Meijän Scenicci sekosi

JUSA se alkuperäinen

Tapahtu tänään ei niinkään hassu juttu. Eli yritin startata autoa ja seurauksena oli ihan älyttömiä herjoja näytössä, valot vilkku miten sattuu, jostain moottorin suunnasta kuului 5-6 kertaa kriiiiikkk krrooookkk ja näyttö himmeni ihan kuin vanha putkitelkku. No eipä muuta kuin uusi yritys ja sama juttu. No puhelin kouraan ja soitto Renault "tukeen". Lupasivat hinausauton paikalle. No siinä aikani odoteltuani soittoa hinaajilta yritin vielä kerran käynnistää ja ihme tapahtui! Auto starttasi, kaikki mahdollinen oli nollautunut, ASR oli tiltissä -> ratin kääntö puolelta toiselle poisti virheen. No soitto uudestaan Rellulle ja hinauksen peruutus ja ajo huoltoon. Osasin jo itsekin aavistella diagnoosia eli akun jännite liian alhainen ja hoitona enemmän ajoa. Huolto aika nyt varattu, kun alkoi ne kriiiiikkk krrooookkk äänet vähän ihmetyttämään. Pitää varmaan pyytää tarkastamaan katti, jos se vaikka sai bensaa... tosin autoista en mitään tiedä. Eli voisikohan tuo katalysaattori edes vaurioitua, jos auto yrittää startata, mutta ei käynnisty. Noi äänet voisi liittyä jotenkin starttimoottoriin.

9

3001

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-Rellu

      pantiin vaihtoon ennen näin vakavien "mielenterveysongelmien" ilmaantumista.

      • jorrma

        pistätkö aina siis auton vaihtoon ennenkuin akku on vanhentunut ? taitaa auto kun auto saada noita "mielenterveysongelmia " jos akku on tyhjentynyt liikaa...


      • JUSA se alkuperäinen

        No tapahtumasta saa syyttää Vartan valmistamaa akkua ja itseään. Kaikissa autoissa ne systeemit sekoaa samasta syystä, kun suurinta osaa elektroniikkaosista ei kuitenkaan autonvalmistajat itse valmista. Kummallisesti kaikissa autoissa auton sähköihin liittyvistä osista löytää seuraavia merkkejä: Bosch, Valeo, Hella, Varta yms...


    • Peter Pan

      Niin itselläni meni aikoinaan katalysaattori Rellu Meganesta 70 tkm kohdalla ja siihen syynä saattoi olla juuri samanlainen tapahtumaketju...

      • JUSA se alkuperäinen

        No huollon aika lakoninen vastaus oli:

        Ainahan sitä bensaa menee jos ei käynnisty. Se sitten toimii tai ei toimi.

        No kysyin, että voivatko sitten tarkistaa toiminnan. Kun 1,5 vuoden päästä viimeistään katsastusmies sanoo ettei katalysaattori toimi. Ei viitsisi sitä aikaa ajaa ilman. Voivat kuulemma sen mitata... kukahan sen maksaa? No sen näkee sitten kun hakee auton pois (sopparilla) ja kukahan maksaa, jos katalysaattori on pimeä. Todennäköisesti minä.


      • mja
        JUSA se alkuperäinen kirjoitti:

        No huollon aika lakoninen vastaus oli:

        Ainahan sitä bensaa menee jos ei käynnisty. Se sitten toimii tai ei toimi.

        No kysyin, että voivatko sitten tarkistaa toiminnan. Kun 1,5 vuoden päästä viimeistään katsastusmies sanoo ettei katalysaattori toimi. Ei viitsisi sitä aikaa ajaa ilman. Voivat kuulemma sen mitata... kukahan sen maksaa? No sen näkee sitten kun hakee auton pois (sopparilla) ja kukahan maksaa, jos katalysaattori on pimeä. Todennäköisesti minä.

        Alkuperäinen vika johtui siis siitä että akku oli tyhjentynyt. Onko selvinnyt, miksi se tyhjentyi, ei kuulosta normaalilta? Kirjoituksesta päätellen kärrysi on runsaan vuoden ikäinen, joten akkuhan on melkein uusi. Scenicin sähkösysteemit on sellaiset että päälle unohtunut sähkölaite menee pois päältä viimeistään 20 min kuluttua.

        Oletko mitannut latauksen toimintaa, esmes paljonko on latausjännite kuormitettuna ja akun jännite auton seistessä? Onko laturin hihna OK?

        Voisihan auton viedä halvempaankin paikkaan (kuin Biliaan) pakokaasutestiin, jos on vaarana että joutuu itse maksamaan. Ei siinä soppari paljon auta jos pitävät kuskia syypäänä. Vaimolla oli soppari ja 1. talvena jäätyi käsijarrukaapeli Clion oik. takapyörässä. Oudot äänet ei paljon hetkauttanut ja niinpä tämä oli ajellut nahkoineen muutaman km, ennenkuin ohiajanut autolija vinkkasi. P-hallissa sulattelun jälkeen pyöri taas ja Biliassa rasvasivat vaijerit verran hyvin ettei ole enää jäätynyt.

        Rengas tietysti meni kantikkaaksi ja selvittelin sitä puhelimessa Bilian tj:n kanssa. Myönsi että syy oli _myös_ autossa, kun eivät olleet ensihuollossa suojanneet kaapelia. Lopputulos oli että vaimo maksaa 50% ja Bilia 50%.


      • JUSA se alkuperäinen
        mja kirjoitti:

        Alkuperäinen vika johtui siis siitä että akku oli tyhjentynyt. Onko selvinnyt, miksi se tyhjentyi, ei kuulosta normaalilta? Kirjoituksesta päätellen kärrysi on runsaan vuoden ikäinen, joten akkuhan on melkein uusi. Scenicin sähkösysteemit on sellaiset että päälle unohtunut sähkölaite menee pois päältä viimeistään 20 min kuluttua.

        Oletko mitannut latauksen toimintaa, esmes paljonko on latausjännite kuormitettuna ja akun jännite auton seistessä? Onko laturin hihna OK?

        Voisihan auton viedä halvempaankin paikkaan (kuin Biliaan) pakokaasutestiin, jos on vaarana että joutuu itse maksamaan. Ei siinä soppari paljon auta jos pitävät kuskia syypäänä. Vaimolla oli soppari ja 1. talvena jäätyi käsijarrukaapeli Clion oik. takapyörässä. Oudot äänet ei paljon hetkauttanut ja niinpä tämä oli ajellut nahkoineen muutaman km, ennenkuin ohiajanut autolija vinkkasi. P-hallissa sulattelun jälkeen pyöri taas ja Biliassa rasvasivat vaijerit verran hyvin ettei ole enää jäätynyt.

        Rengas tietysti meni kantikkaaksi ja selvittelin sitä puhelimessa Bilian tj:n kanssa. Myönsi että syy oli _myös_ autossa, kun eivät olleet ensihuollossa suojanneet kaapelia. Lopputulos oli että vaimo maksaa 50% ja Bilia 50%.

        Akkua pitivät vikana, kun jännite kuulemma oli mitattuna liian alhainen. Tosin auto on oireillut pari kertaa aikaisemminkin. Käynnissä ollessaan sammui ja käynnisty itsestään uudestaan. Meillähän on webasto... ja itse olen tullut siihen tulokseen, että webaston käyttö on saanut akun jännitteen liian alhaiseksi. Tosin autossa tuntui toimivan kaikki mikä ei ole elektronisen ohjauksen takana esim. pyyhkimet toimivat täydellä nopeudella, mutta tihkulla pysähtelivät keskelle lasia yms. Puhallus toimi, radio toimi, valot toimivat ja käynnisty se itse autokin kun venailin jonkin aikaa. Webaston käytön jälkeen ollaan ajettu aina sama aika mitä lämmittämiseen on mennyt ja edellisenä talvena ei ollut mitään ongelmia.

        Akun tyhjenemisen estämiseksi olen ajatellut hommata Defan kiinteän akkulaturin, tosin ohjekirja kieltää akkulaturin kytkemisen ilman että on ottanut akusta irti kaksi johdinta. Ohjekirja ei tosin kerro että mitkä. Tästä syystä ei edes akkulaturia ole uskaltanut käyttää, vaikka akunlatauksen antoivat ohjeeksi huollosta.


      • JUSA se alkuperäinen
        JUSA se alkuperäinen kirjoitti:

        Akkua pitivät vikana, kun jännite kuulemma oli mitattuna liian alhainen. Tosin auto on oireillut pari kertaa aikaisemminkin. Käynnissä ollessaan sammui ja käynnisty itsestään uudestaan. Meillähän on webasto... ja itse olen tullut siihen tulokseen, että webaston käyttö on saanut akun jännitteen liian alhaiseksi. Tosin autossa tuntui toimivan kaikki mikä ei ole elektronisen ohjauksen takana esim. pyyhkimet toimivat täydellä nopeudella, mutta tihkulla pysähtelivät keskelle lasia yms. Puhallus toimi, radio toimi, valot toimivat ja käynnisty se itse autokin kun venailin jonkin aikaa. Webaston käytön jälkeen ollaan ajettu aina sama aika mitä lämmittämiseen on mennyt ja edellisenä talvena ei ollut mitään ongelmia.

        Akun tyhjenemisen estämiseksi olen ajatellut hommata Defan kiinteän akkulaturin, tosin ohjekirja kieltää akkulaturin kytkemisen ilman että on ottanut akusta irti kaksi johdinta. Ohjekirja ei tosin kerro että mitkä. Tästä syystä ei edes akkulaturia ole uskaltanut käyttää, vaikka akunlatauksen antoivat ohjeeksi huollosta.

        Nyt on auto selvinnyt huollosta pois. Autoon tehtiin jonkinmoisia mittaustoimenpiteitä ja lopullinen diagnoosi oli se akun liian alhainen jännite eli akku veteli siinä mielessä viimeisiään. Syynä todennäköisesti oli Webasto akusta jatkuvasti virtansa ottanut GPS-mokkula. Pakokaasuanalyysin tulos oli ok eli katalysaattori selvisi tapahtumasta. Kriik krook äänien lähdettä eli todennäköisesti starttia ei katsottu eli kaipa se kestää tämmösiä tapauksia. Lasku meni sopparilla eli taas tuli kotio päin noin 300 e. Oli mukava ajella taas Scenicillä "Ole Hyvä"-laina-auto Twingon jälkeen. Ajattelin sijoittaa siihen kiinteään akkulaturiin ja tuli mieleen josko asennuttaisi lohkolämmittimen Webaston rinnalle. Kotona lämmittäisi lohkolla ja muualla ollessa Webastolla. Tietenkin akkua auttaisi jos autolla ajelisi enemmän... nyt mittarissa 16000 ja autolla ikää 1v 9 kk.


    • takaisin hondamieheksi?

      Jep,
      Meikän 2kk ikäinen GS teki samantyyppisen homman tänä aamuna. Ovet sai vielä avatua, mutta sitten valot alkoivat "naksumaan" ja mittaristo sekosi. Auton sain naapurin äijän kaapeleilla käyntiin. Ihme juttu. Auto on jokatapuaksessa menossa korjaukseen, koska cd/radio tilttasi muutama viikko sitten jo toisen kerran ja vaihtoon sekin menee. Liekö sama vika??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1839
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      189
      1491
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1411
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      163
      1372
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      980
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      923
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe