jäin kiinni mymälävarkaudesta viime syksynä. 12 päiväsakkoo 6e kpl.olin jostain lukevinani ettei vuoden alusta 20 kpl pienempiä päiväsakkoja enään muunneta. siis onko totta. ja jos on niin koskeeko
vain vuoden alusta sakkoja saaneita. vankeinhoidosta yms ei saanu uutta tietoo. vastakkaa please jos tietoo on!!
päiväsakko
13
1389
Vastaukset
- sivuilta:
Sakon muuntorangaistuksia lievennetään (1.1.2006)
Maksamattomat sakot voi jatkossa korvata entistä vähemmillä vankilapäivillä. Muutoksen arvioidaan alentavan sakkovankien päivittäistä määrää noin 80 vangilla. Uudistus tuli voimaan 1.1.2006.
Kolmea päiväsakkoa vastaa yksi päivä vankeutta
Maksamattomat sakot muunnetaan vuoden alusta vankeudeksi siten, että kolmea maksamatonta päiväsakkoa vastaa yhden päivän vankeus. Aiemmin yhden päivän vankeus vastasi kahta maksamatonta päiväsakkoa. Uhkasakoissa jokaisen täyden 30 euron määrää vastaa yhden päivän vankeus entisen 20 euron asemesta.
Alin normaalisti vankeudeksi muunnettava päiväsakkomäärä on 12 päivää, joka merkitsee siis neljän päivän vankeutta. Jos maksamattomia päiväsakkoja on alle 12 tai maksamattomia uhkasakkoja alle 120 euroa, sakon voi muuttaa vankeudeksi vain erityisestä syystä. Tällainen erityinen syy voi olla niskoittelu tai jatkuva syyllistyminen sakolla rangaistaviin rikoksiin ja sakkojen maksamisen laiminlyöntiin.
Tuomioistuimen määräämän muuntorangaistuksen enimmäispituus alenee nykyisestä 90 päivästä 60 päivään. Usean täytäntöönpanossa samanaikaisesti olevan muuntorangaistuksen yhteinen enimmäispituus lyhenee 120 päivästä 90 päivään.- muualta taas
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi rikoslain 2 a luvun 6 §:n muuttamisesta
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi rikoslakia siten, että enintään 20 päiväsakon suuruisia rangaistusmääräysmenettelyssä annettuja sakkorangaistuksia ei voitaisi muuntaa vankeudeksi. Esityksen tavoitteena on vähentää sakkovankien lukumäärää ja lyhyiden muuntorangaistusten vankiloissa aiheuttamaa työmäärää.
Oikeusministeriö on sitoutunut vuoden 2006 ensimmäiseen lisätalousarvioon liittyen antamaan vuoden 2006 loppuun mennessä hallituksen esityksen, jolla minimoidaan sakon muuntorangaistuksen käyttö.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2007 alusta. - William Conzales
muualta taas kirjoitti:
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi rikoslain 2 a luvun 6 §:n muuttamisesta
ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi rikoslakia siten, että enintään 20 päiväsakon suuruisia rangaistusmääräysmenettelyssä annettuja sakkorangaistuksia ei voitaisi muuntaa vankeudeksi. Esityksen tavoitteena on vähentää sakkovankien lukumäärää ja lyhyiden muuntorangaistusten vankiloissa aiheuttamaa työmäärää.
Oikeusministeriö on sitoutunut vuoden 2006 ensimmäiseen lisätalousarvioon liittyen antamaan vuoden 2006 loppuun mennessä hallituksen esityksen, jolla minimoidaan sakon muuntorangaistuksen käyttö.
Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2007 alusta.Ainakin vielä tänään finlex´in mukaan seuraava pykälä on voimassa.
Rikoslaki
2a luku
Muuntorangaistus
5 § (9.12.2005/983)
Muuntorangaistuksen pituus
Muuntorangaistus sakosta määrätään siten, että kolmea maksamatta olevaa päiväsakkoa vastaa yhden päivän vankeus. Jos muunnettavien päiväsakkojen lukumäärä ei ole kolmella jaollinen, yli jääviä päiväsakkoja ei muunneta. Jos päiväsakosta on maksettu vain osa, katsotaan päiväsakko maksamatta olevaksi.
Euromääräisenä tuomitun uhkasakon jokaista täyden 30 euron määrää vastaa muuntorangaistusta määrättäessä yhden päivän vankeus.
Muuntorangaistuksen pituus on kuitenkin vähintään neljä päivää ja enintään 60 päivää. Muuntorangaistusta ei saa määrätä ilman erityistä syytä, jos maksamatta olevia päiväsakkoja on vähemmän kuin 12 tai maksamattomien uhkasakkojen määrä on vähemmän kuin 120 euroa.
Samalla kertaa muunnettavista sakoista määrätään vain yksi muuntorangaistus 3 momentissa säädetyllä tavalla. Uhkasakko rinnastetaan tällöin sakkoon.
Tuomioistuin voi 6 §:n 1 momentissa tai 7 §:ssä mainituilla perusteilla määrätä muuntorangaistuksen tässä pykälässä säädettyä lyhyemmäksi, kuitenkin vähintään neljäksi päiväksi.
- Notaari
Kyllä tuosta 4 päivää rapsahtaa.
Tuo uudistus, ettei 20 ps pienempiä muunneta oli vasta ehdotus. Ei vielä ainakaan voimassa.- 1111111
ihmetyttää jos notaari ei enempää tiedä. ite olen työtön pummi myymälävaras ja oli hajua ettei alle 20 päiväsakkoja muunneta. nyt kelpaa taas varastella eikä pelkoa kiinnijäännistä. ruokaa ja sellaista. ei mitään ylellistä. tosin poliisin perkele voi nyt antaa juuri sen 20 päiväsakkoa. onko notaarilla tietoa voiko näpistyksestä niin monta antaa. laki astuu siis voimaan 1.3-o7
- ei notaari
1111111 kirjoitti:
ihmetyttää jos notaari ei enempää tiedä. ite olen työtön pummi myymälävaras ja oli hajua ettei alle 20 päiväsakkoja muunneta. nyt kelpaa taas varastella eikä pelkoa kiinnijäännistä. ruokaa ja sellaista. ei mitään ylellistä. tosin poliisin perkele voi nyt antaa juuri sen 20 päiväsakkoa. onko notaarilla tietoa voiko näpistyksestä niin monta antaa. laki astuu siis voimaan 1.3-o7
voi antaa sen 20 päivää, jos näpistely on toistuvaa. Ja kun tarpeeksi näpistelet, yks kaunis kerta tekoasi tutkitaankin varkautena juuri sen toistuvuuden takia. ..Kuten mainitsitkin "..olen myymälävaras."
- tiedän
ei rapsahda päivääkään vankeutta.notaari ei tiedä mistä puhuu tai puhuu menneistä vuosista.
- 1111111111
tiedän kirjoitti:
ei rapsahda päivääkään vankeutta.notaari ei tiedä mistä puhuu tai puhuu menneistä vuosista.
olen siis joutunu kiinni viime syksynä. onko uusi laki voimassa mun kohdalla. ja näpistäny olen syksyn jälkeen vaikka kuinka paljon. kaikki omaan käyttöön. en tee sitä minään tilaustyönä. vaikka se vois kyllä olla helppoo. työtön ja rahaton niin saa joskus parempaa juustoo ja lihaa. vaikka ei eurosopper juustossa vikaa ole. mautonta vähän. mustaleima on hyvää mutta maksaa yli 20e kilo.
onko tämä voimassa taannehtivasti vai ei. en viitsi omalle voutille soittaa kun se ei ymmärtäisi mokomia kysymyksiä. mukava nainen hän silti on. julistaa minut varattomaksi kerran vuodessa. - Notaari
tiedän kirjoitti:
Mulla almanakka on ainakin vielä helmikuussa. Maaliskuu lienee vasta seuraava.
Minä ainakin muunnan vielä helmikuussa jokaisen 12 päiväsakon. - Notaari
1111111111 kirjoitti:
olen siis joutunu kiinni viime syksynä. onko uusi laki voimassa mun kohdalla. ja näpistäny olen syksyn jälkeen vaikka kuinka paljon. kaikki omaan käyttöön. en tee sitä minään tilaustyönä. vaikka se vois kyllä olla helppoo. työtön ja rahaton niin saa joskus parempaa juustoo ja lihaa. vaikka ei eurosopper juustossa vikaa ole. mautonta vähän. mustaleima on hyvää mutta maksaa yli 20e kilo.
onko tämä voimassa taannehtivasti vai ei. en viitsi omalle voutille soittaa kun se ei ymmärtäisi mokomia kysymyksiä. mukava nainen hän silti on. julistaa minut varattomaksi kerran vuodessa.Jos tulee istuntoon 1.3. jälkeen, niin uutta lakia sovelletaan riippumatta siitä, että teko on tehty ennen ja sakko määrätty ennen.
- ....
1111111 kirjoitti:
Toivotaan vaan kaikki yhdessä, että ensinnäkin jäät kiinni ja toiseksi, että menee muuna kuin rangaistusmääräysmenettelynä - silloin nimittäin edelleen muunnetaan myös 12 - 20 ps:t.
- 222222222
Notaari kirjoitti:
Mulla almanakka on ainakin vielä helmikuussa. Maaliskuu lienee vasta seuraava.
Minä ainakin muunnan vielä helmikuussa jokaisen 12 päiväsakon.en tiedä mikä virka notaari on. mutta sydämeni on keventynyt jos asia on näin. ajattelin jo mennä 4 pv lepään johonki laitokseen. ei näköjään tarvi. eihän tämä asia nopeeta etene.
saan kk käteen 370e. työmarkkinatukea. olen n.50v. eli 12e päivä. lapsia on ja ne onneksi asuu äidillään. mutta on ne minun luona n. 7 pv per kk.
siis varastan perusruuan. lihat.leikkelet juustot YMS KALLIIT.
ei taida tänne palstalle enään tämä kuulua. mutta aistin notaarista etä teen väärin. kun varastan isosta tunnottomasta kaupasta . - sakko
222222222 kirjoitti:
en tiedä mikä virka notaari on. mutta sydämeni on keventynyt jos asia on näin. ajattelin jo mennä 4 pv lepään johonki laitokseen. ei näköjään tarvi. eihän tämä asia nopeeta etene.
saan kk käteen 370e. työmarkkinatukea. olen n.50v. eli 12e päivä. lapsia on ja ne onneksi asuu äidillään. mutta on ne minun luona n. 7 pv per kk.
siis varastan perusruuan. lihat.leikkelet juustot YMS KALLIIT.
ei taida tänne palstalle enään tämä kuulua. mutta aistin notaarista etä teen väärin. kun varastan isosta tunnottomasta kaupasta .Olen sama joka sai ne 12 päiväsakkoa syksyllä näpistyksestä.On tullu ilmi että 20 ps on raja kun ne menee muuntoon. Sain viime viikolla 8 ps kun ajoin autolla josta ei nähny ulos mitään. Siis ikkunat jäässä.
Kysymys kuuluu: Lasketaanko nämä nyt yhteen? Se tekee sopivasti sen 20. Vai käsitelläänkö ne erikseen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17611175
- 545318
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html462555- 372246
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131771Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421664Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311310Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351256Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s61066Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo102991