pitovaikeuksia

Atomic RC-11

Alkaa mennä jo hermot perinteisen hiihtämiseen. Hankin viime talvena itselleni perinteisen sukset, Atomic RC-11. Kyseessä on junnukisasuksi, koska pituuteni/painoni (olen nainen) takia mulle ei aikuisten suksista löytynyt sopivaa. Aikuisten mallit olivat liian pitkiä ja jäykkiä, tästä Atomicin suksesta löytyi ainoa passeli pari. Junnusuksissa esim. Fischerit olivat liian löysiä, aikuisten aktiivihiihtäjän tasoisissa suksissa ei myöskään ollut sopivaa.

Nämä Atomicit luistavat kuin riivattu eli ovat luiston puolesta todella upeat hiihtää, mutta pito on ongelma. Tasaisella puree hyvin, samoin loivat nousut, mutta hiukankaan jyrkemmässä nousussa lipsuvat todella herkästi. En pääse junttaamaan näillä ylämäkeen kunnolla, kun suksi lipsuu. Jos haluan ylämäkeen jokseenkin pitävän suksen, joudun hiihtämään "nypyttämällä" eli todella pienipiirtoisella ja terävällä (ja erittäin väsyttävällä) tekniikalla. Suksea ei pysty potkaisemaan ollenkaan taakse potkuvaiheessa, vaan potku jää niin matalaksi, ettei suksi juuri nouse ladusta. Ylämäessä joutuu hinaamaan itseään yläkropan voimalla, kun pito on heikko. Ja kun joudun vänkyttämään noita ylämäkiä huonolla tekniikalla ylös, kroppa väsyy turhaan.

Olen hakenut suksen optimaalista pitoaluetta tuloksitta. Paksumpi kerros aiheuttaa luiston huononemista, samoin pitempi pitoalue. Olen käyttänyt peruspurkkivoiteita - vanhalla lumella synteettistä, uudella tervaa. Pitoalue on karhennettu ja pohjavoiteen raudotan.

Onko tuo Atomicin junnukilpuri yksinkertaisesti vaikea hiihtää aktiiviselle kuntohiihtäjälle? Vai missähän oikein mättää?

18

4081

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jts

saattaisi viitata tekniikkaongelmaan!siirtyykö paino ja senjälkeinen potkuvoima kohtisuoraan latuun nähden..tällee äkkistää tuntus näin!
      jäykkyys on varmaan kohallaan..toinen juttu ois kovemmassa nousussa kun tarvitaan enemmän voimaa niinkun tossa kirjotin!saattaisi olla ett paino ei siirry pitävälle sukselle..jää vajaaksi jolloin lipsumista tapahtuu!
      tämmösiä mietteitä tulee mieleen..

• Atomic RC-11

Oon kyllä tuohon painon siirtämiseenkin yrittänyt kiinnittää huomiota, mutta josko se ongelma sitten olisi siinä eli paino ei siirry tarpeeksi ja suksi ei sitten anna anteeksi sitä.

Kiitän kommentistasi.

• suksittelija
        Atomic RC-11 kirjoitti:

Oon kyllä tuohon painon siirtämiseenkin yrittänyt kiinnittää huomiota, mutta josko se ongelma sitten olisi siinä eli paino ei siirry tarpeeksi ja suksi ei sitten anna anteeksi sitä.

Kiitän kommentistasi.

Ostin joskus taannoin kans RC-11:t ja oon kyllä oikein tosissaan joutunut opetteleen hiihtämistä sen jälkeen. No ne on ekat semmoset sukset varmaan jotka on ns. oikeat kilpasukset ja täytyy vähä oikeasti "potkasta". Tänä talvena oon jo mielestäni vähä oppinu niillä hiihtämään, mutta sitä ei sitte tiä kun väsymys iskee niin pettääkö tekniikka heti......

• Hiihdonohj.
        Atomic RC-11 kirjoitti:

Kiitän kommentistasi.

Kallistus ylämäissä liikaa eteen aiheuttaa pitovaikeudet.

Koska silloin ei pystytä viemään suksea riittävästi vartalon painopisteen alle, vaan painonsiirto jää vajaaksi, potku lähtee takaa, eikä hyvällä suksella saada riittävää pitoa aikaiseksi.

Pikkuisen sauvoitta hiihtoa ylämäkiin niin huomaat että oikeat kallistuskulmat löytyy sieltä ihan itsestään, kun ei ole sauvoja joihin nojata.

Siitä ne lähtee potkut pitään.

• Atomic RC-11
        Hiihdonohj. kirjoitti:

Kallistus ylämäissä liikaa eteen aiheuttaa pitovaikeudet.

Koska silloin ei pystytä viemään suksea riittävästi vartalon painopisteen alle, vaan painonsiirto jää vajaaksi, potku lähtee takaa, eikä hyvällä suksella saada riittävää pitoa aikaiseksi.

Pikkuisen sauvoitta hiihtoa ylämäkiin niin huomaat että oikeat kallistuskulmat löytyy sieltä ihan itsestään, kun ei ole sauvoja joihin nojata.

Siitä ne lähtee potkut pitään.

Kiitos ohjeesta. Sauvoittahiihto on jo tuttua tasamaalta, siirrytäänpä siis mäkeen. :)

• teppo tulppo

joo saattaapi olla että kannattas hankkia voimaa lisää koipiin kuntosalilta esim. jolloin potkuun tulis terävyyttä. yleensä kilpasukset edellyttävät tiettyä voimatasoa kintuissa ja pakaroissa jotta pystyy kiipeämään suht jyrkkää mäkeä perinteisellä.ainakin itse olen huomannut että kehon voimistuessa myös hiihto kulkee paremmin tyylistä riippumatta. myös maastojuoksu on tietysti erinomaista harjoittelua. huonolla lihaskunnolla hiihto on täyttä tuskaa ainakin kun pitäisi mennä ylämäkeen...

• tulppo vielä

oletko kokeillut laittaa pidoksi selvästi lämpimämmän kelin voidetta. jos on -10 pakkasta laita alle -5 asteen purkkia tai vielä lämpimänpää...

• Atomic RC-11

Juu, keliä lämpimämpiä pitoja tulee käytettyä.

Hiihdon lisäksi suunnistan, juoksen ja pyöräilen paljon eli lihaskunto ei pitäisi ihan surkea olla. Punttisalilla käyn silloin tällöin - tarviis käydä useamminkin.

• teppo tulppo
        Atomic RC-11 kirjoitti:

Juu, keliä lämpimämpiä pitoja tulee käytettyä.

Hiihdon lisäksi suunnistan, juoksen ja pyöräilen paljon eli lihaskunto ei pitäisi ihan surkea olla. Punttisalilla käyn silloin tällöin - tarviis käydä useamminkin.

aha. ehkä sukset eivät sitten ole sopivat joten sinun on harkittava uusien perinteisten ostoa. itse tilasin karhut toissa talvena hartsalta ja ovat erinomaiset hiihtää ja voidella. annoin vain mittani ja sain sopivat. huom. perinteisen suksi ei saa olla liian lyhyt jotta sekä pito että luistoalaa on riittävästi. itse olen 170 cm ja painan 70 kg ja sukset 197cm, medium jäykkyys. suksessa lukee 68-73kg.

• Johannjjj
        teppo tulppo kirjoitti:

aha. ehkä sukset eivät sitten ole sopivat joten sinun on harkittava uusien perinteisten ostoa. itse tilasin karhut toissa talvena hartsalta ja ovat erinomaiset hiihtää ja voidella. annoin vain mittani ja sain sopivat. huom. perinteisen suksi ei saa olla liian lyhyt jotta sekä pito että luistoalaa on riittävästi. itse olen 170 cm ja painan 70 kg ja sukset 197cm, medium jäykkyys. suksessa lukee 68-73kg.

Atomic on tunnettu hankalaksi hiihtää,katso vaikka Juoksu/Hiihtolehdestä.Itse en saanut toimimaan kuin liisterikelillä,jossa tosi hyvä.Jotkut jopa puhuvat voidelaatikosta,ei pesästä.

• myös kaksoisjalkavuutta
        Johannjjj kirjoitti:

Atomic on tunnettu hankalaksi hiihtää,katso vaikka Juoksu/Hiihtolehdestä.Itse en saanut toimimaan kuin liisterikelillä,jossa tosi hyvä.Jotkut jopa puhuvat voidelaatikosta,ei pesästä.

Se löytyy kun prässää suksia yhteen päkiän kohdalta ja vetää narulla tai muulla oikein ohuella pitkin suksea etu- ja takapuolelle. Painetta on vain prässin kohdalla ja sitten taas kauempana siteestä. Välistä löytyy sitten vapaata. Paperi ei juorua koska se on niin pitkä. Pitovoiteelle jää liian vähän pinta-alaa toimia.
        Atomicin luistelusuksi oli kaksoisjalkavaksi vasiten tehty mutta minullapa Classic (RC11 ilman Beta-runkoa)on samanlainen. Eikä pidä millään tiukassa potkussa.

T.
        Jussi

• Janne.

Ensin haluan kiittää viestistäsi, joka oli ensimmäinen pitkästä aikaa asiallinen hiihtoa harrastuksena tai hiihtotekniikkaa koskeva kysymys. Viime talven jälkeen palstalla on valitettavasti länkytetty lähinnä seiskalehtityyliin dopingista ja kaisaasorretaanvirpisyösaksalaistakaurapuuroa -tyyliin.

Palatakseni kysymykseesi ilmoitan olevani samaa mieltä niiden jo kirjoittaneiden kanssa, jotka epäilevät potkusi suuntautuvan väärin: Suksissa ja niiden jäykkyydessä ei voi olla vikaa, koska ilmoitit niiden pitävän tasaisella hyvin. Voidella selvästikin osaat ja pitoalueenkin määrittää. Ne kokeilut olet jo tehnyt. Siis jäljelle jää vain hiihtotekniikka ja varsinkin potkun kaksivaiheisuus ja suuntaus.

Kaksivaiheisen potkun vaiheet korostuvat ylämäessä ja sen jyrketessä ratkaisevasti; jollet ensimmäisessä vaiheessa päkiälle noustessasi siirrä painoasi täydellisesti potkaisevalle sukselle (vaan painopisteestäsi vedettävä pystyjana on jossakin jalkojesi välissä)ja potkun alkuvaiheessa potkaise voidepesää (pitovoidetta)kohtisuoraan latua kohti ja vasta tämän jälkeen (toisessa vaiheessa) ponnista ladussa kiinniolevalta sukselta juoksunomaisesti eteenpäin liukuun toiselle sukselle (täyd. painonsiirto) leväten täydellisessä yhden suksen liuùssa odottaen liukuvan suksen pysäyttämistä seuraavaan kaksivaiheeseen potkuun, ei voi suksi pitää ylämäessä.

Jyrkän ylämäen hiihtäminen ns. suorilla, ilman saksinousua vaatii siis täydellisen painonsiirron, hyvän tekniikan, erinomaisen kunnon ja paljon voimaa. Siksi edellämainitsemaasi hiihtosuoritusta niin harvoin näkee!!

Siis lisää tekniikkatreeniä ja sauvoittahiihtoa ylämäkeen!!

terv. Janne

• on liian

jäykkä ko. henkilölle. Tuossa edellä kirjoittaja kuvasi hyvin Atomicin voidepesää voidelaatikoksi. Suksi on vaikea hiihtää (lue saada pitämään ellei lado laatikkoa liisteriä täyteen) kenen tahansa saati sitten harrastajan.

Suositukseni on, että jos ja usein kun harrastaja haluaa hommata perinteisen kilpasukset, niin hankkii sellaiset joissa lukee cold. Niissä voidepesä on huomattavasti matalampi ja loivempi, joten mitään "lätkyttämistä" ei ylämäissä tarvita. Voi keskittyä eteenpäin menoon.

• Atomic RC-11
        on liian kirjoitti:

jäykkä ko. henkilölle. Tuossa edellä kirjoittaja kuvasi hyvin Atomicin voidepesää voidelaatikoksi. Suksi on vaikea hiihtää (lue saada pitämään ellei lado laatikkoa liisteriä täyteen) kenen tahansa saati sitten harrastajan.

Suositukseni on, että jos ja usein kun harrastaja haluaa hommata perinteisen kilpasukset, niin hankkii sellaiset joissa lukee cold. Niissä voidepesä on huomattavasti matalampi ja loivempi, joten mitään "lätkyttämistä" ei ylämäissä tarvita. Voi keskittyä eteenpäin menoon.

Hienoa, että tästä on virinnyt hyvä keskustelu. On ehkä muillekin joskus apuja tästä?

Sukset on muuten medium. 183 cm pitkät (ite oon 157 cm).

Täytyy nyt tuota tekniikkaa kuitenkin hioa sauvoittahiihdolla. Uudet sukset joudun myös hankkimaan, kun nuo tuli karautettua vahingossa kiville, oli ladulla just hämärä kohta ja eipäs niitä siinä hoksannut. Noita naarmuja ei enää saa hiomallakaan piiloon. Olkoot sitten alkutalven sukset jatkossa. Mutta siinäpä se ongelma sitten onkin, että mistä löytyy hyvät sukset tällaiselle ongelmakokoiselle... Luistelutyyliin vaihtamalla häviäisi koko pito-ongelma, mutta se ei ole vaihtoehto.

• suksillesi
        Atomic RC-11 kirjoitti:

Hienoa, että tästä on virinnyt hyvä keskustelu. On ehkä muillekin joskus apuja tästä?

Täytyy nyt tuota tekniikkaa kuitenkin hioa sauvoittahiihdolla. Uudet sukset joudun myös hankkimaan, kun nuo tuli karautettua vahingossa kiville, oli ladulla just hämärä kohta ja eipäs niitä siinä hoksannut. Noita naarmuja ei enää saa hiomallakaan piiloon. Olkoot sitten alkutalven sukset jatkossa. Mutta siinäpä se ongelma sitten onkin, että mistä löytyy hyvät sukset tällaiselle ongelmakokoiselle... Luistelutyyliin vaihtamalla häviäisi koko pito-ongelma, mutta se ei ole vaihtoehto.

vielä yksi temppu. Purista sukset tiukasti kiinni siteiden kohdalta ruuvipuristimella tai vaikka narulla ja vie ne sillai 80 C saunaan pariksi tunniksi. Jäähdytä muutama tunti huoneen lämmössä puristus päällä ja sitten otat ne käyttöön. Jäi lipsumiset vähemmälle.

• Hiihdonohj.
        Atomic RC-11 kirjoitti:

Nykyään pystytään korjaan aika pahatkin naarmut, etelässä pyörätalo Saareleinen Hyvinkää mm. suorittaa tällaisia operaatioita.

Hyvät ohjeet olet saanut,selväksi on tullut että sinä osaat hiihtää, tunnet voitelun ja välineiden aaoot, kuntosi kaikinpuolin ok.
        On vain tämä ylämäkihiihto tekniikka pientä säätöä vailla, ohjeet poimit vain tekniikkaa käsitteleviltä nimimerkeiltä.
        Hyvää jatkoa harjoitteluusi ja harrastuksellesi.

• Atomic RC-11

No joo, tuli tuossa melkein 1,5 tunnin lenkura heitettyä, kun pakkanen hellitti vihdoin ja viimein. -15 asteessa oli ihan kelpo hiihdellä.

Hiihdin jonkin verran sauvoitta ja sitten siirryin takaisin sauvoille. Keskityin tekniikkaan ja mietin täällä annettuja ohjeita. Rupesihan sitä pitoa löytymään! Liian etukeno asento ylämäessä ja huono painon siirto sukselle aiheutti oitis lipsumista. Aika anteeksi antamaton suksi eli tekniikan piti pysyä kasassa. Ei tuo mikään sunnuntaihiihtäjän suksi ole. Mitä kovempaa meni, sitä hienommin sukset toimivat. Löytyi ihan uusia puolia noista. Latailin ylämäkiin niin lujaa kuin kropasta lähti... Oli helevetin rankkaa! No, tulipahan vedettyä kauden eka vauhtikestävyyslenkki samalla, tähän asti on ollut aika pitkälle pk:ta. Tämä on mun toinen talvi perinteisellä tyylillä ja on kyllä kiehtovaa touhua. Voitelu, tekniikka... kaikki pitää natsata.

Minä kiitän kaikkia talkoisiin osallistuneita. :)

• pojalle

syksyllä ekat kilpurit, eli just nuo atomic RC-11. Ja pojalta katos hiihtotaito täysin. Just ylämäkiin ei enää päässyt millään ja lopetti niihin hiihdonkin ja pukki niihin vaan tasatyöntöä. noh, eihän se oikein jyrkkiin onnistu.

ny vasta, 250 km:n jälkeen alkaa hiihto taas kulkea.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7433
    2. 80
      5018
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4849
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2679
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2576
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      48
      2229
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe