Kätilön koulutus

IRO-N

Heip

Haluaisin tietoa kätilökoulutuksesta/siihen suuntautumisesta.
Valmistun nykyiseltä alaltani vuonna 08 keväällä ja haluaisin syksyllä hakea lähihoitajan koulutukseen josta voisin sitten (?) suuntautua kätilöksi.
Olisiko joku tietoinen vaadittavista asioista, millaista opiskelua, onko haastavaa mutta mukavaa?
Kaikki tieto kelpaa :)
Olen selaillut kätilönkoulutusohjelmaan liittyviä lippusia ja lappusia, mutta haluaisin jonkun toisen näkökulman asioille.. :)

Ja päätöstäni en muuta,vaikka kuinka haukkuisitte alaa :D minähän muuten sinne varmasti haen ja toivottavasti sitten vielä tärppää :)

Ps. Vielä sellanen, et miten on noi pääsyvaatimukset? pistemäärä,ka,onko pääsykokeita ym?

Kiitos etukäteen !

20

4888

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kätilö

Kätiö on AMK-tutkinto.

• opiskelija12

Kätilö on amk tutkinto, 4 tai 3.5 vuotta kestävä. Ja on pääsykokeet.

• eilla

ymmärsin että tarkoitukses olis käydä ensin lähihoitaja koulutus?
      ja mahdollisesti jatkaa kätilöksi jossain vaiheessa?
      Onnistut, sulla on hyvä asenne! :)
      Jatkoja sulle!

• IRO-N

sanoisin et kandeis mennä sit ku valmistut ni vaikka sairaanhoitajakouluu ja siitä erikoistua niihin kätilöopintoihin. ettei tarttis eka käydä 3v lähihoitajaks ja sit viel siitä toisee kouluu.. u nou? ite valmistun nimittäin kans v.2008 ja aattelin tota kätilölinjaa ehkä.. tai sit ensihoitajaks. :)

Suoraan sairaanhoitajakouluun? onko AMK?
        Valmistun nimittäin taidepuolelta amiksesta,..niin totaa...Oon nyt vähä hakusessa, anteeksi tyhmyyteni.

• mieltä

te ootte surkeita vastaa!

ja, Hyvä IRO-N :)

• -neitykkä-

sanoisin et kandeis mennä sit ku valmistut ni vaikka sairaanhoitajakouluu ja siitä erikoistua niihin kätilöopintoihin. ettei tarttis eka käydä 3v lähihoitajaks ja sit viel siitä toisee kouluu.. u nou? ite valmistun nimittäin kans v.2008 ja aattelin tota kätilölinjaa ehkä.. tai sit ensihoitajaks. :)

• IRO-N

Eli siis voisin suoraan tältä taidealalta (amis) hakea suoraan AMK sairaanhoitajakoulutukseen? :o

Onko miten todennäköistä että pääsis ilman lähihoitajankoulutusta(amis)? ei kai nyt sentää :O

• ex media-assistentti
        IRO-N kirjoitti:

Eli siis voisin suoraan tältä taidealalta (amis) hakea suoraan AMK sairaanhoitajakoulutukseen? :o

Onko miten todennäköistä että pääsis ilman lähihoitajankoulutusta(amis)? ei kai nyt sentää :O

Eli valmistuin 2005 media-asssitentiks ja hain amk:hon sairaanhoitajaks ja pääsin sisään..nyt eka harjottelu edessä ja vielä ei kaduta. Lähihoitajat ei saa mitään etuja amk:koulutuksessa kun lähärikoulutus on opistotasoista ei korkeakoulutasoa. Ekan harjottelun taitavat saada anteeksi,ei muuta. Et reippaasti vaan hakee :)

• Nimetön-20v

Minulla vähän samat suunnitelmat :) Olen nyt keväällä hakemassa lähihoitajakoulutukseen ja sitten kahden vuoden päästä koetan päästä amk:hon sairaanhoitajakoulutukseen.. ja hyvällä tuurilla vaihtaa se kätilöpuolelle.

Kiinnostaisi kovasti samat jutut kuin aloittajaa :)

• mihin tahansa amk.uun

Toisen asteen kolmivuotisen koulutuksen ammattitutkintotodistuksellahan voi hakea mihin tahansa ammatikorkeatutkintoon. Ei tarvitse olla samanalan tutkinto. Eli kätilöksi tai sairaanhoitjaksi voi hakea yhtä hyvin lähihoitaja, elektroniikka-asentaja, merkonomi kuin artesaanikin. Tai lähihoitaja voisi hakea insinööri- tai tradenomikoulutukseen. Toinen asia on sitten miten selviytyy pääsykokeista, mutta hakea voi. Jospas kyselisit vähän asiaa lisää opoilta.

• Salivadera

Hei!

Luin viestisi ja ajattelin kertoa omia kokemuksia. Varmasti tässä ketjussa on jo tullut samoja asioita, joita kerron, mutta...

Eli, kätilökoulutus on ammattikorkeakoulutason koulutus, joka kestää 4,5 vuotta ja sisältää sekä sairaanhoitajan että kätilön pätevyyden. Et siis voi kouluttautua vain kätilöksi, sinun täytyy opiskella myös sairaanhoitajaksi.

Ammattikorkeakouluun voit hakea millä tahansa toisen asteen koulutuksella, on sitten kyseessä lukion tai vaikkapa lähihoitajan paperit. Et todellakaan tarvitse lähihoitajan papereita, jotta voisit opiskella ammattikorkeassa sairaanhoitaja(kätilö)ksi.

Jos sinulla on lukio käytynä tai tutkinto, jonka kerrot suorittavasi on ammattitutkinto miltä tahansa alalta, voit hakea suoraan opiskelemaan ammattikorkeaan. En suosittelisi lähihoitajaksi hakemista, ainakin sinun kannattaisi miettiä, jaksatko opiskella TODELLA monta vuotta. Periaatteessa ensin lähihoitajaksi ja sitten sairaanhoitajaksi/kätilöksi on turhan pitkän kaavan mukaan opiskelemista.

Opiskelen itse toista vuottani Stadian kätilökoulutuksessa. Olen tykännyt koulutuksesta todella kovasti. Hain itse kouluun lukion papereilla. Ryhmässämme on useampi lähihoitaja, ja he eivät ole hyötyneet aiemmasta koulutuksestaan ilmeisesti millään tavalla, ehkä ovat parilta ensimmäisen lukukauden laboraatiotunnilta saaneet olla poissa.

Olen käsittänyt, että varsinkin Stadian kätilökoulutukseen on melko "vaikea" päästä, mutta meidänkin ryhmässä on pari tyttöä, joille opo oli lukiossa sanonut, että "tuolla keskiarvolla ja noilla ylioppilastutkinnon arvosanoilla on täysin turha edes haaveilla kätilöksi pääsemisestä". Ja, nämä tytöthän pääsivät suoraan lukiosta opiskelemaan kätilöksi.

Meillä ei vielä tässä vaiheessa ole ollut oikeastaan ollenkaan kätilötyön opintoja, eli olemme tehneet opintoja ja harjoitteluja sairaanhoitajatutkintoa varten. Opiskelu on toisinaan kivaa, toisinaan ottaa aivoon, niinkuin missä tahansa koulussa. Kävin vuoden yliopistoa ja totesin, ettei se ole minun juttuni, joten voin ainakin omalta kohdaltani sanoa, että ammattikorkeakouluopiskelu on minulle hyvä vaihtoehto.

En tiedä tarkemmin tilanteestasi, mutta en voi muuta kuin rohkaista sinua ottamaan asioista selvää! Jos hoitoala kiinnostaa, niin hae ihmeessä opiskelemaan. Voin suositella!

Esim. Stadiaan on hoitoalalle pelkkä kirjakoe, eli jos pääset pääsykokeisiin, niin sinulla on aivan yhtä hyvät mahdollisuudet päästä opiskelemaan kuin muillakin hakijoilla, jos vain hallitset pääsykoekirjan.

Tsemppiä elämään! (Tulipas pitkä kirjoitus... ;)

• IRO-N

Luulisi että helpommin pääsevät lähihoitajakoulutuksen käyneet sairaanhoitajakoulutukseen AMK:hon.
        Mutta voi sitä tietty miettiä jos uskaltaisi :)
        Kiitos kun jaksoit selittää asioita :)
        Onko pääsykoe vaikea? siis se testi?
        Kuinka paljon aikaa lukea "tenttiin"?

Oon jo innoissani, pitäs vaan käydä tääkin ala eka loppuun, mutta suuntaan seuraavaks kyllä joko AMK tai sit vain lähihoitajakoulutukseen :) Alalle kumminkin haluan, riippuu vaan että jaksanko tavoittaa unelmiani kätilöksi asti :) toivottavasti.

Kiitos kuitenkin vielä! :>

• IRO-N
        IRO-N kirjoitti:

Luulisi että helpommin pääsevät lähihoitajakoulutuksen käyneet sairaanhoitajakoulutukseen AMK:hon.
        Mutta voi sitä tietty miettiä jos uskaltaisi :)
        Kiitos kun jaksoit selittää asioita :)
        Onko pääsykoe vaikea? siis se testi?
        Kuinka paljon aikaa lukea "tenttiin"?

Oon jo innoissani, pitäs vaan käydä tääkin ala eka loppuun, mutta suuntaan seuraavaks kyllä joko AMK tai sit vain lähihoitajakoulutukseen :) Alalle kumminkin haluan, riippuu vaan että jaksanko tavoittaa unelmiani kätilöksi asti :) toivottavasti.

Kiitos kuitenkin vielä! :>

Tietääkö joku että jos nyt tässä haussa haen joensuun ammattiopistoon tikkarinteelle ja pääsen, niin voinko varata paikan vasta niin että aloittaisin -08 syksyllä?
        Opo sanoi että on ainakin nykysessä koulussani tälläinen mahdollisuus, mutta pitäisi saada tietää onko tikkarinteellä myös mahdollisuus sellaseen? että jos on jollakin tietoa,niin voisiko jakaa tietonsa? :)
        Eli siis jos pääsen tikkarinteelle,jatkaisin nykyiset opintoni loppuun (vuosi jäljellä) ja kun valmistun -08 keväällä, niin minulle olisi varattu paikka syksyksi -08.

Anteeks ku tulee näin paljo kokoaika uusia kysymyksiä.. :)

• IRO-N kirjoitti:

Tietääkö joku että jos nyt tässä haussa haen joensuun ammattiopistoon tikkarinteelle ja pääsen, niin voinko varata paikan vasta niin että aloittaisin -08 syksyllä?
        Opo sanoi että on ainakin nykysessä koulussani tälläinen mahdollisuus, mutta pitäisi saada tietää onko tikkarinteellä myös mahdollisuus sellaseen? että jos on jollakin tietoa,niin voisiko jakaa tietonsa? :)
        Eli siis jos pääsen tikkarinteelle,jatkaisin nykyiset opintoni loppuun (vuosi jäljellä) ja kun valmistun -08 keväällä, niin minulle olisi varattu paikka syksyksi -08.

Anteeks ku tulee näin paljo kokoaika uusia kysymyksiä.. :)

mun mielestä tikkarinteellä on se mahdollisuus myös. itse opiskelen tikkarinteellä ensimmäistä vuotta lähihoitajaksi....

Tervetuloa vain... :)

• IRO-N
        hanzku24 kirjoitti:

mun mielestä tikkarinteellä on se mahdollisuus myös. itse opiskelen tikkarinteellä ensimmäistä vuotta lähihoitajaksi....

Tervetuloa vain... :)

joo opolta sain vastauksen kysymykseen, kehotti ihmeessä hakemaan ja että KUN tulisin pääsykokeisiin, keskusteltaisiin asiasta ja otti nimeni ja osoitteeni ylös että muistaa mut kuulemma :)

• Shhoitaja
        IRO-N kirjoitti:

joo opolta sain vastauksen kysymykseen, kehotti ihmeessä hakemaan ja että KUN tulisin pääsykokeisiin, keskusteltaisiin asiasta ja otti nimeni ja osoitteeni ylös että muistaa mut kuulemma :)

Et miksi et hae suoraan amk:hon kun amk kestää 3,5-5vuotta ja amis sen 2,5-3vuotta..mut amk tutkinto on kuitenki korkeakoulututkinto väittäävätpä mitävaan. Oletko tosiaan tutustunut tuohon lähihoitajan toimenkuvaan ja mitä eroa sillä on esim kätilön koulutukseen. Mielestäni teet vähän turhan koukkauksen,itse en tahtonut lähäriksi enää opiskella kun amiksen käyminen uudelleen ei oikein tuntunut järkevälle

• IRO-N
        Shhoitaja kirjoitti:

Et miksi et hae suoraan amk:hon kun amk kestää 3,5-5vuotta ja amis sen 2,5-3vuotta..mut amk tutkinto on kuitenki korkeakoulututkinto väittäävätpä mitävaan. Oletko tosiaan tutustunut tuohon lähihoitajan toimenkuvaan ja mitä eroa sillä on esim kätilön koulutukseen. Mielestäni teet vähän turhan koukkauksen,itse en tahtonut lähäriksi enää opiskella kun amiksen käyminen uudelleen ei oikein tuntunut järkevälle

oon päättänyt jo mitä teen ja oon tehny suunnitelman jolla voitan vuosia.

• onnea sinne!
        IRO-N kirjoitti:

oon päättänyt jo mitä teen ja oon tehny suunnitelman jolla voitan vuosia.

Hyvä että olet alasi löytänyt,ajattelin vaan varmistaa että sinulla on realiteetit kunnossa. Monet jotka hakevat lähihoitajiksi (varsinkin nuoriet) luulevat pääsevänsä suoraan teholle tai kätilöksi sun muuksi töihin kun valimistuvat ei ne lähärin hommat ole herkkua. Tietty voihan siitä lähteä sitten jatkamaan korkeakouluun jost tuntuu ettei amistutkinto riitä

• IRO-N
        onnea sinne! kirjoitti:

Hyvä että olet alasi löytänyt,ajattelin vaan varmistaa että sinulla on realiteetit kunnossa. Monet jotka hakevat lähihoitajiksi (varsinkin nuoriet) luulevat pääsevänsä suoraan teholle tai kätilöksi sun muuksi töihin kun valimistuvat ei ne lähärin hommat ole herkkua. Tietty voihan siitä lähteä sitten jatkamaan korkeakouluun jost tuntuu ettei amistutkinto riitä

mä tiedän että mun täytyy ymmärtää faktat ja käydä kouluja jos haluun päästä päämäärääni :)
        Kaiken sen teen mitä vaaditaan! :)
        mutta kiitos :)

• siniiiiii
        IRO-N kirjoitti:

mä tiedän että mun täytyy ymmärtää faktat ja käydä kouluja jos haluun päästä päämäärääni :)
        Kaiken sen teen mitä vaaditaan! :)
        mutta kiitos :)

Hei! itse olen myös kiinnostunut kätilön ammatista, mutta toinen suosikkini kampaaja vie voiton. Olen nyt 9 luokalla joten yhteishaku on ihan pian, mutta olen ottanut selvää lähettämällä ainakin jyväskylän,oulun ja stadian opoille viestiä ja kysellyt mitkä ovat mahdollisuuteni ym..

otos viestistäni jonka sain

"Stadiassa ei (ainakaan tällä hetkellä) valita opiskelijoita kiintiöittäin. Tämä tarkoittaa sitä, että lukiopohjalta ja ammatilliselta pohjalta olevat opiskelijat ovat saman arvoisessa tilanteessa. Ainoastaan pistemäärät ratkaisevat.
        Voit hakea joko suoraan kätilökoulutukseen tai tomia niin, että suoritat ensin sairaanhoitajatutkinnon ja kahden vuoden työkokemuksen jälkeen hakeudut aikuskoulutuksena toteutuvaan kätilökoulutukseen"

Eli haen jos en pidä kampaaja työstä niin joko kätilöopintoihin tai sairaanhoitaja josta jotkan kätilöksi..
        Mutta minulle painotettiin juuri niitä hyviä kouluarvosanoja sillä sisään on vaikea päästä:( Ja opinnot ovat haastavia joten lukion käynneillä on sikääli ehkä helpompaa. Ainakin kielitaitoa kuulemma kannattaa treenata (esim. jollain kursseilla)! Mutta onnea sinulle

Harmi vain että palkkaus on aika surkea, mutta ala on 10arvostetuimman joukossa.

T.Sini

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1731
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1569
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1290
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1254
    Aihe