Tuo logistiikka kiinnostaisi tekniikan ja liikenteen alalla kyllä.. Onko täällä ketään joka opiskelisi sitä parhaillaan ja osaisi kertoa jotain millaista opiskelu on?
Turun AMK:hon siis olisi tarkoitus, siellä tosin päivät ovat kuulemma pirullisen pitkiä, kahdeksata aamuyhdeksään, mutta kai niihin täytyy vain tottua.
Ja oletteko jo miettineet mihin työhön sitten sijoittuisitte? Ajojärjestlijöitä, kuljetussuunnittelijoita ynnä muutaha niistä paljon taitaa tulla. Onko paljon harjoittelujaksoja ja saako niitä harjoittelupaikkoja hyvin?
Sitten taas toisaalta mietityttää autotekniikka, eli autojen/raskaankaluston suunnittelu, mutta epäilemään saa se, että Suomessa kun ei pahemmin noita autotehtaita ole, niin mahtaako oikein työtä löytyä. Mikään katsastusinsinöörin / korjaamopäällikön homma ei oikein innosta, vaan pitäisi sitten olla ihan insinöörin suunnittelutyötä.
Jos joku osaisi antaa vastauksia niin olisi kiitollinen!
Logistiikka / autotekniikka
16
6107
Vastaukset
- Tuleva logistikko
"Onko täällä ketään joka opiskelisi sitä parhaillaan ja osaisi kertoa jotain millaista opiskelu on?"
Ei ole Turun AMK:sta nämä kokemukset, mutta eräästä toisesta AMK:sta kylläkin. Tuskin on hirveästi eroa. Autotekniikan koulutusohjelmasta en tiedä mitään, joten en uskalla siitä mitään kertoa.
Olen nyt parisen vuotta opiskellut, ja pääosin olen positiivisella mielellä ollut. Onhan nuo päivät välillä venyneet, mutta kyllä ne on kestänyt kun on mielenkiintoista asiaa, ja vastapainona on lomat: syys ja talvilomat (1 viikko kumpaakin), joululoma (3 viikkoa) sekä kesäloma (4kk). Välillä voi myös olla vapaapäiviä tai peruttuja tunteja. Läsnäolopakkoa ei myöskään ole oikeastaan kuin kielissä, joten periaatteessa vapaapäivän voi pitää melkein milloin haluaa.
Projektit, elikkä ryhmissä tehtävät tutkielmat, suunnitelmat tai vastaavat ovat olleet erittäin mielenkiintoisia, mutta välillä myös erittäin rasittavia. Ja niitä on aika paljon, isompia ja pienempiä. Niissä päästään suoraan tekemisiin yritysten kanssa, ja näin voi yrittää luoda vaikka jotain kontakteja tähdeten vaikkapa tulevaan kesäduuniin...
Ensimmäinen ja toinen vuosi ovat suurilta osin insinöörien perusopintoja; on matikkaa, fysiikkaa, kemiaa, englantia, ruotsia ja tämmöstä perusjuttua, jotka ovat kaikille insinööreille pakollisia. Toisena vuonna aletaan kuitenkin jo pikkuhiljaa pääsemään itse asiaan.
"Ja oletteko jo miettineet mihin työhön sitten sijoittuisitte? Ajojärjestlijöitä, kuljetussuunnittelijoita ynnä muutaha niistä paljon taitaa tulla."
Joo ei kiitos. Ajojärjestelijän homma on hyvää kesätyötä/työharjoittelua, ja ihan ok paikka aloittaa työura valmistumisen jälkeen, mutta jos lukion/amiksen jälkeen on opiskellut 4 vuotta insinööriksi, niin kyllä se opiskelu on mennyt harakoille jos aikoo ajojärjestelijäksi jäädä. Tai mikäs siinä jos siitä hommasta pitää, mutta olisi niitä ajojärjestelijän hommia päässyt tekemään helpommallakin kuin lukemalla insinööriksi.
Insinöörejä nyt koulutetaan vähän liikaa, ja vaikka työllisyystilanne on suhteellisen hyvä, niin moni insinööri, etenkin vastavalmistuneet, ovat töissä jotka eivät todellakaan vastaa koulutusta. Osa on rekkakuskeina, osa varastotyöntekijöinä... Mutta niinhän se on, että uraputkeen kun pääsee niin pari vuotta kun on työkokemusta saanut ja suhteita hieronut, niin kyllä niitä koulutusta vastaaviakin työpaikkoja alkaa löytyä. Tämä on helppo todeta katsomalla insinöörien keskimääräisiä palkkoja: vastavalmistuneilla se on ~2200e/kk, 10 vuotta työssä olleella ~3500e/kk.
Itseäni enemmän logistiikassa kiinnostaa varastointi, sisäiset kuljetukset ja tietotekniikan sovellukset. Saa nyt nähdä mihin tässä töihin pääsee, nyt on vielä kesätyöt ja työharjoittelut mielessä niin ei vielä ole kerennyt muodostua selvää käsitystä mihin töihin yritän pyrkiä valmistumisen jälkeen.
"Onko paljon harjoittelujaksoja ja saako niitä harjoittelupaikkoja hyvin?"
No ei nyt mitään varsinaisia harjoittelujaksoja ole, yhteensä 5kk on tehtävä jotain logistiikkaan liittyvää työtä. Jokin varastomiehenäkin työskentely kelpuutetaan harjoitteluksi, vaikka kyllähän sitä yritetään suositella että jokin vähän "korkeampitasoinen" työ olisi parempi. Ikävä kyllä niitä ei kaikille riitä.
Työharjoittelu tehdään pääasiassa kesälomilla ja/tai neljäntenä opiskeluvuonna. 5kk ei tarvitse putkeen olla töissä, vaan sen voi jakaa kahteen osaan.
Kesätyö/harjoittelupaikkoja esim. varastoilta ja terminaaleista voi irrota helpostikkin. Jos sinulta löytyy kuorma-autokortti, niin sitten ei ainakaan pitäisi töistä olla pulaa.
Toivottavasti näistä oli jotain apua. Jos jäi kysyttävää, niin kysy! - logistiikka
ei. Kehotan harkitsemaan aivan jotain muuta. Ala on kaikinpuolin perseestä. Logistiikkainsinöörit sijoittuvat pääsääntöisesti juuri noihin mainitsemiisi ajojärjestelijöiden ja kuljetussuunnittelijoiden tehtäviin. Tavallinen perusinsinööri ei siitä juuri korkeammalle etene. Päivät ovat pitkiä ja erittäin kiireisiä. Työt seuraavat myös mukana kotiin eli vapaa-aika on vähissä. Lisäksi palkat ovat surkealla tasolla. Ei ole siis ihme, että monet logistiikkainssit ajavat vaikkapa rekkaa. Siinä pääsee samalle tulotasolle huomattavasti helpommalla. Että näin. Mieti vielä vaihtoehtoja. Kannaisiko sittenkin opiskella vaikka lääkäriksi.
- dsafsfdsafsds
...viestistä jota ei kannata noteerata mitenkään (myöskin hyvä esimerkki Suomi24-palstojen laadukkuudesta ja esitettävien tietojen oikeellisuudesta).
- log.inssi....
dsafsfdsafsds kirjoitti:
...viestistä jota ei kannata noteerata mitenkään (myöskin hyvä esimerkki Suomi24-palstojen laadukkuudesta ja esitettävien tietojen oikeellisuudesta).
Varsinkin tuo kommentti "Ei ole siis ihme, että monet logistiikkainssit ajavat vaikkapa rekkaa" pisti naurattamaan todella paljon...
- juitsari...
log.inssi.... kirjoitti:
Varsinkin tuo kommentti "Ei ole siis ihme, että monet logistiikkainssit ajavat vaikkapa rekkaa" pisti naurattamaan todella paljon...
selvä provohan toi yks viesti oli, muttei välttämättä kovin kaukana totuudesta.
- dsfadfsads
juitsari... kirjoitti:
selvä provohan toi yks viesti oli, muttei välttämättä kovin kaukana totuudesta.
No sinänsä, tietenkin osa logistiikkainsseistä lähtee valmistumisensa jälkeen ajojärjestelijöiksi ja kuljetussuunnittelijoiksi, mutta kuinka moni tekee niitä hommia vielä vaikka 3, tai vaikka 10 vuoden päästä?
- voi teitä
dsfadfsads kirjoitti:
No sinänsä, tietenkin osa logistiikkainsseistä lähtee valmistumisensa jälkeen ajojärjestelijöiksi ja kuljetussuunnittelijoiksi, mutta kuinka moni tekee niitä hommia vielä vaikka 3, tai vaikka 10 vuoden päästä?
suurin osa valmistuneista toimii juuri kuljetussuunnittelijoina tai järjestelijöinä. Ja aika iso osa myös 3 tai 10 vuoden kuluttua. Ja paljon myöhemminkin. Vai ketkäs niitä suunnittelee jos ei logistiikkainssit? Kuljettajatko? Vaiko valtiotieteilijät? Ne amk-opet puhuu teille koulupojille ihan satuja tulevien työtehtävien suhteen.
- sadfdfdsfs
voi teitä kirjoitti:
suurin osa valmistuneista toimii juuri kuljetussuunnittelijoina tai järjestelijöinä. Ja aika iso osa myös 3 tai 10 vuoden kuluttua. Ja paljon myöhemminkin. Vai ketkäs niitä suunnittelee jos ei logistiikkainssit? Kuljettajatko? Vaiko valtiotieteilijät? Ne amk-opet puhuu teille koulupojille ihan satuja tulevien työtehtävien suhteen.
"Vai ketkäs niitä suunnittelee jos ei logistiikkainssit? Kuljettajatko?"
Kuljettajan tehtävistä voi yletä ajojärjestelijäksi, kyllähän sen nyt terve järkikin sanoo että ei siihen lukion/amiksen jälkeen 4 vuoden amk-koulutusta tarvita. Kuljetussuunnittelija on käsittääkseni vähän vaativampaa hommaa, vastaa jo paremmin koulutusta. Sekin nyt riippuu että suunnitteletko 4 hengen yrityksen pakettiauto-paikalliskuljetuksia, vai suuryrityksen kansainvälisiä kuljetuksia...
"Ne amk-opet puhuu teille koulupojille ihan satuja tulevien työtehtävien suhteen."
Ei näitä ole opettajan suusta kuultu... kun vaan ottaa selvää ihan suoraan yrityksistä että missä hommissa ne (logistiikka)inssit siellä oikein ovat. Ja myös palkkakehitystaulukkoja katsomalla voi päätellä jotain, jos ei muuta niin ainakin sen että keskivertoinssi ei pidemmällä tähtäimellä ajojärjestelijän hommaan tyydy (ellei saa sitten todella hyviä palkankorotuksia!).
Mutta ei siinä, kyllähän moni logistiikkainssi varmaan jääkin johonkin ajojärjestelijän hommiin, jos he sitä haluavat tehdä.
Mutta jos vielä intät vastaat että asia ei näin ole, niin jotain lähteitä tms. olisi ihan mukava saada. - hehhehhee
sadfdfdsfs kirjoitti:
"Vai ketkäs niitä suunnittelee jos ei logistiikkainssit? Kuljettajatko?"
Kuljettajan tehtävistä voi yletä ajojärjestelijäksi, kyllähän sen nyt terve järkikin sanoo että ei siihen lukion/amiksen jälkeen 4 vuoden amk-koulutusta tarvita. Kuljetussuunnittelija on käsittääkseni vähän vaativampaa hommaa, vastaa jo paremmin koulutusta. Sekin nyt riippuu että suunnitteletko 4 hengen yrityksen pakettiauto-paikalliskuljetuksia, vai suuryrityksen kansainvälisiä kuljetuksia...
"Ne amk-opet puhuu teille koulupojille ihan satuja tulevien työtehtävien suhteen."
Ei näitä ole opettajan suusta kuultu... kun vaan ottaa selvää ihan suoraan yrityksistä että missä hommissa ne (logistiikka)inssit siellä oikein ovat. Ja myös palkkakehitystaulukkoja katsomalla voi päätellä jotain, jos ei muuta niin ainakin sen että keskivertoinssi ei pidemmällä tähtäimellä ajojärjestelijän hommaan tyydy (ellei saa sitten todella hyviä palkankorotuksia!).
Mutta ei siinä, kyllähän moni logistiikkainssi varmaan jääkin johonkin ajojärjestelijän hommiin, jos he sitä haluavat tehdä.
Mutta jos vielä intät vastaat että asia ei näin ole, niin jotain lähteitä tms. olisi ihan mukava saada.No kerropas minkälaisissa tehtävissä niitä logistiikan amk-inssejä sitten oikein istuu? Ylempiin johtotehtäviin vaaditaan jo aivan eritasoinen koulutus.
- sdfdfsdfsdf
hehhehhee kirjoitti:
No kerropas minkälaisissa tehtävissä niitä logistiikan amk-inssejä sitten oikein istuu? Ylempiin johtotehtäviin vaaditaan jo aivan eritasoinen koulutus.
Keskijohdossa; logistiikkapäällikkö, kuljetuspäällikkö, varastopäällikkö jne. tms... Harvinaisempaa tosiaan on että ylempään johtoon insinööri yltäisi, olikohan se niin että pari prosenttia insseistä on ylemmässä johdossa. Eikä noihin mainitsemiinikaan pääse mitenkään sormia napsauttamalla, mutta asiaa kyllä helpottaa jos on sitä työkokemusta ja oikeasti osaakin jotain.
Sitten on myös näitä toimihenkilö ja asiantuntijatehtäviä, jotka ovat erittäin yleisiä nuorten insinöörien työtehtäviä.
Eihän sinun ole pakko minua uskoa, katsele tilastoja ja mene katsomaan yrityksiin että missä ne logistiikan inssit työskentelevät. Varmasti löydät ajojärjestelijöitä, ehkäpä jonkun rekkakuskinkin, mutta mitä vanhempiin insseihin mennään, niin sitä vastuullisemmissa työtehtävissä he pääasiassa ovat. - sadfdasfdsa
sdfdfsdfsdf kirjoitti:
Keskijohdossa; logistiikkapäällikkö, kuljetuspäällikkö, varastopäällikkö jne. tms... Harvinaisempaa tosiaan on että ylempään johtoon insinööri yltäisi, olikohan se niin että pari prosenttia insseistä on ylemmässä johdossa. Eikä noihin mainitsemiinikaan pääse mitenkään sormia napsauttamalla, mutta asiaa kyllä helpottaa jos on sitä työkokemusta ja oikeasti osaakin jotain.
Sitten on myös näitä toimihenkilö ja asiantuntijatehtäviä, jotka ovat erittäin yleisiä nuorten insinöörien työtehtäviä.
Eihän sinun ole pakko minua uskoa, katsele tilastoja ja mene katsomaan yrityksiin että missä ne logistiikan inssit työskentelevät. Varmasti löydät ajojärjestelijöitä, ehkäpä jonkun rekkakuskinkin, mutta mitä vanhempiin insseihin mennään, niin sitä vastuullisemmissa työtehtävissä he pääasiassa ovat.Tilastojen tulkitseminen on hauskaa, siksi otinkin vielä vähän tarkemmin selvää, että saisi jotain kunnon lukuja esitettäviksi.
Eli, insinööreistä (siis kaikista insinööreistä, erikeen ei log. inssien tilastoja löytynyt) ~25% toimii ylemmässä keskijohdossa, johdossa, tai ylimmässä johdossa. Siis seuraavanlaisissa työtehtävissä:
Ylin johto = Pää-, toimitus-, varatoimitusjohtaja, päätoiminen johtokunnan/hallituksen jäsen, rehtori.
Johto = Tekninen, henkilöstö-, markkinointi- tai apulaisjohtaja.
Ylempi keskijohto = Osasto-, suunnittelu-, tutkimus-, käyttö-, laatu-, myynti- tai projektipäällikkö, useita alaisia.
Alempaan keskijohtoon toimihenkilöihin kuuluu toiset 25%. Näihin taitaa kuulua mm. ne ajojärjestelijän tehtävät (eli jos sanot että suuri osa insseistä on ajojärjestelijän tms tehtävissä, niin yhtä oikein on sanoa että suuri osa insseistä on ylemmässä keskijohdossa tai korkeammassa asemassa).
Loput 50% toimivat asiantuntijatehtävissä.
Ikäjakaumasta eri tehtävissä ei ole tietoa, mutta ehkä se kertoo paljon jos vastavalmistuneiden insinöörien keskipalkka on 2200e, ja kaikkien insinöörien keskipalkka on 3300e. Eli ei nämä ajo/kuljetusjärjestelijän tehtävät ole useimmille kuin välietappi matkalla niihin hommiin, jotka oikeasti vastaavat koulutusta.
Sitten vielä loppuun tällainen lista, jonka Jyväskylän amk on kerännyt. Tässä siis työnimikkeitä, jotka on kerätty heiltä jotka ovat valmistuneet vuosi sitten. Sieltä löytyy aika laaja kirjo erilaisia tehtävänimikkeitä, ajojärjestelijästä toimitusjohtajaan.
Logistiikan koulutusohjelma:
ajojärjestelijä
application specialist
asiamies, insinööri
hankintapäällikkö
huoltopäällikkö
järjestöpäällikkö
kehitysinsinööri
kuljetusesimies
kuljetusjärjestelijä
kuljetuspäällikkö
liikennepäällikkö
logistiikan opettaja
logistiikkainsinööri
logistiikkapäällikkö
logistiikkasuunnittelija
markkinoinnin tuki
myynnin tekninen tuki
myyntipäällikkö
ostaja
ostopäällikkö
projekti-insinööri
projektipäällikkö
prosessivastaava
tekninen asiakaspalvelija
terminaaliesimies
T&K -insinööri
toimitusjohtaja
tuotannon suunnittelun päällikkö
tuotannonsuunnittelija
työnjohtaja
varaosapäällikkö
varastopäällikkö
vuoromestari
yrittäjä - no juu
sadfdasfdsa kirjoitti:
Tilastojen tulkitseminen on hauskaa, siksi otinkin vielä vähän tarkemmin selvää, että saisi jotain kunnon lukuja esitettäviksi.
Eli, insinööreistä (siis kaikista insinööreistä, erikeen ei log. inssien tilastoja löytynyt) ~25% toimii ylemmässä keskijohdossa, johdossa, tai ylimmässä johdossa. Siis seuraavanlaisissa työtehtävissä:
Ylin johto = Pää-, toimitus-, varatoimitusjohtaja, päätoiminen johtokunnan/hallituksen jäsen, rehtori.
Johto = Tekninen, henkilöstö-, markkinointi- tai apulaisjohtaja.
Ylempi keskijohto = Osasto-, suunnittelu-, tutkimus-, käyttö-, laatu-, myynti- tai projektipäällikkö, useita alaisia.
Alempaan keskijohtoon toimihenkilöihin kuuluu toiset 25%. Näihin taitaa kuulua mm. ne ajojärjestelijän tehtävät (eli jos sanot että suuri osa insseistä on ajojärjestelijän tms tehtävissä, niin yhtä oikein on sanoa että suuri osa insseistä on ylemmässä keskijohdossa tai korkeammassa asemassa).
Loput 50% toimivat asiantuntijatehtävissä.
Ikäjakaumasta eri tehtävissä ei ole tietoa, mutta ehkä se kertoo paljon jos vastavalmistuneiden insinöörien keskipalkka on 2200e, ja kaikkien insinöörien keskipalkka on 3300e. Eli ei nämä ajo/kuljetusjärjestelijän tehtävät ole useimmille kuin välietappi matkalla niihin hommiin, jotka oikeasti vastaavat koulutusta.
Sitten vielä loppuun tällainen lista, jonka Jyväskylän amk on kerännyt. Tässä siis työnimikkeitä, jotka on kerätty heiltä jotka ovat valmistuneet vuosi sitten. Sieltä löytyy aika laaja kirjo erilaisia tehtävänimikkeitä, ajojärjestelijästä toimitusjohtajaan.
Logistiikan koulutusohjelma:
ajojärjestelijä
application specialist
asiamies, insinööri
hankintapäällikkö
huoltopäällikkö
järjestöpäällikkö
kehitysinsinööri
kuljetusesimies
kuljetusjärjestelijä
kuljetuspäällikkö
liikennepäällikkö
logistiikan opettaja
logistiikkainsinööri
logistiikkapäällikkö
logistiikkasuunnittelija
markkinoinnin tuki
myynnin tekninen tuki
myyntipäällikkö
ostaja
ostopäällikkö
projekti-insinööri
projektipäällikkö
prosessivastaava
tekninen asiakaspalvelija
terminaaliesimies
T&K -insinööri
toimitusjohtaja
tuotannon suunnittelun päällikkö
tuotannonsuunnittelija
työnjohtaja
varaosapäällikkö
varastopäällikkö
vuoromestari
yrittäjäNiin no tilastojahan voi tulkita monella tapaa. Melkeenpä niin et millaisen tuloksen haluaa saada. Tuossakin tilastossa oli, kuten sanoit, mukana kaikki inssit. Nykyisiä amk-inssejä, joiden koulutus vastaa suurinpiirtein vanhaa teknikkokoulutusta, ei järin arvosteta eikä päästetä kovinkaan korkeisiin/vaativiin tehtäviin. Ja hyvä näin.
- asfasdfsfd
no juu kirjoitti:
Niin no tilastojahan voi tulkita monella tapaa. Melkeenpä niin et millaisen tuloksen haluaa saada. Tuossakin tilastossa oli, kuten sanoit, mukana kaikki inssit. Nykyisiä amk-inssejä, joiden koulutus vastaa suurinpiirtein vanhaa teknikkokoulutusta, ei järin arvosteta eikä päästetä kovinkaan korkeisiin/vaativiin tehtäviin. Ja hyvä näin.
"Niin no tilastojahan voi tulkita monella tapaa."
Joo, mutta eikö tuo tilasto ollut kohtuullisen yksiselitteinen? Tilastoja voit lukea vaikka insinööriliiton sivuilta.
"Tuossakin tilastossa oli, kuten sanoit, mukana kaikki inssit."
Jep, amk-inssejähän on valmistunut "vasta" noin 13 vuoden ajan. Kaikista insinööreistä he muodostavat jo aika huomattavan osan.
"Nykyisiä amk-inssejä, joiden koulutus vastaa suurinpiirtein vanhaa teknikkokoulutusta, ei järin arvosteta eikä päästetä kovinkaan korkeisiin/vaativiin tehtäviin."
Tämä on jotenkin hauskaa luettavaa. Juuri esitin tilastot että missä hommissa uudet insinöörit toimivat, ja nyt sanot että amk-inssejä ei arvosteta eikä heitä päästetä vaativiin tehtäviin? :)
Mutta toki ylikoulutuksen takia tilanne on todellakin erilainen kuin opistoaikoina. Työpaikoista on kovempi kilpailu. Mutta jos niitä vaativia tehtäviä haluaa päästä tekemään, niin kyllähän se vaatii paljon muutakin kuin inssin paperit, jotka joissain tapauksissa saa vähän turhankin helposti (ja turhan moni). - no juu
asfasdfsfd kirjoitti:
"Niin no tilastojahan voi tulkita monella tapaa."
Joo, mutta eikö tuo tilasto ollut kohtuullisen yksiselitteinen? Tilastoja voit lukea vaikka insinööriliiton sivuilta.
"Tuossakin tilastossa oli, kuten sanoit, mukana kaikki inssit."
Jep, amk-inssejähän on valmistunut "vasta" noin 13 vuoden ajan. Kaikista insinööreistä he muodostavat jo aika huomattavan osan.
"Nykyisiä amk-inssejä, joiden koulutus vastaa suurinpiirtein vanhaa teknikkokoulutusta, ei järin arvosteta eikä päästetä kovinkaan korkeisiin/vaativiin tehtäviin."
Tämä on jotenkin hauskaa luettavaa. Juuri esitin tilastot että missä hommissa uudet insinöörit toimivat, ja nyt sanot että amk-inssejä ei arvosteta eikä heitä päästetä vaativiin tehtäviin? :)
Mutta toki ylikoulutuksen takia tilanne on todellakin erilainen kuin opistoaikoina. Työpaikoista on kovempi kilpailu. Mutta jos niitä vaativia tehtäviä haluaa päästä tekemään, niin kyllähän se vaatii paljon muutakin kuin inssin paperit, jotka joissain tapauksissa saa vähän turhankin helposti (ja turhan moni).Niin noissa tilastoissahan nämä parhaimmat paikat menevät pääsääntöisesti näille vanhan koulukunnan insinööreille. Amk-insseille taasen jäävät ns. toimistoduunarihommat. Tämä ei välttämättä johdu siitä, että amk-inssit olisivat tyhmiä, vaan siitä, että tämä nykyinen amk-koulutus on tasoltaan mitä on. Kuten ed. sanoit, nykyiseen ins. koulutukseen pääsee kuka haluaa ja paperitkin saa suht helposti. Tällaisesta ei yleensä hyvää seuraa ja veikkaankin et vuonna 2020 insinöörien työttömyysaste on pilvissä. Tradenomit on hyvä esimerkki tästä.
- sdfasaf
no juu kirjoitti:
Niin noissa tilastoissahan nämä parhaimmat paikat menevät pääsääntöisesti näille vanhan koulukunnan insinööreille. Amk-insseille taasen jäävät ns. toimistoduunarihommat. Tämä ei välttämättä johdu siitä, että amk-inssit olisivat tyhmiä, vaan siitä, että tämä nykyinen amk-koulutus on tasoltaan mitä on. Kuten ed. sanoit, nykyiseen ins. koulutukseen pääsee kuka haluaa ja paperitkin saa suht helposti. Tällaisesta ei yleensä hyvää seuraa ja veikkaankin et vuonna 2020 insinöörien työttömyysaste on pilvissä. Tradenomit on hyvä esimerkki tästä.
"Niin noissa tilastoissahan nämä parhaimmat paikat menevät pääsääntöisesti näille vanhan koulukunnan insinööreille."
Kun puhut parhaista paikoista, niin ilemisesti tarkoitat vaativia tai ylimmän johdon paikkoja? Opintoinssit ovat kokeneimpia ja kauiten työelämässä olleita. Totta myös oli että koulutus oli heidän aikaan erilainen, ja heitä valmistui vähemmän, ja heidän koulutus nimenomaan valmisti tuonne (ylempään) keskijohtoon.
"Amk-insseille taasen jäävät ns. toimistoduunarihommat."
Mitkä kaikki lasketaan toimistoduunarihommiksi? Toimihenkilötehtävät, työnjohto?
No, tässä on kuitenkin linkki yhteen tilastoon että mihin esim. inssit ovat sijoittuneet kun valmistumisesta on vuosi kulunut.
http://www.jamk.fi/documents/JAMKURSIJOITTUMIINENammattinimikkeitak_ohjelmittain.pdf
Nuo työtehtävät nyt aika hyvin koulutusta vastaavat, ja tämähän tosiaan on vasta vuoden kuluttua valmistumisesta. Mutta tottahan on, että insinöörejä (nykyisiä ja vanhoja) ei koulutettu niihin johdon/ylimmän johdon tehtäviin. Aiempia insinöörejä koulutettiin lähinnä noihin (ylemmän) keskijohdon tehtäviin ja vaativiin asiantuntijatehtäviin, ja teknikkoja sitten toimihenkilöiksi ja työnjohtoon. Nykyisin amk-insinöörikoulutus on sekoitus noita molempia, joten kaikki insinöörit eivät pääse noihin vaativimpiin tehtäviin, eikä kovin moni myöskään tyydy johonkin toimihenkilö tai työnjohdon tehtäviin. Koulutuksen taso ei laskenut, vaan se on muuttunut, opiskelijoiden keskimääräinen taso nyt luonnollisesti on varmaan laskenut kun sisäänottomäärät ovat suurempia. Mutta edelleen ne, jotka hommansa osaavat, pääsevät sinne johtoon asti.
"Tällaisesta ei yleensä hyvää seuraa ja veikkaankin et vuonna 2020 insinöörien työttömyysaste on pilvissä."
Jos jotain tiedät insinööreistä, niin eikö tosiaan ole korviisi kulkeutut tämä tieto että amk:jen aloituspaikkoja ollaan vähentämässä ja yksiköitä lopettamassa? Tässä nyt päättäjät ovat heränneet (ehkä pari vuotta liian myöhään tosin) ja tosiaan insinöörejä tullaan kouluttamaan tulevaisuudessa vähemmän.
"Tradenomit on hyvä esimerkki tästä."
Vaikka tradenomejakin koulutetaan vähän liikaa, niin heillä on myös se ongelma että työnantajat eivät oikein tiedä mitä he osaavat tehdä (koska koulutus on vielä melko uusi) ja he sattuvat väliinputoajiksi merkonomien ja ekonomien väliin. Ei oikein insinööreihin voi verrata.
Eiköhän tämäkin keskustelu ala jo riittämään.
- Anonyymi
Joo no ei kyl oo vielkää pilvissä paitsi tradenomit
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019