Todella epämiellyttävä tapa

omakin lapsenlapsi

Olen mummi ja minulla on omakin lapsenlapsi, mutta nyt kysyn eräästä lapsesta joka käy joskus viikonloppuna minulla hoidossa. Hoitolapsi on poika ja 4v.

Tällä pojalla on ihan kamala tapa koko ajan hiplata ja vatvoa pippeliään. Se on niin inhottavaa että en ehkä halua enää ottaa lasta hoitoon. Joka käänteessä, jos ei ole mitään virikettä on hän ottamassa pippeliään esiin, tai yrittää joka käänteessä sitä hipla salaa.

Olen kyllä kuullut että tollaista on, mutta kun oma lapsenlapsi joka on samanikäinen poika, ei sitä tee. Voisitteko äidit neuvoa, kun itse olen aivan ymmälläni, mitä tehdä. Nyt on jo mennyt niin, että omaa lapsenlastani en halua ottaa yhtäaikaa hoitooni, vaikka heistä olisi kiva leikkiä yhdessä.

Tämän hoitolapsen äiti itse ilmoitti että lapsella on tuo ikävä tapa kun aloitin hoitosuhteen ja perhepäivähoitaja on kuulema neuvonut, ettei kannata välittää. Hän on kuulema nähnyt tuollaisen lapsen ennenkin 15v uransa aikana.

Minulla on sopivia leluja, leegoja ja satukirjoja paljon, piirtämistä ja värittämistä on tarjolla, mutta olen aivan järkyttynyt, kun minun täytyisi koko ajan leikkiä sen lapsen kanssa muuten alkaa heti se kaivelu. Ihan koko ajan pitäisi tehdä lapsen kanssa yhdessä leegoja tai palapelejä, antaa syömistä tai istua ja katsoa kun muksu piirtää.

Oma lapsenlapseni ja kaikki tntemani lapset osaavat toki hetkittäin leikkiä ihan itsekseenkin ja osaavat keksiä tekemistä itsekkin. Lapsenlapseni leikkii joskus jopa niin, että puhelee yksikseen mielikuvitusleikkikaverinkin kanssa, tai siis lempi pehmolelulleen. Vie sitä nallea leikisti kirjastoon ja lääkäriin.

Tämä hoitomuksu ei pysty keksimään mitään kun sillä on se pippeli ihan koko ajan mielessä käytöksestä päätellen. Se on jopa siksikin niin hirjeetä mielestäni, kun ne sen kädet ovat koko ajan saastaiset ja haluaisin niitä pesettää.

Hoitolapsi on tuttavan muksu kun äitillä on joskus työkeikka viikonloppuna ja eronneellle isälle ei aina tapaamiset silloin sovi. Poika on suloinen muuten, katsoisi koko ajan videoita, jota muuten myös vähän hämmästelen, mutta sekin varmaan siksi, että luulee, etten huomaisi hiplausta, kun video pyörii ja esim. lukisin lehden.

Mitään lisää viritystä ohje ei onnistu, kun se on ihan sairasta jos minä ihan koko ajan leikkisin sen kanssa, enkä voi koko päivää ulkonakaan olla.

Olisiko teillä äidit joku vinkki kuinka poistaisi tuota kamalaa tapaa, kun lapsen oma äitikin on veuvoton? Hoitaisin lasta toki muuten mielelläni ja olisi mukava jos voisivat leikkiä yhdessä lapseslapseni kanssa.

29

5554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • biologi

      Tämä lapsi ei ole mitenkään häiriintynyt, eikä käytös ole tarttuvaa. Ongelma on lähinnä sinulla ja sinun päässäsi. Lapsi vain on oppinut huonon tavan viihdyttää itseään. Itsetyydytys ei ole tuonikäiseltäkään kiellettyä.

      Lapsen tulevaisuuden vuoksi hänet olisi kuitenkin opetettava tavasta pois. Mitä aikaisemmin sen parempi.

      Sinä et ehkä ole tuothtumukseltasi oikea ihminen puuttumaan tilanteeseen. Lapselle on selitettävä, että itsetyydytys on sallittua omassa rauhassa, mutta ei julkisesti. Lasta ei saa missään tapauksessa syyllistää! Lasten neuvola voisi olla oikea paikka hakea hyvä tapa lapsen vieroitukseen. Toki sielläkin voi törmätä täteihin, jotka eivät asian luonnollisuutta ymmärrä.

      Tuosta saastaisuudesta: tiesitkö että oma suusi on todennäköisesti saastaisempi( siis biologisesti), kuin tuon pojan pippeli!

      • sama

        Kiitos neuvoista. No, minun päässäni on sitten sama vika kuin ystävättäreni ja miesystävänikin päässä.

        Silloin kun tuo poika onollut minulla hoidossa ja minulla on käynyt vieraita. ¤0v. normaali kahden lapsen äiti ja miesystäväni 52v kahden aikuisen lapsen isä.

        He ovat molemmat samaa mieltä kanssani, että on niin epämiellyttävää käytöstä, että eivät halua vierailla kodissani tuon pojan ollessa hoidossani.

        Nyt on käynyt kolmesti hoidossa ja jos ei lopeta, en kyllä saata katsella sitä.

        Siis tarkoitan, että se poika on KOKO ajan sen pippelinsä kimpussa. Ja KAKSI päivää peräkkäin luonani. Aika välillä vuoli vuotta. Siis ei mitään loppumisen merkkiä.

        Ja tiedoksi, en ihan pikkuhiplaamisista ihmettelisi. Ihan kaksituntiakin saisi hiplata peräkkäin ja sitten lopettaisi, niin en vielä tänne kirjottelisi.


      • sama

        Oma teoriani on, että lapsi on jostain syystä ahdistunut ja jännittynyt. Sama ongelma on siellä päivähoidossa ja kotonakin äidin kertoman mukaan. Äitikin on siihen aivan väsynyt. Se pippeli on kuulema äidin kertomaan mukaan ollut tulehtunutkin ja lääkärillä ollut ja atibioottikuuri ja käsketty tuoda uudestaan jos ei lopu hiplaus. Syy, lapsi itse vahingoittaa se pippelin että se tulehtuu.

        Että se siitä sen pippelin saastaisuudesta.


      • Biolodi
        sama kirjoitti:

        Kiitos neuvoista. No, minun päässäni on sitten sama vika kuin ystävättäreni ja miesystävänikin päässä.

        Silloin kun tuo poika onollut minulla hoidossa ja minulla on käynyt vieraita. ¤0v. normaali kahden lapsen äiti ja miesystäväni 52v kahden aikuisen lapsen isä.

        He ovat molemmat samaa mieltä kanssani, että on niin epämiellyttävää käytöstä, että eivät halua vierailla kodissani tuon pojan ollessa hoidossani.

        Nyt on käynyt kolmesti hoidossa ja jos ei lopeta, en kyllä saata katsella sitä.

        Siis tarkoitan, että se poika on KOKO ajan sen pippelinsä kimpussa. Ja KAKSI päivää peräkkäin luonani. Aika välillä vuoli vuotta. Siis ei mitään loppumisen merkkiä.

        Ja tiedoksi, en ihan pikkuhiplaamisista ihmettelisi. Ihan kaksituntiakin saisi hiplata peräkkäin ja sitten lopettaisi, niin en vielä tänne kirjottelisi.

        Juuri tätä reaktiota tarkoitan. Itsetyydytys on monelle aikuiselle vaikea asia kohdata saatikka nähdä, eli ongelma on aikuisilla.

        Tämän takia lapsi olisi vieroitettava tästä muille ikävästä tavasta.

        Lisäselvityksesti tosin saivat asian vaikuttamaan siltä, että lapsi ikäänkuin lääkitsee itseään itsetyydytyksellä (samoin kuin hoitamattomat ahdh nuoret alkoholilla) ja saa sitä kautta terveydellisiä ongelmia.

        Huolehdi, että lapsi viedään neuvolan kautta lapsipsykologille. vieroitus on helpompaa mitä pienemmästä lapsesta on kyse.


      • Tristar
        sama kirjoitti:

        Oma teoriani on, että lapsi on jostain syystä ahdistunut ja jännittynyt. Sama ongelma on siellä päivähoidossa ja kotonakin äidin kertoman mukaan. Äitikin on siihen aivan väsynyt. Se pippeli on kuulema äidin kertomaan mukaan ollut tulehtunutkin ja lääkärillä ollut ja atibioottikuuri ja käsketty tuoda uudestaan jos ei lopu hiplaus. Syy, lapsi itse vahingoittaa se pippelin että se tulehtuu.

        Että se siitä sen pippelin saastaisuudesta.

        Voisiko olla niinpäin että pippeliä kutittaa jonkin tulehduksen seurauksena, että siksi hiplaa.

        Nelivuotiaalle voi jo selittää että jos tahtoo koskea itseään, jos vaikka kutittaa tai tuntuu kivalta ja siksi tahtoo hiplata, se tehdään vessassa tai omassa huoneessa tms. Että muille ihmisille ei tarvitse omia paikkojaan näyttää, että jotkut kiusaantuvat siitä. Älä missään nimessä tee siitä isoa numeroa, kiellettyä asiaa! Lasta ei tule "vieroittaa" itsensä koskettelusta, vaan kertoa milloin ja missä sitä sopii tehdä ja milloin ei.

        Voi hyvinkin olla että pissatulehduksen tms. jälkeen hiplaustapa on vain jäänyt koska silloin se helpotti oloa, ja jatkossakin tuntui mukavalta. Hitto, ei se ole yksi eikä kaksi aikuista miestäkään jotka katsovat telkkaria toinen käsi housunkauluksesta sisällä! Miksi se lapselle olisi yhtään sen kielletympää??

        ***


      • Tristar
        Tristar kirjoitti:

        Voisiko olla niinpäin että pippeliä kutittaa jonkin tulehduksen seurauksena, että siksi hiplaa.

        Nelivuotiaalle voi jo selittää että jos tahtoo koskea itseään, jos vaikka kutittaa tai tuntuu kivalta ja siksi tahtoo hiplata, se tehdään vessassa tai omassa huoneessa tms. Että muille ihmisille ei tarvitse omia paikkojaan näyttää, että jotkut kiusaantuvat siitä. Älä missään nimessä tee siitä isoa numeroa, kiellettyä asiaa! Lasta ei tule "vieroittaa" itsensä koskettelusta, vaan kertoa milloin ja missä sitä sopii tehdä ja milloin ei.

        Voi hyvinkin olla että pissatulehduksen tms. jälkeen hiplaustapa on vain jäänyt koska silloin se helpotti oloa, ja jatkossakin tuntui mukavalta. Hitto, ei se ole yksi eikä kaksi aikuista miestäkään jotka katsovat telkkaria toinen käsi housunkauluksesta sisällä! Miksi se lapselle olisi yhtään sen kielletympää??

        ***

        vähän väärään kohtaa, anteeksi, mutta noh, pointti on sama.

        ***


      • sama
        Tristar kirjoitti:

        Voisiko olla niinpäin että pippeliä kutittaa jonkin tulehduksen seurauksena, että siksi hiplaa.

        Nelivuotiaalle voi jo selittää että jos tahtoo koskea itseään, jos vaikka kutittaa tai tuntuu kivalta ja siksi tahtoo hiplata, se tehdään vessassa tai omassa huoneessa tms. Että muille ihmisille ei tarvitse omia paikkojaan näyttää, että jotkut kiusaantuvat siitä. Älä missään nimessä tee siitä isoa numeroa, kiellettyä asiaa! Lasta ei tule "vieroittaa" itsensä koskettelusta, vaan kertoa milloin ja missä sitä sopii tehdä ja milloin ei.

        Voi hyvinkin olla että pissatulehduksen tms. jälkeen hiplaustapa on vain jäänyt koska silloin se helpotti oloa, ja jatkossakin tuntui mukavalta. Hitto, ei se ole yksi eikä kaksi aikuista miestäkään jotka katsovat telkkaria toinen käsi housunkauluksesta sisällä! Miksi se lapselle olisi yhtään sen kielletympää??

        ***

        Ei auta selittelyt. Hankaa siis pippelinsä vereslihalle niin, että iho menee rikki, siksi ollutkin tulehdus, ainakin sen yhden kerran kun kerrottiin kun tuotiin mulle hoitoon.

        Siis ei saanut meiltä tulehdusta, mutta lääkärissä oli ollut, ja käsketty tuoda uudestaan jos tulee taas.

        Siis se lapsi on kyllä vähän muutenkin erikoinen. Kohta täyttää viisi käyttää öisin vaippaa ja kakkaa aamusta siihen vaippaan. Ei ihme jos pippeli tulehtuu kun se on vereslihalla siita JATKUVASTA hinkkaamisesta. Puheen kehitys myös viivästynyt.


      • sama
        Biolodi kirjoitti:

        Juuri tätä reaktiota tarkoitan. Itsetyydytys on monelle aikuiselle vaikea asia kohdata saatikka nähdä, eli ongelma on aikuisilla.

        Tämän takia lapsi olisi vieroitettava tästä muille ikävästä tavasta.

        Lisäselvityksesti tosin saivat asian vaikuttamaan siltä, että lapsi ikäänkuin lääkitsee itseään itsetyydytyksellä (samoin kuin hoitamattomat ahdh nuoret alkoholilla) ja saa sitä kautta terveydellisiä ongelmia.

        Huolehdi, että lapsi viedään neuvolan kautta lapsipsykologille. vieroitus on helpompaa mitä pienemmästä lapsesta on kyse.

        Se itse tyydytys ei ole vaikea kohdata, mutta se IHAN KOKOAIKAINEN hirominen, paljastelu, vatkaaminen...

        Kun ei se edes leiki välillä jos en minä leiki. Siis itse ei edes osaa leikkiä, mutta katsoisi ja käskee minun leikkiä. Se on se omituisuuskin, että miksei mihinkään muuhunkeskity, ei palapeliin ei leegoihin. Minunvaan pitäisi sille niitä rakentaa.


      • sama
        Biolodi kirjoitti:

        Juuri tätä reaktiota tarkoitan. Itsetyydytys on monelle aikuiselle vaikea asia kohdata saatikka nähdä, eli ongelma on aikuisilla.

        Tämän takia lapsi olisi vieroitettava tästä muille ikävästä tavasta.

        Lisäselvityksesti tosin saivat asian vaikuttamaan siltä, että lapsi ikäänkuin lääkitsee itseään itsetyydytyksellä (samoin kuin hoitamattomat ahdh nuoret alkoholilla) ja saa sitä kautta terveydellisiä ongelmia.

        Huolehdi, että lapsi viedään neuvolan kautta lapsipsykologille. vieroitus on helpompaa mitä pienemmästä lapsesta on kyse.

        Oli ollut neuvolassa, keskustelu oli ollut. Kakkaa vaippankin vaikka on kohta viisi. Siihen oli selitelty jotain ihme juttua, että lapsi luulee että kun kakka tulee niin se tuntuu siltä kuin ruummiinosa irtoaa läp läp lää.... Ja siksi ei suostu kakkaamaan vessanpönttöön. Ei edes suostu istumaan pöntöllä kuin hätäsesti, enenpää kuin sen pissan ajan päivisin.


      • syyllistä heti

        Kysyjä esitti aivan aiheellisen huolen.
        Ensimmäinen vastaaja syyllisti hänet.
        "Tuohtumus" on kyllä melko kaukana kirjoituksesta. Siinä pyydetään neuvoa, ja vastaajakin sanoo, että poika on siitä tavasta opetettava pois. Kuitenkin vastaaja syyllisti kysyjän ja antaa kuvan ahdasmielisyydestä.

        Luultavasti hänen mielikuvituksensa lähti lentoon sanastasi "saastainen". Monen mielestä se on vanhatestamentillinen ja fundamentalistinen sana kuvaamaan kaikkea kiellettyä.

        Asiallinen ongelman käsittely olisi toivottavaa näissä ketjuissa.


      • sama 50v. mummi
        syyllistä heti kirjoitti:

        Kysyjä esitti aivan aiheellisen huolen.
        Ensimmäinen vastaaja syyllisti hänet.
        "Tuohtumus" on kyllä melko kaukana kirjoituksesta. Siinä pyydetään neuvoa, ja vastaajakin sanoo, että poika on siitä tavasta opetettava pois. Kuitenkin vastaaja syyllisti kysyjän ja antaa kuvan ahdasmielisyydestä.

        Luultavasti hänen mielikuvituksensa lähti lentoon sanastasi "saastainen". Monen mielestä se on vanhatestamentillinen ja fundamentalistinen sana kuvaamaan kaikkea kiellettyä.

        Asiallinen ongelman käsittely olisi toivottavaa näissä ketjuissa.

        Kiitos kovasti, todella harvoin tulee muuta kuin haukkumista, kun yrittää puuttua lasten ongelmiin. Ihan hyvästä hyvyydestä ja tahtoo auttaa, mutta saa vaan tuntea että vika on minun päässäni.

        Ja lisään nyt vielä, koska en alkuun uskaltanut mainita, koska arvelin vasta haukkumisia saavanikin.
        Olen 50v vanha ja koulutettu lastenhoitaja, enkä kyllä ole vastaavaa ennen nähnyt.


      • että älä tee tuota esim
        sama kirjoitti:

        Se itse tyydytys ei ole vaikea kohdata, mutta se IHAN KOKOAIKAINEN hirominen, paljastelu, vatkaaminen...

        Kun ei se edes leiki välillä jos en minä leiki. Siis itse ei edes osaa leikkiä, mutta katsoisi ja käskee minun leikkiä. Se on se omituisuuskin, että miksei mihinkään muuhunkeskity, ei palapeliin ei leegoihin. Minunvaan pitäisi sille niitä rakentaa.

        muiden nähen! Itse ainakin sanoisin ilman muuta että kädet pois pikkareista kun on muita paikalla. Eihän tollasesta tule mitään täytyyhän penskalle sanoa että ei oo sosiaalisesti hyväksyttävää julkinen intiimialueiden räpläily. Ei lapsi yksinkertasesta kiellosta mitään traumaa saa. Se vaan rupeaa häpeemään eikä tee sitä julkisesti enää. Sitäpaitsi tuo menee ohi. Omalla lapsella oli samantapanen tapa, tosin se ei sitä julkisesti tehnyt vaan salaa, eli välillä sattumalta näin. Se meni sitten ohi ihan ilman aikojaan.


      • on jotenkin
        sama kirjoitti:

        Kiitos neuvoista. No, minun päässäni on sitten sama vika kuin ystävättäreni ja miesystävänikin päässä.

        Silloin kun tuo poika onollut minulla hoidossa ja minulla on käynyt vieraita. ¤0v. normaali kahden lapsen äiti ja miesystäväni 52v kahden aikuisen lapsen isä.

        He ovat molemmat samaa mieltä kanssani, että on niin epämiellyttävää käytöstä, että eivät halua vierailla kodissani tuon pojan ollessa hoidossani.

        Nyt on käynyt kolmesti hoidossa ja jos ei lopeta, en kyllä saata katsella sitä.

        Siis tarkoitan, että se poika on KOKO ajan sen pippelinsä kimpussa. Ja KAKSI päivää peräkkäin luonani. Aika välillä vuoli vuotta. Siis ei mitään loppumisen merkkiä.

        Ja tiedoksi, en ihan pikkuhiplaamisista ihmettelisi. Ihan kaksituntiakin saisi hiplata peräkkäin ja sitten lopettaisi, niin en vielä tänne kirjottelisi.

        häiriintynyt. Ei ole luonnollista ja normaalia, että lapsi on koko ajan sukuelimensä kimpussa.

        Perusturvallisuudessa joitain puutteita varmaan. Hakee lohtua itsestään. Laitoslapsilla varsin tyypillistä itsensä jatkuva tyydyttäminen.

        Minusta on aivan luonnollista, että kiusaannut asiasta ja olet sitä mieltä, että se pitäisi saada loppumaan.

        Vanhempien pitäisi mennä perheneuvolaan puhumaan asiasta, koska kyseessä on koko perheen ongelma. Lapsi on nyt jotain pahasti vailla.


      • häiriintynyt
        sama kirjoitti:

        Oli ollut neuvolassa, keskustelu oli ollut. Kakkaa vaippankin vaikka on kohta viisi. Siihen oli selitelty jotain ihme juttua, että lapsi luulee että kun kakka tulee niin se tuntuu siltä kuin ruummiinosa irtoaa läp läp lää.... Ja siksi ei suostu kakkaamaan vessanpönttöön. Ei edes suostu istumaan pöntöllä kuin hätäsesti, enenpää kuin sen pissan ajan päivisin.

        onhan tuokin nyt tavatonta, että kakkaa vaippaan. Miksi vanhemmat antavat näin tapahtua.

        Kieroutunut tilanne kaiken kaikkiaan.


      • Tristar
        sama kirjoitti:

        Ei auta selittelyt. Hankaa siis pippelinsä vereslihalle niin, että iho menee rikki, siksi ollutkin tulehdus, ainakin sen yhden kerran kun kerrottiin kun tuotiin mulle hoitoon.

        Siis ei saanut meiltä tulehdusta, mutta lääkärissä oli ollut, ja käsketty tuoda uudestaan jos tulee taas.

        Siis se lapsi on kyllä vähän muutenkin erikoinen. Kohta täyttää viisi käyttää öisin vaippaa ja kakkaa aamusta siihen vaippaan. Ei ihme jos pippeli tulehtuu kun se on vereslihalla siita JATKUVASTA hinkkaamisesta. Puheen kehitys myös viivästynyt.

        siltä että lapsella on kokonaisvaltaisempi ongelma kuin itsensä koskettelu :D jo puheenkehityskin on viivästynyt, periaatteessa pakkotoiminnaksi luokiteltava ominaisuus on olemassa, voi olla että kyse on vian kaudesta tai sitten ei.

        Varsin mahdollista on myös se että käytös on alkanut jostakin tulehduksesta ja olon helpottamisesta joka jäi tavaksi, joka siheuttaa uutta tulehdusta jne jne... eli tapa on saanut alkunsa fyysisesti.

        Onko lasta tutkittu puheenkehityksen osalta?

        ***


    • kahden pojan äiti

      Muistan, että vanhimmalla oli jotain 3-4 vuotiaana tapana tutkia ja näprätä omaa mutteriaan. Sitten saattoi jopa huutaa jostain huoneesta, että tulkaa katsomaan se kasvaa..raukka pien..ei tajunnut ja aikuiset vaivaantuneena hymyilivät. No mie sit selitin, että ei saa kokea mutteriin turhia, kun saattaa tulla käsistä pöpöjä ja sitten se tulee kipeeksi ja pissaaminenkin sattuu. Aina kun huomasin, että kädet on housuissa, niin huomautin kyllä, että kädet pois housuista (eihän äiditkään kulje kädet pikkareitten sisällä) Ihmeesti lapsi ymmärsi.

      Muutaman kerran meillä on sitten antibioottikuurin jälkeen ollut samaisella pojalla hiiva ja se jos mikä tulehduttaa ja kutittaa ja silloin on jo tosi vaikea saada laps ymmärtämään ettei sitä mutteria hipelöitäs koko aikaa...ootteko varmoja, ettei sitä pippeliä yksinkertaisesti kutita???

      No nyt hän on jo iso poika ja nämä ko. ongelmat on jo taakse jäänyttä elämää suurempien ongelmien tullessa eteen kuten..miksi en saa olla kylillä klo 20.00 jälkeen illalla;)

      • sama

        No ihan varmasti on hiivakin ollut. Siis kun sitä on jatkunut puolivuotta minun tietääkseni, ja ollut sitä ennenkin. Siis yksi antibiootti minun tiedossa varmasti, sitten jotain voiteitakin äiti sanoi että piti laittaa kuurina. Ja lapsi ollut lääkärissä ainakin kerran asian takia.

        No, asia ei tietysti minulle muutoin kuuluisi, mutta lapsen äiti ehkä soittaa ja kysyy kohta hoitamista. Ja alkaa tosissaan mietityttämään, otanko enää hoitoon.


      • tutkikaa.

        Tuo HIIVAjuttu on kyllä ihan tosi! Sehän tulee tosi herkästi juuri antibioottikuurin jälkeen! Ja sit jos kutittaa, niin taatusti lapsi "hieroo" ja "vatkaa"...ja ongelma vain pahenee...


    • samanikäisen äiti

      .. ihan kaikkea, mutta vaikuttaa sen kokoluokan ongelmalta, ettei pelkkä lapselle puhuminen ja asioista kertominen auta.

      Tuota on kuitenkin ilmeisesti jatkunut niin kauan, että pojan on todella vaikea oppia tavasta pois omin avuin. Vaikka se alunperin olisi johtunut mistä vaan, nyt siitä on varmaan tullut melkein pakonomainen tapa..

      Hyvä ensiapu olisi pukea pojalle niin hankalat vaatteet päälle, ettei pääse pippeliinsä käsiksi kovin helposti. Ihan senkin vuoksi, että tulehdusriski on valtava. En olisi niinkään huolissani siitä, että poika levittää pöpöjään ympäristöönsä, kuin siitä että hän voi saada pahan tulehduksen alapäähänsä, koska iho on sieltä herkkä ja tulehduksille altis.

      Pukekaa pojalle mahdollisimman pitkä paita ja lappuhaalarit.. Kaikki vaatteet siksakkia, eli aluspaidan helma pikkuhousujen alle, puseron helma kalsareiden alle jne. Haalareihin jos vielä laittaa vyön, niin aikamoista akrobatiaa saa harrastaa ennenkuin pääsee käsi perille.

      Sitten pojalle pitäisi tehdä selväksi, että pippelin räplääminen muiden seurassa on todella huono tapa ja epäkohteliasta. Häntä ei kuitenkaan saa syyllistää itse räpläämisestä, ainoastaan muille esittelystä. Hänelle pitää kertoa, että se on sallittua omissa oloissa, omassa huoneessa, wc:ssä jne. Joka kerta, kun hän tekee sitä muiden nähden, häntä tulisi muistuttaa, että haluaisiko mennä veskiin tai sanoa, että jos haluaa jatkaa, niin on mentävä vessaan. Asiasta ei kuitenkaan kannata tehdä liian suurta numeroa, koska kaikenlaisen huomion antaminen palkitsee ja ylläpitää tuota käyttäytymistä. Jos häntä ei palkita kauhistelulla ym, vaikka vain talutetaan vessaan joka kerta, ei hän sitä jaksa kauan aikaa jatkaa.

      Pojan täytyy vaan ymmärtää tuon asian sosiaalinen merkitys. Todennäköisesti häntä on tähän asti vain toruttu, kielletty tms, eikä lapsiraukalla ole aavistustakaan, miksi niin ei saisi tehdä jos se tuntuu kivalta.

      Tuon ikäiselle ei todellakaan pidä mennä selittämään mitään seksuaalisuudesta tms, vaan asian voi selittää samalla tavalla, kuin esim. nenän kaivelu on epäkohteliasta.

      Omista sukupuolielimistä kiinnostuminen kuuluu tiettyyn ikään ja silloin lapsi pitää vaan opettaa siihen, että mikä on soveliasta ja mikä ei. Omalla pojallanikin tuli lievempänä tuollaista shokeraamishalua, esitteli pippeliään muutaman kerran. Hän oli vähän pettynyt, kun en ihmetellytkään sitä yhtä kiinnostuneena kuin hän :D Neuvoin vaan, että jos haluaa tutkia sitä jatkossa, niin omassa huoneessa tai kylppärissä, muille sitä ei saa näyttää.. Aika helposti meni se oppi perille, kun en tehnyt asiasta numeroa.

      • sama

        Kiitos todella kovasti hyvistä ajatuksistasi. Itsellänikin oli tuon tyyppiset ideat mielessä, mutta miten uskaltaa ehdotella esim. äidille.

        Kiitos kun ajattelit asiaa minun kannaltani. Olen todellakin ollut jo huolissani just niistä asioista kuin puhuit, mutta eihän niitä uskaltaisi mainaita täällä tai mitenkään muutenkaan.

        Olen siisti ihminen, en kuitenkaan neuroottinen, muutta just tämän lapsen pippeliongelman takia olen jo tehostanut siisteyyttä juuri tuo sinun ajatus taka-alalla en niinkään oman "steriiliajattelun" vuoksi.

        Kiitos, kun ajattelit ongelmaani. Mukava, että osasit eläytyä ongelmaani ja auttaa minua. Keskustelen lapsen äidin kanssa ja harkitsen sitten voinko vielä ottaa hoitoon.

        Jotain täytyy todella tapahtua. Kiitos sinulle.


      • kahden pojan äiti
        sama kirjoitti:

        Kiitos todella kovasti hyvistä ajatuksistasi. Itsellänikin oli tuon tyyppiset ideat mielessä, mutta miten uskaltaa ehdotella esim. äidille.

        Kiitos kun ajattelit asiaa minun kannaltani. Olen todellakin ollut jo huolissani just niistä asioista kuin puhuit, mutta eihän niitä uskaltaisi mainaita täällä tai mitenkään muutenkaan.

        Olen siisti ihminen, en kuitenkaan neuroottinen, muutta just tämän lapsen pippeliongelman takia olen jo tehostanut siisteyyttä juuri tuo sinun ajatus taka-alalla en niinkään oman "steriiliajattelun" vuoksi.

        Kiitos, kun ajattelit ongelmaani. Mukava, että osasit eläytyä ongelmaani ja auttaa minua. Keskustelen lapsen äidin kanssa ja harkitsen sitten voinko vielä ottaa hoitoon.

        Jotain täytyy todella tapahtua. Kiitos sinulle.

        lapsi on ihan selkeästi ammattiavun tarpeessa! Löytyiskö esim.terveyskeskuksesta sosiaalityöntekijää/psykologia jonka alueena on lapset? Meidän terkkaris on tällaiset ammatti-ihmiset ja ottaisivat asian varmasti hoitaakseen jos äiti vaan rohkenisi ottaa yhteyttä.

        Lapsillahan tuo itsetyydytys voi jäädä päälle ahdistusta/jännitystä jne. lievittämään eli ensin täytyisi selvittää perimmäinen syy ja sitten siitä johtuvat oireilut!!


      • 2*äiti
        kahden pojan äiti kirjoitti:

        lapsi on ihan selkeästi ammattiavun tarpeessa! Löytyiskö esim.terveyskeskuksesta sosiaalityöntekijää/psykologia jonka alueena on lapset? Meidän terkkaris on tällaiset ammatti-ihmiset ja ottaisivat asian varmasti hoitaakseen jos äiti vaan rohkenisi ottaa yhteyttä.

        Lapsillahan tuo itsetyydytys voi jäädä päälle ahdistusta/jännitystä jne. lievittämään eli ensin täytyisi selvittää perimmäinen syy ja sitten siitä johtuvat oireilut!!

        On nyt 4v ja aina jos komennetaan tai ei saa haluamaansa/harmittaa,menee käsi housuihin..uskon että koittaa saada paremman mielen mielihyvän tunteesta. Ollaan keskusteltu asiasta,mutta en meinaa siitä numeroa tehdä..kiinnitän huomion toisaalle ja keksin jotain tekemistä tai otan syliin. En usko että ns. syyllistäminen ainakaan tehoaa..itse oon kuullu monelta taholta samallaisista "ongelmista"..eli ei mitenkään tavatonta käytöstä:) Paitsi jos ihan vahingoittaa pippeliään ja hinkkaa vereslihalle niin..en osaa sanoa:( Milloin lapsen vanhemmat eros?Jos vaikka ikävä isiä/yhtenäistä perhettä ja koittaa surunsa unohtaa näin?En oo mkn psykologi mut tulipa vaan mieleeni:)


      • ap.
        2*äiti kirjoitti:

        On nyt 4v ja aina jos komennetaan tai ei saa haluamaansa/harmittaa,menee käsi housuihin..uskon että koittaa saada paremman mielen mielihyvän tunteesta. Ollaan keskusteltu asiasta,mutta en meinaa siitä numeroa tehdä..kiinnitän huomion toisaalle ja keksin jotain tekemistä tai otan syliin. En usko että ns. syyllistäminen ainakaan tehoaa..itse oon kuullu monelta taholta samallaisista "ongelmista"..eli ei mitenkään tavatonta käytöstä:) Paitsi jos ihan vahingoittaa pippeliään ja hinkkaa vereslihalle niin..en osaa sanoa:( Milloin lapsen vanhemmat eros?Jos vaikka ikävä isiä/yhtenäistä perhettä ja koittaa surunsa unohtaa näin?En oo mkn psykologi mut tulipa vaan mieleeni:)

        Sinulla tuntuu todella olevan järkevän tuntoisia ajatuksia. Olen itse ajatellut myös jotain tonnepäin.

        Itseasiassa, se lapsen reissaaminen kahden kodin välillä voi olla stressaava ja olen saanut sen käsityksen, että lapsi on myös aikuisen siskonsa hoidossa joskus.

        Äidin työvuorot ovat aamu ja ilta myöskin viikonloppuisin. Perhepäivähoidossa ja isällä hoidossa riippuen vuoroista ja viikonlopputyövuoroina isällä, mutta jos isälle ei käy, silloin tarvitsee harvoin minua lastenhoitajaksi.

        Aivan varmaan on stressaantunut kun on niin monet hoitopaikat, mutta minkäpä äiti sille voi, työtä on tehtävä ja hänen alallaan on vuorotyö.

        Mutta ne käytännön neuvot oli hyvät, että sellaisia vaatteita ettei käsi pääsisi niin helposti. kiitos vinkeistä.


      • ............
        ap. kirjoitti:

        Sinulla tuntuu todella olevan järkevän tuntoisia ajatuksia. Olen itse ajatellut myös jotain tonnepäin.

        Itseasiassa, se lapsen reissaaminen kahden kodin välillä voi olla stressaava ja olen saanut sen käsityksen, että lapsi on myös aikuisen siskonsa hoidossa joskus.

        Äidin työvuorot ovat aamu ja ilta myöskin viikonloppuisin. Perhepäivähoidossa ja isällä hoidossa riippuen vuoroista ja viikonlopputyövuoroina isällä, mutta jos isälle ei käy, silloin tarvitsee harvoin minua lastenhoitajaksi.

        Aivan varmaan on stressaantunut kun on niin monet hoitopaikat, mutta minkäpä äiti sille voi, työtä on tehtävä ja hänen alallaan on vuorotyö.

        Mutta ne käytännön neuvot oli hyvät, että sellaisia vaatteita ettei käsi pääsisi niin helposti. kiitos vinkeistä.

        kuin, että ne neuvot vaatteista ym. tulivat minulta, enkä ole tuo sama, joka kirjoittaa nimimerkillä '2*äiti'.

        Ihan vaan selvyyden vuoksi, kun muutoin vaikuttaisi jutut ristiriitaisilta, jos meitä pidetään samana hlönä.

        Tsemppiä sinulle ja toivottavasti tilanne korjaantuu! :)


    • myrmeli 57

      Neljävuotias pissaa ja kakkaa housuihin?
      Puheenkehitys jäljessä?
      Pakkotoimintoja: hiplaus?
      Ei kykene omatoimiseen leikkiin?

      -Poika tutkimuksiin ja äkkiä!
      Syynä voi olla heikkolahjaisuus, kehitysvammaisuus, autismi, psyykkisen kehityksen häiriö?
      - et ole sopiva ihminen hoitamaan tällä tavalla sairasta/vammaista lasta, koska kauhistelet ja moralisoit, etkä tunne empatiaa lasta kohtaan.
      -lapsi tarvitsee ammattiauttajaa ja ihmistä, joka hänet pystyy hyväksymään pippeleineen päivineen ahdistumatta itse.
      - älä ota enää häntä hoitoosi, pahennat pojan oireita.

    • ehdotus

      Osaisikohan poika vastata,jos äiti vaikkapa kysyisi miksi " hiplaa " koko ajan.Tietysti hienovaraisesti, eikä syyllistäen. Ikänsä puolesta kyllä osaisi, mutta puhuit puheenviivästymisestä. Jos vaikkapa sitä hiivaa ja kutiamista, niin saattaisi itse osata kertoa, jos kutittaa esimerkiksi.

    • KKKKKKKKLLLLLL

      Se pikkupoika on löytänyt sieltä pöksyistään sellaisen "matosen" jota on kiva hiplailla ajankuluksi. Ei ole sen kummempaa kuin kynsien pureskelu, eikä edes niin haitallista. Jotain niillä käsillä vaan pitää tehdä. Jos housuissa taskut, niin sinne muutama marmorikuula, niin saattaa se "matosen kurittaminen" loppua.

    • Anonyymi

      Minun mielestäni pojalle pitäisi antaa teko pippeli

      • Anonyymi

        hei tää on jo aika vanha keskustelu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9045
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      130
      2410
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1267
    Aihe