subwooferin kytkentä

vahvistimeen

Nyt on peukalo keskellä kämmentä.Minulla on kotiteatteri paketti ja ajattelin ostaa siihen uuden viritinvahvistimen mutta kun liitäntöjä katselin niin kaikissa erillisissä vahvistimissä on suwooferille paikka mihin tarvitaan jokin liitin eli piuhan moelmmissa päässä on liitin.Minulla on wooferissä pelkkä piuha ja siinä ei ole mitään paikkaa liittimelle.Miten saan sen liitettyä uuteen virittimeen?

4

18288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kevät_aurinko

Yleensä aktiivisubbari liitetään vahvistimeen erillisellä rca-liittimillä varustetulla piuhalla. Joissakin subeissa on myös mahdollisuus kierrättää subille menevä signaali pääkajareiden kautta (in case vahvistimessa ei ole subbari-liitäntää) jolloin käytetään normaalia "lapamatoa" eli kajaripiuhaa. Tällöin kytketään normaalisti kaiuttimille menevät kaapelit ensin subiin ja sieltä vasta pääkajareille.

Tässä tapauksessa suosittelen ottamaan ensin selvää, onko kyseessä aktiivi- vai passiivisubbari (aktiivisubbarissa on oma vahvistin eli jos subissasi löytyy myös sähköjohto menemässä pistorasialle niin kyseessä on luultavasti aktiivisubi, muulloin passiivi). Jos omistat aktiivisen subbarin, voit liittää johtosi nokkaan RCA-liittimen ja kytkeä sen vahvistimen SubWoofer (Pre-) out liittimeen. Passiivisubin voi periaatteessa kytkeä vaikka pääkajareiden rinnalle.

• Subbari..

Eli tässä ei ole virtajohtoa.Laitanko ne piuhat sitten samaan reikään mihin etukaiuttimet menee? Vaikka vasemman kaiuttimen punaisen ja mustan piuhan kanssa yhteen?

• kevät_aurinko
        Subbari.. kirjoitti:

Eli tässä ei ole virtajohtoa.Laitanko ne piuhat sitten samaan reikään mihin etukaiuttimet menee? Vaikka vasemman kaiuttimen punaisen ja mustan piuhan kanssa yhteen?

Passiivisen subbarin kanssa tulee usein hiukan ongelmia, mutta senkin kanssa pärjää halutessaan. Tässä tapauksessa suosittelen että kytket passiivisubin etukajareiden (vaikka vasemman) kanssa samoihin johtoihin, mutta tarvitset alipäästösuotimen väliin jottei subin tarvi yrittää toistaa korkeita taajuuksia (voi hajota).

Alipäästösuotimen voi ostaa kaupasta tai rakentaa itse ja on halpa tehdä. Komponentteja saa esim. bebekiltä, farnellilta tai vaikka lähimmästä kodinkone/korjausliikkeestä. Tarvitset yksinkertaisimmillaan vain vastuksen ja kondensaattorin, mitoituksen määrää mm. etukaiuttimet ja jakotaajuus. Netistä löytyy hyviä ohjeita niiden rakenteluun. Jos ei ole kokemusta niin voin suositella ostamaan valmista suodinta esim. www.bebek.fi.

Eräs vaihtoehto on myös se, että ostat subwoofer-vahvistimen ja kytket sen passiivisubiin, jolloin siitä tuleekin aktiivinen subwoofer. Sillon se myös soi paremmin ja on tuhdimmat soundit. Kytkentä tapahtuisi, kuten aiemmin mainitsin, RCA-liittimillä SW-out liitynnän kautta. Tässä vaihtoehdossa tulee kyllä hintaakin sitten enemmän...

Lisätietoja saa esim.
        http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/subwoofer.html

• vastauksesta
        kevät_aurinko kirjoitti:

Passiivisen subbarin kanssa tulee usein hiukan ongelmia, mutta senkin kanssa pärjää halutessaan. Tässä tapauksessa suosittelen että kytket passiivisubin etukajareiden (vaikka vasemman) kanssa samoihin johtoihin, mutta tarvitset alipäästösuotimen väliin jottei subin tarvi yrittää toistaa korkeita taajuuksia (voi hajota).

Alipäästösuotimen voi ostaa kaupasta tai rakentaa itse ja on halpa tehdä. Komponentteja saa esim. bebekiltä, farnellilta tai vaikka lähimmästä kodinkone/korjausliikkeestä. Tarvitset yksinkertaisimmillaan vain vastuksen ja kondensaattorin, mitoituksen määrää mm. etukaiuttimet ja jakotaajuus. Netistä löytyy hyviä ohjeita niiden rakenteluun. Jos ei ole kokemusta niin voin suositella ostamaan valmista suodinta esim. www.bebek.fi.

Eräs vaihtoehto on myös se, että ostat subwoofer-vahvistimen ja kytket sen passiivisubiin, jolloin siitä tuleekin aktiivinen subwoofer. Sillon se myös soi paremmin ja on tuhdimmat soundit. Kytkentä tapahtuisi, kuten aiemmin mainitsin, RCA-liittimillä SW-out liitynnän kautta. Tässä vaihtoehdossa tulee kyllä hintaakin sitten enemmän...

Lisätietoja saa esim.
        http://www.students.tut.fi/~jmikkola/hifiopas/subwoofer.html

...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      178
      6535
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      148
      1794
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1578
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1310
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      46
      992
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      38
      953
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      96
      933
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      859
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      241
      835
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      809
    Aihe