Olen funtsinu, kun syön työpaikkaruokalassa(aika harvoin) "pitkää makaronia" eli spagettia, että mikähän olisi oikea fiksu tekniikka seivästää/haarukoida moista "herkkua"? Nim: puoliksi tosissaan ;)
Spagetti
9
1626
Vastaukset
- KalleKala
Minä leikkaan spagettini ensin pystysuunnassa pätkiin, käännän lautasta 90 astetta ja leikkaan taasen. Sitten onkin helppo syödä. Tiedä sitten jos joku nirppanokka on katsellut halveksuen, täytynee ensi kerralla vilkuilla olan yli josko joku tuijottaa tyrmistyneenä. No, aina olen saanut mahani täyteen.
- tavat tunteva
Italialaiset kattavat spagettia varten lusikan ja haarukan.
Lusikka otetaan vasempaan käteen ja haarukka oikeaan. Haarukan ympärille kierretään pieni määrä spagettia lusikan pesää apuna käyttäen. Ja sitten vaan suuhun.
Kannatta muista tuo pieni määrä spagettimöykystä tulee helposti liian iso yhdeksi suupalaksi.- on sanonut, että
ainoa oikea tapa syödä spagettia on imeä sitä kuin pölynimuri.. oma hatara käsitykseni on, ettei italialaiset tuossa mitään lusikkaa käytä. (itse käytän lusikkaa ja haarukaa ravintolassa, koska se on "siistimpi" tapa, kotona riittää pelkkä haarukka)
- spagettiin
Ei spagetin syöntiin lusikkaa tarvita, se varataan vain pikkulapsia (ja turisteja varten). Haarukka riittää spagetin kieputtamiseen.
- una donna tai mujer
Tunnet ehkä italialaisten tavat teoriassa mut et oo Italiassa käyny koska ei siellä kukaan sitä p-keleen lusikkaa käytä spagettia tai muutakaan pastaa syödessään, ehkä lapsille tai vanhuksille joilla studaa handu, se ehkä joskus katetaan, ehkä ei. Ite en oo kertaakaan Italiassa nähny kenenkään syövän spagettia lusikan kanssa, ainut mis oon nähny ku Robert de Niro vetää sitä lusikan kans ekan Kummisetä-elokuvan alkukohdassa mis kuvataan ekoja siirtolaisia Nykissä, ja siis sillon se oli sellanen vanhanaikanen tapa, vähän niiku mun edesmenny isoäiti joi kahvia "tassilta"- vertauksena et jotain siis tehdään mut sitä pidetään rahvaanomasena.
Italialaiset syö tietenki spagettia ihan vaan rennosti ottaen sitä melko paljon haarukkaan, sitä voi pyöritellä vähän siin lautasella mut moni jättää pyörittelemättäki , siit vaan kauhotaan kitaan, ei haittaa jos sitä vähän roikkuu suupielistä, se osataan sillee vienosti tökkiä sinne suuhun, välillä voi pyyhkiä suuta jos kauheesti jää suupieliin jotai kastiketta.
Italialainen suhtauminen syömiseen ja ruokailuun on rennon tyylikäs, ei mitään hienostelua tai kursailua joka vaatis pikkurillin kohotusta tai häveliäästi lusikan käyttöä, voi jopa sytyttää savukkeen syönnin aikana (ainaki enne nykyistä tupakkalakia), mut ei nyt myöskään mitää röyhtäilyä tai karmeeta ruoka suussa puhumista. Eikä hammastikuilla ruuan kaivelua! - lexander
spagettiin kirjoitti:
Ei spagetin syöntiin lusikkaa tarvita, se varataan vain pikkulapsia (ja turisteja varten). Haarukka riittää spagetin kieputtamiseen.
eipä tietenkään spagettia lusikalla syödä, mutta sitä voi käyttää vastinvälineenä haarukalle, kun haarukkaan pyörittelee spagettia. Minulle tämän tavan opetti parisenkymmentä vuotta sitten Italian suurlähettiläs, kun olin hänen luonaan päivällisellä. Ja olen monen muunkin italialaisen nähnyt näin tekevän sekä ravintelissa, että kotonaan.
- mamma rosa maria
Kyllä sitä lusikkaa käyttävät muutkin kuin lapset ja vanhukset. Lähetystössä aina katetaan lusikka ja haarukka, samoin paremmissa ravintoloissa. Ja Milanon keskustassa luultavasti kaikissa ravintoloissa.
Mutta jos menet jonnekin Etelä-Italiaan, maaseudulle tai vaikkapa Sisiliaan, niin ei siellä tosiaan hienostella. Siellä syödään kieputtamalla spagetit enemmän tai vähemmän haarukan ympäri ilman lusikkaa. Kyllä se tosiaan onnistuu ilman lusikkaakin jos on tottunut.
Se ainakin on varmaa, että spagettia ei leikata veitsellä pätkiksi! Eikä veistä edes kateta spagetin kanssa - joko vain haarukka tai sitten lusikka ja haarukka.- Nimetön
omasta kokemuksestani puhun.. ei milanossakaan kateta lusikkaa spagetin syömiseen!! ei todellakaan. ja kun asiasta keskustelin sisilialaisen keittiömestarin kanssa hän suorastaan suuttui kun sanoin opettajien opettaneen meille täällä suomessa että lusikka pitäisi muka kattaa.. EI TODELLAKAAN. anteeksi huutaminen, mutta tämä asia saa aina tunteeni kuohahtamaan.
Se syömisen juju löytyy siitä että italiassa sitä pastaa ei keitetä niin ällöttävän löllöksi kuin täällä suomessa. se muotoutuu paremmin haarukkaan ja pysyy siinnä. ei siis tarvitse katkoa. suomen suurkeittiöt keittää sen spagetin liian kypsäksi ja kun se sitten vielä siinä hauteessa muhii niin ah mikä makuelämys.. :) - bambooola
Vai että kaikissa Milanon ravintoloissa katetaan spagettiannoksen kanssa lusikka? Hoh hoijaa, taisit nähdä unta.
Siis juttuhan on päinvastoin: lusikka on eräänlainen kömpelö apuväline italialaisille jota NIMENOMAAN harrastetaan vielä jossain määrin etelä-italian maaseudulla, vähänkään kultivoidumpi italialainen ei käytä lusikkaa spagetin kanssa vaan kieputtelee sen suuhunsa miten kutakin huvittaa; se on aika vapaata, ei tartte kursailla.
Siis sulla meni nyt Pohjois- ja Etelä-Italia sekasin.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662238Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711480Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211454Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.761153Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771134Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211086Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051064- 77919
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912