Tämä on pitkä ja synkkä tarina! Olen (erehtynyt??) hankkimaan kulkupeliksi jälleen kerran VW-merkkisen kulkineen. Tällä kerralla kyseessä on aivan perus yksipisteruisku VW Golf Mk III 1,8i cl vm. -92. Auto toimii tyhjäkäyntiä lukuunottamatta lähes moitteettomasti - toisin kuin monilla: siis kiihtyy ja kulkee hyvin, ei ole nykimistä, ei sammu kesken kaiken, lähtee moitteettomasti käyntiin, menee kohtuu vähällä aineella (sekalaisessa ajossa näin talvella noin 7 l/100 km), ei syö öljyä ja on vielä jopa lämminkin. Kulkine on katsastettu äskettäin ja siihen on juuri tehty merkkiliikkeessä isoin määräaikaishuolto (tulpat, jakopää, kaikki nesteet ja suodattimet, jne).
Minua kuitenkin häiritsee ko. ajopelin puputtava tyhjäkäynti (parhaiten sen kuulee pakoputken päästä ja tuntee epätasaisuutena persauksessa) - aivan kuin moottori kävisi kolmella pytyllä. Tämä teoria saa vahvistusta seuraavasti: kun nyppää kesken kaiken kakkospytyn sytytysjohtimen irti, käynti ei huonone yhtään! "Asiantuntijat" ovat epäilleet imuilmavuotoa tai sähkövikaa. Kierroslukumittarin perusteella kierrokset eivät heittele, vaan ovat yllätävän vakaat (noin 800).
Seuraavat toimenpiteet on jo tehty: vaihdettu virranjakajan kansi ja pyörijä, sytytysjohtimet, ruiskun ja imusarjan välinen kumilaippa (joka olikin jo todella heikossa kunnossa), johtimia ja tulppia on vaihdettu keskenään (ja aina vain kakkospytty on "poissa" pelistä), jarrutehostimelle menevä alipaineputki vaihdettu, puristuspaineet mitattu (14/14,4/14,2/14 = kuin uudessa!), strobolla todettu sytytyskipinän tulo tasaisesti kaikkiin pyttyihin sekä jako pitäisi olla kohdallaan. Tässä noin aluksi!
Onko kenelläkään käytännön kokemusta vastaavasta. Onko esim. kukaan joutunut koskaan vaihtamaan imusarjan tiivistettä. Missä muualla se imuilmavuoto voi olla? Voiko tämä loppujen lopuksi olla vain säädöistä kiinni - jos, niin mistä säädöistä? Mitä olen unohtanut vielä tarkastaa? Epäilen, että ruiskussa vika ei todennäköisesti ole, koska yksipistemalli vaikuttaisi kaikkiin pyttyihin. Vielä yksi lisähuomio: kun heitetään käyntiin pakkasesta ilman mitään lämmitystä, käynti on melko tasainen, ei röpötä - kuumana puputtaminen on pahimmillaan.
Tiedän kyllä, millä ongelman saa poistumaan! En nyt kuitenkaan vielä tässä vaiheessa olisi halukas hukkaamaan koko autoa. Kertokaa ihmeessä vinkkejä - nyt tarvitaan ihan oikeiden asiantuntijoiden apua!
Golfin (Mk III) tyhjäjäyntiin apua!
Jake
2
265
Vastaukset
- zimbe
Itse jouduin nimenomaan vaihtamaan tuon alipaineletkun tehostajalle. Kävin Pörhön Pikahuollossa, ovelta asentaja kuunteli ja neuvoi varaosatiskille. Loppui röpötys. Kyllä sinullakin jokin ilmavuoto on, käy kysäiseen merkkihuollosta.
- ?????
...startti-pilottia imusarjan juureen.Jos vuotaa niin kierrosten pitäisi nousta... mutta älä polta koko autoa.Nestettä ei ilmeisesti katoa???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?
Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot5873900Muuttaisiko viesti mitään
Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j483338- 382811
Valpuri Nykänen elokapina
Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.662779Oon vähän ihastunut suhun nainen
Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)192154- 322101
Se että tavattiin
Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni121997- 291875
Oot pala mun sielua
Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my171830Hei T........
Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu471759