Kyseessä on -88 golf GT. ongelmana huono käynnistyvyys ja korkeahko tyhjäkäynti, myös ajoittaiset käynnistysvaikeudet.Mikä sen automaattirikastimen sielunelämä oikein on/miten imuputkessa oleva spiraalikierukka toimii? Jelpatkaas tietävät että saan äitimuorin auton taas käyttökuntoon. Kiitos etukäteen infosta!
Kaasutinversio
5
278
Vastaukset
- ratkesi
FFP:n (http://ffp-motorsport.com) keskustelupalstalta:
"Vaimon 1.6 CL Golfia Pierburgin 2E2-kaasuttimella vaivasi juuri sama ongelma viime keväästä lähtien. Mitä kylmempi ilma, sitä kauemmin tyhjäkäyntikierrokset pysyivät korkealla (> 3000 rpm), tai siis paremminkin imu oli päällä. Tähän ei vaikuttanut edes lohkolämmitysaika. Silloin tällöin kun moottori oli lämmennyt normaalilämpöihin, ikään kuin sattumalta kierrokset saattoivat pudota alas, mutta toisaalta taas kesken ajon lämpimällä moottorilla kierrokset saattoivat nousta yhtäkkiä korkealle. Jälkikäynti oli yleensä luokkaa 15 - 30 sekuntia.
Ensimmäisenä tuli tietysti mieleen, että vahatermostaatti oli sökö. Alipaineletkujen, sähköjohtojen ja sulakkeen tarkastamisen jälkeen ongelmaksi paljastui kuitenkin kaasuttimessa olevan "3/4-pisteyksikön" männän juuttuminen "starttiasentoon". Eli moottoria startatessa tämä mäntä painaa kaasun rikastusvipua 5-6 sekunnin ajan, jonka jälkeen männän pitäisi palautua tai "vetäytyä" osittain 3/4-pisteyksikön sisään, eikä enää rikastaa seosta.
Golfia vaivannut korkeiden tyhjäkäyntikierrosten ongelma poistui tätä mäntää kevyesti naputtelemalla sekä CRC- ja aseöljykylvyllä parin tunnin lohkolämmityksellä. Oli pirun mäntä juuttunut kiinni rikastusasentoon. Nyt Golfin moottori surisee kuin kello."- rsp
Ongelma täsmää täydellisesti omaani!! Vielä kun kerrot että mikä ja missä se 3/4 osaa yksikkö on niin talous on pelastettu!!! KIITOS!!!
- rsp
Se spiraalikierukka ei nimittäin välttämättä toimi. Sen pitäis aluksi lämmetä ja laajeta sähkön, sitten jäähdytysnesteen lämmön avulla ja pitää ryyppy oikeassa asennossa/pois päältä. Vanhoissa autoissa se kierukka on kuitenkin kuoleentunut, ja ei lämmetessään laajene tarpeeksi. Uutta osaa ei saa tarvikeliikkeestä, ja merkkiliikkeessä maksaa 160 €. VAihdoin itse koko kaasuttimen saksanta tuotuun purkuosaan, mutta ei sekään toimi kunnolla ja ilmeisesti siinä on vakiota pienemmät suuttimet. Koko kaasutin maksaa muuten VW:llä 1450 €!!!!! Eli silti niiden purkuosien kanssa näprääminen taitaa kannattaa. Automaattirikastimen sielunelämastä ei tunnu kukaan tietävän mitään, merkkiliikkeen huoltajakin pudisteli päätään ja voivotteli että vikaa voi olla niin monessa paikassa ettei ehdi etsiä..(mitähän varten sekin sitten on korjaaja. Ennen kuin rupeat pistämään kaasaria hiluiksi, tarkasta kuitenkin sinne menevät johdot ja erityisesti letkut, tukkeutunut jääh.neste letku estää nesteen pääsyn kierukkaan ja niin myös spiraalin lämpiämisen/laajenemisen. Huonoon käynnistymiseen voi olla syynä myös siinä kaasarin oikealla sivulla (edestäpäin katsottuna) oleva alipainesäädin, mikä säätää ilmalapän asentoa startin aikana. Jos se on kuoleentunut läppä on kiinni ja kone saa ylettömän rikasta seosta. Säädin on semmonen musta muovihilu, toisessa päässä musta pyöreä kotelo, mistä lähtee pitkä varsi. Toivottavasti näistä on jotain apua, voi kyllä omakohtaisesti ilmoittaa että VW:n kaasarit on loputon työmaa kun alkavat vanheta. Oma toimii muuten hyvin mutta bensaa palaa n.12 l/100 km. Ilmoittelehan tässä keskustelussa jos löydät ratkaisua ongelmaan, siitä olisi hemmetisti apua, kiitos!!
- Jetta
Asensin reilu vuosi sitten Kaasutinexpertin myymän käsiryyppysarjan -85 1.6 Jettaan. Tämä on toiminut erinomaisesti ja kulutus talvisessa työmatka-ajossa putosi lähes 2 l/100 km. Käsiryypynhän voi tuupata pois päältä heti kun pääsee maantielle.
- rsp
Jetta kirjoitti:
Asensin reilu vuosi sitten Kaasutinexpertin myymän käsiryyppysarjan -85 1.6 Jettaan. Tämä on toiminut erinomaisesti ja kulutus talvisessa työmatka-ajossa putosi lähes 2 l/100 km. Käsiryypynhän voi tuupata pois päältä heti kun pääsee maantielle.
Mitä se käsiryyppysarja maksaa ja oliko asentamisessa kova homma?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?
Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta781785Tietysti jokainen ansaitsee
Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt181679- 161494
En voi sille mitään
Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee12117450+ naiset kyl
Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin191173Välitän sinusta mies
Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv51161hieman diabetes...
Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo121126Annetaanko olla vaan
Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N291121Miten joku voi käyttää koko elämänsä
siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää61099Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata
Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot71094