Tarvitsen tietoa nimistä ja

kesytyksestä.

Tere!
Olen alle 15-vuotias "lapsi" ja haluaisin undulaatin (tai jopa 2 jne.) mutta vanhempani eivät.Luulevat, etten jaksa hoitaa, ja toisella niistä on ollut unluja, joten on kuulemma kyllästynyt. Tekisi mieli kuitenkin.
No se siitä aiheesta sitten. En saa undulaatejja, mutta mitä nimiä te olette antaneet teiän linnuille. Muo myös pelottaa, ettei se kesyynny.Se nimijuttu on kiva. Kiva myös jos joku jakso lukea.

6

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lintuhöperö :)

      Laitanpa tietoa sen varalta että joskus saatkin lintuja... :)

      Ihan ensiksi minun täytyy kiirehtiä sanomaan se ettei undulaatteja saa pitää yksin! Pari on oltava, mielellään enemmänkin jos tilaa riittää.
      Tämä on undunhoidossa se tärkein nyrkkisääntö joka pitää muistaa.
      Undulaatti on parvilintu, ja tarvitsee lajitoverin, oli ihmisellä sitten lemmikilleen aikaa miten paljon tahansa.
      Luonnossa undulaatit elävät jopa satojen tuhansien yksilöiden parvissa. Lajitoverit ovat undulaateille melkeinpä elinehto.
      Itse omistan tällä hetkellä kahdeksan undulaattia. Jos yhden linnun eristää parvesta, se masentuu ja kärsii. Pahimmassa tapauksessa esiintyy höyhenten nyppimistä.
      Undulaatit sopivat hyvin aloittelijalle. Hoito ei ole kovin vaikeaa, joskin vie kyllä aikaa ja tientenkin lintujen kanssa pitää puuhastella sitä sun tätä.
      Undulaatit ovat melko äänekkäitä, joten hiljaisuutta rakastavalle ihmiselle en ensimmäiseksi vaihtoehdoksi suosittelisi. :)
      Linnut sotkevat myös aikalailla. Pölyä ei kahdesta linnusta vielä kamalasti lähde, mutta siemenroskaa leijuu kyllä ympäriinsä. Imuria tarvitaan ahkerasti...
      Undulaatit kesyyntyvät melko helposti. Riippuu ihan omistajasta, kuinka kärsivällinen on ja kuinka paljon aikaa lintujen kanssa viettää.
      Linnut kesyyntyvät kyllä vaikka niitä olisikin useampi. Täällä todisteena nuo kahdeksan. :)
      Undulaatit kaipaavat päivittäistä lennätystä ellei niillä ole suurta lentohäkkiä, ja silloinkin olisi lintujen hyvä päästä huoneeseen verryttelemään kunnolla.
      Meillä on kahdeksalla linnulla 120 cm x 120 cm x 70 cm kokoinen häkki, ja silti asustelevat huoneessa irti yöt ja päivät.
      Kahdelle linnulle häkin on oltava vähintään 70 cm x 50 cm x 60 cm. Tuon kokoinen häkkikin on vielä melko pieni, ja lintujen olisi päästävä irti huoneeseen ainakin tunniksi per päivä.
      Kaltereiden väli häkissä saisi olla korkeintaan 1,5 cm.
      Häkki ei saa olla missään nimessä pyöreä.
      Kookkaat häkit ovat kalliita, mutta häkin voi kätevä nikkaroida itse. Meillä kaikki häkit ovat itse tehtyjä. Voin laittaa kuviakin jos joskus haluat nähdä. :)
      Tuossa on osoite lintuhäkkien minimikoko suosituksiin:

      http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=48&mode=flat&order=0&thold=0

      Undulaatit ovat myös pitkäikäisiä. Hyvin hoidettuina ne voivat elää sellaiset 15 vuotta.
      Ja lintuja ei kannata ostaa suoraan eläinkaupasta jos vain mahdollista.
      Kasvattajalta saa yleensä kesympiä ja nuoria lintuja jotka ovat helpompia kesyyntymään. Toki vanhatkin kesyyntyvät, mutta eläinkaupan lintujen alkuperää ja ikää ei tavallisesti tiedetä.
      Kysyin kerran eräästä eläinkaupasta kuinka ja mistä linnut liikkeeseen tulevat.
      Vastaus että neljänkymmenen kappaleen lähetyksinä ulkomailta, Saksasta tässä tapauksessa.
      Ei voi olla aina varma, ovatko linnut terveitä ym. Kasvattajalta saa varmuuden.
      Lisäksi kasvattajalla linnut ovat halvempia.
      Laitan tähän Suomen Papukaijayhdistyksen kasvattajalistan.

      http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=SPYkasrek

      Ja tässä lajiesittely undulaatista:

      http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=2&mode=flat&order=0&thold=0


      Perehdy aiheeseen ensin kunnolla ja mieti oletko todella valmis sitoutumaan lintuihin.
      Yritä sitten todistaa se vanhemmillesi ja käykää vaikka eläinkaupassa katsomassa lintuja.

      Tässä pari sivua jotka voisit katsoa läpi:

      www.papukaijayhdistys.fi

      www.papukaijat.net

      www.undulaatti.com

      • unohtui

      • löytyy tietoa
        unohtui kirjoitti:

        Tässä on nimiä vaikka kuinka. :)

        http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1969

        Keskustelufoorumille kannattaa rekisteröityä.
        On ilmaista ja löytyy valtavasti tietoa.

        Kesytyksestäkin löytyy tietoa vaikka millä mitalla kun nappaat keskustelufoorumin yläreunasta "Haku" ja laitat hakusanaksi siihen "kesytys".
        Olen sinnekkin niin paljon kirjoitellut, etten jaksa toistaa samaa tänne. ;)


      • lokkipeippo
        löytyy tietoa kirjoitti:

        Kesytyksestäkin löytyy tietoa vaikka millä mitalla kun nappaat keskustelufoorumin yläreunasta "Haku" ja laitat hakusanaksi siihen "kesytys".
        Olen sinnekkin niin paljon kirjoitellut, etten jaksa toistaa samaa tänne. ;)

        Ja pitää muistaa se että linnuista on huolehdittava eikä niitä saa hylätä vaikka eivät kesyyntyisikään.
        Asiaa helpottaa jos ostaa kasvattajalta pienestä asti käsiteltyjä poikasia.


    • unduhirmu

      Itselläni on ollut undulaatteja 5 vuotta, ja olen nyt 13 vuotias. Eli sain undulaatteja varsin nuorena, 8 vuotiaana. :)

      Kumminkin, 8v päätin antaa ensimmäiselle pariskunnalle nimeksi Sepe ja Säihky. Säihky oli kauniin harmaan ja valkoisen värinen undu, hieman arka kylläkin. Sepe taas oli sininen ja nassussa oli kaunista vaaleaakeltaista. Säihky oli minulla vain muutaman vuoden, kuoli pesintävaiheessa eriskummallisesti. (äidille undulaatit vanhoja tuttuja) :( Sepe oli hyvin laimealla päällä sen jälkeen, ja päätimme hankkia sille uudeksi puolisoksi säväyttävän vihreän Siirin. Siiri tuli meille 7 viikkoisena, ja Sepe hyväksyi sen hyvin. Ne nokittelivat ja tekivät kepposia yhdessä ja elivät 2,5 vuotta iloista elämää. Kun Sepe oli yli viiden, kesäpäivänä menin katsomaan häkin puuhia ja huomasin Sepen häkin pohjalla melko verisenä. Siiri oli nokkassut sitä sen verran pahoin. isäni päätti, että se olisi parasta lopettaa. Niimpä hän teki sen. Itkin hervottomasti pari päivää. Niimpä muuten, sitten Siiri jäi yksin. Isäni kanssa noudimme eläinkaupasta sen kaveriksi 3v Oskarin. Se oli samanvärinen kuin Siiri. APUA, nämä vuosiluvut taitavat mennä nyt vähän pieleen, mutta ei se mitään. (: Oskari oli meillä.. hmm. en osaa sanoa. mutta n. vuoden päästä kesällä (ulkona) äitini nosti illalla linnut sisään. Aamulla otin peitot pois lintujen päältä, ja huomasin että Siiri kökötti yksin häkissä. Äitini sanoi ettei ollut illalla katsonut häkkiin sen kummemmin, joten Oskari oli jotenkin päässyt livahtamaan turvallisen ruokakupin kannesta ulos. Ja taas aloin itkeä. Sitten 23.12.2006 sain melkoisen joululahjan, Valkoisen Leon. nyt se on ollut meillä yli kuukauden, ja hyvin näyttää menevän. Kunhan Siiri ei ala ottaa Leota päähän, niinhän tässä on jo vuosien varrel käyny. :) hmh, toivottavasti jaksoit lukea, tuli nimittäin kauhea kirjoitusinto näin illalla. ;)

    • Essi

      Ensinnäkin toivon kovasti sinulle onnea että saisit unduja! :D Ovat ne vaan niin ihania!
      Minä sain ensimmäisen lintuni 5-vuotiaana... Ihan liian nuorena siis. Mutta se lintu eli kymmenen vuotta! :D Sen siskokin seitsemän vuotta.

      Nimistä sitten... Aluksi undujeni nimet olivat mitä sattuivat.. Mutta nyt minulla on kolme undua, William, Madeleina ja Caarl Kustav... ;D
      Eli annan unduille kuninkaallisia nimiä! Minusta undulaatit ovat erittäin kauniita ja ansaitsevat kuninkaalliset nimet! :D Lempinimet sitten saavat olla mitä ovat, minulla on Vili, Madde ja Kalle. :D
      Toivottavasti oli edes hieman apua nimi pulmaasi! :D

      Ja vielä kerran! Onnea undu hankintaasi! :) Toivon todella että saat unduja! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1684
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1068
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      901
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      833
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      792
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      783
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      783
    Aihe