Mistä tunnistaa ja minkälaisia eroja on oikeilla mahongeilla ja "mahongeilla"?
"Mahonki" vs Mahonki
10
11739
Vastaukset
- on vain mahonki
Mahonki on vain yleisnimi tietynlaisille trooppisille puulajeille. Itse puulajeja jotka luokitellaan mahongeiksi on vaikka kuinka paljon.
- Swietenia
Piti ihan tarkistaa asia netistä ja kirjoista. Aitomahonkeja on vain 3 eri lajia Amerikan-, Meksikon- ja Karibianaitomahonki. Markkinointinimiltään Hondurasin-, (Meksikon?)- ja Kuubanmahonki. Jälkimmäistä ei oo saanut tuoda enää kai kymmeniin vuosiin. Meksikolaisesta oli tietoo&kuvaa vain tossa kirjassa artikkelissa aitomahongeista. Amerikanaitomahonkia kai tuodaan vielä rajoitetusti.
http://w3.puukeskus.upm-kymmene.com/pks/internet/pksintern2.nsf/AllByLanguageID/491FA2112ED28A7AC2256ABD001FFC45_1?OpenDocument
http://www.puukkosivut.net/kirjallisuus/?t=540
http://www.wwf.fi/wwf/www/uploads/pdf/Fsc_manuaali.pdf - näin on
Swietenia kirjoitti:
Piti ihan tarkistaa asia netistä ja kirjoista. Aitomahonkeja on vain 3 eri lajia Amerikan-, Meksikon- ja Karibianaitomahonki. Markkinointinimiltään Hondurasin-, (Meksikon?)- ja Kuubanmahonki. Jälkimmäistä ei oo saanut tuoda enää kai kymmeniin vuosiin. Meksikolaisesta oli tietoo&kuvaa vain tossa kirjassa artikkelissa aitomahongeista. Amerikanaitomahonkia kai tuodaan vielä rajoitetusti.
http://w3.puukeskus.upm-kymmene.com/pks/internet/pksintern2.nsf/AllByLanguageID/491FA2112ED28A7AC2256ABD001FFC45_1?OpenDocument
http://www.puukkosivut.net/kirjallisuus/?t=540
http://www.wwf.fi/wwf/www/uploads/pdf/Fsc_manuaali.pdfswietenia sukuun kuuluu ed mainitut tässä tietoo sieltäpäin maailmaa
http://www.krakatoa.com/mahogany.php - toinen venemies
Swietenia kirjoitti:
Piti ihan tarkistaa asia netistä ja kirjoista. Aitomahonkeja on vain 3 eri lajia Amerikan-, Meksikon- ja Karibianaitomahonki. Markkinointinimiltään Hondurasin-, (Meksikon?)- ja Kuubanmahonki. Jälkimmäistä ei oo saanut tuoda enää kai kymmeniin vuosiin. Meksikolaisesta oli tietoo&kuvaa vain tossa kirjassa artikkelissa aitomahongeista. Amerikanaitomahonkia kai tuodaan vielä rajoitetusti.
http://w3.puukeskus.upm-kymmene.com/pks/internet/pksintern2.nsf/AllByLanguageID/491FA2112ED28A7AC2256ABD001FFC45_1?OpenDocument
http://www.puukkosivut.net/kirjallisuus/?t=540
http://www.wwf.fi/wwf/www/uploads/pdf/Fsc_manuaali.pdfNäemmä aidot mahongit on uhanalaisia, mutta tiikki ei kai vielä ole. Sitähän käytetään paljon veneissä. Varsinkin kansissa.
- kumpaako
Swietenia kirjoitti:
Piti ihan tarkistaa asia netistä ja kirjoista. Aitomahonkeja on vain 3 eri lajia Amerikan-, Meksikon- ja Karibianaitomahonki. Markkinointinimiltään Hondurasin-, (Meksikon?)- ja Kuubanmahonki. Jälkimmäistä ei oo saanut tuoda enää kai kymmeniin vuosiin. Meksikolaisesta oli tietoo&kuvaa vain tossa kirjassa artikkelissa aitomahongeista. Amerikanaitomahonkia kai tuodaan vielä rajoitetusti.
http://w3.puukeskus.upm-kymmene.com/pks/internet/pksintern2.nsf/AllByLanguageID/491FA2112ED28A7AC2256ABD001FFC45_1?OpenDocument
http://www.puukkosivut.net/kirjallisuus/?t=540
http://www.wwf.fi/wwf/www/uploads/pdf/Fsc_manuaali.pdfNormaalissa käytössä aitojen ja ei aitojen mahonkien ominaisuudet ovat niin lähellä toisiaan, että se on yks ja sama. Tuosta Vartiaisen kirjan kuvista voi katsoa mikä miellyttää silmää eniten.Sehän ei ole puutyökirja.
- näistä
Swietenia kirjoitti:
Piti ihan tarkistaa asia netistä ja kirjoista. Aitomahonkeja on vain 3 eri lajia Amerikan-, Meksikon- ja Karibianaitomahonki. Markkinointinimiltään Hondurasin-, (Meksikon?)- ja Kuubanmahonki. Jälkimmäistä ei oo saanut tuoda enää kai kymmeniin vuosiin. Meksikolaisesta oli tietoo&kuvaa vain tossa kirjassa artikkelissa aitomahongeista. Amerikanaitomahonkia kai tuodaan vielä rajoitetusti.
http://w3.puukeskus.upm-kymmene.com/pks/internet/pksintern2.nsf/AllByLanguageID/491FA2112ED28A7AC2256ABD001FFC45_1?OpenDocument
http://www.puukkosivut.net/kirjallisuus/?t=540
http://www.wwf.fi/wwf/www/uploads/pdf/Fsc_manuaali.pdfpuulajeista, kun siinä se sorvin ääressä vasta tietää miltä se tuntuu. Kirjan ymmärrän jos ulkonäköö etsitään, mutta kyllä se pitää taitojen mukaan mennä mitä puuta haetaa. Tai siis minkälaista ominaisuuksiltaan ja sitten kun homma on hanskassa niin katellaan puunkuva kirjoja ja etsitään silmälle kaunista puuta!!!
- venemiäs
Kiitokset etenkin Swietenialle, puukkosivujen linkistä löysin Puunkuva-kirjan. Siinä on kuvia oikeista mahongeista ja "mahongeista". Täytyy sanoa et, mahongin näköiset puut on oikeastaan paremman näköisiä kuin ne aidot. Työstöstä en osaa vielä sanoa. Hyvää jatkoa vaan muillekin.
- viiluttaja
Ainakin tätä khaya mahonkia sai vielä jokunen vuosi sitten viiluna. Se on kauniimpaa kuin oikea mahonki. Suomalainen nimi on Bassaminkaijamahonki ja puun latinankielinen nimi on Khaya ivorensis.
- saatavilla..
viiluttaja kirjoitti:
Ainakin tätä khaya mahonkia sai vielä jokunen vuosi sitten viiluna. Se on kauniimpaa kuin oikea mahonki. Suomalainen nimi on Bassaminkaijamahonki ja puun latinankielinen nimi on Khaya ivorensis.
Joo ei Khayan saannissa pitäisi olla mitään sen suurempia ongelmia ja kaiken lisäks se on halpaa kun saippua tai siis halvimpia jalopuita jonkun ehkä jotain puoltoista kertanen hinta verrattuna irokoon.. Jossain sitä kutsutaan myös afrikkalaiseksi mahongiksi.. Tosin mielestäni mahinkia ei ole mikään ristisyinen puuaines ja tämä enemmänkin muistuttaa sapelia kun oikeeta mahonkia..
Kaikissa "nykypäivän" mahongeissa on vaan yksi suuri ero verrattuna kunnon tavaraan ja se on paino.. Täälä kaupasta kun ostat mahonkia se on varsin usein pehmeetä ja kevyttä kuin balsa ja mikä mielestäni ikävintä, varsinkin jos yrittää tehdä jotain kaunista esinettä, varsin usein lähes aina ne on tuulikaatoja ja aivan hirveetä kuraa..
Itellä oli mahdollisuus nähdä ja kokea aito kuubamahonkilankku Englannissa ja täytyy sanoo ett oli hiukka eri tavaraa.. Todella raskasta ja sävy oli syvä ja todella kaunis. Se yksilö oli sahattu joskus n.1750, enkä olis uskaltanut ees näyttää höylää siinä tilanteessa omistajalle.. :) Mainittakoon myös ettei sen saatavuus ole mahdotonta jos pätkää löytyy.. Vuosittain Kuubassa kaadetaan keskimäärin 10-15 runkoo jotka huutokaupataan lähinnä veneenrakentajille.. Hinnat on kymmeniä tuhansia per tukki ja niistä noin neljännes tulee eurooppaan..
Ja kun veneisiin päästiin, niinmainitaan vielä se tiikin maagisin ominaisuus mistä harvemmin kuulee juttua ja mikä siitä tekee veneenkanteen niin taivaallisen materiaalin... Kysehän on siitä ett se on ainut puu joka ei ole märkänä liukas ja sen takia kaikki kalliit kannet on tehty juuri tiikistä..
- tietoo vailla
Seurasin tätä keskustelua ja en hirveesti apua saanut. Ostin Puun kuva_kirjankin, joka on ihan jees ja täydentää muuta työstökirjallisuutta, mutta kun en saa selvyyttä lankun pätkiin joita mulla on. Puun kuva kirjankin mukaan mun puut on suurinpiirtein joiden kin puulajien välimuotoja?? Onko olemassa joitakin tunnistus tapoja aidon ja ei aidon mahongin tunnistukseen. Ammattimiehet varmaan vois jeesata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792392Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1421538- 1331462
- 1581234
- 1091033
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten386965Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683