"Mahonki" vs Mahonki

venemiäs

Mistä tunnistaa ja minkälaisia eroja on oikeilla mahongeilla ja "mahongeilla"?

10

11739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on vain mahonki

      Mahonki on vain yleisnimi tietynlaisille trooppisille puulajeille. Itse puulajeja jotka luokitellaan mahongeiksi on vaikka kuinka paljon.

      • Swietenia

        Piti ihan tarkistaa asia netistä ja kirjoista. Aitomahonkeja on vain 3 eri lajia Amerikan-, Meksikon- ja Karibianaitomahonki. Markkinointinimiltään Hondurasin-, (Meksikon?)- ja Kuubanmahonki. Jälkimmäistä ei oo saanut tuoda enää kai kymmeniin vuosiin. Meksikolaisesta oli tietoo&kuvaa vain tossa kirjassa artikkelissa aitomahongeista. Amerikanaitomahonkia kai tuodaan vielä rajoitetusti.

        http://w3.puukeskus.upm-kymmene.com/pks/internet/pksintern2.nsf/AllByLanguageID/491FA2112ED28A7AC2256ABD001FFC45_1?OpenDocument

        http://www.puukkosivut.net/kirjallisuus/?t=540

        http://www.wwf.fi/wwf/www/uploads/pdf/Fsc_manuaali.pdf


      • näin on
        Swietenia kirjoitti:

        Piti ihan tarkistaa asia netistä ja kirjoista. Aitomahonkeja on vain 3 eri lajia Amerikan-, Meksikon- ja Karibianaitomahonki. Markkinointinimiltään Hondurasin-, (Meksikon?)- ja Kuubanmahonki. Jälkimmäistä ei oo saanut tuoda enää kai kymmeniin vuosiin. Meksikolaisesta oli tietoo&kuvaa vain tossa kirjassa artikkelissa aitomahongeista. Amerikanaitomahonkia kai tuodaan vielä rajoitetusti.

        http://w3.puukeskus.upm-kymmene.com/pks/internet/pksintern2.nsf/AllByLanguageID/491FA2112ED28A7AC2256ABD001FFC45_1?OpenDocument

        http://www.puukkosivut.net/kirjallisuus/?t=540

        http://www.wwf.fi/wwf/www/uploads/pdf/Fsc_manuaali.pdf

        swietenia sukuun kuuluu ed mainitut tässä tietoo sieltäpäin maailmaa
        http://www.krakatoa.com/mahogany.php


      • toinen venemies
        Swietenia kirjoitti:

        Piti ihan tarkistaa asia netistä ja kirjoista. Aitomahonkeja on vain 3 eri lajia Amerikan-, Meksikon- ja Karibianaitomahonki. Markkinointinimiltään Hondurasin-, (Meksikon?)- ja Kuubanmahonki. Jälkimmäistä ei oo saanut tuoda enää kai kymmeniin vuosiin. Meksikolaisesta oli tietoo&kuvaa vain tossa kirjassa artikkelissa aitomahongeista. Amerikanaitomahonkia kai tuodaan vielä rajoitetusti.

        http://w3.puukeskus.upm-kymmene.com/pks/internet/pksintern2.nsf/AllByLanguageID/491FA2112ED28A7AC2256ABD001FFC45_1?OpenDocument

        http://www.puukkosivut.net/kirjallisuus/?t=540

        http://www.wwf.fi/wwf/www/uploads/pdf/Fsc_manuaali.pdf

        Näemmä aidot mahongit on uhanalaisia, mutta tiikki ei kai vielä ole. Sitähän käytetään paljon veneissä. Varsinkin kansissa.


      • kumpaako
        Swietenia kirjoitti:

        Piti ihan tarkistaa asia netistä ja kirjoista. Aitomahonkeja on vain 3 eri lajia Amerikan-, Meksikon- ja Karibianaitomahonki. Markkinointinimiltään Hondurasin-, (Meksikon?)- ja Kuubanmahonki. Jälkimmäistä ei oo saanut tuoda enää kai kymmeniin vuosiin. Meksikolaisesta oli tietoo&kuvaa vain tossa kirjassa artikkelissa aitomahongeista. Amerikanaitomahonkia kai tuodaan vielä rajoitetusti.

        http://w3.puukeskus.upm-kymmene.com/pks/internet/pksintern2.nsf/AllByLanguageID/491FA2112ED28A7AC2256ABD001FFC45_1?OpenDocument

        http://www.puukkosivut.net/kirjallisuus/?t=540

        http://www.wwf.fi/wwf/www/uploads/pdf/Fsc_manuaali.pdf

        Normaalissa käytössä aitojen ja ei aitojen mahonkien ominaisuudet ovat niin lähellä toisiaan, että se on yks ja sama. Tuosta Vartiaisen kirjan kuvista voi katsoa mikä miellyttää silmää eniten.Sehän ei ole puutyökirja.


      • näistä
        Swietenia kirjoitti:

        Piti ihan tarkistaa asia netistä ja kirjoista. Aitomahonkeja on vain 3 eri lajia Amerikan-, Meksikon- ja Karibianaitomahonki. Markkinointinimiltään Hondurasin-, (Meksikon?)- ja Kuubanmahonki. Jälkimmäistä ei oo saanut tuoda enää kai kymmeniin vuosiin. Meksikolaisesta oli tietoo&kuvaa vain tossa kirjassa artikkelissa aitomahongeista. Amerikanaitomahonkia kai tuodaan vielä rajoitetusti.

        http://w3.puukeskus.upm-kymmene.com/pks/internet/pksintern2.nsf/AllByLanguageID/491FA2112ED28A7AC2256ABD001FFC45_1?OpenDocument

        http://www.puukkosivut.net/kirjallisuus/?t=540

        http://www.wwf.fi/wwf/www/uploads/pdf/Fsc_manuaali.pdf

        puulajeista, kun siinä se sorvin ääressä vasta tietää miltä se tuntuu. Kirjan ymmärrän jos ulkonäköö etsitään, mutta kyllä se pitää taitojen mukaan mennä mitä puuta haetaa. Tai siis minkälaista ominaisuuksiltaan ja sitten kun homma on hanskassa niin katellaan puunkuva kirjoja ja etsitään silmälle kaunista puuta!!!


    • venemiäs

      Kiitokset etenkin Swietenialle, puukkosivujen linkistä löysin Puunkuva-kirjan. Siinä on kuvia oikeista mahongeista ja "mahongeista". Täytyy sanoa et, mahongin näköiset puut on oikeastaan paremman näköisiä kuin ne aidot. Työstöstä en osaa vielä sanoa. Hyvää jatkoa vaan muillekin.

      • viiluttaja

        Ainakin tätä khaya mahonkia sai vielä jokunen vuosi sitten viiluna. Se on kauniimpaa kuin oikea mahonki. Suomalainen nimi on Bassaminkaijamahonki ja puun latinankielinen nimi on Khaya ivorensis.


      • saatavilla..
        viiluttaja kirjoitti:

        Ainakin tätä khaya mahonkia sai vielä jokunen vuosi sitten viiluna. Se on kauniimpaa kuin oikea mahonki. Suomalainen nimi on Bassaminkaijamahonki ja puun latinankielinen nimi on Khaya ivorensis.

        Joo ei Khayan saannissa pitäisi olla mitään sen suurempia ongelmia ja kaiken lisäks se on halpaa kun saippua tai siis halvimpia jalopuita jonkun ehkä jotain puoltoista kertanen hinta verrattuna irokoon.. Jossain sitä kutsutaan myös afrikkalaiseksi mahongiksi.. Tosin mielestäni mahinkia ei ole mikään ristisyinen puuaines ja tämä enemmänkin muistuttaa sapelia kun oikeeta mahonkia..

        Kaikissa "nykypäivän" mahongeissa on vaan yksi suuri ero verrattuna kunnon tavaraan ja se on paino.. Täälä kaupasta kun ostat mahonkia se on varsin usein pehmeetä ja kevyttä kuin balsa ja mikä mielestäni ikävintä, varsinkin jos yrittää tehdä jotain kaunista esinettä, varsin usein lähes aina ne on tuulikaatoja ja aivan hirveetä kuraa..

        Itellä oli mahdollisuus nähdä ja kokea aito kuubamahonkilankku Englannissa ja täytyy sanoo ett oli hiukka eri tavaraa.. Todella raskasta ja sävy oli syvä ja todella kaunis. Se yksilö oli sahattu joskus n.1750, enkä olis uskaltanut ees näyttää höylää siinä tilanteessa omistajalle.. :) Mainittakoon myös ettei sen saatavuus ole mahdotonta jos pätkää löytyy.. Vuosittain Kuubassa kaadetaan keskimäärin 10-15 runkoo jotka huutokaupataan lähinnä veneenrakentajille.. Hinnat on kymmeniä tuhansia per tukki ja niistä noin neljännes tulee eurooppaan..

        Ja kun veneisiin päästiin, niinmainitaan vielä se tiikin maagisin ominaisuus mistä harvemmin kuulee juttua ja mikä siitä tekee veneenkanteen niin taivaallisen materiaalin... Kysehän on siitä ett se on ainut puu joka ei ole märkänä liukas ja sen takia kaikki kalliit kannet on tehty juuri tiikistä..


    • tietoo vailla

      Seurasin tätä keskustelua ja en hirveesti apua saanut. Ostin Puun kuva_kirjankin, joka on ihan jees ja täydentää muuta työstökirjallisuutta, mutta kun en saa selvyyttä lankun pätkiin joita mulla on. Puun kuva kirjankin mukaan mun puut on suurinpiirtein joiden kin puulajien välimuotoja?? Onko olemassa joitakin tunnistus tapoja aidon ja ei aidon mahongin tunnistukseen. Ammattimiehet varmaan vois jeesata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe