Moi,
Olen ostamassa moottorikelkkaa, mutta minulla ei mitään hajua moottorikelkoista! :( Kaikki hyvät vinkit ovat tervetulleita!
Mikä on hyvä kelkkamerkki, perustelut?
Mitä pitää käytetyssä laitteessa syynätä?
Mistä näkee, onko matto loppu?
Paljonko kelkka kestää remontoimatta?
Moottorin osien kestävyys tunneissa?
Iskarien huoltoväli?
Onko esim. VP:n alusta oleellisesti alkuperäistä parempi?
Paljonko pitää olla kuutioita?
Kulutus osien hinta noin?
Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?
Kiitos etukäteen kaikille vastanneille!
MootorKelkkaa
12
7236
Vastaukset
- Kenny-Racer
1. Lynx, Polaris, Ski-Doo, Yamaha, Arctic cat.
2. Konetta kannattaa kattoa (öljynen?,halkeamia?) ja puuttuuko muttereita :D), Kuuntelet kuuluuko ylimääräsiä ääniä (kolinaa, laahausta).
3. siitä että puuttuuko räpylöitä tai onko ne kulunu ja että onko halkeamia matossa.
4. Katot konetta ja telastoa 5-10 ajokerran jälkeen, että löytyykö kuluneita osia ja uusit tarvittaessa, männillä ja ketjulla ajaa noin 10000km. Öljyt voisit vaihtaa 1000km välein ja varihihna kestää noin 2000km.
5. -
6. semmonen 2 ajokautta.
7. On jos se on oikein säädetty.
8. Semmonen 500cc Nestekone vois olla sulle sopiva ( 90hv) 600cc ei pitäis teho loppua vähään aikaan (100-120hv) 440cc ei kannata ostaa jos ei aja kilpaa tai radalla.
9.Wisecon männät 200€, varihihna 50€ ketju 100€ telamatto 500€. kaikki telaston osat noin 50€ (ei iskarit, vetoakseli)
10. yleis silmäys kelkasta ja kyselet kuitteja jos myyjä väittää tehneensä remonttia kelkkaan. Sitten voisit eksyä tuonne: www.kelkkalehti.com/keskustelu, www.MK-Lehti.fi -> keskustelu/foorumi (Pahoittelen jos tuli kirjoitus virheitä.) - Lynshimies
Lynksikelkka on tehty Suomen oloihin ja suomalaiselle kuljettajalle. Varaosiakin on saatu.
Ota joku kokenut kelkkailija kauppaan mukaan. Ei huhupuheilla ja ohjeilla pitkälle pääse. Kokemus on jo paljon enemmän.
Liity kelkkakerhoon heti, eikä sitten kun kelkka on ostettu, ja käy siellä puhumassa asiasta. Ehkä he näyttävät sinulle muutaman mallikappaleen, ja kertovat hyviä juttuja. Joukossa .... tiivistyy. Vai miten se oli. - vailla
Kiitos vastauksista!
Noi Kenny-Racer vastaukset olivat juuri sellaisia joita toivoin! Lisäbonus noista linkeistä!
Ongelmana on se, että asun Turussa ja lähimpään kelkkakerhoon taitaa olla ainakin 200km! :( Tiedän itsekkin, ettei kokeneen kaverin apua voita mikään, mutta nyt on pärjättävä näillä, valitettavasti.
Kertokaahan, mitä mieltä ootte Esim. Polariksen puhallinmoottorisista 550 malleista. Niissä ilmeiseti on vain 60hv, joka kuulostaa todella vähältä. Kysymys kuuluukin, pärjääkö niillä edes hiihtäjille? ;)
Olen ajanut Indy 500 mallia 90-luvun alusta ja tiedän, että 100hv on jo liikaa, jos alusta on aivan kauhea!
Mikä voisi olla kohtuu peli 2500e hintaluokkaan?- Lynkshimies
Ei ne hevosvoimat, vaan ne jouset ja iskunvaimentimet ajonopeuden ratkaisevat. Tuon lakisääteisen 60 km/h saavuttaisi kyllä pienemmälläkin kelkalla, jos saisi pysymään tiellä?
- löytyy
kelkka kerho, Sportti koneessa tietävät asiasta.
- pop
löytyy kirjoitti:
kelkka kerho, Sportti koneessa tietävät asiasta.
Ja jos ei yhtään ole niin kehotan ostamaan melkein puhallinkoneisen kelkan ensikelkaksi. niissä on tehoa aloittelijalle ihan riittävästi ja luultavasti saat samaan rahaan paljon parempi kuntoisen kelkan kuin nestekoneisena. Hyviä kelkkoja on varmasti esim . lynxin endurot 500/550f ja muidenkin vastaavat. Ostotapahtumaan kannattaa etsiä kaveriksi joku kelkoista tietävä, jotta ei iske käsiään lantakasaan. Kelkkojen kunto käytettynä nimittäin vaihtelee aivan mielettömästi. Toki jos jo entistä kokemusta on niin hauskuuden ylläpitämiseksi voi 500-600 luokan nestekone olla poikaa. Sitä isommat on sitten tosimiesten laitteita, joita ei oikeastaan kukaan tarvitse, mutta tehoa on vain kiva olla kuomun alla.
- veli-beschka
Mulla on vm.99 polaris supersport 488 (fööni)
Tehoa varmaan se noin 60 hepoista(?)
Iskarit on säädettävät foxit ja ne on kunnossa ja säännöllisesti huollettu. Muutenkin kelkka on ihan "isojenkin poikien" mielestä perhanan hyvä ajaa. (Aikanaan endurokelkaksi tehty) Sellaisella reitillä missä on hyppyjä ja mutkia riittää mulla ainakin tehot ihan hyvin. Vieläpä variaattorista on vähän pudotettu huippunopeutta ettei sellaisella reitillä tarvi kuin pahimmissa mutkissa vähän kaasua nostella. Eikä pysy perässä yksikään normaali jätkä 700cc tai yli kelkalla (Janne Tapioita ei lasketa) Lisäksi keveempi kelkka ei ime miehestä pomppuisalla reitillä mehuja niin nopeasti.
Iskareiden kunto ja niiden oikeanlainen säätö on kaiken A ja O. hitaammallakin kelkalla voit ajaa perkeleen lujaa jos ei tarvi kuoppia ruveta kiertelemään!
Ja toinen A ja O on kunnon ajovarusteet!
Jos kelkka on kiva ja luotettava ajaa ja sun ei oo kylmä eikä märkä eikä lasit huurus, silloin kelkkailu on parhaimmillaan.
Jos suunnittelet jotain merenjäällä tai lentokentällä ajoa, niin sitten alkaa tietenki olemaan vähä tylsä peli.
Krossipeliksi jos meinaat niin hommaa alle 500.
500 ja 600 cc on sit sellanen "yleismalli" toimii jäillä ja toimii reitillä.
Nettimotosta löytyy sopivalla hinnalla näitä mitä mulla on muutama. Yksi hyvä oli ainakin kuusamosta. Saattaa olla samalta enduropajalta hyvinkin mitä mun omani silloin aikanaan kun sen kuusamosta ostin...
Niistä 550 fööni polariksista olen kuullut että vm.99-01 on ollut jotain moottorissa vikaa. En nyt just muista mitä hämärää siinä oli... 02 ja siitä uudemmat on taas varmempia.
Sitten on toinen ski-doo mxz 500, mitä saat vm.98-> tolla sun hintaluokalla, ei mun mielestäni oo yhtä hyvä ajaa kun tällänen polle, mutta varmaan tottumis kysymys. En oo kuullu pahaa puhuttavan.
Sitten on vielä arctic cat zr440 sno pro. Tällaisella en oo päässy ajamaan mutta nestekoneella ja muistaakseni jotain 120heppaa löytyy tehoa! Ne on jotain jo tehtaalla kisavehkeiksi tehtyjä kelkkoja ja varmaan pirun hauska peli!
Mutta jos et piittaa että on vähän vanhanmallinen tämän 488 supersportin kuomu, niin ainakin mun oma on kyllä ollut hyvä ja ihan idioottivarma vehje. Ikinä ei oo pätkälle jättänyt ja aina lähtee kevyellä nyppäyksellä käyntiin. Siis aivan huippu vaikka näyttääki vähä urpojen vehkeelle :D - veli-beschka
nettimotosta äkkiä pari linkkiä sulle avuksi!
arctic cat 440 sno pro
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=424115&status=F&id_bike_type=6&id_make=&id_model=&id_sub_type=&pfrom=2000&pto=&yfrom=1998&yto=&efrom=&eto=&eng_type=&search=Hae&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@id_bike_type=6@id_make=@id_model=@id_sub_type=@pfrom=2000@pto=@yfrom=1998@yto=@efrom=@eto=@eng_type=@search=Hae
polaris 488 supersportti
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=410162&status=F&id_bike_type=6&id_make=&id_model=&id_sub_type=&pfrom=1500&pto=2500&yfrom=1998&yto=&efrom=&eto=&eng_type=&search=Hae&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@id_bike_type=6@id_make=@id_model=@id_sub_type=@pfrom=1500@pto=2500@yfrom=1998@yto=@efrom=@eto=@eng_type=@search=Hae
ski-doo mxz 500
(paljon ajettu ei välttämättä ole aina huono, riippuu niin paljon miten on pidetty...)
http://www.nettimoto.com/viewVehicle.php?id_bike=421266&page=2&sortCol=&ord=&id_bike_type=6&id_make=&id_model=&id_sub_type=&pfrom=1500&pto=2500&yfrom=1998&yto=&efrom=&eto=&status=F&id_drive_type=&eng_type=&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?status=F@id_bike_type=6@id_make=@id_model=@id_sub_type=@pfrom=1500@pto=2500@yfrom=1998@yto=@efrom=@eto=@eng_type=@search=Hae&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?page=2@sortCol=@ord=@id_bike_type=6@id_make=@id_model=@id_sub_type=@pfrom=1500@pto=2500@yfrom=1998@yto=@efrom=@eto=@status=F@id_drive_type=@eng_type=
- Kenny-Racer
Onko sopiva kelkka löytynyt jo? Lunta tulloo ;)
- vailla
:)
Paljon oon noita sun linkkien palstoja lueskellut. Aikamoista Venäläistä rulettia taitaa vähän vanhemman kelkan ostaminen olla. Paljon olen saanut vinkkejä kuluvista/vaurio herkistä osista, mutta kun sinne moottorin sisäänkään ei millään nää.
Lähden muutaman viikon päästä Himokselle ja vuokraan sieltä kelkan. Katsotaan sitten riittääkö semmonen puhallinkoneinen kelkka mihinkään. Sillä sitten täytyy yrittää suurin kelkkakuume poistaa.
- ski....doo
kannattaako ostaa Ski-Doo MXZ 440 F 1998, paljon noissa on heppoja
- Täältä löytyy...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä841646Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2691551Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2711288Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1691262- 56877
- 66854
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em65843Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40831- 40817
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤44791