Kiusaaminen verkossa

Teen esitelmää nettikiusaamista koskien.
Pyytäisinkin nyt teitä kertomaan kokemuksianne,ajatuksianne, mitä tahansa tähän aiheeseen liittyen. En mainitse nimimerkkejä, mutta IKÄNNE olisi hyvä saada mukaan, samoin kuin SUKUPUOLENNE.
Kiitän jo etukäteen niitä jotka viitsivät vastata tähän.

Tässä vielä muutamia kysymyksiä joihin voit esimerkiksi vastata.

-Onko sinua kiusattu netissä? Miten ja millaisilla sivuilla?
-Oletko itse kiusannut jotakuta? Miten?
-Onko nettikiusaaminen mielestäsi vakavaa? -Millaisia seurauksia siitä voi aiheutua kiusatulle tai kiusaajalle?
-Missä menee herjan ja kiusaamisen raja?
-Edistääkö internet mustamaalaamista/kiusaamista?
-Onko tunnusten luominen erilaisille foorumeille liian helppoa ajatellen että ollaan pahoissa aikeissa liikkeellä? Miten tätä voisi muuttaa?
-Onko toisen haukkuminen netissä sallitumpaa kuin livemaailmassa?
-Onko sinun kirjoituksesi/kommenttisi tms. joskus käsitetty väärässä mielessä, niin että sinusta on tullut tahtomattasi kiusaaja toisen silmissä? Miss ä tilanteessa?
-Aiheesta ei ole juurikaan vielä kirjallisuutta. Pitäisikö verkkokiusaamista tutkia enemmän ja julkaista siitä kirja?
-Mitä mieltä olet nuorten netiketin tuntemuksesta?
-Pitääkö nettikiusaamiseen puuttua?
-Mitä mieltä yleisesti olet aiheesta?

3

715

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • legacyr

olen tyttö,14 v.

Mua ei ole ikinä kiusattu netissä,tietenkin nälvintää,ulkonäön ja käytöksen kommentoimista on tultu nähtyä..Joistain on kivaa kommentoida muita rumiks ja saada hyvä olo siitä et näyttäs ite paremmalta.Myös semmosta olen kokenu, että lisätään msn:n ja aletaan vittuilemaan online ku ei edes tunneta. Ja vaan sen takia miltä joku näyttää tai miten pukeutuu.

-Onko sinua kiusattu netissä? Miten ja millaisilla sivuilla? ::: Ei ole kiusattu,sen ensiasteita on kyllä nähty hyvin useasti. Irc-galleria tai ii2 on oiva ulkonäkö-kiusaajien paikka.
      -Oletko itse kiusannut jotakuta? Miten?::: En, olen kyllä kertonut mielipiteeni jostakusta jos on käynnyt mun hermoille pidemmän tuttavuuden jälkeen.
      -Onko nettikiusaaminen mielestäsi vakavaa?::: ON!-Millaisia seurauksia siitä voi aiheutua kiusatulle tai kiusaajalle? ::: Ahdistusta,pelkoa,masennusta..
      -Missä menee herjan ja kiusaamisen raja?::: Kiusaaminen on jatkuvaa ja tarkoitettua,herja ei jatku loputtomiin eikä kerää kannattajia.
      -Edistääkö internet mustamaalaamista/kiusaamista?::: Kyllä. Monet ihmiset sanovat onnline asioita mitä eivät todellakaan uskaltaisi sanoa päin naamaa jos kävelisivät kadulla vastaan.
      -Onko tunnusten luominen erilaisille foorumeille liian helppoa ajatellen että ollaan pahoissa aikeissa liikkeellä? Miten tätä voisi muuttaa?::: Mun mielestäni olis parasta lähettää hakemus,esim.kuin työpaikka hakemus,jossa kerrotaan itsestä ja täytetään tarvittavat tiedot.
      -Onko toisen haukkuminen netissä sallitumpaa kuin livemaailmassa?::: Ei ole,mutta helpompaa se tosiaan on.
      -Onko sinun kirjoituksesi/kommenttisi tms. joskus käsitetty väärässä mielessä, niin että sinusta on tullut tahtomattasi kiusaaja toisen silmissä? Miss ä tilanteessa?::: Kyllä. Kirjoitin mun ystävälle viestin galleriaan,ja se laitto kuvan etusivulle osioon 'MUN KUVA' ja olin kirjottanu leikilläni että 'hyi vittu ku oot ruma.' siitä vasta niitä kommentteja tuliki. Tää myös todistaa sen että netissäkin liikkuu kiusattujen puolustajia,vaikka tässä siitä ei kyse ollutkaan.
      -Aiheesta ei ole juurikaan vielä kirjallisuutta. Pitäisikö verkkokiusaamista tutkia enemmän ja julkaista siitä kirja?::: Monissa lehdissä on nykyään asiaa netistä. En usko että kirjaa tarvitaan,esim.nuoret lukevat enemmän nuorten lehtiä kuin kirjallisuutta isojen tietokirjojen muodossa.Eri asia onkin sitten että noudattavatko he sitä? eivät.
      -Mitä mieltä olet nuorten netiketin tuntemuksesta?::: Kyllä suurin osa tuntee netiketin,muttei halua tai osaa käyttää oikein.
      -Pitääkö nettikiusaamiseen puuttua?::: Kyllä, tilanne pitäisi aina selvittää kiusaajan ja kiusatun välillä,esim. Valvojien avustuksella tai muuten. Jos ei tule sopimusta,kiusaaja voidaan bannata esim. foorumeilta.
      -Mitä mieltä yleisesti olet aiheesta?::: Hyvä aihe ,kannattaa tutustua. Liian monet ihmiset aiheuttavat harmia ja surua toisille ihmisille verkossa vain koska itse tuntevat surua. Toivon todella että he tulisivat järkiinsä.

Onnea sull. toivottavasti tulee hyvä esitelmä.;--)

• Old School

Siis olen ollut näissä jutuissa mukana 10v jo. Minun mielestäni tämä "kiusaaminen" on vain täyttä paskaa. Netissä nälvitään,siellä vittuillaan JA SIELLÄ EI PÄDE SAMAT SÄÄNNÖT KUIN OIKEASSA MAAILMASSA. Netin käyttäjille toi anonyymisyys ennen suojan. Kukaan ei pakota teitä esiteinejä tunkeen niitä kuvia sinne nettiin. Jos ette kestä vittuilua netissä, ette te sitä kestä siellä oikeassa maailmassakaan. Minua todella nyppii se että "oikean" maailman sääntöjä ja lakeja tungetaan irkkiin (tarkoitan sitä ihan oikeata irkkiä) ja keskustelu palstoille. Netti on pakopaikka todellisuudesta ei mikään sosiialitanttojen maailmanparannus kerho kiitos. Ja nuorten nettiketin tuntemus on todella huonoa.
      Etenkin näillä 14-16 kesäsillä.

Onnea esitelmään.

• meetwurstinakki.

Joo-o, kyllä mä käsitän mitä ajat takaa, ei minustakaan ole kovinkaan järkevää laittaa kuvia nettiin jos ulkonäköä IRL mollataan. Ikäväähän se kyllä on, ettei me kaikki voida käyttää kuvagallerioita tasa-arvosesti. Kyllähän kaikilla pitäisi olla oikeus surffailla rauhassa samoilla sivuilla kuin muutkin.

Mutta sä et ole kai ajatellut asiaa kovinkaan pitkälle, meinaan toi kuvien asiaton kommentointi on vaan yks osa nettikiusaamista? Valitettavasti. Vaikka kiusatulla itsellään ei olis mitään aikomusta laittaa kuvia nettiin, niin joku toinen voi tehdä sen hänen puolestaan. Ja "fani-yhteisöistä" puhumattakaan.. On siinä sitten kiusaajilla kiva heittää läppää, kun kohde ei välttämättä edes tiedä yhteisön tai kuvan olemassaolosta.

Ja toki on myös Messengerin välityksellä tapahtuvaa kiusaamista. Vai viitsitkö väittää, että kiusatun oma vika, mitäs käyttää meseä? Mikäli kiusaajat saavat selville mesen, puhelinnumeron, yms. yhteystietoja, ne leviävät internetissä mukavasti vaikkapa keskustelupalstoilla. "Kuumaa mesekivaa, lisää tyttö123123@öömail.net," tms.

PS. Tosi ikävää, jos sun täytyy paeta todellisuutta nettiin, mutta otahan toki huomioon, että kaikille netti ei mikään piilopirtti / riehumispaikka ole..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7365
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4450
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      55
      3493
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      507
      3207
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2144
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1793
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1751
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1583
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1446
    Aihe