Ensimmäinen ja viimeinen kerta.

Kissus

Palasin juuri seitsemän lennon käsittävältä matkalta ja lentoyhtiönä oli neljässä tapauksessa KLM. Kokemuksena se oli hirvittävä sillä en voi millään uskoa, että ko. yhtiötä pidetään ns. laatuyhtiönä. Palvelu oli vähintäänkin laiskaa sekä ynseää, välillä jopa vihamielistä ilmeisemmin siitä johtuen, kun me matkustajat "häiritsemme" lentoemojen keskinäistä seurusteluaikaa. Missään muissa koneissa (en edes niissä halpalentoyhtiöissä joita olen käyttänyt) ole tavannut niin ahtaita tiloja jopa lähes 13 tuntia kestävillä lennoilla. Esim. minun ja edessäni olevan penkin väliin jäi polville tilaa 25cm. ja nenästä seuraavan penkin selkänojaan vain hieman enempi. Tarjotinta ei tarvitse edes haaveilla syliin laskevansa sillä tila on aivan liian minimaalinen siihen. Siinä sitä sitten oltiin kuin sillit suolassa se 13 tuntia toiset 11 tuntia vielä sen päälle. Jokainen noista neljästä lennosta lähti myöhässä. Se näyttikin olevan KLM:n tapa, sillä koneeseen alettiin laskea väkeä joka paikassa vasta 10 min. ennen koneen lähtöaikaa. Kun siihen liitetään hidas lippujen ja passien syynäys, viimeiset matkustajat pääsi koneeseen vasta roimasti ilmoitetun lähtöajan jälkeen. Parhaillaan tuosta johtuen lähtö viivästyi yli tunnin. Myös se, että lennolle tulevat ihmiset jaoitellaan kolmeen ryhmään (A-, B- ja C-kansalaiset) sai monen ihmisen tunteet valloilleen. Tapana näet oli, että ensin kuulutetaan, että koneeseen pääsy alkaa. Minuutti sen jälkeen pyydetään rahvasta väistymään, jotta bisnesluokan matkustajat pääsevät "kunniakujaa" myöden koneelle. Sen ymmärrän vallan hyvin, että seuraavana koneeseen pääsevät lapsiperheet, vanhukset ja vammaiset tms. mutta tuota kunniakujan muodostamista kallimmassa bisnesluokassa matkustaville ne oikein käsitä. Sen koki jokainen jonka kanssa asiasta puhuin hyvin nöyryyttäväksi kyykytykseksi.
Kun asiasta yritin antaa palautetta, ei se tuntunut onnistuvan sen kummemmin netin kuin puhelimenkaan kautta. Puhelimessa minua seisotettiin ja välillä pyydettiin painamaan taas jotain valintanumeroa kunnes kymmenennen jälkeen kyllästyin. Siihen tuo pompottelu kai perustuukin ettei palautetta pääse antamaan koska sen antaminen palvelusta on tehty sellaiseksi, ettei sitä yksinkertaisesti pääse antamaan kellekään.

15

8227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hetki now

      ...nyt varmaan Sinun kannattaisi vakavasti harkita kokonaan luopumista lentämisestä.

      Kerosiinin poltto ilmassa ei muuten lopu ellemme me lakkaa käyttämästä lentäviä ahtaita viinakauppoja!

      • erg

        ite oon lentäny 4 kertaa jenkkeihin ja klm: koneilla. kerran oli vaihto memphisissä losista tullessa joka oli north westin lento ja north westin kyytiin en kyllä enää nouse. lento kesti 9 tuntia ja yhen aterian sai vain ilmatteeksi lopuista olis pitäny maksaa ja henkilökunta oli kuin myrkyt syöneet. muut vaihot ja lennot jenkkeihin oon menny klm: ja meen kyllä vastaki. syödä ja juoda saa vapaasti ja palvelu on ollu kiitettävää. laukutki tuotiin kotiin asti muiden lentoyhtiöiden kustannuksella kun eivät ehtineet koneen vaihossa mukaan(15min ja amsterdamissa 3km kentällä)ja olipa vielä 50euron alennus kuponkikin matkassa seuraaville kerroille.


      • Kissus

        Täytynee vast edes pysytellä niillä lentoyhtiöillä joiden palveluun olen ollut tyytyväinen. Kovin KLM:ää kehotaan ja lippuja ostaessani ajattelinkin, että maksan vähän enempi kuin "naapuri" ja saan sitten edes kunnon palvelua, jos en muuta. Tuossa suhteessa erehdyin pahemman kerran. Neljän lennon kokemuksella ei voi olla sattumaa, että määrätyt kyykytystoimenpiteet suoritettiin aivan joka kerta. Sattumaa ei myöskään voi olla se, että aina kone myöhästyi runsaasti lähdöstä juuri siitä syystä ettei ihmisiä laskettu koneeseen silloin kuin mitä oli ilmoitettu, Jos niin olisi tehty (n. 40 min. ennen ilmoitettua lähtöaikaa) olisi matkaan päästy ajoissa eikä jopa yli tunnin myöhässä. Itse otin lentoemon kanssa yhteen myös siitä, saako lennolla lukea vaiko ei. Lukemiseen kun olisi tarvittu hitusen valoa, mutta emon mielestä se ei millänsäkään käy. Siinä sitä sitten istuttiin liki 10 tuntia pilkkopimeässä ja yritettiin kuluttaa aikaa kun ei nukuttanut. Tuossa vain yksi esimerkki siitä, miten meitä tavallisessa turistiluokassa matkustavia kohdellaan KLM:n lennoilla. Kaikkien neljän ( 2x 13h. ja 2x 11h.) lentojen perusteella vastaavia kokemuksia tuli kyllä roimasti. Täytyy kyllä myöntää, että tarjoilu pelasi, siitä plussat. Alkomahoolia ei kyllä turistiluokassa tarjoiltu ja en sitä kaivannutkaan (jos joku sitä nyt tässä sattuu epäilemään). Pienen, n. 1dl:n kokoisen mukillisen olutta tai viiniä sai yhden aterian yhteydessä/lento = siinä se viinatarjoilu josta joku tuossa alla kovin hehkutti. Muuten mehuja ja vettä oli kiitettävästi tarjolla.


      • -Pete
        Kissus kirjoitti:

        Täytynee vast edes pysytellä niillä lentoyhtiöillä joiden palveluun olen ollut tyytyväinen. Kovin KLM:ää kehotaan ja lippuja ostaessani ajattelinkin, että maksan vähän enempi kuin "naapuri" ja saan sitten edes kunnon palvelua, jos en muuta. Tuossa suhteessa erehdyin pahemman kerran. Neljän lennon kokemuksella ei voi olla sattumaa, että määrätyt kyykytystoimenpiteet suoritettiin aivan joka kerta. Sattumaa ei myöskään voi olla se, että aina kone myöhästyi runsaasti lähdöstä juuri siitä syystä ettei ihmisiä laskettu koneeseen silloin kuin mitä oli ilmoitettu, Jos niin olisi tehty (n. 40 min. ennen ilmoitettua lähtöaikaa) olisi matkaan päästy ajoissa eikä jopa yli tunnin myöhässä. Itse otin lentoemon kanssa yhteen myös siitä, saako lennolla lukea vaiko ei. Lukemiseen kun olisi tarvittu hitusen valoa, mutta emon mielestä se ei millänsäkään käy. Siinä sitä sitten istuttiin liki 10 tuntia pilkkopimeässä ja yritettiin kuluttaa aikaa kun ei nukuttanut. Tuossa vain yksi esimerkki siitä, miten meitä tavallisessa turistiluokassa matkustavia kohdellaan KLM:n lennoilla. Kaikkien neljän ( 2x 13h. ja 2x 11h.) lentojen perusteella vastaavia kokemuksia tuli kyllä roimasti. Täytyy kyllä myöntää, että tarjoilu pelasi, siitä plussat. Alkomahoolia ei kyllä turistiluokassa tarjoiltu ja en sitä kaivannutkaan (jos joku sitä nyt tässä sattuu epäilemään). Pienen, n. 1dl:n kokoisen mukillisen olutta tai viiniä sai yhden aterian yhteydessä/lento = siinä se viinatarjoilu josta joku tuossa alla kovin hehkutti. Muuten mehuja ja vettä oli kiitettävästi tarjolla.

        Moi

        Itse neljä kertaa KLM:llä Atlantin edestakas ylittänyt eikä mulla ole kyllä mitään valittamista, viimeksi viime huhtikuussa ja kaikki toimi ihan ok ?

        Kai se on tuurista kiinni, tai omasta asenteesta, en tiedä.


      • luokan...
        Kissus kirjoitti:

        Täytynee vast edes pysytellä niillä lentoyhtiöillä joiden palveluun olen ollut tyytyväinen. Kovin KLM:ää kehotaan ja lippuja ostaessani ajattelinkin, että maksan vähän enempi kuin "naapuri" ja saan sitten edes kunnon palvelua, jos en muuta. Tuossa suhteessa erehdyin pahemman kerran. Neljän lennon kokemuksella ei voi olla sattumaa, että määrätyt kyykytystoimenpiteet suoritettiin aivan joka kerta. Sattumaa ei myöskään voi olla se, että aina kone myöhästyi runsaasti lähdöstä juuri siitä syystä ettei ihmisiä laskettu koneeseen silloin kuin mitä oli ilmoitettu, Jos niin olisi tehty (n. 40 min. ennen ilmoitettua lähtöaikaa) olisi matkaan päästy ajoissa eikä jopa yli tunnin myöhässä. Itse otin lentoemon kanssa yhteen myös siitä, saako lennolla lukea vaiko ei. Lukemiseen kun olisi tarvittu hitusen valoa, mutta emon mielestä se ei millänsäkään käy. Siinä sitä sitten istuttiin liki 10 tuntia pilkkopimeässä ja yritettiin kuluttaa aikaa kun ei nukuttanut. Tuossa vain yksi esimerkki siitä, miten meitä tavallisessa turistiluokassa matkustavia kohdellaan KLM:n lennoilla. Kaikkien neljän ( 2x 13h. ja 2x 11h.) lentojen perusteella vastaavia kokemuksia tuli kyllä roimasti. Täytyy kyllä myöntää, että tarjoilu pelasi, siitä plussat. Alkomahoolia ei kyllä turistiluokassa tarjoiltu ja en sitä kaivannutkaan (jos joku sitä nyt tässä sattuu epäilemään). Pienen, n. 1dl:n kokoisen mukillisen olutta tai viiniä sai yhden aterian yhteydessä/lento = siinä se viinatarjoilu josta joku tuossa alla kovin hehkutti. Muuten mehuja ja vettä oli kiitettävästi tarjolla.

        palvelut ovat karsittuja. Eivät olleet vanhaan hyvään aikaan kun lentäminen vielä maksoi sen mitä se kuuluu. ÄLÄ RUIKUTA. Maksa enemmän tai sitten tyydy tähän. Itse halusit vapaata kilpailua ja talousfundamentalisimia. Tämä on vain seurausta siitä. HAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!


      • mirva-79
        -Pete kirjoitti:

        Moi

        Itse neljä kertaa KLM:llä Atlantin edestakas ylittänyt eikä mulla ole kyllä mitään valittamista, viimeksi viime huhtikuussa ja kaikki toimi ihan ok ?

        Kai se on tuurista kiinni, tai omasta asenteesta, en tiedä.

        palasin juuri kalifornian reissulat jonka lensimme KLmLLÄ ja täytyy sanoa että sen parempaa palvelua kun KLMllä on, saa hakea.

        Olimme häämatkalla ja saimme niin lämpimän vastaanoton henkilökunnalata että oikein hävetti.
        Meille tuotiin samppanjaa ja jopa lahjan suklaata. Ruoka oli hyvää, aivan huippuravintola tasoa tosin kun finnairilla ja viini virtasi...

        Aivan huippu palvelu,ja kaikki KLM henkilökunta osasi palvella meitä, hymyssäsuin. emme enää lennä muilla yhtiöillä, kyllä finnairin ynseät ja koppavat vanhat suomenruotsalaismummot jäävät palvelutasossa kauas KLMn nuorekkaalle ja hyväntuuliselle joukolle. Ja lisäksi kaikilla matkustajilla on omat TV ruudut KLM lennoilla, samaa ei voi sanoa finskillä.


    • VALITA

      kun kerran on niin mahtavaa, että kilpailu on vapaata ja pitää päästä halvalla niin tämä on sitten kolikon toine puoli. Itsehän ihannoit markkinafundamentalismia. Tämä on nyt sen seurausta.

      • nyt oikein??

        Kovin vähäiseltä tuntuu lentokokemuksesi... Suuret koneet täytetään siten, että boordaus menee jouhevasti. Luonnollista on, että esim. lapsiperheet päästetään ensin. Lentoyhtiö ei päätä boordausaikaa ja turvallisuustekijät ovat aina etusijalla. En nyt lähtisi valittamaan tällaisista asioista, jotka eivät ole lentoyhtiöstä riippuvaisia. Ja huonoa palvelua saa kaikissa lentoyhtiöissä kun palvelijaksi sattuu kiukkuinen lentoemäntä tai stuertti. Turistiluokassa halvimmalla hinnalla matkustavan ei nyt kannata juuri palvelua odottaakkaan tai kummoista tarjoilua. Ota eväät mukaan. Ensimmäinen- ja bisnesluokka ovat yleensä kaikilla yhtiöillä hyvin palveltuja, emot ystävällisiä ja tarjottavaa riittävästi. Laatu maksaa aina. Koeta seuraavan kerran KLM:n ensimmäistä luokkaa pitkillä lennoillasi, saat varmasti lukea kirjasi rauhassa.


      • tietaja111
        nyt oikein?? kirjoitti:

        Kovin vähäiseltä tuntuu lentokokemuksesi... Suuret koneet täytetään siten, että boordaus menee jouhevasti. Luonnollista on, että esim. lapsiperheet päästetään ensin. Lentoyhtiö ei päätä boordausaikaa ja turvallisuustekijät ovat aina etusijalla. En nyt lähtisi valittamaan tällaisista asioista, jotka eivät ole lentoyhtiöstä riippuvaisia. Ja huonoa palvelua saa kaikissa lentoyhtiöissä kun palvelijaksi sattuu kiukkuinen lentoemäntä tai stuertti. Turistiluokassa halvimmalla hinnalla matkustavan ei nyt kannata juuri palvelua odottaakkaan tai kummoista tarjoilua. Ota eväät mukaan. Ensimmäinen- ja bisnesluokka ovat yleensä kaikilla yhtiöillä hyvin palveltuja, emot ystävällisiä ja tarjottavaa riittävästi. Laatu maksaa aina. Koeta seuraavan kerran KLM:n ensimmäistä luokkaa pitkillä lennoillasi, saat varmasti lukea kirjasi rauhassa.

        No niinhan se on etta ne jotka ovat MAKSANEET palvelusta EKSTRAA sita myos saavat.

        KAIKILLA lentoyhtioilla on seuraava kaytanto (paitsi junttimaan Finnairilla):
        Ensiksi menevat Business ja Frequent Flyer priority (esim KLM Platinum kortti). Sitten lapsiperheet ja lopuksi rahvas. Tama siksi etta varsinkin Priority asiakkaat haluavat mieluusti laittaa kasimatkatavaransa istuimen ylla olevaan tilaan. Nain jaa enemman tilaa jaloille.

        Mita tule BOARDINGIIN, niin siihen ei ole LENTOYHTIOLLA mitaan sanottavaa. Lennonjohto antaa luvan ko. toimenpiteeseen sen mukaan milloin ko. lennolle saadaan ns. ikkuna avattua. Tata ei vaan tavalliselle juntille kerrota.

        Joten menkaas seuraavan kerran vaikka bussilla. Turha inista.


      • iituli
        tietaja111 kirjoitti:

        No niinhan se on etta ne jotka ovat MAKSANEET palvelusta EKSTRAA sita myos saavat.

        KAIKILLA lentoyhtioilla on seuraava kaytanto (paitsi junttimaan Finnairilla):
        Ensiksi menevat Business ja Frequent Flyer priority (esim KLM Platinum kortti). Sitten lapsiperheet ja lopuksi rahvas. Tama siksi etta varsinkin Priority asiakkaat haluavat mieluusti laittaa kasimatkatavaransa istuimen ylla olevaan tilaan. Nain jaa enemman tilaa jaloille.

        Mita tule BOARDINGIIN, niin siihen ei ole LENTOYHTIOLLA mitaan sanottavaa. Lennonjohto antaa luvan ko. toimenpiteeseen sen mukaan milloin ko. lennolle saadaan ns. ikkuna avattua. Tata ei vaan tavalliselle juntille kerrota.

        Joten menkaas seuraavan kerran vaikka bussilla. Turha inista.

        Puhut asiaa.
        Ajelen saannollisesti Suomen ja Afrikan valia KLM:lla ja maksan business tiketit. Amsissa on melkoinen helpotus kun muutaman sadan ihmisen ryysiksesta paasee pois koneen etuosaan istuun ja rauhoittuun ja nauttiin virvokkeita silla aikaa kun koneen loppupaassa tapellaan tavaroitten sailytystiloista.
        Melkein 30 vuotta reissannut ja osaan arvostaa leppoisaa palvelua, mutta kylla, se maksaa.
        En koe, etta muita matkustajia kyykytetaan silla, etta Platinum - kortilla ja business tiketilla saa hiukan ekstrapalvelua.


      • haloo tyhmä
        nyt oikein?? kirjoitti:

        Kovin vähäiseltä tuntuu lentokokemuksesi... Suuret koneet täytetään siten, että boordaus menee jouhevasti. Luonnollista on, että esim. lapsiperheet päästetään ensin. Lentoyhtiö ei päätä boordausaikaa ja turvallisuustekijät ovat aina etusijalla. En nyt lähtisi valittamaan tällaisista asioista, jotka eivät ole lentoyhtiöstä riippuvaisia. Ja huonoa palvelua saa kaikissa lentoyhtiöissä kun palvelijaksi sattuu kiukkuinen lentoemäntä tai stuertti. Turistiluokassa halvimmalla hinnalla matkustavan ei nyt kannata juuri palvelua odottaakkaan tai kummoista tarjoilua. Ota eväät mukaan. Ensimmäinen- ja bisnesluokka ovat yleensä kaikilla yhtiöillä hyvin palveltuja, emot ystävällisiä ja tarjottavaa riittävästi. Laatu maksaa aina. Koeta seuraavan kerran KLM:n ensimmäistä luokkaa pitkillä lennoillasi, saat varmasti lukea kirjasi rauhassa.

        Siis lennonjohdolla ei ole mitään tekemistä sen kanssa koska konetta aletaan bordaamaan. kyllä, lennonjohdoto välittää slot-ajan (joka sekin tulee Brysselistä)jonka puitteissa koneen on noustava. Mutta huolintayhtitö päättää itse kuinka aikaisin haluaa ihmiset koneeseen. Slot-ajan menetys voi tietää monenkin tunnin delaytä, sen takia on lentoytiönedun mukaista bordata koneeta ajoissa. JA tämä kertoo kyllä kuka tahansa lentokenttän työntekijöitä, ei todellakaan ole mitään "salaista lennonjohto päättää bordauksen"-salaliittoa


    • Kokoomus Eikka

      Kokemuksesi on kuin Finnairilla, ainoastaan, että lenkotkat puhuvat kiinaa!

      • huh huh

        Osta perkele businesslippu niin pääset ekana koneeseen kun se sulle niin tärkeää on. Onpahan suomalainen itsetunto sitten taas korkealla! Mä lennän vuosittain Keski-Euroopasta Karibialle ja on ihan normaalia että ihmiset otetaan sisään istumapaikkajärjestyksessä, muutenhan siellä olis kaaos sisällä eikä kukaan pääse eteenpäin. Ei se ole köyhien kyykyttämistä. Mikä tässä on ongelma? Osta kalliimpi lippu niin oot niitten parempien joukossa tai muuten juo pari kaljaa baarissa ja mee viimesenä sisään. Niin me aina tehdään ja rento meininki päälle.


    • M.K.

      Hei, ymmärrän sua hyvin. Olen asunut nyt neljä talvea Hollannissa, jossa usein törmää käsittämättömään ynseyteen ja asiakkaat häiritsee henkilökunnan oleilua-tyyppiseen asenteeseen. Jos palvelun myyjä tekee mokan, hän ei koskaan pyydä anteeksi. Toisaalta, olet varmasti lentänyt heidän vanhimmalla kalustollaan. Ongelma on, et tietyllä lennolla käytettävää konetta ei netissä varatessa etukäteen tiedä. jos tietää, kertokaa mulla mistä sen näkee! Lennettiin just toiselle mantereelle klm:n uusimmalla koneella, ja turistiluokka oli ok.(minulle, joka en ole pitkä tai mies.) Myös henkilökunta tällä lennolla oli hirveän mukavaa. Onnistuivat hekin kuitenkin mokaamaan meidän ateriat... Finnair on mun suosikki, mut kyllä ne eräät emot sielläkin osaa.

    • kun köyhät yrittävät lentää

      kuka pakottaa olemaan köyhä kerjäilijä? Käytä laivoja niin saat nukkua hytissä. Ei lentäminen ole köyhiä varten! Ensin pitäisi saada puoli-ilmaisen lipun ja sen jälkeen vaaditaan jopa palvelua. Ei kuules, annapa tästedes tilaa oikeille lentomatkustajille joilla on vara maksaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe