Näen kahtena

ei stereonäköä

Hei!

En ole vielä yhdeltäkään silmälääkäriltä saanut vastausta ongelmaani. Viikon päästä olen menossa aivokuvaukseen. =(

Olen lapsesta asti karsastanut molemmilla silmillä ja molemmat silmät on leikattu kun olin noin 3 vuotias. Sen jälkeen ei ole ollut suurempia ongelmia silmien kanssa, tai ainakaan itseäni häiritsevää. Leikkaukset eivät täysin poistaneet karsastusta, vaan silmäni karsastavat oikestaan joka suuntaan. Itseäni tämä ei ole häirinnyt, pikemminkin vain muita ihmisiä... =D

Nyt ongelma on kuitenkin pahentunut. Viime kesänä aloin näkemään kahtena. Kaksoiskuva ei ilmene kokonaisena, vaan esim kun katson jotain henkilöä, niin tämän ihmisen pää saa seurakseen puolikkaa pään siihen viereen. Kuukausi sitten silmälääkäri kuitenkin totesi, ettei minulla ole stereonäköä eikä minulla pitäisi olla kaksoisnäköä lainkaan!!! Kaikki testit jotka minulle tehtiin ikäänkuin sotivat toisiaan vastaan. Olen huomannut, että tämä kaksinäköisyys ei ilmene pelkästään silloin kun olen väsynyt, vaan ihan milloin tahansa. Kaksinäköisyys ei ole kohdallani kokoaikaista, mutta noin 50 % ajasta näen kahtena..

Pystyn myös itse vaihtamaan silmää kummalla haluan katsoa. Silmäni ovat ikäänkuin itsenäiset yksilöt..

Tunnistaako kukaan teksistäni itseään? Onko kellään samankaltaisia kokemuksia? Eli siis että kaksinäköisyys ei testien mukaan ole mahdollista, mutta silti näkee kahtena!!!

Jos palstalla liikkuu päteviä silmälääkäreitä, niin kuulisin mielelläni jonkinlaista kommentia tilanteestani.

Viikon päästä oleva aivokuvaus pelottaa.. Pelottaa mikäli aivoista jotain löytyy. Mutta entä jos ei löydykään. Mitäs sitten... Prismalasit ei minulle kuulemma lääkärien mukaan tehoa. Eikä ratkaisua ole vielä löytynyt..

Olisiko leikkaus ratkaisu???

22

18530

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyttö82

      Minulla ei ole kaksoiskuvia enkä oikein siihen osaa mitään sanoa, mutta molemmat silmät karsastaa eli mulla on ns. vuorotteleva karsastus ja mulla ei myöskään ole stereonäköä enkä sitä koskaan tule saamaan. Oikeaa silmää on nyt leikattu kolmesti, viimeksi tammikuun alussa ja silmiä ei sillä kuntoon saatu, vaikka kovasti toivoin. Edellinen leikkaus oli viime heinäkuussa. Leikkausta ennen lääkäri kertoi riskeistä, joihin kuului muun muassa juuri kaksoiskuvat. Kaksoiskuvista lääkäri varoitti sekä ennen heinäkuista leikkausta että myös ennen tammikuista leikkausta ja leikkauksen jälkeenkin jälkitarkastuksessa elokuussa niistä vielä kysyi (nyt en ole vielä käynyt tammikuisen leikkauksen jälkeen kontrollissa), joten kyllä sain sellaisen käsityksen, että kaksoiskuvia voi tulla, vaikkei stereonäköä olekaan. Miksi muuten lääkäri niistä multa kyselisi? Vähän kyllä ihmettelen miten se voi olla mahdollista, mutta kai se niin on. Heinäkuussa leikkauksen jälkeen itse asiassa olikin jonkin aikaa kaksoiskuvia, lähinnä tekstin näin kahtena, mutta se katosi kun silmä toipui ja lakkasi vuotamasta. Enää en ole kaksoiskuvista kärsinyt.

      • Anonyymi

        Minulle ilmaantui kaksoiskuva aivoinfarktin aiheuttamana yli 6 v. sitten. Tuntuu, että tilanne on pahentunut, voimistunut, Yhdellä silmällä katsoessa kaksoiskuva katoaa. Aamuauringon paistaessa oikealta, en näe mitää, joten kämmen valon eteen, jolloin näen. Taitaa loppuelämä mennä tämän ja muiden vaivojen kanssa. Ikääkin on kertynyt 71 v.


