ilmestynyt luomi alapäähän

++++

mulla on ilmestynyt alapäähän n.2-3mm kokoinen pyöreä, musta, hiukan koholla oleva luomi. onko tällainen normaalia vai kenties viittaa johonkin sairauteen tms.? toistaiseksi se ei ole häirinnyt, mutta esim. pyöräillessä tai rakastellessa välillä "tuntuu", tietysti kun sitä ajattelee ja pohtii että hankautuuko se kenties liikaa tms.

kun luomi on itsestään ilmestynyt (huomasin sen muutama viikko sitten), voiko se myös itsestään kadota?

voiko tuollaista luomea (karvoituksen seasta) poistaa ja kuinka se tapahtuu? hinta, toimenpiteen kesto (meneekö ihan parissa tunnissa että voi vaikka mennä takasin töihin vielä samana päivänä), parantumisaika?

10

20658

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Itse olen lukenut, että jos luomia yhtäkkiä ilmestyy , niitä pitää mennä näyttämään lääkärille.

Yleensä sukuelinten alueelta varsinkin luomet on poistettava.

En tiedä hintoja, mutta toimenpiteenä on nopea, vaatii puudutuksen ja muutaman tikin. Kaipa se parantuu suht nopeasti.

• ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Itselläni oli myös luomi alapäässä ja se poistettiin terveyskeskuksessa. Toimenpide kesti ehkä n.30min.
      Siihen laitettiin tikit ja piti välttää liikuntaa,esim. pyöräilyä oisko ollu pari viikkoa,et haava paranisi. Mut sielläpä ne antaa ohjeet kun menet poistattamaan. Luomen sanoivat lähettävänsä tutkittavaksi,onko hyvä- vai huonolaatuinen ja ilmoittavat sitten jos on huonolaatuinen. Hinnaksi tuli terveyskeskusmaksu.

• ...............

sattuiko se? kuinka pitkään piti pitää tikkejä? ja saitko jotain kipulääkitystä tms.? oliko haava siis kipeä/arka kuinka pitkään? olen piikki- ja sairaalakammoinen ja siksi ajattelin että jos tuo ei rupea enempää häiritsemään, niin koittaisin vaan antaa asian olla ja poistattaa siis vain mikäli välttämätöntä.

• ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        ............... kirjoitti:

sattuiko se? kuinka pitkään piti pitää tikkejä? ja saitko jotain kipulääkitystä tms.? oliko haava siis kipeä/arka kuinka pitkään? olen piikki- ja sairaalakammoinen ja siksi ajattelin että jos tuo ei rupea enempää häiritsemään, niin koittaisin vaan antaa asian olla ja poistattaa siis vain mikäli välttämätöntä.

Ei sattunut yhtään,kun paikallisesti puuduttivat:).
        Siitä on tosi monta vuotta kun kävin. Tikit olivat muistaakseni vielä itsesulavia,eli ei tarvinnu käydä poistattamassakaan,mut haavaa pitää hoitaa,saat kyl ohjeet sieltä. Mitään kipulääkettä en tarvinnu ku mitään kipuja ei tullu.Musta se kyl kannattaa poistattaa kun siellä on,joutuu vaan hankaukselle alttiiksi ja jos se on viel koholla oleva. Mulla se ei ollu koholla mut poistatin silti.Kannattaa käydä,ei tarvi pelätä:)!Pahempi on jos se hankautuu siel.

• luomi

Minulla oli samanlainen muutama vuosi sitten. Tuli itsekseen ja lähti itsekseen. Minusta se oli ihokarvan juureen tullut verenpurkauma. Alapäässä on niin vahvat karvat, että jos sattuu pinnalla oleva hiussuoni kohdalle kun se kasvaa ihon läpi, niin se tullessan rikkoo hiussuonen ja ihon alla se näkyy pienenä verenpurkaumana siis mustana pienenä koholla olevana luomen näköisenä kohoumana. Ensin luulin sitä joksikin punkiksi. Minä tein sellaisen pikaparannuksen tarkemmin muistellen, eli vedin sen kohouman keskeltä olevan karvan pinseteillä pois ja näin se musta veri pääsi tulemaan pois, mutta en suosittele samaa vaikkei siitä ollutkaan kuin hyötyä minun tapauksessani.

• ^^^^

käydä kuitenkin näyttämässä lääkärillä, selviää varmasti onko vai eikö ole luomi.

• ..........
        ^^^^ kirjoitti:

käydä kuitenkin näyttämässä lääkärillä, selviää varmasti onko vai eikö ole luomi.

tuossa olikin, että ihan terveyskeskuksessa voidaan tehdä tuo operaatio. olen opiskelija ja siis käytän yths'n palveluita yleensä, voiko siis sinne mennä (ja tehdäänkö tuo operaatio siellä) vai lähettääkö ne sieltä sitten vielä eteenpäin esim yliopistolliseen keskussairaalaan? onko näihin jonoja vai saanko asian hoidettua kertaheitolla/kertakäynnillä kunhan saan ajan yths'lle?

• ^^^^
        .......... kirjoitti:

tuossa olikin, että ihan terveyskeskuksessa voidaan tehdä tuo operaatio. olen opiskelija ja siis käytän yths'n palveluita yleensä, voiko siis sinne mennä (ja tehdäänkö tuo operaatio siellä) vai lähettääkö ne sieltä sitten vielä eteenpäin esim yliopistolliseen keskussairaalaan? onko näihin jonoja vai saanko asian hoidettua kertaheitolla/kertakäynnillä kunhan saan ajan yths'lle?

kuten yllä kerroin,kävin siis terveyskeskuksessa,aivan tavallisella,omalla lääkärillä.sairaalaan asti ei varmaan tarvitse lähteä,jos eivät sit esim.jostain syystä terveyskeskuksesta tai yths:stä sinne laita,mut yth:sta kannattaa kysyä tekevätkö luomille mitään.sieltä ne neuvoo.mutta siis lääkärille luomea kannattaa näyttää,ei kai sitä kukaan ulkopuolinen varmuudella täällä netissä osaa neuvoa näkemättä:),uskoisin..

• ..............................

ja kysyin asiasta. puhelimitse ei tietenkään voi asiaa "hoitaa", mutta sanoi että yleensä vain sellaiset luomet poistetaan jotka selkeästi ovat hankauksen alttiita (esim. toistuvasti hankautuvat rikki) tai muuttavat ulkonäköään (väriltään sinertäväksi, rikkonaisiksi tai muuten vaan "rumiksi" ja epänormaaleiksi"). pyysi kuitenkin näyttämään luomea vastaanotolle jotta voi tarkistaa tilanteen ihan varmuuden vuoksi. näin siis tällä kertaa, tiedoksi kaikille muille mahdollisille palstan lukijoille jotka pohtii samanlaisten kysymysten kanssa.

• x-x-x-x

Minulla on ollut pitkään luomi aivan peräaukon vieressä. Se on suht iso luomi, mutta mitä sille pitäisi tehdä?
      Miten muka perseestä luomi poistettaisiin? Olen muuten vasta 15v.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      167
      3498
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      15
      2206
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      224
      1522
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1261
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1231
    6. 37
      1141
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1083
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      136
      1041
    9. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      41
      1020
    10. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      1014
    Aihe