Valmistun tänä keväänä ylioppilaaksi ja tulevaisuuden suunnitelmissa on kovasti houkuttanut artenomin opinnot. Kysyisin ensimmäisenä, että mitä eroa on artesaanilla ja mouotoilijalla? Koska molemmissa on mahdollisuus suuntautua vaatetusalalle, joka erityisesti kiinnostaa minua :) En itse ainakaan huomannut alojen kuvauksissa suuria eroja juuri vaatepuoella.
Olen ajatellut myös artesaanin opintoja ammattiopistossa, koska opiskelupaikan saanti ei ole ollenkaan niin varmaa ammattikorkean puolella... Millaisia kokemuksia teillä on ylipäätään kyseisistä kädentaitoja kehittävistä vaatetusaloista? Tietääkseni työtilanne ei ole mikään paras, mutta jos kunnianhimoa löytyy niin innokkaimmille työmarkkinat voivat hyvinkin aueta.
Kiitos vastauksistanne!
Artenomi (AMK) vs. muotolija (AMK)
3
1081
Vastaukset
- ylioppilas2006
artenomilla ja artesaanilla puualalla?
- ---------------------
Artesaanitutkinto on toisen asteen tutkinto (ammattikoulu) ja artemonit. korkeakoulututkinto (amk). Moni artesaani jatkaa artenomiksi.
Käsittääkseni näin: muotoilija ja artenomi ovat eri tutkintojanimikkeitä. Artenomi opiskelee muotoilua, suuntana esim. tekstiil, vaate...., mutta nimikkeeksi tulee artenomi. Muotoilija opiskelee tuotemuotoilua esim. hanat jne. ja vlmistuu muotoilijaksi.- nbiol
Yleisesti voisi sanoa että artesaani valmistuu ammattikoulusta, artenomi ammattikorkeakoulusta ja muotoilija myös ammattikorkeakoulusta.
Artenomin ja muotoilijan ero on siinä että artenomi on vähemmän arvostettu ammattinimike, koska se ei kerro kenellekään mitään. Muotoilija -nimike on kalliimpi ja sitä kautta arvokkaampi nimike.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata912670Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2051695- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411481Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641242Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761025- 56989
- 79934
- 45877
- 62849