Eli mulle tehtiin maanantaina nielurisojen poisto nukutuksessa ja olo oli nukutuksen jälkeen tosi kylmä ja tokkurainen mut tunnin päästä olin jo suht hyvässä kunnossa ja pysyin pystyssäkin =)
kipulääkkeitä sain heti kun heräsin niin sen tipan tai sen kautta ja ennen kun lähdin niin join lasillisen panacod poretta lasilisen.
Ja nyt on menny 5 päivää.
kaksi ekaa päivää oli suht hyvät,ei kipua eikä tarvinnut edes paljon kipulääkkeitä.
Nyt sitten kivut on helvetilliset,ne toistuu noin.kolmen tunnin välein eli silloin pitää ottaa heti panacod poretta ja aamuisin kurkku on tooodella kipeä =/
Juon vettä öisin ja minulla on kipulääkelasi vieressäni josta hörpin öisin jos on tarvetta ja muutenkin,mutta silti aamulla kurkku on todella kipeä.
kireä ja kipeä ja kun juon panacodia niin tuntuu et kurkku ois tulessa kun lääke menee noitten leikattujen kohtien ohi ja alkaa polttelee.
melkein tulee itku =(
Kipu on niin kauheeta ja oon kohta jo käyttänyt puolet mun kipulääkkeistä.mitäs jos ne ei riitä ja tarvitsen lisää?
kuulemma pahin on vielä edessä kun peitteet irtoaa..mua niin pelottaa.
Nyt on jo kauheat kivut. ja kipu pysyy hallinnassa jotenkuten mutta vaikka olisin ottanu kipulääkettä niin silti kurkussa koko ajan paineen tunnetta.
ja mulle tuli vielä kaksi aftaa suuhun =/
vissiin kun en heti pessyt hampaitani,vituttavaa!
Nielurisaleikkaus
57
11388
Vastaukset
- kokenut
minulta leikattiin 46-v nielurisat ja viikon ajan makasin sairaalassa mitään en alas saanut vain jääpala suuhun et nestettä sain tietenkun tippa oli myös kädessä.Jää pala sen takia kun kurkkua vähän helpotti.Kuukaus siinä meni ennen kuin nieleen pystyin joten kuten.Samaan huoneeseen tuotiin aamulla lapsia joilta päivemmällä leikattiin risat ja parin-kolmen tunnin jälkeen ne jo meni vipelsi.Itse makasi todella kipeenä.Mut tsemppiä sulle kyl se siitä ohi menee ajan kanssa,
- edessä
Siis, selvisikö sulle syy siihen että et voinnut nielaista ollenkaan tuolla sairaalassa?Oliko leikkaus mennyt jotenkin pieleen,vai oliko kivut muuten vaan niin kovat?
Ja miten selvisit hengissä sen kuukauden aikana,jos et pystynyt nielasemaan?Syöminen?Lääkkeiden otto? - kokenut
edessä kirjoitti:
Siis, selvisikö sulle syy siihen että et voinnut nielaista ollenkaan tuolla sairaalassa?Oliko leikkaus mennyt jotenkin pieleen,vai oliko kivut muuten vaan niin kovat?
Ja miten selvisit hengissä sen kuukauden aikana,jos et pystynyt nielasemaan?Syöminen?Lääkkeiden otto?kyllä siinä laihdutus kuuri edessä oli .Jotain jukurttia vähän pystyin nieleen ja jotain velliä vähän mutta kyllä siinä monta vesitippaa silmistä valu.Sain osan kipupiikkinä ja tietenkin jouduin yrittään niellä vettä johon liotin kipulääkettä.Syytä en osaa sanoa miksi se niin kipee oli mut ylensä jos aikuisena leikataan kestää paraneminen kauemmin tai siinäkin voi olla eroja.Mulla meni yleiskunto aika heikoksi ei tahtonut edes kävellä jaksanut sairaslomalla olin kuukauden kun en yksinkertasesti jaksanut.Sen sanoin kun siitä selvisin etten pahemmallekaan vihamiehelleni samaa kipua toivosi.Mutta sinulle hyvää onnea et kaikki menisi hyvin ja et olisi kauhean kipeä.
- phoebe
mikä sulla on sen panacodin rinnalla? mulla itellä oli voltaren rapid, mikä piti kivun paremmin loitolla, kun tuo panacod...joka aiheutti myös yökötystä. Kannattaa ottaa niitä pillereitä säännöllisin väliajoin ja maksimimäärät. kyllä se siitä sitten helpottaa, kun pääset toiselle viikolle ja rupeat syömään. Tsemppiä.
- Panacodia ja Diclomex
Siis mulla on kipulääkkeinä panacod ja tulehduskipulääke nimeltään Diclomex (50mg) ja ei muuta.
nielu on niin kipeä että nieleminenkin sattuu,luulin että tässä sattuu noihin kitarisoihin ja niitä koskee mutta mistä tää kauhee kurkku/nielukipu johtuu?
tää on kamalaa..tuntuu et kurkku on enimmäkseen kipeempi kun noi nielurisat jotka on siis leikattu.
ja tää leikkaus tapahtui siis viime maanantaina (22.1) ja yöt ja aamut on pahempia kun koskee ja pitäis tota panacodia ottaa niin kirvelee kurkussa niin paljon että ..en ole ikinä tuntenu näin kauheeta kipua vaikka olen synnyttänyt pari vuotta sitten!
Helpottaako tää kipu kun noi peitteet lähtee,en kestä tätä enää kauaa.
noi lääkkeet vie kaiken ruokahalun,en ole täään laittanu mitään vielä suuhuni kun ei ole vaan nälkä yhtään.
Ne sano että ens viikolla voin alkaa ottaa pandolia jauheena kun kipujen pitäisi siitä sitten laantua.
ostin jo kaappiin jo panadolia jauheena että kattoo nyt voiko sitä ottaa vai joudunko mennä lääkäriin pyytää lisää panacodia. - anna vaan aikaa..
Panacodia ja Diclomex kirjoitti:
Siis mulla on kipulääkkeinä panacod ja tulehduskipulääke nimeltään Diclomex (50mg) ja ei muuta.
nielu on niin kipeä että nieleminenkin sattuu,luulin että tässä sattuu noihin kitarisoihin ja niitä koskee mutta mistä tää kauhee kurkku/nielukipu johtuu?
tää on kamalaa..tuntuu et kurkku on enimmäkseen kipeempi kun noi nielurisat jotka on siis leikattu.
ja tää leikkaus tapahtui siis viime maanantaina (22.1) ja yöt ja aamut on pahempia kun koskee ja pitäis tota panacodia ottaa niin kirvelee kurkussa niin paljon että ..en ole ikinä tuntenu näin kauheeta kipua vaikka olen synnyttänyt pari vuotta sitten!
Helpottaako tää kipu kun noi peitteet lähtee,en kestä tätä enää kauaa.
noi lääkkeet vie kaiken ruokahalun,en ole täään laittanu mitään vielä suuhuni kun ei ole vaan nälkä yhtään.
Ne sano että ens viikolla voin alkaa ottaa pandolia jauheena kun kipujen pitäisi siitä sitten laantua.
ostin jo kaappiin jo panadolia jauheena että kattoo nyt voiko sitä ottaa vai joudunko mennä lääkäriin pyytää lisää panacodia.Multa leikattiin 5.1.risat. Lääkkeenä Panacodia, Pronaxen ja vielä 10 päivän Ketomex(?)- kuuri päälle ku risat oli leikattaessakin niin tulehtuneet.Päivä oli perjantai ja seur. to:na kävin lääkäris ku aattelin ettei tää oo normaalia särkyä!Kurkkas kurkkuun ja sanoi, että siellä kaikki näyttää siltä kun kuuluukin.Kielen turpoominenki on normaalia ja makuaistin hetkittäinen heikkeneminen.Sillon sain myös Tramalia,jota ei saa ottaa Panacodin kans samanaikaisesti, menee kuulemma pönttö entist sekasemmaks!Mutta hei, sul on niin vähän aikaa vasta leikkauksesta kulunu, et toi kuulostaa ihan normaalilta, eli ei syytä paniikkiin. Maksimimäärä vaan lääkettä naamaan(kirjaa ylös, muuten et muista millon oot mitäki ottanu), juo PALJON! Ja se pahin kipu ei pääse päälle, kun otat lääkkeen "ajoissa". Mulla "lääkkeenottoväli" oli 2,5 tuntia aluks ja pikkuhiljaa siitä piteni. Kaks viikkoa leikkauksen jälkeen en tarvinnu enää yhtään kipulääkettä. Paraneminen tapahtuu nopeesti, ku alkuun pääsee. Kiisseliä, viiliä, jugurttia, pilttiä ja bonaa, jääpalaa, kylmää kaakaoo jne. Kun mua alko etoon noi makeet litkut ni sit perunamuusia ja ruskeeta soosia ja päälle kunnon kulaus kylmää maitoo...johan alkaa olo friskaantua!Nyt siis mulla leikkauksesta kolme viikkoa. Teen aika fyysistä työtä ja alkuviikko oli kyllä väsyttävää(kaks viikkoa olin saikulla).Mutta nyt henki kulkee paremmin ja sanoisin, että kurkku täysin terve!Kieli muistuttelee leikkauksesta, se on vähän arka toiselta puolelta, samoin makuaisti ei ihan vielä kohdallaan.Eli ei se toipuminen päivässä mene ohi!!!Sanoisin, että vähintään 10 päivää mullakin oli niitä välillä helvetillisiä kipuja.
- yli 40 :n potilas
anna vaan aikaa.. kirjoitti:
Multa leikattiin 5.1.risat. Lääkkeenä Panacodia, Pronaxen ja vielä 10 päivän Ketomex(?)- kuuri päälle ku risat oli leikattaessakin niin tulehtuneet.Päivä oli perjantai ja seur. to:na kävin lääkäris ku aattelin ettei tää oo normaalia särkyä!Kurkkas kurkkuun ja sanoi, että siellä kaikki näyttää siltä kun kuuluukin.Kielen turpoominenki on normaalia ja makuaistin hetkittäinen heikkeneminen.Sillon sain myös Tramalia,jota ei saa ottaa Panacodin kans samanaikaisesti, menee kuulemma pönttö entist sekasemmaks!Mutta hei, sul on niin vähän aikaa vasta leikkauksesta kulunu, et toi kuulostaa ihan normaalilta, eli ei syytä paniikkiin. Maksimimäärä vaan lääkettä naamaan(kirjaa ylös, muuten et muista millon oot mitäki ottanu), juo PALJON! Ja se pahin kipu ei pääse päälle, kun otat lääkkeen "ajoissa". Mulla "lääkkeenottoväli" oli 2,5 tuntia aluks ja pikkuhiljaa siitä piteni. Kaks viikkoa leikkauksen jälkeen en tarvinnu enää yhtään kipulääkettä. Paraneminen tapahtuu nopeesti, ku alkuun pääsee. Kiisseliä, viiliä, jugurttia, pilttiä ja bonaa, jääpalaa, kylmää kaakaoo jne. Kun mua alko etoon noi makeet litkut ni sit perunamuusia ja ruskeeta soosia ja päälle kunnon kulaus kylmää maitoo...johan alkaa olo friskaantua!Nyt siis mulla leikkauksesta kolme viikkoa. Teen aika fyysistä työtä ja alkuviikko oli kyllä väsyttävää(kaks viikkoa olin saikulla).Mutta nyt henki kulkee paremmin ja sanoisin, että kurkku täysin terve!Kieli muistuttelee leikkauksesta, se on vähän arka toiselta puolelta, samoin makuaisti ei ihan vielä kohdallaan.Eli ei se toipuminen päivässä mene ohi!!!Sanoisin, että vähintään 10 päivää mullakin oli niitä välillä helvetillisiä kipuja.
...ota vaan lääkettä maksimimäärä, jos kipu kova, ellei sekään auta, kysele hoitopaikasta lisäohjeita...
....kyllä siinä se 10 päivää vaan menee suhti kipeänä, mutta 14. päivä huomaa olonsa lähes terveeksi...
tsemppiä "10.01. leikattu"
- tyttöpotilas
Minulta myös leikattiin nielurisat muutama vuosi sitten. Panacodia kannattaa ottaa se suurin sallittu annos päivässä (oliko peräti 8 päivässä). Lääkehän toimii niin, että kun olet yhden ottanut, toinen annos lisää tehoa saman verran ja niin edelleen. Eli mitä useamman otat, sitä paremmin ja vahvemmin se vaikuttaa. Tämä siis panacodissa erona muihin särkylääkkeisiin, joiden teho ei kasva määrää lisäämällä.
Voltaren rapid on täysin sama lääke kuin diclomex - eri valmistajien vain. Ainakin minulla toimi paremmin tuo panacod, koska sillä pystyi pitämään lääketason koko ajan päällä, kun taas voltarenin/diclomexin kanssa taso laskee jossain vaiheessa ja kipu tuntuu sietämättömältä. Niitä kun ei saa ottaa niin usein kuin panacodia.
Minulla itselläni oli leikkauksessa jäänyt jokin iso verisuoni kurkussa polttamatta ja se rupesi leikkauksen jälkeisellä viikolla, peitteiden lähtiessä, vuotamaan. Ensin vain vähän ja lopulta pulputen. Eräs aamu heräsin kovaan nieleskelyyn ja tajusin että kurkku vuotaa verta. Siitä sitten äkkiä sairaalaan jossa verisuoni poltettiin minun ollessa hereillä. Hirvittävä kokemus! Hemoglobiini oli laskenut 83:een, en siis pystynyt edes kävelemään kun taju lähti heti noustessani pystyyn. Sain kaksi pussillista punasoluja ja olo koheni. Olin tosin myös ehtinyt laihtua siinä parissa viikossa yli 10 kiloa ja olin hyvin laihassa kunnossa, kun ruoka ei ollut mennyt alas ollenkaan. Kävin siis ihan pohjalla. Kuntokin oli mennyt ihan kamalan huonoksi..en jaksanut edes kävellä juuri ollenkaan.
En tiedä vaikuttiko yleiskunto tähän tapahtumaan. Olin sairastellut koko edellisen vuoden ja syönyt kurkun takia 10 vahvaa antibioottikuuria. Jos olisin päässyt leikkaukseen aiemmin, olisin varmasti tervehtynyt siitä nopeammin. Myös nielurisani olivat kuulemma olleet ihan kuollutta massaa, kun ne leikattiin..
Olen vihainen sille lääkärille, joka ei useista pyynnöistä huolimatta passittanut minua hyvissä ajoin siihen leikkaukseen. Minulla kun ei ollut kertaakaan ollut anginaa.. Antoi vaan lisää antibiootteja.. Sinä vuonna minulla oli sairaspoissaoloja koulusta yli viisi viikkoa. Siis ihan älytöntä..
Eräs kaverini kävi myös nielurisaleikkauksessa ja oli heti seuraavana päivänä baarissa. Minä olin aika ihmeissäni, kun omalla kohdallani tosiaan olin maannut sängyssä monta viikkoa.
Mutta lohdutuksena voin mainita, että sen leikkauksen jälkeen olen ollut poikkauksellisen terve eikä kurkku ole vaivannut enää ollenkaan! Kannattaa syödä hyvin, vaikka se sattuukin. Laihtuminen ja energiavaje hidastaa paranemista. Syö vitamiineja tabletteina ja jätskiä niin olo kohenee :)
Paranemista!- sattuuu myös..
minä olin myös maanantaina 22.1 nielurisa leikkauksessa, samalla otettiin myös kitarisat pois ja tehtiin fess leikkaus, mikä ei kyllä yhtään helpota oloa :( kivut on ollut kamalat ja oikeastaan tuskaiset, aamulla kivut on kamalat ja aamuyöllä oon aina heränny kun sattuu niin paljon, suihkussa käyntikin on yhtä tuskaa, kun ilmeisesti se lämmin vesi ottaa kaulaan, meinas taju lähtee eilen kun suihkussa kävi, niin kamalat säryt tuli. mulla on myös korvat kipeät. lääkkeitä on mennyt maksimi annokset ja ens viikolla on kyllä haettava lisäää lääkettä. syömään olen pystynyt jonkin verran paitsi jäätelö ja mehujää alkaa jo oksettamaan. tsemppiä sulle, täälä on kans yks joka kärsii kivuista, mutta eiköhän se tästä, jos sairastelut loppuu. kirjotteleppa miten olet voinut :)
- taas kirjottelee
sattuuu myös.. kirjoitti:
minä olin myös maanantaina 22.1 nielurisa leikkauksessa, samalla otettiin myös kitarisat pois ja tehtiin fess leikkaus, mikä ei kyllä yhtään helpota oloa :( kivut on ollut kamalat ja oikeastaan tuskaiset, aamulla kivut on kamalat ja aamuyöllä oon aina heränny kun sattuu niin paljon, suihkussa käyntikin on yhtä tuskaa, kun ilmeisesti se lämmin vesi ottaa kaulaan, meinas taju lähtee eilen kun suihkussa kävi, niin kamalat säryt tuli. mulla on myös korvat kipeät. lääkkeitä on mennyt maksimi annokset ja ens viikolla on kyllä haettava lisäää lääkettä. syömään olen pystynyt jonkin verran paitsi jäätelö ja mehujää alkaa jo oksettamaan. tsemppiä sulle, täälä on kans yks joka kärsii kivuista, mutta eiköhän se tästä, jos sairastelut loppuu. kirjotteleppa miten olet voinut :)
Tänään ollut parempi päivä,olen ottanut aamulla yhdenksän aikaa lääkettä ja kahdenoista maissa ja nyt ei vielä ainakaan tunnu kipua nieltäessä tai muutenkaan.
tänään söin jo tavallista ruokaa joka kyllä liian isoina paloina kipeytti kurkkua jote en syönnyt kaikkea.
puhua voi jo aika hyvin,mutta liiallisesti puhumisesta kurkku kipeytyy.
Yöt ovat vieläkin aika tuskaisia,herään kaksi kertaa yössä ottamaan panacodia lasillisen.
ja se kirvely jatkuu edelleenkin kurkussa öisin ainakin.
olen myös huomannut että öisin kun herään niin olen kuolannut tyynyyni.Yksi yö tosi paljon että piti vaihtaa toisinpäin tyyny kun oli niin paljon kuolannut ja ennen en ole ikinä =O
Ei ole vielä peitteet lähteneet kunnolla irtoilemaan,odotellessa vielä sitä tässä..
Välillä huippaa kun noi lääkkeet saa olon väsyneeksi ja heikoksi mutta suht hyvin olen tänään jaksanut jopa kaksi tuntia ulkona oltiin.
Mutta pelkään että kipu tulee vielä kovempana takaisin.
Panacodia olen ottanut nyt 4 päivässä,joskus viisi kertaa..ensi viikolla yritän vähentää vähitellen tuota panacodia ottamista ja siirtyä siihen Panadoliin. - ...
taas kirjottelee kirjoitti:
Tänään ollut parempi päivä,olen ottanut aamulla yhdenksän aikaa lääkettä ja kahdenoista maissa ja nyt ei vielä ainakaan tunnu kipua nieltäessä tai muutenkaan.
tänään söin jo tavallista ruokaa joka kyllä liian isoina paloina kipeytti kurkkua jote en syönnyt kaikkea.
puhua voi jo aika hyvin,mutta liiallisesti puhumisesta kurkku kipeytyy.
Yöt ovat vieläkin aika tuskaisia,herään kaksi kertaa yössä ottamaan panacodia lasillisen.
ja se kirvely jatkuu edelleenkin kurkussa öisin ainakin.
olen myös huomannut että öisin kun herään niin olen kuolannut tyynyyni.Yksi yö tosi paljon että piti vaihtaa toisinpäin tyyny kun oli niin paljon kuolannut ja ennen en ole ikinä =O
Ei ole vielä peitteet lähteneet kunnolla irtoilemaan,odotellessa vielä sitä tässä..
Välillä huippaa kun noi lääkkeet saa olon väsyneeksi ja heikoksi mutta suht hyvin olen tänään jaksanut jopa kaksi tuntia ulkona oltiin.
Mutta pelkään että kipu tulee vielä kovempana takaisin.
Panacodia olen ottanut nyt 4 päivässä,joskus viisi kertaa..ensi viikolla yritän vähentää vähitellen tuota panacodia ottamista ja siirtyä siihen Panadoliin.sää pääset jo ulos asti :) mulla ei oo viel toivookaan että ulos pääsisin, ton nenän takia(fess leikkaus) ja kurkku on niin kipee, ja tulee ihan voimaton olo ku on ollu jalkeillaan liian kauan. mulla nää kivut on ihan tajottomii välillä ja kaiken huipuks leikkauksesta oli tullu mun kieleenki jotain, että kieli on kipee ja puutunut, siihen oli jokin laite painanut vähä hermoja ja sit siinä kohtaa on myös noita peitteitä, ei oo mikään hirvee voittaja fiilis vielä.
- kieli ihan valkoinen
... kirjoitti:
sää pääset jo ulos asti :) mulla ei oo viel toivookaan että ulos pääsisin, ton nenän takia(fess leikkaus) ja kurkku on niin kipee, ja tulee ihan voimaton olo ku on ollu jalkeillaan liian kauan. mulla nää kivut on ihan tajottomii välillä ja kaiken huipuks leikkauksesta oli tullu mun kieleenki jotain, että kieli on kipee ja puutunut, siihen oli jokin laite painanut vähä hermoja ja sit siinä kohtaa on myös noita peitteitä, ei oo mikään hirvee voittaja fiilis vielä.
Mulla oli kieli kans pari ekaa päivää ihan valkoinen ja haisi (kuten henkikin haisee) mut sit hammasharjalla raaputin niitä pois.
hampaita olen pessyt tiistaista asti mutta eihän tää pahan haju mihinkään katoa.
Myös suuvettä olen käyttänyt aktiivisesti.
Joo,eilen jo pääsin ulos mutta siis tänään olin pidemmän reissun ulkona ja kun otin kipulääkkeen lähtiessäni niin pystyin hyvin olemaan,kurkku oli vaan aika kuivan ja kiristävän tuntuinen kun kotiin tultiin mutta ei edes koskenut.
Kohta yritän vähän hampurilaista maistella kun mies lupasi hakea.
eiköhän sekin mene jos pieneksi pureskelee mutta en tiedä.
Kipua kyllä on,että äsken otin taas kipulääkettä.
Nuo lääkkeet saa maha kouristelemaan ja muutenkin maha ei oikein tykkää hyvää kun ei voi paljon mitään syödä.
Siksi yritän vähän syödä jotain (vaikka sitten pakosti)
tietysti pitää varoa noita peitteitä ettei lähde vuotamaan ja joudu uudestaan sairaalaan.
Kitarisaa minulla ei leikattu koska se oli pieni ja ei haitannut mitenkään mutta siis minulla leikattiin noi kitarisat koska viime vuonna oli 7 nielutulehdusta 6kk sisällä.
toivottavasti tämä kierre nyt loppuisi sitten ja eiköhän tämänkin jotenkin kärsi kun tietää ettei tarvi enää olla kipeä.
Mutta herkkua tämä ei ole.
Jäätelö on auttanut aika hyvin poistamaan kivun nielussa ja jääpalat =)
tsemppiä sinullekin,toivottavasti kohta helpottaisi. - panacod
Panacod lääke ei tosiaankaan auta mitään tai helpota jos otat lääkkeen kuuden tunnin sisällä ensimmäisestä otosta! se o kylmä totuus. paskapuhetta että pystyt pitämään lääketason yllä jne jne. ko. lääke vaan toimii niin että kun kodeiini menee maksaan, tietyt entsyymit (en muista tarkkaa koodinimeä) muuttavat osan siitä morfiiniksi ja näin se alkaa lievittämään kipujas. ilman tätä entsyymiä kodeiini ei vaikuta mitenkään. Vasta n. kuuden tunnin päästä entsyymitasot ovat palautuneet riittävälle tasolle että voit tykittää uudelleen.
- potsku
panacod kirjoitti:
Panacod lääke ei tosiaankaan auta mitään tai helpota jos otat lääkkeen kuuden tunnin sisällä ensimmäisestä otosta! se o kylmä totuus. paskapuhetta että pystyt pitämään lääketason yllä jne jne. ko. lääke vaan toimii niin että kun kodeiini menee maksaan, tietyt entsyymit (en muista tarkkaa koodinimeä) muuttavat osan siitä morfiiniksi ja näin se alkaa lievittämään kipujas. ilman tätä entsyymiä kodeiini ei vaikuta mitenkään. Vasta n. kuuden tunnin päästä entsyymitasot ovat palautuneet riittävälle tasolle että voit tykittää uudelleen.
Kyllähän sillä parasetamolillakin on oma osuutensa kivunlievityksessä...
Oma kokemukseni on se, että todelliseen yhtäjaksoiseen kipuun (ei mikään ohimenevä päänsärky) panacod useammin otettuna vaikutti paremmin, kuin voltaren rapid ohjeiden mukaan annosteltuna (muutama päivässä). Ja kyllä sen huomasi, kun panacodin vaikutus alkoi vähentyä ja huomasi myös sen, kun se lisääntyi/palasi ennalleen, johtui se sitten kodeiinista tai parasetamolista. - Nimetön
potsku kirjoitti:
Kyllähän sillä parasetamolillakin on oma osuutensa kivunlievityksessä...
Oma kokemukseni on se, että todelliseen yhtäjaksoiseen kipuun (ei mikään ohimenevä päänsärky) panacod useammin otettuna vaikutti paremmin, kuin voltaren rapid ohjeiden mukaan annosteltuna (muutama päivässä). Ja kyllä sen huomasi, kun panacodin vaikutus alkoi vähentyä ja huomasi myös sen, kun se lisääntyi/palasi ennalleen, johtui se sitten kodeiinista tai parasetamolista.No jos meinaat ottaa yhtäjaksoiseen kipuun useammin niin kannattaisiko silloin säästää panacodeja ja käyttää pelkkää buranaa tai panadolia? koska tieteellisesti panacodin kodeiinilla ei ole mitään vaikutusta 6 tunnin sisällä. Plasebohan on se lääkkeistä voimakkain. ota sitä!
- Risaton
Moi!
Nielurisaleikkaus ei tosiaan ole niitä helpoimpia operaatioita ja toipuminen voi olla yllättävän kivuliasta, mutta onneksi se tapahtuu suhteellisen nopeasti. Ihmiskroppa kuitenkin pyrkii "korjaamaan" paikat kuntoon melkoisen nopeasti, joten voin vakuuttaa, että se valoisa päivä vielä koittaa ja panacodit voi jättää huoletta kaappiin :)
Multa poistettiin kolmisen vuotta sitten nielurisat jatkuvien nielutulehdusten seurauksena ja pääsin melkoisen nopeasti leikkaukseen, kun suostuin paikallispuudutukseen. Operaatio hoitui nopeasti, mutta uudelleen en siihen välttämättä menisi, jos saisin valita paikallispuudutuksen ja nukutuksen välillä.
Nielutulehdukset ovat historiaa. Kurkku tosin tulee edelleen flunssan alkaessa vähän "karheaksi", mutta se on ihan normaalia ja pientä aiempien oireiden rinnalla.
Tsemppiä ja pikaista paranemista kaikille "kohtalotovereille"! Syökäähän paljon jäätelöä :)- kirjotteleepi
Mulla tuntuu nyt taas että nielu eli kurkku on tosi kipeä ja toi panacod ei edes auta siihen,mutta noi mistä risat leikattiin niin niitä ei koske koska pancod auttoi tohon niitten kipuun kuten kuuluukin.
Mistä tää nielun kipeys johtuu?Mulla oli ennen leikkausta kurkku ollu viikon ajan vähän kipeä ja ne sano siel sairaalas et ei se haittaa jos on vähän kipeä mut ei katsoneet nieluun ja nyt kurkku on taas todella kipeä.
nieleminkin koskee.
johtuuko tää nyt tost leikkauksest vai voiko mulla olla joku nielutulehdus kurkussa vai miksi toi on niin kipee koko ajan ja ei mee lääkkeillä pois? - Risaton
kirjotteleepi kirjoitti:
Mulla tuntuu nyt taas että nielu eli kurkku on tosi kipeä ja toi panacod ei edes auta siihen,mutta noi mistä risat leikattiin niin niitä ei koske koska pancod auttoi tohon niitten kipuun kuten kuuluukin.
Mistä tää nielun kipeys johtuu?Mulla oli ennen leikkausta kurkku ollu viikon ajan vähän kipeä ja ne sano siel sairaalas et ei se haittaa jos on vähän kipeä mut ei katsoneet nieluun ja nyt kurkku on taas todella kipeä.
nieleminkin koskee.
johtuuko tää nyt tost leikkauksest vai voiko mulla olla joku nielutulehdus kurkussa vai miksi toi on niin kipee koko ajan ja ei mee lääkkeillä pois?.. käytössä Panacodin lisäksi? Mulla oli sen rinnalla muistaakseni Voltaren Rapid-tulehduskipulääkkeitä, joiden tarkoitus oli vähentää tulehdusriskiä. Kyllä mullakin kurkku oli jatkuvasti kipeänä, vaikka kipulääkkeitä käytinkin. Ehkä niihinkin pidemmän päälle "turtuu" eli elimistö ei enää reagoi yhtä helposti kivunlievitykseen kuin alussa.
Syö kylmää, tai ime jääpalaa. Jos ei auta, kannattaa ehkä soittaa aamulla sairaalaan ja kysyä jatko-ohjeita. Sitä vartenhan ne sedät ja tädit siellä ovat :)
Tsemppiä! - jäätelöö
Risaton kirjoitti:
.. käytössä Panacodin lisäksi? Mulla oli sen rinnalla muistaakseni Voltaren Rapid-tulehduskipulääkkeitä, joiden tarkoitus oli vähentää tulehdusriskiä. Kyllä mullakin kurkku oli jatkuvasti kipeänä, vaikka kipulääkkeitä käytinkin. Ehkä niihinkin pidemmän päälle "turtuu" eli elimistö ei enää reagoi yhtä helposti kivunlievitykseen kuin alussa.
Syö kylmää, tai ime jääpalaa. Jos ei auta, kannattaa ehkä soittaa aamulla sairaalaan ja kysyä jatko-ohjeita. Sitä vartenhan ne sedät ja tädit siellä ovat :)
Tsemppiä!Joo,söin tossa äsken jäätelöö mut ei näyttäny paljoo auttavan,joskus auttaa ja joskus ei..ehkä olen sit puhunu liikaa ja rääkyny liikaa lapselle,mitä ei pitäis tehdä mut joskus vaan päästyy rääkäsy suusta :D
et voi olla et sen takiakin on kipeenä :(
Mulla on siis (laitoin tonne ylemmäs,siis kirjoitin) että mulla on myös tulehduskipulääke diclomex käytössä.
muuta ne eivät määränneet.
Ja panadolia on jemmassa että sitten kun kurkkukipu hellittää niin siirryn niihin ja sitten kokonaan jätän pois lääkkeet.
kun se aika nyt koittaisi..toivottavasti pian! - Risaton
jäätelöö kirjoitti:
Joo,söin tossa äsken jäätelöö mut ei näyttäny paljoo auttavan,joskus auttaa ja joskus ei..ehkä olen sit puhunu liikaa ja rääkyny liikaa lapselle,mitä ei pitäis tehdä mut joskus vaan päästyy rääkäsy suusta :D
et voi olla et sen takiakin on kipeenä :(
Mulla on siis (laitoin tonne ylemmäs,siis kirjoitin) että mulla on myös tulehduskipulääke diclomex käytössä.
muuta ne eivät määränneet.
Ja panadolia on jemmassa että sitten kun kurkkukipu hellittää niin siirryn niihin ja sitten kokonaan jätän pois lääkkeet.
kun se aika nyt koittaisi..toivottavasti pian!Nyt kun oikein muistelen, niin illalla oli yleensä aika "raato" olo, kun kurkku kipeytyi puhumisesta. Huutaminen tuskin parantaa tilannetta :) Eli rauhallisesti mykkäkoulua pitämään. Ehkä yö auttaa ja aamulla tilanne on taas parempi. :)
- jeejee
Risaton kirjoitti:
Nyt kun oikein muistelen, niin illalla oli yleensä aika "raato" olo, kun kurkku kipeytyi puhumisesta. Huutaminen tuskin parantaa tilannetta :) Eli rauhallisesti mykkäkoulua pitämään. Ehkä yö auttaa ja aamulla tilanne on taas parempi. :)
Mullakin oli 22.1 nielurisaleikkaus ja tiistaina pääsin kotiin. voi pojat sitä oloa kun oksensin mustaa verta pitkin sairaalaa, mutta kotiin päästyä olo helpotti. tiistaina vedin jo kunnon ruokaa, mutta olo pääsi siitä vain pahenemaan ja nyt on ollut kamalat säryt. korvat ovat todella kipeät ja kurkku myös, myös hampaat ja kieli. kun korvasärky lähtee voi olla rauhassa, ei muuten. aamut ovat yhtä helvettiä ja yllä kuolaan kuin koira. peitteet ovat alkaneet haalistua pois... viikko takana! jes!
- on tosi kipeet
jeejee kirjoitti:
Mullakin oli 22.1 nielurisaleikkaus ja tiistaina pääsin kotiin. voi pojat sitä oloa kun oksensin mustaa verta pitkin sairaalaa, mutta kotiin päästyä olo helpotti. tiistaina vedin jo kunnon ruokaa, mutta olo pääsi siitä vain pahenemaan ja nyt on ollut kamalat säryt. korvat ovat todella kipeät ja kurkku myös, myös hampaat ja kieli. kun korvasärky lähtee voi olla rauhassa, ei muuten. aamut ovat yhtä helvettiä ja yllä kuolaan kuin koira. peitteet ovat alkaneet haalistua pois... viikko takana! jes!
Mulla on myös toi korvaongelma,etenkin aamuisin..korvat on tosi kipeet.
vois jo loppua tää kauhee kipu ja tuska,en kestä enää tätä.
mut pakko vaan jaksaa,eiköhän tää kohta helpota kun noi peitteet lähtee irtoilee =)
- Pinkku
Mulle painotettiin sairaalassa, että lääke pitää ottaa "tuoreeltaan" ja kaikki kerrallaan. Eli EI noin kuten olet tehnyt, jos siis illalal liotat panacodin veteen ja juot siitä silloin tällöin yön aikana.
Ite heräilin yöllä noin 2,5 tunnin välein ottamaan lääkettä. Olin laskenut, kuinka usein voin ottaa lääkettä, niin että päiväannos riittää. Taisi olla juuri tuo vähän reilun parin tunnin välein. Pysyin sopivasti lääkkeissä.
Nuo polttelevat kamalat kivut ovat juuri niitä kipuja, kun peitteet irtoavat. Siihen ei auta kuin kestää. Itse muistan, että ekoina kertoina kun poltti kamalasti, itku tuli ihan tahtomattani. Poltteluun auttaa, kun laittaa kylmää kaulan päälle. Ei sekään sitä kokonaan pois vie, mutta helpottaa. Muuten ei auta kuin kestää.
Mun kohdalla nuo kamalat polttavat kivut kesti noin 5 päivää. Sitten helpotti oikein rankalla kädellä. Lääkkeitä voi vähentää noiden kipujen jälkeen aika paljon. En usko, että tarvitset lisää lääkkeitä. Lääkäri kirjoittaa yleensä aika maksimimäärän mitä voi ottaa.
Lisäksi minä ainaki popsin silloin tällöin burana400mg kolmasti päivässä pahimpien kipujen kanssa. Tarkistin asian lääkäriltäni, ja sain syödä niitä. Enkä usko, että kipusi enää tuosta pahenevat.- jeejee
tämä aamu ei ollut onneksi enää niin paha kuin yleensä. vielä kun pystyisi nauttimaan kahvikupposen täydellisesti=) mulla alkoi peitteet irtoilemaan, tuntuu kuin olisi haava kurkussa joka sitten on hieman arka.. en oo kyllä kotona viihtyny tän viikon ainana, ainoastaan ensimmäisen päivän. on sen verran parantumismotivaatiota enemmän kuin yleensä.! :)
- ole lähteneet
jeejee kirjoitti:
tämä aamu ei ollut onneksi enää niin paha kuin yleensä. vielä kun pystyisi nauttimaan kahvikupposen täydellisesti=) mulla alkoi peitteet irtoilemaan, tuntuu kuin olisi haava kurkussa joka sitten on hieman arka.. en oo kyllä kotona viihtyny tän viikon ainana, ainoastaan ensimmäisen päivän. on sen verran parantumismotivaatiota enemmän kuin yleensä.! :)
Ei mulla vielä ole noi peitteet lähteneet irtoilee ja nyt on tasan viikkon leikkauksesta,sitä tässä odotellessa et koska noi lähtee :)
- viikko leikkauksesta
Nyt tiedän mistä tää mun kurkkukipu johtuu,kun syön niin nielu/Kurkku tulee tosi kipeeksi ja tuntuu etten voi syödä oikein mitään.
ja jos pala on yhtään liian iso niin heti tulee kauhee kurkkukipu =/
joka kestää kauan aikaa..
onko muilla sama juttu?Vai vain mun kurkussa..
tää ei oo kivaa yhtään kun tuntuu ettei sais mitää pistää suuhun kun se heti kipeytyy..- jeejee
sama juttu mullakin. mutta se kyllä on vain hetken kipeä. Nyt mulla on lähtenyt toiselta puolelta peitteitä ja nyt vasta syöminen sattuukin kun siellä on sitä arkaa ihoa joka alkaa heti vuotamaan kun ruoka raapaisee...
- ...
jeejee kirjoitti:
sama juttu mullakin. mutta se kyllä on vain hetken kipeä. Nyt mulla on lähtenyt toiselta puolelta peitteitä ja nyt vasta syöminen sattuukin kun siellä on sitä arkaa ihoa joka alkaa heti vuotamaan kun ruoka raapaisee...
mulla on nyt viikko leikkauksesta, nyt on alkanut noi peitteet hieman irtoileen, onko normaalia että on ihan hirveet kivut ja kurkkua kirvelee tajuttomasti, jo pelkän veden juontikin on tuskaa välillä?? eilinen päivä meni nukkuessa kun oli niin kipeenä kurkku ja kipu säteili korviin ja kaulaan :( ..sitten onko teillä muilla ollut semmoista että kun käy suihkussa niin alkaa hirveet kurkku kivut, mulla on ja eipä innosta paljoa tonne suihkuun raahautua, jos ne tuskaset kivut tulee, mutta pakkohan sitä on suihkussakin käydä :D
- jeejee
... kirjoitti:
mulla on nyt viikko leikkauksesta, nyt on alkanut noi peitteet hieman irtoileen, onko normaalia että on ihan hirveet kivut ja kurkkua kirvelee tajuttomasti, jo pelkän veden juontikin on tuskaa välillä?? eilinen päivä meni nukkuessa kun oli niin kipeenä kurkku ja kipu säteili korviin ja kaulaan :( ..sitten onko teillä muilla ollut semmoista että kun käy suihkussa niin alkaa hirveet kurkku kivut, mulla on ja eipä innosta paljoa tonne suihkuun raahautua, jos ne tuskaset kivut tulee, mutta pakkohan sitä on suihkussakin käydä :D
Kyllä se niin vaan on että nyt kun alkaa ne peitteet irtoilemaan ja uusi iho sieltä alta paljastua niin kyllä se on kipeä ja kirvelee. kun se iho ei ole ihan kokonaan vielä parantunut. Minäkin päätin eilen aamuna härppästä appelsiinimehua, joka taisi olla viimeinen kerta, sen verran tuonne kurkkuun tuntui! lääkkeitä vetäen ni ei tunnu korviin, ainoastaan kurkkuun, tuonne uuteen ihoon.
Minulla ei kyllä suihkussa satu, jännä juttu. siellä mulla on aina hyvä olla. varsinkin ku ei oo vähään aikaan suihkussa käyny ni tulee aika uusiutunu olo! :D - Iines Ankka
... kirjoitti:
Eikö kukaan ole kokeillut Arnica D6, auttaa leikkaushaavojen paranemiseen. Siitä vois olla apua kurkkukipuun, mulla on kokemusta tästä valmisteesta yhden isomman leikkauksen yhteydessä ja mun mielestä paranin nopeasti.
- mulla ainakaan
Iines Ankka kirjoitti:
Eikö kukaan ole kokeillut Arnica D6, auttaa leikkaushaavojen paranemiseen. Siitä vois olla apua kurkkukipuun, mulla on kokemusta tästä valmisteesta yhden isomman leikkauksen yhteydessä ja mun mielestä paranin nopeasti.
Ei suihkussa käynti mulla ainakaan mitenkään vaikuta tonne kurkkuun.
vieläkään ei ole kunnolla alkanut irtoilee noi peitteet joten sitä odottelen edelleen tässä.
välillä on pientä kirvelyä mutta sekin vaan kun otan lääkettä että veden kanssa ei niinkään tunnu.ei ainakaan kovasti.
kurkkukipu on vähän hellittänyt.tänäänkin söin tavallista ruokaa (spagettia ja kastiketta) ja hyvin meni alas.
mutta siis,kyllähän kurkkua koskee edelleenkin.
mutta nykyään otan kipulääkkeen noin 3-4 kertaa päivässä kun ennen otin 5-8 kertaa.
syön myös edelleen paljon jäätelöä ja juon vettä.
kaikki kova ruoka(esim ranskalaiset) niin ne alkaa koskemaan vaikka kuinka jauhaisi ja isot annokset suussa joten niitä kannattaa todellakin välttää.
verta ei ole vuotanut yhtään vielä.
onneksi.
Nuo aftat on vieläkin suussa ja todella kipeitä joten ei mikään ihme että joskus ei ruoka maistu :( - nielukka
mulla ainakaan kirjoitti:
Ei suihkussa käynti mulla ainakaan mitenkään vaikuta tonne kurkkuun.
vieläkään ei ole kunnolla alkanut irtoilee noi peitteet joten sitä odottelen edelleen tässä.
välillä on pientä kirvelyä mutta sekin vaan kun otan lääkettä että veden kanssa ei niinkään tunnu.ei ainakaan kovasti.
kurkkukipu on vähän hellittänyt.tänäänkin söin tavallista ruokaa (spagettia ja kastiketta) ja hyvin meni alas.
mutta siis,kyllähän kurkkua koskee edelleenkin.
mutta nykyään otan kipulääkkeen noin 3-4 kertaa päivässä kun ennen otin 5-8 kertaa.
syön myös edelleen paljon jäätelöä ja juon vettä.
kaikki kova ruoka(esim ranskalaiset) niin ne alkaa koskemaan vaikka kuinka jauhaisi ja isot annokset suussa joten niitä kannattaa todellakin välttää.
verta ei ole vuotanut yhtään vielä.
onneksi.
Nuo aftat on vieläkin suussa ja todella kipeitä joten ei mikään ihme että joskus ei ruoka maistu :(surullisentuskaisaa mutta lohduttavaa lueskella kohtalotovereiden viestejä. Itselläni leikkaus oli ke 24 pvä.
Pari ekaa päivää meni leikitellen, kipu pysyi Buranalla ja Panacodilla poissa. Nyt siis kitkuteltu melkein viikko ja Panacod tuntuu auttavan vaan hätäsen tunnin. Sinä aikana yritän saada syödyksi jäähtynyttä mössökeittoa jugurttia, mehukeittoja. Jäätelö tuntuu mun kurkkuuni liian kylmältä. Panacod väsytti alussa ihan sairaasti mutta nyt ei enää autuaaksitekevää pökkyrääkään. Kipu tulee heti kun nielaisen vaikka vain sylkyäkin, puhun tai auon suuta niin että sinne pääsee ilmaa. Eli pidän suuni visusti kiinni suurimman osan päivää, mitä nyt lapsille on pakko välillä muutamalla sanalla vastailla.
Aamut on olleet pahimpia, alussa en tajunnut että yölläkin kannattaa juoda panacodit, siispä aamuisin kipu on jomottavaa, polttavaa lähinnä koko kaulan, leuan, kurkun ja korvien alueen hillitöntä pakottamista, silloin täytyy vaan itkeä ja ja täristen saada nieltyä se kirvelevä poretabletti.Yöllä tulee ehkä liian pitkä väli lääkkeen kanssa ja kauhukseni huomaan usein nukkuvani suu auki joka tietty pahentaa kipuja.
ehkä tää tästä vielä... - kyllä se ajan kanssa
nielukka kirjoitti:
surullisentuskaisaa mutta lohduttavaa lueskella kohtalotovereiden viestejä. Itselläni leikkaus oli ke 24 pvä.
Pari ekaa päivää meni leikitellen, kipu pysyi Buranalla ja Panacodilla poissa. Nyt siis kitkuteltu melkein viikko ja Panacod tuntuu auttavan vaan hätäsen tunnin. Sinä aikana yritän saada syödyksi jäähtynyttä mössökeittoa jugurttia, mehukeittoja. Jäätelö tuntuu mun kurkkuuni liian kylmältä. Panacod väsytti alussa ihan sairaasti mutta nyt ei enää autuaaksitekevää pökkyrääkään. Kipu tulee heti kun nielaisen vaikka vain sylkyäkin, puhun tai auon suuta niin että sinne pääsee ilmaa. Eli pidän suuni visusti kiinni suurimman osan päivää, mitä nyt lapsille on pakko välillä muutamalla sanalla vastailla.
Aamut on olleet pahimpia, alussa en tajunnut että yölläkin kannattaa juoda panacodit, siispä aamuisin kipu on jomottavaa, polttavaa lähinnä koko kaulan, leuan, kurkun ja korvien alueen hillitöntä pakottamista, silloin täytyy vaan itkeä ja ja täristen saada nieltyä se kirvelevä poretabletti.Yöllä tulee ehkä liian pitkä väli lääkkeen kanssa ja kauhukseni huomaan usein nukkuvani suu auki joka tietty pahentaa kipuja.
ehkä tää tästä vielä...Mulla nyt siis leikkauksesta se 8 päivää ja parempaan päin mennään koko ajan,tänään ollut jo suht hyvä päivä.
Juttelu tekee kurkun nopeesti kipeeksi.
ja pään kääntely puolelta toiselle kanssa saa mun kurkun kipeeksi.
Tänään olen ottanut panacodia kolme kertaa.
alan vähitellen kokeilemaan tuota miedompaa lääkettä.
peitteetkin vähitellen irtoilee.
yöt on niitä kauheimpia.
mutta juon illalla panacodin,herään aina kahden-kolmen maissa kipuun ja juon taas panacodin ja aamulla sitten kanssa.
kipu ei ole enää niin paha kun aluksi mutta kyllä kurkku vieläkin on tarpeeksi kipeä ettei paljon pysty puhumaan ym..
jäätelöä menee kivasti ja jugurttia.
tsemppiä teille kaikille muille kohtalotovereille,ehkä tämä tästä alkaa kohta helpottamaan.
- kohtalotovereille!!!
Kyllä se helpottaa!Mut leikattiin 5.1.Vieläkin nielastessa tuntuu, mutta ihmeellisesti vaan tossa 13 päivää leikkauksen jälkeen alkoi nopea toipuminen. Viikko leikkauksen jälkeen tuskaisena aattelin, ettei tästä hengissä selviä. Mutta kyllä vaan!!!Kertaakaan ei vuotanu, muistakaa vaan juoda aivan valtavasti ja lääkkeitä maksimimäärä. Ruokailukin sujuu kun ottaa lääkkeen puolisen tuntia ennen "herkkulitkuhetkeä".Tsemppiä kaikille toipilaille!!!
- Pinkku
Joo mäkin voin vähän lohduttaa. Mun leikkauksesta on 3,5 kk ja nyt olen sairastanut ensimmäisen flunssani leikkauksen jälkeen. Ennen leikkausta olin flunssan kourissa lähes kuukausittain, parempina aikoina olin pari kk terve.
Nyt siis flunssa. Sairastelu alkoi perjantaina, ja tänään tunnen oloni jo hyväksi. Maanantai oli pahin, ja tässä odottelen, että millainen olo huomenna on. Kukaan "normaali" ei oikeen ole tajunnut tätä riemuani, sillä normaalisti flunssani ovat kestäneet viikosta neljään viikkoon. Viikko on ollut todella minimi. Harvemmin olin vain viikon kipeänä.
Seuraavaksi odottelen, että tuleeko takaisin, kun palaan normaaliin eloon. Mutta kyllä, nielurisojen poistosta on hyötyä! Ennen kurkkuunkin särki monta viikkoa!
Tsemppiä saikkulaisille, varmasti tiedossa terveempää aikaa! Sairaskierre on näillä näkymin omalta kohdaltani ohi. (vaikka ei kannattaisi perustaa tätä argumenttia yhelle kerralle, mutta näin ei ole ollut pitkiin aikoihin)
- normaalipäivä
Tänään mulla on ollut jo aika normaalipäivä,kaksi kertaa kokonaisuudessaan olen nyt ottanut kipulääkettä ja nyt syön suklaata ja ei koske yhtään.=)
Pitsaakin tuli syötyä ja juotua kolaa ja mikään ei kirvellyt/koskenut.
ehkä vähän kun meni ruoka leikattujen kohtien yli mutta muuten ei.
tää alkaa jo helpottaa tästä =)
miten muilla?
mulla siis 22.1 leikattiin- ..edelleenkin
heippa, mut leikattiin kans 22.1 tosin poistettiin ne kitarisatki, kurkku se vaan on niin kipeä, että hyvä kun saan juotua vettä ja saatikka syötyä, tosin jouduin lääkäriin, kurkku on sit tulehtunut ja eiku antibiootit mukaan ja saikkua lisää, kyllä alkaa jo tekemään niin paljon mieli oikeaa ruokaa, ettei jaksas enää odottaa koska pääsee syömään ja kunnolla :)
..toissa päivänä mulla oli niin kamalat kivut että nukuin melkein kokopäivän, johtuu varmaan tulehduksesta, yöllä on edelleenkin kamalaa herätä kun särkee kurkkua ja kirvelee ja samalla tuntuu että korvat räjähtää siitä kivusta, ja päivällä sama juttu vaikka onkin lievempää kipua kun öisin, särkylääkkeitä menee edelleen täydet määrät, kaippa se tästä ajan kanssa helpottaa :) - kun tavalliset
..edelleenkin kirjoitti:
heippa, mut leikattiin kans 22.1 tosin poistettiin ne kitarisatki, kurkku se vaan on niin kipeä, että hyvä kun saan juotua vettä ja saatikka syötyä, tosin jouduin lääkäriin, kurkku on sit tulehtunut ja eiku antibiootit mukaan ja saikkua lisää, kyllä alkaa jo tekemään niin paljon mieli oikeaa ruokaa, ettei jaksas enää odottaa koska pääsee syömään ja kunnolla :)
..toissa päivänä mulla oli niin kamalat kivut että nukuin melkein kokopäivän, johtuu varmaan tulehduksesta, yöllä on edelleenkin kamalaa herätä kun särkee kurkkua ja kirvelee ja samalla tuntuu että korvat räjähtää siitä kivusta, ja päivällä sama juttu vaikka onkin lievempää kipua kun öisin, särkylääkkeitä menee edelleen täydet määrät, kaippa se tästä ajan kanssa helpottaa :)Mulla menee yöt jo kun tavalliset yöt,kun herään tai jos herään niin ei satu mihinkään.
kurkku on kyllä kuiva ja kireän tuntuinen.
tänään otin jo panadolia eli siirryin kokonaan panadol linjalle ja jätän ton panacodin pois nyt sitten.
tulehduskipulääkettä otan kyllä vielä kun niitä on vielä jäljellä kivasti.
mulla ei ole mitään tulehduksia tullut onneksi ja noi peitteet on lähteneet aika kivuttomasti.
mutta silti pelottaa vielä että verta tulee koska peitteet eivät ole kokonaan lähteneet vielä.
mutta pikkuhiljaa nekin lähtevät.
ja kaikki kova jota syön niin ne käy kurkkuun et ne pitää pureskella pieneksi.
mulla tuli maha tänään kipeeksi kun olen syönnyt noita keittoja/litkuja niin tuli sitten eilen vetästyä jo pitsaa ja suklaata niin maha meni sitten sekaisin kun oli tottunut vaan kevyeen ruokaan =D
- Risaton
tekee hyvää; söin sitä lääkärin määräyksestä aikoinaan leikauksen jälkeen.
- jäätelöö
Jäätelö on hyvää kyllä totta.sitä tuli syötyä ja syön vieläkin paljon :D
tänään join energiajuomaa tehoa ja ei sattunut/Kirvellyt yhtään tonne leikkausalueille kuten vielä pari päivää sitten =)
oon nin iloinen et tää alkaa olla ohi mun osalta ja et se eka viikko oli sitä kärsimystä mut nyt on jo tosi hyvä kurkku.tänään ottanut kaksi panadol poretablettia vaan ja noita tulehduslääkettä.
ja peitteet jo lähteneet melkein kokonaan :)
ajattelin et kipu kestää monta viikkoo mut tää alkaa olla jo ohi mun osalta.
haukottelu sattuu ja suun avaaminen ja tuntuu et suussa ois joku kerros jonka haluis rapsii pois mut ei voi. - ...
jäätelöö kirjoitti:
Jäätelö on hyvää kyllä totta.sitä tuli syötyä ja syön vieläkin paljon :D
tänään join energiajuomaa tehoa ja ei sattunut/Kirvellyt yhtään tonne leikkausalueille kuten vielä pari päivää sitten =)
oon nin iloinen et tää alkaa olla ohi mun osalta ja et se eka viikko oli sitä kärsimystä mut nyt on jo tosi hyvä kurkku.tänään ottanut kaksi panadol poretablettia vaan ja noita tulehduslääkettä.
ja peitteet jo lähteneet melkein kokonaan :)
ajattelin et kipu kestää monta viikkoo mut tää alkaa olla jo ohi mun osalta.
haukottelu sattuu ja suun avaaminen ja tuntuu et suussa ois joku kerros jonka haluis rapsii pois mut ei voi.oliski mullaki jo noin hyvin parantunu kurkku, jäätelö ei mee enää alas, on alkanu kyllästyttään kaikki makea, hirvee suolasen nälkä vaan kokoajan on. mikään ei mee alas mikä on vähäki karkeeta tai jos esim on "lönttejä" ruuassa, alkaa sattuun heti kurkkuun :( ..no parantuminen on toki yksilöllistä. kunpa sais jo syödä normaalisti, öisin ja aamusin kurkku on edelleen todella kipeä.
- tylsä juttu
... kirjoitti:
oliski mullaki jo noin hyvin parantunu kurkku, jäätelö ei mee enää alas, on alkanu kyllästyttään kaikki makea, hirvee suolasen nälkä vaan kokoajan on. mikään ei mee alas mikä on vähäki karkeeta tai jos esim on "lönttejä" ruuassa, alkaa sattuun heti kurkkuun :( ..no parantuminen on toki yksilöllistä. kunpa sais jo syödä normaalisti, öisin ja aamusin kurkku on edelleen todella kipeä.
Mä odotin et tää toipuminen kestäis kauemman aikaa ja kurkku ois tosi kipee parikin viikkoo kun ne niin sairaalassa sanoivat mutta oon yllättänyt tästä ihme nopeesta parantumisesta.
mulla oli aika pienet noit niin kuulemma leikkauskin sujui nopeesti =)
ja ei ole tullut yhtään verta eikä sattunut kun noi peitteet lähtee.
ainoastaan se eka viikko oli tuskallisin.
lähtis nyt noi loputkin katteet niin kurkku olisi sit niinku "valmis".
mut niitä odottelen tässä rauhassa..
- vee-e
ajatelkaas nyt. teillä oli ennen hankalaa risojen kans. tulevaisuudessa ei oo enää niitä ongelmia.
tuo jonkun aikaa kestävä kipuilu (mihin saa särkylääkkeet) on yks lyhyt jakso odotellessa parempaa :)
minä lähtisin vaikka huomenna leikkaukseen nieluvaivoista päästäkseni jos pääsisin mutta, kun ei pääse. oon kateellinen teille valittajat.- saa puhua näistä
eikö tämä palsta ole sitä varten että täällä voi keskustella ja jakaa kokemuksia muitten kanssa.
joten ei voi mitään jos sinä et ole päässyt leikkaukseen.
kannattaa vaan pommittaa niin kyllä sinne pääsee helpostikin.
joten turha valitella.
sitä varten tämä palsta on! - vee-e
saa puhua näistä kirjoitti:
eikö tämä palsta ole sitä varten että täällä voi keskustella ja jakaa kokemuksia muitten kanssa.
joten ei voi mitään jos sinä et ole päässyt leikkaukseen.
kannattaa vaan pommittaa niin kyllä sinne pääsee helpostikin.
joten turha valitella.
sitä varten tämä palsta on!valitan ihmisten täysin turhasta tavasta valittaa kaikesta, se kirvoitti kommentin.
"joten turha valitella.
sitä varten tämä palsta on!" - täh..hm?
vee-e kirjoitti:
valitan ihmisten täysin turhasta tavasta valittaa kaikesta, se kirvoitti kommentin.
"joten turha valitella.
sitä varten tämä palsta on!"Tämä palsta on että voi kertoa omia kokemuksia muille jotka tulee kokemaan saman joskus tai lähiaikoina!
silleen minä tuon kommentin tai äskeisen käsitin. - 2.2.2007
täh..hm? kirjoitti:
Tämä palsta on että voi kertoa omia kokemuksia muille jotka tulee kokemaan saman joskus tai lähiaikoina!
silleen minä tuon kommentin tai äskeisen käsitin.Moi!
Itse oli 2.2. aamulla nielurisojen poistossa, eli 2,5 päivää sitten.
Kivut alkoivat vasta sairaalasta päästyä, oikeestaan seuraavana iltana. Olen huomannut kurkkuni / nieluni kipeytyvän nielemisestä. Eli kun jotain haluaisin syödä, niin nieleminen meinaa tehdä hommasta lopun ja syömisen jälkeen nielu on niin kipeä, ettei tiedä miten päin olisi... Olen syönyt kylmiä keittoja ja jogurttia, jäätelö ällöttää!!!
Lääkkeinä on Panacod poreeja ja Burana 600 mg. Käykö tuo Burana tulehduslääkkeestä?
Toivottavasti tästä selviää 15.2. mennessä, minne asti saikkuliakin on. - hellittää ja nieleminen
2.2.2007 kirjoitti:
Moi!
Itse oli 2.2. aamulla nielurisojen poistossa, eli 2,5 päivää sitten.
Kivut alkoivat vasta sairaalasta päästyä, oikeestaan seuraavana iltana. Olen huomannut kurkkuni / nieluni kipeytyvän nielemisestä. Eli kun jotain haluaisin syödä, niin nieleminen meinaa tehdä hommasta lopun ja syömisen jälkeen nielu on niin kipeä, ettei tiedä miten päin olisi... Olen syönyt kylmiä keittoja ja jogurttia, jäätelö ällöttää!!!
Lääkkeinä on Panacod poreeja ja Burana 600 mg. Käykö tuo Burana tulehduslääkkeestä?
Toivottavasti tästä selviää 15.2. mennessä, minne asti saikkuliakin on.Mulla on huomenna kaksi viikkoa leikkauksesta.
eka viikko meni aika päin puuta,siis kipu oli kauheeta,se polttelu kun joi lääkettä ja muutenkin syöminen oli hankalaa.
mutta jo viikon päästä,noin 8-9 päivää leikkauksesta niin kipu alkoi laantua ja nyt on jo kurkku suht normaali.
kipua ei ole enää,paitsi puhuessa kipeytyy kyllä toinen puoli herkästi ja tuntuu että suussa olisi vielä ylimääräistä kerrosta koska kaikki peitteet eivät ole vielä täydellisesti irronneet.
verta ei ole tullut kertaakaan.
kahteen päivään en ole ottanut mitään kipulääkkeitä ja tänään lopetin diclomexin koska se sai mahani tosi kipeeksi kunnon ruuan kanssa.
5 päivää olen syönnyt normaalia ruokaa,juominen tuntuu vain välillä että olisi vaikea juoda koska saa nielaista kaksi kertaa kunnes juoma menee alas asti.
Tsemppiä sulle :)
kyllä se kipu hellittää.
ja en osaa sanoa tosta tulehduskipulääkkeestä mutta eiköhän se buranakin toimi. - 2 viikon päästä
hellittää ja nieleminen kirjoitti:
Mulla on huomenna kaksi viikkoa leikkauksesta.
eka viikko meni aika päin puuta,siis kipu oli kauheeta,se polttelu kun joi lääkettä ja muutenkin syöminen oli hankalaa.
mutta jo viikon päästä,noin 8-9 päivää leikkauksesta niin kipu alkoi laantua ja nyt on jo kurkku suht normaali.
kipua ei ole enää,paitsi puhuessa kipeytyy kyllä toinen puoli herkästi ja tuntuu että suussa olisi vielä ylimääräistä kerrosta koska kaikki peitteet eivät ole vielä täydellisesti irronneet.
verta ei ole tullut kertaakaan.
kahteen päivään en ole ottanut mitään kipulääkkeitä ja tänään lopetin diclomexin koska se sai mahani tosi kipeeksi kunnon ruuan kanssa.
5 päivää olen syönnyt normaalia ruokaa,juominen tuntuu vain välillä että olisi vaikea juoda koska saa nielaista kaksi kertaa kunnes juoma menee alas asti.
Tsemppiä sulle :)
kyllä se kipu hellittää.
ja en osaa sanoa tosta tulehduskipulääkkeestä mutta eiköhän se buranakin toimi.Heippa!
Olisin halunnut kysyä(leikkauksen läpikäynneiltä):
Missä teidät on leikattu?
Miten paljon jouduitte särkylääkkeitä käyttämään?
Tiedättekö miksi jotkut saavat lääkkeitä poreina ja jotkut tabletteina?
Minkälaista teidän eläminen oli/on sairaslomaaikana?Oletteko vain sängynpohjalla,vai pystyykö elämään normaalia elämää?Käydä ulkona,kaupoissa,vierailuilla ym.?
Oliko teillä käytössä kylmäpusseja/helpottiko?
Ja miten jääpalojen imeskely auttoi? - meni siis tälleen
2 viikon päästä kirjoitti:
Heippa!
Minkälaista teidän eläminen oli/on sairaslomaaikana?Oletteko vain sängynpohjalla,vai pystyykö elämään normaalia elämää?Käydä ulkona,kaupoissa,vierailuilla ym.?
Ja miten jääpalojen imeskely auttoi?Heippa!
Ja miten jääpalojen imeskely auttoi?
vastaan mun kokemuksesta nyt tähän alas,eli mun leikkaus oli 22.1
- Mut leikattiin keskussairaalassa päiväkirurgian puolella aamulla kello 8.30
-Mulla meni ekan viikon aikana päivällä niin 4-5 poretablettia ja kolme kertaa päivässä tulehduskipulääke.
-en tiiä kyllä miksi toiset saa tablettina mut mielestäni suurin osa saa poreena koska on se on helppoa.veteen vaan ja se vesi juodaan.ei tarvi pillereitä nieleskellä.
- Minä en käynnyt ulkona 4 ekaan päivään.sitten kävin vähän ulkona (roskikset vein) ja noin 6 päivää leikkauksesta olin muksun ja miehen kanssa ulkona tunnin.
siitä sitten joka päivä.
enkä maannut sängyn pohjalla vaan tein kotihommia,niitä joita jaksoin.siivosin vähän ja pyykkiä laitoin.
se maanantai jona minut leikattiin niin silloin makasin kyllä sängyssä melkein koko päivän.
-ei ollut käytössä kylmäpusseja koska en tarvinnut mihinkään niitä.
-imeskely auttoi jos kurkku oli tosi kipeä.
ja jäätelö myös eli kylmä.
minulla ei verta tullut yhtään joten en tiedä miten jääpala olisi auttanut veren tuloon. - jeejee
meni siis tälleen kirjoitti:
Heippa!
Ja miten jääpalojen imeskely auttoi?
vastaan mun kokemuksesta nyt tähän alas,eli mun leikkaus oli 22.1
- Mut leikattiin keskussairaalassa päiväkirurgian puolella aamulla kello 8.30
-Mulla meni ekan viikon aikana päivällä niin 4-5 poretablettia ja kolme kertaa päivässä tulehduskipulääke.
-en tiiä kyllä miksi toiset saa tablettina mut mielestäni suurin osa saa poreena koska on se on helppoa.veteen vaan ja se vesi juodaan.ei tarvi pillereitä nieleskellä.
- Minä en käynnyt ulkona 4 ekaan päivään.sitten kävin vähän ulkona (roskikset vein) ja noin 6 päivää leikkauksesta olin muksun ja miehen kanssa ulkona tunnin.
siitä sitten joka päivä.
enkä maannut sängyn pohjalla vaan tein kotihommia,niitä joita jaksoin.siivosin vähän ja pyykkiä laitoin.
se maanantai jona minut leikattiin niin silloin makasin kyllä sängyssä melkein koko päivän.
-ei ollut käytössä kylmäpusseja koska en tarvinnut mihinkään niitä.
-imeskely auttoi jos kurkku oli tosi kipeä.
ja jäätelö myös eli kylmä.
minulla ei verta tullut yhtään joten en tiedä miten jääpala olisi auttanut veren tuloon.Moikka!
Mullakin siis oli ma22.1 leikkaus ja heti sairasloman jälkeen painelin töihin.
Mut leikattiin iltapäivällä, ja seuraavana aamuna kotiin(oksennellen)
Söin omia lääkkeitä kotona, en siis hakenut tuota reseptiä, ja ket-to painelin jo kaupungilla. lauantai oli kauhein, en tiedä miksi. kurkku särky kamalaa eikä lähtenyt millään pois. söin pillereitä( oli helpompaa kuin ikinä ennen koska niin iso aukko kurkussa.)
en imeskellyt yhtäkään jääpalaa. n.1-2 mehujäätä päivässä.
- 5.2.
Moi!
Multa leikattiin nielurisat eilen maanantaina. Yksityissairaalassa pyysin joka käänteessä lisää särkylääkettä, jota tarjottiinkin suonensisäisesti, lihasinjektiona sekä poreena. Reseptikipulääkkeenä Ardinex, eli kodeiinin ja ibuprofeenin yhdistelmävalmiste. Leikannut lääkäri kertoi, että risani olivat tavallista arpeutuneemmat, joten hän joutui käyttämään saksia poikkeuksellisen paljon ja ompelemaan itsestäänsulavan tikinkin. Hän varoitti kurkkuni kipeytyvän jopa hieman odotettua enemmän. Ainakaan vielä, 36 tuntia leikkauksen jälkeen, kipu ei missään vaiheessa ole ollut mitenkään sietämätön. Tavallisen flunssan myötä aiemmin kokemani kurkkukivut ovat olleet paljon pahempia. Olen saanut hyvin syötyä sosemaisia ruokia, keittoja, viiliä, ja vointi on hyvä. Täytyy toivoa, etteivät kipuoireet tästä sen kummemmin enää yllykään. Varmuuden vuoksi pidän kipulääkityksen koko ajan päällä, ettei kipu pääse salakavalasti yllättämään. Uskon, että kannattaa maksimoida kipulääkitys, olivat oireet sitten miten vähäiset hyvänsä. Eli ei anna kivun päästä missään vaiheessa niskan päälle. - irtoaa?
Moi!
Mulla tosiaan oli se leikkaus 2.2. ja nyt alkaa olemaan voiton puolella olot. Aamuisin on enää oikeestaan nielu kipeänä, kun on nukkunut suu auki ja joutuu hetättyään nieleskelemään. Jos paljon puhuu tai nieleskelee, niin kurkku saattaa väsyä.
Sitä olisin halukas tietämään, että milloin ne peitteet häviää nielusta ja miltä se tuntuu? Pitääkö ne peitteet nieleskellä vai pystyykö ne sylkemään pois suusta? Mulla on täydet peittee vielä kurkussa, vaik leikkauksesta on jo yli 8 vuorokautta. :):)- ...
mulla on leikkauksesta aikaa melkein 3 viikkoa, ja vielä on vähän peitteitä ja kurkkukin on vielä jonkin verran kipeä, mulla on kurkku vuotanut jo muutaman kerran kun peitteet on irtoillut, tosin se on yksilöllistä miten nopeaa peitteet irtoaa ja kuinka nopeaa parantuu, itselläni parantuminen on kestänyt kauemmin, sain myös lääkket kurkkuun kun se tulehtui ja nyt on lääkekuuri loppu ja nyt on alkanut niveliin sattumaan eikä olo ole vieläkään normaali. onko muilla ollut nivelkipuja?? ruokaa joudun edelleen muussaamaan pienemmäksi ja varomaan ettei ole liian kuumaa, muuten alkaa sattumaan kurkkuun ja korviin :/ kaippa se ajan kanssa alkaa helpottamaan :)
- jos oot noi tyhmä
PANACOD lääke sisältää kodeiinia. jonka uudelleen annostelu voi tapahtua ensimmäisestä kerrasta vasta 6 tunnin päästä. Se johtuu siitä että maksassa olevat välittäjäaineet, jotka muuttavat osan siitä morfiiniksi kuluvat loppuun. Eli panacod lääke ei auta kipuun yhtään seuraavien kuuden tunnin aikana ensimmäisestä annoksesta.
- syödä
Kannattaa siis syödä aina kun mahdollista, silloin kun vaan olo sen mitenkään sallii... lääkkeen vaikutuksen alla pystyy syömään hieman karheampaakin ruokaa, joka ainakin minulla on auttanut siihen, että peitteet alkoivat lähteä jo 5. päivän tienoilla ja 10 päivää leikkauksesta niitä ei oikeastaan enää olekaan!
- fuuucccccck
syödä kirjoitti:
Kannattaa siis syödä aina kun mahdollista, silloin kun vaan olo sen mitenkään sallii... lääkkeen vaikutuksen alla pystyy syömään hieman karheampaakin ruokaa, joka ainakin minulla on auttanut siihen, että peitteet alkoivat lähteä jo 5. päivän tienoilla ja 10 päivää leikkauksesta niitä ei oikeastaan enää olekaan!
tämä on ollu yhtä helvettiä.. leikkaus meni hyvin ja ekana ja tokana päivänä oli vähän kipua.. sitten se alkoi lisääntymään ja 4 päivänä jouduin hakemaan tramalin kipu piikin sairaalasta koska panacodit ei auttanu yhtään.. sain myös 2 antibiootit ja kipulääke vaihdettiin tramaliksi..ei eminaa nekään kauheetsi auttaa.. kauhea olo ja huimaa ku ei pysty syömän ja lääkkeitä puolityhjään mahaan.. ummetustakin on.. peitteet lähtebneet iroilemaan kurkussa koko ajan sellai tunne et siel ois jotain ylimäärästä settii ärsyttää.. aamusin kurkku n ikipeä et itku tulloo,,.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kenellä oli ryppyinen paita, josta Halla-aho mielensä pahoitti?
Ei ollut Keskisarja, jonka paita vain repsotti housujen päällä puolittain. Muistatteko tapausta?523115Miksi Halla-aho on niin hyvin menestynyt - mutta punavihreä ei?
Hyvin näkee kuinka punavihreää ottaa pahasti päähän kun Virta on taas töppäillyt pahasti. Ja kun punavihreä ei pärjää, n542315Ruoan arvonlisävero menee käytännössä tukijussille
Ilman juomia elintarvikkeiden myynti vuonna 2025 oli reilut 15 miljardia euroa. Tuolla tasolla arvonlisävero pyörii pari712215Vihreät REPEÄMÄSSÄ oijoijoi....Virran sekoilut on liikaa
Jo ennestään vihreiden kannatus on suossa vaikka puolue istuu oppositiossa, nyt tuli Virran temppu kun häipyi tuosta vaa982098Poliisi tutkii keskiviikkoiltana Kiuruveden keskustassa tapahtunutta väkivallantekoa.
Itä-Suomen poliisi tutkii Kiuruveden keskustassa keskiviikkoiltana tapahtunutta epäiltyä väkivallantekoa. Tapaus on herä261898Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh681825Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr851570Mika Poutala salasi osallistumisensa Erikoisjoukkoihin
Poutala ryhtyi ministeriksi 13.6.2025 ja 5.8.2025 ilmoitettiin hänen olevan seuraavalla Erikoisjoukot-kaudella. http461354Siis HYI OLKOON! Ihmiset, eikö enää ole mitään rajaa?
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/4142eeb2-a589-4109-a5d0-e8f341df585c "Susanna Penttilän seksibussi kauhistutta1401318Puuma Martina iski nuoren miehen
Martina ja Hajji Muhis oikealta nimeltään Muhammad Abdilrasoon hempeilivät Tallinnassa. Hajji 28 vuotias ja Martina pian1661139