Palapelin kokoamiseen alusta

kepu 53

Tarttisin neuvoja palapelien kokoamisalustoista, miel. eri kokoon säädettävistä, mitä materiaalia olette käyttäneet? ja mistä saa esim. 100x150cm aluslevyä? kaupat myyvät vain kokonaisia levyjä enkä viitsi alkaa sahailemaan eikä täyskokoiselle levylle ei ole tilaa.
Toiseks, jos kokoatte palapelin ja se on tarkoitus ripustaa seinälle, niin mitä liimaa käytätte palojen liimaamiseen? Erikeeper vääntelee paloja ikävästi. Mitä palojen ja kokoamisalustan väliin ettei se tartu kiinni alustaan?

Neuvoista kiitellenen

11

10405

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä vain

      Itse kävin kangaskaupasta , sellaista pehmeää fleeceä. Lisäksi löysin putken halk.n. 10 cm.
      Fleecen päälle laitoin lahjapaperista saman kokoisen palan. Kokoan palapelin siihen ja kun haluan kerätä pois niin pyöritän vain rullalle ja kuminauhoilla kiinni. Toimii ja edullinen eikä aina pöydällä levällään.

    • eggert

      Laatikosta sivut irti ja "roudarin teipillä" yhteen,tuli hyvä ja halpa alusta.Valmiin pelin ikuistan kontaktimuovilla.

    • Päiviivi

      Minulla on kaksi eri kokoista kovalevyä, joihin olen niitannut aivan ohuet kehykset reunoihin. Niihin mahtuu juuri parin eri valmistajan palapelikoot, muistaakseni 1000 palan. Keskeneräisen voi piilottaa maton alle lattialle tai patjan alle sänkyyn. Tai tuupata sängyn alle. Täytyy vaan laittaa joku peite päälle, ettei palat pölyynny tai hieroonnu naarmuisiksi. Kehykset on matalat siksi, ettei ne haittaa kokoamista, estää palojen putoamisen ja ei satu varpaisiin kun kävelee matolla, jonka alla palapeli on väliaikaissäilössä. Muistuttaa kanssa siitä että palapeli täytyy koota valmiiksi. Rimat on vähän korkeammat kuin palapelin palan vahvuus.
      Vanhan laverisängyn pohjavanerista saa myös hyvän kokoamisalustan ja ne ei vie paljoa tilaakaan kun kehittelee niille kiinnikkeet sängyn alle, että tulevat sieltä kuin hyllyt vetämällä esille.
      Nyt teen 2000 palan palapeliä coronalaudalle. Paperit nurkkareikien päällä ja 7 rivin suikaleen toisesta reunasta jouduin kokoamaan erikseen (n. vaaksan verran), mutta toimii. Pikkasen elämää haittaa olohuoneessa kiertävä (pöydällä, tuolilla, lattialla -älä astu päälle!) coronalauta, mutta tuleepa tehtyä pois.

      En ole koskaan kokeillut näitä pehmeitä alustoja, kun minun tuurillani saan tietysti kaikki palat leviämään lattialle! Ja kootessani olen tottunut kääntelemään alustaa välillä, että kasaan sitä joskus yläreuna itseeni päin. Ei tarvitse kurkotella niin paljoa yli.

      Olen liimannut erikeepperillä mutta en ole laittanut kuin tipan pohjalle. Hyvin säästeliäästi, niin ei ole palat kieroilleet. Liimaamisen jälkeen olen pannut palapelin vielä prässääntyyn. Täytyy olla varma, ettei liimaa ole pursunnut mistään läpi.

      • Päiviivi

        Unohdin mainita, että käännän valmiin palapelin näiden kahden, vaikkakin erikokoisen alustan avulla nurinpäin, kun liimaan ne. Eli nurjalta puolelta ja mankeloin paperia päälle sitämukaa, kun liimaan. Paperiksi kelpaa sanomalehtipaperi ihan hyvin kun ylimääräisen leikkaa aivan reunoja pitkin pois.


      • kepu 53
        Päiviivi kirjoitti:

        Unohdin mainita, että käännän valmiin palapelin näiden kahden, vaikkakin erikokoisen alustan avulla nurinpäin, kun liimaan ne. Eli nurjalta puolelta ja mankeloin paperia päälle sitämukaa, kun liimaan. Paperiksi kelpaa sanomalehtipaperi ihan hyvin kun ylimääräisen leikkaa aivan reunoja pitkin pois.

        Kiitti vinkeistä, niistä oli mukavasti apua.
        Sitte vähän lisää kysymyksiä:
        Miten teette palapelin tauluksi? Täytättekö palojen saumat jollakin vai täyttyykö ne liimatessa?
        Mitä liimaa suosittelette?
        Erikeeper - vesiliuos tahtoo väännellä paloja ikävästi. Mulla on tarkoituksena tehdä palapeleistä tauluja niin, ettei palojen saumoja jäisi näkyviin.
        Mitä mieltä ootte metallilevystä ja esim. jääkaapin ovitiivisteen sisällä olevista magneettiliuskoista, ne ainakin ovat lähes palojen paksuisia.

        kokoamisfiiliksiä toivotellen :)


      • hyvältä
        kepu 53 kirjoitti:

        Kiitti vinkeistä, niistä oli mukavasti apua.
        Sitte vähän lisää kysymyksiä:
        Miten teette palapelin tauluksi? Täytättekö palojen saumat jollakin vai täyttyykö ne liimatessa?
        Mitä liimaa suosittelette?
        Erikeeper - vesiliuos tahtoo väännellä paloja ikävästi. Mulla on tarkoituksena tehdä palapeleistä tauluja niin, ettei palojen saumoja jäisi näkyviin.
        Mitä mieltä ootte metallilevystä ja esim. jääkaapin ovitiivisteen sisällä olevista magneettiliuskoista, ne ainakin ovat lähes palojen paksuisia.

        kokoamisfiiliksiä toivotellen :)

        Tuo peltilevy on ihan hyvä idis ja kokoa rajoittaa siirrettävät reunat. Jos on tilaa, niin senhän voisi tehdä jaloilleen pöydäksi tai saranoida seinään. Maalia vaan toiselle puolelle ja kas - sinulla on magneettinen ilmoitustaulu!

        Tuo saumojen hukkaaminen ei ole tullut mieleeni, mutta voisiko joku lakka olla siihen pätevää? Hartsi? Valumuovi? Menee kemianteollisuuden puolelle... Vulkanoisikohan joku muovisen kalvon siihen päälle?

        Oliko tarkoituksesi täyttää saumat vaan pölyä keräämättömiksi vai vallan kokonaan näkymättömiksi, että taulusta ei huomaa sen olevan palapeli?


      • kepu53
        hyvältä kirjoitti:

        Tuo peltilevy on ihan hyvä idis ja kokoa rajoittaa siirrettävät reunat. Jos on tilaa, niin senhän voisi tehdä jaloilleen pöydäksi tai saranoida seinään. Maalia vaan toiselle puolelle ja kas - sinulla on magneettinen ilmoitustaulu!

        Tuo saumojen hukkaaminen ei ole tullut mieleeni, mutta voisiko joku lakka olla siihen pätevää? Hartsi? Valumuovi? Menee kemianteollisuuden puolelle... Vulkanoisikohan joku muovisen kalvon siihen päälle?

        Oliko tarkoituksesi täyttää saumat vaan pölyä keräämättömiksi vai vallan kokonaan näkymättömiksi, että taulusta ei huomaa sen olevan palapeli?

        Joo, tarkoitus olisi saada pelin saumat "piiloon" eli valmiina siinä ei näkyisi palojen saumoja. Mieluusti kokoaisin ne pysyviksi tauluiksi, siksi kyselen liimauksesta. Mulla on huonoja kokemuksia palapelien käyristymisistä, etenkin erikeeper-vesiseoksen kanssa käyristyminen on mitä melkoisinta.
        Kiitti vinkistä, että saatavissa on palapeleille tarkoitettua liimaa, josko sen avulla valmiin pelin palat pysyisivät käyristelemättä. Kontaktikalvot ei oikein sytytä, olen hiukka kömpelö eikä rypyt tms. ole valmiissa taulussa vähemmän kivaa katseltavaa.

        Kohtapian olisi tarkoitus alkaa rakentelemaan metallista kokoamisalustaa siirrettävillä reunalistoilla.

        Sitten alustan kokoon - Olen ajatellut että joku 150x150cm olisi sopivan kokoinen jopa 5000 palan peliä varten, vai olenko hakoteillä? Tuon kokoisena se olisi vielä suht.siro, ajatellen sivuunsiirtelyä.

        Olsiko kellään tietoa, saako magn.listoja ostaa erikseen, vai olisko jollain mielessä parempi vaihtoehto? Reunalistojen löytämisen kanssa voi tulla hiukan hankaluuksia, ei oikein arvaa jääkaapinkaan tiivisteitä ruveta leikkelemään pelkkien magn.listojen takia, mahtas tulla
        "hallituksen" taholta negatiivista palautetta;)

        Vielä tohon pelin kokoamiseen, olen ajatellut laittaa aluspahvin jo kokoamisen alussa pelin alle, sitten vaan reunalistat tukemaan pelin reunoja kokamisvaiheessa. Mutta liimaus...
        Miten se olisi viisainta suorittaa - liimailla paloja kokoamisen edetessä, vai vasta sitten valmiina? Entä käyristymien estäminen, lasiko painoksi, entä jos liimaa pursuaa palojen saumoista ja tarttuu lasiin? Luulisin että Silloinhan näkyviin jää ikäviä liimaläikkiä?
        Näihin kaipaisin neuvoa.

        Vielä yksi, mutta tärkeä asia: Kehystäminen!
        Miten olette sen ratkaisseet. Valmiita kehyksiä on täällä kaakonkulmilla vaikeata löytää harrastushintaan. vinkit ja neuvot ovat tervetulleita.

        Neuvoista kiitellen ja hyviä rakenteluhetkiä palapelien parissa toivotellen

        Kepu53


      • Magneetit
        kepu53 kirjoitti:

        Joo, tarkoitus olisi saada pelin saumat "piiloon" eli valmiina siinä ei näkyisi palojen saumoja. Mieluusti kokoaisin ne pysyviksi tauluiksi, siksi kyselen liimauksesta. Mulla on huonoja kokemuksia palapelien käyristymisistä, etenkin erikeeper-vesiseoksen kanssa käyristyminen on mitä melkoisinta.
        Kiitti vinkistä, että saatavissa on palapeleille tarkoitettua liimaa, josko sen avulla valmiin pelin palat pysyisivät käyristelemättä. Kontaktikalvot ei oikein sytytä, olen hiukka kömpelö eikä rypyt tms. ole valmiissa taulussa vähemmän kivaa katseltavaa.

        Kohtapian olisi tarkoitus alkaa rakentelemaan metallista kokoamisalustaa siirrettävillä reunalistoilla.

        Sitten alustan kokoon - Olen ajatellut että joku 150x150cm olisi sopivan kokoinen jopa 5000 palan peliä varten, vai olenko hakoteillä? Tuon kokoisena se olisi vielä suht.siro, ajatellen sivuunsiirtelyä.

        Olsiko kellään tietoa, saako magn.listoja ostaa erikseen, vai olisko jollain mielessä parempi vaihtoehto? Reunalistojen löytämisen kanssa voi tulla hiukan hankaluuksia, ei oikein arvaa jääkaapinkaan tiivisteitä ruveta leikkelemään pelkkien magn.listojen takia, mahtas tulla
        "hallituksen" taholta negatiivista palautetta;)

        Vielä tohon pelin kokoamiseen, olen ajatellut laittaa aluspahvin jo kokoamisen alussa pelin alle, sitten vaan reunalistat tukemaan pelin reunoja kokamisvaiheessa. Mutta liimaus...
        Miten se olisi viisainta suorittaa - liimailla paloja kokoamisen edetessä, vai vasta sitten valmiina? Entä käyristymien estäminen, lasiko painoksi, entä jos liimaa pursuaa palojen saumoista ja tarttuu lasiin? Luulisin että Silloinhan näkyviin jää ikäviä liimaläikkiä?
        Näihin kaipaisin neuvoa.

        Vielä yksi, mutta tärkeä asia: Kehystäminen!
        Miten olette sen ratkaisseet. Valmiita kehyksiä on täällä kaakonkulmilla vaikeata löytää harrastushintaan. vinkit ja neuvot ovat tervetulleita.

        Neuvoista kiitellen ja hyviä rakenteluhetkiä palapelien parissa toivotellen

        Kepu53

        Onko asuinpaikkakunnallasi lähellä jäteasemaa, mikä kerää kodinkoneita? Kokemuksesta voin sanoa, että ainakin meilläpäin tällaisen jäteaseman hoitaja antoi mieluusti pakastimien ja jääkaappien sisältä koreja ja luukkuja ym hyllyjä meille ihan ilmaiseksi, kun kävimme kysymässä. Oli omasta kaappipakastimesta hyllyluukut menneet rikki ja rojahtivat aina syliin kun oven aukaisi. Kysyimme saisimmeko metallilankakoreja myös vaatekoreiksi vaatehuoneeseen ja sekin onnistui. Mies oli hyvinkin tyytyväinen, kun oli vähemmän jätettä ja meni tavarat hyötykäyttöön. Totesi vaan, etteihän nuo vaarallisia ole, kun ne hyvin pesee.

        Ajattelin vaan, että voisihan niistä varmaankin purkaa ovista magneetitkin pois. Jos on kierrätysmielinen vartija. En tiedä miten se käytännössä onnistuu, mutta tuskin se rikkinäinen jääkaappi siitä paljoa enää huononee...? Voi olla, että kaappien edelleen tuhottaviksi poisviejät tykkäisivät niiden ovien pysyvän kiinni, että ei ehkä kaikkia magneetteja kannata poistaa. Jättää sen verran, että ovi pysyy kiinni. Tai ottaa vaan arkuista...

        Se palapelin liima, mitä minulla on, on Pelikan Puzzle Kleber. Vanhaa kun mikä ja jättää saumat näkyviin. Se on sellaista, minkä jälkeen sen palapelin voi joskus taas purkaa ja koota uudelleen, että ei ole kuin henkäyksenohut kalvo, joka pitää palat yhdessä vain sen verran, että saat sen kehystettyä.


    • Yana

      Itselläni oli pienemmässä asunnossa palapelin alustana vanha olohuoneen puinen pöytälevy. Sen alapinta oli senverran karhea, että palat pysyivät hyvin paikallaan. Lisäksi sen pystyi työntämään sohvan alle siksiaikaa, että jatkaisin kokoamista. Vanerilevyn kuvittelisin olevan myös sopiva palapelin kokoamiseen.

      Palapelin liimaamisesta (tai liimattomuudesta olen kirjoittanut aiemmin). Itse en liimaa laisinkaan palapelejä, kun laitan ne seinälle tauluksi. (Omat palapelini ovat 1000-palaisia, sen isommissa en uskalla mennä takuuseen.) Mikäli haluat ne liimata, on olemassa myös palapeliliimaa.

      Omasta palapelien kiinnityksestä olen kertonut täällä:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=105&conference=4500000000001462&posting=22000000023312618

    • Jape357356

      Mietin tovin, että mihinköhän tuon 2000 palaisen kasaisi kunnes sain loistotuuman:

      Vaimo oli käyny Ikeasta ostamassa taulun kehyksyn, jossa on taustalevykin. Katso linkki:

      http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?

      Tuohon mahtuu hyvin 2000 palainen ja siihen on mukava kasata, kun siinä on reunuksetkin. Reunat ei myöskään ole liian korkeat.

      Luulisin, että liimaan sitten lopulta kyseisen palapelin kyseiselle taululle

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3574
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2022
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1978
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1608
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1435
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1425
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1139
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      101
      1113
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      874
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe