? Pelottaa että kohta minulla on kaksi puolikuuroa :D

        ***


      • hanzzu85
        Tristar kirjoitti:

        Ihan loogistakin kyllä, mutta en tullut suuremmin ajatelleeksikaan päiväkotia kuntoutusmuotona! Lapset ovat tähän asti olleet kotihoidossa ja kieltämättä ajatus päiväkodista houkuttaa äitiä suuresti :D mutta en tiedä miten tuo kuulo ja puhe vaikuttaa asiaan...

        Kerrothan miten teidän tilanne etenee? Missä järjestyksessä teillä ongelmat huomattiin? Lähdettiinkö tutkimaan puheen viivästymistä kuulon kautta ja onko liimakorva pitkäaikainen syy vai uusi lisä peliin? Ilmeisesti puheongelma oli ensin ja liimakorva on vasta uusi tulokas?

        Meillä on edessä toinen ja varmaan kolmaskin kuulontutkimus ja sitten lastenneurologi, sydän syrjällään odotan miten tässä käy.

        Onko teidän tytöllä sisaruksia ja onko sinulla tietoa miten yhden vaikeutunut puheenkehitys vaikuttaa muihin? Meillä kun tuo kohta kaksivuotiaskaan ei vielä puhu... voisiko olla kyse isoveljen ongelmasta vain? Pelottaa että kohta minulla on kaksi puolikuuroa :D

        ***

        Meillä suositeltiin ehdottomasti sitä että tyttö jatkaa joka päivä puolipäiväisenä päiväkodilla vaikka multa työt loppukin. Yksi meidän tuttavaperhe joiden tytöllä on dyspraxia saa tuollaisen päivähoidon ilmaiseksi koska on tosiaan kyseessä kuntoutusmuoto. Meillä lapsi on ainokainen joten tuohon en osaa ottaa kantaa että vaikuttako jotenkin sisarusten välillä.

        meillä kiinnitettiin ekana huomiota puheeseen ja ymmärtämiseen. Tosin kuuloa ei ole ennen tuota foniatriakäyntiä kontroloitu joten olen miettinyt että mistä sitä tietää vaikka liimakorva olisi ollut jo pidemmän aikaa.Ja itse vaadin nimenomaan tuon kuulontutkimisen.
        Mutta se mikä nyt on aika jännää kuitenkin koska tytön puhe on kehittynyt niin hurjaa vauhtia varsinkin viimeisen puolen vuoden aikana, vuosi sitten puhui todella huonosti, nyt ei enään ulkopuolinen huomaa mitään eroa. Mutta kuulokäyrät ja kokeethan nyt näyttivät sen että kuulonalentuma ilmeisesti on. Ja olen itse sekä päiväkodin henkilökunta huomannut se että jos puhuu tietystä kulmasta niin ei tunnu kuulevan.

        Meillä muutenkin on vähän monimutkaisempi tilanne kun tytöllä on vomakas notkoselkä ja riippuluomi (joka operoidaan eskari-iässä) joten meillä alkaa myös toimintaterapiakausi, koska notkoselkä haittaa keskivartalon hallintaa ja riippuluomi jollakin tavalla käsi-silmäyhteistyötä.

        Mutta itse olen ottanut sen asenteen että kyllä ne ongelmat selviää ja tosin kun teilläkin on vasta 3- vuotias niin hyvissä ajoin ootte liikenteessä :) ja kun puhelee jossain tuolla perhepalstoilla niin tuntuu nuo omat ongelmat jotenkin niin pieniltä :)


      • Tristar
        hanzzu85 kirjoitti:

        Meillä suositeltiin ehdottomasti sitä että tyttö jatkaa joka päivä puolipäiväisenä päiväkodilla vaikka multa työt loppukin. Yksi meidän tuttavaperhe joiden tytöllä on dyspraxia saa tuollaisen päivähoidon ilmaiseksi koska on tosiaan kyseessä kuntoutusmuoto. Meillä lapsi on ainokainen joten tuohon en osaa ottaa kantaa että vaikuttako jotenkin sisarusten välillä.

        meillä kiinnitettiin ekana huomiota puheeseen ja ymmärtämiseen. Tosin kuuloa ei ole ennen tuota foniatriakäyntiä kontroloitu joten olen miettinyt että mistä sitä tietää vaikka liimakorva olisi ollut jo pidemmän aikaa.Ja itse vaadin nimenomaan tuon kuulontutkimisen.
        Mutta se mikä nyt on aika jännää kuitenkin koska tytön puhe on kehittynyt niin hurjaa vauhtia varsinkin viimeisen puolen vuoden aikana, vuosi sitten puhui todella huonosti, nyt ei enään ulkopuolinen huomaa mitään eroa. Mutta kuulokäyrät ja kokeethan nyt näyttivät sen että kuulonalentuma ilmeisesti on. Ja olen itse sekä päiväkodin henkilökunta huomannut se että jos puhuu tietystä kulmasta niin ei tunnu kuulevan.

        Meillä muutenkin on vähän monimutkaisempi tilanne kun tytöllä on vomakas notkoselkä ja riippuluomi (joka operoidaan eskari-iässä) joten meillä alkaa myös toimintaterapiakausi, koska notkoselkä haittaa keskivartalon hallintaa ja riippuluomi jollakin tavalla käsi-silmäyhteistyötä.

        Mutta itse olen ottanut sen asenteen että kyllä ne ongelmat selviää ja tosin kun teilläkin on vasta 3- vuotias niin hyvissä ajoin ootte liikenteessä :) ja kun puhelee jossain tuolla perhepalstoilla niin tuntuu nuo omat ongelmat jotenkin niin pieniltä :)

        omat ongelmat tosiaan ovat hippuisia :D enkä oikeastaan koe mitenkään ongelmana tätäkään käännettä, vaan se nyt vain on jotain mikä kuuluu ihanaan pieneen poikaan ikään kuin osana persoonallisuutta. Katsotaan sitten kun selviää missä vika on ja mikä vika ylipäänsä on... mutta en murehdi moisia, niinkuin sanoit, muilla ne ongelmat ovat hurjan suuria ja jokin kuulovika on silkkaa hyttysen ininää. Pun intended.

        Hienoa, nyt on sitten hyvä syy pistää poika päiväkotiin! Yei! (ilo on otettava sieltä mistä sen saa, hei) mikä tarkoittaa enemmän aikaa nuoremman kanssa kaksin, jotain omaa aikaakin joskus ja todennäköisesti parempituulinen poika. Ja elämä hymyilee...

        ***


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe