Päiväkodista painajainen

Peikkoäiti

Lapseni (3 v) aloitti päiväkodissa viime syksynä ja ajattelin, että onpa kivaa kun poika pääsee toisten lasten kanssa leikkimään ja saamaan uusia kokemuksia. Hoitoaika olisi kuitenkin vain neljä tuntia, neljänä päivänä viikossa, joten ajattelin että se on melko kevyt pudotus uuteen elämäntilanteeseen.

Nyt viisi kuukautta myöhemmin olo on aika epätoivoinen. Lapseni hoitotädillä on alusta asti tuntunut olevan jotain poikaani vastaan...tai ainakin siltä se minusta hänen käytöksensä perusteella tuntuu. Hänen valituksensa alkoi jo ensimmäisellä päivähoitoviikolla ja pahenee jatkuvasti. Yhtään positiivista kommenttia en ole hänen suustaan kuullut, ainoastaan negatiivisia kommentteja lapsestani. Hän ei tervehdi iloisesti aamuisin meitä kumpaakaan, eikä aina edes huomioi että poika saapuu paikalle. Enkä ole kuullut hänen kertaakaan juttelevan lempeällä äänensävyllä pojalleni, enkä kyllä muillekaan ryhmän lapsille. Jos poika jää itkemään perääni, hän ei ainakaan minun nähdäkseni ole koskaan mennyt lohduttamaan tai ottamaan syliin, joten pojan jättäminen tällaisina aamuina tuntuu sydäntäraastavalta.

Pahinta on kyllä tuo jatkuva negatiivinen kommentointi ikävällä äänensävyllä. Lapseni ei vielä osaa tätä, eikä tuota, eikä jaksa kuunnella tarpeeksi kauan satua paikallaan vaan leikkisi mielummin autoilla,ei osaa puhua kunnolla, ei osaa syödä kunnolla, ei ymmärrä puhetta (ymmärtää kyllä ihan täysin, sehän tässä onkin ongelma!), ei muista pestä käsiään...ja vielä kaupan päälle hän jaksaa usein myös mainita, että "kun kaikki muut lapset osaa jo niin hyvin.."

Poikani ei ole sopeutunut päiväkotiin ollenkaa niinkuin olin kuvitellut, ei sinne päinkään, ja hoitaja on sitä mieltä, että vika ei ole päiväkodissa vaan lapsessani, koska kuulemma muut lapset ovat jo sopeutuneet hyvin (hän ei ota huomioon sitä että poikani on ryhmän ainoa puolipäiväläinen).Välillä poika valvoo iltaisin myöhään ja itkee ettei tahdo enää mennä päiväkotiin. Itse olen alkanut pelätä kyseisen hoitajan kohtaamista kun pelkään että mistä hän seuraavaksi valittaa.

Omasta mielestäni (niinkuin tietysti kaikkien äitien) lapseni on hauska, iloinen ja reipas, enkä voi ymmärtää miksei hoitaja näe näitä hyviä puolia. Hän on sosiaalinen ja tykkää leikkiä toisten lasten kanssa, eikä tietääkseni kiusaa toisia lapsia, päinvastoin. Välillä päiväkodissa on ollut hyviäkin päiviä ja jos aamulla paikalla on joku muu hoitaja, hän jää sinne mielellään. Mutta pääasiassa meillä on ollut vaikeaa.

Neuvolassa ollaan samaa mieltä, kuin mitä moni tuttavakin on sanonut, että päiväkoti tekee lapselleni vain hyvää. En ole siitä enää yhtään varma. Kun päiväkodissa puhuin mahdollisesta ryhmän vaihdosta tai siirtymisestä perhepäivähoitajalle, siellä oltiin sitä mieltä, että ei missään nimessa kannata edes harkita sellaista, että kyllä se siitä ajan kanssa sutviutuu. Ja jos vaihtaisin ryhmää, niin kaikki pitäisi aloittaa taas alusta.
Hoitajan käytöstä on perusteltu, että hän on ammattihenkilö joka varmasti ajattelee vain poikani parasta.

Itse säälin pikku poikaani, jonka itsetunto on alhaalla hoitajan jatkuvasta moittimisesta johtuen. Enkä tiedä enää että mikä hänelle olisi parasta ja ketä uskoa. Mitä mieltä olette, voiko tilanne tästä enää kääntyä hyväksi tuolla kyseisessä hoitopaikassa?

88

8717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie-

ei noin saa tehhä!
      Pistäydyppä johtajan juttusilla ja pyydä hoitaja mukaan. Omien negatiivisten tunteitten ei pidä näkyä lapsen hoidossa.
      Tervehtimättömyys,ikävät kommentit...ei todella ole asiallista käytöstä.
      Jos et saa johtajalta vastakaikua,jatkat niinpitkälle, että sinua kuunnellaan.

• muuttua

Hän on ollut siellä jo lähes puoli vuota ja tilanne edelleen sama. Mahtaako se muuttua piankin paremmaksi, uskallan jotenkin epäillä, ellei hoitaja muuta tapojaan.
      Surulliselta kuulostaa lapsesi kannalta ja sinun kannaltasi myös. Miten kauan itse uskot jaksavasi tuollaista ? Ja mitä luulet sen vaikuttavan poikasi kehitykseen ?
      Uskomatonta, että neuvolassakin väitetään tuon tekevän lapselle vain hyvää. En ymmärrä tuota ajatusta.
      Olisko sinulla mahdollisuus vaihtaa pojan hotipaikkaa ? Itse kyllä vakavasti harkitsisin sitä jo ihan pelkästään lapsenkin kannalta.

• Hoitopaikkaa

Itse en veisi lastani tuollaiseen paikkaan. En pystyisi jättämään lastani sinne vaan itkemään, meillä viides lapsikin sopeutui 2 viikossa hoitopaikkaansa vaikkei ollut siihen mennessä ollut misään aikaisemin hoidossa.
      Muutkin lapset ovat sopeutunneet siinä parissa viikossa.
      Meillä oli kahdella keskinmäisellä varahoitopaikka johon ei menty mielellään toinen itki aina sinne mentäessä, se oli kamalaa vaikka sielä ei ikinä viikkoa kauempaa oltukkaan. Myös 2 vanhinta lastani olivat varahoidossa samassa paikassa ja ongelmia ei ollut. Tiedä sitten mikseivät keskinmäiset tykänneet olla siellä.

Sinuna vaihtaisin lapsesi hoitopaikkaa vedoten siihen ettei lapsesi ole sopeutunut paikkaan, sillä perusteella pitäisi uusi paikka irrota.
      Hoitopaikan vaihdosta olisi varmasti hyötyöä sekä lapsellesi että sinulle itsellesi kun näkisit kuinka lapsesi sopeutuu parempaan ja mukavampaan paikkaan.

• ihmeessä hoitopaikkaa

Kaikki viittaa siihen että hoitopaikassa on jotai pielessä. Koska lapsi itkee iltaisin eikä haluu mennä. Se ei ole normaalia. Eli usko vaan vaistoosi, siinä tädissä on vikaa. Ei ne kaikki ole mitään enkeleitä eikä edes ammattimaisesti käyttäytyviä vaan mätämunia on minunkin kohdalleni osunut. Ja tilanne muuttui täysin kun vaihtoi päiväkotia. Tuossa tilanteessa en edes lähtisi keskustelemaan mistään ongelmista koska lapsi ei ole ongelma vaan vaikuttaa olevan tädissä se ongelma. Koska mullekin on vastaava juttu sattunut niin älä yhtään epäile olevasi ainoa. Tsemppiä vaan! Ja lohduksi sulle että lapsi sopeutuu kyllä tosi äkkiä uuteen ja normaaliin hoitopaikkaan!!!

• cccx-
        ihmeessä hoitopaikkaa kirjoitti:

Kaikki viittaa siihen että hoitopaikassa on jotai pielessä. Koska lapsi itkee iltaisin eikä haluu mennä. Se ei ole normaalia. Eli usko vaan vaistoosi, siinä tädissä on vikaa. Ei ne kaikki ole mitään enkeleitä eikä edes ammattimaisesti käyttäytyviä vaan mätämunia on minunkin kohdalleni osunut. Ja tilanne muuttui täysin kun vaihtoi päiväkotia. Tuossa tilanteessa en edes lähtisi keskustelemaan mistään ongelmista koska lapsi ei ole ongelma vaan vaikuttaa olevan tädissä se ongelma. Koska mullekin on vastaava juttu sattunut niin älä yhtään epäile olevasi ainoa. Tsemppiä vaan! Ja lohduksi sulle että lapsi sopeutuu kyllä tosi äkkiä uuteen ja normaaliin hoitopaikkaan!!!

lasten rääkkäämistä,olipa taas hyvä neuvo.

• äiti80

että otat nyt semmoisen asenteen itsellesi että sinä olet lapsesi äiti,sinä tiedät mikä on lapsellesi parhaaksi ja mikä pahaksi.eli heti maanantaina kun viet poikasi päiväkotiin menet johtajan juttusille tai jos ei ole paikalla niin soitat ja sovit tapaamisen,koska tommonen käytös ei ensinnä sovi ollenkaan lapsenhoidon ammattilaiselle ja koska kysessä on palveluammatti niin hoitajien pitää kohdella niin lasta kuin vanhempia kuten asiakaspalvelussa kuuluu palvella,kyseessä on siis teidän lapsi jota he hoitaa sillä aikaa kun sinä olet töissä,ja sinä maksat siitä!
      eli ne hoitajat ei siellä ole sun poikasi vanhempia,he kyllä kasvattavat poikaasi hänen siellä olleessaan mut he ovat enemmän kuin velvollisia ottamaan nimeomaan sun toiveet huomioon ja pyrkiä niitä täyttämään.
      onko siis kyseinen hoitaja kommentoinut poikaasi hänen kuullen?
      meinaa vihoviimeinen virhe hoitajalta on haukkua lasta lapsen kuullen...ja muutenki siis todella helvetin törkeetä et joku hoitaja kehtaa tulla puhumaan lapsesta negatiiviseen sävyyn vanhemmalle,mä varmaan repisin pelihousuni ja vaatisin hoitajaa vaihtamaan alaa ja tekisin valituksen johtajalle..!
      Eli nyt rohkeesti vaatimaan sun ja lapsesi oikeuksia koska he ovat siellä töissä lastasi varten.kannattaa hoitajalle eritoten sanoa ettet todellakaan hyväksy moista käytöstä etkä kasvatustapaa joten teet hänestä valituksen johtajalle.
      Ja sitten johtajan kanssa puhut asian loppuun ja jos se johtaja on sitä mieltä et kyseessä on ammatti-ihminen niin sano ihmees et otat kyllä yhteyttä nyt ylempään tahoon eli johtajan pomolle ja teet valituksen vaikka mihinkä asti kunnes joku tajuaa että moinen käytös on erittäin haitallista lapsesi kehitykselle että päiväkodissa viihtymiselle..joten tsemppiä sulle tosi paljon.
      mullakin on ollut lievempiä ongelmia kunnallisella päiväkodissa missä on edelleen lapseni mutta olen saanut ongelmat hoidettua juuri vaatimalla oikeuksiamme ja oikeaa käytöstä ja hoitoa....mut palaillaan ja vastaile kun kerkiät =)

• tilanteita

Olen myös sitä mieltä, että hoitajan toiminta ei kuulosta kovin ammatilliselta.

Hoitajan tehtävään kyllä kuuluu vuorovaikutus vanhempien kanssa. Ja tehtävä on kertoa vanhemmille miten päivät ovat menneet. Sekä positiivisista, että negatiivisista asioista. Mutta vanhemmille ei koskaan tule antaa pelkkää/toistuvaa negatiivista palautetta. Aina täytyy löytyä myös positiivista palautetta mukaan.

Ja olen myös sitä mieltä, että jos poikasi jo edellisenä iltana itkee päiväkotiin menoa toistuvasti, täytyy siinä olla jokin syy???

Onko syy sitten hoitajassa, vai onko pojalla puutetta leikkikavereista, vai kiusataanko poikaasi päiväkosissa tms.? Alkuun tietyti voi olla pelokasta kun aloittaa uudessa paikassa, mutta jos pelokkuus jatkuu näin pitkään... Ehkä neuvola ei ole oikein ymmärtänyt tilannetta kokonaisuudessa, oletko puhunut tarkemmin neuvolassa?

Ehkä olisi alkuun hyvä jos kysyt ja kerrot ihan suoraan kyseiselle hoitajalle tilanteesta. Voithan kysyä vaikka miten täälä päivät menee, olen miettinyt onko hoitopaikassa jotain mitä lapsi pelkää, hän on itkuinen jo aina edellisinä iltoina. Onko lapsella kavereita tms?

Sittenhän voi ottaa yhteyttä myös johtajaan. ja esim.Alkuun vaikka vähän kysyvässä muodossa mitä mieltä hän on olisiko mahdollista vaihtaa päiväkotia kun poikasi ei ole oikein sopetunut. Mitä mieltä hän olisi vaihdosta?

Kerro myös, että olet vähän pettynyt kun pojastasi annetaan pelkkää negatiivista palautetta. On kiva saada palautetta päivien kulusta, mutta eikö löydy mitään positiivista sanottavaa ikinä?

Mitä jo kysyisit ensi

• loppumaan

Työskentelen itse pk:ssa ja tuollainen käytös on tyrmistyttävää. Ei muuta ku johtajan puheille ja kuten joku neuvoi, vie asia niin ylös ku mahdollista. Me pk:ssa teemme asiakaspalvelu työtä ja meillä ainakin puututtais tuollaiseen käytökseen jo tiimissäkin. Vaikka vaihtaisit päiväkotia, sama jatkuis sitten jonkun toisen lapsen kohdalla. Sinä olet oikeassa tässä asiassa ja kuka lastasi puolustaisi jos et sinä. Jos joku lähtee niin sen hoitajan pitäisi vaihtaa ryhmää, ei sinun pienen poikasi.

• mie-

palaveria! Omia henk.kohtaisia asioita ei saa tuoda työhön,eikä se saa näkyä lasten kohtelussa. Siitä saattaa jäädä ikuiset arvet pieneen mieleen.
        Ole suunnannäyttäjä, katkaise ketju, ettei enempää pilaisi lapsia. Kuinka moni on jo saanut vamman itseensä siitä tädistä!
        Ja tuo jos mikä on kiusaamista!

• HETI!

riippuen missä asut varmasti löydät jonkun. onnea matkaan!

• Peikkoäiti

Suurkiitokset kaikille kannustuksesta. :) Hirmuisesti tsemppiä ja päättäväisyyttä sain kun luin viestejänne.

Ei ole helppoa sanoa vastaan, kun alan asiantuntijat (neuvolan täti ja poikani lastentarhanopettaja) ovat ihan eri linjoilla kanssani siitä, mikä lapselleni on parasta. Olen kyllä useaan otteeseen koittanut ilmaista omaa näkemystäni, mutta minut on kertakaikkiaan jyrätty täysin, eikä puheitani ole noteerattu. Neuvolan täti tuntee lapseni hoitotädin ja on vaan puolustellut ja vähätellyt tämän käytöstä, saaden asiat kuulostamaan että valitan turhasta.

Kyllä minusta vanhempien (varsinkin tällaisten eronneitten äitien, jotka melkolailla yksin joutuvat päättämäänlastensa asioista) pitäisi saada neuvolasta tukea. Ja vanhempien huolet pitäisi ottaa tosissaan.

Mutta kyllä asiat tästä järjestyvät. Iloista talven jatkoa kaikille. :)

• jaksat pitää

lapsesi puolta. Kun asiasta kuulee vain toisen puolen, ei objektiivista kantaa voi ottaa. Asiat voidaan vanhemmille kertoa monella tavalla ja vanhemmat voivat ne myös kuulla monella tavalla. Lähes neljännessatainen työ päivähoidossa on minulle opettanut paljon. Myös sen, että monella lapsilla on vaikeuksia ja kehityksen kiemuroita, jotka päivähoidossa (ja neuvolsaas) huomataan, mutta joita vanhemmat eivät näe. Tai eivät halua nähdä.

Keskusteluyhteyden avaaminen olisi ensiarvoisen tärkeää. Paikallavoisi olla mukana myös joku riittävän ulkopuolinen, päiväkodin johtaja tai konsultoiva erityislastentarhanopettaja. Joku, joka osaisi toimia neutraalina puheenjohtajana siten, että jokainen saisi lapsen kehityksestä sanoa oman näkemyksensä. Jos sinulle ehdotetaan lapsen tutkimuksia,vie hänet niihin. Voihan olla, että voisit osoittaa henkilökunnan olevan väärässä tai saisit tukea mahdolliselle hoitopaikan vaihdokselle ym.

Jos kuitenkin olisi niin, että lapsi tarvitsisi tukitoimia, ethän hyvänä ja vastuuntuntoiena äitinä estäisi lastasi niitä saamasta. Ethän siinäkään tapauksessa, että oma näkemyksesi lapsesi kehityksestä poikkeaisi toisten näkemyksestä.

• huolestuneita

että lapsi oppii olemaan ryhmässä jotta aina hirmu pieniäkin lapsia ollaan laittamassa päiväkotiin .
      Itse olen lastenhoitaja mutta omani olen hoitanut itse esikouluun asti kotona .Ovat erittäin sosiaalisia ja paremmin nuo tuntuvat osaavan olla ja toimia ryhmässä /koulussa kun pitkän päiväkotiuran tehneet lapset jotka tuntuvat monet huomattavan levottomilta .
      Lapsille löytyy ikäistänsä seuraa puistoista ,pihalta tai harrastuksista .Itsekin voi lukea ja askarella ja lauleskella lapsen kanssa kotona .
      Luota itseesi .Sinä tiedät mikä sinun lapsellesi on paras ratkaisu .
      Koettakaa edes päästä tuosta ikävästä päiväkodintädistä eroon !

• haluaisin kertoa

oman esimerkin:

olen jäänyt yh:ksi pian lapsen syntymän jälkeen, asun seudulla jossa on 1 päivänä perhekerho (mml) pienille 2 tuntia. puistoissa en 2 vuoden aikana tutustunut kehenkään. ilmeisesti kaikilla on täällä kokonaiset perheet ja ihan eri asenne tutustumiseen.

kun lapseni oli 1 ja 1/2 vuotias, alkoi olla aika tukalat oltavat kotona kun ei ollut lapsella kuin satunnaista seuraa lukuunottamatta muuta seuraa kuin äitinsä. hermot meinas mennä molemmilta. laitoin lapsen (1v 8kk)meidän päiväkotiin aluksi 2 päivää viikossa 5 tuntia ja nyt vajaa vuosi myöhemmin olen töissä, lapsi kohta 2 ja puol ja onnellinen päiväkotilainen.

lapseni on sosiaalista ja avointa sorttia, nykyään ei ole sellaisia yhteisöjä ja pihapiireja kuin ennen, ainakaan täällä helsingissä ja puolet äideista on yh:ta. lapsi tarvitsee sosiaalista viiteryhmää, "perhettä". onneksi meillä on aivan ihana päiväkoti ja joskus kun tätä palstaa lukee, tajuaa miten onnekkaita olemme, tääkin on kauhee tarina, ja valitettavasti jotkut ammattilaisetkin tällä palstalla kuulostavat aika negatiivisilta ja lapsiepäystävällisistä.

ap: puhu pk:n johtajalle ja jos tämä on kyseisen työtekijän puolella, vie EHDOTTOMASTI asia ylemmäs! pysäytä tilanne heti!

• vain yrittävät
        haluaisin kertoa kirjoitti:

oman esimerkin:

olen jäänyt yh:ksi pian lapsen syntymän jälkeen, asun seudulla jossa on 1 päivänä perhekerho (mml) pienille 2 tuntia. puistoissa en 2 vuoden aikana tutustunut kehenkään. ilmeisesti kaikilla on täällä kokonaiset perheet ja ihan eri asenne tutustumiseen.

kun lapseni oli 1 ja 1/2 vuotias, alkoi olla aika tukalat oltavat kotona kun ei ollut lapsella kuin satunnaista seuraa lukuunottamatta muuta seuraa kuin äitinsä. hermot meinas mennä molemmilta. laitoin lapsen (1v 8kk)meidän päiväkotiin aluksi 2 päivää viikossa 5 tuntia ja nyt vajaa vuosi myöhemmin olen töissä, lapsi kohta 2 ja puol ja onnellinen päiväkotilainen.

lapseni on sosiaalista ja avointa sorttia, nykyään ei ole sellaisia yhteisöjä ja pihapiireja kuin ennen, ainakaan täällä helsingissä ja puolet äideista on yh:ta. lapsi tarvitsee sosiaalista viiteryhmää, "perhettä". onneksi meillä on aivan ihana päiväkoti ja joskus kun tätä palstaa lukee, tajuaa miten onnekkaita olemme, tääkin on kauhee tarina, ja valitettavasti jotkut ammattilaisetkin tällä palstalla kuulostavat aika negatiivisilta ja lapsiepäystävällisistä.

ap: puhu pk:n johtajalle ja jos tämä on kyseisen työtekijän puolella, vie EHDOTTOMASTI asia ylemmäs! pysäytä tilanne heti!

kertoa tällä palstalla mikä olisi pienille piiperoisille paras hoitopaikka .Koti ,pphoito ja vasta isommille päiväkoti .Jos olisit itse päiväkodissa työskennellyt tietäisit mikä tilanne siellä on .Ylisuuret ryhmät ,ei sijaisia tarvittaessa jne .Minä rakastan lapsia ja haluaisin jokaiselle lapselle parhaan mahdollisen elämänalun :)

• ota ja lue uudelleen!
        vain yrittävät kirjoitti:

kertoa tällä palstalla mikä olisi pienille piiperoisille paras hoitopaikka .Koti ,pphoito ja vasta isommille päiväkoti .Jos olisit itse päiväkodissa työskennellyt tietäisit mikä tilanne siellä on .Ylisuuret ryhmät ,ei sijaisia tarvittaessa jne .Minä rakastan lapsia ja haluaisin jokaiselle lapselle parhaan mahdollisen elämänalun :)

Täti kiusaa lasta ja äitiä,aina vertaamassa jnejne...

• mutta kun
        ota ja lue uudelleen! kirjoitti:

Täti kiusaa lasta ja äitiä,aina vertaamassa jnejne...

edellinen sanoi että tällä palstalla ammattilaiset kuullostavat negatiivisilta ja lapsiepäystävällisiltä .Minusta on erittäin lapsirakasta sanoa että ei päiväkotiin jos on itse ollut päiväkodissa töissä ja tietää että se paikka ei ole hyvä pienille lapsille .Pienille on parempi olla kotona tai pphoidossa !

• päätökset omasta

ja poikasi puolesta. Älä liikaa kuuntele toisten mielipiteitä tai älä ainakaan anna niiden vaikuttaa omiin päätöksiisi. Sinä ja poikasi kärsitte tai voitte hyvin, joten sinä teet myös ratkaisut teidän puolestanne - ei neuvolantäti tai kukaan muu.

Olen samaa mieltä sinun ja monen muun vastanneen kanssa, että hoitajan käytös ei ole asiallista ja lapsen ei kuuln olla tuollaisessa paikassa ja hän kärsii. Muista kuitenkin miettiä tarkkaan, että mahtaako hoitaja olla kuitenkin edes osittain oikeassa. Mitä jos lapsesi onkin jäljessä ikätovereistaan? Jos hoitaja jatkuvasti vertaa, että muut osaavat jo, niin onko siinä perää? Ja kysyn nyt sinulta, minä en tiedä, en tunne poikaasi. Mieti itse, ettet vain sivuuta jotain tärkeää lapsestasi.

On tietysti olemassa se mahdollisuus, että lapsesi pelkää tms päiväkodissa, eikä sen takia vaikka puhu tai "ymmärrä", mikä vaikuttaa siellä osaamattomuudelta, mutta ei sitä ole.

Mutta siirrä lapsesi pois, jos se sinusta on oikea ratkaisu.

• lhlh

"Jos hoitaja jatkuvasti vertaa, että muut osaavat jo, niin onko siinä perää?2
        Ammattitaitoinen hoitaja ei vertaile lapsia toisiinsa. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa, toiset nopeammin,toiset hitaammin. Hoitajan tehtävänä on tukea tätä kehitystä. Ei vertailua!

• täällä!

Meillä myös, lapsellani oli erittäin negatiivinen hoitaja, jokapäivä töistä tullessani, sain kaikki negatiiviset uutiset silmilleni. Tein ilmoituksen johtajalle, ryhmää vaihdettiin. Siellä sitten onkin jo toinen samanlainen vastassa. Muutenkin olen nyt osunut pari kertaa paikalle odottamattomaan aikaan ja siellä kuulen, kuinka hoitajat huutavat lapsille milloin mistäkin aiheesta. Eli kyllä pistää miettimään, onko hoitajien työolosuhteet todella niin ankeat, että lapsetkin jo kärsivät ? Muiden vanhempien kanssa on keskusteltu myös siitä, kuinka lapsia juoksutetaan terapiassa, jos ovat vilkkaita tai liian hiljaisia ? Saavatko hoitajat tällöin rauhan ainakin muutamaksi tunniksi, kun yksi on jossakin anlyysissä ? Kuka näihin todella enää puuttuu ? Töihin kun on kuitenkin mentävä, ansaitaakseen rahaa perheen elättämiseen. Mukaviakin hoitajia löytyy, mutta valitettavasti heidän rauhallinen sylinsä ei riitä kaikille! Ja ne lapset jotka todella tarvitsevat terapiaa, jäävät sitä ilman, kun ei ole aikaa, täyttä!

• yks hoitsu

Kun sinulle on sanottu että lapsesi ei osaa sitä tai tätä, niin mitä olet tehnyt sen eteen että lapsesi oppisi tuon taidon? Oletko kotona yrittänyt opettää lastasi samaan rytmiin ja käsienpesuihin, keskittymiseen satujen kuuntelussa ym? Ne ovat kuitenkin ihan elämässä tärkeitä taitoja ja lapsen parhaaksi niitä yritetään opettaa.

Joskus saattaa hoitaja olla taitamaton ilmaisemaan asiaansa ja turhautua kun tuntuu että vanhemmat jättävaät kaiken tuon tärkeän opettamatta ja niidne opetus jää sitten päiväkotihenkilökunnan vastuulle yksin. Vanhemilla on kuitenkin se suurin kasvatusvastuu omasta lapsestaan, mutta kun ammattitaitoinen hoitaja ei voi heittää "hanskoja tiskiin" ja ajatella että olkoon oppimatta sitten jos eivät kotonaan opeta.

Oletko opettanut lapselle että hoitotätiä pitää totella? Vai kumoatko tämän auktoriteetin kaikki opetusyritykset paapomalla lastasi niin että kotona ei tarvitse....

En tiedä onko tästä kysymys. Vai onko todella niin että kohdallesi on sattunut "huono" hoitaja. Avoimella asenteella ja keskustelemalla suoraan tämän hoitajan kanssa tilanteesta ja siitä miltä sinusta tuntuu voisitä päästä paljon pidemmälle kuin murehtimalla tätä asiaa yksiksesi..

• Peikkoäiti

Poikani ongelma on ilmeisesti se että hän ei ole sopeutunut päiväkotiin toivotulla tavalla. Ja sille minä en voi juuri mitään. Kotona hän kyllä muistaa ja osaa kaikki ne asiat, joista meille on huomauteltu. Ja hän päiväkodissa kyllä tottelee tätiä, eli se ei ole ongelmana. Mutta hän unohtelee ja jännittää välillä, niin ettei enää muista että mitä pitikään tehdä. Ja kovasti varmistelee että pitikö tehdä näin. Eli asiat ei mene niin rutiinilla kuin toisilla lapsilla. Ja sekös tätiä hermostuttaa.

Itsestäni tuntuu aivan kuin hänellä olisi päiväkodissa jonkinlaisia suorituspaineita (Luultavasti hän jännittää ja ehkä hiukan pelkää tätä hoitajaa, eikä siksi haluaisi mennä sinne, eikä viihdy siellä). Ja toisiin lapsiin vertaaminen ja negatiivinen huomauttelu vain pahentaa asiaa entisestään.

Lapselleni on tehty sekä neuvolassa, että päiväkodissa testejä ja hän niiden perusteella kyllä ymmärtää puhetta ja on ihan välkky pikkumies. Mutta hoitaja tästä huolimatta on jatkanut kommentointiaan.

Olen päättänyt koittaa auttaisiko pojan vaihtaminen toiseen ryhmään. Kun ei tämä näin voi jatkua.

• Peikkoäiti
        Peikkoäiti kirjoitti:

Poikani ongelma on ilmeisesti se että hän ei ole sopeutunut päiväkotiin toivotulla tavalla. Ja sille minä en voi juuri mitään. Kotona hän kyllä muistaa ja osaa kaikki ne asiat, joista meille on huomauteltu. Ja hän päiväkodissa kyllä tottelee tätiä, eli se ei ole ongelmana. Mutta hän unohtelee ja jännittää välillä, niin ettei enää muista että mitä pitikään tehdä. Ja kovasti varmistelee että pitikö tehdä näin. Eli asiat ei mene niin rutiinilla kuin toisilla lapsilla. Ja sekös tätiä hermostuttaa.

Itsestäni tuntuu aivan kuin hänellä olisi päiväkodissa jonkinlaisia suorituspaineita (Luultavasti hän jännittää ja ehkä hiukan pelkää tätä hoitajaa, eikä siksi haluaisi mennä sinne, eikä viihdy siellä). Ja toisiin lapsiin vertaaminen ja negatiivinen huomauttelu vain pahentaa asiaa entisestään.

Lapselleni on tehty sekä neuvolassa, että päiväkodissa testejä ja hän niiden perusteella kyllä ymmärtää puhetta ja on ihan välkky pikkumies. Mutta hoitaja tästä huolimatta on jatkanut kommentointiaan.

Olen päättänyt koittaa auttaisiko pojan vaihtaminen toiseen ryhmään. Kun ei tämä näin voi jatkua.

Niin vielä tuli mieleen tuo satujen kuunteleminen hiljaa paikallaan... Ihan oikeasti, kuinka moni kolmevuotias jaksaa istua pitkään paikallaan ja kuunnella satua, siis jos ei näe kuvia??

Minusta on hyvä että poju jaksaa istua kuuntelemassa edes sen 10 minuuttia, ennenkuin alkaa kaivella pikkuautoja esille...

• pph2
        Peikkoäiti kirjoitti:

Niin vielä tuli mieleen tuo satujen kuunteleminen hiljaa paikallaan... Ihan oikeasti, kuinka moni kolmevuotias jaksaa istua pitkään paikallaan ja kuunnella satua, siis jos ei näe kuvia??

Minusta on hyvä että poju jaksaa istua kuuntelemassa edes sen 10 minuuttia, ennenkuin alkaa kaivella pikkuautoja esille...

jaksaa istua pitempäänkin kuin 10 min...kaikki ovat kuitenkin taitoja joita tarvitaan koulussa..kai lapsesi osaa edes syödä itse...kerroppa miten kasvatat lapsesi..eli miten teillä asiat tehdään?
        mitä lapsesi osaa tai ei osaa.

• äiti+5

sun mielestä 3 vuotiaiden,jotka ovat pieniä lapsia,pitäisi osata kaikki tehdä niinkuin aikuiset?ei lasta voi pakottaa tekemään sellaista,mitä se ei halua!!lapset kehittyvät eri tahtiin,eikä pakottamalla niinkuin päiväkodissa tule lapselle sitä"minä itse"vaihetta,koska pakottaminen latistaa sen täysin!lapsi kyllä innostuu asiasta,kun se ei ole väkinäistä,ja jotkut tarttee enemmän aikaa. 3v.lapsi, kun ei isompikaan välttämättä aina muista pestä käsiään,ja päiväkodissa monilla lapsilla joitain allergioita,kun niin hygieenista kaikki,mun lapsilla ei yhdelläkään ole ollut allergioita,kun ovat kotona kasvaneet,ja normaaleja teinejä tullut!on mun mielestä henkistä väkivaltaa lasta kohtaan se,miten pakotetaan syömään,jos ei halua,uhataan laittaa pienten puolelle sen takia kun ei nyt juuri jaksa esim.pukea...se on lapsen kiusaamista,ainakin mun mielestä,ja monen muun.siskoni opiskeli lastentarhan opeksi,mutta jätti opiskelun kesken,työharjottelun jälkeen,sääli niin,miten pieniä lapsia siellä kohdeltiin!!

• äityli4

mä en ainakaan tiedä yhtään lasta joka ei kouluun mennessä ois osannu syödä itse,käydä wc`s itse,jne..vaikka eivät oisikaan käyneet wc pöntöllä vielä 3v,tai jaksaneet istua puolta tuntia kuunnellen kiltisti satua paikallaan 3v,ainakin mun lapset ihan normaalisti oppineet olemaan koulussa,vaikka jokainen oppineet asiat,pöntöllä käymiset sun muut,eri aikaan,eikä tuttujenkaan lapsilla ole ollut ongelmia,vaikka eivät ole osanneet 3v,kaikkia niitä,joita päiväkodissa pitää osata.jokainen lapsi yksilö..koulukiusaajia tiedän,jotka tulleet päiväkotikasvatuksen jälkeen..omasta lapsuudestani!!!

• Peikkoäiti
        pph2 kirjoitti:

jaksaa istua pitempäänkin kuin 10 min...kaikki ovat kuitenkin taitoja joita tarvitaan koulussa..kai lapsesi osaa edes syödä itse...kerroppa miten kasvatat lapsesi..eli miten teillä asiat tehdään?
        mitä lapsesi osaa tai ei osaa.

Taas tulee sama tunne kuin päiväkodin tädin kanssa keskustellessa...eli joudun jatkuvasti puolustelemaan että lapseni ei mielestäni ole mitenkään poikkeava.

Ja luultavasti myös tässä tapauksessa tämän keskustelun tulos on sama, eli vaikka kuinka puolustelen, niin silti minua joko: a) ei uskota b)vähätellään tai c)kasvatuksestani keksitään uusia mahdollisia vikoja...

Mutta juu...eli lapsellani on normaali päivärytmi, hän herää arkiaamuisin seitsemältä, syö aamupalan, menee päiväkotiin, josta haen hänet n.4 h päästä ruokailun jälkeen. Sen jälkeen kotona päikkärit. Touhuilua. Ilta-ruoka (jonka valmistuksessa hän yleensä haluaa auttaa). Ulkoilua ja leikkiä. Iltapala, hammaspesu, iltasatu. Nukkumaan.

Hän osaa pukea ja riisua. Käydä pöntöllä ja pesee itse kädet. Ei ole käyttänyt vuoteen enää vaippaa eikä tuttia. Puhuu paljon ja kyselee.On sosiaalinen, siis juttelee ihmisille ja leikkii toisten lasten kanssa mielellään. Tykkää että hänelle luetaan ja tykkää lukea minulle (siis itse keksii juttua kuvien perusteella), mutta tosiaan jos hän joutuu istumaan pitkään ja ainoastaan kuuntelemaan, niin jossain vaiheessa kyllästyy ja alkaa puuhata muutakin samalla. Tykkää piirtää ja maalata. Osaa leikata saksilla jotenkuten. Auttaa kotiaskareissa esim. kattaa pöytää kanssani. Rakastaa musiikkia ja laulaa mielellään. Osaa luistella ja on muutenkin ketterä. Poika tunnistaa n.kymmenkunta eri väriä. Osaa laskea kymmeneen. Mitähän muuta keksisin...

Mitä ei osaa, niin r-kirjain on ns. kurkkuärrä, eli sorahtaa. Muutenkin puhe on vielä lapsenomaista, mutta silti selvää. Kengännauhoja hän ei osaa solmia. Ja välillä hän kiukuttelee esim. kaupan kassalla, karkkihyllyn luona.. mutta ei läheskään joka päivä. En nyt ihan heti keksi muuta ihmeellistä. Enkä oikeastaan koe tarpeelliseksi alkaa enempää selittelemään.

• Peikkoäiti
        Peikkoäiti kirjoitti:

Taas tulee sama tunne kuin päiväkodin tädin kanssa keskustellessa...eli joudun jatkuvasti puolustelemaan että lapseni ei mielestäni ole mitenkään poikkeava.

Ja luultavasti myös tässä tapauksessa tämän keskustelun tulos on sama, eli vaikka kuinka puolustelen, niin silti minua joko: a) ei uskota b)vähätellään tai c)kasvatuksestani keksitään uusia mahdollisia vikoja...

Mutta juu...eli lapsellani on normaali päivärytmi, hän herää arkiaamuisin seitsemältä, syö aamupalan, menee päiväkotiin, josta haen hänet n.4 h päästä ruokailun jälkeen. Sen jälkeen kotona päikkärit. Touhuilua. Ilta-ruoka (jonka valmistuksessa hän yleensä haluaa auttaa). Ulkoilua ja leikkiä. Iltapala, hammaspesu, iltasatu. Nukkumaan.

Hän osaa pukea ja riisua. Käydä pöntöllä ja pesee itse kädet. Ei ole käyttänyt vuoteen enää vaippaa eikä tuttia. Puhuu paljon ja kyselee.On sosiaalinen, siis juttelee ihmisille ja leikkii toisten lasten kanssa mielellään. Tykkää että hänelle luetaan ja tykkää lukea minulle (siis itse keksii juttua kuvien perusteella), mutta tosiaan jos hän joutuu istumaan pitkään ja ainoastaan kuuntelemaan, niin jossain vaiheessa kyllästyy ja alkaa puuhata muutakin samalla. Tykkää piirtää ja maalata. Osaa leikata saksilla jotenkuten. Auttaa kotiaskareissa esim. kattaa pöytää kanssani. Rakastaa musiikkia ja laulaa mielellään. Osaa luistella ja on muutenkin ketterä. Poika tunnistaa n.kymmenkunta eri väriä. Osaa laskea kymmeneen. Mitähän muuta keksisin...

Mitä ei osaa, niin r-kirjain on ns. kurkkuärrä, eli sorahtaa. Muutenkin puhe on vielä lapsenomaista, mutta silti selvää. Kengännauhoja hän ei osaa solmia. Ja välillä hän kiukuttelee esim. kaupan kassalla, karkkihyllyn luona.. mutta ei läheskään joka päivä. En nyt ihan heti keksi muuta ihmeellistä. Enkä oikeastaan koe tarpeelliseksi alkaa enempää selittelemään.

Niin ja juu...osaa hän myös syödä jo itse. Unohtui mainita.

• yks hoitsu
        Peikkoäiti kirjoitti:

Niin ja juu...osaa hän myös syödä jo itse. Unohtui mainita.

Joku tässä nyt mättää.Voisitko pyytää ko. hoitajalta suoraan ettei puhuisi lapsen kuullen hänen heikkoiksistaan ennen kun hän on keskutellut niistä sinun kanssasi kahden kesken. Kahden kesken voisit suoraan kysyä tältä hoitajalta mikä on se taito joka lapseltasi hänen mielestään puuttuu ja joka kuuluisi tässä iässä jo osata. Samalla voit kysyä miten päiväkodissa edistetään ko. asian oppimista ja mitä ohjeita heillä olisi antaa sinulle, päävastuu kasvatuksestahan on sinulla. (Samalla voit itse esittää omat näkemyksesi siitä mikä sinusta on lapsesi kohdalla tärkeintä) Siitä on hvyä alkaa tämän asian purkaminen.

Täytyy sanoa että kyllä minä olen joskus syyllistynyt siihen että katson "karsaasti" vanhempia jotka vielä nelivuotiaalle juottavat tuttipullosta maitoa, työntävät rattaissa ja istuttavat ruokapöydässä syöttötuolissa... Se kun vie motivaation opettaa nelivuotiaalle lapselle nalivuotiaan taitoja jos kotona häntä pidetään ihan vauvana... Näistä asioista on kuitenkin vaikea puhua ko. vanhemille loukkaamatta heitä...

En tarkoita että sinä tekisit näin, mutta lapsesi hoitajan mielestä ilmeisesti jokin asia vaivaa.. ja hän ei saa sitä sanotuksi, ja se purkautuu näin tällaisia ilkeinä huomautuksina.

Satujen kuuuntelusta vielä: Päiväkodeissa satuhetkien tarkoitus ei ole palkästään opettaa lapsia kuuntelemaan ja keskittymään vaan antamaan myös muille lapsille rauha kuunnella. Toisten huomioimista. Tärkeä taito. Siksi on pienten ja isojen ryhmät. Isojen ryhmissä opetellaan isojen taitoja. Lapsesi on jotain näiden isojen ja pienten välisstä. Kuitenkin hänelle on henemmän haastetta olla isojen ryhmässä kuin olla pienten kanssa opettelemassa niitä taitoja jotka hänellä jo on..

• No joo......
        äiti+5 kirjoitti:

sun mielestä 3 vuotiaiden,jotka ovat pieniä lapsia,pitäisi osata kaikki tehdä niinkuin aikuiset?ei lasta voi pakottaa tekemään sellaista,mitä se ei halua!!lapset kehittyvät eri tahtiin,eikä pakottamalla niinkuin päiväkodissa tule lapselle sitä"minä itse"vaihetta,koska pakottaminen latistaa sen täysin!lapsi kyllä innostuu asiasta,kun se ei ole väkinäistä,ja jotkut tarttee enemmän aikaa. 3v.lapsi, kun ei isompikaan välttämättä aina muista pestä käsiään,ja päiväkodissa monilla lapsilla joitain allergioita,kun niin hygieenista kaikki,mun lapsilla ei yhdelläkään ole ollut allergioita,kun ovat kotona kasvaneet,ja normaaleja teinejä tullut!on mun mielestä henkistä väkivaltaa lasta kohtaan se,miten pakotetaan syömään,jos ei halua,uhataan laittaa pienten puolelle sen takia kun ei nyt juuri jaksa esim.pukea...se on lapsen kiusaamista,ainakin mun mielestä,ja monen muun.siskoni opiskeli lastentarhan opeksi,mutta jätti opiskelun kesken,työharjottelun jälkeen,sääli niin,miten pieniä lapsia siellä kohdeltiin!!

No ku se hygienia on hoitopaikassa tärkeä, jos ei yhden lapsen, niin niiden kaikkien muiden kannalta.. Eli mitä pelkkä käsienpesu estää mm. flunssaa, sun muita tauteja tarttumasta koko lapsiryhmään heidän vanhempiinsa jne., kihomadot on kanssa kivoja ka usko pois, näitä löytyy lisää ja paljon..

Ja sitten se, että pakotetaan syömään. Tiettyyn rajaan saakka se on ihan hyvä, että lapsi käsittää, että kaikkea on maistettava ja SITÄPAITSI lapsen suu ei totu eri makuihin, jos niitä ei maista. Itse kokemuksesta voin sanoa monta lasta, jotka ovat itkua tihrustaen syöneet jotain tiettyä ruokaa ja sitten parin kerran jälkeen se onkin ollu TOOOSI hyvää! Mutta tässä asiassa voidaan mennä myös traumatisoinnin partaalle.

Ja kun sanoit, että pakotetaan pienten puolelle, kun ei jaksa vaikka pukea. No joo, kun ryhmässä on 20 lasta ja puolet ei jaksa pukea, niin mitä luulet seuraavan?? Kun siellä on muitakin, kun niitä teidän kultamussukoita.. jos lapsi ei jaksa pukea,niin tähän menee yhden henkilön energia täysin, kun joutuu puettamaan 1 lasta ja odottamassa olisi ne loput 20..Tuossa on uhkaus pienten puolelle siirrosta ihan ok!

KYllä lapsen TÄYTYY päiväkodissa sopeutua ryhmään ja sen mukana toimimiseen. Siellä kun pitää olla jonkunlaiset säännöt! Kotona erikseen.. Kun sanoit, että lapsi innostuu asiasta, jos se ei ole väkinäistä..no joo, voiko joku asia olla mielekästä kaikkien 20 lapsen kannalta? Kyllä on kovat vaatimukset sulla.. Päiväkodissa on paljon ohjattua toimintaa, jos et halua lasta sellaiseen paikkaan, älä vie. Perhepäivähoitajalla lapsi saa yksilöllisempää hoitoa, päiväkodissa se vain on jokseenkin mahdotonta ihan kokoaikaisesti!

Jos on 20 lasta eikä sääntöjä, niin voin ihan kokemuksesta kertoa, että meno menee niin hulinaksi, ettei siitä vain tule yhtään mitään.

Alkuperäiselle sen verran, että kannattaisi ehkä selvittää asia ja jos lapsesta tuntuu todellakin epämukavalta mennä päiväkotiin, voisi olla aiheena vaihtaa hoitopaikkaa! Lapsesi voi saada ikuisia traumoja tuosta ja se voi hankaloittaa seuraavassa hoitopaikassa olemista, koulun aloittamista jne..

• Peikkoäiti
        yks hoitsu kirjoitti:

Joku tässä nyt mättää.Voisitko pyytää ko. hoitajalta suoraan ettei puhuisi lapsen kuullen hänen heikkoiksistaan ennen kun hän on keskutellut niistä sinun kanssasi kahden kesken. Kahden kesken voisit suoraan kysyä tältä hoitajalta mikä on se taito joka lapseltasi hänen mielestään puuttuu ja joka kuuluisi tässä iässä jo osata. Samalla voit kysyä miten päiväkodissa edistetään ko. asian oppimista ja mitä ohjeita heillä olisi antaa sinulle, päävastuu kasvatuksestahan on sinulla. (Samalla voit itse esittää omat näkemyksesi siitä mikä sinusta on lapsesi kohdalla tärkeintä) Siitä on hvyä alkaa tämän asian purkaminen.

Täytyy sanoa että kyllä minä olen joskus syyllistynyt siihen että katson "karsaasti" vanhempia jotka vielä nelivuotiaalle juottavat tuttipullosta maitoa, työntävät rattaissa ja istuttavat ruokapöydässä syöttötuolissa... Se kun vie motivaation opettaa nelivuotiaalle lapselle nalivuotiaan taitoja jos kotona häntä pidetään ihan vauvana... Näistä asioista on kuitenkin vaikea puhua ko. vanhemille loukkaamatta heitä...

En tarkoita että sinä tekisit näin, mutta lapsesi hoitajan mielestä ilmeisesti jokin asia vaivaa.. ja hän ei saa sitä sanotuksi, ja se purkautuu näin tällaisia ilkeinä huomautuksina.

Satujen kuuuntelusta vielä: Päiväkodeissa satuhetkien tarkoitus ei ole palkästään opettaa lapsia kuuntelemaan ja keskittymään vaan antamaan myös muille lapsille rauha kuunnella. Toisten huomioimista. Tärkeä taito. Siksi on pienten ja isojen ryhmät. Isojen ryhmissä opetellaan isojen taitoja. Lapsesi on jotain näiden isojen ja pienten välisstä. Kuitenkin hänelle on henemmän haastetta olla isojen ryhmässä kuin olla pienten kanssa opettelemassa niitä taitoja jotka hänellä jo on..

Luulisin että kyse on nimenomaan lapseni ja hoitajan välisestä kommunikoimisesta. Jostain syystä tuntuu ihan kuin he puhuisivat "eri kieltä".

Sehän tässä outoa onkin, kun kotona kaikki sujuu vallan mainiosti, mutta päiväkodissa lapseni ikäänkuin unohtaa osan taidoistaan. Hän ei esim. ole hoitajan mukaan osannut nimetä yhtään väriä. Vaikka kotona ja neuvolassa ja muualla, osaa nimetä useita eri värejä.
        Samoin jos hoitaja käskee häntä tekemään jotain, niin poika menee jotenkin hämilleen eikä tiedä että mistä aloittaa. Ymmärrän kyllä että tästä saattaa syntyä käsitys että hän ei ymmärrä tai osaa.

Mutta se minua ihmetyttää suuresti, kun minua ei uskota kun kerron että lapsi ihan oikeasti osaa jo kotona nämä asiat. Ja neuvolassa. Ja mummolassa. Ja sukulaisten luona.
        Jos hoitaja antaisi pojalleni aikaa ja ymmärrystä,olisi ystävällinen ja kärsivällinen niin uskon että asia saataisiin korjattua.

Tilanne on siis nyt vallan ongelmallinen, sekä minun ja poikani kannalta, kuin myös hoitajan kannalta. Siksi juuri mietinkin että voiko tilanne tästä enää parantua itsekseen? Tottuuko poikani lopulta hoitajaan, jos annan ajan kulua, enkä vielä vaihda ryhmää (koska se ei välttämättä olekaan niin helppo juttu, kun kaikki ryhmät on täynnä)? Vai jääkö tästä ikuiset traumat.

Senkun tietäisi. :(

• yks hoitsu
        Peikkoäiti kirjoitti:

Luulisin että kyse on nimenomaan lapseni ja hoitajan välisestä kommunikoimisesta. Jostain syystä tuntuu ihan kuin he puhuisivat "eri kieltä".

Sehän tässä outoa onkin, kun kotona kaikki sujuu vallan mainiosti, mutta päiväkodissa lapseni ikäänkuin unohtaa osan taidoistaan. Hän ei esim. ole hoitajan mukaan osannut nimetä yhtään väriä. Vaikka kotona ja neuvolassa ja muualla, osaa nimetä useita eri värejä.
        Samoin jos hoitaja käskee häntä tekemään jotain, niin poika menee jotenkin hämilleen eikä tiedä että mistä aloittaa. Ymmärrän kyllä että tästä saattaa syntyä käsitys että hän ei ymmärrä tai osaa.

Mutta se minua ihmetyttää suuresti, kun minua ei uskota kun kerron että lapsi ihan oikeasti osaa jo kotona nämä asiat. Ja neuvolassa. Ja mummolassa. Ja sukulaisten luona.
        Jos hoitaja antaisi pojalleni aikaa ja ymmärrystä,olisi ystävällinen ja kärsivällinen niin uskon että asia saataisiin korjattua.

Tilanne on siis nyt vallan ongelmallinen, sekä minun ja poikani kannalta, kuin myös hoitajan kannalta. Siksi juuri mietinkin että voiko tilanne tästä enää parantua itsekseen? Tottuuko poikani lopulta hoitajaan, jos annan ajan kulua, enkä vielä vaihda ryhmää (koska se ei välttämättä olekaan niin helppo juttu, kun kaikki ryhmät on täynnä)? Vai jääkö tästä ikuiset traumat.

Senkun tietäisi. :(

Olisko sinun joskus mahdollista olla lapsesi mukana päiväkodissa? Ihan vain muutamana päivänä ja nimenomaan aikana, jolloinhe leikkivät ja touhuavat sisätiloissa. Vanhempana voit kyllä "vaatiakin" tätä, sillä päiväkodit ovat avoimia laitoksia. Jos vaikka lapsesi uskaltaisi avautua ja näyttää taitonsa kun sinä olet vierellä ja nimenomaan niin että tämä hoitaja olisi mukana samoissa touhuissa ja näkisi poikasi osaamiset sinun seurassasi ja tavan jolla sinä käsittelet lastasi.

Sillä on nimittäin iso vaikutus lapsenkäytökseen, jos hän joutuu ikään kuin "kultturishokkiin", kun eri seurassa, paikoissa tavat toimia ja odotukset ovat erilaisia. Eihän hän voi hetkessä "vaihtaa taajuutta". Toki ajan kanssa opitaan että eri paikoissa käyttäydytään ja toimitaan eri tavoin.

Meille ainakin opetetaan tarkkailemaan lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikustusta ja oppimaan siitä paljonkin.

• mie taas
        No joo...... kirjoitti:

No ku se hygienia on hoitopaikassa tärkeä, jos ei yhden lapsen, niin niiden kaikkien muiden kannalta.. Eli mitä pelkkä käsienpesu estää mm. flunssaa, sun muita tauteja tarttumasta koko lapsiryhmään heidän vanhempiinsa jne., kihomadot on kanssa kivoja ka usko pois, näitä löytyy lisää ja paljon..

Ja sitten se, että pakotetaan syömään. Tiettyyn rajaan saakka se on ihan hyvä, että lapsi käsittää, että kaikkea on maistettava ja SITÄPAITSI lapsen suu ei totu eri makuihin, jos niitä ei maista. Itse kokemuksesta voin sanoa monta lasta, jotka ovat itkua tihrustaen syöneet jotain tiettyä ruokaa ja sitten parin kerran jälkeen se onkin ollu TOOOSI hyvää! Mutta tässä asiassa voidaan mennä myös traumatisoinnin partaalle.

Ja kun sanoit, että pakotetaan pienten puolelle, kun ei jaksa vaikka pukea. No joo, kun ryhmässä on 20 lasta ja puolet ei jaksa pukea, niin mitä luulet seuraavan?? Kun siellä on muitakin, kun niitä teidän kultamussukoita.. jos lapsi ei jaksa pukea,niin tähän menee yhden henkilön energia täysin, kun joutuu puettamaan 1 lasta ja odottamassa olisi ne loput 20..Tuossa on uhkaus pienten puolelle siirrosta ihan ok!

KYllä lapsen TÄYTYY päiväkodissa sopeutua ryhmään ja sen mukana toimimiseen. Siellä kun pitää olla jonkunlaiset säännöt! Kotona erikseen.. Kun sanoit, että lapsi innostuu asiasta, jos se ei ole väkinäistä..no joo, voiko joku asia olla mielekästä kaikkien 20 lapsen kannalta? Kyllä on kovat vaatimukset sulla.. Päiväkodissa on paljon ohjattua toimintaa, jos et halua lasta sellaiseen paikkaan, älä vie. Perhepäivähoitajalla lapsi saa yksilöllisempää hoitoa, päiväkodissa se vain on jokseenkin mahdotonta ihan kokoaikaisesti!

Jos on 20 lasta eikä sääntöjä, niin voin ihan kokemuksesta kertoa, että meno menee niin hulinaksi, ettei siitä vain tule yhtään mitään.

Alkuperäiselle sen verran, että kannattaisi ehkä selvittää asia ja jos lapsesta tuntuu todellakin epämukavalta mennä päiväkotiin, voisi olla aiheena vaihtaa hoitopaikkaa! Lapsesi voi saada ikuisia traumoja tuosta ja se voi hankaloittaa seuraavassa hoitopaikassa olemista, koulun aloittamista jne..

sanoppa sitten miksi mulle neuvolassakin sanottiin,ettei päiväkodissa saisi pakottaa lasta syömään?lapsi totu eri makuihin,toi jo vähän liiallisuutta..kyllä ne tottuu kun ikää tulee,sitäpaitsi SE LASKETAAN HENKISEKSI VÄKIVALLAKSI,JOS LAPSI ITKIEN PAKOTETAAN SYÖMÄÄN!!miksi päiväkodissa lasta saa kohdella niinkuin hoitajat haluaa?!kyllä kerkeää pari hoitajaa auttaa pukemisessa!!´ja yleensä harjoittelijoita löytyy myös..itse olen ollut auttamassa!ja nopeammin pääsee ulos,kun se ,että saikkaa yhden tai kahden lapsen kanssa puoli tuntia,ja lopuksi joutuu kumminkin sen pukemaan.lapset yksilöitä,ja se pitäisi ottaa päiväkodin päiväohjelmaa ja työntekijöitä valitessa huomioon..jos lapsityötä haluaa tehdä,niin kyllä siinä pitää vähän ajatella lapsiakin,ja niiden tunteita!ei koulussakaan opettajat kohtele oppilaita,niinkun päiväkodissa lapsia!

• ........
        No joo...... kirjoitti:

käsienpesu päiväkodissa on kumminkin niin,missä olin töissä,kädet pestiin väkisin,kun oli kiire,ja oli ulos lähdöt sun muut,mutta jos lapsi kävi yksin pissalla,ei välttämättä kukaan käynyt vahtimassa,peseekö kädet vai ei..eikä monikaan pessyt,kun katsoin naapurirymän lapsia,kun ne yksin kävi wc:ssä...se siitä hygieniasta...ja jos liian vähän hoitajia,miksette aja asiaa eteenpäin,ettei pärjää niin paljon lapsimäärän kanssa,sitäpaitsi yhtä hoitajaa kohden ei saa olla yli 6:tta 3v.lasta!ainakaan laillisesti!sekö oikein,että lapset saa kärsiä siitä,ettei niiden päivähoitopaikoista voida tehdä mieluisia!!

• *aikuinen*
        mie taas kirjoitti:

sanoppa sitten miksi mulle neuvolassakin sanottiin,ettei päiväkodissa saisi pakottaa lasta syömään?lapsi totu eri makuihin,toi jo vähän liiallisuutta..kyllä ne tottuu kun ikää tulee,sitäpaitsi SE LASKETAAN HENKISEKSI VÄKIVALLAKSI,JOS LAPSI ITKIEN PAKOTETAAN SYÖMÄÄN!!miksi päiväkodissa lasta saa kohdella niinkuin hoitajat haluaa?!kyllä kerkeää pari hoitajaa auttaa pukemisessa!!´ja yleensä harjoittelijoita löytyy myös..itse olen ollut auttamassa!ja nopeammin pääsee ulos,kun se ,että saikkaa yhden tai kahden lapsen kanssa puoli tuntia,ja lopuksi joutuu kumminkin sen pukemaan.lapset yksilöitä,ja se pitäisi ottaa päiväkodin päiväohjelmaa ja työntekijöitä valitessa huomioon..jos lapsityötä haluaa tehdä,niin kyllä siinä pitää vähän ajatella lapsiakin,ja niiden tunteita!ei koulussakaan opettajat kohtele oppilaita,niinkun päiväkodissa lapsia!

Maistaminen ja syöminen ovat kaksi eri asiaa. Maistaa täytyy kaikkea, vaikka sitten vain herneen kokoisen palan. Se ei vahingoita lasta mitenkään.

Itkulla ja kiukkuamisellako sinä annat kaiken lapsellesi periksi? Etkö osaa asettaa lapselle rajoja ja tehtäviä, jotka hänen kuuluu hoitaa?
        Jos lapsi on kipeä voi vähän joustaa, mutta muutoin kyllä täytyy olla johdonmukainen ja vaatia lapseltakin sen verran mihinhän pystyy itse. Itkemällä ja kiukkuamalla ei tahtoa saa periksi, muutoinhan huuto yltyy kerta toisensa jälkeen kun lapsi oppii huutamaan ja olemaan pomo.
        Kouluissakin opettajat ovat auktoriteetteja ja "määrävät" tahdin, mikä on aivan oikein, vaikkeivat sillä miellytä jokaista lasta perheineen.

Edestäs löydät vielä nuo periaatteesi.

• ...
        *aikuinen* kirjoitti:

Maistaminen ja syöminen ovat kaksi eri asiaa. Maistaa täytyy kaikkea, vaikka sitten vain herneen kokoisen palan. Se ei vahingoita lasta mitenkään.

Itkulla ja kiukkuamisellako sinä annat kaiken lapsellesi periksi? Etkö osaa asettaa lapselle rajoja ja tehtäviä, jotka hänen kuuluu hoitaa?
        Jos lapsi on kipeä voi vähän joustaa, mutta muutoin kyllä täytyy olla johdonmukainen ja vaatia lapseltakin sen verran mihinhän pystyy itse. Itkemällä ja kiukkuamalla ei tahtoa saa periksi, muutoinhan huuto yltyy kerta toisensa jälkeen kun lapsi oppii huutamaan ja olemaan pomo.
        Kouluissakin opettajat ovat auktoriteetteja ja "määrävät" tahdin, mikä on aivan oikein, vaikkeivat sillä miellytä jokaista lasta perheineen.

ei mun lapsen tartte kiukutella,kun en pakota sitä syömään sellaista,mitä se ei tosiaankaan halua,edestäni löysi oma tyttöni ja siskoni sen kun "pakotettiin syömään"mitä ei halunnut,ja molemmilla syömishäiriö!!muut lapseni syövät ihan normaalisti,ja koulussakaan ei pakoteta edes maistaan,jos eivät halua!!en mäkään maistais sellaista ruokaa,mitä en todellakaan halua!!

• .....
        *aikuinen* kirjoitti:

kyllä mun lapsilla on rajoja,mutta ei niihin sisälly pakottaminen syömään ruokaa,jota ei kerta kaikkiaan halua maistaa..mä olen äiti,en mikään "lapsen alistaja".säännöt ja äitiys on eri asia,kun alistaa lapsi tekemään kaikki just niinkuin toinen sanoo,kuuntelematta lasten mielipiteitä.ja pitäähän lapsen saada elää lapsuu,eikä elää jatkuvasti tiukkojen sääntöjen alla,niinkun armeijassa,mutta siihenhän nykyajan päiväkoti kait tähtää..se jos väkisin laittaa maistaan,niin voi lapsille tulla traumoja,niinkun mun siskolle!!sä vaan teet niinkun kirjoissa opetettu parhaaks.joku nekin säännöt keksinyt!toinen voi tehdä tutkimuksen syömishäiriöistä,joka saattaa juurtaa lapsuuden ajan syömiseen pakottamisesta!!niinkun mun siskon tapauksessa lääkäri päätteli..joku toinenkin voi olla oikeassa..

• täsmennys
        ........ kirjoitti:

käsienpesu päiväkodissa on kumminkin niin,missä olin töissä,kädet pestiin väkisin,kun oli kiire,ja oli ulos lähdöt sun muut,mutta jos lapsi kävi yksin pissalla,ei välttämättä kukaan käynyt vahtimassa,peseekö kädet vai ei..eikä monikaan pessyt,kun katsoin naapurirymän lapsia,kun ne yksin kävi wc:ssä...se siitä hygieniasta...ja jos liian vähän hoitajia,miksette aja asiaa eteenpäin,ettei pärjää niin paljon lapsimäärän kanssa,sitäpaitsi yhtä hoitajaa kohden ei saa olla yli 6:tta 3v.lasta!ainakaan laillisesti!sekö oikein,että lapset saa kärsiä siitä,ettei niiden päivähoitopaikoista voida tehdä mieluisia!!

Yli 3v. lapsia saa lain mukaan olla 7/hoitaja !

• äippä35
        täsmennys kirjoitti:

Yli 3v. lapsia saa lain mukaan olla 7/hoitaja !

no 6 tai 7,muttei ainakaan 20 per hoitaja...luin ollessani päiväkodissa harj.päiväkotilehtiä,sen takia,koska ajattelin,ettei se ole oikein,ettei lapsia yksilönä huomioida ollenkaan,ainakaan niissä päiväkodeissa,missä olen ollut..ja niissäkin lehdissä painotettiin,että päiväkodin tulee tukea lapsen yksilöllistä kehitystä.luin niitä lehtiä,ainakun oli pidempi tauko..oli niissä paljon muutakin mielenkiintoista..itse en enää halua harj.päiväkotiin,vaikka lapset siellä ovat niin kivoja,mutta minulle oli liian rankkaa katsottavaa se ,lasten liukuhihna-käsittely.tietty on hoitajia,jotka kuuntelivatkin lapsia,ja tottakai sääntöjä käytöksen kanssa pitää olla,ettei mene hulinaksi.itse vietin paljon aikaa jokaisen lapsen kanssa,joka leikki esim.yksin tai halusi että teen hänen kanssaan palapelejä ,luen,jne...ja itse en kyllä pakottanut maistamaan,mutta katsoin vierestä,kun ujolle pikkupojalle laitettiin väkisin leivänpalaa suuhun,että pitää ainakin maistaa,ja poika itki...ja oli todella säälittävää katseltavaa,kun väkisin yritti syödä leipää...sillä pojalla tuntui aina olevan ruokailu-hetket vastenmielisiä,ei uskaltanut kun minulle sanoa,sittenkun ei jaksanut syödä enempää...tai ei halunnut jotain syödä..ettei se maistamiseen pakottaminen välttämättä ole kuin huono juttu,jos aralle lapselle kehittyy siitä painajainen.aina voi yrittää puhumalla houkutella syömään,mutta siihen se saa jäädä..itse aion tästä lähtien kasvattaa lapseni kotona,mahdollisimman pitkään,ja saavat käydä kerhossa touhuamassa muiden lasten kanssa...saavat ainakin nauttia lapsuudesta..

• kyllä kuullostaa
        yks hoitsu kirjoitti:

Olisko sinun joskus mahdollista olla lapsesi mukana päiväkodissa? Ihan vain muutamana päivänä ja nimenomaan aikana, jolloinhe leikkivät ja touhuavat sisätiloissa. Vanhempana voit kyllä "vaatiakin" tätä, sillä päiväkodit ovat avoimia laitoksia. Jos vaikka lapsesi uskaltaisi avautua ja näyttää taitonsa kun sinä olet vierellä ja nimenomaan niin että tämä hoitaja olisi mukana samoissa touhuissa ja näkisi poikasi osaamiset sinun seurassasi ja tavan jolla sinä käsittelet lastasi.

Sillä on nimittäin iso vaikutus lapsenkäytökseen, jos hän joutuu ikään kuin "kultturishokkiin", kun eri seurassa, paikoissa tavat toimia ja odotukset ovat erilaisia. Eihän hän voi hetkessä "vaihtaa taajuutta". Toki ajan kanssa opitaan että eri paikoissa käyttäydytään ja toimitaan eri tavoin.

Meille ainakin opetetaan tarkkailemaan lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikustusta ja oppimaan siitä paljonkin.

siltä että vika on tarhantädissä ! Tuskin muuttuu ! Ikäviä ihmisiä on myös päiväkodeissa töissä .

• ei vahingoita...
        ..... kirjoitti:

kyllä mun lapsilla on rajoja,mutta ei niihin sisälly pakottaminen syömään ruokaa,jota ei kerta kaikkiaan halua maistaa..mä olen äiti,en mikään "lapsen alistaja".säännöt ja äitiys on eri asia,kun alistaa lapsi tekemään kaikki just niinkuin toinen sanoo,kuuntelematta lasten mielipiteitä.ja pitäähän lapsen saada elää lapsuu,eikä elää jatkuvasti tiukkojen sääntöjen alla,niinkun armeijassa,mutta siihenhän nykyajan päiväkoti kait tähtää..se jos väkisin laittaa maistaan,niin voi lapsille tulla traumoja,niinkun mun siskolle!!sä vaan teet niinkun kirjoissa opetettu parhaaks.joku nekin säännöt keksinyt!toinen voi tehdä tutkimuksen syömishäiriöistä,joka saattaa juurtaa lapsuuden ajan syömiseen pakottamisesta!!niinkun mun siskon tapauksessa lääkäri päätteli..joku toinenkin voi olla oikeassa..

ketään ja on eri asia kuin syömään pakottaminen. Syömään ei pidä pakottaa, jos ruoka ei maistu, mutta maistamiseen voi, koska maistamatta ei voi tietää tykkääkö ruuasta vai ei.

• minä vaan
        ei vahingoita... kirjoitti:

ketään ja on eri asia kuin syömään pakottaminen. Syömään ei pidä pakottaa, jos ruoka ei maistu, mutta maistamiseen voi, koska maistamatta ei voi tietää tykkääkö ruuasta vai ei.

mutta minä ja monet muut ollaan eri mieltä!!siitä asiasta voi kiistellä vaikka kuinka...lapsi voi jo maistamisesta oksentaa,olen nähnyt sellasenkin tapauksen!olen jutellut monen äidin kanssa siitä asiasta,koska se järkytti minua itseä,kun olin päiväkodilla,ja he ovat kanssani samaa mieltä,samoin oli neuvolassa...

• tiitu38

no sehän nyt on aivan selvää,ettei lasta saa pakottaa vasten tahtojaan maistamaan tai syömään..turhaahan siitä edes kiistelee..

• pakottaa!!!
        tiitu38 kirjoitti:

no sehän nyt on aivan selvää,ettei lasta saa pakottaa vasten tahtojaan maistamaan tai syömään..turhaahan siitä edes kiistelee..

Tätä mieltä ovat tällä hetkellä kaikki asiantuntijat. Syömishäiriöisiä kun on tutkittu, on huomattu, että tärkeintä pienelle lapselle on POSITIIVINEN kuva ruoasta ja ruokahetkistä. Ei saa pakottaa maistamaan tai syömään! Minä houkuttelen lapseni syömään vaikka mitä niin, että syön itse ja kun kiinnostunut tuijotus seuraa ruokailuani, kysyn: haluatko maistaa äidin herkkua? JOskus haluaa, joskus ei, eikä siitä tehdä mitään numeroa. Päiväkodissa ei voi näin tietenkään (aina) menetellä, mutta mielestäni makuihin tutustuttaminen onkin ensisijaisesti kotien tehtävä.

Lapsilla on erilaisia temperamentteja. Jollekin hyvin herkkäkieliselle ja -nenäiselle lapselle pakkomaistattaminen on väkivaltaa.

• pakotetaan

maistamaan?

• sinä...
        pakotetaan kirjoitti:

maistamaan?

miltä ruoka maistuu, jos et maista? Ei lasta tarvitse pakottaa, jos hänet on kasvatettu johdonmukaisesti hän ymmärtää itsekin maistamisen tärkeyden ja maistaa jopa kehoittamatta uusia ruokia.

• joopa joo
        sinä... kirjoitti:

miltä ruoka maistuu, jos et maista? Ei lasta tarvitse pakottaa, jos hänet on kasvatettu johdonmukaisesti hän ymmärtää itsekin maistamisen tärkeyden ja maistaa jopa kehoittamatta uusia ruokia.

ei kuule 3-4v. lapsi ymmärrä maistamisen tärkeyttä,vaik ois kuinka hyvin kasvatettu!tai pitää olla joku ihme lapsi!!lasta ei ikinä tartte pakottaa maistamaan mitään ruokaa!kyllä lapsi itse kiinnostuu maistamaan uusia makuja,ajan kanssa ihan itse...pakottamalla ei tosiaankaan kiinnostus maistamiseen kasva,päin vastoin..ei edes tee mieli maistaa mitään uutta..ja pakottaminen on muutenkin lapsen alistamista,aikuisen tahtoon väkisin!!!ja onhan sitä aikuisiakin kasvis syöjiä,ja ihmisiä,jotka eivät kerta kaikkiaan syö jotain ruokalajia,niin miks lasten sitten pitäisi!!!vaikka oisit maistanut kaikkia maailman ruokalajia,et ole silti yhtään parempi ihminen!

• .....
        joopa joo kirjoitti:

ei kuule 3-4v. lapsi ymmärrä maistamisen tärkeyttä,vaik ois kuinka hyvin kasvatettu!tai pitää olla joku ihme lapsi!!lasta ei ikinä tartte pakottaa maistamaan mitään ruokaa!kyllä lapsi itse kiinnostuu maistamaan uusia makuja,ajan kanssa ihan itse...pakottamalla ei tosiaankaan kiinnostus maistamiseen kasva,päin vastoin..ei edes tee mieli maistaa mitään uutta..ja pakottaminen on muutenkin lapsen alistamista,aikuisen tahtoon väkisin!!!ja onhan sitä aikuisiakin kasvis syöjiä,ja ihmisiä,jotka eivät kerta kaikkiaan syö jotain ruokalajia,niin miks lasten sitten pitäisi!!!vaikka oisit maistanut kaikkia maailman ruokalajia,et ole silti yhtään parempi ihminen!

munkin muutama tuttu ei esim.maistais katkarapuja tai simpukoita mistään hinnasta...vaikka eivät tiedä,onko ne hyviä vai ei,mutta ulkonäkö niitä niissä ällöttää...eikä ne silti ole sen tyhmempiä tai huonommin kasvatettuja,kun muutkaan ihmiset...säkö mittaat lapsen kasvatuksen sillä,maistaako ne joka lajia ruokaa,vai ei?!mä en ainakaan..

• normaalin lapsen äiti
        sinä... kirjoitti:

sullahan pitää olla tosi fiksuja lapsia/hoitolapsia,jos jo 3vuotiaana ovat osanneet/osaavat ajatella muka yhtä "viisaasti"maistamisen suhteen kun sinä... neroja lapsia!!nehän on aikuisena sitten tosi neroja,jos aivot jo aikuisen tasolla 3-vuotiaana...

• työskentelenkin..
        normaalin lapsen äiti kirjoitti:

sullahan pitää olla tosi fiksuja lapsia/hoitolapsia,jos jo 3vuotiaana ovat osanneet/osaavat ajatella muka yhtä "viisaasti"maistamisen suhteen kun sinä... neroja lapsia!!nehän on aikuisena sitten tosi neroja,jos aivot jo aikuisen tasolla 3-vuotiaana...

tosi fiksujen lasten kanssa. Te taas tahallanne provosoidutte ja haluatte käsittää asiat väärin, mutta sama se mulle. Syökää ihan mitä haluatte, älkääkä ihmeessä maistatuttako lapsillanne mitään, ettei tule traumoja lapsille. Elämässä vaan täytyy oppia, että kaiken tekemisen ei tarvitse aina olla kivaa ja joskus pitää tehdä myös sellaista, mitä ei halua, vaikka se tuntuu monille nykyvanhemmille olevan hnakala asia(lapsille ei vielä onneksi niinkään).

• minkä kerkeän
        työskentelenkin.. kirjoitti:

tosi fiksujen lasten kanssa. Te taas tahallanne provosoidutte ja haluatte käsittää asiat väärin, mutta sama se mulle. Syökää ihan mitä haluatte, älkääkä ihmeessä maistatuttako lapsillanne mitään, ettei tule traumoja lapsille. Elämässä vaan täytyy oppia, että kaiken tekemisen ei tarvitse aina olla kivaa ja joskus pitää tehdä myös sellaista, mitä ei halua, vaikka se tuntuu monille nykyvanhemmille olevan hnakala asia(lapsille ei vielä onneksi niinkään).

enkä maista jos ei ulkonäkö miellytä. En syö enkä koske ruokaan,joka näyttää jo kertaalleen syödyltä,ja joka on tullut yläkautta tai alakautta takaisin lautaselle.Jätän väliin ja syön vasta seuraavan ruuan. En syö etanoita, en edes maista. Sinisimpukoita yritin pariin otteeseen,kamalia olivat.
        Olen siis se aikuinen,joka ei pakota lasta syömään, ei edes maistamaan.
        Pakolla ei saa kuin valtataistelun, ja se on aina huono juttu. Joko tulee huutoa,huuta lapsi tai huutaa aikuinen,pahimmassa tapauksessa tulee syömishäiriö.

• bluevelvet
        mie taas kirjoitti:

Ettekai te hyvät ihmiset todella meinaa että kyselette kaupassa mitähän lapsenne mahtaisi haluta tänään syödä ja toimitte sen mukaan ettei vaan jää mitään traumoja???
        Kyllä meillä vaan yli 3 vuotiaiden ryhmässä ollaan hyvinkin tiukkoja ruuasta. Kaikkea maistellaan ja leipää ei tule ennen kun ruokaa on maistettu. Jos temppuilu ruokapöydässä on päivittäistä niin lapsi voi lähteä suoraan nukkumaan. Sitten on niitä lapsia jotka eivät suostu syömään yhtään mitään(paitsi leipää puputtaisivat ja täyttäisivät sillä mahansa, sekö mielestänne ok?) ja syövät kuulema kotona aamupalaksi lihapiirakoita jäätelöä ym ym. On toki lapsia jotka eivät suostu kotonakaan syömään mitään. IHan perusruokaa tarjotaan päiväkodissa ja kukaan ei kyllä ole saanut traumoja, jos joutuu syömään vaikka puolikkaan perunan, vähän kastiketta ja pienen palan kurkkua ja vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä.

Ja sitten tänmä pukemis asia. Toki lapsia autetaan pukemaan; navat ja nilkat piiloon, napit, vetoketjut, kengät, hanskat kuka apua missäkin tarvitsee. Mutta jos uhmaikäinen 3 vuotias päivittäin kiukuttelee eikä suostu pukemaan vaikka varmasti osaa niin pitäsi antaa periksi ja pukea???? Toki otetaan lapset yksilöinä huomioon mutta ei 20 tai edes 15 lapsen ryhmä voi pyöriä 1 tai 2 lapsen ympärillä, mieti nyt vähän itsekkin mitä puhut! Päiväohjelma (ainakin meillä) on hyvin järjestelmällinen ja selkeä jotta jokainen lapsi sen tietää(tuetaan myös kuvilla ja tukiviittomilla) ja pyritään siihen että joka päivä samat rutiinit toistuu jolloin esimerkiksi pukeminen ja uloslähtö on helpompaa lapsille.

• minä vaan
        bluevelvet kirjoitti:

Ettekai te hyvät ihmiset todella meinaa että kyselette kaupassa mitähän lapsenne mahtaisi haluta tänään syödä ja toimitte sen mukaan ettei vaan jää mitään traumoja???
        Kyllä meillä vaan yli 3 vuotiaiden ryhmässä ollaan hyvinkin tiukkoja ruuasta. Kaikkea maistellaan ja leipää ei tule ennen kun ruokaa on maistettu. Jos temppuilu ruokapöydässä on päivittäistä niin lapsi voi lähteä suoraan nukkumaan. Sitten on niitä lapsia jotka eivät suostu syömään yhtään mitään(paitsi leipää puputtaisivat ja täyttäisivät sillä mahansa, sekö mielestänne ok?) ja syövät kuulema kotona aamupalaksi lihapiirakoita jäätelöä ym ym. On toki lapsia jotka eivät suostu kotonakaan syömään mitään. IHan perusruokaa tarjotaan päiväkodissa ja kukaan ei kyllä ole saanut traumoja, jos joutuu syömään vaikka puolikkaan perunan, vähän kastiketta ja pienen palan kurkkua ja vanhemmat ovat olleet tyytyväisiä.

Ja sitten tänmä pukemis asia. Toki lapsia autetaan pukemaan; navat ja nilkat piiloon, napit, vetoketjut, kengät, hanskat kuka apua missäkin tarvitsee. Mutta jos uhmaikäinen 3 vuotias päivittäin kiukuttelee eikä suostu pukemaan vaikka varmasti osaa niin pitäsi antaa periksi ja pukea???? Toki otetaan lapset yksilöinä huomioon mutta ei 20 tai edes 15 lapsen ryhmä voi pyöriä 1 tai 2 lapsen ympärillä, mieti nyt vähän itsekkin mitä puhut! Päiväohjelma (ainakin meillä) on hyvin järjestelmällinen ja selkeä jotta jokainen lapsi sen tietää(tuetaan myös kuvilla ja tukiviittomilla) ja pyritään siihen että joka päivä samat rutiinit toistuu jolloin esimerkiksi pukeminen ja uloslähtö on helpompaa lapsille.

on päiväkoti hoitsu tainnu pyytää kaikki työkaverinsa puoltamaan itseään..,se on ihan sama kuinka yrität puoltaa "ruokailuun pakottamista",kun järkikin sanoo,ettei lasta saa pakottamalla alistaa omaan tahtoonsa...mä en tiedä ketään lasta joka ois kärsiny aliravitsemuksesta sen takia,ettei ole suostunut kaikkea maistamaan..,ja jos pakottaa,niin sittenhän se ongelma tuleekin,että lopullisesti menee ruokahalu..ja kyllä minä ainakin sain lasten kanssa pukemisen sujumaan nopeammin päiväkodissa,kun autoin senverran kun lapset tartti apua,ei tarvinnut hylätä kiukuttelevaa lasta pienten puolelle...ei tartte pyöriä rytmin vain yhden tai kahden lapsen ympärillä,kun lapsi näki että välitin,enkä hyljännyt yksin pukemaan,hänen kiukuttelunsakkin väheni,ja pyyti apua ilman kiukutteluja... lapset pitivät minusta kovasti,ja tulivat minulle sanomaan,sellaisia aioita,mitä eivät muille hoitajille uskaltaneet,joten itse huomasin päivä päivältäni olevani oikeassa,että lapsia pitää enemmän ottaa huomioon yksilöinä,ja vaikka lapsia on enemmän,huomasin,että se onnistuu..välipalat ja muut pitäisi ajoittaa sen mukaan,ettei tartte suoraa herätä sängystä wc:hen ja syömään.päiväkodissa jossa olin,kaikki herätettiin samaan aikaan,jonossa wc:hen ja suorilta syömään..ei monelle aikuisellekkaan ruoka maistu suoraa sängystä herättyä..oisin jatkanut siellä,jos ei oisi säälittänyt se,miten pari hoitajaa lapsia kohteli!tosi rankka lapsuus,monella päiväkodissa,ja vielä puollatte sitä,sääli!

• minkä kerkeän
        bluevelvet kirjoitti:

Väkisinkö sitä perunaa ja kastiketta tunget sinne suuhun,niinkö!
        Miten muuten voit pakottaa maistamaan?
        Olen kerran puuttunut asiaan,kun hoitajakaveri piti pientä 1,5v vesseliä sylissä ja yritti väkisin syöttää ja tunkea ruokaa suuhun! Lapsi pyristeli ja huusi. Sanoin, että ei saa, se voidaan katsoa väkivallaksi ja pakottamiseksi jos vanhemmat olisi saaneet tietää,olisivat voineet vaikka syytteen nostaa. Ei saa kiduttaa ketään. Jos ei syö,niin ei syö. Syököön kotonaan vaikka pieniä kiviä ketsupin kanssa,mutta hoidossa ei saa syöttää väkisin eikä pakottaa maistamaan, ei. Olkoon sitten ilman. terve lapsi ei kuole jos se ei syö hoidossa. Syöttäkööt vanhemmat niitä hanhenmaksapalleroitaan ha häränhäntälientä,pizzoja ja muuta.

• jos ei ole syönyt mitään,
        minkä kerkeän kirjoitti:

Väkisinkö sitä perunaa ja kastiketta tunget sinne suuhun,niinkö!
        Miten muuten voit pakottaa maistamaan?
        Olen kerran puuttunut asiaan,kun hoitajakaveri piti pientä 1,5v vesseliä sylissä ja yritti väkisin syöttää ja tunkea ruokaa suuhun! Lapsi pyristeli ja huusi. Sanoin, että ei saa, se voidaan katsoa väkivallaksi ja pakottamiseksi jos vanhemmat olisi saaneet tietää,olisivat voineet vaikka syytteen nostaa. Ei saa kiduttaa ketään. Jos ei syö,niin ei syö. Syököön kotonaan vaikka pieniä kiviä ketsupin kanssa,mutta hoidossa ei saa syöttää väkisin eikä pakottaa maistamaan, ei. Olkoon sitten ilman. terve lapsi ei kuole jos se ei syö hoidossa. Syöttäkööt vanhemmat niitä hanhenmaksapalleroitaan ha häränhäntälientä,pizzoja ja muuta.

Sitten huutaa nukkarissa nälkäänsä ja pitää muutkin hereillä. Päiväkodissa kun on ruoka-ajat eikä niiden ulkopuolella anneta ruokia. Ei ole terveellistä lapselle, että aamupalan jälkeen söisi vasta välipalaa päiväunien jälkeen.

• minkä kerkeän
        jos ei ole syönyt mitään, kirjoitti:

Sitten huutaa nukkarissa nälkäänsä ja pitää muutkin hereillä. Päiväkodissa kun on ruoka-ajat eikä niiden ulkopuolella anneta ruokia. Ei ole terveellistä lapselle, että aamupalan jälkeen söisi vasta välipalaa päiväunien jälkeen.

Sehän oli oma valinta olla syömättä!
        nimim.kokemusta on, ja paljon...

• sitten muutakaan

voi tehdä? Jättää vielä päiväunetkin nukkumatta? Lapsellehan on ruokaa tarjottu, annettu varmasti riittävästi aikaa sen syömiseen. Pakottaa ei voi eikä saa, ei tietenkään. Joslapsi ei syö niin sitten ei syö,oma oli valintansa, vaikka seurauksia ei ymmärräkään.

• Hmmm....
        No joo...... kirjoitti:

paljon on näköjään herättänyt keskustelua minun vastaukseni.. mutta..no..

kyllä se niin vain on, että lapsilla pitää olla rajat ja tietty kuri, kaikki ei aina voi olla hauskaa ja kivaa! lapset tarvitsevat rajoja ja tuntevat olonsa turvalliseksi kun niitä on, eikä pidä unohtaa rakkautta. nämä eivät sulje toisiaan pois!

ja tuosta syömiseen pakottamisesta.. en minäkään sitä hyväksy, että lapsille väkisin ruokaa tungetaan suuhun, mutta se, että maistettava on! ei kukaan yhdestä suupalasesta kuole ja ne lapset, jotka yökkäävät helposti, ovat sitten asia erikseen.. ja kyllä päiväkodissa on ihan perusruokia! ei siellä mitään simpukoita ja mustekalaa syötetä.. hyvin lapsille sopivaa ruokaa. minua on kyllä maistatettu päiväkodissa ja kotona myös, jopa pakotettu syömään, enkä kyllä ole traumatisoitunut millään tavalla :)

itselläni on ollut lapsena selkeät säännöt ja syötävä on ollut mitä on tarjottu. rahaa ei ole koskaan ollut liikaa ja niukasti on eletty. kuitenkin tästä hyvin kurjasta (varmasti joidenkin nyky-mammojen mielestä) lapsuudestani huolimatta olen mielestäni hyvin tasapainoinen ja onnellinen aikuinen. odotan esikoistani. olen kiitollinen omasta kasvatuksestani. kuitenkin kasvatuksessa on otettava huomioon eri tempperamentit ja luonteenpiirteet, eli herkälle lapselle eri tavalla kuin ronskimmalle.. tämä nyt on päivänselvä asia.

JA jos joku syömishäiriöön sairastuu, syyttäisin siitä enemmänkin henkisen puolen ongelmia ja nykyistä naismallia, kuin lapsuuden syömistä tai siihen pakottamista..

Lapsiryhmässä (20) on siis n. 3 hoitajaa ja tosiaan, jos yhden aikuisen huomio menee yhden prinsessan/prinssin kaitsemiseen joka asiassa kun on aina saanut tahtonsa läpi ja kiukuttelee joka asiasta, tämä tarkoittaa sitä, että muille lapsille jää vain nämä kaksi hoitajaa..eli pitänee vain toivoa että kaikki muu meneekin sitten hyvin eikä ryhmässä ole kuin yksi kiukutteleva lapsi.

kyllähän tämän kurin höllenemisen huomaa nykyään monestakin asiasta. itse olen tällä hetkellä töissä ala-asteella. on PALJON lapsia, joilla on PALJON ongelmia, jotka yhdistän johtuvaksi juuri kurin ja sääntöjen puutteesta. asiat olivat eri tavalla kun itse olen ollut ala-asteella. silloin ei olisi tullut mieleenkään haistatella opettajalle yms. mutta nykyään se vähän liiankin normaalia! ei tosin kaikilta, mutta liian monilta.. mutta, jokaisella on kasvatuksesta omat mielipiteet ja ne sallittakoon.

• 80-luvulla koulussa
        Hmmm.... kirjoitti:

paljon on näköjään herättänyt keskustelua minun vastaukseni.. mutta..no..

kyllä se niin vain on, että lapsilla pitää olla rajat ja tietty kuri, kaikki ei aina voi olla hauskaa ja kivaa! lapset tarvitsevat rajoja ja tuntevat olonsa turvalliseksi kun niitä on, eikä pidä unohtaa rakkautta. nämä eivät sulje toisiaan pois!

ja tuosta syömiseen pakottamisesta.. en minäkään sitä hyväksy, että lapsille väkisin ruokaa tungetaan suuhun, mutta se, että maistettava on! ei kukaan yhdestä suupalasesta kuole ja ne lapset, jotka yökkäävät helposti, ovat sitten asia erikseen.. ja kyllä päiväkodissa on ihan perusruokia! ei siellä mitään simpukoita ja mustekalaa syötetä.. hyvin lapsille sopivaa ruokaa. minua on kyllä maistatettu päiväkodissa ja kotona myös, jopa pakotettu syömään, enkä kyllä ole traumatisoitunut millään tavalla :)

itselläni on ollut lapsena selkeät säännöt ja syötävä on ollut mitä on tarjottu. rahaa ei ole koskaan ollut liikaa ja niukasti on eletty. kuitenkin tästä hyvin kurjasta (varmasti joidenkin nyky-mammojen mielestä) lapsuudestani huolimatta olen mielestäni hyvin tasapainoinen ja onnellinen aikuinen. odotan esikoistani. olen kiitollinen omasta kasvatuksestani. kuitenkin kasvatuksessa on otettava huomioon eri tempperamentit ja luonteenpiirteet, eli herkälle lapselle eri tavalla kuin ronskimmalle.. tämä nyt on päivänselvä asia.

JA jos joku syömishäiriöön sairastuu, syyttäisin siitä enemmänkin henkisen puolen ongelmia ja nykyistä naismallia, kuin lapsuuden syömistä tai siihen pakottamista..

Lapsiryhmässä (20) on siis n. 3 hoitajaa ja tosiaan, jos yhden aikuisen huomio menee yhden prinsessan/prinssin kaitsemiseen joka asiassa kun on aina saanut tahtonsa läpi ja kiukuttelee joka asiasta, tämä tarkoittaa sitä, että muille lapsille jää vain nämä kaksi hoitajaa..eli pitänee vain toivoa että kaikki muu meneekin sitten hyvin eikä ryhmässä ole kuin yksi kiukutteleva lapsi.

kyllähän tämän kurin höllenemisen huomaa nykyään monestakin asiasta. itse olen tällä hetkellä töissä ala-asteella. on PALJON lapsia, joilla on PALJON ongelmia, jotka yhdistän johtuvaksi juuri kurin ja sääntöjen puutteesta. asiat olivat eri tavalla kun itse olen ollut ala-asteella. silloin ei olisi tullut mieleenkään haistatella opettajalle yms. mutta nykyään se vähän liiankin normaalia! ei tosin kaikilta, mutta liian monilta.. mutta, jokaisella on kasvatuksesta omat mielipiteet ja ne sallittakoon.

kävin kouluni 80-luvulla,ja kyllä oli silloinkin koulussa monia,joiden käytökseen oisi pitänyt puuttua,kiusasivat sekä opettajia,että oppilaita.ja mun kaveri oli päiväkodissa,yksinhuoltajan lapsikun oli,ja kaikki ne jotka ilkeilivät esim.meidän ruotsin opelle,olivat samassa päiväkodissa olleet ja olivat hoidossa,kävivät kirkon vessat sotkemassa,kun äitini myöhemmin oli siellä töissä,jne...oma äitini oli perhepäivähoitaja,ennenkun menin kouluun,joten en itse lapsuudessa ollut päiväkodissa,mutta isosiskoni oli hoidossa,jossa pakotettiin maistamaan/syömään,ja siitä tuli hänelle painajainen,joten äitini päätti ruveta sitten perhepäivähoitajaksi,ettei siskoni tartte enää hoitoon mennä.hänen yksi ensimmäisiä lapsuuden muistoja.sairastui 80-luvulla anorexiaan,(kesti 15-vuotta),ja lääkärit ja psykiatrien mieletä sairastuminen juonsi lapsuuden ajan kokemuksesta,hoitopaikasta,ja syömiseen pakottamisesta.muuten lapsuus meillä oli tosi hyvä,vanhemmat eivät juoneet tai polttaneet tupakkaa,eivät käyneet tansseissa,tai vastaavassa.kuria tietty oli,senvarran kun pitääkin,muttei liian ankaraa.siihen asti kun siskoni sairastui,lapsuudesta on hyvät muistot..siskoni ei ihannoinut laihuutta.moni asia juontaa lapsuudesta..ja hyvä ystäväni myös,jota isovanhemmat 80-luvun lopulla pakottivat syömään,kärsii niistä muistoista vieläkin,vaikkei anorexiaa olekaan,muuta muuta...herkempi luontoisille siitä saattaa tulle painajainen,ja johtaa ongelmiin...oma päätöshän se on,miten lapsensa kasvattaa.lapset ovat kaikki erilaisia.ja eri luonteisia.toinen voi olla vilkas,toinen ujo,jne..vaikka ovat sisaruksia,lapsen luonteelle ei voi mitään,vaikka kuinka hyvin yrittäisi kasvattaa.munkin kaikki lapset olivat pienenä eri luonteisia.yksi "pikkuvanha",toinen "ujo",kolmas"kiltti ja tosi helppo lapsi" ja neljäs"vilkas".kouluun mennessä erot luonteissa tasaantuivat.

• last.hoitaja
        mie taas kirjoitti:

syömään...lapsi voi kyllä odottaa ja katsella kun toiset syö. syököön jos maistuu..kyllä se sitten joskus syö..tuskin itseänsä nälkään näännyttää.

• pph2

lapsi ei halua syödä mutta vanhempi haluaa koskei ole suotavaa olla syömättä pitkää aikaa...eli mitä sä tahdot? tarhassa ei voida odottaamonta tuntia yhden lapsen syömistä..että milloin maistuu.

• en pistä yhtään pahakseni
        pph2 kirjoitti:

lapsi ei halua syödä mutta vanhempi haluaa koskei ole suotavaa olla syömättä pitkää aikaa...eli mitä sä tahdot? tarhassa ei voida odottaamonta tuntia yhden lapsen syömistä..että milloin maistuu.

jos lastani "pakotetaan" syömään, tyyliin että puoli lautasta on syötävä, näin teen kotonakin. Eikä siitä näytä mitään traumoja olleen tullut. Kaikki ruuat kelpaa ja mitään inhokki ruokaa ei ole tullut...

• äiti ja pph
        minkä kerkeän kirjoitti:

enkä maista jos ei ulkonäkö miellytä. En syö enkä koske ruokaan,joka näyttää jo kertaalleen syödyltä,ja joka on tullut yläkautta tai alakautta takaisin lautaselle.Jätän väliin ja syön vasta seuraavan ruuan. En syö etanoita, en edes maista. Sinisimpukoita yritin pariin otteeseen,kamalia olivat.
        Olen siis se aikuinen,joka ei pakota lasta syömään, ei edes maistamaan.
        Pakolla ei saa kuin valtataistelun, ja se on aina huono juttu. Joko tulee huutoa,huuta lapsi tai huutaa aikuinen,pahimmassa tapauksessa tulee syömishäiriö.

minäkään en ikinä pakota maistamaan.yritän tietysti puhua ja houkutella. Mutta en sano että pakko maistaa lusikallinen. Koska minulla on tästä asiasta hyvä kokemus. Kyseessä oli kyllä sellainen harvinainen "herkku" kun lipeä kala. Koko muu perhe tykkäsivät kovasti mutta nuorempi poika ei syönnyt. Sanoin että maista nyt edes. Poika ei ehtinyt kun saada kala suuhun niin tuli kunnon oksennus. Siinä meni kyllä meidän muitten ruokahalut oksennusten siivotessa.

• kokemuksesta tiedän

minun lapseni on käynyt nyt 3 kuukautta päiväkodissa,on 3 ja puol vuotta.hän ei millään haluaisi mennä sinne,mutta neuvolatätin mielestä tekee hyvää olla omaikäistensä seurassa,jotka eivät edes leiki hänen kanssaan...olen ajatellut,että nytkun olen kotona,jos oisi parempi vaihtoehto joku kerho..olin vasta päiväkodilla työharjoittelussa,ja minun mielestäni se ei ole todellakaan hyvä vaihtoehto lapselle,jos on mahdollista perhepäivähoitoon,tai hoitaa itse kotona..olen ollut nuorempanakin puoli vuotta harjoittelemassa eri päiväkodissa,ja ne ajat muistui elävästi taas mieleen...3v.lasten pitää osata käyttäytyä kun aikuiset.ei saisi kiukutella yhtään,pukemisen tai muun kanssa,vaikka kuinka väsyttäisi.pitää itse osata kaikki..jos ei jaksa pukea,laitetaan rangaistukseksi pienten puolelle pukemaan,wc käynnit ,jonossa käydään,ja pitäis käydä nopeaa,ja sitten jos ei lapsi heti tajua pestä käsiä,pestään pakosta ja sanotaan,kiire että muutkin pääsee.kaikki päivärytmit kun töissä,kellon mukaan.kun päiväunilta herätään,heti kiireellä pissalle jonossa,ja välipalan syöntiin,vaikka ois lapsi kuinka uninen,ja aina valitetaan,jos ei välipala maistu heti,tai jos ei tee niinkun pitäisi,sillä sekunnilla.
      ruokaa pakko maistaa,vaikkei millään haluisi,joka tosi väärin.ei aikuisetkaan syö sellaista ruokaa mistä eivät pidä,ja ne ruuatkin välillä aika epämääräistä pöperöä..tiedän kaksi läheistäni kellä nyt aikuisena syömishäiriö,molemmilla muistot siitä,kun pakotettu syömään ruokaa,jota ei halua,ja kaksi tuttua jotka eivät aikuisena voi sietää niitä ruokia,mitä lapsena pakotettu syömään..päiväkodissa lapset ei saa olla yksilöitä!jos joku ujompi,se saa olla yksin,jos vilkkaampi,niin saa istua arestissa vähän väliä,jos ei jaksa olla niinkuin muut,ja pieniltä lapsilta odotetaan,että ne jaksavat päivästä toiseen jaksaa samaa rutiiniaa,ja pakollisia ohjelmia..jotkut menevät jo aamu 7 ja kotia pääsevät 4jälk.pitkä päivä olla päiväkodissa,jossa ei kukaan ajattele lasten yksilöllistä parasta,vaan sääntöjä,jota lastentarhan opettajille koulussa opetetaan..sais joku kyllä puuttua asiaan.kolme lastani olleet perhepäivähoidossa,ja heillä on hyvät muistot sieltä.siellä hoitaja välitti jokaisesta lapsesta,ja otti huomioon lasten toiveita...kannattaa itse mennä joksikin viikkoa päiväkotiin harjoittelemaan,niin näkee sen todellisuuden,ei moni vanhempi sitä tiiä,kun hoitajat kehuvat päivän päätteksi,kuinka hyvin mennyt,monellekkin vanhemmille..

• sano...

mutta kuin, että ÄLÄ YLEISTÄ!

• niin se vaan on..
        sano... kirjoitti:

mutta kuin, että ÄLÄ YLEISTÄ!

että olen kuullut muiltakin samaa,jotka olleet päiväkodissa harjoittelijana..

• äiti80
        niin se vaan on.. kirjoitti:

että olen kuullut muiltakin samaa,jotka olleet päiväkodissa harjoittelijana..

siis mikä ihme teitä muutamia oikee vaivaa??!!Kyseinen peikkoäiti ei tainnu kysellä teiltä tekeekö hän kaikki kasvatus asiat oikein vaan hän kertoi poikansa tilanteesta päiväkodissa!

ja hemmetti soikoon joka päiväkodissa tulee kohdella jokaista lasta yksilönä eikä vertailla miten muut tekee asiat tai valittaa jos ei poika pysy hoitajien rytmissä hoitajien haluamalla tavalla!
        Homman nimi on semmonen että ne hoitajat ovat ihan vaan ihmisiä joilla toisilla on nykyajan lähihoitajan koulutus,toisilla joku lastenhoitaja-kurssi käyty vuosina yks ja kaks mikä voi tarkoittaa että vaikka ovat koulutukseltaan ammattilaisia eivät oikeasti sitä ole lasten kasvattajana.Suurin osa tietysti ammattilaisia lastenhoitajia jotka rakastavat lapsia,työ on heille kutsumus-ammatti ja jotka oikeasti tietävät miten lasta kasvatetaan.Jotenka joukkoon mahtuu noita joilla ei ole omia lapsia taikka muuten eivät osaa lapsia kasvattaa,on myös hoitajan luonteesta kii aika paljon.

tajutkaa eräät ettei ole soveliasta käydä äidiltä kyselemään mitenkä hän kotona asiat hoitaa,eri asia jos "päiväkoti" olisi lapsen vanhempi sekä synnyttäjä ja lapsi olisi kyseisellä peikkoäidillä hoidettavana päivisin jotta "päiväkoti" pääsisi tienaa elantoaan töihin jotta voisi kustantaa elämisen ja lapsen päivähoidon...sitten voisi udella peikkoäidiltä ettäs kuinka ne asiat hoidetaan siellä kotona päivisin...
        Eli minä äitinä myöskin pidän huolen tasan tarkkaan että poikaani hoidetaan päiväkodissa asiallisesti ja jos jokin ei mua miellytä hänen hoidossaan niin kyseenalaistan hoitajat ja pidän huolen että ne hoitajat tajuavat että minä olen lapsen äiti ja minä tiedän lapseni parhaan koska minä sitä äitinä ajattelen,lapseni parasta!
        siis minähän vielä maksan siitä hoidosta täydet 200€ kuussa..
        Joten peikkoäit,poikasi on sinun,sinä ajattelet lapsesi parasta johonka on hoitajien luotettava ja kunnioitettava.
        Äläkä ees viitti noteerata moisien tietämättömien ihmisten kysymyksiä/kommentteja jotka kaikista vähiten näyttävät lapsen hoidosta ja kasvatuksesta tietävän...=))
        Laita kuule hoitajat ojennukseen siellä päiväkodissa tai vaihda tosiaan hoitopaikkaa,kuuntele myöskin lastasi...

• tuntuu olevan
        äiti80 kirjoitti:

siis mikä ihme teitä muutamia oikee vaivaa??!!Kyseinen peikkoäiti ei tainnu kysellä teiltä tekeekö hän kaikki kasvatus asiat oikein vaan hän kertoi poikansa tilanteesta päiväkodissa!

ja hemmetti soikoon joka päiväkodissa tulee kohdella jokaista lasta yksilönä eikä vertailla miten muut tekee asiat tai valittaa jos ei poika pysy hoitajien rytmissä hoitajien haluamalla tavalla!
        Homman nimi on semmonen että ne hoitajat ovat ihan vaan ihmisiä joilla toisilla on nykyajan lähihoitajan koulutus,toisilla joku lastenhoitaja-kurssi käyty vuosina yks ja kaks mikä voi tarkoittaa että vaikka ovat koulutukseltaan ammattilaisia eivät oikeasti sitä ole lasten kasvattajana.Suurin osa tietysti ammattilaisia lastenhoitajia jotka rakastavat lapsia,työ on heille kutsumus-ammatti ja jotka oikeasti tietävät miten lasta kasvatetaan.Jotenka joukkoon mahtuu noita joilla ei ole omia lapsia taikka muuten eivät osaa lapsia kasvattaa,on myös hoitajan luonteesta kii aika paljon.

tajutkaa eräät ettei ole soveliasta käydä äidiltä kyselemään mitenkä hän kotona asiat hoitaa,eri asia jos "päiväkoti" olisi lapsen vanhempi sekä synnyttäjä ja lapsi olisi kyseisellä peikkoäidillä hoidettavana päivisin jotta "päiväkoti" pääsisi tienaa elantoaan töihin jotta voisi kustantaa elämisen ja lapsen päivähoidon...sitten voisi udella peikkoäidiltä ettäs kuinka ne asiat hoidetaan siellä kotona päivisin...
        Eli minä äitinä myöskin pidän huolen tasan tarkkaan että poikaani hoidetaan päiväkodissa asiallisesti ja jos jokin ei mua miellytä hänen hoidossaan niin kyseenalaistan hoitajat ja pidän huolen että ne hoitajat tajuavat että minä olen lapsen äiti ja minä tiedän lapseni parhaan koska minä sitä äitinä ajattelen,lapseni parasta!
        siis minähän vielä maksan siitä hoidosta täydet 200€ kuussa..
        Joten peikkoäit,poikasi on sinun,sinä ajattelet lapsesi parasta johonka on hoitajien luotettava ja kunnioitettava.
        Äläkä ees viitti noteerata moisien tietämättömien ihmisten kysymyksiä/kommentteja jotka kaikista vähiten näyttävät lapsen hoidosta ja kasvatuksesta tietävän...=))
        Laita kuule hoitajat ojennukseen siellä päiväkodissa tai vaihda tosiaan hoitopaikkaa,kuuntele myöskin lastasi...

Paljon on myös täällä ihmisiä, jotka tuntuvat tietävän meistä hoitajista ja päiväkodeista kaiken......edes koskaan käymättä päiväkodissa. Osa kirjoituksista toki ovat aiheesta, mutta kyllä täällä niin paljon väärää tietoa liikkuu, että huh huh !

• äiti80
        tuntuu olevan kirjoitti:

Paljon on myös täällä ihmisiä, jotka tuntuvat tietävän meistä hoitajista ja päiväkodeista kaiken......edes koskaan käymättä päiväkodissa. Osa kirjoituksista toki ovat aiheesta, mutta kyllä täällä niin paljon väärää tietoa liikkuu, että huh huh !

kuten itsekkin mainitsin,suurin osa henkilöstöstä ovat semmoisia ammattilaisia niinkuin pitää..mutta niitäkin mahtuu joukkoon joitten ei pitäisi olla lastenhoito-alalla töissä.Olen ollut päiväkodissa töissä ja tulen tulevaisuudessa olemaankin,ja tiedän ja tunnen ihmisiä joita on lastenhoito-alalla töissä joten eipä noi jutut tuulesta temmattuja ole..eipä mene asiat silleen aina,eikä läheskään että päiväkoti-ihmiset ovat oikeassa ja vanhemmat väärässä lastensa suhteen vai väitätkö muuta?

• esimerkki
        äiti80 kirjoitti:

kuten itsekkin mainitsin,suurin osa henkilöstöstä ovat semmoisia ammattilaisia niinkuin pitää..mutta niitäkin mahtuu joukkoon joitten ei pitäisi olla lastenhoito-alalla töissä.Olen ollut päiväkodissa töissä ja tulen tulevaisuudessa olemaankin,ja tiedän ja tunnen ihmisiä joita on lastenhoito-alalla töissä joten eipä noi jutut tuulesta temmattuja ole..eipä mene asiat silleen aina,eikä läheskään että päiväkoti-ihmiset ovat oikeassa ja vanhemmat väärässä lastensa suhteen vai väitätkö muuta?

Kuten sanoin, osa kirjoituksista ovat ihan aiheellisia. Näitä palstoja lukiessa tulee vain usein vastaan paljon sellaista " mutu"- tietoa ja ovat ihan vääriä tietoja. Yhden mainitakseni....eräs kirjoittaja oli kerran sitä mieltä, ettei hoitohenkilöstön tarvitse tehdä mitään " paperitöitä", koska on sihteeri sitä varten. Niinkuin tiedät, niitä paperihommia on paljonkin ja minun mielestä liikaa.:) Tämä nyt yksi esimerkki :)

• edelliseen
        esimerkki kirjoitti:

Kuten sanoin, osa kirjoituksista ovat ihan aiheellisia. Näitä palstoja lukiessa tulee vain usein vastaan paljon sellaista " mutu"- tietoa ja ovat ihan vääriä tietoja. Yhden mainitakseni....eräs kirjoittaja oli kerran sitä mieltä, ettei hoitohenkilöstön tarvitse tehdä mitään " paperitöitä", koska on sihteeri sitä varten. Niinkuin tiedät, niitä paperihommia on paljonkin ja minun mielestä liikaa.:) Tämä nyt yksi esimerkki :)

Vielä lisäys....eli en toki väittänyt, että vanhemmat väärässä ja me oikeassa heidän lastensa suhteen. Vaan päiväkodeista ja hoitajista on paljon myös väärää tietoa näissä keskusteluissa.Kuten siis tuo edellinen esimerkkini. Ja on siis vain yksi monien joukosta !

• bluevelvet

"3v.lasten pitää osata käyttäytyä kun aikuiset.ei saisi kiukutella yhtään,pukemisen tai muun kanssa,vaikka kuinka väsyttäisi.pitää itse osata kaikki..jos ei jaksa pukea,laitetaan rangaistukseksi pienten puolelle pukemaan"

-Saa lapset kiukutella ja olla huonolla tuulella, on aikuisillakin huonoja päiviä. Jos lasta väsyttää niin sitten väsyttää ja se otetaan huomioon, mutta jos päivittäin 3-vuotias uhmaikäinen kiukuttelee pukemisesta niin pitäisi antaa periksi ja pukea hänet? Yleensä siinä kohtaa kun lapselle sanoo et lähdetkö pienten puolelle pukemaan kun sielä puetaan pienet lapset niin hyvin nopeesti lapsi saakin ne omat vaatteensa päälle.

"wc käynnit ,jonossa käydään,ja pitäis käydä nopeaa,ja sitten jos ei lapsi heti tajua pestä käsiä,pestään pakosta ja sanotaan,kiire että muutkin pääsee."
        -Kuvitteleppa tilanne jossa vaikka 18 lasta on lähdössä yhtäaikaa vessaan ja ulos. Pukemisessa menee reilusti yli tunti varsinkin jos vedetään ensin toppapuvut ja siihen vielä kurikset päälle ja jos aamupäivän ulkoiluun on varattu pari tuntia aikaa niin kuinka kauan viimeinen lapsi kerkee ulkona olla ennen kun ensimmäiset otetaan jo sisälle? Sääli jos jossain vielä toimitaan näin, pienryhmät aamupäivisin mahdollistavat rauhallisen aamupäivä, ulos lähtee n. 6 lasta jollon kiire ei ole niin kova.

"kaikki päivärytmit kun töissä,kellon mukaan.kun päiväunilta herätään,heti kiireellä pissalle jonossa,ja välipalan syöntiin,vaikka ois lapsi kuinka uninen,ja aina valitetaan,jos ei välipala maistu heti,tai jos ei tee niinkun pitäisi,sillä sekunnilla. "
        -Päivä uniin varattu aikaa n. 2-2½tuntia. Otitko huomioon lapset jotka eivät nuku, 1½h on pitkä aika lapselle maata sängyssä kun ei nukupäiväunia. Lapset saavat heräillä omaan tahtiin ja käy sitä mukaan vessassa ja pukee päällensä, joskus vessat voi olla varattuja ja pitää odottaa mutta tuskin jonossa mennä pissalla unien jälkeen. Ruokia ei hoitajat valmista vaan ne tulevat keittiö henkilökunnalta joiden pitää saada astiat tiskiin jotta pääsevät valmistamaan seuraavaa ruokaa tai lähtemään kotiin jos työaika päättyy. JOtkut lapset keskittyvät enemmän höpöttämiseen ja kaikkeen muuhun kun syömiseen. Jos ei maistu joskus niin sit ei maistu ja sit voi olla ilman.

"pieniltä lapsilta odotetaan,että ne jaksavat päivästä toiseen jaksaa samaa rutiiniaa,ja pakollisia ohjelmia..jotkut menevät jo aamu 7 ja kotia pääsevät 4jälk.pitkä päivä olla päiväkodissa,jossa ei kukaan ajattele lasten yksilöllistä parasta,vaan sääntöjä,jota lastentarhan opettajille koulussa opetetaan..sais joku kyllä puuttua asiaan"
        -Lapset rakastavat toistoa ja tarvitsevat rutiineja. Säännöllinen päiväjärjestys on tärkeä monelle lapselle. Lapsi esimerkiksi tietää että kun nämä asiat on tehty(tuetaan ja muistutetaan kuvilla) hän pääsee kotiin. Kaikki mitä tapahtuu on tuttua ja turvallista kun niin tehdään joka päivä, on muuten myös aikuiselle mielekkäämpää kun tietää tarkkaan mitä tapahtuu. Ei mene aina yksi päivä siihen kun mietitään et mitäs tänään tehtäis. Toiminta suunnitellaan lasten tarpeiden mukaan ja soveltaen yksilöiden kohdalla niin että varmasti jokainen siihen pystyy. Meillä pienryhmä toimintaa jossa mukana yksi down-lapsi ja 5 muuta erityislasta tukilapsia ja kaikki pystyy osallisumaan.

• kertoa...

omasta päiväkotiajastasi joskus 70-luvulla. Nykyään ei missään päiväkodissa jonoteta tuolla tavalla.

• minä vielä
        kertoa... kirjoitti:

omasta päiväkotiajastasi joskus 70-luvulla. Nykyään ei missään päiväkodissa jonoteta tuolla tavalla.

olin viime syksynä päiväkodilla töissä,ja tiedän mistä puhun!!myös pari tuttuani ovat olleet 1990-2003 ,ja samantapaiset kokemukset!kyllähän te vakituiset työntekijät yritätte puoltaa,että olisitte oikeassa,ettehän te voi myöntää,olevanne väärässä,kun se teidän työtä,niin eihän sitä voi tunnustaa,että jokin voi mättää...

• asia...
        minä vielä kirjoitti:

olin viime syksynä päiväkodilla töissä,ja tiedän mistä puhun!!myös pari tuttuani ovat olleet 1990-2003 ,ja samantapaiset kokemukset!kyllähän te vakituiset työntekijät yritätte puoltaa,että olisitte oikeassa,ettehän te voi myöntää,olevanne väärässä,kun se teidän työtä,niin eihän sitä voi tunnustaa,että jokin voi mättää...

mättää esim. ylisuuret ryhmäkoot ja henkilökohtaisten avustajien puute. Vaikea vaan uskoa tuota jonottamisasiaa, koska en tajua miten ne 21 lasta kaikki heräävät yhtäaikaa... Mutta pointtini ei ole se, vaan haluan vain tuoda esille, että vanhempien on kestettävä lapsen kiukku ja se, että kaikki asiat eivät voi aina mennä lapsen tahdon mukaan. Lapsityranneja, jotka luulevat voivansa päättää kaikesta on liian paljon.

• yhtäaikaa
        asia... kirjoitti:

mättää esim. ylisuuret ryhmäkoot ja henkilökohtaisten avustajien puute. Vaikea vaan uskoa tuota jonottamisasiaa, koska en tajua miten ne 21 lasta kaikki heräävät yhtäaikaa... Mutta pointtini ei ole se, vaan haluan vain tuoda esille, että vanhempien on kestettävä lapsen kiukku ja se, että kaikki asiat eivät voi aina mennä lapsen tahdon mukaan. Lapsityranneja, jotka luulevat voivansa päättää kaikesta on liian paljon.

siinä se!

• monen lapsen äiti
        bluevelvet kirjoitti:

"3v.lasten pitää osata käyttäytyä kun aikuiset.ei saisi kiukutella yhtään,pukemisen tai muun kanssa,vaikka kuinka väsyttäisi.pitää itse osata kaikki..jos ei jaksa pukea,laitetaan rangaistukseksi pienten puolelle pukemaan"

-Saa lapset kiukutella ja olla huonolla tuulella, on aikuisillakin huonoja päiviä. Jos lasta väsyttää niin sitten väsyttää ja se otetaan huomioon, mutta jos päivittäin 3-vuotias uhmaikäinen kiukuttelee pukemisesta niin pitäisi antaa periksi ja pukea hänet? Yleensä siinä kohtaa kun lapselle sanoo et lähdetkö pienten puolelle pukemaan kun sielä puetaan pienet lapset niin hyvin nopeesti lapsi saakin ne omat vaatteensa päälle.

"wc käynnit ,jonossa käydään,ja pitäis käydä nopeaa,ja sitten jos ei lapsi heti tajua pestä käsiä,pestään pakosta ja sanotaan,kiire että muutkin pääsee."
        -Kuvitteleppa tilanne jossa vaikka 18 lasta on lähdössä yhtäaikaa vessaan ja ulos. Pukemisessa menee reilusti yli tunti varsinkin jos vedetään ensin toppapuvut ja siihen vielä kurikset päälle ja jos aamupäivän ulkoiluun on varattu pari tuntia aikaa niin kuinka kauan viimeinen lapsi kerkee ulkona olla ennen kun ensimmäiset otetaan jo sisälle? Sääli jos jossain vielä toimitaan näin, pienryhmät aamupäivisin mahdollistavat rauhallisen aamupäivä, ulos lähtee n. 6 lasta jollon kiire ei ole niin kova.

"kaikki päivärytmit kun töissä,kellon mukaan.kun päiväunilta herätään,heti kiireellä pissalle jonossa,ja välipalan syöntiin,vaikka ois lapsi kuinka uninen,ja aina valitetaan,jos ei välipala maistu heti,tai jos ei tee niinkun pitäisi,sillä sekunnilla. "
        -Päivä uniin varattu aikaa n. 2-2½tuntia. Otitko huomioon lapset jotka eivät nuku, 1½h on pitkä aika lapselle maata sängyssä kun ei nukupäiväunia. Lapset saavat heräillä omaan tahtiin ja käy sitä mukaan vessassa ja pukee päällensä, joskus vessat voi olla varattuja ja pitää odottaa mutta tuskin jonossa mennä pissalla unien jälkeen. Ruokia ei hoitajat valmista vaan ne tulevat keittiö henkilökunnalta joiden pitää saada astiat tiskiin jotta pääsevät valmistamaan seuraavaa ruokaa tai lähtemään kotiin jos työaika päättyy. JOtkut lapset keskittyvät enemmän höpöttämiseen ja kaikkeen muuhun kun syömiseen. Jos ei maistu joskus niin sit ei maistu ja sit voi olla ilman.

"pieniltä lapsilta odotetaan,että ne jaksavat päivästä toiseen jaksaa samaa rutiiniaa,ja pakollisia ohjelmia..jotkut menevät jo aamu 7 ja kotia pääsevät 4jälk.pitkä päivä olla päiväkodissa,jossa ei kukaan ajattele lasten yksilöllistä parasta,vaan sääntöjä,jota lastentarhan opettajille koulussa opetetaan..sais joku kyllä puuttua asiaan"
        -Lapset rakastavat toistoa ja tarvitsevat rutiineja. Säännöllinen päiväjärjestys on tärkeä monelle lapselle. Lapsi esimerkiksi tietää että kun nämä asiat on tehty(tuetaan ja muistutetaan kuvilla) hän pääsee kotiin. Kaikki mitä tapahtuu on tuttua ja turvallista kun niin tehdään joka päivä, on muuten myös aikuiselle mielekkäämpää kun tietää tarkkaan mitä tapahtuu. Ei mene aina yksi päivä siihen kun mietitään et mitäs tänään tehtäis. Toiminta suunnitellaan lasten tarpeiden mukaan ja soveltaen yksilöiden kohdalla niin että varmasti jokainen siihen pystyy. Meillä pienryhmä toimintaa jossa mukana yksi down-lapsi ja 5 muuta erityislasta tukilapsia ja kaikki pystyy osallisumaan.

"lapset rakastavat rutiineja","kaikkea mitä tehdään on tuttua ja turvallista",siis ruokailuun pakottaminenkin,pienten puolelle rangaistukseksi laitto,jne..sun mielestä lapsen rakastamaa rutiinia päiväkodissa..tottakai tietty rytmi pitää olla,ja ruokailu ajat ja muut,mutta nekin pitäisi ajatella mikä aika sen ikäiselle lapselle parasta,onko parasta syödä välipala heti suoraa sängystä herättyä,vai esim.20min.myöhemmin,kun kunnolla herännyt..koska lapsella pitkä päivä päiväkodissa,niin tietty päiväkodin pitäisi olla paikka missä lapsi viihtyy,ja hoitajan olla mukava kaikkia lapsia kohtaan,myös niitä vilkkaampia ja ujompia,tietty joutuu rajoja asettelemaan ja kieltämään,niinkun kotonakin. moni pieni lapsi miettii,miksi vanhemmat jättävät heidät hoitoon,jotkut itkevät perään,kun eivät ymmärrä,että vanhempien pitää käydä töissä.pienen lapsen pitäisi saada tuntea olonsa turvalliseksi,myös hoidossa,eikä pelätä esim.ruokailu tilannetta,jne..ei ole häntä ketään puolustamassa,jos ei halua jotain maistaa.isompi lapsi esim.koulussa,osaa itse jo puolustaa,ettei hänen suuhun tungeta mitä ruokaa tahansa..mut 3v.ei.näin noita tilanteita,ei vanhemmat tiedä miltä ne näyttää,ja hoitaja kertoo tilanteen kaunistellen,eikä sitä,kuinka lapsi itkien tai kyynel silmässä pakosta maistaa..hoitajaan pitäisi pystyä turvautumaan,jos jotain tulee,on ikävä äitiä,jne..ja uskaltaa sanoa esim.ettei jaksa syödä,pelkäämättä,että hoitaja silti väkisin tunkee vähän ruokaa suuhun.
        ei 3v.lasta saa latistaa,jos se kiukuttelee esim.vaatteiden pukemisessa,kyllä jokainen 3v kiukuttelee välillä,mutta se latistaa itsetuntoa,kun pienten puolelle laitetaan pukemaan..ja muiden lasten kuullen sanotaan että pienet ei vielä osaa pukea,taidatkin kuulua pienten puolelle,joten menehän sinne opiskelemaan pukemista..perhepäivähoidos ainakin mun tuntemat tädit eivät kohtele lapsia noin!vaikka niilläkin omat lapset hoitolapset..he välittävät hoitolapsista tosissaan.ei ihme että munkin entiset luokkakaverit jotka olivat koulukiusaajia pahemmasta päästä,olivat päiväkodin kasvatteja,kun päiväkodis oppivat,että heitäkin pakotettiin syömään,jne..ei paljo niiden tunteista välitetty.
        on mukaviakin hoitajia,jotka kohtelevat lapsia lapsina,ja välittävät heistä tosissaan,eivätkä vain keskenään juorua siitä,miten lasten vanhemmat muka väärin kasvattavat omia lapsiaan heidän mielestä,jne...mutta he eivät puutu muitten hoitajien mielipiteeseen,ettei ilmapiiri huonone...harmi että te kaikkitietävät hoitajat pilaatte mukavienkin hoitajien maineen.mun lapsien ei tartte onneks teidän kohtelua kärsiä,mut säälin niitä lapsia joiden täytyy.olen ollut kotiäitinä sekä päiväkodissa harjoittelijana,ja nuorimmat oli eri päiväkodissa,eikä millään halunneet sinne mennä,enkä yhtään ihmettele.meni monesti yöunet,kun mietin miten heitä siellä kohdellaan,ja samalla mietin,miten huominen työpäivä menee,lapsien kanssa oli niin mukava touhuta,mutta en jaksanut katsoa miten joitakin lapsia kohdeltiin ruokailussa,jne..mulle oli järkytys se 3v.lapsien kohtelu,en voi sille mitään.viisi-kuusi vuotiaita jotka jo osasivat kaikenlaista,kohtelu oli eri luokkaa.
        itse olen kasvattanut monta omaa lasta,ja lasten kaverit joiden vanhemmat kävivät töissä,ja itse olin kotihoidon tuella,tulivat meille eskarin/koulun jälkeen,ja vanhempien kanssa sovittiin,että voivat tulla meille,ni ei tarttenut mennä heidän hoitoon,tai olla yksin kotona,ja kehuivat kuinka mukavaa meillä on.olen lukenut myös aiheita liittyen lapsien kasvatukseen,sen takia,että lapset ovat tärkeintä mitä elämässä voi olla.joten et sinä välttämättä ole sen viisaampi,kuin me kotiäidit,vaikka kouluja oletkin käynyt...itse haluisin työskennellä lasten tai nuorten kanssa kun omat kasvaa,mutta nyt en voi alalle opiskella,ettei lasten tartte joutua päiväkotiin..päiväkoti työtä en kyllä harkitse.mä en viitsi jappasta päivänselvästä asiasta sen enempää,toivon vain,että joku äiti tai hoitaja saa ajattelemisen aihetta,mikä lapselle parasta...toivottavasti joku jossakin vaiheessa saa parannettua lasten päivähoitoa päiväkodissa!

• bluevelvet
        monen lapsen äiti kirjoitti:

"lapset rakastavat rutiineja","kaikkea mitä tehdään on tuttua ja turvallista",siis ruokailuun pakottaminenkin,pienten puolelle rangaistukseksi laitto,jne..sun mielestä lapsen rakastamaa rutiinia päiväkodissa..tottakai tietty rytmi pitää olla,ja ruokailu ajat ja muut,mutta nekin pitäisi ajatella mikä aika sen ikäiselle lapselle parasta,onko parasta syödä välipala heti suoraa sängystä herättyä,vai esim.20min.myöhemmin,kun kunnolla herännyt..koska lapsella pitkä päivä päiväkodissa,niin tietty päiväkodin pitäisi olla paikka missä lapsi viihtyy,ja hoitajan olla mukava kaikkia lapsia kohtaan,myös niitä vilkkaampia ja ujompia,tietty joutuu rajoja asettelemaan ja kieltämään,niinkun kotonakin. moni pieni lapsi miettii,miksi vanhemmat jättävät heidät hoitoon,jotkut itkevät perään,kun eivät ymmärrä,että vanhempien pitää käydä töissä.pienen lapsen pitäisi saada tuntea olonsa turvalliseksi,myös hoidossa,eikä pelätä esim.ruokailu tilannetta,jne..ei ole häntä ketään puolustamassa,jos ei halua jotain maistaa.isompi lapsi esim.koulussa,osaa itse jo puolustaa,ettei hänen suuhun tungeta mitä ruokaa tahansa..mut 3v.ei.näin noita tilanteita,ei vanhemmat tiedä miltä ne näyttää,ja hoitaja kertoo tilanteen kaunistellen,eikä sitä,kuinka lapsi itkien tai kyynel silmässä pakosta maistaa..hoitajaan pitäisi pystyä turvautumaan,jos jotain tulee,on ikävä äitiä,jne..ja uskaltaa sanoa esim.ettei jaksa syödä,pelkäämättä,että hoitaja silti väkisin tunkee vähän ruokaa suuhun.
        ei 3v.lasta saa latistaa,jos se kiukuttelee esim.vaatteiden pukemisessa,kyllä jokainen 3v kiukuttelee välillä,mutta se latistaa itsetuntoa,kun pienten puolelle laitetaan pukemaan..ja muiden lasten kuullen sanotaan että pienet ei vielä osaa pukea,taidatkin kuulua pienten puolelle,joten menehän sinne opiskelemaan pukemista..perhepäivähoidos ainakin mun tuntemat tädit eivät kohtele lapsia noin!vaikka niilläkin omat lapset hoitolapset..he välittävät hoitolapsista tosissaan.ei ihme että munkin entiset luokkakaverit jotka olivat koulukiusaajia pahemmasta päästä,olivat päiväkodin kasvatteja,kun päiväkodis oppivat,että heitäkin pakotettiin syömään,jne..ei paljo niiden tunteista välitetty.
        on mukaviakin hoitajia,jotka kohtelevat lapsia lapsina,ja välittävät heistä tosissaan,eivätkä vain keskenään juorua siitä,miten lasten vanhemmat muka väärin kasvattavat omia lapsiaan heidän mielestä,jne...mutta he eivät puutu muitten hoitajien mielipiteeseen,ettei ilmapiiri huonone...harmi että te kaikkitietävät hoitajat pilaatte mukavienkin hoitajien maineen.mun lapsien ei tartte onneks teidän kohtelua kärsiä,mut säälin niitä lapsia joiden täytyy.olen ollut kotiäitinä sekä päiväkodissa harjoittelijana,ja nuorimmat oli eri päiväkodissa,eikä millään halunneet sinne mennä,enkä yhtään ihmettele.meni monesti yöunet,kun mietin miten heitä siellä kohdellaan,ja samalla mietin,miten huominen työpäivä menee,lapsien kanssa oli niin mukava touhuta,mutta en jaksanut katsoa miten joitakin lapsia kohdeltiin ruokailussa,jne..mulle oli järkytys se 3v.lapsien kohtelu,en voi sille mitään.viisi-kuusi vuotiaita jotka jo osasivat kaikenlaista,kohtelu oli eri luokkaa.
        itse olen kasvattanut monta omaa lasta,ja lasten kaverit joiden vanhemmat kävivät töissä,ja itse olin kotihoidon tuella,tulivat meille eskarin/koulun jälkeen,ja vanhempien kanssa sovittiin,että voivat tulla meille,ni ei tarttenut mennä heidän hoitoon,tai olla yksin kotona,ja kehuivat kuinka mukavaa meillä on.olen lukenut myös aiheita liittyen lapsien kasvatukseen,sen takia,että lapset ovat tärkeintä mitä elämässä voi olla.joten et sinä välttämättä ole sen viisaampi,kuin me kotiäidit,vaikka kouluja oletkin käynyt...itse haluisin työskennellä lasten tai nuorten kanssa kun omat kasvaa,mutta nyt en voi alalle opiskella,ettei lasten tartte joutua päiväkotiin..päiväkoti työtä en kyllä harkitse.mä en viitsi jappasta päivänselvästä asiasta sen enempää,toivon vain,että joku äiti tai hoitaja saa ajattelemisen aihetta,mikä lapselle parasta...toivottavasti joku jossakin vaiheessa saa parannettua lasten päivähoitoa päiväkodissa!

""lapset rakastavat rutiineja","kaikkea mitä tehdään on tuttua ja turvallista",siis ruokailuun pakottaminenkin,pienten puolelle rangaistukseksi laitto,jne..sun mielestä lapsen rakastamaa rutiinia päiväkodissa"

Enpä edes viitsi kommentoida viestiäsi kun tahallasi ymmärrät väärin kirjoitukseni. Pääasia että meidän päiväkodissa ja varsinkin meidän ryhmässämme pidämme huolen siitä että, jokainen lapsi saa kokea itsensä hyväksytyksi ja rakastetuksi, vaikka joutuukin maistelemaan kaikkia ruokia ja joskus herättyään siirtymään suoraan ruokapöytään.

• lastentarhanope
        minä vielä kirjoitti:

Hei,

mielestäni jokaisen vastuullisen aikuisen tulee kyetä puuttumaan epäkohtiin, mikäli niitä huomaa. Eri päiväkodeissa tapahtuu paljon virheitä, koska työtä tekevien sakki on kirjava ja laiminlyönnit korostuvat, kun työtä tehdään lasten kanssa. Kuitenkin puuttumatta jättäminen on tietoinen virhe työntekijältä, uskaltamattomuutta ja pelkoakin. Päiväkotia vaihtamalla tuskin epäkohdista pääsee, eikä kaikkia päiväkoteja tule leimata samanlaisiksi laitoksiksi.

Itse olen törmännyt ja puuttunut tällaisiin jonottamisiin ja pakottamisiin, joissa monesti on kyse vanhoista tottumuksista ja tavoista, joita pidetään turvallisina ja helppoina, liukuhihna-meininkinä, mutta jossa lapsen etu saattaa olla kaukana. Työtä saattaa olla tekemässä kouluttamatontakin sakkia ja ihmisiä, joille lapsen hyvä ei ole keskeisin seikka. Vastustusta kohtasin paljon, kun vaadin tapojen muuttamista, mutta talon johtajan tuella homma eteni. Päiväkodeissa on töissä paljon hyviä tyyppejä, fiksuja aikuisia, joilla on maalaisjärkeä ja arvot kohdallaan. He eivät työnsä kautta paranna omia traumojaan, eivätkä käytä valta-asemaansa hyväksi vaan tekevät työnsä hyvin ja osaavat käyttää luovuutta arjessa.

Jos ja kun epäkohtia tulee eteen on niihin puututtava jokaisen aikuisen, turha on kertoa kauhutarinoita väärin toimineista tädeistä, jos ei näiden toimiin ole puuttunut. Tarinoiden kertominen lisää vääriä käsityksiä ja tekee supattamisesta ja taivastelusta hyväksyttävää.

Puuttumiseen tarvitaan rohkeutta, mutta siitähän elämässä on muutenkin kyse. Jos haluaa puhua takanapäin ja suojella omaa nahkaansa, voi olla varma, ettei omalta osaltaan ole vienyt myöskään lasten asiaa eteenpäin.

Yst. terv.
        lastentarhanope

• lukea
        monen lapsen äiti kirjoitti:

Käytä hyvä ihminen kappalejakoa vastaisuudessa. Todella rankkaa lukea kun kaikki teksti on yhdessä pötkössä!!!!!

• romahti

Meillä lapsen itsetunto romahti hoitotätien kohtelusta. Jouduimme käymään psykologilla, kun lapsi oireili. Siitä on vuosi, hoitopaika vaihdettu ja itsetunto on taas psykologin mukaan kohentunut!

• Peikkoäiti

Tuota juuri pelkään omankin lapseni kohdalla.

Hän on aina ollut herkkä lapsi ja pahoittaa mielensä helposti. Ehkä joku toinen lapsi ei olisi moksiskaan hoitotädin käytöksestä ja arvostelusta ja pärjäisi tämän kanssa ihan hyvin. Meitä on niin erilaisia.

Siksi olisikin hyvä jos hoitaja ensin rauhassa tutustuisi lapseen ja antaisi lapsellekin aikaa tottua uusiin ihmisiin ja uuteen tilanteeseen.

Mutta ehkä päiväkodeissa on tosiaan niin suuri työvoimapula, että hoitajilla on kovat paineet ja kiire. Ymmärrän että heille olisi helpompaa jos asiat sujuisivat jouheasti ja lapset osaisivat kaikki toimia ripeästi.

Minä vaan en kestä ajatusta, että jo kolmevuotiaan lapsen pitää kokea suorituspaineita ja joutua arvostelun kohteeksi ja olla stressaantuneita. Sitä he saavat sitten isompana kokea kyllä ihan tarpeeksi.

• selvyyttä?
        Peikkoäiti kirjoitti:

Hän on aina ollut herkkä lapsi ja pahoittaa mielensä helposti. Ehkä joku toinen lapsi ei olisi moksiskaan hoitotädin käytöksestä ja arvostelusta ja pärjäisi tämän kanssa ihan hyvin. Meitä on niin erilaisia.

Siksi olisikin hyvä jos hoitaja ensin rauhassa tutustuisi lapseen ja antaisi lapsellekin aikaa tottua uusiin ihmisiin ja uuteen tilanteeseen.

Mutta ehkä päiväkodeissa on tosiaan niin suuri työvoimapula, että hoitajilla on kovat paineet ja kiire. Ymmärrän että heille olisi helpompaa jos asiat sujuisivat jouheasti ja lapset osaisivat kaikki toimia ripeästi.

Minä vaan en kestä ajatusta, että jo kolmevuotiaan lapsen pitää kokea suorituspaineita ja joutua arvostelun kohteeksi ja olla stressaantuneita. Sitä he saavat sitten isompana kokea kyllä ihan tarpeeksi.

Soititko asiasta johtajalle? Miten kävi, onnistuiko ryhmän vaihto?

• myös.-.-
        selvyyttä? kirjoitti:

Soititko asiasta johtajalle? Miten kävi, onnistuiko ryhmän vaihto?

valituksen!??? se sun täytyy ehdottomasti tehdä! olet selvästi äiti jolla on hyvä yhteys lapseensa ja joka kuuntelee lastaan, joten LUOTA ÄIDINVAISTOIHISI!

• lastentarhanope
        Peikkoäiti kirjoitti:

Hei Peikkoäiti ja muutkin,

kyllä kaikenlaisia ajatuksia heräsi juttuja lukiessa. Itse olen lastentarhanopena toiminut usean vuoden ajan. Viihdyn lasten parissa, nautin työstäni, koen olevani hyvä siinä (palkassa olisi toivomisen varaa). Lapsia on moneen lähtöön, mutta en ole toistaiseksi törmännyt lapseen, josta en välittäisi, ja josta en löytäisi vahvuuksia. Valitettavasti on kuitenkin myönnettävä, että aikuisten kanssa on toisinaan hyvin hankala tulla toimeen. Yrittäkää ymmärtää minut oikein; lasten vanhempien kanssa joudutaan tällä hetkellä päiväkodin arjessa tekemään valtavasti sosiaalityötä eli monen perheen ongelmat kaatuvat tai ainakin kantautuvat päiväkodin ovelle. Tämä luo uudenlaisia haasteita, johon välttämättä usealla päivähoidon työntekijällä ei ole varsinaista koulutusta. Näitä juttuja pyrimme ratkomaan perustyön ohella, joka arjessa tarkoittaa sitä, että kaikki tämä työ on pois lapsiryhmältä, joskin siitä on sitten toisella tavoin ehkä hyötyä yksittäiselle lapselle ja perheelle, toivon näin.

Tästä ei kuitenkaan ole kyse teidän perheen tapauksessa ja tahdon korostaa, etten edes epäile moista.
        Voimakkaana tuli minulle tunne, että sinä olet tarkkanäköinen äiti, joka osaa havainnoida lastaan usealta eri kantilta. Havaintosi ovat tarkkoja ja osaat esittää esimerkkejä arjesta, ne eivät ole siis "musta tuntuu..." tai "toivon, että musta tuntuu..." juttuja. Olet myös pohtinut päiväkodin aikuisen käytöstä paljon.

Meitä on niin moneksi.
        Tässä ajatuksiani:
        - henkilökunnan tulee kertoa havaintoja lapsesta vanhemmille avoimesti ja rehellisesti, huolenaiheet tulee ilmaista, vaikka ne usein ovatkin vaikeita ja huolestuttavia asioita. Jälleen näkemysten tueksi tulee olla esittää tilanteiden kuvauksia, miten lapsi toimi, mitä tapahtui, mitä sitten tehtiin jne. Pelkät "Jussi se aina tappelee. Eikä se keskity mihinkään ja tulee pelkkiä riitoja..." - jutut eivät riitä, pitää osata tarkemmin kuvata.
        - huolen ilmaisemisen jälkeen tulee yhdessä ryhtyä miettimään, mistä ongelmat johtuvat, jos ongelmat rajoittuvat päiväkodin arkeen, tulee pohtia mitkä seikat laukaisevat toisenlaisen käytöksen päiväkodissa
        - sekä vanhempien että ph:n väen näkemyksiä tulee arvostaa, mutta näkemyksille tulee olla peruste
        - kun ongelmat on saatu nimettyä ja rajattua esim. millaisissa tilanteissa, miten usein, kenen kanssa, miten, miksi... ryhdytään pohtimaan kuinka lapsi selviää ja millaista tukea hän aikuiselta tarvitsee
        - tämän jälkeen näin ryhdytään toimimaan arjessa johdonmukaisesti ja lapsen edistymistä seurataan
        - vanhemman tulee halutessaan voida tulla päiväkotiin seuraamaan lastaan
        - palaverit tulee järjestää ja johtajankin tulee niihin osallistua, jos vanhempi sitä toivoo

On ammattitaidotonta parjata lasta lapsen kuullen. Jokaisella lapsella on myös vahvuuksia ja ammattitaitoinen ihminen kaivaa juuri vahvuudet esiin, joiden kautta voidaan lähteä tukemaan lasta. Aikuisen positiivinen suhtautuminen lapseen on tärkeätä. Kannustus ja hymy, kasvon eleet, ilmeet, äänen sävy, kaikki merkitsevät lapselle vuorovaikutuksessa, joko hyvää tai huonoa. Välinpitämättömyys ja huomiotta jättäminen on myös aikuisen keino osoittaa lapselle aggressiota.

Tilanteet ovat monia ja mielestäni olisi melko ammattitaidotonta minulta lähteä arvailemaan mitä lapsesi päiväkodissa on meneillään. Mutta olennaista on se, että tuot rehellisesti ajan kanssa, palaverissa, jossa ovat tärkeimmät aikuiset, myös tämä vaikea hoitaja paikalla, esiin omat kokemuksesi ja näkemyksesi, esitä omat esimerkkisi ja kerro myös tuntemuksistasi; et ole kokenut tulleesi kuulluksi tai näkemyksiäsi ei ole pidetty totena, lapsesi pelkää tulla hoitoon, kerro arjestanne kotona, kerro, millaiseksi koet hoitajan suhtautumisen lapseesi. Toisinaan suora ja rehellinen puhe on vasta se mikä herättää meidät aikuiset. Kerro, että lapsesi tuntuu pelkäävän tätä hoitajaa. Kerro myös omasta tunteestasi, kun joudut jättämään lapsesi hoitoon ristiriitaisin tuntein. Kerro toiveistasi, millainen vastaanotto auttaisi sinua ja ennen kaikkea lastasi. Päiväkodin vaihtaminen on aina äärimmäinen keino, sitä ennen voidaan asioita ratkoa puhumalla ja yhdessä ratkaisuja etsimällä. Jos mikään ei kuitenkaan auta, kannustan sinua harkitsemaan radikaalimpaa muutosta. Ei kenenkään, lapsen tai aikuisen, tarvitse kärsiä kiusaamista.

Päiväkodissa, huolimatta monenlaisista erilaisista kokoonpanoista, on mahdollista huomioida lapsia yksilöllisesti ja suunnitella toimintaa sellaiseksi, että se mahdollisimman hyvin vastaa lasten tarpeisiin. Päiväkodissa ei kuitenkaan ole kyse yksilöhoidosta, mutta ryhmähoidosta, jossa harjoitellaan yhdessä olemisen ja toimimisen taitoja. Vanhemmilta toivon kriittisyyttä, palautetta ja kiitosta, jos siihen on aihetta. Asiallinen keskustelu ja rehellisyys on kuitenkin aina kaiken yhteistyön ja kasvatuskumppanuuden perusta.

Toivon sinulle Peikkoäiti ratkaisuenergiaa ja - taitoja. Sinä olet lapsesi parhain asiantuntija, älä siis anna näkemystesi tulla ohitetuksi.

Voi hyvin,

Kevättä kohti

• jotain..................
        Peikkoäiti kirjoitti:

ja pian. Tiedän kokemuksesta, että ei hyvää seuraa jos lapsi alkaa stressata. Tulee vaikuttamaan lapseen koko loppu elämän. Meillä vuosi tapahtuneesta ja lapsi silloin tällöin ahdistuu vieläkin ja näkee painajaisia entisestä päiväkodista. Onneksi parempaan ollaan koko ajan menossa.

• itse kotona

Jutustasi sain sen käsityksen, ettet joudu pakosta työn takia viemään lastasi hoitoon? Kotiäideille on äiti-lapsi kerhoja..Lapsi on viisaampi kuin luulet: hän tietää että sinä olet kotona, mutta hän ei saa olla siellä. Miltäpä tuntuisi kun miehesi veisi sinut jonnekin kerhoon,kuntosalille viikonloppuisin:se kun on niin hyödyllistä ja kehittävää; ja löhöisi itse kotona? Ei elämän tarvitse olla koko ajan oppimista ja suorittamista. Kotona on lupa olla vaan! Lapselle äiti on rakkain, pieni lapsi ei ymmärrä miksi äiti hylkää.

• Katrin

Hi Kaikki!

Jos pikkunassu itkee kun se tuodaan hoitoon tai pelkää niin se on vain yksi hetki tilanteesta. Mistä tiedät ottiko hän lapsesi syliin kohta kun lähdit? Monesti kun äiti lähtee lapsi ei halua tulla syliin ja alkaa kartella tätiäkin joka haluaisi vain ottaa syllin ja lohduttaa. Joskus on lapsen annettava itkeä itkunsa ja suosiollisesti he joskus eivät halua syliin ja joskus haluavat. Mutta jos lapsesi todella pelkää mennä sinne päiväkotiin, voisi lapslta iän huomioon ottaen kysyä miksi siellä ei ole mukava olla? Yleenä lapsilla on valtava mielikuvitus ja he keksivätkin kaikkea. Hän luulee pelkäävänsä, jos hän on arka lapsi? Monesti lapset pelkäävät aivan turhia tilanteita...vaikea selittää. Toivotaan sitten että hoitaja olikin vain ilkeä...
      Mutta ei se ammattiakkakaan aina ole oikeanlainen. Se riippuu hoitajastakin miten ja millä sielulla hän on työssään mukana. Jospa sinun lapsesi voisi paremmin perhepäivähoidossa? Ei se ainainen negatiivinen palautekaan ole hyväksi. Päinvastoin lasta tulisi kannustaa ja rohkaista ja kehua todella hyvin menneestä työstä ym...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      47
      2192
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      191
      2009
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1382
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      982
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      929
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      879
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      45
      857
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      835
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      736
    Aihe