    • silmäihminen

      "Kaksinäköisyydellä" lääkärisi on tarkoittanut silmien yhteisnäköä eli tilannetta, jossa silmäpari toimii yhdessä ja aivot pystyvät sulauttamaan molempien silmien verkkokalvoille lankeavat erilliset kuvat yhdeksi. Jos silmien yhteisnäkö ei toimi, saattaa esiintyä kaksoiskuvia, kun kumpaankin silmään muodostuu oma kuvansa, joita näköjärjestelmä ei esim. juuri silmien asentopoikkeaman eli karsastuksen takia pysty saamaan yhteen. Kaksoiskuvia ei kuitenkaan esiinny automaattisesti karsastustapauksissa, koska näköjärjestelmä voi "blokata" toisen silmän kuvan pois pelistä pyrkiessään yhtenä näkemiseen.

      "Kaksinäköisyys" ei ole alan terminologian mukainen nimitys, vaan puhutaan ennemminkin silmien yhteisnäöstä tai binokulariteetista. Kahtena näkeminen viittaa siihen, että silmien yhteisnäkö ei toimi. Tosin, vaikka yhteisnäkö pääsääntöisesti toimisikin, kaksoiskuvia voi esiintyä esim. väsyneenä tai alkoholin vaikutuksen alaisena, tai muulloin kun silmien fuusio herpaantuu.

      • ei stereonäköä

        Kiitoksia kommenteista!

        Eli on "normaalia", että alkaa näkemään kahtena vasta aikuisiällä? En siis ole koskaan ennen nähnyt kahtena. Eli yhteisnäkö on toiminut hyvin... kunnes viime kesänä tapahtui muutos.

        Ja eniten tietysti askarruttaa voiko tätä tilannetta korjata mitenkään. Lääkäreiltä en ole saanut vielä vastaukseksi kuin epämääräistä mutinaa. :( Ja aina vain lisää testejä. Aivomagneettikuvan jälkeen on taas uudestaan käynti silmälääkärillä. Jospa siellä saan vastauksen, kuinka saan taas yhteisnäköni takaisin! =)


      • Tyttö82
        ei stereonäköä kirjoitti:

        Kiitoksia kommenteista!

        Eli on "normaalia", että alkaa näkemään kahtena vasta aikuisiällä? En siis ole koskaan ennen nähnyt kahtena. Eli yhteisnäkö on toiminut hyvin... kunnes viime kesänä tapahtui muutos.

        Ja eniten tietysti askarruttaa voiko tätä tilannetta korjata mitenkään. Lääkäreiltä en ole saanut vielä vastaukseksi kuin epämääräistä mutinaa. :( Ja aina vain lisää testejä. Aivomagneettikuvan jälkeen on taas uudestaan käynti silmälääkärillä. Jospa siellä saan vastauksen, kuinka saan taas yhteisnäköni takaisin! =)

        Sain sellaisen käsityksen aiemmasta kirjoituksestasi, että tilanteesi olisi aika lailla samanlainen kuin minulla, paitsi tietenkin, että minulla ei ole kaksoiskuvia ja minulle on kyllä lääkäri sanonut, että stereonäköä en saa koskaan, vaikka tehtäisiin mitä, mitkään leikkaukset tai hoidot eivät sitä kuulemma palauta. Eikä siitä lääkärin mielestä tai minun mielestäni mitään sen kummenpaa haittaa ole, kun en haaveile sellaisista ammateista, joissa sitä tarvitaan enkä toisaalta tiedä minkälaista elämä olisi, jos näkisin molemmilla silmillä yhtä aikaa. Minäkin katson aina vain joko vasemmalla tai oikealla ja pystyn vaihtamaan halutessani silmää, jolla katson, vaikka tavallisesti en hirveästi tietoiseti sitä tee. Mutta siis tarkoitukseni oli kysyä, että onko lääkäri sanonut sinulle, että saisit joskus jollain hoidolla mahdollisesti stereonäön takaisin? Olen saanut sellaisen käsityksen, että jos karsastaa ja on kaksoiskuvia vaivaksi asti, niin niitä voidaan yrittää poistaa karsastusleikkauksella, mutta senkään ei pitäisi stereonäköä palauttaa.


      • Anonyymi
        ei stereonäköä kirjoitti:

        Kiitoksia kommenteista!

        Eli on "normaalia", että alkaa näkemään kahtena vasta aikuisiällä? En siis ole koskaan ennen nähnyt kahtena. Eli yhteisnäkö on toiminut hyvin... kunnes viime kesänä tapahtui muutos.

        Ja eniten tietysti askarruttaa voiko tätä tilannetta korjata mitenkään. Lääkäreiltä en ole saanut vielä vastaukseksi kuin epämääräistä mutinaa. :( Ja aina vain lisää testejä. Aivomagneettikuvan jälkeen on taas uudestaan käynti silmälääkärillä. Jospa siellä saan vastauksen, kuinka saan taas yhteisnäköni takaisin! =)

        Hyvin vanha viesti, mutta kommentoin sitä jos joku muukin aikuinen ihminen ihmettelee yllättäen tulleita kaksoiskuvia.

        Olen jo pitkälle eläkeiässä ja minulla alkoi yllättäen näkyä kaksoiskuvia kun katseli alasuuntaan (silmät siis käännetty alaspäin mm. moniteholaseilla lähialueella katsottaessa). Tutkimuksia tehtii nopeassa tahdissa paljon (päivystyksenä) jotta mahdolliset aivoperäiset traumat saatiin karsittua pois. Silmälääkärin diagnoosi oli telahermon halvaus, eli silmää kääntävä vino lihas meni "mykäksi". Suoraan katsottaessa virhe on niin pieni että stereonäkö toteutuu, mutta kun yrittää kääntää silmiä alas, toinen silmä jääkin jälkeen ja syntyy kaksoiskuva ja sekin kiusallisesti kallistuen (ei voi korjata prismalaseilla). Yleensä tuon telahermon halvauksen syy on perinnöllinen tai tapaturmasta johtuva. Minulla ei nuo vaihtoehdot täsmänneet, joten lopputulokseksi jäi diabeettinen neuropatia (mahdollisesti veritulppa). Silmälääkärin mukaan nämä voivat korjaantua itsekseen ajan kanssa, joten tässä nyt odottelen kauanko se kestää, vai paraneeko enää koskaan.


    • silmälääkäri

      Kertomasi perusteella lienet todellakin "hankala" tapaus, sillä kaksoiskuvasta ei todennäköisesti helpolla päästä eroon (paitsi peittämällä silmää).

      Kuvaamiesi oireiden perusteella en usko, että pään kuvauksessa mitään erityistä löytyy.

      • Salamanteri89

        mullakin on ollut pienestä asti karsastusta molemmissa silmissä joita on leikattu pariin otteseeen.nykyään näen kaksoiskuvia ja ne on epämiellyttaviä. On lasit joita käytän lähinnä koulussa ja joskus kotona.Nekäään ei auta paljon kaksoiskuviin. kävin äskettäin silmälääkärissa joka sanoi että noin jyrkkä karsastus kulma ei pitäisi aiheuttaa kaksoikuvien näkemistä. Nyt oon leikkausjonossa. Vähä sama juttu kun sul.


    • Killisilmukka

      Mä tässä mietin tuota stereonäköä, itsekkin siis karsastavainen. Silmälääkärini sanoi, että stereonäkö voi PALATA, kun nyt aktiivisesti käytän vuoden ajan laseja. Ei kai se nyt voi palata, jos se ei ole ikinä toiminutkaan. Ainakaan pienenä en ikinä nähnyt mitään niissä stereogrammikirjoissa. Meillä se on myös sukuvika vissiin, koska kukaan perheestämme ei ole ikinä nähnyt siinä lääkärin "perhoskirjassa" mitään. Mistä toi stereonäön puuttuminen tarkemmin edes johtuu, oliko joku sauvasolujen puuttuminen sieltä verkkokalvon keskikuopan jostain osasta vai mikä? Muistelisin, että osalla karsastajista tuo stereonäkö on ihan normaali.

      • silmälääkäri

        Stereonäkö kehittyy vauvaiässä mikäli ei ole karsastusta tai taittovirhettä tai silmien eriparisuutta joka estää tuon normaalin kehityksen. Jos tässä herkässä vaiheessa stereonäkö ei ole kehittynyt normaalisti, ei se myöhemminkään enää kehity. Tämän takia osa karsastajista kykenee normaaliin tai lähes normaaliin stereonäköön - heillä silmät ovat olleet ainakin osan ajasta "suorassa" aivan pienenä.


    • Tutkimukset kesken

      Hei!
      Minulla olkoi kaksoisnäkö siten,että viikko ennen
      sitä,oli hetkellisiä huimauksia ja sitten alkoi
      näkymään äkisti kahtena. Olin viikon sairaalassa,
      ja kotonta käsin olen käynyt magneettiröntkenissä
      ja menen kuulemaan tuloksia neuroloogille ensiviikolla. Kaupassa käynti tuottaa vaikeuksia,
      kun täytyy väistellä ihmisiä, jotka näkyvät kahtena sekä hyllytavarat samoin.

    • Esko

      Tänne lienee turha odottaa nopeata vastausta, ja jos oireeni jatkuvat niin lienen ehtinyt käydä jo silmälääkärillä.

      Itsekin aloin muutama päivä sitten näkemään asioita kahtena. Esimerkiksi luettavan tekstin yläreunassa oli harmaalla vastaava teksti, toisinsanoen aivoissa ei kuva yhdistynyt yhdeksi selkeäksi kuvaksi kuin normaalisti. Näköni on ollut aina erittäin hyvä.

      Olen joulukuussa 28 vuotta täyttävä, perusterve ja normaalivartaloinen mies.

      Ensimmäisen kerran kahtena näkeminen tapahtui 15.4.2013 klo 1:30. Olin aiemmin pessut kasvoni ja laittanut silmänympärysihon voidetta (jolla luulen olevan osuutta asiaan, L'Oreal Men Expert). Olin tuolloin myös valvonut aika kauan, ja unenpuutteessa naputin puhelinta sängyssäni jolloin huomasin että näen tekstit kahtena. Kävin WC:ssä valossa, ja tuijottelin eri objekteja, joista kaikki näkyi kahtena. Huuhtaisin silmänympärysihoa ja silmiä vedellä, joka ei vaikuttanut mitenkään. Koetin myös ravistaa päätäni ja tarkentaa katsettani eri pisteisiin, lähelle ja kauas. Kaikki onnistui, mutta kuva pysyi kahtena. Menin kuitenkin nukkumaan ja aamulla herättyäni näin normaalisti.

      16.4.2013 kello 12:45 minulla alkoi koskemaan kivekseen, joka sykäyksittäin säteili myös alavatsan alueelle. Mietin että olisiko asioilla yhteyttä toisiinsa, mutta päättelin että kipu johtuisi mahdollisesti puristaneista housuista.

      Nyt tänään 18.4.2013 kello 15:35 minulla alkoi taas "näkö heittää" eli kaksoiskuva, reunalla harmaata tekstit sun muut. Istuin tietokoneella, luin valkoisella taustalla mustaa tekstiä ja huomasin että sama homma iski päälle taas. Tuota kesti noin 10 minuuttia, jonka jälkeen oireilu hävisi. Nyt kirjoitan tätä, kello on 16:05 ja erittäin vähäinen pääkipu alkoi juuri.

      Nukuin viime yönä melko vähän, noin 6,5 tuntia. Voisiko pelkkä väsymys aiheuttaa tällaista? Toisaalta olen ollut väsyneenä aiemminkin, eikä minulla ole muistini mukaan ikinä ollut vastaavaa kahtena näkemistä.

      Minulla on ollut nyt ollut 10 päivän ajan käytössä Terbinafin ratiopharm 10 mg/g -sienilääke jalkojen kutiamiseen sen hautuessa kengässä. Tänään olisi 11. päivä laittaa kyseistä ainetta jalkoihin. Lääkkeen haittavaikutuksissa ei sanota muita haittavaikutuksia kuin ihoon vaikuttavia haittoja. Voisiko lääke vaikuttaa myös näköön, onko dokumentoitu? Pakkausselosteen mukaan lääkettä voi käyttää yhtäjaksoisesti enintään yhden viikon ajan. Lääkäri kuitenkin määräsi käytettäväksi kaksi viikkoa, ja jos kutina jatkuisi, jopa kuukauteen asti. Tosin tuo pieni putkilo ei sinne asti kyllä riittäisikään, juuri sen 2 viikkoa riittää.

      Muita käyttämiäni lääkkeitä ovat olleet 600 mg Burana ja Duact, ehkä yhden napin sitä tukkoiseen nenään.

      Kirkkaat välkkyvät valot ovat joskus aiheuttaneet minulle epileptisiä oireita, eli vaikka baarissa strobovalo voi sumentaa ajatusta hetkeksi, toinen on autossa matkustaessa puiden lomasta sivusta tuleva välkkyvä auringonvalo, joka osuu lähinnä vain toiseen silmään sillä hetkellä. Myös kumpaankin suoraan "välkkyvää auringonvaloa" kohti katsoessa sama homma.

      Kun näin asiat kahtena (harmaana esim. tekstistä ylöspäin noin pari-kolme mm verran haamukuvaa), niin huomasin että peittäessäni toisen silmän, näin myös yhdellä silmällä saman haamukuvan. Sama kummallakin silmällä.

      Mitäpäs olette mieltä? Runoseppoja ja taivaanrannan- sekä takapirujenmaalareita on Suomi pullollaan, mutta toivoisin vakavaan asiaan asiallisia kommentteja. Kiitokset niistä jo etukäteen.

    • Samaistuin

      Itseni tunnistin aloittajan tekstistä (paitsi silmät ei harita ulospäin, en tiiä miksi) ja silmälääkärin tuomio oli hajataitto silmälasit. Viikon käytin laseja, jonka jälkeen lopetin. Lapsesta asti on kärsitty vaivasta ja yksikään lääkäri ei ole keksinyt parannusta (lasit pahensi asiaa) mutta itse ainakin olen tottunut vaivaan, joten jaksamista!

    • Anonyymi

      Olen n. 10v ja näen itsekkin kaksinkertaisesti. Kysyin äidiltä että mitä se olisi ja hän vain luuli että se on väsymysta. Kaksinkertaisesti näkeminen on jo alkanut eskarista asti. En ole vielä käynyt missään lääkärissä. Voisiko joku auttaa?

      • Anonyymi

        Jos sinulla on karsastusta, saatat pärjäillä sen kanssa hyvin silloin kun nukut hyvin ja olet pirteä. Väsyneenä karsastus tulee esiin, sillä silmän lihakset eivät jaksa pinnistellä tuottaakseen yhden yhteisen kuvan.

        Itse pärjäsin 25-vuotiaaksi hyvinkin, vaikka välillä näin kaiken kahtena. Lääkärit vain ihmettelivät, ja viimein optikko keksi karsastukseni, kun olin 32. Iän mukana karsastus paheni, sillä vanhetessa lihasten joustavuus vähenee.

        Kerro vain uudestaan tuntemuksistasi, voit vaikka näyttää tätä viestiketjua äidille, kyllä hän ymmärtää lopulta. Lääkärin kirjoittamilla prismalaseilla pärjää hiukan paremmin kuin ilman niitä.


    • Anonyymi

      Itsellä karsastus todettu pienenä ja silmäleikkauksessa kävin 5v. Leikkaus paransi vähän, mutta kyllä ne silmät edelleen väsyneenä ja joskus pitkään lähelle katsoessa alkavat harottaa. Osittain varmaan vaikuttaa myös se, että mulla on vuoronäkö eli pystyn ns valitsemaan kummalla silmällä katson, enkä hahmota kahta eri kuvaa yhdeksi jos ne näyttää erikseen oikealle ja vasemmalle silmälle samanaikaisesti. Joskus on näkynyt hetkellisesti kaikki kahtena, mutta yläasteella sain lasit joissa jonkun verran hajataittoa ja miinusta, niin auttoi taas näkemään. Nyt mulle sitten kuitenkin määrättiin piilarit, joissa ei ollenkaan hajataittoa... Noh katsoo nyt jos näillä alkaa näkemään.

    • Anonyymi

      minä näin lapsena kahtena joka ärsytti minua.

    • Anonyymi

      Aloin nähdä yllättäen kahtena ja hakeuduin hoitoon-tutkimuksiin. Ensin oli epäilys aivoinfarktista. Olin neurologian osastolla ja päätä kuvannettiin useilla laitteilla. Silmän ojentajahermon halvaus ja migro aivoinfarkti on napsaissut. Ajokielto 3-kuukaudeksi ja sinne kontrollikäynnit on edessä. Toivon hartaasti, että tilanne korjaantuisi ennalleen. Säikäytti, kun vaiva tuli yllättäen.

      • Anonyymi

        Minullakin oireet alkoivat huimauksella.Seuraavana päivänä sitten alkoi kaksoiskuvat molemmilla silmillä katsoessa.Sairaalassa tehtiin kaikki tutkimukset,ja magneettikuvauksen mukaan olisi loitontajahermonhalvaus eli suoni joka johtaa aivohermoon olisi vuosien saatossa tukkeutunut,mistä tämä johtuisi.Nyt on sitten verenohennus ja kolestrolilääkitys.Olisi mielenkiintoista kuulla kauanko teillä on kestänyt,jotka olette vastaavaa kokenut.Pitäisi kuulemma ajankanssa parantua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minullakin oireet alkoivat huimauksella.Seuraavana päivänä sitten alkoi kaksoiskuvat molemmilla silmillä katsoessa.Sairaalassa tehtiin kaikki tutkimukset,ja magneettikuvauksen mukaan olisi loitontajahermonhalvaus eli suoni joka johtaa aivohermoon olisi vuosien saatossa tukkeutunut,mistä tämä johtuisi.Nyt on sitten verenohennus ja kolestrolilääkitys.Olisi mielenkiintoista kuulla kauanko teillä on kestänyt,jotka olette vastaavaa kokenut.Pitäisi kuulemma ajankanssa parantua

        Minulle tuli viime joulukuussa telahermon halvaus (syntyy kaksoiskuvat kun käännetään silmiä alas) ja sitä epäiltiin pienen veritulpan aiheuttamaksi. Heinä-elokuussa alkoi "päävärkki" oppimaan ja kaksoiskuvat alkoi kadota. Nyt silmät toimii jo yhdessä joka suuntaan katsottaessa. Väsyneenä yhteistoiminta pettää hetkittäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle tuli viime joulukuussa telahermon halvaus (syntyy kaksoiskuvat kun käännetään silmiä alas) ja sitä epäiltiin pienen veritulpan aiheuttamaksi. Heinä-elokuussa alkoi "päävärkki" oppimaan ja kaksoiskuvat alkoi kadota. Nyt silmät toimii jo yhdessä joka suuntaan katsottaessa. Väsyneenä yhteistoiminta pettää hetkittäin.

        Kiitos vastauksesta.Olisi mukava lukea muistakin joilla vastaavia.Minulla kaksoiskuvat enempi vasemmalla sivulla ja epäselvää molemmilla silmillä katsoessa.


    • Anonyymi

      Tämä ei ole aivan aloittajan aihe, mutta hassu tapaus minulla vanhalla < 75v

      Faktoja. Olen nähnyt kiikareilla aina kaksi kuvaa, jo 20 vuotta. Sen takia olenkin katsonut aina vain yhdellä puolella, Olen syönyt useita eri merkkisiä monivitamiineja joka viikko, kohtuudella. Olen pelännyt että saan A-vitamiinia liikaa. Nyt söin muutaman viikon porkkanoita kun vaimo jätti. Muulloin en ole vuosiin syönyt porkkanaa. IHMEELLISTÄ nyt näen kiikarilla hyvin. hassua jos 50 porkkanaa 2 kk aikana on parantanut että en näe kiikarilla kaksoiskuvaa.
      MINULLA on hyvä näkö. Pidän siitä huolen vuosi takaperin kävin oikein silmälääkärissä. Jouduin käymään myös oikein silmälääkärissä kun oli TIA-kohtaus, AVH aivoverenkiertohäiriö, näkö sumeni täysin toisesta silmästä 5 minuutiksi.

      Nyt kaikki on hyvin, ihmettelen vain havaintoa, kun näen kiikarilla kuten kuuluu nähdä.
      Muuta, mustikkaa olen syönyt "näön takia", mutta en ole siitä mitään havainnut.
      Aikoinaan syötettiin lapsille niin paljon porkkanaa että iho tuli keltaiseksi. Lääkäri sanoi että vähentäkää, vaikka siitä ei ole havaittu mitään haittoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2021
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1932
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1515
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe