Kannattaako lapsiperheen laittaa parketti vai laminaattilattia uuteen taloon?Onko kokemuksia?Ja mitä keittiöön?Kuulemma muovi ja kumilattiat ovat tulossa muotiin taas?Vinkkejä, kiitos!
Parketti vai laminaatti?
19
3159
Vastaukset
- pintaan
Lastenhuoneisiin laadukas muovimatto ja muualle kunnon parketti! ja se on siinä!
- sama tilanne
Eteiseen ja keittiöön suunnittelen puristelaattaa. Lastenhuoneisiin laminaattia tai muovimattoa. Olohuoneeseen parketti ja myös ruokailutilaan. Alakerran takkahuoneen lattia mietityttää.
- päättäisin
uudestaan, niin koko yläkertaan (lastenhuoneet, arkiolkkari) laadukas muovimatto, muualle parketti. Laattaa vain kosteisiin tiloihin. Nyt yläkerrassa on laminaatti: kestävä, mutta äänekäs. Parkettiakin löytyy, tosin se leikittiin hajalle alle kahdessa kuukaudessa. Saahan sen toki hiottua vaikka ennen rippijuhlia :) Laatasta en pidä muuten vaan.
- meille!
Edelliselle: mikä parketti teillä leikittiin rikki ja millaisilla leluilla? Ulkoa tuodulla hiekkaisella muovirenkaisella polkupyörällä ehkä? Itse olen ajatellut niin, että lasten leluja on pakko vähän "rajoittaa" uuden parketin kanssa. No, onneksi niitä ei-teräviäkin löytyy eli ei tule turhan ankea lapsuus :)
Joka tapauksessa: mielestäni on hassua miten nyt on trendinä, että parketti ei omakotitalossa lapsia kestä ja laitetaan laminaattia. Kuitenkin 99% rakennusliikkeiden rakentamista rivitaloasunnoista jne varustetaan parketilla. Ja kukapa muu niissä asuu kuin lapsiperheet? - jatkaa
meille! kirjoitti:
Edelliselle: mikä parketti teillä leikittiin rikki ja millaisilla leluilla? Ulkoa tuodulla hiekkaisella muovirenkaisella polkupyörällä ehkä? Itse olen ajatellut niin, että lasten leluja on pakko vähän "rajoittaa" uuden parketin kanssa. No, onneksi niitä ei-teräviäkin löytyy eli ei tule turhan ankea lapsuus :)
Joka tapauksessa: mielestäni on hassua miten nyt on trendinä, että parketti ei omakotitalossa lapsia kestä ja laitetaan laminaattia. Kuitenkin 99% rakennusliikkeiden rakentamista rivitaloasunnoista jne varustetaan parketilla. Ja kukapa muu niissä asuu kuin lapsiperheet?Eli taitaa olla myös vähän kustannuskysymys. Kun rakennusliike on hintaan sisällyttänyt, niin toki otetaan parketti, mutta kun itse kaupasta valitaan, niin otetaan halvempi laminaatti.
- ei kai nyt sentään..
jatkaa kirjoitti:
Eli taitaa olla myös vähän kustannuskysymys. Kun rakennusliike on hintaan sisällyttänyt, niin toki otetaan parketti, mutta kun itse kaupasta valitaan, niin otetaan halvempi laminaatti.
kunnon muvomatto maksaa samn verran kun esim. ohutpuulattia joka on sentään monin verroin kauniimpi, miellyttävämpi ja yhtä helppo vaihtaa jos menee piloille.
keittiössä laatta on ehdoton lapsiperheissä, ei tarvitse stressata roiskeiden kanssa. Parketti tietysti oleskelutiloihin jos ei ohutpuulattia " riitä ". kannattaa tietysti myös ajatella jälleenmyyntiä, silloin matto on ns. älväri-materiaalia, eli tekee halvan vaikutelman. - vastaa:
meille! kirjoitti:
Joka tapauksessa: mielestäni on hassua miten nyt on trendinä, että parketti ei omakotitalossa lapsia kestä ja laitetaan laminaattia. Kuitenkin 99% rakennusliikkeiden rakentamista rivitaloasunnoista jne varustetaan parketilla. Ja kukapa muu niissä asuu kuin lapsiperheet?ulkolelut ovat pysyneet ulkona, kiitos kysymästä. Vastakysymys: Onko sinulla lapsia? Jos on niin miten monta? Oletko normiperheen 2 2 isi/äiti? Meillä lapsia on neljä, joista nuorimmat ovat 2-vuotiaat kaksoset melkoisella fyysisellä voimalla ja loputtomalla energialla vailla minkäänlaista järkeä. Oletko kokeillut, minkäläinen jälki jää parkettiin, kun sitä hakataan metallisella leluautolla ja kohtuullisella voimalla. Tai kun samainen esine heitetään rappusten kautta yläkerrasta alakertaan? Tietysti on meidän vanhempien vika, että olemme antaneet tällaisia leluja emmekä saa pikkupilttejämme kuriin. Toisaalta on myös todettu, että mukavia jälkiä saa Fisher-Pricen muovileluillakin. Niin, parketti on lämpökäsiteltyä pyökkiä. Nothing personal.
- olisi kallistakin
Hei! Meillä on laadukasta (tammikuvio-) laminaattia kuivissa tiloissa (hinta yli 22€/neliö), ja kunnollista laattaa keittiössä ja eteistiloissa, sekä tietysti pesutiloissa. Perheessämme on kolme lasta ja kaksi koiraa, siksi valitsimme kovaan kulutukseen tarkoitetun laminaatin. Olemme asuneet talossamme vuoden.
Nyt jos saisin valita uudestaan, laittaisin kuiviin tiloihin parkettia, enkä laittaisi laattaa keittiöön. Laminaattiin jää aivan liian helpolla jalanjälkiä ja vesipisaroista tahrat.En pese märällä, edes kostealla, enkä käytä saippuapitoisia aineita. Silti jää inhottavasti tassunjäljet laminaattiin. Ja kyllä, koirien tassut pestään ja kuivataan kun tullaan pihalta.
Laattalattian saumat on keittiössä hankalaa pitää siistinä. Meillä laatta on harmaan-ruskehtava ja saumausaine on samaa sävyä, ei vaaleaa. Silti saumoissa näkyy hyvin lika, enkä minä ainakaan jaksa hammasharjalla/pumpulipuikolla niitä rassata.
Jos olisi laattaa jota voi laittaa ilman saumoja, niin sitä ottaisin heti.
Voihan se olla,että olen liian kriittinen puhtauden suhteen, mutta on inhottavaa katsoa juuri siivotussa kodissa jälkiä "puhtaassa"lattiassa. - minä vaan
Meillä tulee alakertaan eteiseen, kuistille, ruokailuerkkeriin ja keittiöön laatta, oh ja kirjastoon parketti ja yläkerran makuuhuoneisiin ja aulaan laminaatti. Todettu hyväksi vaihtoehdoksi. Lasten lelut saavat pysyä yläkerrassa omissa huoneissa.
- ei taida olla pieniä lapsia?
Sillä lapset leikkivät siellä missä ovat vanhemmatkin, eivät pienet yläkerrassa viihdy, siksi meille tulee kaksi makkaria alas ja kaksi ylös :)
- minä vaan
ei taida olla pieniä lapsia? kirjoitti:
Sillä lapset leikkivät siellä missä ovat vanhemmatkin, eivät pienet yläkerrassa viihdy, siksi meille tulee kaksi makkaria alas ja kaksi ylös :)
NO jos 2- ja 3- vuotiaat on isoja, niin sitten ei ole pieniä lapsia. Kyllä esikoinenkin on omassa huoneessa yläkerrassa leikkinyt. Mä en aio pitää mitään huvikumpua, mutta vois edes alakerta pysyä hiukan järjestyksessä tällä tavoin. Meillä leikitään siellä missä se on sallittua - omassa huoneessa. Koskee sekä aikuisia että lapsia.
- mielestäni
minä vaan kirjoitti:
NO jos 2- ja 3- vuotiaat on isoja, niin sitten ei ole pieniä lapsia. Kyllä esikoinenkin on omassa huoneessa yläkerrassa leikkinyt. Mä en aio pitää mitään huvikumpua, mutta vois edes alakerta pysyä hiukan järjestyksessä tällä tavoin. Meillä leikitään siellä missä se on sallittua - omassa huoneessa. Koskee sekä aikuisia että lapsia.
Kyllä 2v ja 3v ovat vielä pieniä leikkimään yksin yläkerrassa, kun esim. äiti tekee ruokaa alhaalla. Vasta 3v jälkeen lapset alkavat edes kunnolla leikkimään.
Kyllä noin pieniä pitää vielä silmällä pitää. Ihannehan se olisi,että lelut olisivat vain yhdessä paikkaa, mutta enpä sellaista huushollia, joissa on pieniä lapsia ole nähnyt. Sääliksi käy lapsiasi :(
Meillä tulee keittiön ja olkkarin kanssa samaan kerrokseen leikkihuone. Lapsen nukkumahuone tulee sitten samaan kerrokseen. Tarkoitus on, että sitten kouluiässä huone on ylhäällä ja nukkumahuone muuttuu työhuoneeksi, ja työhuoneesta tulee toivottavsti toisen lapsen makkari.
- parkettia
Meillä oli edellisessä asunnossa parketti ja uuteenkin tulee öljyttynä. Neljä pientä lasta kolhimassa ja naarmuttamassa, mutta silti en epäröinyt valinnassa. Tuttavilla on laminaatti, ja se on jotensakin onneton. Liukas, kovaääninen, lika näkyy, kovilla pakkasilla sähköinen. Ja kun siihen tulee jälkiä, niin ne ovat luonnottomammannäköiset kuin parketissa. Parketin puupinta elää hieman, joten kolhutkin tasoittuvat/matalenevat ajan kanssa. Öljytyssä naarmut voi öljytä piiloon aika hyvin. Parketti myös kestää kosteutta paremmin kuin laminaatti. Meillä on ollut ja tulee jälleen parketti myös keittiöön. En tykkää laatasta siellä, koska on kova materiaali, saumat työläs pitää puhtaina, ja lasit särkyvät helposti. On myös kova alusta, jos lapsi tippuu ruokapöydäntuolilta tms.
Nykyisessä asunnossa on muovimatto. Se on hyvä kosteuden kannalta (märkänä tosin liukas!), mutta kyllä siihen jää jälkiä, joita ei korjaa/poista millään: puuvärikynästä, metalliautolla naarmutettuna jne.- miten lie
Edellisessä asunnossa oli lakattu puulattia ja sain sähkötällejä melko usein. Nykyisessä on laminaatti eikä staattisen sähkön iskuja saa vaikka yrittäisikin.
- parkettikin on tosi
kova jos sille tuolilta tippuu tai kaatuu juostessa. Kokemusta lapsuudesta on, polvet tohjona ;)
Keittiöön ei missään nimessä kannata parkettia laittaa. Laatta on paras ja tyylikkäin. Laminaattiikin kestää parkettia enemmän kosteutta. - luuloosi
parkettikin on tosi kirjoitti:
kova jos sille tuolilta tippuu tai kaatuu juostessa. Kokemusta lapsuudesta on, polvet tohjona ;)
Keittiöön ei missään nimessä kannata parkettia laittaa. Laatta on paras ja tyylikkäin. Laminaattiikin kestää parkettia enemmän kosteutta.Laminaatti kestaa HUONOMMIN vettä kuin parketti. Tiputapa vesiämpäriin parkettipala ja laminaattipala ja katso tulos vaikka seuraavana päivänä.
- Liisa laminaatti
Kymmenen vuoden kokemuksen jälkeen, ehdottomasti parketti. Meillä laitettiin keittiöön laminaatti ennen kuin esikoinen syntyi ja kaduin sitä melkein heti. Laminaatti on pinnasta kylmä, ja lattiallahan se lapsi oli ensimmäiset vuodet. Laminaatti on sähköinen eikä sen kestävyys ollut sitä mitä myyjä antoi ymmärtää. Toki ei mikään ole ikuista mutta voisi se olla edes käytössä mukava. Nyt uutta taloa suunnitellessa tulee eteiseen ja keittiöön ainakin laatat ja lattialämmitys sekä muualle, niin kuin ennenkin, aito puuparketti.
- asiantuntija
Väitän olevani asiantuntija ja vastaan että jos
laminaatti niin se malli mikä sopii lattialäm-
mitykselle- sen huomioon jättäminen tuottaa pa-
himmat ongelmat. Jos ei lattialämmitystä laminaatin saa todella halvalla.
Vastaan kuitenkin parketti on paras, jos haluat
10n vuoden päästä halvalla uuden, tarvitsee sinun
vain hiotuttaa se. Laminaatti pitää purkaa ja
vaihtaa uuteen. soita jos haluat kysyä lisää
040 5438504 terv asiantuntija- Talo 2007
Katsottuani kotisivujasi uskon kylläkin että olet asiantuntija!:-)Joten kiitoksia paljon tiedoista.Toivottovasti vastaat vielä pariin kysymykseen, olen liian ujo soittamaan.Koska meillä on 1 ja 2,5 vuotiaat pojat ja pelkään heidän "pilaavan" parketin, suositteletko kuitenkin parkettia?Vai onko joku todella hyvälaatuinen laminaattia (esim Pergo)parempi vaihtoehto?Ja mitä lasten huoneisiin, muovimatto?
Haluan kodin jossa lapset saavat olla lapsia ja äitillä silti yhä hermot tallella :-)
Kiitos etukäteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241080
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881044- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99845- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789