Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

puolikkaista

hjashfjhkjdf

sain nuista teijän jutuista käsityksen että puolikkaat on kaajeita. minä oon mustalaismiehen lapsi ja äiti mula on kaajeita mä en osaa pitää ihtiäni kaajeena koska oon mustalais kasvatuksen saannu ja äitini on elämänsä kaaleen tavat pitäny.

50

5187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinkö on

      ajettelen usein samaa, isäni on kans kaaleita, äitini ei ollut, mutta pidän itteni silti kaaleena koska se tuntuu oikealta, mutta monta kertaa kohtaa semmosia jotka ei laske etää on kaaleita koska ei molemmat vanhemmat ole. Olen ite ymmärtäny että enemmän lasketaan isänpuolelta mitä sukua on, vai oonko ihan väärässä?

      • Manouche

        Minä olen puoliksi kaaleita ja puoliksi kaajeita. Tunnen olevani molempia. Romanit eivät pidä oikein kaaleena ja kaajeet kaajeena, mutta hyvin tulen juttuun molempien kanssa. Minulle ei ainakaan ole kovin tärkeää, että pidetään jonkinlaisena. Kun itse tunnen olevani, aina välillä, ihan hyvä ihminen, niin se riittää minulle. Kun vielä pystyisi hieman useammin olemaan hyvä ihminen :)


      • ...takaa

        Vaikka minussa hieman virtaa romaaniverta, voiko se kaikki tulla sukupolven ylitse sydämmeeni?
        Rakastin ennen romaaneihin tutustumistakin iskelmiä, ja romaanimusiikkia, ihailin heitä kaukaa.
        Teininä minulta tulivat usein romaanit kysymään, ketä olet sukujasi, en ymmärtänyt sitä silloin, en tiennyt että minussa virtaa romaaniverta, vaikkakin vähän.
        En aluksi ymmärtänyt sitä tunnetta, jonka koin romaanien seurassa, käytöksenikin muuttui kuin itsestään romaaneja kunnioittavaksi, ja kaikki ottivat minut omanaan vastaan, tulin toimeen kaikkien kanssa.
        Teininä rakastuin romaani "mieheen", rakastuin niin tulisesti, etten varmaan häntä saa koskaan mielestäni.
        Olen tavallista tummempi tummine silmineen, ja monet romaanit ovatkin sanoneet, että kasvoistani näkee selvästi, että minussa on romaani verta.
        Voiko siis todellakin romaaniveri hypätä sukupolvienkin ylitse?
        En tiedä, mutta nämä tunteet, ja kaikki kokemukseni ovat osoittaneet, että se voisi olla mahdollistakin.
        Käyttäydyn ja elän valkolaiselämää, mutta kaipaan kuitenkin sitäkin aikaa, ja tunnetta jonka siitä sain, aina kun olin romaanienseurassa...


      • nainen**
        ...takaa kirjoitti:

        Vaikka minussa hieman virtaa romaaniverta, voiko se kaikki tulla sukupolven ylitse sydämmeeni?
        Rakastin ennen romaaneihin tutustumistakin iskelmiä, ja romaanimusiikkia, ihailin heitä kaukaa.
        Teininä minulta tulivat usein romaanit kysymään, ketä olet sukujasi, en ymmärtänyt sitä silloin, en tiennyt että minussa virtaa romaaniverta, vaikkakin vähän.
        En aluksi ymmärtänyt sitä tunnetta, jonka koin romaanien seurassa, käytöksenikin muuttui kuin itsestään romaaneja kunnioittavaksi, ja kaikki ottivat minut omanaan vastaan, tulin toimeen kaikkien kanssa.
        Teininä rakastuin romaani "mieheen", rakastuin niin tulisesti, etten varmaan häntä saa koskaan mielestäni.
        Olen tavallista tummempi tummine silmineen, ja monet romaanit ovatkin sanoneet, että kasvoistani näkee selvästi, että minussa on romaani verta.
        Voiko siis todellakin romaaniveri hypätä sukupolvienkin ylitse?
        En tiedä, mutta nämä tunteet, ja kaikki kokemukseni ovat osoittaneet, että se voisi olla mahdollistakin.
        Käyttäydyn ja elän valkolaiselämää, mutta kaipaan kuitenkin sitäkin aikaa, ja tunnetta jonka siitä sain, aina kun olin romaanienseurassa...

        en rupea tuota kirjoittamaasi sen kummemmin spekuloimaan, mutta moni ihminen kenessä on romaniverta (vaikkakin vähän) on minulle tullut kertomaan vastaavista tuntemuksista.

        en ole mikään verenperinnön tutkija mutta en kuitenkaan usko, että romani- tai mikään muukaan veri erityisesti hyppää sukupolvien ylitse. kai se riippuu kuitenkiin ihmisestä itsestään, mihin ihminen tuntee kuuluvansa. paljon on sellaisia "kokonaan valkolaisia" jotka tuntee yhteenkuuluvuutta romanien kanssa, osaavat olla romanien kanssa paremmin kuin "valkolaisten". mistä se sitten johtuu, siihen en osaa vastata. kyllähän "meissä" romaneissakin on sellaisia, jotka tuntevat olevansa "valkolaisten" parissa kuin omiensa joukossa ja tuntevat yhteenkuuluvuutta "heidän" kanssaan. sitten oma lukunsa ovat ne, jotka häpeävät romanisukujuuriaan. onhan varmaan kasvatuksellakin osuutta siihen, miten asiaan suhtautuu, asenteethan vaikuttavat paljon näihin asioihin.

        kyllähän monet valkolaiset kuuntelevat iskelmää ja pitävät romanimusiikista, eikä siinä sen kummemmin ole kysymys siitä, että heissä olisi kaukaisesti tai ollenkaan, romaniverta. mielipide kysymys tuokin. mikäli romanien kanssa haluat liikkua, niin miksi ihmeessä et mene tutustumaan joihinkin. en tiedä millaisia tunteita tulet mistäkin saamaan, mutta ainahan ystäviä kannattaa olla, tunsi sitten olevansa romani tai ei. siunausta sulle.


      • itikan pissi meressä
        ...takaa kirjoitti:

        Vaikka minussa hieman virtaa romaaniverta, voiko se kaikki tulla sukupolven ylitse sydämmeeni?
        Rakastin ennen romaaneihin tutustumistakin iskelmiä, ja romaanimusiikkia, ihailin heitä kaukaa.
        Teininä minulta tulivat usein romaanit kysymään, ketä olet sukujasi, en ymmärtänyt sitä silloin, en tiennyt että minussa virtaa romaaniverta, vaikkakin vähän.
        En aluksi ymmärtänyt sitä tunnetta, jonka koin romaanien seurassa, käytöksenikin muuttui kuin itsestään romaaneja kunnioittavaksi, ja kaikki ottivat minut omanaan vastaan, tulin toimeen kaikkien kanssa.
        Teininä rakastuin romaani "mieheen", rakastuin niin tulisesti, etten varmaan häntä saa koskaan mielestäni.
        Olen tavallista tummempi tummine silmineen, ja monet romaanit ovatkin sanoneet, että kasvoistani näkee selvästi, että minussa on romaani verta.
        Voiko siis todellakin romaaniveri hypätä sukupolvienkin ylitse?
        En tiedä, mutta nämä tunteet, ja kaikki kokemukseni ovat osoittaneet, että se voisi olla mahdollistakin.
        Käyttäydyn ja elän valkolaiselämää, mutta kaipaan kuitenkin sitäkin aikaa, ja tunnetta jonka siitä sain, aina kun olin romaanienseurassa...

        Sussa on häviävän vähän jos enää lain romaniverta.Suomalaisia on tummia muutenkin.


      • ....
        Manouche kirjoitti:

        Minä olen puoliksi kaaleita ja puoliksi kaajeita. Tunnen olevani molempia. Romanit eivät pidä oikein kaaleena ja kaajeet kaajeena, mutta hyvin tulen juttuun molempien kanssa. Minulle ei ainakaan ole kovin tärkeää, että pidetään jonkinlaisena. Kun itse tunnen olevani, aina välillä, ihan hyvä ihminen, niin se riittää minulle. Kun vielä pystyisi hieman useammin olemaan hyvä ihminen :)

        että sinulla asia on noin päin... että tulet molempien kanssa juttuun... minulle on ainakin oltu inhottavia molempien puolelta... niin kaajeitten kun kaaleittenki ja olen tullu siihen tulokseen että inhoan MOLEMPIA! vaikka minäkin isäni puolelta kaaleita oon... sääli sinänsä koska ei ole helppoa olla kuulumatta mihinkään ja keihinkään ja kun kummistakaan nyt ei eroonkaan pääse *nauraa*


      • Manouche
        .... kirjoitti:

        että sinulla asia on noin päin... että tulet molempien kanssa juttuun... minulle on ainakin oltu inhottavia molempien puolelta... niin kaajeitten kun kaaleittenki ja olen tullu siihen tulokseen että inhoan MOLEMPIA! vaikka minäkin isäni puolelta kaaleita oon... sääli sinänsä koska ei ole helppoa olla kuulumatta mihinkään ja keihinkään ja kun kummistakaan nyt ei eroonkaan pääse *nauraa*

        kyllä yritän muistaa olla.

        Minä olen siinä mielessä kasvanut onnellisten tähtien alla, että olen saanut elää kohtuullisen rauhallista ja turvattua elämää ja hyvän kasvatuksen, joka helpottaa kommunikointia sekä romanien että muiden suomalaisten kanssa. Hyvät käytöstavat ja muiden ihmisten kunnioitus olivat ehdottomia meillä lapsina ja nuorina ja nyt sitten sen kasvatuksen hedelmiä saa nauttia.


      • Iso K
        ...takaa kirjoitti:

        Vaikka minussa hieman virtaa romaaniverta, voiko se kaikki tulla sukupolven ylitse sydämmeeni?
        Rakastin ennen romaaneihin tutustumistakin iskelmiä, ja romaanimusiikkia, ihailin heitä kaukaa.
        Teininä minulta tulivat usein romaanit kysymään, ketä olet sukujasi, en ymmärtänyt sitä silloin, en tiennyt että minussa virtaa romaaniverta, vaikkakin vähän.
        En aluksi ymmärtänyt sitä tunnetta, jonka koin romaanien seurassa, käytöksenikin muuttui kuin itsestään romaaneja kunnioittavaksi, ja kaikki ottivat minut omanaan vastaan, tulin toimeen kaikkien kanssa.
        Teininä rakastuin romaani "mieheen", rakastuin niin tulisesti, etten varmaan häntä saa koskaan mielestäni.
        Olen tavallista tummempi tummine silmineen, ja monet romaanit ovatkin sanoneet, että kasvoistani näkee selvästi, että minussa on romaani verta.
        Voiko siis todellakin romaaniveri hypätä sukupolvienkin ylitse?
        En tiedä, mutta nämä tunteet, ja kaikki kokemukseni ovat osoittaneet, että se voisi olla mahdollistakin.
        Käyttäydyn ja elän valkolaiselämää, mutta kaipaan kuitenkin sitäkin aikaa, ja tunnetta jonka siitä sain, aina kun olin romaanienseurassa...

        on siitä että kaipaat itsellesi erilaista identiteettiä kuin mitä muuten ympärilläsi kenties tarjotaan. Kaaleen ympäristö ja mukaansa vievät ulospäinsuuntautuvat tavat puhua ja olla on vieneet monet valkolaiset mukanaan vereen katsomatta. Ja taas toiset kaaleet saanut vierastamaan tätä kaikkea perinteiden tulvaa. Joskus on liikaa ja joskus liian vähän sitä mitä ihminen kaipaa.


      • ....
        Manouche kirjoitti:

        kyllä yritän muistaa olla.

        Minä olen siinä mielessä kasvanut onnellisten tähtien alla, että olen saanut elää kohtuullisen rauhallista ja turvattua elämää ja hyvän kasvatuksen, joka helpottaa kommunikointia sekä romanien että muiden suomalaisten kanssa. Hyvät käytöstavat ja muiden ihmisten kunnioitus olivat ehdottomia meillä lapsina ja nuorina ja nyt sitten sen kasvatuksen hedelmiä saa nauttia.

        niin minullakin on aina ollut tuo turvattu elämä ja kasvatus asiat kuten sinulla... alunperin minulla ei ollut mitään kompleksia kumpiakaan kohtaan, mutta ensin rupesi satamaan kaikkea niskaan kaajeitten puolelta ja sitten myös myöhemmin romanejen, joten en voi sille mitään, kun minusta he ovat molemmat saman laisia rasisteja... ja itse en voi sietää sitä, joten on tullut hyvin negatiivinen olo molempia kohtaan...


      • Manouche
        .... kirjoitti:

        niin minullakin on aina ollut tuo turvattu elämä ja kasvatus asiat kuten sinulla... alunperin minulla ei ollut mitään kompleksia kumpiakaan kohtaan, mutta ensin rupesi satamaan kaikkea niskaan kaajeitten puolelta ja sitten myös myöhemmin romanejen, joten en voi sille mitään, kun minusta he ovat molemmat saman laisia rasisteja... ja itse en voi sietää sitä, joten on tullut hyvin negatiivinen olo molempia kohtaan...

        meidän puolikkaiden identiteetin muodostuminen on paljon vaikeampi ja monipuolisempi prosessi kuin selvästi vaaleammilla tai tummemmilla..

        Kaajeille on aina romani ja romaneille kaajeita... sen kanssa on vain opittava elämään. Katkeroitua ei kannata, silä siinä rikkoo vain itseään ja itse ei kannata tuollaisesta rangaista.


      • Mankkaan Mirkku
        Manouche kirjoitti:

        Minä olen puoliksi kaaleita ja puoliksi kaajeita. Tunnen olevani molempia. Romanit eivät pidä oikein kaaleena ja kaajeet kaajeena, mutta hyvin tulen juttuun molempien kanssa. Minulle ei ainakaan ole kovin tärkeää, että pidetään jonkinlaisena. Kun itse tunnen olevani, aina välillä, ihan hyvä ihminen, niin se riittää minulle. Kun vielä pystyisi hieman useammin olemaan hyvä ihminen :)

        Luin juuri vastauksesi jollekin, joka peräänkuulutti taas puolikkaista ja täysverisistä. Olen ihan samaa mieltä siitä, että pääasia on, että ihminen on sielultaan ja mieleltään hyvä, tahtoo hyvää toisille ja yrittää osoittaa sen myös teoilla. Olipa sitten kaaje tai kaale, samantekevää, ihmisiä ollaan kaikki. Ja useimmat puolikkaista kyllä omaavat kaaleen identiteetin, mistä sitten johtuneekaan. Itselläni on ihan sama juttu, olen puolikas eikä lapsuudessani juuri taustastani puhuttu, kun ei ollut isävanhempaa, mutta aina vain veri veti kaaleitten puoleen. Tunnustan itseni kaaleeksi ja olen ylpeä siitä. Ikinä en hyväksy jos joku tulee minua siitä haukkumaan, varsinkin kun syy ei ole oma.
        Tunnut olevan tosi fiksu ihminen, olen lukenut usein mielipiteitäsi tältä palstalta. Kaikkea hyvää ja Jumalan siunausta, muistahan käydä äänestämässä!
        Terveisin
        Mirkku


      • Manouche
        Mankkaan Mirkku kirjoitti:

        Luin juuri vastauksesi jollekin, joka peräänkuulutti taas puolikkaista ja täysverisistä. Olen ihan samaa mieltä siitä, että pääasia on, että ihminen on sielultaan ja mieleltään hyvä, tahtoo hyvää toisille ja yrittää osoittaa sen myös teoilla. Olipa sitten kaaje tai kaale, samantekevää, ihmisiä ollaan kaikki. Ja useimmat puolikkaista kyllä omaavat kaaleen identiteetin, mistä sitten johtuneekaan. Itselläni on ihan sama juttu, olen puolikas eikä lapsuudessani juuri taustastani puhuttu, kun ei ollut isävanhempaa, mutta aina vain veri veti kaaleitten puoleen. Tunnustan itseni kaaleeksi ja olen ylpeä siitä. Ikinä en hyväksy jos joku tulee minua siitä haukkumaan, varsinkin kun syy ei ole oma.
        Tunnut olevan tosi fiksu ihminen, olen lukenut usein mielipiteitäsi tältä palstalta. Kaikkea hyvää ja Jumalan siunausta, muistahan käydä äänestämässä!
        Terveisin
        Mirkku

        ollaan :) Ihminen ratkaisee ja puolikkaana on siinä mielessä hyvä olla, että ymmärtää, ainakin välillä, molempia osapuolia..

        Kiitos mukavista sanoistasi, sinulla on tosi fiksuja mielipiteitä myös ja niitä on kiva lukea.

        Minä äänestän aina! Kun kerran se oikeus on, niin siitä kannattaa pitää kiinni. Äänestämättä jätetty ääni tarkoittaa ääntä sellaiselle, joka edustaa sinulle vastakkaisia asioita.

        Siunausta sinullekin ja muista kerätä ainakin viisi ihmistä äänestämään paikallista romania ; )


      • ....
        Manouche kirjoitti:

        meidän puolikkaiden identiteetin muodostuminen on paljon vaikeampi ja monipuolisempi prosessi kuin selvästi vaaleammilla tai tummemmilla..

        Kaajeille on aina romani ja romaneille kaajeita... sen kanssa on vain opittava elämään. Katkeroitua ei kannata, silä siinä rikkoo vain itseään ja itse ei kannata tuollaisesta rangaista.

        olet ihan oikeassa=)


    • mä vaan

      Valkolais äiti on enemmän kaaleita kuin kaikki kaaleet yhteensä

      • nainen**

        sen verran haluisin tuohon sun viestiin ottaa kantaa että kuitenkin monella "puolikkaalla" on näkökulma kumpaankin kulttuuriin ja osaa katsoa asioita ehkäpä avarakatseisemmin kuin ne, jotka ovat kokonaan kaaleita tai kaajeita. ja monella "puolikkaalla" on muittenkin asioitten myötä ehkäpä paremmat "eväät" yhteiskunnassa, jos niin voi sanoa. näin on monella tuntemallani ihmisellä.

        en kuitenkaan väitä että mikäli on jompaa kumpaa kokonaan, ei pääse yhtä hyvin alkuun. tietenkin se on ihan henkilö kerrallaan joka ajatellaan.


      • kirjoittelee..
        nainen** kirjoitti:

        sen verran haluisin tuohon sun viestiin ottaa kantaa että kuitenkin monella "puolikkaalla" on näkökulma kumpaankin kulttuuriin ja osaa katsoa asioita ehkäpä avarakatseisemmin kuin ne, jotka ovat kokonaan kaaleita tai kaajeita. ja monella "puolikkaalla" on muittenkin asioitten myötä ehkäpä paremmat "eväät" yhteiskunnassa, jos niin voi sanoa. näin on monella tuntemallani ihmisellä.

        en kuitenkaan väitä että mikäli on jompaa kumpaa kokonaan, ei pääse yhtä hyvin alkuun. tietenkin se on ihan henkilö kerrallaan joka ajatellaan.

        viisaita :)


      • joko tai

        siltikin ihmettelen miksi ns puolikaat yrittävät olla niin kaaleita ne yritävät niin kovasti että niillä menee tavat sekasin esim tiedän puolikaan joka pitää isäsä valokuvaa lompakossa joka on hänen hameen alla ja kehuu miten komija hänen isä on ollu nuorena ja kysiesen puolikaan isä on mustalaisia ja monta muuta tapausta mitä olen itse nähnyt en puhu millään mielellä mutta jos te puolikaat olette niin kovin romanoja niin lakatkaa yrittämästä mustalaisuutta kun ei voi ostaa sitä vaan on mustalainen


      • meinaatko

        että vain kaajeet osaa käyttäytyä just puolikaat ja mustalais miesten kaajit ysein käytäydtte niin törkeesti kun luulette että se on mustalaisuutta ja yritätte tulla hyväksytyks kaaleiten parissa mene hyvä emäntä ittees


      • sen sanoit
        nainen** kirjoitti:

        sen verran haluisin tuohon sun viestiin ottaa kantaa että kuitenkin monella "puolikkaalla" on näkökulma kumpaankin kulttuuriin ja osaa katsoa asioita ehkäpä avarakatseisemmin kuin ne, jotka ovat kokonaan kaaleita tai kaajeita. ja monella "puolikkaalla" on muittenkin asioitten myötä ehkäpä paremmat "eväät" yhteiskunnassa, jos niin voi sanoa. näin on monella tuntemallani ihmisellä.

        en kuitenkaan väitä että mikäli on jompaa kumpaa kokonaan, ei pääse yhtä hyvin alkuun. tietenkin se on ihan henkilö kerrallaan joka ajatellaan.

        on totta että puolikailla on kumpaankin kultuuriin ovet auki ja siinähän se vika onkin jos puolikas haluaa olla mustalinen niin panis sen kaajiten oven kiinni ja aukasis sen kaaleiten oven ja tuuletais oikeen kunnolla ettei olis puolessa välissä ovea


      • ihan totta..
        joko tai kirjoitti:

        siltikin ihmettelen miksi ns puolikaat yrittävät olla niin kaaleita ne yritävät niin kovasti että niillä menee tavat sekasin esim tiedän puolikaan joka pitää isäsä valokuvaa lompakossa joka on hänen hameen alla ja kehuu miten komija hänen isä on ollu nuorena ja kysiesen puolikaan isä on mustalaisia ja monta muuta tapausta mitä olen itse nähnyt en puhu millään mielellä mutta jos te puolikaat olette niin kovin romanoja niin lakatkaa yrittämästä mustalaisuutta kun ei voi ostaa sitä vaan on mustalainen

        Olisi hyvä kun kaikki löytäisivät oman identiteettinsä, joka voi sitten perustua romaaniuteen, valkolaisuuteen tai sitten niiden yhdistelmään siinä määrin kuin se on mahdollista.

        Tuollainen tapojen sekaannus on merkki oman identiteetin etsimisestä. Annetaan tällaisille ihmisille tilaa etsiä sitä. Osa meistä puolikkaista löytää omemmaksi romanikulttuurin ja osa valtaväestön elämäntavan. Silti voi ottaa kummaltakin puolelta hyviä asioita yrittämättä esittää mitään muuta kuin mitä on.

        Itse olen aikuistuessa löytänyt oman identiteetin puolikkaana ja hyvän itsetunnon, jolla voin vahvasti olla juuri se mikä olen. Minua elämä on kohdellut hyvin ja siksi se on ollut ehkä tavanomaista helpompi. Kaikille se ei ole yhtä helppoa ja annetaan heille aikaa ja tilaa kasvaa ja löytää se.

        Siunausta kaikille.


      • ....
        meinaatko kirjoitti:

        että vain kaajeet osaa käyttäytyä just puolikaat ja mustalais miesten kaajit ysein käytäydtte niin törkeesti kun luulette että se on mustalaisuutta ja yritätte tulla hyväksytyks kaaleiten parissa mene hyvä emäntä ittees

        no en tietenkään meinaa...vaan sitä että jokainen kattokoot itteensä...no minä olen poikkeus,en ruukaa käyttäytyy törkeesti.MUTTA SEKIN VOIP OLLA ET MITEN HALUAA VALKOLAISNAISEN KÄYTTÄYTYMISEN KATTOO,JOS EI HYVÄKSY,NIIN LUULEN ET SILLON KATTOO ET SE KÄYTTÄYTYY TÖRKEESTI!!kyllä tieten joitakin on törkeesti käyttäyttyviä,niinkuin teitäkin!MUTTA EIHÄN YLEISTETÄ


      • kun AHISTAA SE ON PAHA JUTTU
        sen sanoit kirjoitti:

        on totta että puolikailla on kumpaankin kultuuriin ovet auki ja siinähän se vika onkin jos puolikas haluaa olla mustalinen niin panis sen kaajiten oven kiinni ja aukasis sen kaaleiten oven ja tuuletais oikeen kunnolla ettei olis puolessa välissä ovea

        EI NYTTEN ELETÄ 1900 LUKUA, KAALO ON AINA OLLUT RIIPPUVAINEN KAAJEISTA.
        KUULE PUOLIKKAAT TULEVAT JUTTUUN KUMPIENKIN KANSSA HYVÄ NIIN. SEKÖ SITTEN SUUTUTTAA KOKO KAAALOA, ETTÄ OIKEE RUPIAA AHISTAA.MUSTALINEN ON S JOKA SEN SYVÄMESSÄÄN TUNTEE OLKOO VAIKKA VARTTI KAALO. HÄVETKÄÄ AHASMIELISYYTTÄNNE.


      • kasvattavaa on perheessä'äi...
        ihan totta.. kirjoitti:

        Olisi hyvä kun kaikki löytäisivät oman identiteettinsä, joka voi sitten perustua romaaniuteen, valkolaisuuteen tai sitten niiden yhdistelmään siinä määrin kuin se on mahdollista.

        Tuollainen tapojen sekaannus on merkki oman identiteetin etsimisestä. Annetaan tällaisille ihmisille tilaa etsiä sitä. Osa meistä puolikkaista löytää omemmaksi romanikulttuurin ja osa valtaväestön elämäntavan. Silti voi ottaa kummaltakin puolelta hyviä asioita yrittämättä esittää mitään muuta kuin mitä on.

        Itse olen aikuistuessa löytänyt oman identiteetin puolikkaana ja hyvän itsetunnon, jolla voin vahvasti olla juuri se mikä olen. Minua elämä on kohdellut hyvin ja siksi se on ollut ehkä tavanomaista helpompi. Kaikille se ei ole yhtä helppoa ja annetaan heille aikaa ja tilaa kasvaa ja löytää se.

        Siunausta kaikille.

        siksipä nuoret pitääkunnioitta aperheen tapaa ja olla kuuliaisia kunnes valintanne on oma ja vaikka toisenlainen olisi tapa ja muu tulee kyllä niin omittua sieltä omasta elämästä
        eletystä elämästä ammentaa kaiken


        miten aika muuttaa ja
        molia tekee kuitenkin omat vanhemmat sitten aikanaan ovat kaikista rakkaimpia ja oikeassa ja ainakin sitä rataa tulee vaan lempeämpiä ajatuksia vanhemmistaan


        siksi ne vanhemmat vaatii ja
        olkaa ihmisiski nuoret

        saatte paljon aikanaan hyvää kun olette saaneet itsearvonne ja tuen elämäänne kultuurillisesti rikkautta ja varmuuutta
        elämässä

        muuttaa elämän varjo puolisia asioita ja
        hyväksyä paras vaihtoehto kun menee
        pieleen
        muistakaa jättää lapsillenne ''myös vanhempienne neuvoja. antakaa heitä nähdä että teillä on syvällä tykönäne kaipausta sielu ja palo hyvään rakastavaan ja oikeaan arvoiseen
        perheiden elämää''



        kannanototo tämäkin suo suomi nousuun,
        !!äänestämään muuten !!


    • kaalo''''''

      meilläpäin lapset lasketaan aina automaattisesti isän sukuun ja se on loukkaus meilläpäin jos MUSTALAISMIEHEN lasta sanotaan kaajeiksi. ei meillä naisela oo lapsia vaan ne on aina sen miehen ja jos ero tulee niin lapset jää aina mihelle oli ne sitten kaajeitten kanssa tai kaaleitten kanssa tai tyttö tai poika lapsia. mihen ne aina on. mä ainaki ajattelen sut täytenä kaaleena koska oot miehen lapsi jos sulla olis isä kaajeita sillon olisit sen kaajon lapsi. mutta meitä on ihmisiä erilaisia ja jokainen ajattelee eri tavalla mutta minä ite pitäisin sut kaaleena. kaikkea hyvää ja jumalan siunausta sinulle!

      • nainen**

        ja jossain taas katsotaan tytöt äitinsä mukaan koska äitihän ne kasvattaa. kun taas pojat pyörivät enimmäkseen isän kanssa joten katsotaan isänsä sukuun. näin ei tehdä meillä päin, mutta jossain.

        meillä ei lasketa puolikkaita kaajeiksi tai kaaleiksi minkään edellä mainitsemasi mukaan. meillä kaalo katsotaan kaaloksi (niin puolikkaat kuin kokonaisetkin), mikäli kyseinen henkilö elää kaaleitten elämää, yms. mutta ihminen kai itse tietää miks ittensä laskee, on varma itestään jne, ei sillon tarvitse kysyä muilta kumpaa on. kumpaa tuntee enemmän olevansa, onkin se kysymys, kumman elämää elää, kumpi kulttuuri on "omempi."


      • kas kumma
        nainen** kirjoitti:

        ja jossain taas katsotaan tytöt äitinsä mukaan koska äitihän ne kasvattaa. kun taas pojat pyörivät enimmäkseen isän kanssa joten katsotaan isänsä sukuun. näin ei tehdä meillä päin, mutta jossain.

        meillä ei lasketa puolikkaita kaajeiksi tai kaaleiksi minkään edellä mainitsemasi mukaan. meillä kaalo katsotaan kaaloksi (niin puolikkaat kuin kokonaisetkin), mikäli kyseinen henkilö elää kaaleitten elämää, yms. mutta ihminen kai itse tietää miks ittensä laskee, on varma itestään jne, ei sillon tarvitse kysyä muilta kumpaa on. kumpaa tuntee enemmän olevansa, onkin se kysymys, kumman elämää elää, kumpi kulttuuri on "omempi."

        meilläpäin taas ei katota onko kumpi vanhemista mustalainen tai kaajeita puolikas on puolikas vaikka voissa paistais


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!

        JOS MÄ JOUTUISIN TOLLEI NOI NI MENISIN OIKEUTUU YLI 12-vuotiaalla ON OIKEUSPÄÄTTÄ KENEN KANSSA ASUU


      • !!!!
        !!!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        JOS MÄ JOUTUISIN TOLLEI NOI NI MENISIN OIKEUTUU YLI 12-vuotiaalla ON OIKEUSPÄÄTTÄ KENEN KANSSA ASUU

        12-vuotiaalla EI MITÄÄ YLI


      • ei päätä ei
        !!!!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        JOS MÄ JOUTUISIN TOLLEI NOI NI MENISIN OIKEUTUU YLI 12-vuotiaalla ON OIKEUSPÄÄTTÄ KENEN KANSSA ASUU

        Oikeus tulla kuulluksi ja ilmaista mielipiteensä.12v on alaikäinen ja hänen etuaan valvovat kuitenkin vanhemmat tai viranomainen.


      • aposdioiu

        "jos ero tulee niin lapset jää aina mihelle oli ne sitten kaajeitten kanssa tai kaaleitten kanssa"

        ei vaan aina oo niin yksinkertaista ja helppoa. kun kovapäisen ja (kait terveellä tavalla) itsepäisen suomalaisen naisen kanssa lapsen saa ja ero tulee niin hyvin vähän siinä on miehenä tehtävissä. laki on aikalailla äidin puolella. varmaan ihan suomalaisillaki isillä?


      • yksin lapsien kanssa
        nainen** kirjoitti:

        ja jossain taas katsotaan tytöt äitinsä mukaan koska äitihän ne kasvattaa. kun taas pojat pyörivät enimmäkseen isän kanssa joten katsotaan isänsä sukuun. näin ei tehdä meillä päin, mutta jossain.

        meillä ei lasketa puolikkaita kaajeiksi tai kaaleiksi minkään edellä mainitsemasi mukaan. meillä kaalo katsotaan kaaloksi (niin puolikkaat kuin kokonaisetkin), mikäli kyseinen henkilö elää kaaleitten elämää, yms. mutta ihminen kai itse tietää miks ittensä laskee, on varma itestään jne, ei sillon tarvitse kysyä muilta kumpaa on. kumpaa tuntee enemmän olevansa, onkin se kysymys, kumman elämää elää, kumpi kulttuuri on "omempi."

        Lapsista sen verran,että meillä ne jäi minun kanssa,koska isä joka oli mustalaisia kuoli.Ja hautajaisiin loppui meillä sen puolen sukulaiset käymästä.Miehen kuolema ei johtunut minusta,vaan oli liikenne onnettomuus.Mutta sen jälkeen ei ole kukaan mustalaissukulaisista pitänyt yhteyttä,ei jouluna,ei juhannuksena.Lapset on sen verran iällä,että ymmärtävät jo!!!!
        Että voihan näinkin hoitaa pois porukasta puolikkaat..


      • eppu75

        Kyllä lapsen pitäis aina jäädä erotessa äidille,etenkin jos äiti on kaajeita ja isä romaani!se on ihan PERSEESTÄ tollainen et tyttö/poika jää isälle ja isän sukulaisille!!minä ainaskin vaadin yksin huoltajuutta tytöstäni,koska mun exäni on hermo heikko ja ei tiedä mitä se sille tekee vielä!!ja puoli kuuro kaiken päälle!!!Kyllä mun nykyinen paljon paremmin kasvattais tyttöni kun mun exäni,ja on kaks lasta nykyisessä avoliitossa.ja en vaihda sukunimeänikään piruuttani vaikka exän anoppi ja ukko sitä vaatii!!Niin pitkään pidän sukunimen kun tyttö on isällä.mutta vaadin kyllä et lapsi joko tulee mulle tai menee sijais kotiin kaajeitten kanssa asuu ensin,ja sit kun on päässyt eroon romaani kulttureista eroon,niin sit tulis minulle tyttö.KYLLÄ mulla on kanssa oikeus vaatia ,et mitä mun tytölle tapahtuu tulevaisuudessa.EX otti tytön et sais kiusata mua henkisesti ja sit rahan takia,et mulle tulisi isot ELATUS maksut velat voudille!!!PER-KELE!!!


      • HALOO.........................
        eppu75 kirjoitti:

        Kyllä lapsen pitäis aina jäädä erotessa äidille,etenkin jos äiti on kaajeita ja isä romaani!se on ihan PERSEESTÄ tollainen et tyttö/poika jää isälle ja isän sukulaisille!!minä ainaskin vaadin yksin huoltajuutta tytöstäni,koska mun exäni on hermo heikko ja ei tiedä mitä se sille tekee vielä!!ja puoli kuuro kaiken päälle!!!Kyllä mun nykyinen paljon paremmin kasvattais tyttöni kun mun exäni,ja on kaks lasta nykyisessä avoliitossa.ja en vaihda sukunimeänikään piruuttani vaikka exän anoppi ja ukko sitä vaatii!!Niin pitkään pidän sukunimen kun tyttö on isällä.mutta vaadin kyllä et lapsi joko tulee mulle tai menee sijais kotiin kaajeitten kanssa asuu ensin,ja sit kun on päässyt eroon romaani kulttureista eroon,niin sit tulis minulle tyttö.KYLLÄ mulla on kanssa oikeus vaatia ,et mitä mun tytölle tapahtuu tulevaisuudessa.EX otti tytön et sais kiusata mua henkisesti ja sit rahan takia,et mulle tulisi isot ELATUS maksut velat voudille!!!PER-KELE!!!

        hei haloo... mihinkäs ne romani miehet sen tytön sitten pistää ku se tulee murkku ikään eli kuukautiset ja ym. jutut. ?
        lähettää äidille vai? vai suvunko naiset neuvoo? ne nuoremmat naiset? eihän vanhemmat ihmiset tietääkseni saa puhua noista sukupuoli asioista nuoremmille. vai miten on ?
        eihän romani mies varmaan voi neuvoa tyttöä naisten asioissa..? eikös se ole tabu teille?

        ja hoitaako romani miehet lapsia? en oo yhdenkään näkeny hoitavan. ja aikas useita olen nähnyt.

        ja jos romani ja vaalea saa lapsen, ei sitä lasta ole mikään pakko jättää/antaa isälle joka on romani.
        nuo kultturin ihmeelliset tavat ei tosiaan koske ainakaan meitä vaaleita.
        ja suomenlaissa ei tietääkseni ole mitenkään
        / minkäälaista pykälää siittä et jos saa lapsen romanin kanssa, niin lapsi/ lapset olisi jätettävä romanille/ sen puolen isän suvulle.

        ehei, ei todellakaan. se on romanien oma keksimä juttu kultturiinsa. ja sinua on vaan henkisesti nujerrettu / alistettu. että otappa kiiruusti yhteyttä lastenvalvojaan, asianajajaan...
        se kumpi pystyy takaamaan lapselle hyvät lähtö kohdat elämään, yleensä siittä vanhemmasta tulee lähihuoltaja/ tai sitten joissakin tapauksissa yh.
        eli tarkoitan mm. hyvä kasvatus, kykenevä elättämään lapsen (käyt esim: töissä), hoitamaan asiat,säännölliset elämäntavat, ja esim: huolehtia että lapsi opiskelee/ menee kouluun. ja turvaa sen koulunkäynnin että se käydään loppuun. terveys asiat, ja jne.... huoltajuuteen/ vanhemmuuteen kuuluu hyvin paljon asioita.


        joten otappa yhteyttä asianajajaan ja jne.
        tuo romanien juttu et lapset jää aina romani suvulle, sellaista pykälää ei olekaan kirjattuna laki kirjaan. joten älä alistu heidän omavaltaisiin juttuihin.


      • ERKKU_75
        HALOO......................... kirjoitti:

        hei haloo... mihinkäs ne romani miehet sen tytön sitten pistää ku se tulee murkku ikään eli kuukautiset ja ym. jutut. ?
        lähettää äidille vai? vai suvunko naiset neuvoo? ne nuoremmat naiset? eihän vanhemmat ihmiset tietääkseni saa puhua noista sukupuoli asioista nuoremmille. vai miten on ?
        eihän romani mies varmaan voi neuvoa tyttöä naisten asioissa..? eikös se ole tabu teille?

        ja hoitaako romani miehet lapsia? en oo yhdenkään näkeny hoitavan. ja aikas useita olen nähnyt.

        ja jos romani ja vaalea saa lapsen, ei sitä lasta ole mikään pakko jättää/antaa isälle joka on romani.
        nuo kultturin ihmeelliset tavat ei tosiaan koske ainakaan meitä vaaleita.
        ja suomenlaissa ei tietääkseni ole mitenkään
        / minkäälaista pykälää siittä et jos saa lapsen romanin kanssa, niin lapsi/ lapset olisi jätettävä romanille/ sen puolen isän suvulle.

        ehei, ei todellakaan. se on romanien oma keksimä juttu kultturiinsa. ja sinua on vaan henkisesti nujerrettu / alistettu. että otappa kiiruusti yhteyttä lastenvalvojaan, asianajajaan...
        se kumpi pystyy takaamaan lapselle hyvät lähtö kohdat elämään, yleensä siittä vanhemmasta tulee lähihuoltaja/ tai sitten joissakin tapauksissa yh.
        eli tarkoitan mm. hyvä kasvatus, kykenevä elättämään lapsen (käyt esim: töissä), hoitamaan asiat,säännölliset elämäntavat, ja esim: huolehtia että lapsi opiskelee/ menee kouluun. ja turvaa sen koulunkäynnin että se käydään loppuun. terveys asiat, ja jne.... huoltajuuteen/ vanhemmuuteen kuuluu hyvin paljon asioita.


        joten otappa yhteyttä asianajajaan ja jne.
        tuo romanien juttu et lapset jää aina romani suvulle, sellaista pykälää ei olekaan kirjattuna laki kirjaan. joten älä alistu heidän omavaltaisiin juttuihin.

        kiitos kannusteesta minkä laitoit mulle vastauksena.se on nyt tulostettuna mulla,ja näytän mun nykyiselle avopuolisolle ja lasteni isälle.minä kärsin tosi kovasti,kun en tiedä missä tyttö menee ja miten sillä menee henkisesti ja fyysissesti.ei ole tytöllä varmaan kiva reisata suomen ja venäjän väliä ja sit kuulin ettei edes asu sillä paikka kunnalla missä me ennen asuttiin. minusta kans alkoi tuntua,et ottiko tytön vaan piiruuttaan multa silloin erotessa????kyllä tytön olisi parempi asua äidin ja isäpuolen kanssa joka hyväksyy tytön täysin omaksi,ja varmaan tietää et mä kärsin asiasta kun tyttö ei ole mun luona.ja siitäkin kanssa olen samaa mieltä,entäs sitten kun alkaa ne ajat,niin käykö isä ostamassa siteitä ja ym vastaavaa.ja jos yhtään tiedän niin skorpioni luonne on tytöllä,niin exä tulee vaikseuksiin sen kanssa. mulla on nykyisessä liitossa 3v tyttö skorpioni,kun se suuttuu niin on kuin tuli ja leimaus ja mun avopuolisoni kanssa on skorppari,et näin.


      • joooopaaajooooo.......
        ERKKU_75 kirjoitti:

        kiitos kannusteesta minkä laitoit mulle vastauksena.se on nyt tulostettuna mulla,ja näytän mun nykyiselle avopuolisolle ja lasteni isälle.minä kärsin tosi kovasti,kun en tiedä missä tyttö menee ja miten sillä menee henkisesti ja fyysissesti.ei ole tytöllä varmaan kiva reisata suomen ja venäjän väliä ja sit kuulin ettei edes asu sillä paikka kunnalla missä me ennen asuttiin. minusta kans alkoi tuntua,et ottiko tytön vaan piiruuttaan multa silloin erotessa????kyllä tytön olisi parempi asua äidin ja isäpuolen kanssa joka hyväksyy tytön täysin omaksi,ja varmaan tietää et mä kärsin asiasta kun tyttö ei ole mun luona.ja siitäkin kanssa olen samaa mieltä,entäs sitten kun alkaa ne ajat,niin käykö isä ostamassa siteitä ja ym vastaavaa.ja jos yhtään tiedän niin skorpioni luonne on tytöllä,niin exä tulee vaikseuksiin sen kanssa. mulla on nykyisessä liitossa 3v tyttö skorpioni,kun se suuttuu niin on kuin tuli ja leimaus ja mun avopuolisoni kanssa on skorppari,et näin.

        minkäikäinen sun lapsi on? tää joka siellä isänsä matkassa on?
        kun puhuit reissaamisesta isänsä mukana?
        eihän se ole normaalia koti elämää/ että lasta kärrätään mukana pitkin maailmaa.
        lapsella pitää olla vakituinen asuinpaikkakunta,
        koti ja oikeus saada sellaista huoltoa / kasvatusta, että se vastaa ns. normaalia elämää.

        ei lapsen koti ole tien päällä.
        vaan kotona, normaalissa perhe tilanteissa.
        myöskin kerho/ tarhassa käynti on lapselle tärkeää, että tapaa toisia lapsia ja oppii sosialisuutta ja jne. mikä on tärkeää tulevaisuudessa että osaa / tulee toimeen muidenkin ihmisten kanssa.
        myös tarhassa oleva esikoulu on tärkeäksi lapselle ennen kouluun menoa.
        ja entäs kun koulu ikä iskee? tai pitää mennä kouluun.... ei lapsi voi silloin reissata pitkin maailmaa. ei joka päivä voi mennä erikouluun eripaikkakunnalla....
        lapselle on tärkeää todellakin pysyväisyys elämässä. ei mikään kiertolaiselämä ole lapselle hyväksi.

        tiedätkö muutes ees missä tyttösi oikeasti asuu?
        tiedätkö isän virallisen osoitteen?
        ja onko lapsella siis virallista osoitetta olemassa? sinun kuuluisi se tietää. ja sinun kuuluisi saada myös soittamalla yhteys lapseesi, / myös saada tavata lastasi.

        romani miehillä/ miehillä siis vaaleillakin on joillakin ( en yleistä) tapana ottaa lapsi itselleen... mustasukkaisuus esim. kun sinulla uusi kumppani. ja romaneillahan on se että ne ei hyväksy et ns. "uusi isi" kasvattaisi heidän lastaan. on kuulemma likaista..... tai ainakin niin olen ymmärtänyt. ja eikä ex naista haluttaisi luovuttaa ees uudelle miehelle.
        romani kultturissa kun on sellainen sanonta et ikuisesti naimisissa. olet varmasti kuullut?
        mutta sekin on taas romanien oma juttu, joka ei koske vaaleata naista.
        romani naisista en tiedä....
        mutta sen verta olen kuullut et joissakin tapauksissa romani naiset alistuvat herkimmin.
        sillä heille kuitenkin on siinä kasvatuksessa jo pienestä pitäen iskustettu päähän, et mies on perheen pää ja sitä kunnioitetaan.
        mutta ja suomalais naiset ovat enempi ylpeitä/ tempperamenttisiä/ oma tahtoisia.... että ei suomalaista naista niin vaan alenneta.
        siinä on suuri ero suomalaisen naisen ja romani naisen kohdalla.
        toki seurustelevan parin on kunnioitettava toisiaan, mutta se että toista pitää kunnioittaa hieman enemmän, on sairasta.
        ja sitten on se ylenpalttinen mustasukkaisuus, jolla sitten kostetaan.
        mikä tosiaan on omasta mielestäni sairasta.
        ja juuri tuota sairasta kostamista ex miehesi harrastaa, tuolla tytön viemisellä. ei mitään muuta.

        joten otahan yhteyttä lakimieheen ja lähde ajamaan asiaa käräjille.
        romani kultturin "tapa" et lapset kuuluu heille, ei tosiaan pidä suomen laissa paikkaansa.
        eli tässä asiassa laki on totaalisesti puolellasi.
        sinua on alistettu henkisesti/ fyysisesti, joten rupea laittamaan asioita kuntoon.

        ja lapsellesi ja yleensäkin lapsille on parasta että on ns. turvattu normaali elämä / lapsuus.
        ja pysyväisyys / säännöllinen elämä. ei lapsen elämä ole kiertolais elämää, ja eikä sellainen ole hyväksi lapsen terveydelle.

        lapsi tarvitsee rajoja, sääntöjä, pysyväisyyttä, paikan mitä oikeasti voi sanoa kodiksi/ ja on se oikea koti ja jne.

        mutta tuollaiseen en lähtisi et sijaiskotiin tai yms. ehdotteleen kenellekkään, et sillä saatais romani tavat pois. älä sitä tee, se on väärin.
        ja sillä mokaat omat mahdollisuutesi käräjillä.
        lapsesi on kuitenkin sen verta pieni, että jos lapsi muuttaa luoksesi, niin suurin osa romani tavoista jää pois esim. kun on muiden lasten kanssa leikkimässä/ tekemisissä.
        eikä niiden kaikkien tapojen tarvitse jäädä pois.

        itse olen ns. puolikas, eli äitini on romani ja isä suomalainen. ja olen ylpeä verenperinnöstäni.
        enempi olen / elän kuitenkin vaalean tavoilla.
        opiskellut, saanut ammatin ja jne. ja olen siis asunut melkein koko ikäni (vanhempieni eron jälkeen) suomalaisen isäni kanssa. äitiäni olen tavannut aina silloin tällöin.
        ja siihen olen tyytyväinen, en tiedä oisinko opiskellut ja jne... jos olisin jäänyt aikanaan asumaan romani sukua olevan äitini luokse, sillä sisko puoleni (minua nuorempi)ei ole edes käynyt peruskoulua loppuun.
        en yleistä, kyllähän kuitenkin osa romani nuorista kouluttautuu nykyään. mutta se taitaa olla nyky päivänä vielä aika pieni prosentti joka kouluttautuu.

        joten laitahan asiat kuntoon.
        ja voimia sinulle.


      • ERKKU_75
        joooopaaajooooo....... kirjoitti:

        minkäikäinen sun lapsi on? tää joka siellä isänsä matkassa on?
        kun puhuit reissaamisesta isänsä mukana?
        eihän se ole normaalia koti elämää/ että lasta kärrätään mukana pitkin maailmaa.
        lapsella pitää olla vakituinen asuinpaikkakunta,
        koti ja oikeus saada sellaista huoltoa / kasvatusta, että se vastaa ns. normaalia elämää.

        ei lapsen koti ole tien päällä.
        vaan kotona, normaalissa perhe tilanteissa.
        myöskin kerho/ tarhassa käynti on lapselle tärkeää, että tapaa toisia lapsia ja oppii sosialisuutta ja jne. mikä on tärkeää tulevaisuudessa että osaa / tulee toimeen muidenkin ihmisten kanssa.
        myös tarhassa oleva esikoulu on tärkeäksi lapselle ennen kouluun menoa.
        ja entäs kun koulu ikä iskee? tai pitää mennä kouluun.... ei lapsi voi silloin reissata pitkin maailmaa. ei joka päivä voi mennä erikouluun eripaikkakunnalla....
        lapselle on tärkeää todellakin pysyväisyys elämässä. ei mikään kiertolaiselämä ole lapselle hyväksi.

        tiedätkö muutes ees missä tyttösi oikeasti asuu?
        tiedätkö isän virallisen osoitteen?
        ja onko lapsella siis virallista osoitetta olemassa? sinun kuuluisi se tietää. ja sinun kuuluisi saada myös soittamalla yhteys lapseesi, / myös saada tavata lastasi.

        romani miehillä/ miehillä siis vaaleillakin on joillakin ( en yleistä) tapana ottaa lapsi itselleen... mustasukkaisuus esim. kun sinulla uusi kumppani. ja romaneillahan on se että ne ei hyväksy et ns. "uusi isi" kasvattaisi heidän lastaan. on kuulemma likaista..... tai ainakin niin olen ymmärtänyt. ja eikä ex naista haluttaisi luovuttaa ees uudelle miehelle.
        romani kultturissa kun on sellainen sanonta et ikuisesti naimisissa. olet varmasti kuullut?
        mutta sekin on taas romanien oma juttu, joka ei koske vaaleata naista.
        romani naisista en tiedä....
        mutta sen verta olen kuullut et joissakin tapauksissa romani naiset alistuvat herkimmin.
        sillä heille kuitenkin on siinä kasvatuksessa jo pienestä pitäen iskustettu päähän, et mies on perheen pää ja sitä kunnioitetaan.
        mutta ja suomalais naiset ovat enempi ylpeitä/ tempperamenttisiä/ oma tahtoisia.... että ei suomalaista naista niin vaan alenneta.
        siinä on suuri ero suomalaisen naisen ja romani naisen kohdalla.
        toki seurustelevan parin on kunnioitettava toisiaan, mutta se että toista pitää kunnioittaa hieman enemmän, on sairasta.
        ja sitten on se ylenpalttinen mustasukkaisuus, jolla sitten kostetaan.
        mikä tosiaan on omasta mielestäni sairasta.
        ja juuri tuota sairasta kostamista ex miehesi harrastaa, tuolla tytön viemisellä. ei mitään muuta.

        joten otahan yhteyttä lakimieheen ja lähde ajamaan asiaa käräjille.
        romani kultturin "tapa" et lapset kuuluu heille, ei tosiaan pidä suomen laissa paikkaansa.
        eli tässä asiassa laki on totaalisesti puolellasi.
        sinua on alistettu henkisesti/ fyysisesti, joten rupea laittamaan asioita kuntoon.

        ja lapsellesi ja yleensäkin lapsille on parasta että on ns. turvattu normaali elämä / lapsuus.
        ja pysyväisyys / säännöllinen elämä. ei lapsen elämä ole kiertolais elämää, ja eikä sellainen ole hyväksi lapsen terveydelle.

        lapsi tarvitsee rajoja, sääntöjä, pysyväisyyttä, paikan mitä oikeasti voi sanoa kodiksi/ ja on se oikea koti ja jne.

        mutta tuollaiseen en lähtisi et sijaiskotiin tai yms. ehdotteleen kenellekkään, et sillä saatais romani tavat pois. älä sitä tee, se on väärin.
        ja sillä mokaat omat mahdollisuutesi käräjillä.
        lapsesi on kuitenkin sen verta pieni, että jos lapsi muuttaa luoksesi, niin suurin osa romani tavoista jää pois esim. kun on muiden lasten kanssa leikkimässä/ tekemisissä.
        eikä niiden kaikkien tapojen tarvitse jäädä pois.

        itse olen ns. puolikas, eli äitini on romani ja isä suomalainen. ja olen ylpeä verenperinnöstäni.
        enempi olen / elän kuitenkin vaalean tavoilla.
        opiskellut, saanut ammatin ja jne. ja olen siis asunut melkein koko ikäni (vanhempieni eron jälkeen) suomalaisen isäni kanssa. äitiäni olen tavannut aina silloin tällöin.
        ja siihen olen tyytyväinen, en tiedä oisinko opiskellut ja jne... jos olisin jäänyt aikanaan asumaan romani sukua olevan äitini luokse, sillä sisko puoleni (minua nuorempi)ei ole edes käynyt peruskoulua loppuun.
        en yleistä, kyllähän kuitenkin osa romani nuorista kouluttautuu nykyään. mutta se taitaa olla nyky päivänä vielä aika pieni prosentti joka kouluttautuu.

        joten laitahan asiat kuntoon.
        ja voimia sinulle.

        Joo tyttö on 7v ja sen pitäisi olla koulussa,mutta en tiedä onko käynyt päivääkään koulua,jos kerta ex ukolla on venäläinen morsian ja käy siellä usein ja on kuulema viikonkin siellä.ja tyttö kai mukana.ja sit toisekseen kuulin että on muuttanut toiselle paikka kunnalle ja mulle ei ole tullut mitään tietoa asiasta.Ei yhtään mitään!minä eilen soitin lastenvalvojalle ja lupas selvittää asiaa ja seuraavaksi on asianajajan vuoro hoitaa asiaa.Ensin haluan tietää et missä tyttö on ja onko ollut ilman mun lupaa venäjän puolella ja ym.Minun pitäisi siis pyytää tyttö suoraan itselleni??Ok sanon lasten valvojille ja asianajalle,että paras lääke on tulla suoraan mun luo,sisar ja velipuolen luo jotka ovat 3v ja 4v vesseleitä :-)Ilman niitä en olisi kestänyt ikävää ramona tyttöäni kohtaan.se on jännä juttu,kun tämä nuorimmainen on syntynyt 11.11 ja ramona 9.11,ja luonne on niin samanlainen kuin ramonalla pienenä. ja varmaan mun avopuolisoni pitää hyvää huolta ramonastakin kuin omista lapsista,ja tietää mikä tuska mulla on,kun ei ole ramona mun luona.Olen samaa mieltä asiasta,et ne halusi vain nöyryyttää mua henkisesti kun veivät tytön multa vain kostaakseen,kun en jatkanut elämää mun exän kanssa.Mulla on kyllä sellainen temperamentti et kun jotain päätän niin se myös pitää.Ja ex mieheni serkku kerran sanoi et mua olisi pitänyt vähän"kouluttaa"eli nöyrtyä,mutta tais käydä toisin päin et mä nöyryytin ex miestäni.en viitsi tällä palstalla kertoa niitä asoita,jos sattuu joku tuttu lukee niitä. onko sinulla sp.osoitetta????Kyllä vain anoppi kans erosi ukostaan,kun se kävi venäjän puolella huorittelemassa ja viinaa juomassa.ettei niitten liitto kestänyt ikuisuutta,kun ne sanovat et ikuisesti naimisissa.Että tälläistä tällä kertaa. en tiedä toimiiko toi suomi24 sähköposti mulla,mutta kokeile laittaa vaikka sinne osoitteesi,niin mä annan omani sitten.mulla on enemän käytössä hotamailin osoite.


      • ERKKU_75
        joooopaaajooooo....... kirjoitti:

        minkäikäinen sun lapsi on? tää joka siellä isänsä matkassa on?
        kun puhuit reissaamisesta isänsä mukana?
        eihän se ole normaalia koti elämää/ että lasta kärrätään mukana pitkin maailmaa.
        lapsella pitää olla vakituinen asuinpaikkakunta,
        koti ja oikeus saada sellaista huoltoa / kasvatusta, että se vastaa ns. normaalia elämää.

        ei lapsen koti ole tien päällä.
        vaan kotona, normaalissa perhe tilanteissa.
        myöskin kerho/ tarhassa käynti on lapselle tärkeää, että tapaa toisia lapsia ja oppii sosialisuutta ja jne. mikä on tärkeää tulevaisuudessa että osaa / tulee toimeen muidenkin ihmisten kanssa.
        myös tarhassa oleva esikoulu on tärkeäksi lapselle ennen kouluun menoa.
        ja entäs kun koulu ikä iskee? tai pitää mennä kouluun.... ei lapsi voi silloin reissata pitkin maailmaa. ei joka päivä voi mennä erikouluun eripaikkakunnalla....
        lapselle on tärkeää todellakin pysyväisyys elämässä. ei mikään kiertolaiselämä ole lapselle hyväksi.

        tiedätkö muutes ees missä tyttösi oikeasti asuu?
        tiedätkö isän virallisen osoitteen?
        ja onko lapsella siis virallista osoitetta olemassa? sinun kuuluisi se tietää. ja sinun kuuluisi saada myös soittamalla yhteys lapseesi, / myös saada tavata lastasi.

        romani miehillä/ miehillä siis vaaleillakin on joillakin ( en yleistä) tapana ottaa lapsi itselleen... mustasukkaisuus esim. kun sinulla uusi kumppani. ja romaneillahan on se että ne ei hyväksy et ns. "uusi isi" kasvattaisi heidän lastaan. on kuulemma likaista..... tai ainakin niin olen ymmärtänyt. ja eikä ex naista haluttaisi luovuttaa ees uudelle miehelle.
        romani kultturissa kun on sellainen sanonta et ikuisesti naimisissa. olet varmasti kuullut?
        mutta sekin on taas romanien oma juttu, joka ei koske vaaleata naista.
        romani naisista en tiedä....
        mutta sen verta olen kuullut et joissakin tapauksissa romani naiset alistuvat herkimmin.
        sillä heille kuitenkin on siinä kasvatuksessa jo pienestä pitäen iskustettu päähän, et mies on perheen pää ja sitä kunnioitetaan.
        mutta ja suomalais naiset ovat enempi ylpeitä/ tempperamenttisiä/ oma tahtoisia.... että ei suomalaista naista niin vaan alenneta.
        siinä on suuri ero suomalaisen naisen ja romani naisen kohdalla.
        toki seurustelevan parin on kunnioitettava toisiaan, mutta se että toista pitää kunnioittaa hieman enemmän, on sairasta.
        ja sitten on se ylenpalttinen mustasukkaisuus, jolla sitten kostetaan.
        mikä tosiaan on omasta mielestäni sairasta.
        ja juuri tuota sairasta kostamista ex miehesi harrastaa, tuolla tytön viemisellä. ei mitään muuta.

        joten otahan yhteyttä lakimieheen ja lähde ajamaan asiaa käräjille.
        romani kultturin "tapa" et lapset kuuluu heille, ei tosiaan pidä suomen laissa paikkaansa.
        eli tässä asiassa laki on totaalisesti puolellasi.
        sinua on alistettu henkisesti/ fyysisesti, joten rupea laittamaan asioita kuntoon.

        ja lapsellesi ja yleensäkin lapsille on parasta että on ns. turvattu normaali elämä / lapsuus.
        ja pysyväisyys / säännöllinen elämä. ei lapsen elämä ole kiertolais elämää, ja eikä sellainen ole hyväksi lapsen terveydelle.

        lapsi tarvitsee rajoja, sääntöjä, pysyväisyyttä, paikan mitä oikeasti voi sanoa kodiksi/ ja on se oikea koti ja jne.

        mutta tuollaiseen en lähtisi et sijaiskotiin tai yms. ehdotteleen kenellekkään, et sillä saatais romani tavat pois. älä sitä tee, se on väärin.
        ja sillä mokaat omat mahdollisuutesi käräjillä.
        lapsesi on kuitenkin sen verta pieni, että jos lapsi muuttaa luoksesi, niin suurin osa romani tavoista jää pois esim. kun on muiden lasten kanssa leikkimässä/ tekemisissä.
        eikä niiden kaikkien tapojen tarvitse jäädä pois.

        itse olen ns. puolikas, eli äitini on romani ja isä suomalainen. ja olen ylpeä verenperinnöstäni.
        enempi olen / elän kuitenkin vaalean tavoilla.
        opiskellut, saanut ammatin ja jne. ja olen siis asunut melkein koko ikäni (vanhempieni eron jälkeen) suomalaisen isäni kanssa. äitiäni olen tavannut aina silloin tällöin.
        ja siihen olen tyytyväinen, en tiedä oisinko opiskellut ja jne... jos olisin jäänyt aikanaan asumaan romani sukua olevan äitini luokse, sillä sisko puoleni (minua nuorempi)ei ole edes käynyt peruskoulua loppuun.
        en yleistä, kyllähän kuitenkin osa romani nuorista kouluttautuu nykyään. mutta se taitaa olla nyky päivänä vielä aika pieni prosentti joka kouluttautuu.

        joten laitahan asiat kuntoon.
        ja voimia sinulle.

        mulle voi sähköpostia [email protected],koska en kovinkaan usein jaksa käydä juttelemassa täällä.


      • hyvin paha asia tuossa
        HALOO......................... kirjoitti:

        hei haloo... mihinkäs ne romani miehet sen tytön sitten pistää ku se tulee murkku ikään eli kuukautiset ja ym. jutut. ?
        lähettää äidille vai? vai suvunko naiset neuvoo? ne nuoremmat naiset? eihän vanhemmat ihmiset tietääkseni saa puhua noista sukupuoli asioista nuoremmille. vai miten on ?
        eihän romani mies varmaan voi neuvoa tyttöä naisten asioissa..? eikös se ole tabu teille?

        ja hoitaako romani miehet lapsia? en oo yhdenkään näkeny hoitavan. ja aikas useita olen nähnyt.

        ja jos romani ja vaalea saa lapsen, ei sitä lasta ole mikään pakko jättää/antaa isälle joka on romani.
        nuo kultturin ihmeelliset tavat ei tosiaan koske ainakaan meitä vaaleita.
        ja suomenlaissa ei tietääkseni ole mitenkään
        / minkäälaista pykälää siittä et jos saa lapsen romanin kanssa, niin lapsi/ lapset olisi jätettävä romanille/ sen puolen isän suvulle.

        ehei, ei todellakaan. se on romanien oma keksimä juttu kultturiinsa. ja sinua on vaan henkisesti nujerrettu / alistettu. että otappa kiiruusti yhteyttä lastenvalvojaan, asianajajaan...
        se kumpi pystyy takaamaan lapselle hyvät lähtö kohdat elämään, yleensä siittä vanhemmasta tulee lähihuoltaja/ tai sitten joissakin tapauksissa yh.
        eli tarkoitan mm. hyvä kasvatus, kykenevä elättämään lapsen (käyt esim: töissä), hoitamaan asiat,säännölliset elämäntavat, ja esim: huolehtia että lapsi opiskelee/ menee kouluun. ja turvaa sen koulunkäynnin että se käydään loppuun. terveys asiat, ja jne.... huoltajuuteen/ vanhemmuuteen kuuluu hyvin paljon asioita.


        joten otappa yhteyttä asianajajaan ja jne.
        tuo romanien juttu et lapset jää aina romani suvulle, sellaista pykälää ei olekaan kirjattuna laki kirjaan. joten älä alistu heidän omavaltaisiin juttuihin.

        en ollenkaan pitänyt asiasta jonka toit näin esille


        ajattelen asiaa että
        lapsi on jonkun lapsi, yleensä jops ei yhteisä sovi valkolais äidille on jokin ongelma joka se taas ei ole lapselle hyvä kasvualusta eli ei anneta äidin muokata rasismilla sitten lapsen elämää. ihan ,oikeesti missä tahansa suomalaiseessa erossa tuskin

        lapsi koskaan tulee terveeksi siitä että vanhemmilla on herkät riitautuvat välit ja ero kultuurillisesti vain tapauksen vuoksi että ensi rakkaus teki lapsen.
        äiti niin lastaan rakastaa että haluaa antaa parasta ja se voi olla esim tuettu kokemus yhteisössä jonka erityinen jäsen lapsi on.äiti
        voi olla pikku prinssinsä jatkuva palvelija
        sossun luukuttamana eikä se ole omiaan estämään syrjäytymistä,

        turha on luulla paremmaksi suomalaista yksinhuoltajaa,.odottakaapa vain kun tätä uutta lakia käytännössä ruvetaan juoruamaan niin alkaa esiin marssi tapojen ja yhteyksien ja huolenpidon moraalista löytyä hyvää ken elää yhteisöissä
        perheiden puolesta hyvään tehdään. äiti ja isä lapset.




        siitä revi.


      • aiitä vielä miten naiseksi
        hyvin paha asia tuossa kirjoitti:

        en ollenkaan pitänyt asiasta jonka toit näin esille


        ajattelen asiaa että
        lapsi on jonkun lapsi, yleensä jops ei yhteisä sovi valkolais äidille on jokin ongelma joka se taas ei ole lapselle hyvä kasvualusta eli ei anneta äidin muokata rasismilla sitten lapsen elämää. ihan ,oikeesti missä tahansa suomalaiseessa erossa tuskin

        lapsi koskaan tulee terveeksi siitä että vanhemmilla on herkät riitautuvat välit ja ero kultuurillisesti vain tapauksen vuoksi että ensi rakkaus teki lapsen.
        äiti niin lastaan rakastaa että haluaa antaa parasta ja se voi olla esim tuettu kokemus yhteisössä jonka erityinen jäsen lapsi on.äiti
        voi olla pikku prinssinsä jatkuva palvelija
        sossun luukuttamana eikä se ole omiaan estämään syrjäytymistä,

        turha on luulla paremmaksi suomalaista yksinhuoltajaa,.odottakaapa vain kun tätä uutta lakia käytännössä ruvetaan juoruamaan niin alkaa esiin marssi tapojen ja yhteyksien ja huolenpidon moraalista löytyä hyvää ken elää yhteisöissä
        perheiden puolesta hyvään tehdään. äiti ja isä lapset.




        siitä revi.

        ainakaan minulle ei ole esitetty miten naiseksi tullaan,
        sen vain huomasi että salaillaan jotain on
        saavutettavissa joskus,

        ehkä kokeiluja oli eri rooleista sisarten kaa kuten esim,. häpeämisen oppimista saunassa jne



        imetys:
        asia oli aivan kumma juttu, ei sitä vain ole

        neuvolassa sitä käsittämättä sitten asiaa puhuimme ja totesimme
        ettei ole sellaista kudosta johon kertyy eli herumisrefleksi on joko opittu piilottamaan taikka sitten sitä ei hormonaalisesti olekaan kuukautta pidempään.
        silloin nauroin siskolleni että me ollaan niin hienoa sukua että raamatussakin jos anotaan että oli imettäjät/ palvelevat orjat hienoa hipiää
        kuninkaalista. ilmankos kanvattilapsia oli ennen.


        siteet:
        eikä se tämän kummenpaa ollut, vc;hen meni silloin salaa kun
        meni ja tiesi tietenkin että sinne kuuluu (nykyään erilaisia tuotteita, ei kangasta enää)

        kokeilin tietenkin ja supattelin siskoille, turvallisesti kesämatkoilla. milloin sellaisiin tarvetta tulis. ja aika pian tuli.

        kaupasta ei kehtaa ostaa, kiskasta kyllä'


    • bosk

      en ole missään nähnyt niin kovia rasistia kuin suomen romanikansa.

      • RANKKAA---

        On niin sääli, kun ajattelee kaaleita.
        Ei tosissaa kúkaan oo niin erikoinen kun on kaalo.Mutta sen olen tullu puolikkaana huomaamaan, että monet kaaleet on niin kade henskisiä semmosille, kun ollaan kansainvälisiä ja tulee juttuu, sekä kaaleitten että kaajeitten kanssa. Ja sitten jos vielä sattuu elämässään menestymään, nii jo on ihan talopoika.
        Sama se on koko kaaleitakin kohtaan, jos oot vähäkin , ettäosaat käyttätyä, etkä oo heti työntämässä kaajeille sormee silmää, ni heti voi kun on talonpoikanen.
        Kaalo ei oikiamielinen missään.


      • taivas
        RANKKAA--- kirjoitti:

        On niin sääli, kun ajattelee kaaleita.
        Ei tosissaa kúkaan oo niin erikoinen kun on kaalo.Mutta sen olen tullu puolikkaana huomaamaan, että monet kaaleet on niin kade henskisiä semmosille, kun ollaan kansainvälisiä ja tulee juttuu, sekä kaaleitten että kaajeitten kanssa. Ja sitten jos vielä sattuu elämässään menestymään, nii jo on ihan talopoika.
        Sama se on koko kaaleitakin kohtaan, jos oot vähäkin , ettäosaat käyttätyä, etkä oo heti työntämässä kaajeille sormee silmää, ni heti voi kun on talonpoikanen.
        Kaalo ei oikiamielinen missään.

        Mistähän sä oot kotosin, kun tommoset ajatukset sulle. No toisaaltahan ymmärtää, että noin ne puolikkaat justiin aattelee, kun ette te ymmärrä sitä oikeesti mitä se mustalaisuus on pohjimiltaan.


      • tavat
        taivas kirjoitti:

        Mistähän sä oot kotosin, kun tommoset ajatukset sulle. No toisaaltahan ymmärtää, että noin ne puolikkaat justiin aattelee, kun ette te ymmärrä sitä oikeesti mitä se mustalaisuus on pohjimiltaan.

        mitä se on se mustalaisuus.
        -Onko se että syyvää omia tapetaa mikä keretää-
        -onko se kade henkisyys että hatsataan toine kaalo
        -onko se sitä kun puhutaan mitä sylki suuhun tuo
        -onko se sitä että ollaa lespoja ja homoja
        -onkom se sitä että tehää ihmisten lapsille mitä sattuu
        -onko se sitä että kierouksiin vejetään Jumala mukaa-
        tätä tekee niin moni kaalo ja aahela jakke hortto..
        Tässä pieni osa sar hin kaalo
        Ei tunnu kokonaisetkaan tietävän mitä on olla kaalo.
        Ja muistakaan aina se että ne koko kaalot niistä tulee niitä junttija, harvemmin puolikkaasta.
        Koko kaalo myy koko sielusa talopoikasuuvesta.


      • dgsgddsd
        tavat kirjoitti:

        mitä se on se mustalaisuus.
        -Onko se että syyvää omia tapetaa mikä keretää-
        -onko se kade henkisyys että hatsataan toine kaalo
        -onko se sitä kun puhutaan mitä sylki suuhun tuo
        -onko se sitä että ollaa lespoja ja homoja
        -onkom se sitä että tehää ihmisten lapsille mitä sattuu
        -onko se sitä että kierouksiin vejetään Jumala mukaa-
        tätä tekee niin moni kaalo ja aahela jakke hortto..
        Tässä pieni osa sar hin kaalo
        Ei tunnu kokonaisetkaan tietävän mitä on olla kaalo.
        Ja muistakaan aina se että ne koko kaalot niistä tulee niitä junttija, harvemmin puolikkaasta.
        Koko kaalo myy koko sielusa talopoikasuuvesta.

        nykyään mustalaisuus tuntuu olevan siinä kellä on hienoin hame ja kuka saa kiusattua kaajeita eniten.


      • pettymys
        dgsgddsd kirjoitti:

        nykyään mustalaisuus tuntuu olevan siinä kellä on hienoin hame ja kuka saa kiusattua kaajeita eniten.

        tämä meijän kulttuuri on ois oikeesti tosi hienoa juttu.Mutta tietynlaiset ihmiset tekee haittaa mein kulttuurille.
        Älkää oikeesti kokonaiset luulko liian suuria.
        Ihmisen pitää itse tuntea omaarvonsa, ei se nouse vaikka kuin söisitte puolikkaita.
        Mietikää elämän arvoja.
        Ei se oo mein puolikkaitten vika, jos niin monessa ollaa hyviä.
        Meissä vaa oo toiselaista geeniperimää, eihän mekään teitä sorreta.
        Uskokaa itteenne ja luottakaa, muussakin kuin ilkeyvessä ja väkivalassa.
        Elämä on ihanaa, kun sen oikeen oivaltaa.
        Mutta syöttehän te kyllä niitä koko kaaloajakin, unohtui ihan.
        Ne jos on sivistyneitä, tai käyvät työssä.Ni ne on tein mielestä talopoikia.
        tAI TULEEVAYT JUTTUU KAAJEITTEN KANSSA. oOTTE NIIN AHASMIELISIÄ, KUN ITE ETTE PYSTY HAUKUTTE TALONPAOJIKS.
        TUO JOS MIKÄ ON RAUKKAMAISUUTTA.


      • siitä puhe mistä paitsio
        pettymys kirjoitti:

        tämä meijän kulttuuri on ois oikeesti tosi hienoa juttu.Mutta tietynlaiset ihmiset tekee haittaa mein kulttuurille.
        Älkää oikeesti kokonaiset luulko liian suuria.
        Ihmisen pitää itse tuntea omaarvonsa, ei se nouse vaikka kuin söisitte puolikkaita.
        Mietikää elämän arvoja.
        Ei se oo mein puolikkaitten vika, jos niin monessa ollaa hyviä.
        Meissä vaa oo toiselaista geeniperimää, eihän mekään teitä sorreta.
        Uskokaa itteenne ja luottakaa, muussakin kuin ilkeyvessä ja väkivalassa.
        Elämä on ihanaa, kun sen oikeen oivaltaa.
        Mutta syöttehän te kyllä niitä koko kaaloajakin, unohtui ihan.
        Ne jos on sivistyneitä, tai käyvät työssä.Ni ne on tein mielestä talopoikia.
        tAI TULEEVAYT JUTTUU KAAJEITTEN KANSSA. oOTTE NIIN AHASMIELISIÄ, KUN ITE ETTE PYSTY HAUKUTTE TALONPAOJIKS.
        TUO JOS MIKÄ ON RAUKKAMAISUUTTA.

        harva uskoo että valkolaisena olen mustalaisempi kuin moni mustalainen komeudessaan.

        mukautuminen on puolin ja toisin halu
        voin maalata naamaani ja värjätä päätä olla hullu
        sittenkään en opi olemaan sellainen kuin luulen,
        sitten selvisi että en olekaan suomalainen mutta en ulkomaalainenkaan että voi hirveetä'
        tiesinhän minä sydämessäni sen kokoajan
        kaikkineni salaisuuksineni olen ihan oikeasti ja vain minä olen minä.

        miten se voi olla tosiasia että sydän tietää
        tuntee,
        ajatelkoot muut ja sanokoon mitä tahtoo

        katsokoon tekevänsä oikeutta minä en ,muutu.

        viimeistään kuollessa sitten sanovat että oli hyvä erikoinen ja niin ja niin,alkuperäinen.
        ei ole aikaa itsesääliin ja haukkua muita, elän

        tunnen tunnelmoin laulan kauhistelen häpeän ja kirjaan tänne elämän ehkä arvostetuinpia arvoja-


    • TULEVAT SYDÄMESTÄ

      EI TÄNÄ PÄIVÄNÄ MUITA OLEKAAN KUIN KAAJEITA,SILLÄ MUSTALAISUUS TULEE SYDÄMESTÄ.....KAUNIIT TAVAT SEN KAUNISTAA.JOS YMMÄRRÄTTE, EI TURHA RANKLIKKUUS ESIM. JÄTTÄMÄLLÄ VANHUS PAKKASEEN KÄVELLEN PALELEEN,KUN EI VOIOTTAA AUTOON !,ENNEN EI NIIN OLLUT VAAN OTETTIIN (jos auto oli)TAKAPENKILLE, EIKÄ ROMANUUS LÄHTENYT...ENTÄ MITÄ TEHDÄÄN MUUTA?? HUMALASSA VAIKKA PAPIN ETEEN, VASTAAN SANOTAAN VAIKKA KELLE.!HORTTA ROMANO..ON SIVISTYNYT ANTAA GAAJEILLEKKIN OMAN ARVON.MITEN OLIS KÄYNYT ENNEN ? JOS EI ARVOSTETTU GAAJEITA...JNE...TÄSTÄ VOISI PITÄÄ OPPITUNNIN TAI VAIKKA LUENNON....ET JAKKES

      • valkolaisnainen....:)

        nii jättää nuoriso/ylimääräiset käveleen siks aikaa et vanhan voi ottaa autoon..kyllä ennenkin ollaan oltu paikassa ku paikassa,nää on nää nykypäivän hienoudet!!pittää käyttää päätä eikä vaatteita!!


      • ...
        valkolaisnainen....:) kirjoitti:

        nii jättää nuoriso/ylimääräiset käveleen siks aikaa et vanhan voi ottaa autoon..kyllä ennenkin ollaan oltu paikassa ku paikassa,nää on nää nykypäivän hienoudet!!pittää käyttää päätä eikä vaatteita!!

        miettikää...ennen on pidetty tavat vaikka on ollu ankeempaa kuin nyt...nyt vaan tapoja on muutettu hienompaann suuntaan laiskuuttaan!!!


      • kyllä sitä apu kelpas ennen

        juu tupaan mentiin tuttujen kylien kautta, nukkumaan saunalle taikka tupaan lattialel omiiin vällyihin

        aamu kahveet tulelle tais talon väki tulesta ilahtuu kuitenki omat oli sumpit kuulemma.

        sittne työtä ja vaihtoo teki ja sai jotaki evästä ja leipää mukaan, että taas kiertämään


        mitä se oikein on järjen köyhyyttä et
        annetaan takas tyhmyyttä

        joilla on
        lapset on vaatteet on saappaat ja sapuskat
        kaupat auki ja raha juoksee teki tai ei ollen.
        nyt on asunnot, vaikka herää totuuteen että samaa saa mitä kaikkien laitapuolisten myötä
        kunnioitusta ei saa ollaan korttelin
        nurkkapielissä sitä saa olla 'aina keihään kärjes' jos olis edes ihmisiksi.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2434
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2143
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1788
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1581
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1515
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1478
    8. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe