Kuka syö roskaruokaa???

vähän isompi tytsi

Katselin tänään erään kauppakeskuksen Hesburgerissa syöviä ihmisiä. Asiakkaita oli noin kymmenen, vain kaksi oli heistä huomattavan lihavia, loput olivat ihan normaalipainoisia ja hoikkia. Kuka se sitten todellisuudessa onkaan sen roskaruuan ystävä? Katselin myös työpaikkani ruokalassa ihmisten ruoka annoksia ja yllätys yllätys, normaalikokoiset naiset lappoivat kauheat kasat kaikkea ruokaa isoille lautasilleen, kun taas kookkaammat naiset ottivat puolet pienemmät annokset. Työkaverini joka on minua noin 20kg kevyempi söi hyvällä ruokahalulla kauhean kasan ruokaa ja sanoi vielä että menis hyvin vielä toinenkin lautasellinen. Minä olin ihan täynnä vajaasta puolesta lautasellisesta, on se kyllä pirun epäreilua että toiset eivät vaan liho millään.

26

1934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Urheilija_

      Ruokalassa syöty annos on vain yksi ateria. Monelle hoikalle ihmiselle se saattaa olla päivän ainoa kunnon ateria ja syövät tarkoituksella silloin paljon, ettei tarvi syödä seuraavan kerran kuin vasta illalla jotain pientä.

      Hesburgerissa syö usein lähinnä vain laihoja. Syy saattaa olla siinä että he ovat yleensä myös sosiaalisempia kuin lihavat ja pitävät syömisestä ulkona. Se että roskaruokaa ei käydä syömässä hesessä ei tarkoita sitä ettei sitä syötäisi. Roskaruokaa voi tehdä ihan hyvin myös kotona tai hakea grillin luukulta.

      • vähän isompi tytsi

        ajattelinkin itseäni ja omia ruokailutapojani, että on epäreilua kun toiset eivät isoista määristä huolimatta liho. Päivän ainoa ruoka minullekin on työmaan ruokalassa syöty ateria, enkä edes pidä pullasta tai burgereista, limusta puhumattakaan yäk. Ja työni on liikkuvaa ja aika ajoin myös fyysisesti raskasta, mutta kiloja tuppaa tulemaan... mistä porkkanoistako?


      • VarmaTieto
        vähän isompi tytsi kirjoitti:

        ajattelinkin itseäni ja omia ruokailutapojani, että on epäreilua kun toiset eivät isoista määristä huolimatta liho. Päivän ainoa ruoka minullekin on työmaan ruokalassa syöty ateria, enkä edes pidä pullasta tai burgereista, limusta puhumattakaan yäk. Ja työni on liikkuvaa ja aika ajoin myös fyysisesti raskasta, mutta kiloja tuppaa tulemaan... mistä porkkanoistako?

        Syöt enemmän kuin kulutat ja siksi lihot.

        Vaikka painat 200 kg niin meille voit uskotella syöväsi pelkkiä porkkanoita, mutta ethän valehtele itsellesi? Se olisi liian surullista.

        -VT


      • Urheilija_
        vähän isompi tytsi kirjoitti:

        ajattelinkin itseäni ja omia ruokailutapojani, että on epäreilua kun toiset eivät isoista määristä huolimatta liho. Päivän ainoa ruoka minullekin on työmaan ruokalassa syöty ateria, enkä edes pidä pullasta tai burgereista, limusta puhumattakaan yäk. Ja työni on liikkuvaa ja aika ajoin myös fyysisesti raskasta, mutta kiloja tuppaa tulemaan... mistä porkkanoistako?

        Liikunnalla on yllättävän suuri vaikutus siihen millaisista määristä lihoo. Liikunta parantaa ruumiin toimintoja ja näin ollen edesauttaa myös laihtumista.


      • vähän isompi tytsi
        VarmaTieto kirjoitti:

        Syöt enemmän kuin kulutat ja siksi lihot.

        Vaikka painat 200 kg niin meille voit uskotella syöväsi pelkkiä porkkanoita, mutta ethän valehtele itsellesi? Se olisi liian surullista.

        -VT

        En kyllä tosin paina 200kg, mutta 91kg ja jalat ovat pirunmoisella rasituksella kun 8 tuntia päivässä kävelen ja nostelen painavia juttuja. En nyt pelkkiä porkkanoita syö, mutta en mielestäni mitään niin lihottavaakaan, enkä todellakaan mitään suuria annoksia. En oikein usko siihenkään että diabetes olisi syy lihomiseeni (sairastuin siihen painaessani 47kg nuorena). Mutta mietin voisiko stressi jotenkin laukaista jonkun veemäisen jutun että elimistö alkaa kerätä talteen kaiken mahdollisen rasvan.


      • vähän isompi tytsi
        Urheilija_ kirjoitti:

        Liikunnalla on yllättävän suuri vaikutus siihen millaisista määristä lihoo. Liikunta parantaa ruumiin toimintoja ja näin ollen edesauttaa myös laihtumista.

        Kuntoilu on oikeastaan jäänyt raskaan fyysisen työn takia. Kävelen oikeastaan työn lisäksi vain viikonloppuisin enää. Ennen kävin kuntosalilla ja pelasin sulkapalloa tai tennistä kerran viikossa, nyt ei ole enää aikaa eikä jaksa.


      • Laihduttaja1000

        Urheilijana varmaankin tiedät, että yksi ateria päivässä ei ole hyväksi, vaan se yksi ateria tulisi jakaa viideksi ruoaksi ja vähän päälle. Varmaankin tiedät että verensokerin heittely ei ole hyväksi kenellekkään ja ruoan jakaminen pitää sen tasapainoisena. Leipaakin tulisi syödä kuusi palaa päivässä, rukiista sellaista ja yhdellä aterialla kukaan tuskin syö sitä määrää.

        Hesburgerissa syö lähinnä laihoja sen vuoksi että jos lihava sinne menee syömään, tulee joku huomauttamaan että kannattaako... pitäiskö sun vähän katsoa tuota syömistä...

        Grillin luukullakin asiakkaat ovat suurin osa laihoja tai normaalipanoisia. Voin sanoa koska olen itse työskennellyt sellaisessa... Haluaisin myös jotain tutkimustulosta siitä että laihat ovat sosiaalisempia. Uskallan olla eri mieltä, luulen nimittäin että yleisesti tässä ei ole mitään eroa.

        Ehkä pääsemme tästä loppu tulokseen että lihavat kokkaavat kotona. No, en viitsi tuohon kommentoida, sillä maiilmasi on aika mustavalkoinen, mitä olen kirjoituksiasi lukenut!


      • .........
        vähän isompi tytsi kirjoitti:

        En kyllä tosin paina 200kg, mutta 91kg ja jalat ovat pirunmoisella rasituksella kun 8 tuntia päivässä kävelen ja nostelen painavia juttuja. En nyt pelkkiä porkkanoita syö, mutta en mielestäni mitään niin lihottavaakaan, enkä todellakaan mitään suuria annoksia. En oikein usko siihenkään että diabetes olisi syy lihomiseeni (sairastuin siihen painaessani 47kg nuorena). Mutta mietin voisiko stressi jotenkin laukaista jonkun veemäisen jutun että elimistö alkaa kerätä talteen kaiken mahdollisen rasvan.

        Aloita laskemaan kaloreita niin tiedät syötkö liikaa. Netistä löytyy paljon laskureita ja esim energynet on tosi helppokäyttöinen. Itse huomaan usein syöneeni yli kulutukseni vaikka tuntuu että olisin syönyt vähän ja terveellisesti ja vaikka nälkäkin olisi kurninut koko päivän ajan.

        Mun on ainakin tosi vaikea pitää itseni hoikkana kun niin usein on kamala nälkä. Se vaan pitääs oppia kestämään. Sitä kuvittelee syövänsä sopivasti kun syö vain silloin kun on nälkä. Kun laskee päivän kalorit huomaa karun totuuden.


      • Janis Petke
        Laihduttaja1000 kirjoitti:

        Urheilijana varmaankin tiedät, että yksi ateria päivässä ei ole hyväksi, vaan se yksi ateria tulisi jakaa viideksi ruoaksi ja vähän päälle. Varmaankin tiedät että verensokerin heittely ei ole hyväksi kenellekkään ja ruoan jakaminen pitää sen tasapainoisena. Leipaakin tulisi syödä kuusi palaa päivässä, rukiista sellaista ja yhdellä aterialla kukaan tuskin syö sitä määrää.

        Hesburgerissa syö lähinnä laihoja sen vuoksi että jos lihava sinne menee syömään, tulee joku huomauttamaan että kannattaako... pitäiskö sun vähän katsoa tuota syömistä...

        Grillin luukullakin asiakkaat ovat suurin osa laihoja tai normaalipanoisia. Voin sanoa koska olen itse työskennellyt sellaisessa... Haluaisin myös jotain tutkimustulosta siitä että laihat ovat sosiaalisempia. Uskallan olla eri mieltä, luulen nimittäin että yleisesti tässä ei ole mitään eroa.

        Ehkä pääsemme tästä loppu tulokseen että lihavat kokkaavat kotona. No, en viitsi tuohon kommentoida, sillä maiilmasi on aika mustavalkoinen, mitä olen kirjoituksiasi lukenut!

        Hopönlöpö. On olemassa dieettejä jossa syödään vain yksi kunnon ateria päivässä (Warrior Diet).

        Itse syön maksimissaan 3 kertaa päivässä, joskus vain kaksi. Kun syö kunnon aamupalan, jaksaa sillä helposti kuuteen illalla jolloin syön tukevan illallisen. Ja sillä taas jaksaa aamuun, ja kaikki tämä ilman nälkää.

        Painonhallinnan salaisuus juuri on olla syömättä koko ajan. Jos syöt jotain pientä koko ajan, niin varmasti on myöskin koko ajan nälkä!

        Itse noudatan vähähiilarista ruokavaliota. Eli syön siis tukevasti lihaa, kanaa, kalaa, rasvaa ja juustoja. Kasviksia tietysti myöskin, ja papuja ja herneitä. Ruuanlaitossa käytän vain voita ja oliiviöljyä.


      • Janis Petke
        Janis Petke kirjoitti:

        Hopönlöpö. On olemassa dieettejä jossa syödään vain yksi kunnon ateria päivässä (Warrior Diet).

        Itse syön maksimissaan 3 kertaa päivässä, joskus vain kaksi. Kun syö kunnon aamupalan, jaksaa sillä helposti kuuteen illalla jolloin syön tukevan illallisen. Ja sillä taas jaksaa aamuun, ja kaikki tämä ilman nälkää.

        Painonhallinnan salaisuus juuri on olla syömättä koko ajan. Jos syöt jotain pientä koko ajan, niin varmasti on myöskin koko ajan nälkä!

        Itse noudatan vähähiilarista ruokavaliota. Eli syön siis tukevasti lihaa, kanaa, kalaa, rasvaa ja juustoja. Kasviksia tietysti myöskin, ja papuja ja herneitä. Ruuanlaitossa käytän vain voita ja oliiviöljyä.

        Ja leipää en tietysti syö juurikaan yhtään.


      • tuituitutitutiutiuti
        ......... kirjoitti:

        Aloita laskemaan kaloreita niin tiedät syötkö liikaa. Netistä löytyy paljon laskureita ja esim energynet on tosi helppokäyttöinen. Itse huomaan usein syöneeni yli kulutukseni vaikka tuntuu että olisin syönyt vähän ja terveellisesti ja vaikka nälkäkin olisi kurninut koko päivän ajan.

        Mun on ainakin tosi vaikea pitää itseni hoikkana kun niin usein on kamala nälkä. Se vaan pitääs oppia kestämään. Sitä kuvittelee syövänsä sopivasti kun syö vain silloin kun on nälkä. Kun laskee päivän kalorit huomaa karun totuuden.

        Tulipa mieleen tuosta energynetistä, kun se antaa päivittäiseksi energiantarpeekseni 500kcal enemmän kuin, esim. kalorilaskuri.fi. Kumma homma, luottaisin enemmän tuohon kalorilaskuriin, että taitaapi antaa aika yläkanttiin syöpöille tuon energiankulutuksen.


    • VarmaTieto

      Näykkijät työpaikalla ovat silmänpalvojia. kotona menee suklaalevy ja laskiaispulla poikineen. Näykkijät työpaikalla ottavat kaksi kauhaa makkarasoosia, yhden pienen perunan eikä salaattia. Ja juuri sitä soosia pitäisi välttää. Katso tarkemmin ensi kerralla, se "ahmatti" vetää 3 perunaa, pienen kauhallisen soosia ja puoli lautasellista salaattia.

      Ei se määrä vaan se laatu.

      Kun on töissä syönyt kunnolla, ei tarvitse kotona täyttää itseään sipseillä ja suklaalla. Ja se "ahmatti" menee kotiinsa vasta kuntosalin jälkeen, kun näykkijä painuu suoraan pizzerian kautta sohvalle sipsipussi kainalossa.

      Ei ihmisten elimistöjen välillä ole keskimääräisessä energiankulutuksessa kuin noin 10-20% eroja. Lihomista tai hoikkana pysymistä ei selitetä geeneillä. Se selitetään liikunnalla, elintavoilla ja ravinnon kokonaismäärällä. Kaikki muu on itsepetosta ja valehtelua.

      Keskimäärin toimistotyötä tekevä 180-senttinen 80-kiloinen mies kuluttaa päivässä ehkä 3000 kcal. "Nopealla" ainennevaihdunnalla varustettu yksilö ehkä 3200 ja "hitaalla" varustettu 2800 kcal mutta siinä ne erot ovatkin. Loput erosta syntyy siitä, mitä kaataa kurkusta alas ja mitä tekee työajan jälkeen.

      Siellä Hesessä näkemistäsi ihmisistä ne hoikat käyvät kerran viikossa ja ne paksukaiset kahdesti päivässä.

      -VT

    • työpaikkaruokalassa

      toisten nähden,vaan jatkavat syöntiään kotona,kun ei kukaan näe,niin sipsipussit esiin.Ei kukaan tyhjästä lihoa,kyllä se kaloreista tulee joka kilo

      • jatkuvasti

        älkää toistako itseänne joka toisessa viestissä! Sipsit ovat pahoja, niistä jää kamala maku suuhun, en syö koskaan sipsejä. Ja sokerilimsoja en juo, hyi. Luuletteko, että kaikki joilla on ylipainoa ovat lihottaneet itsensä mm. sipseillä limsalla ja Hesen ruuilla? Eikä se ole Suomen kielen mukaan lihoamista, vaan lihomista...
        Kuinka nykyaikana voidaan luulla, etteivät ihmiset yleensä tiedä, että kastikkeet lihottavat, niitä ei tulisi paljoa syödä, jos haluaa pudottaa painoaan? Tylsiä väitteitä, aivan älyttömiä..


      • namis
        jatkuvasti kirjoitti:

        älkää toistako itseänne joka toisessa viestissä! Sipsit ovat pahoja, niistä jää kamala maku suuhun, en syö koskaan sipsejä. Ja sokerilimsoja en juo, hyi. Luuletteko, että kaikki joilla on ylipainoa ovat lihottaneet itsensä mm. sipseillä limsalla ja Hesen ruuilla? Eikä se ole Suomen kielen mukaan lihoamista, vaan lihomista...
        Kuinka nykyaikana voidaan luulla, etteivät ihmiset yleensä tiedä, että kastikkeet lihottavat, niitä ei tulisi paljoa syödä, jos haluaa pudottaa painoaan? Tylsiä väitteitä, aivan älyttömiä..

        Vaikka täällä jatkuvasti kuulee väitettävän ettei aineenvaihdunnoissa ym. toiminnoissa ole eroja niin ravinnon imeytymisessä ON eroja ihmisten välillä. Se on todettu tuhanteen kertaan että jotkut saavat syödä ihan mitä vain eikä mikään näy. Joidenkin pitää koko ajan tarkkailla syömisiään ja silti kiloja karttuu. Ihmisen elimistö ei ole niin yksinkertainen kuin täällä väitetään. Varmasti jokainen ylipainosta kärsivä tietää mikä ruoka lihottaa. Itse olen alkanut soveltaa omiin syömisiini sitä ajatusmallia että minun on pakko olla syömättä lihottavia ruokia samoin kuin esim. keliaakikon on kieltäydyttävä kotimaista viljaa sisältävistä ruoista tai maitoallergisen maitoa sisältävistä. Tavallaan olen hyväksynyt lihavuuteni sairautena jota minun on hoidettava lopun elämääni. Tämä yhteiskunta ei hyväksy lihavuutta normaalina tilana, siksi emme voi itsekään hyväksyä itseämme sellaisena kuin luonnostaan olemme.


      • VarmaTieto
        namis kirjoitti:

        Vaikka täällä jatkuvasti kuulee väitettävän ettei aineenvaihdunnoissa ym. toiminnoissa ole eroja niin ravinnon imeytymisessä ON eroja ihmisten välillä. Se on todettu tuhanteen kertaan että jotkut saavat syödä ihan mitä vain eikä mikään näy. Joidenkin pitää koko ajan tarkkailla syömisiään ja silti kiloja karttuu. Ihmisen elimistö ei ole niin yksinkertainen kuin täällä väitetään. Varmasti jokainen ylipainosta kärsivä tietää mikä ruoka lihottaa. Itse olen alkanut soveltaa omiin syömisiini sitä ajatusmallia että minun on pakko olla syömättä lihottavia ruokia samoin kuin esim. keliaakikon on kieltäydyttävä kotimaista viljaa sisältävistä ruoista tai maitoallergisen maitoa sisältävistä. Tavallaan olen hyväksynyt lihavuuteni sairautena jota minun on hoidettava lopun elämääni. Tämä yhteiskunta ei hyväksy lihavuutta normaalina tilana, siksi emme voi itsekään hyväksyä itseämme sellaisena kuin luonnostaan olemme.

        Tieteellisesti on todistettu väitteesi ihmisyksilöiden välisistä eroista aineenvaihdunnassa. Erot saattavat olla jopa 20%.

        Idea ei olekaan syödä yhtä paljon, kuin paras kaverisi, vaan juuri niin paljon kuin ITSE kulutat. Itsestäänselvää. Miksi valittaa, jos Marjatta saakin syödä yhden perunan päivässä enemmän lihomatta? Ja jos Marjatta vielä harrastaa liikuntaa, hän saakin syödä kaksi perunaa ja munkin enemmän. Mitä ihmettä se Sinun syömiseesi vaikuttaa?

        > Tämä yhteiskunta ei hyväksy lihavuutta
        > normaalina tilana

        Lihavuus on sairaus. Se johtuu päästä.


        -VT


      • namis
        VarmaTieto kirjoitti:

        Tieteellisesti on todistettu väitteesi ihmisyksilöiden välisistä eroista aineenvaihdunnassa. Erot saattavat olla jopa 20%.

        Idea ei olekaan syödä yhtä paljon, kuin paras kaverisi, vaan juuri niin paljon kuin ITSE kulutat. Itsestäänselvää. Miksi valittaa, jos Marjatta saakin syödä yhden perunan päivässä enemmän lihomatta? Ja jos Marjatta vielä harrastaa liikuntaa, hän saakin syödä kaksi perunaa ja munkin enemmän. Mitä ihmettä se Sinun syömiseesi vaikuttaa?

        > Tämä yhteiskunta ei hyväksy lihavuutta
        > normaalina tilana

        Lihavuus on sairaus. Se johtuu päästä.


        -VT

        Tietääkseni en ole valittanut yhtään mitään. Olen oman tilani tiedostanut ja hoidan sitä parhaan taitoni mukaan. Ei selity pelkällä aineenvaihdunnalla se että Marjatta joka tekee istumatyötä ja syö koko ajan ei koskaan elämässään liho ylipainoiseksi. Marjatta ei harrasta mitään liikuntaa ja mättää joka päivä ruokaa useiden tuhansien kaloreiden edestä. Hänellä on aikuisiän diabetes ja siksi hänen on omien sanojensa mukaan syötävä kahden tunnin välein. Syömisten välissä hän napostelee karkkkeja, pähkinöitä, pikkuleipiä ym. että työaika sujuisi joutuisammin. Marjatta harrastaa yhdistystoimintaa ja usein eri yhdistyksissä istuessa menee myöhään. Kun hän tulee illalla kotiin hän laittaa yleensä itselleen ja miehelleen pihvit ja ranskanperunat. Hän on aina ollut pieni ja hoikka. Vaihdevuosi-iässä Marjatta saa muutaman kilon lisää painoa. Häntä ei kuitenkaan voi vieläkään sanoa ylipainoiseksi. Marjatan kengän numero on 36, sormikkaat pitää ostaa lasten osastolta. Vaatekoko on 34-36. Toisaalla Leena joka tekee siivoojan työtä on aina ollut lihava. Leena syö aamulla töihin lähtiessä puuroa. Koska kenttähenkilökunnalle ei ole sosiaalisia tiloja toisin kuin toimistoväelle Leena syö seuraavan kerran kotiin päästyään klo 17,00. Ruoka on tavallista kotiruokaa, salaattia ja hedelmiä hän on syönyt vuosikymmenet. Leenan kengän numero on 42ja sormikkaat miesten osastolta. Vaatteet kokoa 52-54. Pikaruokapaikoissa Leenaa ei ole koskaan nähty sillä viesti meni perille jo vuosia sitten, lihavalla ei ole oikeutta olla. Lihavuus on sairaus. Se johtuu päästä. Mutta kenen?


      • VarmaTieto
        namis kirjoitti:

        Tietääkseni en ole valittanut yhtään mitään. Olen oman tilani tiedostanut ja hoidan sitä parhaan taitoni mukaan. Ei selity pelkällä aineenvaihdunnalla se että Marjatta joka tekee istumatyötä ja syö koko ajan ei koskaan elämässään liho ylipainoiseksi. Marjatta ei harrasta mitään liikuntaa ja mättää joka päivä ruokaa useiden tuhansien kaloreiden edestä. Hänellä on aikuisiän diabetes ja siksi hänen on omien sanojensa mukaan syötävä kahden tunnin välein. Syömisten välissä hän napostelee karkkkeja, pähkinöitä, pikkuleipiä ym. että työaika sujuisi joutuisammin. Marjatta harrastaa yhdistystoimintaa ja usein eri yhdistyksissä istuessa menee myöhään. Kun hän tulee illalla kotiin hän laittaa yleensä itselleen ja miehelleen pihvit ja ranskanperunat. Hän on aina ollut pieni ja hoikka. Vaihdevuosi-iässä Marjatta saa muutaman kilon lisää painoa. Häntä ei kuitenkaan voi vieläkään sanoa ylipainoiseksi. Marjatan kengän numero on 36, sormikkaat pitää ostaa lasten osastolta. Vaatekoko on 34-36. Toisaalla Leena joka tekee siivoojan työtä on aina ollut lihava. Leena syö aamulla töihin lähtiessä puuroa. Koska kenttähenkilökunnalle ei ole sosiaalisia tiloja toisin kuin toimistoväelle Leena syö seuraavan kerran kotiin päästyään klo 17,00. Ruoka on tavallista kotiruokaa, salaattia ja hedelmiä hän on syönyt vuosikymmenet. Leenan kengän numero on 42ja sormikkaat miesten osastolta. Vaatteet kokoa 52-54. Pikaruokapaikoissa Leenaa ei ole koskaan nähty sillä viesti meni perille jo vuosia sitten, lihavalla ei ole oikeutta olla. Lihavuus on sairaus. Se johtuu päästä. Mutta kenen?

        Esimerkkisi Leena (koko 54) on siis noin 60 kiloa ylipainoinen.

        Varovasti laskien hänellä on noin 420.000 kcal vararavintoa mukanaan. Jos tämä mälli on hankittu vaikka 20 vuoden aikana, tarkoittaa se, että Leena on syönyt yli oman kulutuksensa vain 60 kcal päivässä. Joka päivä. Yksi peruna päivässä liikaa. Tai puolikas banaani. Tai puolikas jogurtti. Tai vastaavasti hän olisi voinut kävellä joka päivä 15 minuuttia enemmän.

        On Leenan kannalta yksi lysti, mitä Marjatta syö tai miten liikkuu. Se ei Leenaa lihota, jos Marjatta syö pähkinöitä.

        50 vuotta sitten lihavia oli vain yksi sadasta. Nykyisin joka toinen. Mikään geneettinen ilmiö ei ehdi vaikuttaa 50 vuodessa. Pikaruoka, einekset, makeiset, autot, metrot ja televisio sen sijaan on vaikuttanut.

        -VT


      • namis
        VarmaTieto kirjoitti:

        Esimerkkisi Leena (koko 54) on siis noin 60 kiloa ylipainoinen.

        Varovasti laskien hänellä on noin 420.000 kcal vararavintoa mukanaan. Jos tämä mälli on hankittu vaikka 20 vuoden aikana, tarkoittaa se, että Leena on syönyt yli oman kulutuksensa vain 60 kcal päivässä. Joka päivä. Yksi peruna päivässä liikaa. Tai puolikas banaani. Tai puolikas jogurtti. Tai vastaavasti hän olisi voinut kävellä joka päivä 15 minuuttia enemmän.

        On Leenan kannalta yksi lysti, mitä Marjatta syö tai miten liikkuu. Se ei Leenaa lihota, jos Marjatta syö pähkinöitä.

        50 vuotta sitten lihavia oli vain yksi sadasta. Nykyisin joka toinen. Mikään geneettinen ilmiö ei ehdi vaikuttaa 50 vuodessa. Pikaruoka, einekset, makeiset, autot, metrot ja televisio sen sijaan on vaikuttanut.

        -VT

        Leena oli lihava lapsi 50 v. sitten . Oliko hän yksi sadasta geneettisesti lihavasta?


      • namis kirjoitti:

        Leena oli lihava lapsi 50 v. sitten . Oliko hän yksi sadasta geneettisesti lihavasta?

        En löytänyt VT:n tekstistä kohtaa, jossa hän olisi sanonut 50 vuotta sitten jonkun olleen geneettisesti lihava. Hän vain sanoi yhden sadasta olleen lihava. Todennäköisesti se läski olikin laiska ja ahne kirkkoherra. Muilla ruuan määrä juuri ja juuri riitti kattamaan kulutuksen.

        Geneettistä lihavuutta ei ole olemassa. Syömättä ei liho, koska ainetta (edes läskiä) ei synny tyhjästä.

        Leena söi jo lapsena yli oman kulutuksen eikä vielä 50:ssä vuodessakaan ole oppinut ihmisten tavoille. Eikö olisi jo aika todeta, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis?


        Master Eq


      • kertomus..
        namis kirjoitti:

        Tietääkseni en ole valittanut yhtään mitään. Olen oman tilani tiedostanut ja hoidan sitä parhaan taitoni mukaan. Ei selity pelkällä aineenvaihdunnalla se että Marjatta joka tekee istumatyötä ja syö koko ajan ei koskaan elämässään liho ylipainoiseksi. Marjatta ei harrasta mitään liikuntaa ja mättää joka päivä ruokaa useiden tuhansien kaloreiden edestä. Hänellä on aikuisiän diabetes ja siksi hänen on omien sanojensa mukaan syötävä kahden tunnin välein. Syömisten välissä hän napostelee karkkkeja, pähkinöitä, pikkuleipiä ym. että työaika sujuisi joutuisammin. Marjatta harrastaa yhdistystoimintaa ja usein eri yhdistyksissä istuessa menee myöhään. Kun hän tulee illalla kotiin hän laittaa yleensä itselleen ja miehelleen pihvit ja ranskanperunat. Hän on aina ollut pieni ja hoikka. Vaihdevuosi-iässä Marjatta saa muutaman kilon lisää painoa. Häntä ei kuitenkaan voi vieläkään sanoa ylipainoiseksi. Marjatan kengän numero on 36, sormikkaat pitää ostaa lasten osastolta. Vaatekoko on 34-36. Toisaalla Leena joka tekee siivoojan työtä on aina ollut lihava. Leena syö aamulla töihin lähtiessä puuroa. Koska kenttähenkilökunnalle ei ole sosiaalisia tiloja toisin kuin toimistoväelle Leena syö seuraavan kerran kotiin päästyään klo 17,00. Ruoka on tavallista kotiruokaa, salaattia ja hedelmiä hän on syönyt vuosikymmenet. Leenan kengän numero on 42ja sormikkaat miesten osastolta. Vaatteet kokoa 52-54. Pikaruokapaikoissa Leenaa ei ole koskaan nähty sillä viesti meni perille jo vuosia sitten, lihavalla ei ole oikeutta olla. Lihavuus on sairaus. Se johtuu päästä. Mutta kenen?

        Marjatasta ja Leenasta.

        Fantasia- ja novelliosasto on vain ihan muualla. Mielikuvitustarinat tulee sijoittaa mielummin sinne.

        Jos tosiaan itse uskot näihin juttuihisi, niin varmasti uskot sitten peikkoihin, tonttuihin ja muihinkin menninkäisiin.


      • Marjattaa
        VarmaTieto kirjoitti:

        Esimerkkisi Leena (koko 54) on siis noin 60 kiloa ylipainoinen.

        Varovasti laskien hänellä on noin 420.000 kcal vararavintoa mukanaan. Jos tämä mälli on hankittu vaikka 20 vuoden aikana, tarkoittaa se, että Leena on syönyt yli oman kulutuksensa vain 60 kcal päivässä. Joka päivä. Yksi peruna päivässä liikaa. Tai puolikas banaani. Tai puolikas jogurtti. Tai vastaavasti hän olisi voinut kävellä joka päivä 15 minuuttia enemmän.

        On Leenan kannalta yksi lysti, mitä Marjatta syö tai miten liikkuu. Se ei Leenaa lihota, jos Marjatta syö pähkinöitä.

        50 vuotta sitten lihavia oli vain yksi sadasta. Nykyisin joka toinen. Mikään geneettinen ilmiö ei ehdi vaikuttaa 50 vuodessa. Pikaruoka, einekset, makeiset, autot, metrot ja televisio sen sijaan on vaikuttanut.

        -VT

        ei yksinkertaisesti ole olemassa. Satuhahmo on tämä Marjatta.

        Sen sijaan Leena voi olla olemassa. Hän on aikasemmin muussa elämäntilanteessa kerännyt ylipainonsa ja nyt syö kulutustaan vastaavasti eikä laihdu.

        Tuolla ruholla ja ruumiillisessa työssä hänen energiankulutuksensa on kuitenkin yli 2500 kcal, joten on epäuskottavaa, ettei hän söisi lounasta. Siinähän tulee suorastaan huono olo. Eväätkin voi ottaa työpaikalle mukaan.


    • kaakeli keijo

      Mitä on roskaruoka? hese? leipää,pihviä,salaattia,kastiketta? Mikä on roskaa?

      • roskaruokaa

        Tässä tarkka määritelmä roskaruuasta, jonka vaikutukset kansanterveyteemme pitäisi pistää heti Hesen maksettavaksi: Hesen pitsat, purilaiset, juomat, shipsit, ateriat
        ja lisäksi vielä törkeyden huippuna on toimitustapa, joka on drivein - ei tartte edes kävellä syömään.


      • Huonointa mahdollista ruokaa.

        Vehnäleipää, rasvassa paistettua huonolaatuista rasvaista jauhelihaa, erittäin rasvaista salaatinkastiketta ja majoneesia, upporasvassa keitettyjä perunoita, ketsuppia ja limsaa.

        Yhdessä ateriassa 2800 kcal. Proteiinia 1 gramma, rasvaa 155 grammaa, hiilihydraatteja (tärkkelys sokeri) 300 grammaa. Tällä elää metsätyömies vuorokauden ja toimistotyötä tekevä nainen kaksi vuorokautta. Elleivät suonet mene kaikesta rasvasta ennen sitä tukkoon. Korkea hiilihydraattipitoisuus nostaa insuliinilukemat kattoon ja sen johdosta rasvaa varastoituu vyötärölle aterian syömisen jälkeen 385 grammaa.

        Koska annoksessa ei ole yhtään kuituja, nälkä iskee rajusti verensokerin laskiessa jo 30 minuutin kuluttua. Sitä voi lääkitä vaikka jäätelöllä ja suklaapatukalla.

        Yhtä kylläiseksi tulisi syömällä kaksi viipaletta täysjyväruisleipää, kaksi tomaattia, 20 viipaletta kurkkua, 200 g:n jauhelihapihvi tehtynä vähärasvaisesta hirvenlihasta, porkkanaraastetta, vähärasvaista raejuustoa ja "kourallinen" keitettyä perunaa tai tummaa pastaa tai riisiä. Energiaa 675 kcal, josta proteiinia 93 g, hiilihydraatteja 65 g ja rasvaa 6 g.


        Master Eq


      • lihavuus
        MasterEq kirjoitti:

        Huonointa mahdollista ruokaa.

        Vehnäleipää, rasvassa paistettua huonolaatuista rasvaista jauhelihaa, erittäin rasvaista salaatinkastiketta ja majoneesia, upporasvassa keitettyjä perunoita, ketsuppia ja limsaa.

        Yhdessä ateriassa 2800 kcal. Proteiinia 1 gramma, rasvaa 155 grammaa, hiilihydraatteja (tärkkelys sokeri) 300 grammaa. Tällä elää metsätyömies vuorokauden ja toimistotyötä tekevä nainen kaksi vuorokautta. Elleivät suonet mene kaikesta rasvasta ennen sitä tukkoon. Korkea hiilihydraattipitoisuus nostaa insuliinilukemat kattoon ja sen johdosta rasvaa varastoituu vyötärölle aterian syömisen jälkeen 385 grammaa.

        Koska annoksessa ei ole yhtään kuituja, nälkä iskee rajusti verensokerin laskiessa jo 30 minuutin kuluttua. Sitä voi lääkitä vaikka jäätelöllä ja suklaapatukalla.

        Yhtä kylläiseksi tulisi syömällä kaksi viipaletta täysjyväruisleipää, kaksi tomaattia, 20 viipaletta kurkkua, 200 g:n jauhelihapihvi tehtynä vähärasvaisesta hirvenlihasta, porkkanaraastetta, vähärasvaista raejuustoa ja "kourallinen" keitettyä perunaa tai tummaa pastaa tai riisiä. Energiaa 675 kcal, josta proteiinia 93 g, hiilihydraatteja 65 g ja rasvaa 6 g.


        Master Eq

        Miten voitte olla varmoja ettei geeneillä ole merkitystä lihavuuteen? (en tarkoita sairaalloista lihavuutta)
        Sukulaiseni, muutaman vuoden iässä alkoi lihoa, ruokapäiväkirjoja piti pitää, lääkärit sanoivat syyttävään sävyyn että jos (päiväkirjassa) on kaikki mitä hän syö, niin ei pitäisi lapsen lihoa. Ei hän ole ihan hirveän lihava, mutta ylipainoinen. Minulla oli lapsena sama juttu. Yläasteellakin terveydenhoitaja sanoi suoraan syyllistäen että jos tässä on kaikki mitä olet syönyt niin sinulla on joku SAIRAUS. Ja tutkimuksiin mentiin, muttei mitään löytynyt. Kilpirauhasissa taisi olla arvot hieman epänormaalit.
        Lihavuuteen liittyvien sairauksien(anorexia) syyt saattavat olla geneettisiä, aineenvaihdunta, jne.

        Tietenkin jotkut käyttävät geenejä tekosyynä omaan lihavuuteensa, joka on tietenkin hölmöä, sillä on ihmisiä, jotka ovat oikeasti sairauden takia lihavia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      109
      7883
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2882
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2185
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1609
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe