subwooferin kytkentä

vahvistimeen

Nyt on peukalo keskellä kämmentä.Minulla on kotiteatteri paketti ja ajattelin ostaa siihen uuden viritinvahvistimen mutta kun liitäntöjä katselin niin kaikissa erillisissä vahvistimissä on suwooferille paikka mihin tarvitaan jokin liitin eli piuhan moelmmissa päässä on liitin.Minulla on wooferissä pelkkä piuha ja siinä ei ole mitään paikkaa liittimelle.Miten saan sen liitettyä uuteen virittimeen?

4

19183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kevät_aurinko

      Yleensä aktiivisubbari liitetään vahvistimeen erillisellä rca-liittimillä varustetulla piuhalla. Joissakin subeissa on myös mahdollisuus kierrättää subille menevä signaali pääkajareiden kautta (in case vahvistimessa ei ole subbari-liitäntää) jolloin käytetään normaalia "lapamatoa" eli kajaripiuhaa. Tällöin kytketään normaalisti kaiuttimille menevät kaapelit ensin subiin ja sieltä vasta pääkajareille.

      Tässä tapauksessa suosittelen ottamaan ensin selvää, onko kyseessä aktiivi- vai passiivisubbari (aktiivisubbarissa on oma vahvistin eli jos subissasi löytyy myös sähköjohto menemässä pistorasialle niin kyseessä on luultavasti aktiivisubi, muulloin passiivi). Jos omistat aktiivisen subbarin, voit liittää johtosi nokkaan RCA-liittimen ja kytkeä sen vahvistimen SubWoofer (Pre-) out liittimeen. Passiivisubin voi periaatteessa kytkeä vaikka pääkajareiden rinnalle.

      • Subbari..

        Eli tässä ei ole virtajohtoa.Laitanko ne piuhat sitten samaan reikään mihin etukaiuttimet menee? Vaikka vasemman kaiuttimen punaisen ja mustan piuhan kanssa yhteen?


      • kevät_aurinko
        Subbari.. kirjoitti:

        Eli tässä ei ole virtajohtoa.Laitanko ne piuhat sitten samaan reikään mihin etukaiuttimet menee? Vaikka vasemman kaiuttimen punaisen ja mustan piuhan kanssa yhteen?

        Passiivisen subbarin kanssa tulee usein hiukan ongelmia, mutta senkin kanssa pärjää halutessaan. Tässä tapauksessa suosittelen että kytket passiivisubin etukajareiden (vaikka vasemman) kanssa samoihin johtoihin, mutta tarvitset alipäästösuotimen väliin jottei subin tarvi yrittää toistaa korkeita taajuuksia (voi hajota).

        Alipäästösuotimen voi ostaa kaupasta tai rakentaa itse ja on halpa tehdä. Komponentteja saa esim. bebekiltä, farnellilta tai vaikka lähimmästä kodinkone/korjausliikkeestä. Tarvitset yksinkertaisimmillaan vain vastuksen ja kondensaattorin, mitoituksen määrää mm. etukaiuttimet ja jakotaajuus. Netistä löytyy hyviä ohjeita niiden rakenteluun. Jos ei ole kokemusta niin voin suositella ostamaan valmista suodinta esim. www.bebek.fi.

        Eräs vaihtoehto on myös se, että ostat subwoofer-vahvistimen ja kytket sen passiivisubiin, jolloin siitä tuleekin aktiivinen subwoofer. Sillon se myös soi paremmin ja on tuhdimmat soundit. Kytkentä tapahtuisi, kuten aiemmin mainitsin, RCA-liittimillä SW-out liitynnän kautta. Tässä vaihtoehdossa tulee kyllä hintaakin sitten enemmän...

        Lisätietoja saa esim.
        http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/subwoofer.html


      • vastauksesta
        kevät_aurinko kirjoitti:

        Passiivisen subbarin kanssa tulee usein hiukan ongelmia, mutta senkin kanssa pärjää halutessaan. Tässä tapauksessa suosittelen että kytket passiivisubin etukajareiden (vaikka vasemman) kanssa samoihin johtoihin, mutta tarvitset alipäästösuotimen väliin jottei subin tarvi yrittää toistaa korkeita taajuuksia (voi hajota).

        Alipäästösuotimen voi ostaa kaupasta tai rakentaa itse ja on halpa tehdä. Komponentteja saa esim. bebekiltä, farnellilta tai vaikka lähimmästä kodinkone/korjausliikkeestä. Tarvitset yksinkertaisimmillaan vain vastuksen ja kondensaattorin, mitoituksen määrää mm. etukaiuttimet ja jakotaajuus. Netistä löytyy hyviä ohjeita niiden rakenteluun. Jos ei ole kokemusta niin voin suositella ostamaan valmista suodinta esim. www.bebek.fi.

        Eräs vaihtoehto on myös se, että ostat subwoofer-vahvistimen ja kytket sen passiivisubiin, jolloin siitä tuleekin aktiivinen subwoofer. Sillon se myös soi paremmin ja on tuhdimmat soundit. Kytkentä tapahtuisi, kuten aiemmin mainitsin, RCA-liittimillä SW-out liitynnän kautta. Tässä vaihtoehdossa tulee kyllä hintaakin sitten enemmän...

        Lisätietoja saa esim.
        http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/subwoofer.html

        ...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      138
      1401
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      901
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      553
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      494
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      36
      441
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe