Ilman lohkolämmitintä

Lämmin_Auto

Eihän sitä lohkolämmitintä tarvitse jos vain käyttää autoa pari minuuttia ennen ajoa tyhjäkäynnillä. Tällöin rastusta ei tule koska tyhjäkäynti on kevyttä. Ja sitten kun auto on hieman lämmennyt niin ajoon vaan.

Itse en ole viitsinyt lohkolämmitintä asentaa. Paljon helpommalla pääsee näin. Uskon että kulutusta ei tule moottorille enempää kuin lohkolämmitintä käyttäessä ja heti liikkeelle lähdettäessä.

45

21099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lasit huurussa

      Oletko ihan itse päätellyt asian? Mites olisi, kannattaisiko kokeilla kanssa lohkolämmittimen kanssa? Vai peräti sisätilan lämmittimen kanssa? Bensa/naftalämmitin taitaa olla poissuljettu vaihtoehto.

      Itse en viitsisi lähteä liikkeelle ilman lohko- ja sisätilan lämmitintä. Tänäänkin töihin lähtiessä lasit olivat puhtaat ja sisällä hieman lämmintä. Lasit eivät menneet lähdön jälkeen huuruun, ja lämmityslaite pukkasi hetkessä lämmintä lisää.

      Ei tarvinnut raapia laseja puhtaaksi ja hypellä auton vieressä paria minuuttia lisää odottamassa koneen lämpenemistä. Jaa että miksikö ulkona. No siksi, ettei hengitys jäädy kylmiin laseihin.

    • ykköskuski

      Parempi lähteä liikkeelle samantien, vaikkei ole lämitintä. Alkukilometrit tosin vaan pintakaasulla. Pelkän ryypyn voimalla liikkuu ihan kivasti.

    • saa vielä

      lohkolämmittimen ?

      Letku- ja säteilylämmittimiä tietääkseni uusiin asennellaan nykyään , eli kertokaa mihin malliin saa vielä perinteisen lohkolämmittimen ?

      • gtr100

        Talbot Horizon Petrol GT


      • lohkolämmitin

        -07 vuoden bemariin. Tai ainakin siinä on se töpseli puskurissa ja antoivat sen vihreän sähköjohdon mukaan. :-)

        Liekö siellä sitten mitään lämmitintä ollenkaan. Ei ainakaan lämpömittari nouse yhtään reilun parin tunnin lämmmityksen jälkeen. pitäiskö?


      • etkä edes
        lohkolämmitin kirjoitti:

        -07 vuoden bemariin. Tai ainakin siinä on se töpseli puskurissa ja antoivat sen vihreän sähköjohdon mukaan. :-)

        Liekö siellä sitten mitään lämmitintä ollenkaan. Ei ainakaan lämpömittari nouse yhtään reilun parin tunnin lämmmityksen jälkeen. pitäiskö?

        tiedä mikä lämmitin sulla on

        lohkolämmitin oli yleistä vielä 90 luvun alussa mutta sen asennus / vaihto havaittiin liian työlääksi koska lämmitysvastus nimensä mukaisesti sijaitsee vesitilassa moottorin kyljessä ... eli ns. lohkossa

        nykyään puhutaan letku- ja säteilylämmittimistä , nehän pelaa siis periaattees samalla tavalla , käytännössä eivät eli niissä sähkövirralla lämmitetään vastusta joka sijoitsee sananmukaisesti vesiletkussa tai säteilylämmittimessä lämmitetään levymäistä vastusta öljypohjas tmv alla

        nyrkkikokemuksena ... jos lohkolämmitintä lämmitetään tunti , letkulämmitin vaatii 2 ja säteilylämmitin 3 tuntia ollakseen vastaavan lämmin


      • en tiedä?
        etkä edes kirjoitti:

        tiedä mikä lämmitin sulla on

        lohkolämmitin oli yleistä vielä 90 luvun alussa mutta sen asennus / vaihto havaittiin liian työlääksi koska lämmitysvastus nimensä mukaisesti sijaitsee vesitilassa moottorin kyljessä ... eli ns. lohkossa

        nykyään puhutaan letku- ja säteilylämmittimistä , nehän pelaa siis periaattees samalla tavalla , käytännössä eivät eli niissä sähkövirralla lämmitetään vastusta joka sijoitsee sananmukaisesti vesiletkussa tai säteilylämmittimessä lämmitetään levymäistä vastusta öljypohjas tmv alla

        nyrkkikokemuksena ... jos lohkolämmitintä lämmitetään tunti , letkulämmitin vaatii 2 ja säteilylämmitin 3 tuntia ollakseen vastaavan lämmin

        minähän sanoin että minulla on lohkolämmitin kuten kirjoitin. Tai ainakin minulle sanottiin liikkeessä että sellainen asennettiin siihen autoon.


      • ns. slangia
        en tiedä? kirjoitti:

        minähän sanoin että minulla on lohkolämmitin kuten kirjoitin. Tai ainakin minulle sanottiin liikkeessä että sellainen asennettiin siihen autoon.

        käyppä tarkistamassa tilanne konepellin alta tai liikkeestä ni sulla on kyl tod.näk. letku tai säteilylämmitin

        epäilen että bmw tekisi enään reikää lohkon kupeeseen vanha lohkolämmitintä varten


      • Jos saan laittaa
        etkä edes kirjoitti:

        tiedä mikä lämmitin sulla on

        lohkolämmitin oli yleistä vielä 90 luvun alussa mutta sen asennus / vaihto havaittiin liian työlääksi koska lämmitysvastus nimensä mukaisesti sijaitsee vesitilassa moottorin kyljessä ... eli ns. lohkossa

        nykyään puhutaan letku- ja säteilylämmittimistä , nehän pelaa siis periaattees samalla tavalla , käytännössä eivät eli niissä sähkövirralla lämmitetään vastusta joka sijoitsee sananmukaisesti vesiletkussa tai säteilylämmittimessä lämmitetään levymäistä vastusta öljypohjas tmv alla

        nyrkkikokemuksena ... jos lohkolämmitintä lämmitetään tunti , letkulämmitin vaatii 2 ja säteilylämmitin 3 tuntia ollakseen vastaavan lämmin

        Ei se lohkolämmitin ole työläs asentaa, vaan alumiinilohkoisissa moottoreissa ei ole paikkaa lohkolämmittimelle. ns. "pakkapropun" tilalle laitetaan lohkolämmitin. Alumiinisissa lohkoissa näitä ei ole


      • näkee onko?
        ns. slangia kirjoitti:

        käyppä tarkistamassa tilanne konepellin alta tai liikkeestä ni sulla on kyl tod.näk. letku tai säteilylämmitin

        epäilen että bmw tekisi enään reikää lohkon kupeeseen vanha lohkolämmitintä varten

        lohkolämmitin vai joku muu? liikkeessä sanoivat että lohkolämmitin siihen laitettiin mutta ei hajuakaan miltä sellainen näyttää. On se sama töpseli tosiaan puskurissa kuin aina ennenkin mutta ilmeisesti sama käytössä myös muissakin lämmitimissä?


      • Ex-autosähköasentaja
        Jos saan laittaa kirjoitti:

        Ei se lohkolämmitin ole työläs asentaa, vaan alumiinilohkoisissa moottoreissa ei ole paikkaa lohkolämmittimelle. ns. "pakkapropun" tilalle laitetaan lohkolämmitin. Alumiinisissa lohkoissa näitä ei ole

        Itseasiassa sen lohkolämmittimen asennus on todella helppoa, näitä säteilylämmittimiä ja letkulämppäreitä en ole asentanut, mutta veikkaan, että säteilylämmittimen asennus saattaa olla jopa työläämpää.


      • On....
        näkee onko? kirjoitti:

        lohkolämmitin vai joku muu? liikkeessä sanoivat että lohkolämmitin siihen laitettiin mutta ei hajuakaan miltä sellainen näyttää. On se sama töpseli tosiaan puskurissa kuin aina ennenkin mutta ilmeisesti sama käytössä myös muissakin lämmitimissä?

        Mötikkä koneen kyljessä tai öljypohjassa. 07-malliseen bemariin ei saa lohkolämmitintä, koska lohko on magnesiumia tai alumiinia riippuen mallista. Itseasiassa vuoden -95 jälkeen bemareihin ei ole saanut lohkolämmitintä, joka laitetaan pakkaspropun tilalle, koska silloin tuli alumiinilohkot. V8:ssa jo aiemmin.

        http://www.calix.fi/montanvisningar/RE205.pdf

        Tuossa asennusohjeessa lokeron A-sisällä oleva mötikkä on pakkaspropun tilalle asennettava lohkolämmitin


    • Muuten tietäisit

      Aikanaan mittailin kulutusmittarilla neljän kilometrin työmatkan keskikulutusta viiden asteen pakkasella. Tuolla matkalla lukema samalla tavalla ajaen oli lämmitettynä noin 25 % pienempi. Kulutus oli matkan lopussa kyllä jo tasoissa, kun moottori saavutti täyden lämmön. Kylmä kone tarvitsee niin rikkaan seoksen käydäkseen, ettei sitä ole helppo uskoa. Taitaa tyhjäkäyntikulutuskin olla enemmän kuin tavanomainen litra tunnissa, joten esittämälläsikin keinolla palaa desilitra ylimääräistä bensaa per käynnistys. Työmatkalaiselle se tarkoittaa litraa viikossa.

    • helvetti sentään

      oletko insinööri vai??

      Kyllä se rasitus moottoriin tulee siinä kylmäkäynnistyksessä jo ei pelkästään liikkeelle lähdössä.
      Mitä kulutukseen tulee niin on selvä ero,itsellä v6 ja takuulla huomaa eron kylmän ja lämmitetyn välillä..eroa lähes 2l 100km.llä noin 10 asteen pakkasessa viikon aikana!
      Tietysti sun litrasessa nissanissas on kaikki samantekevää.

      • Lämmin_Auto

        Tai ainakin asentaja.

        Mutta kylmäkäynnissä laakereihin ja mäntiin ei tule minkäänlaista rasitusta. Mikä rastus siihen muka tulisi? Ja kun lähtee liikkeelle niin kone on jo saavuttanut ainakin saman lämmön kuin puoli tuntia tolpan päässä. Eli pitäisi olla sama kulutus alussa. Tietysti tyhjäkäynnistä tulee lisäkulua, mutta sähköissä taas säästää.


      • että bensa
        Lämmin_Auto kirjoitti:

        Tai ainakin asentaja.

        Mutta kylmäkäynnissä laakereihin ja mäntiin ei tule minkäänlaista rasitusta. Mikä rastus siihen muka tulisi? Ja kun lähtee liikkeelle niin kone on jo saavuttanut ainakin saman lämmön kuin puoli tuntia tolpan päässä. Eli pitäisi olla sama kulutus alussa. Tietysti tyhjäkäynnistä tulee lisäkulua, mutta sähköissä taas säästää.

        on halvempaa kuin sähkö. Litran bensan hinnalla saat pitää lohkolämppäriä aika kauan päällä!!
        Aika pihalla olet ajatuksines...luulet säästäväsi jotain,salli mun nauraa


      • Lämmin_Auto
        että bensa kirjoitti:

        on halvempaa kuin sähkö. Litran bensan hinnalla saat pitää lohkolämppäriä aika kauan päällä!!
        Aika pihalla olet ajatuksines...luulet säästäväsi jotain,salli mun nauraa

        Ei kukaan niin väittänyt, vaan että sähkön hinnan säästää. Lue viestit tyhmä äläkä heti pärskytä. Kakaroita taas palstalla...


      • olla melkoinen
        Lämmin_Auto kirjoitti:

        Tai ainakin asentaja.

        Mutta kylmäkäynnissä laakereihin ja mäntiin ei tule minkäänlaista rasitusta. Mikä rastus siihen muka tulisi? Ja kun lähtee liikkeelle niin kone on jo saavuttanut ainakin saman lämmön kuin puoli tuntia tolpan päässä. Eli pitäisi olla sama kulutus alussa. Tietysti tyhjäkäynnistä tulee lisäkulua, mutta sähköissä taas säästää.

        Taidat olla melkoinen asiantuntija... väitätkö sä nyt ihan tosissasi, että -25 asteen pakkasessa ei mäntiin ja laakereihin tulee mitään lisärasitusta verrattuna 25 asteen lämpötilassa tapahtuvaan käynnistykseen? Mieti miten nopeasti öljy alkaa voidella nokkia, mäntiä, kampiakselia, laakereita jne kun se on aivan kohmeessa ja öljypumpulla menee kuitenkin aikaa ennenkuin se saa paksun öljyn joka paikkaan voitelua varten ja vielä niin että öljykalvon paksuus on tarpeeksi ohut joka paikkaan. Lämmin öljy on hetkessä laakerien pinnoilla voitelemassa.


      • Lämmin_Auto
        olla melkoinen kirjoitti:

        Taidat olla melkoinen asiantuntija... väitätkö sä nyt ihan tosissasi, että -25 asteen pakkasessa ei mäntiin ja laakereihin tulee mitään lisärasitusta verrattuna 25 asteen lämpötilassa tapahtuvaan käynnistykseen? Mieti miten nopeasti öljy alkaa voidella nokkia, mäntiä, kampiakselia, laakereita jne kun se on aivan kohmeessa ja öljypumpulla menee kuitenkin aikaa ennenkuin se saa paksun öljyn joka paikkaan voitelua varten ja vielä niin että öljykalvon paksuus on tarpeeksi ohut joka paikkaan. Lämmin öljy on hetkessä laakerien pinnoilla voitelemassa.

        Hei haloo!! Ootko vielä kuullut lohkolämmittimen lämmittävän öljyä? Kyllä siinä kuule on ihan pakkasen puolella öljyt vesilämmitykselläkin. Siihen on ratkaisu öljy joka voitelee kylmänä. Synteettiset laatuöljyt on ratkaisu.

        En usko että tyhjäkäynnillä olisi metallikosketusta laakereissa kylmänä. Ei siinä synny mitään painetta mihinkään suuntaan.


      • Tietämättömälle
        Lämmin_Auto kirjoitti:

        Hei haloo!! Ootko vielä kuullut lohkolämmittimen lämmittävän öljyä? Kyllä siinä kuule on ihan pakkasen puolella öljyt vesilämmitykselläkin. Siihen on ratkaisu öljy joka voitelee kylmänä. Synteettiset laatuöljyt on ratkaisu.

        En usko että tyhjäkäynnillä olisi metallikosketusta laakereissa kylmänä. Ei siinä synny mitään painetta mihinkään suuntaan.

        Kyllä kuule öljyt lämpiää lohkolämmitintä käyttämällä. Tämän voisit ihan itse kokeilla, jos olisi lohkolämmitin. Metalli näet johtaa lämpöä.

        Öljyistä sen verran, että kokeile kaataa 5w50 öljyt ulos purkista niiden oltua -20 asteen pakkasessa. Voi olla aika hankalaa...olen kokeillut.

        Oletko niin tyhmä, että väität ettei moottorissa tule mitään paineita mihinkään suuntaan tyhjäkäynnillä....mites se moottori sitten käy, jos ei tule paineita??


      • Lämmin_Auto
        Tietämättömälle kirjoitti:

        Kyllä kuule öljyt lämpiää lohkolämmitintä käyttämällä. Tämän voisit ihan itse kokeilla, jos olisi lohkolämmitin. Metalli näet johtaa lämpöä.

        Öljyistä sen verran, että kokeile kaataa 5w50 öljyt ulos purkista niiden oltua -20 asteen pakkasessa. Voi olla aika hankalaa...olen kokeillut.

        Oletko niin tyhmä, että väität ettei moottorissa tule mitään paineita mihinkään suuntaan tyhjäkäynnillä....mites se moottori sitten käy, jos ei tule paineita??

        Tottakai painetta tulee mihin pitääkin, mutta ei ne laakeripinnat tai männänrenkaat siinä mihinkään paineeseen joudu. Varmasti riittää synteettisen öljyn voitelu pakkasellakin jos ei kierrätä tai vedätä konetta.

        Mutta pölkky oot jos väität että tyhjäkäynti rasittaa moottoria yhtä paljon kuin ajossa.


      • Haloooooo!!
        Lämmin_Auto kirjoitti:

        Tottakai painetta tulee mihin pitääkin, mutta ei ne laakeripinnat tai männänrenkaat siinä mihinkään paineeseen joudu. Varmasti riittää synteettisen öljyn voitelu pakkasellakin jos ei kierrätä tai vedätä konetta.

        Mutta pölkky oot jos väität että tyhjäkäynti rasittaa moottoria yhtä paljon kuin ajossa.

        Sinähän se väitit, että tyhjäkäynnillä ei tule mitään paineita!! Kukaan ei ole muuta väittänyt.

        Kylmä öljy ei voitele moottoria niin hyvin kuin lämmityksessä olleessa moottorissa. Sen huomaa jo käynnistäessä, että startti pyörittää laiskemmin.


      • Lämmin_Auto
        Haloooooo!! kirjoitti:

        Sinähän se väitit, että tyhjäkäynnillä ei tule mitään paineita!! Kukaan ei ole muuta väittänyt.

        Kylmä öljy ei voitele moottoria niin hyvin kuin lämmityksessä olleessa moottorissa. Sen huomaa jo käynnistäessä, että startti pyörittää laiskemmin.

        No palataan siihen alkuperäiseen kysymykseen. Onko alle tunnin lämmitys sähköllä tehokkaampi kuin kahden minuutin tyhjäkäynti. Kumpi lämmittää konetta enemmän?

        Kyllä se kone tietysti lopuksi lämpiää kun useita tunteja johdon päässä pitää kii..

        Paineista tietysti puhuin että puristuspaine syntyy. Se tietysti on eri asia kuin paine mikä kuluttaa konetta eli laakereihin ja männänrenkaisiin kohdistuva paine. Sekoitat nyt nämä komeasti. Ovat hei eri asioita..


      • olla melkoinne
        Lämmin_Auto kirjoitti:

        Hei haloo!! Ootko vielä kuullut lohkolämmittimen lämmittävän öljyä? Kyllä siinä kuule on ihan pakkasen puolella öljyt vesilämmitykselläkin. Siihen on ratkaisu öljy joka voitelee kylmänä. Synteettiset laatuöljyt on ratkaisu.

        En usko että tyhjäkäynnillä olisi metallikosketusta laakereissa kylmänä. Ei siinä synny mitään painetta mihinkään suuntaan.

        Kyllä se lohkolämmitin lämmittää myös öljyä, sillä eihän kaikki öljy laskeudu öljypohjaan koneen sammutuksessa, vaan jää öljypumppuun ja ERITYISESTI suodattimeen, joka on öljypumpussa kiinni. Ja juuri ko. öljy lähtee liukkaasti öljykanaviin kun kone on esilämmitetty ja tällöin myös öljy on paljon ohuempaa, jotta se voi tunkeutua esim liukulaakereihin, nokka-akselin ja painimen väliin, kampi-akselin laakereihin jne.

        Ja ei sinun tartte uskoa joulupukkiinkaan, mutta älä nyt noita uskomuksia ihan totena ala esittää. Olihan eräässä öljytestissä mukana olleen 0W-40 täyssynteettisen öljyn pumppautuvuus niin huonoa -30 asteen pakkasessa, että moottorin öljypumpulta meni yli 30 sekuntia, ennenkuin ko. vaseliini lähti edes liikkeelle. Ja varmaan meni vielä minuutti lisää, että öljy ehti kanteen nokka-akselin suojaksi.


      • Kaikkien Alojen Erityisasia...
        Lämmin_Auto kirjoitti:

        Tai ainakin asentaja.

        Mutta kylmäkäynnissä laakereihin ja mäntiin ei tule minkäänlaista rasitusta. Mikä rastus siihen muka tulisi? Ja kun lähtee liikkeelle niin kone on jo saavuttanut ainakin saman lämmön kuin puoli tuntia tolpan päässä. Eli pitäisi olla sama kulutus alussa. Tietysti tyhjäkäynnistä tulee lisäkulua, mutta sähköissä taas säästää.

        Oletkos ajatellut että moottorin välykset ovat kohdallaan vasta kun moottori on lämmennyt. Eli kylmässä moottorissa laakereihin ja männänrenkaisiin kohdistuu painetta. Samoin on myös ventiilikoneiston laita mikä aiheuttaa oman lisärasituksensa.

        Se on se lämpölaajeneminen


      • mitä??
        Lämmin_Auto kirjoitti:

        No palataan siihen alkuperäiseen kysymykseen. Onko alle tunnin lämmitys sähköllä tehokkaampi kuin kahden minuutin tyhjäkäynti. Kumpi lämmittää konetta enemmän?

        Kyllä se kone tietysti lopuksi lämpiää kun useita tunteja johdon päässä pitää kii..

        Paineista tietysti puhuin että puristuspaine syntyy. Se tietysti on eri asia kuin paine mikä kuluttaa konetta eli laakereihin ja männänrenkaisiin kohdistuva paine. Sekoitat nyt nämä komeasti. Ovat hei eri asioita..

        No kerro mitä paineita nyt siinä moottorissa syntyy konetta kuormittaessa, mitä ei synny tyhjäkäynnillä ollenkaan?

        Ja kas kun et väitä, että jos on 3 minuuttia lohkolämmittimessä kiinni, niin ei kone lämpeä... miksi ihmeessä pitäisi rajoittaa lohkolämmitin tuntiin tai 10 minuuttiin? Toki tunnissakin lämpeää minun auto jo varsin hyvin ja lähtee aivan eri herkästi käyntiin, kuin ilman lämmitystä.


    • ...

      Tai sitten olet vaan helvetin tyhmä.

      Totta kai se moottori kuluu jos se käy kylmänä eikä öljy kierrä kunnolla, aivan sama onko kyse tyhjäkäynnistä vai ajosta. Yksi kylmäkäynnistys pakkasella syö noin 2dl bensiiniä ja kuluttaa moottoria saman verran kuin 500-1000 kilometriä ajoa lämpimällä moottorilla, vaikkei autolla ajaisi metriäkään.

      Pelkän polttoainesäästönkin kannalta auton esilämmittäminen on kannattavaa jo 5-10 asteen lämpötilassa, silloin siis besaa säästyy isomman rahan edestä kuin mitä lämmittämiseen kuluu sähköä. Puhumattakaan miten paljon vähemmän päästöjä lämmitetty auto aiheuttaa.

      • ihmeessä moottoria

        pitää käyttää tyhjää ennen ajoon lähtöä? Itse pidän lohkolämmitintä päällä niin kauan kuin pakkanen vaatii, ja heti kun moottori käynnistyy, lähden matkaan.


      • rautamötikkä

        lämpiää sen letkulämmittimen avulla tunnissa tai kahdessa?
        Entä se öljy siellä alhaalla jossain öljypohjassa?
        Ookste koskaan oikeesti miettiny tai peräti tutkinu, ett lämpiikö sen narun päässä muu kuin jäähdytysvesi siellä letkun ylä'lenkillä'?

        Ku musta tuntuu, ett vaikka se vesi lämpiäis 40-50 asteeseen peräti, niin ei se paljo sitä rautakasaa (moottoria) ja öljypohjassa olevaa öljyä taida pakkasen puolen lukemista heilauttaa ainakaan plussan puolelle...
        siis minähän vaan luulen, ku en oo tutkinu.
        Mutt mä kans vaan luulen, ett teki enempi vaan toistatte toisten teille syöttämää puppua


      • näintainiiiin
        rautamötikkä kirjoitti:

        lämpiää sen letkulämmittimen avulla tunnissa tai kahdessa?
        Entä se öljy siellä alhaalla jossain öljypohjassa?
        Ookste koskaan oikeesti miettiny tai peräti tutkinu, ett lämpiikö sen narun päässä muu kuin jäähdytysvesi siellä letkun ylä'lenkillä'?

        Ku musta tuntuu, ett vaikka se vesi lämpiäis 40-50 asteeseen peräti, niin ei se paljo sitä rautakasaa (moottoria) ja öljypohjassa olevaa öljyä taida pakkasen puolen lukemista heilauttaa ainakaan plussan puolelle...
        siis minähän vaan luulen, ku en oo tutkinu.
        Mutt mä kans vaan luulen, ett teki enempi vaan toistatte toisten teille syöttämää puppua

        Niin tai näin, mutta lohkolla tulee lämmintä ilmaa huomattavasti nopeammin kuin ilman lohkolämmitintä.

        Niin ja 20 asteen pakkasissa ei meidän firman työkoneet lähtis käyntiinkään ilman lämmitintä.


      • Lämmin_Auto
        näintainiiiin kirjoitti:

        Niin tai näin, mutta lohkolla tulee lämmintä ilmaa huomattavasti nopeammin kuin ilman lohkolämmitintä.

        Niin ja 20 asteen pakkasissa ei meidän firman työkoneet lähtis käyntiinkään ilman lämmitintä.

        Niin mutta kysymys kuuluukin että kummasta tulee nopeammin sitä lämmintä ilmaa.

        1. auto on alle tunnin tolpan päässä
        2. auto ei tolpan päässä, mutta käynyt tyhjäkäyntiä pari minuuttia ennen ajoa.

        Uskoisin jälkimmäisen olevan lämpösempi...


      • Defa
        Lämmin_Auto kirjoitti:

        Niin mutta kysymys kuuluukin että kummasta tulee nopeammin sitä lämmintä ilmaa.

        1. auto on alle tunnin tolpan päässä
        2. auto ei tolpan päässä, mutta käynyt tyhjäkäyntiä pari minuuttia ennen ajoa.

        Uskoisin jälkimmäisen olevan lämpösempi...

        Siis meinaat että tolpan päässä ollut auto olisi kylmempi kuin se mikä ei ollut tolpassa kun käyntiaika on sama?


      • Lämmin_Auto
        Defa kirjoitti:

        Siis meinaat että tolpan päässä ollut auto olisi kylmempi kuin se mikä ei ollut tolpassa kun käyntiaika on sama?

        Kuka puhuu samasta käyntiajasta? Mikä ihme blondi olet? Ota nyt rauhallisesti ja vaikka piirrä tämä paperille niin menee jakeluun paremmin.

        Kysymys on siitä onko tolpan päässä ollut auto joka EI OLE KÄYNNISSÄ lämpösempi kuin pari minuuttia ei tolpassa mutta KÄYNNISSÄ ollut auto...


      • Älä luule
        rautamötikkä kirjoitti:

        lämpiää sen letkulämmittimen avulla tunnissa tai kahdessa?
        Entä se öljy siellä alhaalla jossain öljypohjassa?
        Ookste koskaan oikeesti miettiny tai peräti tutkinu, ett lämpiikö sen narun päässä muu kuin jäähdytysvesi siellä letkun ylä'lenkillä'?

        Ku musta tuntuu, ett vaikka se vesi lämpiäis 40-50 asteeseen peräti, niin ei se paljo sitä rautakasaa (moottoria) ja öljypohjassa olevaa öljyä taida pakkasen puolen lukemista heilauttaa ainakaan plussan puolelle...
        siis minähän vaan luulen, ku en oo tutkinu.
        Mutt mä kans vaan luulen, ett teki enempi vaan toistatte toisten teille syöttämää puppua

        Kokeile, niin huomaat. -20 asteessa laita auto 2 tunniksi lämmitykseen ja kokeile miten öljypohja on lämmin. Et ole vissiin tiennyt, että metalli on helvetin hyvä johtamaan lämpöä...

        Diesel-moottoriset työkoneet eivät tahdo lähteä edes käyntiin näillä pakkasilla. Moottori todella raskas pyörittää, mutta 2 tunnin lämmityksen jälkeen lähtee kuin kesällä ja moottori pyörii herkästi...


      • Defa
        Lämmin_Auto kirjoitti:

        Kuka puhuu samasta käyntiajasta? Mikä ihme blondi olet? Ota nyt rauhallisesti ja vaikka piirrä tämä paperille niin menee jakeluun paremmin.

        Kysymys on siitä onko tolpan päässä ollut auto joka EI OLE KÄYNNISSÄ lämpösempi kuin pari minuuttia ei tolpassa mutta KÄYNNISSÄ ollut auto...

        Juu ja seuraavaksihan voisit pohtia sitä onko pihalla 2 minuuuttia käyvä auto lämpimämpi kuin se joka on juuri tullut ajosta.


      • mutta ku
        Älä luule kirjoitti:

        Kokeile, niin huomaat. -20 asteessa laita auto 2 tunniksi lämmitykseen ja kokeile miten öljypohja on lämmin. Et ole vissiin tiennyt, että metalli on helvetin hyvä johtamaan lämpöä...

        Diesel-moottoriset työkoneet eivät tahdo lähteä edes käyntiin näillä pakkasilla. Moottori todella raskas pyörittää, mutta 2 tunnin lämmityksen jälkeen lähtee kuin kesällä ja moottori pyörii herkästi...

        se johtaa mahd. lämpöä myös itsestään (moottorista) pois siihen pakkasilmaan ...ootko koskaan kuullut?

        Eli kun sitä rautamötikkää lämmittää jonkun asteinen vesi - ensin alle nolla ja sitt myöhemmin parin-kolmen tai neljän kymmenen asteen vesi sisältä päin ja ulkopäin jäähdyttää koko ajan vaikkas parinkymmen asteinen ilma, niin mahtaneeko tuo öljy tai edes se rauta paljoakaan lämmitä?

        Katsii katsoa ettei tarvi luulla - mittaa ...kele, jotta tiedät


      • Mittaa
        mutta ku kirjoitti:

        se johtaa mahd. lämpöä myös itsestään (moottorista) pois siihen pakkasilmaan ...ootko koskaan kuullut?

        Eli kun sitä rautamötikkää lämmittää jonkun asteinen vesi - ensin alle nolla ja sitt myöhemmin parin-kolmen tai neljän kymmenen asteen vesi sisältä päin ja ulkopäin jäähdyttää koko ajan vaikkas parinkymmen asteinen ilma, niin mahtaneeko tuo öljy tai edes se rauta paljoakaan lämmitä?

        Katsii katsoa ettei tarvi luulla - mittaa ...kele, jotta tiedät

        Ja kokeile. Itse olen kokeillut kädellä ja selvästi plussan puolella koneen kylki ja koko moottori. VW Golffissa lumet alkoi sulamaan konepelliltä -15 asteessa kun oli reilun tunnin lämmityksessä.

        Ei epäilystäkään, etteikö öljyt olisi notkeammat kuin lämmittämättömässä


    • The Rat

      Eihän moderni auto edes juuri lämpene tyhjäkäynnillä. Aina heti liikkeelle, mieluiten tietysti lämpimällä koneella...

      Itse asiassa moottori jäähtyy epäilyttävästi tyhjäkäynnillä. Jos ajan töistä kotiin (~ 20 kilsaa), ovat lämmöt mukavasti yhdeksässäkympissä, mutta jo muutaman minuutin tyhjäkäynti tiputtaa ne näillä pakkasilla tuonne 70 tietämiin. Ei tietysti paha, mutta selvä indikaattori siitä että tyhjäkäynnistä ei lämmitykseen ole apua.

    • kylmä auto........

      vuosikymmeniä kestänyt valistus lohkolämmittimen eduista on kuitattavissa parin minuutin tyhjäkäynnillä?

    • Alex_

      Moi !

      Asia ratkeaa helposti asennuttamalla autoon polttoainelämmitin.

      Ei ole kiinni johdoista, voi missä tahansa milloin tahansa lämmittää autonsa. Tekstiviestin lähetys ja lämmitin hyrähtää käyntiin, 15 minuuttia riittää mainiosti vielä näillä pakkasilla ja puolessa tunnissa lämpiää kelillä kuin kelillä.

      ;-)

      • mutku,

        NIin mutta tuon aloittajan mukaan tuosta sinun lämmittimestäsi ei ole mitään hyötyä. Hän kun menee laittamaan auton käyntiin se kuulemma lämpiää silläkin tavalla ;)


    • EKOÄIJÄ
      • yitimt67i

        Jos lohkolämmitin lämmittää moottorin -30 asteesta -10 asteeseen, menee auto silti maksimiryypyllä sinne käyntilämpötilaan. Päästöihin tuo ei vaikuta yhtään mitään. Sopisi miettiä mitkä päästöt tulee siitä parista kW:sta, jotka on jouduttu tuottamaan voimalaitoksessa lämmitystä varten verrattuna siihen kun desi bensiinä palaa.

        Letkulämmittimestä: metalli lienee hyvä lämmönjohde, mutta entä paikoillaan seisova vesi, jonka läpi letkulämmittimen lämmön on mentävä lohkoon?


      • 5+8
        yitimt67i kirjoitti:

        Jos lohkolämmitin lämmittää moottorin -30 asteesta -10 asteeseen, menee auto silti maksimiryypyllä sinne käyntilämpötilaan. Päästöihin tuo ei vaikuta yhtään mitään. Sopisi miettiä mitkä päästöt tulee siitä parista kW:sta, jotka on jouduttu tuottamaan voimalaitoksessa lämmitystä varten verrattuna siihen kun desi bensiinä palaa.

        Letkulämmittimestä: metalli lienee hyvä lämmönjohde, mutta entä paikoillaan seisova vesi, jonka läpi letkulämmittimen lämmön on mentävä lohkoon?

        mutku kone lämpiää -10 paaljon nopeammin käyntilämpötilaan kuin -30 ja katti alkaa toimiiin nopeammin. Lisäksi suuri osa sähköstä tuotetaan päästötömillä polttoaineilla vesi, tuuli ydinvoima, ja hiilivomallakin tuotettu sähkö on tuotettu optimi oloissa jolloin puhdistuslaitteet toimii optimisti, toisin kuin kylmä auto.

        Lisäksi on huomioitava että voimalaitoksen päästöt tuleva kaukana ihmisasutuksesta kun taas se kohmeinen diesel passatti tupruttaa suoraan sun lasin alla.


    • gtq3wry4

      Eipä ihme, että porukka saa laitteet hajalle. Luullaan, että auto kun käynnistyy kylmällä, ettei siellä sisällä olisi ollenkaan vastusta. Sitten lähdetään vielä revittelemään kylmällä ja annetaan manuaalivaihteistolle kytkinpommeja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe