Endo + ivf

Tytteli78

Hei!
Onko ketään kellä on vaikea endometrioosi ja olis ivf-hoidot menossa tai tulossa? Kertokaa kokemuksianne niin huonoja kuin hyviäkin.
Meillä on takana 2 inseminaatiota ja eka ivf jouduttiin eilen perumaan, kun munasolut ei olleet kypsyneet ollenkaan toivotulle tasolle.Pistoksina kierron 21pvä Procren depot jarruttamaan omaa hormonitoimintaa ja nollaultran jälkeen Gonal-f 225ky/pvässä kerkesin pistää 7pvä.Molempiin munasarjoihin on tullut lisää endometrioosia ja oikea on kuulemma veikeän näköinen...Että taas odotetaan kuukautisia:(

12

3234

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lillastiina

Meillä eka IVF menossa, testi pitäisi tehdä maanantaina. Pidän peukkuja pystyssä...

Minulla pitkä sumutus hormoonipysäytyksessä poisti pahimman endon, joten se hoitomuoto ainakin tehosi. Piikitysten aikana ei ainakaan tullut niitä kauheita alavatsakipuja, joita normaalikierrossa tulee.
      Keräys ei täysin onnistunut, kun siellä oli niin monta munarakkulaa sen ainoan endorakkulan ympärillä. Niitä ei kipujen takia saatu kaikkia hyviä kerättyä. Mutta kaikinpuolin tähän mennessä on sopinut meille erittäin hyvin tämä hoitomuoto ja auttanut endo kivuissakin. Nyt vaan toivotaan plussaa maanantaina ja sitten jäädään toivomaan täysipitkää raskautta. Ja toivotaan, että endo häviää synnytyksen jälkeen vähäksi aikaa, niinkuin tutkimukset osoittavat. Näin ollen seuraava voisi olla luomu... =)

• Tytteli78

kaikille omista kokemuksista.Itse jään nyt odottamaan sitä uutta kiertoa ja mitä yliopistollisen sairaalan viisaat lääkärit ovat kohdallemme keksineet..Paperini siis laitettiin keskussairaalasta pykälää isompaan sairaalaan, koska olen ns.vaikea tapaus!En kylläkään tiedä miksi,en saanut lääkäriltä kunnon vastausta.Luultavasti gonal-f annosta nostetaan 375ky/pvässä,eli aikas isoksi! Täytyy vaan toivoa ettei toi endo taas villiinny ennen uuden hoidon alkua. Plussa onnea teille!! :)

• Lotta7

Minulla on saman kuuloinen tilanne, mutta olen hoidoissa vasta alkuvaiheessa. Minulla poistettiin vaikeaa endoa marraskuussa (toinen munasarja poistettiin kokonaan ja toisesta leikattiin 3cm:n endometriooma). Meillä on tulossa ensikäynti Naistenklinikalle maaliskuussa. Leikkaava lääkäri oli sillä kannalla, että ivf:ään mennään suoraan, mutta saa nähdä onko Naikkarin lääkäri samaa mieltä.

Kamalaa, miten lääkäri kommentoi sinulle, että on veikeän näköinen. Minusta lääkäri voisi vähän hienovireisemmin kommentoida, koska nämä ovat kuitenkin tosi isoja asioita. Minullakin lääkäri mietti, että tilanne näyttää mielenkiintoiselta, kun endometrioomat ovat niin isoja. Minusta siinä ei ollut paljoakaan mielenkiintoista:/ Harmi, että joudut odottamaan uutta kiertoa. Endometrioosiyhdistyksen nettisivuilla on keskustelupalsta, josta olen saanut vähän toivoa, koska odottajia siltäkin palstalta löytyy. Olen lukenut, ettei endo vähentäisi onnistumismahdollisuuksia ivf:ssä, vaikka muut lapsettomuushoidot eivät endoa sairastaneilla olekaan niin tehokkaita.

• bellax

Minulla vaikea mutta kivuton endo,levinnyt siis tietämättäni pahasti.Esim. kummastakin munasarjasta puolet jouduttiin poistamaan ja silti sinne jäi endoa.Kävin 4 tuloksetonta ja raskasta(suurilla lääke annostuksilla)IVF-hoitoa läpi.Munasoluja ei kertynyt kuin 1-5 ja niistäkin vain 2 hoidossa munasolu hedelmöittyi ja nehän eivät sitten kiinnittyneet.Lääkäri sanoi että ongelmat munasolujen laadussa ja se ettei kiinnity johtuu suurella todennäköisyydellä endosta.Hoidot siis ovat omillasoluilla osaltani nyt ohi ja jonotamme lahjoitettuja munasoluja ja toivomme parasta!Toivottavasti teidän muiden endolaisten hoidot tuottavat toivotun tuloksen.

• tuutikki 1
        bellax kirjoitti:

Minulla vaikea mutta kivuton endo,levinnyt siis tietämättäni pahasti.Esim. kummastakin munasarjasta puolet jouduttiin poistamaan ja silti sinne jäi endoa.Kävin 4 tuloksetonta ja raskasta(suurilla lääke annostuksilla)IVF-hoitoa läpi.Munasoluja ei kertynyt kuin 1-5 ja niistäkin vain 2 hoidossa munasolu hedelmöittyi ja nehän eivät sitten kiinnittyneet.Lääkäri sanoi että ongelmat munasolujen laadussa ja se ettei kiinnity johtuu suurella todennäköisyydellä endosta.Hoidot siis ovat omillasoluilla osaltani nyt ohi ja jonotamme lahjoitettuja munasoluja ja toivomme parasta!Toivottavasti teidän muiden endolaisten hoidot tuottavat toivotun tuloksen.

Mulla on lievä endo, sitä kohdun kannattimissa ainakin kipujen perusteella mutta munasarjoissa ei ainakaan ultralla näy mitään. Laparoskopia ei ole ollut tarpeen. Koeputkihoitoihin mentiin lähinnä huonojen siittiöiden vuoksi, lisäksi mun kivut paheni joka kierrossa eikä turha odottelu huvittanut. Nyt on just saatu eka ICSI päätökseen (lyhyellä kaavalla) eikä se ainakaan vielä ole aiheuttanut mitään ongelmia endon suhteen. Nyt kun vielä tulisi plussa!!

• Tyttei78

kiitos vinkistä!Täytyy käydä kyseisellä palstalla:)

• marppa25

Hei!

Itselläni paha endo ja olen menossa leikkaukseen ensi viikolla! Poistetaan endometriooma (6 cm) vasemmasta munasarjasta (toivottavasti tähystämällä). Tämän jälkeen toivottavasti alkamassa IVF. Ensimmäisen jarrupiikin (procren depot) sain tammikuun alussa. Leikkaus ja se mitä leikkauksessa voi tapahtua pelottaa, myöskin se miten endo reagoi tulevaisuudessa hormooneihin!
      Tsemppiä sulle :)

• naaras-78

Mulla on leikattu marraskuussa -06 avoleikkauksessa 2 isoa kystaa vasemmalta puolelta ja vasen munatorvi ja osa vasemmasta munasarjasta. Leikkausta ennen sain 3 kk:n estohormooni-piikin,joka puri hyvin. Tammikuussa aloitin menopur-kuurin 12 päivää, tuloksena 9 munasolua. Tämän viikon ke eli 24.1 oli punktio ja perjantaina 26.1 oli ivf. Vain kaksi hedelmöittyi, molemmat laitettiin kasvamaan! Nyt sitten toiveikkaina jännätään kaksi viikkoa! Voimia kaikille!

• Tytteli78
        naaras-78 kirjoitti:

Mulla on leikattu marraskuussa -06 avoleikkauksessa 2 isoa kystaa vasemmalta puolelta ja vasen munatorvi ja osa vasemmasta munasarjasta. Leikkausta ennen sain 3 kk:n estohormooni-piikin,joka puri hyvin. Tammikuussa aloitin menopur-kuurin 12 päivää, tuloksena 9 munasolua. Tämän viikon ke eli 24.1 oli punktio ja perjantaina 26.1 oli ivf. Vain kaksi hedelmöittyi, molemmat laitettiin kasvamaan! Nyt sitten toiveikkaina jännätään kaksi viikkoa! Voimia kaikille!

Pidän sinulle peukkuja, että pääsisit plussaamaan:) Meilläkin olisi ollut keräys ja alkionsiirto ensiviikolla, mutta toisin kävi..No, toiveekkaana seuraavaan yritykseen! Ilmoittele kuulumisia!

• Tytteli78

Itselleni tehtiin laparoskopia keväällä-05, jossa todettiin kohdun ulkopuolista endoa.Sen pesäkkeitä poltettiin ja kiinnikkeitä leikattiin/venytettiin.Tähystyksen jälkeen olin saikulla 2vkoa.Syksyllä-06 kun aloitimme lapsettomuushoidot endo oli riehaantunut ja levinnyt molempiin munasarjoihinkin.Nyt on vasemmassa muniksessa 3cm kokoinen pesäke ja oikea munasarja on ilmeisesti poissa pelistä???Minuakin saattaa odottaa uusi leikkaus:(Sisukkaana ja toiveikkaana vaan eteenpäin.Tsemppiä leikkaukseen:)

• marppa25
        Tytteli78 kirjoitti:

Itselleni tehtiin laparoskopia keväällä-05, jossa todettiin kohdun ulkopuolista endoa.Sen pesäkkeitä poltettiin ja kiinnikkeitä leikattiin/venytettiin.Tähystyksen jälkeen olin saikulla 2vkoa.Syksyllä-06 kun aloitimme lapsettomuushoidot endo oli riehaantunut ja levinnyt molempiin munasarjoihinkin.Nyt on vasemmassa muniksessa 3cm kokoinen pesäke ja oikea munasarja on ilmeisesti poissa pelistä???Minuakin saattaa odottaa uusi leikkaus:(Sisukkaana ja toiveikkaana vaan eteenpäin.Tsemppiä leikkaukseen:)

... ja tsemppiä myös itsellesi :)

• Tarviiko joku

Hei!
      Olimme juuri aloittamassa kolmatta hedelmöitys-ja ivf-hoitoa, kun tulinkin ns. välikierrossa raskaaksi aivan luonnollisella tavalla! Onnentunteemme on valtava. On mahdollista, että noin vuoden kestäneet hedelmöityshoidot auttoivat asiaa, tai sitten oma koneisto keksi sen oikean tavan toimia. Nyt olemme 14. raskausviikolla ja toivomme tietenkin, että kaikki menee hyvin loppuun saakka. Ehdin kuitenkin jo hankkia kaikki kalliit lääkkeet hedelmöityshoitoja varten, ja tällä hetkellä ne ovat yhä avaamattomissa alkuperäispaketeissa apteekin pussissa jääkaapissa, katkeamattomassa kylmäketjussa. Minulta löytyy useampi paketti mm. GONAL 900, CETROTIDE 0,25MG, PREGNYL 5000 JA MENOPUR. Lääkkeet ovat voimassa 12/2007 ja osa 2008 puolelle. Tuntuisi aivan hullulta heittää nämä arvokkaat lääkkeet pois, joten jos tiedätte tarvitsevaa, niin ottakaa yhteyttä.
      Aurinkoisin talviterveisin, Ouli

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      43
      3670
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      60
      3180
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      47
      3177
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      60
      2990
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      52
      2579
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      36
      2162
    7. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      52
      2119
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      60
      1972
    9. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1839
    10. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      49